Uitdoven ICE-voertuigen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb een Audi 200 quattro uit 1988 gekocht en ga daar lekker mee rijden zolang ik nog mag! En met mijn Audi 200 uit 1983 betaal ik wel voor de lez zones want betalen is binnen mogen bij +40jaar oud in Vlaanderen.

Ik heb geen 40k om een electrische te kopen :-D met 25% van dat budget heb ik 2 luxe audi's uit vervlogen tijden.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Daar kunt ge tenminste nog iets mee trekken. :-D
Ben eens benieuwd hoe ze dat met caravans/aanhangwagens gaan klaarspelen.
Alle "vijf voeten" batterij opladen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er zijn al testen met caravans met accu's erin voor extra range.

Maar iedereen heeft toch gehoord dat dit allemaal onder voorwaarden is: als er genoeg groene electriciteit is en als er genoeg laadpalen zijn.
it ain't gonna happen baby...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Grootse plannen , omdat de klimaat top er is , maar veel praktisch onuitvoerbaar .
Autopark zo drastisch omvormen dat het quasi onmogelijk is , als ze eerst al eens begonnen met hybrides te promoten , kan je elektrisch gewoon worden en toch nog de benzine /diesel achter de hand hebben om met platte batterij een benzine of Laadpaal te bereiken . :wink:

Woningen :
moeten gerenoveerd worden , O.K. maar ga je dat als koper weten op voorhand via bvb een nodig attest VOOR verkoop , of ga men je dat achteraf als een onwelkome presentje aanbieden ? Renteloze lening ....ja mooi , maar renteloos moet ook betaald worden he'.... :? Dit zal grondig de woningverkoop verstoren hetzij tijdelijk ....
Dan die hightech verwarmingstoestellen er bovenop ....kostprijs ?, wat met diegenen die nu juist begonnen zijn , maar nog niet in afwerking ..?

Enfin , als ik al die voornemens lees , dan moet ik gaan beseffen dat ik in Vlaanderen in de ideale wereld ga leven :roll: :lol:

Zal wel afgezwakt worden in hoge mate
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Matt555 schreef:

Woningen :
moeten gerenoveerd worden , O.K. maar ga je dat als koper weten op voorhand via bvb een nodig attest VOOR verkoop , of ga men je dat achteraf als een onwelkome presentje aanbieden ?

Dit zal men gewoon doen met EPC attest. Dat is al lang verplicht bij verkoop en verhuur.


Ontopic:
Elektrische wagens zijn sowieso de toekomst. De enige vraag op lange termijn: Wat gebruiken we om de energie op te slaan.

Is inderdaad te ambitieus om op zo korte duur te doen. Zeker op gebied van infrastructuur. Zou haalbaar geweest zijn als ze jaaaaren geleden deze deadline gesteld hadden.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

q-tec schreef:Ik heb een Audi 200 quattro uit 1988 gekocht en ga daar lekker mee rijden zolang ik nog mag!
Pics please. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

https://www.hln.be/drive/elektrische-je ... ~a8fd982a/ .... :!:

Elektrische jerrycan’ moet laadstress wegnemen
Nog niet op de plaats van bestemming, de batterij van je elektrische auto bijna leeg en geen laadpaal in de buurt? Geen probleem. Althans, niet als het aan ZipCharge ligt. Het bedrijf komt met een soort powerbank, of ‘jerrycan’, voor elektrische auto’s. :wink:

Meer...

Erik Kouwenhoven 06-11-21, 07:42
Laatst gewijzigd door Matt555 06 nov 2021, 12:48, in totaal 2 gewijzigd.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Ordon schreef:Daar kunt ge tenminste nog iets mee trekken. :-D
Ben eens benieuwd hoe ze dat met caravans/aanhangwagens gaan klaarspelen.
Alle "vijf voeten" batterij opladen?
Simpel: aanhangwagen zal vaak door een kleine vrachtwagen worden vervangen

Hebben wij sinds de invoering van de kilometerheffing gedaan.

De taksen vallen daardoor zo laag uit dat het doenbaar is om sporadisch met de vrachtwagen te rijden, ondanks het gigantisch verbruik (en dus ook gigantische uitstoot)

Voordeel is dat de auto dan een heel stuk kleiner kan.
Joe de Mannen schreef:Er zijn al testen met caravans met accu's erin voor extra range.
Dat zijn zeer dure oplossingen,
waar een (tweedehands) caravan vaak de oplossing is voor goedkopere en vrijere vakanties.

