Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

boonpwnz schreef:We moeten vaccinaties verplichten? Wat een egoïsme duizend als je weet dat in Afrika en dergelijke er nog maar nauwelijks vaccins zijn :bang:
Ge kunt hem dan ook moeilijk beschuldigen van een (ver) doorgedreven vorm van realiteitszin...

Al chance dat hij begonnen is met het lezen van het, door mij, hogervermelde pdf bestand (waaruit hij vervolgens selectief citeert).
Misschien komt het ooit toch nog goed.
Duimen maar.

Al zit hij toch nog met een aantal vragen waarvan hij al de citaten nog niet gevonden heeft. :angel:
duizend schreef:Zouden de vaccins dan toch werken?
Zouden die dan toch de verspreiding tegenwerken?
Laatst gewijzigd door Ordon op 03 nov 2021, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Je zou het ook egoïstisch kunnen vinden om allerlei bullshit uit je duim te zuigen om toch maar dat vaccin te weigeren, terwijl andere landen erom zitten te smeken. Ik heb nog niemand horen zeggen: geef mijn vaccin maar aan een Congolese bejaarde(wat logistiek helaas niet realistisch is).

Overigens is dit helemaal niet zo onrealistisch, kijk naar het Duitse 2G beleid:
https://www.demorgen.be/nieuws/in-berli ... ~b36776fe/
Of de nieuwe Oostenrijkse lockdown plannen:
https://www.demorgen.be/nieuws/alle-ong ... ~b75cd2d0/
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ja, Duitsland en Oostenrijk zijn nu net de landen die, historisch bekeken, nogal eens uit de bocht zijn gegaan wanneer het gaat over fundamentele vrijheden. :lol:
Waartoe dit op termijn geleid heeft, weten we, helaas.

De kwestie van de fundamentele vrijheden wordt trouwens ook aangestipt in het hogervermeld pdf bestand... 8)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Stroper schreef:Je zou het ook egoïstisch kunnen vinden om allerlei bullshit uit je duim te zuigen om toch maar dat vaccin te weigeren, terwijl andere landen erom zitten te smeken.
Moest het daar bij blijven was iedereen content. :angel:
Maar het blijft daar dus niet bij, als je niet inziet dat dat een probleem is, niet alleen voor de ongevaccineerde ben je blind.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ordon schreef: De kwestie van de fundamentele vrijheden wordt trouwens ook aangestipt in het hogervermeld pdf bestand... 8)
Ja, dat was een van de zeer belangrijke peilers om de pandemie tegen te gaan :bang:

Vaccineren, vaccineren en blijven vaccineren lees ik, anders geraken we er nooit uit.
Met de huidige vaccins, die effectief en veilig zijn.
Leuk als men met zo een document afkomt dat deze stellingen volledig onderschrijft! :lol:

@boonp
In België zijn vaccins genoeg, daar kan men alvast beginnen verplichten, zodat den overschot asap naar elders kan gaan.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

iceke schreef:Maar het blijft daar dus niet bij, als je niet inziet dat dat een probleem is, niet alleen voor de ongevaccineerde ben je blind.
Morgen krijgt ge misschien niet alleen een:
  • Corona Safe Ticket
  • maar ook een HIV Safe Ticket
Naarmate "de effectiviteit" van "Safe Tickets" bewezen geacht wordt... is de sky the limit. :lol:
Al chance kunt ge op een smartphone gemakkelijk duzend Tickets kwijt. :roll:
duizend schreef:
Ordon schreef: De kwestie van de fundamentele vrijheden wordt trouwens ook aangestipt in het hogervermeld pdf bestand... 8)
Ja, dat was een van de zeer belangrijke peilers om de pandemie tegen te gaan :bang:
Ah, en het citaat komt uit je linker of uit je rechter duim? :-)
Het is in dat kader opmerkelijk dat de noodsituatie die de pandemie met zich meebracht, wel heeft geleid tot beperkingen
van fundamentele vrijheden in heel veel landen, ...
Laatst gewijzigd door Ordon op 03 nov 2021, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ordon schreef:Ja, Duitsland en Oostenrijk zijn nu net de landen die, historisch bekeken, nogal eens uit de bocht zijn gegaan wanneer het gaat over fundamentele vrijheden. :lol:
Waartoe dit op termijn geleid heeft, weten we, helaas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law

