Thuisbatterij
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
In zowat alle parkeergarages waar ik kom, zie ik gereserveerde plaatsen voor EV's.
Dus ik denk dan vooral "much ado about nothing" .
Ik wil wel eens zien hoe een brandende ICE geblust wordt, in een benepen garage op -2...
Dus ik denk dan vooral "much ado about nothing" .
Ik wil wel eens zien hoe een brandende ICE geblust wordt, in een benepen garage op -2...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het is blijkbaar toch een dingetje: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... eergarages
De wagens zijn bijzonder moeilijk te blussen en volledig onderdompelen gedurende soms meer dan een dag lijkt me ook de wagen perte-total te maken. Het lijkt me niet meer dan logisch dat eigenaars van parkeergarages hier beter eens goed over nadenken en speciale plaatsen voorzien die men beter kan bereiken/evacueren.
Ook een leuke voor de verzekeringen als niet enkel uw eigen wagen maar daarnaast ook enkele aanpalende wagens beschadigd zijn. Hopelijk gebruikte je de officiële/originele kabels.
De wagens zijn bijzonder moeilijk te blussen en volledig onderdompelen gedurende soms meer dan een dag lijkt me ook de wagen perte-total te maken. Het lijkt me niet meer dan logisch dat eigenaars van parkeergarages hier beter eens goed over nadenken en speciale plaatsen voorzien die men beter kan bereiken/evacueren.
Ook een leuke voor de verzekeringen als niet enkel uw eigen wagen maar daarnaast ook enkele aanpalende wagens beschadigd zijn. Hopelijk gebruikte je de officiële/originele kabels.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Vandaag was de brandweer officier aanwezig en werd over EV laden in ondergrondse parkings gesproken.
Indien EV's geladen worden in afzonderlijke boxen, zodat ze de buurwagen niet kunnen in de fik zetten dan mogen ze geladen worden ondergronds.
Oudere parkings zullen die regel ook moeten toepassen wanneer ze hun volgende inspectie krijgen van de brandweer.
Op -1 zou men nog kunnen toelaten dat wagens naast elkaar laden maar dan met sprinkler om een scherm tussen de wagen te creëren. Wagens op -1 zijn nog takelbaar tot buiten.
Op -2, -3 niet omdat wagens niet takelbaar zijn tot buiten.
Batterijen van wagens zijn van het type li-ion
Deze van thuisbatterijen lifepo4
Indien EV's geladen worden in afzonderlijke boxen, zodat ze de buurwagen niet kunnen in de fik zetten dan mogen ze geladen worden ondergronds.
Oudere parkings zullen die regel ook moeten toepassen wanneer ze hun volgende inspectie krijgen van de brandweer.
Op -1 zou men nog kunnen toelaten dat wagens naast elkaar laden maar dan met sprinkler om een scherm tussen de wagen te creëren. Wagens op -1 zijn nog takelbaar tot buiten.
Op -2, -3 niet omdat wagens niet takelbaar zijn tot buiten.
Batterijen van wagens zijn van het type li-ion
Deze van thuisbatterijen lifepo4
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Zou men toch iets op moeten vinden, ik ben voorstander van meer ondergrondse parkings en minder wagens op straat. Meer parking onder de grond is meer plaats voor nuttige zaken (grotere winkel, groter ziekenhuis, ...) of mooiere omgevingen (park).
Misschien een rolcontainer die over een wagen kan gerold worden (al dan niet automatisch/remote), eens in place hermetisch locked en gevuld kan worden met een brandslang. Parkings met meer dan een verdiep moeten zo enkele staan hebben dan.
Of een systeem om batterijen te blussen, daar zullen ze wel ooit iets op vinden neem ik aan (alhoewel LPG ook in veel ondergrondse niet mogen, is dat zo onblusbaar?)