Met die accu erin blijft het duur én blijf je afhankelijk van dicht bevolkte gebieden.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ordon schreef:Dan maar wat OKO Puncture Free Off Road in mijn banden. :lol:
Rijd ik ze toch al niet plat. 8)
Ook goed voor de zitmaaier, kruiwagen, etc.. :wink:
Beetje offtopic, toch maar eens gekeken naar die OKO Free Off Road, jij doet dit in je fietsbanden :-D
TOEPASSINGEN
Geschikt voor: Alle zware Off Road & langzamere voertuigen, inclusief: landbouwvoertuigen , tractors, oogstmachines en alle landbouwvoertuigen.

Geschikt voor grasmaai- bosbouw- en houtkapvoertuigen met pneumatische banden. Industriele en constructievoertuigen, graafmachines, grondverzetmachines, asfalteermachines, gravers, wielladers en vuilniswagens.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Voor de caravans: met een batterij nog minder laadvermogen.
Mobilhome: idem.
Dat is nu al erg vaak een probleem met een B(E) rijbewijs.
Alleman een C wegens verhoogd leeggewicht?

Aanhangwagen vervangen door een kleine vrachtwagen is ook duur hé.
Taks op een aanhangwagen (met papieren, plaat, keuring) is ook maar een goede honderd euro per jaar en veel minder onderhoud.
En een kipper... 't Ja,...

De meeste EV mogen zelfs geen aanhangwagen/caravan trekken of zelfs een trekhaak hebben (voor fietsen bijvoorbeeld).
Bij Tesla is er ééntje in hun hele gamma waar ge iets kunt achterhangen.

Afin, niet zo evident allemaal.
lacer schreef:Beetje offtopic, toch maar eens gekeken naar die OKO Free Off Road, jij doet dit in je fietsbanden :-D
Jep. :angel:
En dat werkt echt goed.
Ene keer wat inkappen en rijden tot de band op is.
Ja, ik had zo'n bus staan dus eens geprobeerd. :lol:
Moet niet veel in: schat zo'n 50ml of iets meer.

Platte band met de zitmaaier: gewoon wat van die bus ingekapt, wiel ronddraaien, oppompen en gaan met die banaan.
Blijft nu ook veel langer op spanning: blijkbaar is de porositeit wat kleiner geworden. Nog een voordeel. :wink:
Ik rij dus al jaren rond met een "kapotte" band...
Geen enkele platte band meer gehad ook.
Voorheen minstens een paar keer per seizoen.

Is in België wel verboden om dit in autobanden (etc) te doen...
VS mag het wel, dacht ik.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Een reeds werkende oplossing voor vrachtwagens : The trolley truck

Maar niet geschikt voor de last mile.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

lacer schreef:Een reeds werkende oplossing voor vrachtwagens : The trolley truck

Maar niet geschikt voor de last mile.
Had ik ook zien passeren. Maar eigenlijk is dit wat absurd. Dit is voor vaste trajecten en dan zijn treinen toch handiger. Zeker omdat je toch specifieke infrastructuur hebt. En je haalt heel wat verkeer van een oververzadigd wegennet.

Maarja, alle opties zijn opties die bekeken moeten worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ordon schreef:Voor de caravans: met een batterij nog minder laadvermogen.
Mobilhome: idem.
Dat is nu al erg vaak een probleem met een B(E) rijbewijs.
Alleman een C wegens verhoogd leeggewicht?
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Een tent op wielen. :-D :-D

Afin, ja, als mensen zo'n groot deel van hun budget in "de transitie" moeten steken...
Zullen er heel veel noodgedwongen thuis moeten blijven, denk ik zo.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...

J.
Stond de azijn in promotie?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

q-tec schreef:Ik heb een Audi 200 quattro uit 1988 gekocht en ga daar lekker mee rijden zolang ik nog mag!
De turbo? Dan ben ik jaloers! :)

Ik dacht trouwens dat men naar aanleiding van elektrische voertuigen (zeker bestelwagens) aan het bekijken is hoe relevant de 3,5 ton limiet vandaag de dag nog is. Die beperking dateert uit een tijd van trommelremmen waarbij zware voertuigen echt wel wat extra skills vereisten. Vandaag de dag rijdt een meer dan 3,5 ton wegende bestelwagen niet meer zo anders dan een gewone auto.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wotere schreef:
Joe de Mannen schreef:
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...