we willen geen vaccin, we willen geen pasjes maar men is wel weer bezig, of denkt er over na, om opnieuw honderden bedden op ic vrij te houden voor vnl mensen die een vaccin weigeren
men overweegt opnieuw om voor hoofdzakelijk deze groep zorg uit te stellen

hoe was dat nu weer met keuzes en consequenties?
men kiest geen vaccin en de consequenties zijn voor anderen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Er komen intussen meer volledige gevaccineerden de ziekenhuizen binnen met Covid-19 dan ongevaccineerden.
Dat zou je minstens moeten aanzetten tot enige reflectie...
Je woorden "hoofdzakelijk" en "vnl" stammen vanuit een voltooid verleden situatie.
Kan in de toekomst natuurlijk weer draaien, daar niet van.

En, jep, ik heb wél mijn twee prikjes gehad (en zou die keuze opnieuw maken).
Wat me niet belet om kritisch te kijken naar de huidige evolutie(s).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef:In Nederland voerde men het pasje in...

Reactie van de panikerende Nederlandse overheid die ook doodsbang is om de juiste/doeltreffende maatregelen te nemen: nog meer het pasje verplichten. Dat staat ons dus ongetwijfeld ook te wachten.
Dat is hier nu niet anders.
Mondmasker zijn verplicht en ondanks dat het zo niet verwoord is, wordt de 1,5m toch aangeraden.
In Nederland het verwoord als "Dringend advies" voor de 1,5m.
Dit zou inderdaad de enige oplossing kunnen zijn.
Maar dan moeten ze evenementen terug platleggen en plaatsen waar het niet mogelijk is sluiten.
De vraag is alleen hoelang gaat men dit kunnen volhouden.
Straks zitten we aan 3 jaren aangezien ze al spreken van winter 2022-2023.
Denk ook wel dat de huidige maatregelen niet voldoende gaan zijn.
Misschien vieren we Kerstmis weer in bubbels zoals vorig jaar.
Laatst gewijzigd door svermassen op 03 nov 2021, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Wat een wijsheid zit hier toch samen in dit tipic.
Misschien eens solliciteren als raadgever voor de regering of virologen, ik vermoed dat men binnen de maand de pandemie onder controle heeft.

als er 8.000.000 gevaccineerde zijn en 2.000.000 niet.
Dan is het perfect normaal dat er meer gevaccineerde in een ziekenhuis liggen met een of andere aandoening, of mag een gevaccineerde niet meer ziek worden.

Het lachen met het CST en er dan gelijk maar ook een HIV pasje bijhalen bewijst nog maar eens het ….
je weet vermoedelijk wel dat ene overdraagbaar is via lucht , speeksel en HIV via seksueel contact of via bloed overdraagbaar is.
Maar alles natuurlijk om een vaccin dat werkt, nee het is niet perfect, maar dat mensen uit het ziekenhuis houdt, voor minder doden zorgt, in het belachelijke te trekken.
Laatst gewijzigd door sky op 03 nov 2021, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: we willen geen vaccin, we willen geen pasjes maar men is wel weer bezig, of denkt er over na, om opnieuw honderden bedden op ic vrij te houden voor vnl mensen die een vaccin weigeren
men overweegt opnieuw om voor hoofdzakelijk deze groep zorg uit te stellen
Maak van die voornamelijk maar amper :angel:
Ipv "bedankt Vlaanderen dat je massaal wou vaccineren" krijg je een "f*CK off, zet maar terug een masker op, koop een smartphone en laat je id maar zien als je honger, dorst of goesting hebt" :bang:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

sky schreef:als er 8.000.000 gevaccineerde zijn en 2.000.000
Dan is het perfect normaal dat er meer gevaccineerde in een ziekenhuis liggen met een of andere aandoening, of mag een gevaccineerde niet meer ziek worden.
Bij de alfavariant (eerste jaarhelft) was dit niet het geval.
Bij de deltavariant (nu dus) is het plots "perfect normaal".
sky schreef:Maar alles natuurlijk om een vaccin dat werkt, nee het is niet perfect, maar dat mensen uit het ziekenhuis houdt, voor minder doden zorgt, in het belachelijke te trekken.
Het gaat niet over "in het belachelijke trekken".
Wel over kritisch kijken naar de evolutie(s)...
Dat lijkt voor sommigen een erg ongewenst iets te zijn: kritisch kijken naar de situatie.

