Uitdoven ICE-voertuigen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik heb een Audi 200 quattro uit 1988 gekocht en ga daar lekker mee rijden zolang ik nog mag! En met mijn Audi 200 uit 1983 betaal ik wel voor de lez zones want betalen is binnen mogen bij +40jaar oud in Vlaanderen.
Ik heb geen 40k om een electrische te kopen met 25% van dat budget heb ik 2 luxe audi's uit vervlogen tijden.
Ik heb geen 40k om een electrische te kopen met 25% van dat budget heb ik 2 luxe audi's uit vervlogen tijden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Er zijn al testen met caravans met accu's erin voor extra range.
Maar iedereen heeft toch gehoord dat dit allemaal onder voorwaarden is: als er genoeg groene electriciteit is en als er genoeg laadpalen zijn.
it ain't gonna happen baby...
J.
Maar iedereen heeft toch gehoord dat dit allemaal onder voorwaarden is: als er genoeg groene electriciteit is en als er genoeg laadpalen zijn.
it ain't gonna happen baby...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
Grootse plannen , omdat de klimaat top er is , maar veel praktisch onuitvoerbaar .
Autopark zo drastisch omvormen dat het quasi onmogelijk is , als ze eerst al eens begonnen met hybrides te promoten , kan je elektrisch gewoon worden en toch nog de benzine /diesel achter de hand hebben om met platte batterij een benzine of Laadpaal te bereiken .
Woningen :
moeten gerenoveerd worden , O.K. maar ga je dat als koper weten op voorhand via bvb een nodig attest VOOR verkoop , of ga men je dat achteraf als een onwelkome presentje aanbieden ? Renteloze lening ....ja mooi , maar renteloos moet ook betaald worden he'.... Dit zal grondig de woningverkoop verstoren hetzij tijdelijk ....
Dan die hightech verwarmingstoestellen er bovenop ....kostprijs ?, wat met diegenen die nu juist begonnen zijn , maar nog niet in afwerking ..?
Enfin , als ik al die voornemens lees , dan moet ik gaan beseffen dat ik in Vlaanderen in de ideale wereld ga leven
Zal wel afgezwakt worden in hoge mate
Autopark zo drastisch omvormen dat het quasi onmogelijk is , als ze eerst al eens begonnen met hybrides te promoten , kan je elektrisch gewoon worden en toch nog de benzine /diesel achter de hand hebben om met platte batterij een benzine of Laadpaal te bereiken .
Woningen :
moeten gerenoveerd worden , O.K. maar ga je dat als koper weten op voorhand via bvb een nodig attest VOOR verkoop , of ga men je dat achteraf als een onwelkome presentje aanbieden ? Renteloze lening ....ja mooi , maar renteloos moet ook betaald worden he'.... Dit zal grondig de woningverkoop verstoren hetzij tijdelijk ....
Dan die hightech verwarmingstoestellen er bovenop ....kostprijs ?, wat met diegenen die nu juist begonnen zijn , maar nog niet in afwerking ..?
Enfin , als ik al die voornemens lees , dan moet ik gaan beseffen dat ik in Vlaanderen in de ideale wereld ga leven
Zal wel afgezwakt worden in hoge mate
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Matt555 schreef:
Woningen :
moeten gerenoveerd worden , O.K. maar ga je dat als koper weten op voorhand via bvb een nodig attest VOOR verkoop , of ga men je dat achteraf als een onwelkome presentje aanbieden ?
Dit zal men gewoon doen met EPC attest. Dat is al lang verplicht bij verkoop en verhuur.
Ontopic:
Elektrische wagens zijn sowieso de toekomst. De enige vraag op lange termijn: Wat gebruiken we om de energie op te slaan.
Is inderdaad te ambitieus om op zo korte duur te doen. Zeker op gebied van infrastructuur. Zou haalbaar geweest zijn als ze jaaaaren geleden deze deadline gesteld hadden.
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
https://www.hln.be/drive/elektrische-je ... ~a8fd982a/ ....
