Dus ik denk dan vooral "much ado about nothing"

Ik wil wel eens zien hoe een brandende ICE geblust wordt, in een benepen garage op -2...
Het risico met LPG is dat dit zwaarder is dan lucht.MClaeys schreef:(alhoewel LPG ook in veel ondergrondse niet mogen, is dat zo onblusbaar?)
Bij nieuwbouw Worldonline nl (dus van gisteren geleden) werd voldoende parking onder het gebouw op industrieterrein Utrecht afgekeurd omdat het niet bevorderlijk is voor mensen aan te sporen met de fiets te komen.MClaeys schreef:ik ben voorstander van meer ondergrondse parkings en minder wagens op straat.
Mensen komen met de wagen, hoe ze t draaien of keren, dus beter ze onder de grond kwijt zijn dan op straat, zoals ze daar nu dan voor hebben.tien schreef:Bij nieuwbouw Worldonline nl (dus van gisteren geleden) werd voldoende parking onder het gebouw op industrieterrein Utrecht afgekeurd omdat het niet bevorderlijk is voor mensen aan te sporen met de fiets te komen.
Ja, die regels heb ik ook al eens gelezen. Rond appartementen bvb vanaf 12 appartementen 1 ondergrondse parkeerplaats per appartement. Ik snap die keuzes voor een deel wel en 1 parkeerplaats per 100 werkemers is wss ook gewoon overdreven (bij welk bedrijf gaat geen enkele werknemer met de fiets/OV?). Langs de andere kant, zoals hierboven al gezegd, mensen komen toch met de wagen dus dan liever ondergronds. Fietsen/OV stimuleren moet op andere manieren kunnen (per wagenparking ook een fietsplaats, dus 100 autoplaatsen is ook 100 plaatsen voor fietsers voorzien bvb. Meer fietspremie, etc...).profke schreef:" maximum X parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers"
en Antwerpen heeft een beleid "minimum Y parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers"
TIL. De bordjes hangen er nog wel geregeld, ik neem aan dat privé parkings dit zelf mogen kiezen dan.cadsite schreef:...
Volgens de online tools kregen we voor een injectie van bv 2000kWh een 70 EUR op jaarbasis en dat leek me een te verwaarlozen bedrag.PeterP schreef: Je houd geen rekening met de injectievergoeding die je verliest door het eigenverbruik.
2000kWh zal bij Ecopower €128 opleveren oftewel een vergoeding van 0,064 euro per kWh .decat schreef:PeterP schreef: Volgens de online tools kregen we voor een injectie van bv 2000kWh een 70 EUR op jaarbasis en dat leek me een te verwaarlozen bedrag.
Dacht dat het rond de 4 cent ofzo lag, ook in een aantal online ging het over dezelfde bedragen.
Indien uw idee van goeie deal enkel over de prijs gaat dan ben je fout geïnformeerdygeffens schreef:Wie kent het bedrijf Verisol, ik kreeg er een offerte voor een thuisbatterij.
Storion Smile B3 (omvormer van 3000w incl 2.9kWh batterij)
+ 2 extra batterijen van 2,9kWh
7175 euro excl. BTW
2400 euro premie zou je hiervoor krijgen.
1° Goeie deal? of hebben jullie voor een gelijkaardige installatie een betere prijs gekregen?
Exact
2° 3000w wil ook zeggen dat de omvormer maar 3000w kan opnemen van de zonnepanelen, en dat de rest terug naar het net vloeit?
Indien niemand antwoord zal er op t forum niemand met ervaring aanwezig zijn
3° De Smile B3 is mono-fase. Er is een verrekening in de slimme meter (afname op L1 en terug op L3 van zelfde hoeveelheid stroom is 0 verbruik). Bedenking hierbij is: gaat dit ooit een probleem vormen? Ik zou denken dat de netbeheerder liever heeft dat de fases in balans zijn. Zouden ze dit ooit toch gaan aanrekenen, of is de slimme meter daartoe niet in staat? Als ik het goed heb gelezen kan die sowieso niet gelijktijdig verbruik en teruglevering meten, dus moet die wel verrekenen. Klopt dit ?