Intussen zijn er mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden.
Geen Corona Safe Ticket hebben ... en uitgesloten worden, deels.
Maar wel (nog) dagelijks mogen werken gaan. Dat wel. Voorlopig...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ordon schreef:Er komen intussen meer volledige gevaccineerden de ziekenhuizen binnen met Covid-19 dan ongevaccineerden.
Dat zou je minstens moeten aanzetten tot enige reflectie...
Recent het aan de stok gehad met een gevaccineerde die helemaal door het lint ging omdat ik de video aanhaalde van het ziekenhuis in Maastricht, omdat daar 80% gevaccineerden ondertussen liggen met covid. Nu ja hij begon zelf over vaccinaties. Hij beweerde dat de dame op TV loog, omdat hij een researcher kende bij Radboud die het tegendeel beweerde, en of hij deze researcher mij eens zou laten opbellen .... om mij de les te spellen.

't ja sommige mensen zijn volledig inert geworden voor al wat tegen hun keuze ingaat, hun gedrag is exact wat UGent prof Mattias Desmet uit de doeken doet rond de mass formation. Ze staan niet open voor nieuwe research die hun keuze zou ondermijnen. Dus een cognitieve dissonantie.

Ik moest aan de man denken toen ik "vaccine reprograms innate immune responses" google:

https://www.news-medical.net/news/20210 ... onses.aspx

Researchers in The Netherlands and Germany have warned that Pfizer-BioNTech’s coronavirus disease 2019 (COVID-19) vaccine induces complex reprogramming of innate immune responses that should be considered in the development and use of mRNA-based vaccines.

... the research team from Radboud University Medical Center and Erasmus MC in the Netherlands ...

However, they also showed that the vaccine altered the production of inflammatory cytokines by innate immune cells following stimulation with both specific (SARS-CoV-2) and non-specific (viral, fungal and bacterial) stimuli.

Following vaccination, innate immune cells had a reduced response to toll-like receptor 4 (TLR4), TLR7 and TLR8 – all ligands that play an important role in the immune response to viral infection.

Neta and colleagues also found that cytokine responses to fungi were increased following vaccination.
Waarom ik tegen de vax ben: ik heb geen zin in een potentieel gedegradeerd immuunsysteem. Als sportman en iemand die gezond eet, zijn mijn overlevingskansen voor covid zeer groot. Er zijn heel wat voetballers en sporters die na de vax plots doodvallen tijdens het sporten, uiteraard is er nooit een verband, maar als je de stats zou opvragen van plotse hartstilstanden bij sporters tov voor de vaccinaties, dan zou je toch een trend moeten zien. Ik vermijd momenteel contact met andere mensen, en zeker grote groepen, dus anderen aansteken of aangestoken worden is kansmatig veel kleiner dan zij die onder grote groepen komen met hun CST fake veiligheid pasje.

Deze vertelt het in minder dan 2 minuten (en dit was mijn reden om te googlen):



Sommige bronnen staan dan wel ter discussie (zoals dienen Geert) maar de degradering van de innate immune response stond ook al in de officiële UK weekrapporten, dus ik begin het au serieux te nemen als ik die info via meerdere wegen krijg. Het is niet langer een theorie.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Eigen immuniteit degraderen?

Immuniteit na vaccin beter dan na infectie: “Ook wie corona doormaakte, moet zich laten vaccineren”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211102_97183390

In de eerste jaarhelft waren er ook geen 8.000.000 gevaccineerden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ub4b schreef:Waarom ik tegen de vax ben: ik heb geen zin in een potentieel gedegradeerd immuunsysteem.
Maar je speelt wel dagelijks Russische roulette met de mogelijk dood als gevolg ?
ub4b schreef:Als sportman en iemand die gezond eet, zijn mijn overlevingskansen voor covid zeer groot.
De kansen dat een vaccin geen nevenwerkingen voor je heeft zijn ook zeer groot.

Je zou trouwens niet de eerste gezonde sportman zijn die dood valt (pre-corona).