Elektrische jerrycan’ moet laadstress wegnemen
Nog niet op de plaats van bestemming, de batterij van je elektrische auto bijna leeg en geen laadpaal in de buurt? Geen probleem. Althans, niet als het aan ZipCharge ligt. Het bedrijf komt met een soort powerbank, of ‘jerrycan’, voor elektrische auto’s.
Meer...
Erik Kouwenhoven 06-11-21, 07:42
Elektrische jerrycan’ moet laadstress wegnemen
Nog niet op de plaats van bestemming, de batterij van je elektrische auto bijna leeg en geen laadpaal in de buurt? Geen probleem. Althans, niet als het aan ZipCharge ligt. Het bedrijf komt met een soort powerbank, of ‘jerrycan’, voor elektrische auto’s.
Meer...
Erik Kouwenhoven 06-11-21, 07:42
Laatst gewijzigd door Matt555 06 nov 2021, 12:48, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Starter Plus
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Simpel: aanhangwagen zal vaak door een kleine vrachtwagen worden vervangenOrdon schreef:Daar kunt ge tenminste nog iets mee trekken.
Ben eens benieuwd hoe ze dat met caravans/aanhangwagens gaan klaarspelen.
Alle "vijf voeten" batterij opladen?
Hebben wij sinds de invoering van de kilometerheffing gedaan.
De taksen vallen daardoor zo laag uit dat het doenbaar is om sporadisch met de vrachtwagen te rijden, ondanks het gigantisch verbruik (en dus ook gigantische uitstoot)
Voordeel is dat de auto dan een heel stuk kleiner kan.
Dat zijn zeer dure oplossingen,Joe de Mannen schreef:Er zijn al testen met caravans met accu's erin voor extra range.
waar een (tweedehands) caravan vaak de oplossing is voor goedkopere en vrijere vakanties.
Met die accu erin blijft het duur én blijf je afhankelijk van dicht bevolkte gebieden.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Beetje offtopic, toch maar eens gekeken naar die OKO Free Off Road, jij doet dit in je fietsbandenOrdon schreef:Dan maar wat OKO Puncture Free Off Road in mijn banden.
Rijd ik ze toch al niet plat.
Ook goed voor de zitmaaier, kruiwagen, etc..
TOEPASSINGEN
Geschikt voor: Alle zware Off Road & langzamere voertuigen, inclusief: landbouwvoertuigen , tractors, oogstmachines en alle landbouwvoertuigen.
Geschikt voor grasmaai- bosbouw- en houtkapvoertuigen met pneumatische banden. Industriele en constructievoertuigen, graafmachines, grondverzetmachines, asfalteermachines, gravers, wielladers en vuilniswagens.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Voor de caravans: met een batterij nog minder laadvermogen.
Mobilhome: idem.
Dat is nu al erg vaak een probleem met een B(E) rijbewijs.
Alleman een C wegens verhoogd leeggewicht?
Aanhangwagen vervangen door een kleine vrachtwagen is ook duur hé.
Taks op een aanhangwagen (met papieren, plaat, keuring) is ook maar een goede honderd euro per jaar en veel minder onderhoud.
En een kipper... 't Ja,...
De meeste EV mogen zelfs geen aanhangwagen/caravan trekken of zelfs een trekhaak hebben (voor fietsen bijvoorbeeld).
Bij Tesla is er ééntje in hun hele gamma waar ge iets kunt achterhangen.
Afin, niet zo evident allemaal.
En dat werkt echt goed.
Ene keer wat inkappen en rijden tot de band op is.
Ja, ik had zo'n bus staan dus eens geprobeerd.
Moet niet veel in: schat zo'n 50ml of iets meer.
Platte band met de zitmaaier: gewoon wat van die bus ingekapt, wiel ronddraaien, oppompen en gaan met die banaan.
Blijft nu ook veel langer op spanning: blijkbaar is de porositeit wat kleiner geworden. Nog een voordeel.
Ik rij dus al jaren rond met een "kapotte" band...
Geen enkele platte band meer gehad ook.