J.
Stond de azijn in promotie?
Neen hoor, maar die camperaars zoeken nogal veel de grens van hun rijbewijs op en roepen dan moord en brand als ze met overgewicht aan de kant gezet worden.
Met een kleinere camper gaat het ook.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Net zoals al die klein aanhangertjes.
Ook meer overladen dan iets anders.

Is wel opgelost met een EV: hebben ze gene trekhaak meer. :lol:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Met de mijne (iX3) kan ik nog wel ne kleine 750kg aanhanger meepakken. Maar dan moet ik geen 200km autostrade doen :-)

Na 5000km (op 3 maand) merk ik tot hiertoe nog geen range anxiety. Toegegeven, ik kan thuis laden. Ik laad ook maar tot 80% behalve als ik naar BXL of Antwerpen ga, dan tot 100%

Ik denk dat je tussen nu en 2030 ook nog geen grote verbetering qua range moet verwachten. In tegendeel zelfs, want een 100kWh batterij krijg je niet weg in een wagen van de grootte van een polo hè.

Ze gaan echt iets aan ‘mobiliteit’ moeten doen als ze die EV switch willen maken of nog maar minder auto’s op de weg hebben. Gisteren 1u in de file gestaan naar Antwerpen … totaal 2u15 onderweg … maar met het openbaar vervoer had het niet sneller geweest in mijn geval.

Dat ze gewoon de boot ff afhouden … ben wel benieuwd naar de nieuwe synthetische brandstoffen eigenlijk. Zouden diesel en E95/98 kunnen vervangen en uitstoot verminderen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:
Wotere schreef:
Joe de Mannen schreef:
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...

J.
Stond de azijn in promotie?
Neen hoor, maar die camperaars zoeken nogal veel de grens van hun rijbewijs op en roepen dan moord en brand als ze met overgewicht aan de kant gezet worden.
Met een kleinere camper gaat het ook.
J.
Waarom spreek je dan ook niet over hotelgasten die naast 5 inzittende ook nog hun hebben en houden meeslepen in een overladen auto?

Beetje goedkope azijn van jou...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

SpecialK schreef:
q-tec schreef:Ik heb een Audi 200 quattro uit 1988 gekocht en ga daar lekker mee rijden zolang ik nog mag!
De turbo? Dan ben ik jaloers! :)

Ik dacht trouwens dat men naar aanleiding van elektrische voertuigen (zeker bestelwagens) aan het bekijken is hoe relevant de 3,5 ton limiet vandaag de dag nog is. Die beperking dateert uit een tijd van trommelremmen waarbij zware voertuigen echt wel wat extra skills vereisten. Vandaag de dag rijdt een meer dan 3,5 ton wegende bestelwagen niet meer zo anders dan een gewone auto.
Afbeelding
20V turbo :angel: Nog wat werk aan maar tegen volgende zomer nieuwe daily driver.

Zeer zeker dat die bestelwagens tot 5ton aankunnen, in Roemenie is het meer regel dan uitzondering dat die camionettes met zeilen (de poolse transporters op Belgische wegen) voor binnenlands transport met veel meer gewicht rijden. We vragen de bestuurders 4500KG ok of niet en eigenlijk zeggen ze altijd geen probleem zolang ze binnen Roemenië blijven.

Neem nu mijn audi 200 1600KG, een Etron zit op 2400KG.
Als je een bestelwagen van 2,2ton leeg naar 2800ton leeg brengt door de batterijen mag je nog 700Kg laden ipv 1300 dus als het over zware transporten gaat heb je dubbele capaciteit nodig dus 2 chauffeurs en wie gaat de eindrekening gepresenteerd krijgen? Juist jan modaal :beerchug:

Allemaal goed en wel maar gaat de aarde echt dood gaan als het 10jaar langer duurt dan al die strakke deadlines? Ik denk het niet.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Waar is het debat over dit topic naar toe?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wotere schreef:
Joe de Mannen schreef:
Wotere schreef:
Joe de Mannen schreef:
Of met een bescheidener gevaarte de weg op ? Je gaat camperen he, niet op hotel...

J.
Stond de azijn in promotie?
Neen hoor, maar die camperaars zoeken nogal veel de grens van hun rijbewijs op en roepen dan moord en brand als ze met overgewicht aan de kant gezet worden.
Met een kleinere camper gaat het ook.
J.
Waarom spreek je dan ook niet over hotelgasten die naast 5 inzittende ook nog hun hebben en houden meeslepen in een overladen auto?