Misschien een rolcontainer die over een wagen kan gerold worden (al dan niet automatisch/remote), eens in place hermetisch locked en gevuld kan worden met een brandslang. Parkings met meer dan een verdiep moeten zo enkele staan hebben dan.
Of een systeem om batterijen te blussen, daar zullen ze wel ooit iets op vinden neem ik aan (alhoewel LPG ook in veel ondergrondse niet mogen, is dat zo onblusbaar?)
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Het risico met LPG is dat dit zwaarder is dan lucht.MClaeys schreef:(alhoewel LPG ook in veel ondergrondse niet mogen, is dat zo onblusbaar?)
Dus bij een lek gaat er een grote gaswolk gevormd worden die explosiegevaarlijk is.
Maar die mogen wel in ondergrondse parkings:
https://www.standaard.be/cnt/nfll08112002_001
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
offtopic en retro nostalgie gezever (maar niet echt sorry)
Uiteindelijk dus klachten dat alle straten volgeparkeerd waren... (en niet genoeg fietsparking )
Weet niet of het gebouw onder KPN vleugels nog gebruikt wordt. Tiscali België is nu een hotel, ook geen idee wat er nu boven in het century center gebeurd (ye olde wol hq).
Bij nieuwbouw Worldonline nl (dus van gisteren geleden) werd voldoende parking onder het gebouw op industrieterrein Utrecht afgekeurd omdat het niet bevorderlijk is voor mensen aan te sporen met de fiets te komen.MClaeys schreef:ik ben voorstander van meer ondergrondse parkings en minder wagens op straat.
Uiteindelijk dus klachten dat alle straten volgeparkeerd waren... (en niet genoeg fietsparking )
Weet niet of het gebouw onder KPN vleugels nog gebruikt wordt. Tiscali België is nu een hotel, ook geen idee wat er nu boven in het century center gebeurd (ye olde wol hq).
-
- Pro Member
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
in BE is die parking discussie voor bedrijven gelijkaardig.
de architect bij ons op't werk meldde me dat Brussel een beleid heeft in de vorm van " maximum X parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers"
en Antwerpen heeft een beleid "minimum Y parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers".
X en Y zijn beiden getallen die lager liggen dan honderd, maar ze liggen dicht bij mekaar.
de architect bij ons op't werk meldde me dat Brussel een beleid heeft in de vorm van " maximum X parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers"
en Antwerpen heeft een beleid "minimum Y parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers".
X en Y zijn beiden getallen die lager liggen dan honderd, maar ze liggen dicht bij mekaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Mensen komen met de wagen, hoe ze t draaien of keren, dus beter ze onder de grond kwijt zijn dan op straat, zoals ze daar nu dan voor hebben.tien schreef:Bij nieuwbouw Worldonline nl (dus van gisteren geleden) werd voldoende parking onder het gebouw op industrieterrein Utrecht afgekeurd omdat het niet bevorderlijk is voor mensen aan te sporen met de fiets te komen.
Ja, die regels heb ik ook al eens gelezen. Rond appartementen bvb vanaf 12 appartementen 1 ondergrondse parkeerplaats per appartement. Ik snap die keuzes voor een deel wel en 1 parkeerplaats per 100 werkemers is wss ook gewoon overdreven (bij welk bedrijf gaat geen enkele werknemer met de fiets/OV?). Langs de andere kant, zoals hierboven al gezegd, mensen komen toch met de wagen dus dan liever ondergronds. Fietsen/OV stimuleren moet op andere manieren kunnen (per wagenparking ook een fietsplaats, dus 100 autoplaatsen is ook 100 plaatsen voor fietsers voorzien bvb. Meer fietspremie, etc...).profke schreef:" maximum X parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers"
en Antwerpen heeft een beleid "minimum Y parkeerplaatsen voor elke 100 medewerkers"
nuja, das geen OT discussie meer.