Voorheen minstens een paar keer per seizoen.
Is in België wel verboden om dit in autobanden (etc) te doen...
VS mag het wel, dacht ik.
Mobilhome: idem.
Dat is nu al erg vaak een probleem met een B(E) rijbewijs.
Alleman een C wegens verhoogd leeggewicht?
Aanhangwagen vervangen door een kleine vrachtwagen is ook duur hé.
Taks op een aanhangwagen (met papieren, plaat, keuring) is ook maar een goede honderd euro per jaar en veel minder onderhoud.
En een kipper... 't Ja,...
De meeste EV mogen zelfs geen aanhangwagen/caravan trekken of zelfs een trekhaak hebben (voor fietsen bijvoorbeeld).
Bij Tesla is er ééntje in hun hele gamma waar ge iets kunt achterhangen.
Afin, niet zo evident allemaal.
Jep.lacer schreef:Beetje offtopic, toch maar eens gekeken naar die OKO Free Off Road, jij doet dit in je fietsbanden
En dat werkt echt goed.
Ene keer wat inkappen en rijden tot de band op is.
Ja, ik had zo'n bus staan dus eens geprobeerd.
Moet niet veel in: schat zo'n 50ml of iets meer.
Platte band met de zitmaaier: gewoon wat van die bus ingekapt, wiel ronddraaien, oppompen en gaan met die banaan.
Blijft nu ook veel langer op spanning: blijkbaar is de porositeit wat kleiner geworden. Nog een voordeel.
Ik rij dus al jaren rond met een "kapotte" band...
Geen enkele platte band meer gehad ook.
Voorheen minstens een paar keer per seizoen.
Is in België wel verboden om dit in autobanden (etc) te doen...
VS mag het wel, dacht ik.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Een reeds werkende oplossing voor vrachtwagens : The trolley truck
Maar niet geschikt voor de last mile.
Maar niet geschikt voor de last mile.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Had ik ook zien passeren. Maar eigenlijk is dit wat absurd. Dit is voor vaste trajecten en dan zijn treinen toch handiger. Zeker omdat je toch specifieke infrastructuur hebt. En je haalt heel wat verkeer van een oververzadigd wegennet.lacer schreef:Een reeds werkende oplossing voor vrachtwagens : The trolley truck
Maar niet geschikt voor de last mile.
Maarja, alle opties zijn opties die bekeken moeten worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...Ordon schreef:Voor de caravans: met een batterij nog minder laadvermogen.
Mobilhome: idem.
Dat is nu al erg vaak een probleem met een B(E) rijbewijs.
Alleman een C wegens verhoogd leeggewicht?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
De turbo? Dan ben ik jaloers!q-tec schreef:Ik heb een Audi 200 quattro uit 1988 gekocht en ga daar lekker mee rijden zolang ik nog mag!
Ik dacht trouwens dat men naar aanleiding van elektrische voertuigen (zeker bestelwagens) aan het bekijken is hoe relevant de 3,5 ton limiet vandaag de dag nog is. Die beperking dateert uit een tijd van trommelremmen waarbij zware voertuigen echt wel wat extra skills vereisten. Vandaag de dag rijdt een meer dan 3,5 ton wegende bestelwagen niet meer zo anders dan een gewone auto.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Neen hoor, maar die camperaars zoeken nogal veel de grens van hun rijbewijs op en roepen dan moord en brand als ze met overgewicht aan de kant gezet worden.Wotere schreef:Stond de azijn in promotie?Joe de Mannen schreef:
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...
J.
Met een kleinere camper gaat het ook.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Met de mijne (iX3) kan ik nog wel ne kleine 750kg aanhanger meepakken. Maar dan moet ik geen 200km autostrade doen
Na 5000km (op 3 maand) merk ik tot hiertoe nog geen range anxiety. Toegegeven, ik kan thuis laden. Ik laad ook maar tot 80% behalve als ik naar BXL of Antwerpen ga, dan tot 100%
Ik denk dat je tussen nu en 2030 ook nog geen grote verbetering qua range moet verwachten. In tegendeel zelfs, want een 100kWh batterij krijg je niet weg in een wagen van de grootte van een polo hè.