Wat mij betreft leest dit gewoon als een airbag geeft geen 100% bescherming, er zijn zeldzame gevallen dat de bestuurder erdoor gekwetst wordt en ik rij best wel veilig dus ik wil geen airbag in m'n auto. En terwijl ondertussen de overgrote meerderheid het voordeel ervan inziet blijf jij hardnekkig zoeken naar ieder spoortje waar het misschien toch niet correct werkt, alsook blijf je roepen dat je vrijheid ontnomen wordt omdat een airbag verplicht is.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

sky schreef:In de eerste jaarhelft waren er ook geen 8.000.000 gevaccineerden.
Het gaat over de verhouding die jezelf daarnet aanhaalde...
De kans om toen als volledig gevaccineerde met Covid-19 opgenomen te worden was veel kleiner.

Al een geluk dat er intussen zoveel mensen zich vrijwillig hebben laten vaccineren met een vaccin waarvan de onderzoeken nog lopende zijn!
Een positieve evolutie. Toch?
Of misschien is het toch maar een "berekend risico" voor velen?
Maar wel kritisch blijven kijken, lijkt me. Niet?
Doet men in de officiële nog lopende onderzoeken naar het vaccin ook hé.

De kans om nu als volledig gevaccineerde met Covid-19 opgenomen te worden is veel groter geworden.
En dat merken we duidelijk, onder andere in de ziekenhuizen, door de opnieuw verstrengde maatregelen, etc.
Maakt dat de vaccinatie heden waardeloos? Natuurlijk niet.
Het is de enige strohalm, buiten de sanitaire maatregelen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

@petrol: ik hou er absoluut niet van dat men dingen uit de context trekt om er dan een eigen betekenis aan te geven. Als ik zeg dat je geen last hebt van een besmetting als je er niets van merkt dan is dat niet hetzelfde als besmettingen promoten. Dat ik VOOR de strijd tegen besmettingen ben heb ik al zo vaak herhaald, dat negeer je, waarom?

Punt is dat er een juridisch precedent is bij verplichting, kortom het bestaat al dus het als onmogelijk voorstellen klopt feitelijk niet. Polio is inderdaad niet te vergelijken met nu want nu is de noodzaak... nog veel groter :lol:

Men is bezig met de verplichting voor de zorg en elders gaat men nog verder, ik denk dus niet dat de overheden ook maar enig probleem zullen hebben. Ook de controle is geen probleem, niet-gevaccineerden hebben hogere kans om ziek te worden en dan volgt de controle vanzelf. Daarnaast is er het CST wat aanspoort tot vaccinatie.

Kiezen is verliezen, je kan niet het vlees van de koe en de melk van de koe hebben. Vaccinatie weigeren kan maar dan zijn de gevolgen voor degene die dat gekozen heeft, zuiverder kan niet.

Vandaag lees ik nog wat zaken die mijn mening ondersteunen:
- Niet gevaccineerden zijn besmettelijker dan anderen, ook bij delta.
- De kans dat een gevaccineerde het virus doorgeeft, is ruwweg half zo groot als bij een niet-gevaccineerde persoon.
- Uit een recente studie, die de deltavariant al in rekening brengt, blijkt dat de virale lading bij gevaccineerden veel sneller en vrij volledig afbouwt.
- Het tijdsvenster waarin iemand besmettelijk is, wordt door het vaccin zowat gehalveerd.
- Bij 18- tot 65-jarige gevaccineerden lag het risico op besmetting 59% lager, voor jongeren was dat zelfs 87%.
- In absolute cijfers stromen dan wel meer gevaccineerden binnen in de ziekenhuizen, relatief gezien is het risico bij alle leeftijdsgroepen een pak lager. De laatste twee weken waren er per 100.000 gevaccineerde 65-plussers 25 nieuwe hospitalisaties met Covid-19. Bij niet-gevaccineerde leeftijdsgenoten waren dat er 80.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

sky schreef:Eigen immuniteit degraderen?

Immuniteit na vaccin beter dan na infectie: “Ook wie corona doormaakte, moet zich laten vaccineren”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211102_97183390
Ik heb het niet over corona. De vax degradeerd je immuniteit tegenover andere ziektes. Het haalt je innate immune system onderuit. Daar is nu meer en meer bewijs van.