Beetje goedkope azijn van jou...
Iemand voelt zich duidelijk aangesproken.
Maar om te antwoorden op je opmerking, het ging over het laadvermogen van caravans en mobilhomes.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

In verband met opladen;

Dit concept kan een flink stuk helpen;
https://sonomotors.com/en/sion/

Een auto met ook een heleboel zonnepanelen verwerkt in de body. Zodat je tijdens het rijden een hoger bereik hebt met omdat de batterij deels aan het bijladen is. En als die auto staat te staan is die ook aan het opladen. Voor een stuk tot volledig. En zo minder de noodzaak voor laadpalen.

Deze auto is nog niet in productie maar het lijkt er op dat het zal lukken.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:
Iemand voelt zich duidelijk aangesproken.
Maar om te antwoorden op je opmerking, het ging over het laadvermogen van caravans en mobilhomes.

J.
Eerst zeur je over de omvang van campers en caravans, om nadien te zeuren dat je eigenlijk bedoelde om te zeuren over de laadvermogens?

Volgens mij voel jij je vooral niet aangesproken door camperen, geen probleem natuurlijk.
Maar zeur dan ook niet over zaken waar je blijkbaar niets van af weet.
WalterB1 schreef:In verband met opladen;

Dit concept kan een flink stuk helpen;
https://sonomotors.com/en/sion/

Een auto met ook een heleboel zonnepanelen verwerkt in de body.
Bedenk je eens hoeveel traditionele panelen je nodig hebt op het dak van je huis om de wagen op te laden
Vergelijk dat dan met het oppervlak van je wagen, die niet ideaal en hoog op het zuiden staat…
Hooguit dus geschikt als een range extender om de airco of verwarming te laten werken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het blijft opmerkelijk.
Eerst werden de Dieselrijders geviseerd, die rijden nu allen (een nieuwe) Benzine. Binnen x jaren is ook die weer niet goed genoeg.

Ik denk dat ze totaal nog niet nagedacht hebben hoe dit elektrisch moet werken van productie tot distributie.

Verdwijnen verbrandingsmotoren, ik denk het niet.
We moeten eerder inzetten op synthetisch gemaakte brandstoffen zoals bijvoorbeeld waterstof (er bestaat vast wel iets beters) die geproduceerd kan worden op dagen met veel zon/wind/...
Tijdens de oorlog konden ze wel van kolen benzine maken dus het idee is zo gek niet. (Ook een oplossing voor schepen, vliegtuigen, ...)

Ook het plots wegvallen van de geldstroom van aardolie maakt ons een gemeenschappelijke vijand van de olielanden ipv. dat er daar elkaar het leven zuur maken.
In hoeverre... zij de technologie niet in bezit hebben om werkelijk verandering te brengen.
Nee, eerst moet en zal de aardolie op al kost het onze ondergang.
Daarna komen er mooie oplossingen, maar de geldstroom zal dezelfde richting uit gaan.

Het probleem ligt voor een groot stuk bij de burger zelf.
Het enige wat ons gedrag aanpast is als het ons buitensporig veel geld kost (triest hé).
Hoe lui zijn wij wel niet geworden zeg? De auto nemen naar de bakker om de hoek?
Een korte rit zou in verhouding veel duurder moeten worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

honda4life schreef:Ik denk dat ze totaal nog niet nagedacht hebben hoe dit elektrisch moet werken van productie tot distributie.
Wat wil je als je je beleid het weekend voor vertrek naar een mondiaal congres nog bijeen moet sprokkelen vanuit uw vakantieoord :lol:

Gelukkig is er toevallig een positieve in de buurt zodat de persoonlijke complete afgang kan vermeden worden. Ondertussen weigeren we nog wat windmolens omdat iemand dat niet graag heeft.

Waterstof is momenteel geen oplossing omdat het meer energie kost dan dat het opbrengt. Hier moet dus nog veel werk aan gebeuren.

De olielanden zijn al langer bezig met omschakeling en ook zij investeren in andere bronnen. Bovendien liggen zij in een regio met heel veel zon, ze kunnen dus ook produceren met deze "grondstof".