Ze gaan echt iets aan ‘mobiliteit’ moeten doen als ze die EV switch willen maken of nog maar minder auto’s op de weg hebben. Gisteren 1u in de file gestaan naar Antwerpen … totaal 2u15 onderweg … maar met het openbaar vervoer had het niet sneller geweest in mijn geval.
Dat ze gewoon de boot ff afhouden … ben wel benieuwd naar de nieuwe synthetische brandstoffen eigenlijk. Zouden diesel en E95/98 kunnen vervangen en uitstoot verminderen.
Na 5000km (op 3 maand) merk ik tot hiertoe nog geen range anxiety. Toegegeven, ik kan thuis laden. Ik laad ook maar tot 80% behalve als ik naar BXL of Antwerpen ga, dan tot 100%
Ik denk dat je tussen nu en 2030 ook nog geen grote verbetering qua range moet verwachten. In tegendeel zelfs, want een 100kWh batterij krijg je niet weg in een wagen van de grootte van een polo hè.
Ze gaan echt iets aan ‘mobiliteit’ moeten doen als ze die EV switch willen maken of nog maar minder auto’s op de weg hebben. Gisteren 1u in de file gestaan naar Antwerpen … totaal 2u15 onderweg … maar met het openbaar vervoer had het niet sneller geweest in mijn geval.
Dat ze gewoon de boot ff afhouden … ben wel benieuwd naar de nieuwe synthetische brandstoffen eigenlijk. Zouden diesel en E95/98 kunnen vervangen en uitstoot verminderen.
-
- Starter Plus
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Waarom spreek je dan ook niet over hotelgasten die naast 5 inzittende ook nog hun hebben en houden meeslepen in een overladen auto?Joe de Mannen schreef:Neen hoor, maar die camperaars zoeken nogal veel de grens van hun rijbewijs op en roepen dan moord en brand als ze met overgewicht aan de kant gezet worden.Wotere schreef:Stond de azijn in promotie?Joe de Mannen schreef:
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...
J.
Met een kleinere camper gaat het ook.
J.
Beetje goedkope azijn van jou...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
SpecialK schreef:De turbo? Dan ben ik jaloers!q-tec schreef:Ik heb een Audi 200 quattro uit 1988 gekocht en ga daar lekker mee rijden zolang ik nog mag!
Ik dacht trouwens dat men naar aanleiding van elektrische voertuigen (zeker bestelwagens) aan het bekijken is hoe relevant de 3,5 ton limiet vandaag de dag nog is. Die beperking dateert uit een tijd van trommelremmen waarbij zware voertuigen echt wel wat extra skills vereisten. Vandaag de dag rijdt een meer dan 3,5 ton wegende bestelwagen niet meer zo anders dan een gewone auto.
20V turbo Nog wat werk aan maar tegen volgende zomer nieuwe daily driver.
Zeer zeker dat die bestelwagens tot 5ton aankunnen, in Roemenie is het meer regel dan uitzondering dat die camionettes met zeilen (de poolse transporters op Belgische wegen) voor binnenlands transport met veel meer gewicht rijden. We vragen de bestuurders 4500KG ok of niet en eigenlijk zeggen ze altijd geen probleem zolang ze binnen Roemenië blijven.
Neem nu mijn audi 200 1600KG, een Etron zit op 2400KG.
Als je een bestelwagen van 2,2ton leeg naar 2800ton leeg brengt door de batterijen mag je nog 700Kg laden ipv 1300 dus als het over zware transporten gaat heb je dubbele capaciteit nodig dus 2 chauffeurs en wie gaat de eindrekening gepresenteerd krijgen? Juist jan modaal
Allemaal goed en wel maar gaat de aarde echt dood gaan als het 10jaar langer duurt dan al die strakke deadlines? Ik denk het niet.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Iemand voelt zich duidelijk aangesproken.Wotere schreef:Waarom spreek je dan ook niet over hotelgasten die naast 5 inzittende ook nog hun hebben en houden meeslepen in een overladen auto?Joe de Mannen schreef:Neen hoor, maar die camperaars zoeken nogal veel de grens van hun rijbewijs op en roepen dan moord en brand als ze met overgewicht aan de kant gezet worden.Wotere schreef:Stond de azijn in promotie?Joe de Mannen schreef:
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...