Van covid heb ik geen schrik, van HIV/AIDS achtige uitval van het immuunsysteem door de vax wel, dus ADE achtige effecten - daar heb ik schrik voor.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef: De rechtbank heeft geoordeeld dat er een wettelijke basis moest komen.
Binnen een bepaalde termijn (die natuurlijk niet gehaald werd).
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210928_97865772
Cassatie keurt basis corona­maatregelen goed
Maar het Hof van Cassatie, de hoogste rechtbank van het land, oordeelde gisteren dat de wet wel degelijk volstond als basis voor het verbod op samenscholingen, niet-essentiële verplaatsingen en het betreden van bepaalde publieke ruimtes. Eerder oordeelde de Raad van State hetzelfde.
Zoals ik al zei: de oppositie heeft de regering opgejaagd en de regering had schrik dat de rechtbank de wettelijkse basis zou onderuithalen.
Dat is niet gebeurd (voor zowel Raad van State als voor het Hof van Cassatie volstond de wettelijke basis), dus is/was de pandemiewet eigenlijk overbodig.

@maatregelen
Geen idee waarom we niet terug verplicht worden van thuis te werken?
Dat levert in 1 maatregel gigantisch veel vermeden contacten op: OV, op het werk, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Geen idee waarom we niet terug verplicht worden van thuis te werken?
Dat levert in 1 maatregel gigantisch veel vermeden contacten op: OV, op het werk, ...
Ik wel, de werkgevers die nog altijd controle wensen te behouden over hun werknemers.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:Zoals ik al zei: de oppositie heeft de regering opgejaagd en de regering had schrik dat de rechtbank de wettelijkse basis zou onderuithalen.
Dat is maar een deeltje van de lopende juridische discussies hé.
In het geval dat jij aanhaalt was het onderwerp: coronaboetes.

Het feit dat een correctionele rechtbank (normaliter toch ook niet de eerste de beste) voorheen een ander vonnis produceerde komt alvast de rechtszekerheid niet ten goede...

Eens kijken hoever ze gaan lopen indien de fundamentele vrijheden (bijvoorbeeld het recht op werk) nog verder aangetast worden.
Mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden (en aldus geen CST hebben)...

Feit is dat er erg "creatief" omgesprongen wordt met de interpretatie van de rechtsregels tijdens deze pandemie.
Iets wat vele juridische specialisten ook al vaak hebben aangehaald (staat ook in jouw artikel).
Uiteraard weten we in ons achterhoofd dat de Belgische Staat en Justitie "twee handen op één buik zijn"...
Stel je voor dat alle coronaboetes "de vuilbak" in konden. :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden zijn enerzijds een kleine minderheid en anderzijds kunnen zij ingeschakeld worden in andere taken met minder contacten. Ik dacht dat er voor hen zelfs al een oplossing was waarbij ze met een attest hun situatie kunnen bewijzen. Dit is dus eigenlijk geen probleem.

Er is recht op werk maar daarom niet alle werk. Je moet nl ook geschikt zijn voor het werk en de veiligheidsvoorschriften volgen. Bij niet gevaccineerden is dat twijfelachtig op zijn minst. Zorg dragen voor mensen betekent dat je alle voorzorgsmaatregelen wil nemen om die mensen te beschermen. Soit, in oa Italië is het blijkbaar mogelijk dus ik zie er geen grote problemen op juridisch vlak in.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:De mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden zijn enerzijds een kleine minderheid en anderzijds kunnen zij ingeschakeld worden in andere taken met minder contacten. Ik dacht dat er voor hen zelfs al een oplossing was
Net met de poetsvrouw gesproken: ze mag niet op restaurant...
Feit.
Poetsen wel (ook op drukke plaatsen).

En dan gaat iemand anders gaan bepalen wat zij wel nog (voor werk) mag doen? :think:
Dizzy schreef:Er is recht op werk maar daarom niet alle werk.
Mijn inziens zijt ge de pedalen hélémaal aan het verliezen...
Dizzy schreef:Soit, in oa Italië is het blijkbaar mogelijk dus ik zie er geen grote problemen op juridisch vlak in.
Just, en verder denken we niet na. :bang:

Voor petrol had ge ook nog zo'n hele lap tekst "klaar" zeker?
Dizzy schreef:@petrol: ik hou er absoluut niet van dat men dingen uit de context trekt om er dan een eigen betekenis aan te geven. Als ik zeg dat je geen last hebt van een besmetting als je er niets van merkt dan is dat niet hetzelfde als besmettingen promoten. Dat ik VOOR de strijd tegen besmettingen ben heb ik al zo vaak herhaald, dat negeer je, waarom?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er wordt nu ook al geactiveerd en dus bepaald wat voor werk iemand (nog) kan doen. Iemand een werk laten doen waarvoor deze niet geschikt is, dat is pas gek.

