Ik heb eens wat metingen gedaan met mijn RTL-SDR. Alleen spijtig dat deze setup nog niet klaar was toen ze nog analoge TV aan het uitzenden waren, dan kon ik perfect zien welke kanalen dat allemaal waren enzo.
- Telenet spectrum gemeten op de TV-out (0dB) van de NIU:
Hier zien we dat het merendeel van de kanalen die in gebruik zijn 8Mhz breed zijn, sommigen voor DOCSIS 3.0 downstream, en andere voor DVB-C muxen.
En wat gaten waar er (nog) niets in gebruik is, alsook vanaf ~870Mhz ...
Op ~770-820Mhz zie je kanalen die breder zijn dan 8Mhz. Zouden dit al DOCSIS 3.1 testen zijn, aangezien deze veel breder kan dan 8Mhz per channel?
De upstream channels van mijn modem worden er uit gefilterd, dus daarom heb ik hierna ook eens gemeten aan een splitter tussen coax kabel die binnenkomt en NIU RF-IN:
- Telenet spectrum gemeten rechstreeks op binnenkomende coaxkabel:
De upstream channels staan hier ook op.
Voor de rest hetzelfde als op de TV-out.
- Telenet spectrum gemeten rechstreeks op binnenkomende coaxkabel, scan tussen 20-115Mhz:
Mijn RTL-SDR gaat maar tussen ~25-1700Mhz, dus lager dan dat kan ik niet zien, maar dus tot 65Mhz zijn er een hoop 500Khz channels in use voor upstream. Als ik wat harder upload, gaan er hier meer omhoog.
Op 83Mhz iets onbekend, en ook op 110Mhz. Telenet VoIP ofzo?
Maar hier ook weer te zien, nog steeds niet de volledige FM-band gebruikt.
Nuja de upstream freqs die DOCSIS 3.0 gebruikt zou maar tussen 5-85Mhz zijn.
Dus eerder voorbereiding voor DOCSIS 3.1 denk ik, aangezien deze voor beide down/upstream kan gebruiken tussen 5-1218 MHz, met channel width tot 96 MHz voor upstream en 192 MHz voor downstream.