4° Verisol: goeie partij of wegblijven?
Waarom zouden batterijen na 10 jaar versleten zijn?karine schreef:Het zal wel een besparing zijn alleen blijft de vraag wanneer heb je dat toch aanzienlijke bedrag van die batterij terug verdient ?
Ik lees terugverdientijd 8 a 10 jaar van een batterij. Als dan sommige batterijen op 10 jaar versleten zijn.
Ja, want het opladen van de batterij is een gigantische verbruiker.Wotere schreef:Kunnen batterijen geladen worden door zonnepanelen als de netspanning te hoog is?
ygeffens schreef: Storion Smile B3 (omvormer van 3000w incl 2.9kWh batterij)
+ 2 extra batterijen van 2,9kWh
7175 euro excl. BTW
2400 euro premie zou je hiervoor krijgen.
Ik betaalde €6K voor een batterijpack van 12,5kWh, de (hybride) omvormer werd bij de PV's aangerekend.1° Goeie deal? of hebben jullie voor een gelijkaardige installatie een betere prijs gekregen?
Dat hangt van de specificaties af, soms kan laden sneller dan ontladen of net andersom.2° 3000w wil ook zeggen dat de omvormer maar 3000w kan opnemen van de zonnepanelen, en dat de rest terug naar het net vloeit?
Technisch is het perfect mogelijk om de afname en teruglevering op elke fase afzonderlijk af te rekenen.3° De Smile B3 is mono-fase. Er is een verrekening in de slimme meter (afname op L1 en terug op L3 van zelfde hoeveelheid stroom is 0 verbruik). Bedenking hierbij is: gaat dit ooit een probleem vormen? Ik zou denken dat de netbeheerder liever heeft dat de fases in balans zijn. Zouden ze dit ooit toch gaan aanrekenen, of is de slimme meter daartoe niet in staat? Als ik het goed heb gelezen kan die sowieso niet gelijktijdig verbruik en teruglevering meten, dus moet die wel verrekenen. Klopt dit ?
Technisch is het perfect mogelijk om de afname en teruglevering op elke fase afzonderlijk af te rekenen.
Dat halen batterijen echt niet hoor.ygeffens schreef:Bij mijn voorgestelde batterij is het 80% na 10 jaar en 60% na 30 jaar.
En om diezelfde 2000kWh bij hen af te nemen moet je 600 EUR betalen?karine schreef:
2000kWh zal bij Ecopower €128 opleveren oftewel een vergoeding van 0,064 euro per kWh .
Ben al 12 jaar klant en betaal geen enkele € bij hen.decat schreef:En om diezelfde 2000kWh bij hen af te nemen moet je 600 EUR betalen?karine schreef:
2000kWh zal bij Ecopower €128 opleveren oftewel een vergoeding van 0,064 euro per kWh .
Dan steek stuur ik ze liever naar een batterij om zo pieken mee op te vangen.
Ik kan uw redenering begrijpendecat schreef:En om diezelfde 2000kWh bij hen af te nemen moet je 600 EUR betalen?karine schreef:
Dan steek stuur ik ze liever naar een batterij om zo pieken mee op te vangen.
Dat is het probleem van de tijd. Waarom vandaag een wagen kopen die enkel kan opladen als dat binnenkort in twee richtingen kan.PeterP schreef:+1 Voor wat Bruma schrijft.
Voor wie dit kan is een auto opladen met overschotstroom een super zaak.
Klopt mettertijd en zeker niet op korte termijn.karine schreef:Dat is het probleem van de tijd. Waarom vandaag een wagen kopen die enkel kan opladen als dat binnenkort in twee richtingen kan.PeterP schreef: Voor wie dit kan is een auto opladen met overschotstroom een super zaak.