Wat is er vreemd aan eisen stellen om een werk te kunnen doen, dat bestaat al sinds er vacatures bestaan. Anders zou ik een post als Europarlementariër gaan opeisen :lol:

Overheid en werkgevers proberen de gevolgen te beperken, mensen die die voorzorg niet wensen maken het voor zichzelf en anderen moeilijk. Dat heeft gevolgen maar ook die wenst men niet en zou men liever op anderen afwentelen. Dat geduld raakt langzaam maar zeker op. Kiezen is leuk, gevolgen van uw keuzes opnemen is minder leuk, zeker als de gevolgen minder aangenaam zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zal de poetsvrouw eens opsturen naar u. :lol:
Legt gij het haar maar uit...

Haha, ja, die heeft forsbollen hoor. :angel:
En een goei paar borstelstelen...

Dizzy schreef:De mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden zijn enerzijds een kleine minderheid
In onze rechtsstaat beschermen we minderheden Dizzy...
Laatst gewijzigd door Ordon op 03 nov 2021, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

DarkV schreef: Maar je speelt wel dagelijks Russische roulette met de mogelijk dood als gevolg ?
De kans dat ik doodval omdat ik me niet laat vaccineren is nihil, waarom zou ik er van wakker liggen ? Beter nog, waarom zou jij er van wakker liggen ?
De kans dat ik iemand anders besmet op café, restaurant of in de cinema is trouwens ook nihil, ik laat me wekelijks testen vanaf nu.
Ik zou als ik u was vooral wakker liggen van die andere groep waar je tussenzit ;-)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ordon schreef: Eens kijken hoever ze gaan lopen indien de fundamentele vrijheden (bijvoorbeeld het recht op werk) nog verder aangetast worden.
Mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden (en aldus geen CST hebben)...
Er zijn hooguit een paar 100 Belgen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren
Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211027_97668511 (spreekt van maximum 200)

Laten we dat nu eens naar boven afronden, en veronderstellen dat er 400 zijn.
De kans dat die alle 400 samen in de AB naar hetzelfde concert gaan of allemaal op dezelfde plaats werken is nihil.
Die zouden dus ook een CST moeten kunnen krijgen.
En net omwille van die mensen is het van belang dat de rest zich laat vaccineren(groepsimmuniteit).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:[ Beter nog, waarom zou jij er van wakker liggen ?)
als hij niet verzorgd kan worden?
of zijn operatie moet uitgesteld worden omwille van nietgevaccineerden?

al de niet-gevaccineerden die vandaag op de ic liggen, of sterven, of jarenlange schade hebben opgelopen beschouwden hun kans op miserie ook als nihil.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Stroper schreef:Die zouden dus ook een CST moeten kunnen krijgen.
Haha, ja, ja.
Met de botte bijl zijn ze bezig.
"Ze" weten het, maar die poetsvrouw (zonder CST, medische reden) mag niet op restaurant...
Komaan zeg.

Zoals ik al zei: kritisch blijven!!
Laatst gewijzigd door Ordon op 03 nov 2021, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt stroper, het aantal was enkel vermeld om aan te tonen dat dit geen onoverkomelijk probleem is niet om hen te benadelen. Er werd nl al gewezen op de mogelijkheid om een attest te krijgen. Zij zijn inderdaad eerder bedreigd door mensen die denken dat vaccinatie voor hen niet nodig is en van de gevolgen voor de rest trekken ze zich minder aan. Ik mag dat geen egoïsme noemen want dat is een te hard woord blijkbaar, anderen hun gezondheid op het spel zetten is blijkbaar iets om naar op te zien. ipv klappen voor de zorg is dit kappen op de zorg.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:Er werd nl al gewezen op de mogelijkheid om een attest te krijgen.
Awel, vertel eens waar ze dat attest nu kan krijgen?
Concreet.
Via de overheidswebsite wordt het geweigerd!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