J.
Met een kleinere camper gaat het ook.
J.
Beetje goedkope azijn van jou...
Maar om te antwoorden op je opmerking, het ging over het laadvermogen van caravans en mobilhomes.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
In verband met opladen;
Dit concept kan een flink stuk helpen;
https://sonomotors.com/en/sion/
Een auto met ook een heleboel zonnepanelen verwerkt in de body. Zodat je tijdens het rijden een hoger bereik hebt met omdat de batterij deels aan het bijladen is. En als die auto staat te staan is die ook aan het opladen. Voor een stuk tot volledig. En zo minder de noodzaak voor laadpalen.
Deze auto is nog niet in productie maar het lijkt er op dat het zal lukken.
Dit concept kan een flink stuk helpen;
https://sonomotors.com/en/sion/
Een auto met ook een heleboel zonnepanelen verwerkt in de body. Zodat je tijdens het rijden een hoger bereik hebt met omdat de batterij deels aan het bijladen is. En als die auto staat te staan is die ook aan het opladen. Voor een stuk tot volledig. En zo minder de noodzaak voor laadpalen.
Deze auto is nog niet in productie maar het lijkt er op dat het zal lukken.
-
- Starter Plus
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Eerst zeur je over de omvang van campers en caravans, om nadien te zeuren dat je eigenlijk bedoelde om te zeuren over de laadvermogens?Joe de Mannen schreef:
Iemand voelt zich duidelijk aangesproken.
Maar om te antwoorden op je opmerking, het ging over het laadvermogen van caravans en mobilhomes.
J.
Volgens mij voel jij je vooral niet aangesproken door camperen, geen probleem natuurlijk.
Maar zeur dan ook niet over zaken waar je blijkbaar niets van af weet.
Bedenk je eens hoeveel traditionele panelen je nodig hebt op het dak van je huis om de wagen op te ladenWalterB1 schreef:In verband met opladen;
Dit concept kan een flink stuk helpen;
https://sonomotors.com/en/sion/
Een auto met ook een heleboel zonnepanelen verwerkt in de body.
Vergelijk dat dan met het oppervlak van je wagen, die niet ideaal en hoog op het zuiden staat…
Hooguit dus geschikt als een range extender om de airco of verwarming te laten werken.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Het blijft opmerkelijk.
Eerst werden de Dieselrijders geviseerd, die rijden nu allen (een nieuwe) Benzine. Binnen x jaren is ook die weer niet goed genoeg.
Ik denk dat ze totaal nog niet nagedacht hebben hoe dit elektrisch moet werken van productie tot distributie.
Verdwijnen verbrandingsmotoren, ik denk het niet.
We moeten eerder inzetten op synthetisch gemaakte brandstoffen zoals bijvoorbeeld waterstof (er bestaat vast wel iets beters) die geproduceerd kan worden op dagen met veel zon/wind/...
Tijdens de oorlog konden ze wel van kolen benzine maken dus het idee is zo gek niet. (Ook een oplossing voor schepen, vliegtuigen, ...)
Ook het plots wegvallen van de geldstroom van aardolie maakt ons een gemeenschappelijke vijand van de olielanden ipv. dat er daar elkaar het leven zuur maken.
In hoeverre... zij de technologie niet in bezit hebben om werkelijk verandering te brengen.
Nee, eerst moet en zal de aardolie op al kost het onze ondergang.
Daarna komen er mooie oplossingen, maar de geldstroom zal dezelfde richting uit gaan.
Het probleem ligt voor een groot stuk bij de burger zelf.
Het enige wat ons gedrag aanpast is als het ons buitensporig veel geld kost (triest hé).