Je hebt gelijk dat de oplossing niet gewoon omschakelen is naar elektriciteit want ook die moet er zijn. We moeten vooral ons gedrag aanpassen en minder verbruiken en de makkelijkste manier is te stoppen met kweken als konijnen. Elke maatregel is nutteloos als we achter het fabeltje van eindeloze groei blijven aanlopen want de aarde en grondstoffen zijn NIET eindeloos.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef: Waterstof is momenteel geen oplossing omdat het meer energie kost dan dat het opbrengt. Hier moet dus nog veel werk aan gebeuren.
Waterstof is nu al wel mogelijk als we het idee van efficiëntie opzij willen zetten. Energie verdwijnt niet zomaar volgens de wetten van de thermodynamica. Dus het zogenaamde verlies kan je wel degelijk gebruiken. En er wordt veel werk verzet zoals in de PEM technologie.
De monopolies hebben ondertussen ook begrepen dat waterstof in belang gaat toenemen. De havens van Zeebrugge en Antwerpen hebben deze week nog een contract getekend om waterstof in grote hoeveelheden te gaan invoeren uit Chili... terwijl we dat perfect hier kunnen maken zonder die moordende monopolies.

Helemaal akkoord trouwens dat we naar een behoefte economie moeten overschakelen want de Sky is in dit geval heel letterlijk wel degelijk de limit, maar dat past spijtig genoeg niet in een kapitalistisch marktdenken.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Waterstof aanmaken is een verschrikkelijk inefficiënte manier om energie op te slaan.
Het is hoogstens bruikbaar bij vliegtuigen en zware vrachtwagens.

Los daarvan vermoed ik dat de zelfrijdende auto een belangrijk element van de electrificatie zal zijn. Want dan wordt het eigen bezit van een auto hopeloos achterhaald en zal er eerder een abonnementsmodel komen. Waarom zou je immers iets kopen dat je grotendeels laat stilstaan. Je boekt een auto en die komt dan naar je toegereden.
2030 zal daarvoor nog net iets te vroeg zijn, vermoed ik.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Denk ook dat dit een effect kan hebben maar er is ook een keerzijde want een onderzoek wees al uit dat zelfrijdende wagens het aantal wagens nog deed toenemen door het stijgende comfort. Het lijkt me ook logisch dat deze wagens nog duurder zullen zijn en dus eerder voor de happy few is weggelegd. We moeten inderdaad eerder naar een totaal andere organisatie van vervoer want zo kan het niet lang verder.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Stroper schreef:Waterstof aanmaken is een verschrikkelijk inefficiënte manier om energie op te slaan.
Het is hoogstens bruikbaar bij vliegtuigen en zware vrachtwagens.
Daar ben ik absoluut niet mee akkoord. Een aspect waar we meer en meer mee te maken krijgen is transport van elektriciteit. Daar verliezen we enorm veel capaciteit, zeker op langere afstanden. Duitsland komt nu al in de problemen met zijn windenergie die in het noorden geoogst wordt door capaciteitsgebrek op de hoogspanningskabels.
Het is veel efficiënter om energie in gasvorm te transporteren. Dus... productie van waterstof op zee met windenergie is wel degelijk een oplossing waar men in Duitsland aan denkt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ja, liever productie op zee.
Direct voorstander.
Als het ontploft is het toch "ver weg". :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:Ja, liever productie op zee.
Direct voorstander.
Als het ontploft is het toch "ver weg". :lol:
Daarom staan onze kerncentrales dan ook allemaal in zee :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Die zijn veilig. :angel:
Geen enkele ontploft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:Die zijn veilig. :angel:
Geen enkele ontploft.
Ai, een tsunami al scheuren sommigen vanzelf of worden ze gesaboteerd door niet te vinden personen :)
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

En wat heeft uwen tsunami te maken met het onderwerp? :-)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

ub4b schreef:Voor mensen met range creep ;)

https://www.hln.be/drive/elektrische-je ... ~a8fd982a/
Ook verhelderend
https://abetterrouteplanner.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ordon schreef:Ja, liever productie op zee.
Direct voorstander.
Als het ontploft is het toch "ver weg". :lol:
Zou je dat over aardgas ook zeggen? Veel huisjes waar dat steekt en pakken gevaarlijker is dan waterstof.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

In het labo noemden we dat knalgas.
En werkten toch liever met een bunsenbrander dan met een PAR apparaat. :wink:

Nu akkoord.
De technische vereisten voor opslag en transport van waterstofgas liggen hoger dan voor aardgas.
Dat is zeker een pluspunt.

Bijkomend: indien men "groene" waterstof gaat maken, is er ook "groene" zuurstof.
Al eens gezien wat er gebeurd indien vloeibare zuurstof "licht" begint te geven? :wink:
Ikke ben dan weg. Rap. :lol:

Met jouw grijze waterstof ga je dat niet hebben, denk ik zo.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”