iceke schreef:
DarkV schreef: Maar je speelt wel dagelijks Russische roulette met de mogelijk dood als gevolg ?
De kans dat ik doodval omdat ik me niet laat vaccineren is nihil, waarom zou ik er van wakker liggen ? Beter nog, waarom zou jij er van wakker liggen ?
De vergelijkingen van DarkV zijn in het absurde getrokken:
De kansen zijn duidelijk: als je een kogel in een 6-kogel magazijn hebt en wordt uitgenodigd om Russisch roulette te spelen, heb je 83% kans om het er levend van af te brengen.
Wat is de kans dat iemand die veel sport, een correct gewicht heeft, gezond eet, veel buitenkomt voor vit d3 aanmaak, en bijna niks van troep eet (vrijwel alles bio) onderuit gaat aan covid? Die kans is extreem laag. Een risico dat ik graag neem, in ruil voor geen ADE en uitval immuunsysteem en andere potentiële bijwerkingen op lange termijn. En uiteraard moet er een controlegroep overblijven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:
Dizzy schreef:Er werd nl al gewezen op de mogelijkheid om een attest te krijgen.
Awel, vertel eens waar ze dat attest nu kan krijgen?
Concreet.
Via de overheidswebsite wordt het geweigerd!
Bij haar arts?

Over welke site heb je het, ik had al snel dit gevonden: https://www.info-coronavirus.be/nl/vaccinatie/
Ik heb allergie. Kan ik dan gevaccineerd worden?
Allergie op zich is geen reden om je niet te laten vaccineren.

Heb je ooit een onmiddellijke of ernstige allergische reactie gehad na een vorig vaccin of had je na inname van een geneesmiddel dringende medische zorg nodig? Bespreek dit dan zeker met je arts. Je arts zal je allergieën beoordelen. Hij kan dan de richtlijnen hier raadplegen: https://www.info-coronavirus.be/nl/vacc ... rgverlener. Zo nodig zal je arts je doorverwijzen voor evaluatie door een allergoloog of voor vaccinatie in het ziekenhuis.

Heb je systemische mastocytose of erfelijk angio-oedeem (2 zeldzame, erfelijke aandoeningen)? Neem contact op met je huisarts. Die neemt de nodige acties voor jouw vaccinatie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Misschien is het hier al gepost, maar soms wel interessante video's (al zijn ze imo soms wat langdradig):
https://www.tegenwind.tv/tegenwind-video-s

Vooral de aankomende rondetafeldiscussie lijkt me interessant.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:
Ordon schreef:
Dizzy schreef:Er werd nl al gewezen op de mogelijkheid om een attest te krijgen.
Awel, vertel eens waar ze dat attest nu kan krijgen?
Concreet.
Via de overheidswebsite wordt het geweigerd!
Bij haar arts?
Alé, ja, eerst weet ge het (of zo doet ge toch) en ook dat blijkt dan weer niet waar te zijn...
Typisch.

En dan gaat ge nog in twijfel trekken of er een medisch reden is...
Terwijl ge heel goed weet dat minstens honderden mensen in die situatie verkeren. :bang:

Zodra ge blijkt geeft dat ge op een fatsoenlijke manier een debat kunt voeren, babbelen we misschien nog wel eens verder. :wink:
Laatst gewijzigd door Ordon op 03 nov 2021, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ordon schreef:
Stroper schreef:Die zouden dus ook een CST moeten kunnen krijgen.
Haha, ja, ja.
Met de botte bijl zijn ze bezig.
"Ze" weten het, maar die poetsvrouw (zonder CST, medische reden) mag niet op restaurant...
Komaan zeg.

Zoals ik al zei: kritisch blijven!!
Echt kritisch hoor.
Een uitzonderlijk geval grootte orde 100 op 11 miljoen uitroepen tot het bewijs dat men verkeerd bezig is.
En die poetsvrouw kan zich waarschijnlijk ook niet laten testen om CST te krijgen.