Hoe lui zijn wij wel niet geworden zeg? De auto nemen naar de bakker om de hoek?
Een korte rit zou in verhouding veel duurder moeten worden.
Eerst werden de Dieselrijders geviseerd, die rijden nu allen (een nieuwe) Benzine. Binnen x jaren is ook die weer niet goed genoeg.
Ik denk dat ze totaal nog niet nagedacht hebben hoe dit elektrisch moet werken van productie tot distributie.
Verdwijnen verbrandingsmotoren, ik denk het niet.
We moeten eerder inzetten op synthetisch gemaakte brandstoffen zoals bijvoorbeeld waterstof (er bestaat vast wel iets beters) die geproduceerd kan worden op dagen met veel zon/wind/...
Tijdens de oorlog konden ze wel van kolen benzine maken dus het idee is zo gek niet. (Ook een oplossing voor schepen, vliegtuigen, ...)
Ook het plots wegvallen van de geldstroom van aardolie maakt ons een gemeenschappelijke vijand van de olielanden ipv. dat er daar elkaar het leven zuur maken.
In hoeverre... zij de technologie niet in bezit hebben om werkelijk verandering te brengen.
Nee, eerst moet en zal de aardolie op al kost het onze ondergang.
Daarna komen er mooie oplossingen, maar de geldstroom zal dezelfde richting uit gaan.
Het probleem ligt voor een groot stuk bij de burger zelf.
Het enige wat ons gedrag aanpast is als het ons buitensporig veel geld kost (triest hé).
Hoe lui zijn wij wel niet geworden zeg? De auto nemen naar de bakker om de hoek?
Een korte rit zou in verhouding veel duurder moeten worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Wat wil je als je je beleid het weekend voor vertrek naar een mondiaal congres nog bijeen moet sprokkelen vanuit uw vakantieoordhonda4life schreef:Ik denk dat ze totaal nog niet nagedacht hebben hoe dit elektrisch moet werken van productie tot distributie.
Gelukkig is er toevallig een positieve in de buurt zodat de persoonlijke complete afgang kan vermeden worden. Ondertussen weigeren we nog wat windmolens omdat iemand dat niet graag heeft.
Waterstof is momenteel geen oplossing omdat het meer energie kost dan dat het opbrengt. Hier moet dus nog veel werk aan gebeuren.
De olielanden zijn al langer bezig met omschakeling en ook zij investeren in andere bronnen. Bovendien liggen zij in een regio met heel veel zon, ze kunnen dus ook produceren met deze "grondstof".
Je hebt gelijk dat de oplossing niet gewoon omschakelen is naar elektriciteit want ook die moet er zijn. We moeten vooral ons gedrag aanpassen en minder verbruiken en de makkelijkste manier is te stoppen met kweken als konijnen. Elke maatregel is nutteloos als we achter het fabeltje van eindeloze groei blijven aanlopen want de aarde en grondstoffen zijn NIET eindeloos.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Waterstof is nu al wel mogelijk als we het idee van efficiëntie opzij willen zetten. Energie verdwijnt niet zomaar volgens de wetten van de thermodynamica. Dus het zogenaamde verlies kan je wel degelijk gebruiken. En er wordt veel werk verzet zoals in de PEM technologie.Dizzy schreef: Waterstof is momenteel geen oplossing omdat het meer energie kost dan dat het opbrengt. Hier moet dus nog veel werk aan gebeuren.
De monopolies hebben ondertussen ook begrepen dat waterstof in belang gaat toenemen. De havens van Zeebrugge en Antwerpen hebben deze week nog een contract getekend om waterstof in grote hoeveelheden te gaan invoeren uit Chili... terwijl we dat perfect hier kunnen maken zonder die moordende monopolies.
Helemaal akkoord trouwens dat we naar een behoefte economie moeten overschakelen want de Sky is in dit geval heel letterlijk wel degelijk de limit, maar dat past spijtig genoeg niet in een kapitalistisch marktdenken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Waterstof aanmaken is een verschrikkelijk inefficiënte manier om energie op te slaan.
Het is hoogstens bruikbaar bij vliegtuigen en zware vrachtwagens.
Los daarvan vermoed ik dat de zelfrijdende auto een belangrijk element van de electrificatie zal zijn. Want dan wordt het eigen bezit van een auto hopeloos achterhaald en zal er eerder een abonnementsmodel komen. Waarom zou je immers iets kopen dat je grotendeels laat stilstaan. Je boekt een auto en die komt dan naar je toegereden.
2030 zal daarvoor nog net iets te vroeg zijn, vermoed ik.
Het is hoogstens bruikbaar bij vliegtuigen en zware vrachtwagens.
Los daarvan vermoed ik dat de zelfrijdende auto een belangrijk element van de electrificatie zal zijn. Want dan wordt het eigen bezit van een auto hopeloos achterhaald en zal er eerder een abonnementsmodel komen. Waarom zou je immers iets kopen dat je grotendeels laat stilstaan. Je boekt een auto en die komt dan naar je toegereden.
2030 zal daarvoor nog net iets te vroeg zijn, vermoed ik.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Denk ook dat dit een effect kan hebben maar er is ook een keerzijde want een onderzoek wees al uit dat zelfrijdende wagens het aantal wagens nog deed toenemen door het stijgende comfort. Het lijkt me ook logisch dat deze wagens nog duurder zullen zijn en dus eerder voor de happy few is weggelegd. We moeten inderdaad eerder naar een totaal andere organisatie van vervoer want zo kan het niet lang verder.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Daar ben ik absoluut niet mee akkoord. Een aspect waar we meer en meer mee te maken krijgen is transport van elektriciteit. Daar verliezen we enorm veel capaciteit, zeker op langere afstanden. Duitsland komt nu al in de problemen met zijn windenergie die in het noorden geoogst wordt door capaciteitsgebrek op de hoogspanningskabels.Stroper schreef:Waterstof aanmaken is een verschrikkelijk inefficiënte manier om energie op te slaan.
Het is hoogstens bruikbaar bij vliegtuigen en zware vrachtwagens.
Het is veel efficiënter om energie in gasvorm te transporteren. Dus... productie van waterstof op zee met windenergie is wel degelijk een oplossing waar men in Duitsland aan denkt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Daarom staan onze kerncentrales dan ook allemaal in zeeOrdon schreef:Ja, liever productie op zee.
Direct voorstander.
Als het ontploft is het toch "ver weg".
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ai, een tsunami al scheuren sommigen vanzelf of worden ze gesaboteerd door niet te vinden personenOrdon schreef:Die zijn veilig.
Geen enkele ontploft.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Zou je dat over aardgas ook zeggen? Veel huisjes waar dat steekt en pakken gevaarlijker is dan waterstof.Ordon schreef:Ja, liever productie op zee.
Direct voorstander.
Als het ontploft is het toch "ver weg".
-
- Elite Poster
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
In het labo noemden we dat knalgas.
En werkten toch liever met een bunsenbrander dan met een PAR apparaat.
Nu akkoord.
De technische vereisten voor opslag en transport van waterstofgas liggen hoger dan voor aardgas.
Dat is zeker een pluspunt.
Bijkomend: indien men "groene" waterstof gaat maken, is er ook "groene" zuurstof.
Al eens gezien wat er gebeurd indien vloeibare zuurstof "licht" begint te geven?
Ikke ben dan weg. Rap.
Met jouw grijze waterstof ga je dat niet hebben, denk ik zo.
En werkten toch liever met een bunsenbrander dan met een PAR apparaat.
Nu akkoord.
De technische vereisten voor opslag en transport van waterstofgas liggen hoger dan voor aardgas.
Dat is zeker een pluspunt.
Bijkomend: indien men "groene" waterstof gaat maken, is er ook "groene" zuurstof.
Al eens gezien wat er gebeurd indien vloeibare zuurstof "licht" begint te geven?
Ikke ben dan weg. Rap.
Met jouw grijze waterstof ga je dat niet hebben, denk ik zo.