Dat zij niet op restaurant kan is uiteraard veel erger dan al diegenen die hun behandeling uitgesteld werd ten tijde van de crashende zorg :bang:

Blijf ondertussen uzelf maar als alwetend uitroepen en al wie een andere mening heeft als dommerik.
Ze hadden toch ook een naam voor dat soort mensen dacht ik :lol:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

duizend schreef:En die poetsvrouw kan zich waarschijnlijk ook niet laten testen om CST te krijgen.
Met haar loon? Wat denkt ge dat die mensen dan doen?
Iemand die wel gevaccineerd kan worden, krijgt dat CST gratis...
Afin, één spuitje Pfizer heeft ze gehad (en dat is verkeerd afgelopen).
duizend schreef:Dat zij niet op restaurant kan is uiteraard veel erger dan al diegenen die hun behandeling uitgesteld werd ten tijde van de crashende zorg :bang:
Uw vaccins werken toch quasi perfect? :lol:
Of is er dan toch "iets" verandert duzend?
Moeilijk allicht voor jou om een kritische blik te werpen op de evolutie van amper één jaar.
En die poetsvrouw, ja, daar maal je ook niet echt om precies. Fait divers zeker?
duizend schreef:Een uitzonderlijk geval grootte orde 100 op 11 miljoen uitroepen tot het bewijs dat men verkeerd bezig is.
Die zesentwintig duizend doden, honderdduizenden met langdurige Covid?
Vergeten?
Een hele maatschappij ontwricht. Nog niet opgevallen?

En, ja, die vaccins helpen. Gelukkig. Maar dat onthou je ook niet als ik dat schrijf. :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dus met haar loon gaat ze dagelijks op restaurant maar CST test kost teveel. :lol:

Dus iemand waar bij de zorg uitgesteld wordt, dat is even erg als niet op restaurant kunnen gaan. Terwijl het restaurant gaan met een simpel testje opgelost raakt.
Kan je uitgestelde zorg ook met een testje oplossen?

Jaja, het argument van de niet 100% werkende vaccins is terug.
Bij gebrek aan andere argumenten blijkbaar.
Bovendien is de helft in het ziekenhuis niet gevaccineerd en de andere helft heeft bijkomende aandoeningen.

Ja hoor hij blijft echt kritisch op details inbeuken die Ordon. :lol:

En euh die 100 op 11 miljoen gaat over de poetsvrouwen die geen CST krijgen.
Ernstige complicaties en doden vermijden we door wat Ordon, ach ja, de vaccins voor iedereen buiten die 100 sukkelaars uiteraard.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zoals ik vanochtend al schreef.
Ge kunt duzend dan ook moeilijk beschuldigen van een (ver) doorgedreven vorm van realiteitszin... :angel:
Ordon schreef:En, ja, die vaccins helpen. Gelukkig. Maar dat onthou je ook niet als ik dat schrijf. :lol:
Den inkt was nog niet droog. :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: als hij niet verzorgd kan worden?
of zijn operatie moet uitgesteld worden omwille van nietgevaccineerden?

al de niet-gevaccineerden die vandaag op de ic liggen, of sterven, of jarenlange schade hebben opgelopen beschouwden hun kans op miserie ook als nihil.
Die groep is ondertussen zo klein dat je echt niet naar daar hoeft te kijken... wijzen naar die 30% niet gevaccineerde in het az is absurd als er 70% andere liggen. Trouwens, we hebben helemaal geen zicht op wie er in het az beland met of aan covid.
We zien het totaalplaatje, niet diegene die daar echt buitengehouden konden worden (voor't zelfde geld zijn die 20% allemaal mensen met een gebroken been, of allemaal kankergevallen die gewoonweg te zwak waren om gevaccineerd te worden, of allemaal wappies natuurlijk)
ub4b schreef: Wat is de kans dat iemand die veel sport, een correct gewicht heeft, gezond eet, veel buitenkomt voor vit d3 aanmaak, en bijna niks van troep eet (vrijwel alles bio) onderuit gaat aan covid? Die kans is extreem laag. Een risico dat ik graag neem, in ruil voor geen ADE en uitval immuunsysteem en andere potentiële bijwerkingen op lange termijn. En uiteraard moet er een controlegroep overblijven.
Meer nog, niemand hoeft zich te verantwoorden waarom hij gevaccineerde is of niet, voor mijn part weiger je omdat de maan te weinig schijnt...ook goed. Uiteindelijk heeft niemand daar zaken mee.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”