TIL. De bordjes hangen er nog wel geregeld, ik neem aan dat privé parkings dit zelf mogen kiezen dan.cadsite schreef:...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Punt van dit probleem van brandende batterijen is dat het parkeren van EV's bemoeilijkt en duurder maakt. Uiteindelijk kom je steeds bij dezelfde vaststelling, er moet technologisch nog veel verbeteren aan de batterijen zodat de nadelen verminderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Zuiderkempen
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
Ben aan het kijken om in de nabije toekomst een thuisbatterij aan te schaffen, en vind redox flow wel interessanter dan lithium ion varianten; gaat langer mee, makkelijk uit te breiden en is veiliger.
hier een NL verkoper site: https://redoxstorage.com/voordelen/#3f6 ... 91715d4c76
meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Flowbatterij
wat denken jullie?
hier een NL verkoper site: https://redoxstorage.com/voordelen/#3f6 ... 91715d4c76
meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Flowbatterij
wat denken jullie?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Wie kent het bedrijf Verisol, ik kreeg er een offerte voor een thuisbatterij.
Storion Smile B3 (omvormer van 3000w incl 2.9kWh batterij)
+ 2 extra batterijen van 2,9kWh
7175 euro excl. BTW
2400 euro premie zou je hiervoor krijgen.
1° Goeie deal? of hebben jullie voor een gelijkaardige installatie een betere prijs gekregen?
2° 3000w wil ook zeggen dat de omvormer maar 3000w kan opnemen van de zonnepanelen, en dat de rest terug naar het net vloeit?
3° De Smile B3 is mono-fase. Er is een verrekening in de slimme meter (afname op L1 en terug op L3 van zelfde hoeveelheid stroom is 0 verbruik). Bedenking hierbij is: gaat dit ooit een probleem vormen? Ik zou denken dat de netbeheerder liever heeft dat de fases in balans zijn. Zouden ze dit ooit toch gaan aanrekenen, of is de slimme meter daartoe niet in staat? Als ik het goed heb gelezen kan die sowieso niet gelijktijdig verbruik en teruglevering meten, dus moet die wel verrekenen. Klopt dit ?
4° Verisol: goeie partij of wegblijven?
Storion Smile B3 (omvormer van 3000w incl 2.9kWh batterij)
+ 2 extra batterijen van 2,9kWh
7175 euro excl. BTW
2400 euro premie zou je hiervoor krijgen.
1° Goeie deal? of hebben jullie voor een gelijkaardige installatie een betere prijs gekregen?
2° 3000w wil ook zeggen dat de omvormer maar 3000w kan opnemen van de zonnepanelen, en dat de rest terug naar het net vloeit?
3° De Smile B3 is mono-fase. Er is een verrekening in de slimme meter (afname op L1 en terug op L3 van zelfde hoeveelheid stroom is 0 verbruik). Bedenking hierbij is: gaat dit ooit een probleem vormen? Ik zou denken dat de netbeheerder liever heeft dat de fases in balans zijn. Zouden ze dit ooit toch gaan aanrekenen, of is de slimme meter daartoe niet in staat? Als ik het goed heb gelezen kan die sowieso niet gelijktijdig verbruik en teruglevering meten, dus moet die wel verrekenen. Klopt dit ?
4° Verisol: goeie partij of wegblijven?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
6kWh batterij … hoe lang wil je daarmee doen ? Wat is het economische voordeel van slechts 6kWh eigen opslag te hebben ?
Nevermind, na ff langer dan 5s nadenken vergat ik dat je de batterijen laad met zonnestroom natuurlijk, dus gratis energie tijdens de donkere uren.
Imho nog altijd van beperkt (economisch) but, zeker in de winter ? Of kan je in de winter ook nog 6kW opwekken met je PV’s ?
Nevermind, na ff langer dan 5s nadenken vergat ik dat je de batterijen laad met zonnestroom natuurlijk, dus gratis energie tijdens de donkere uren.
Imho nog altijd van beperkt (economisch) but, zeker in de winter ? Of kan je in de winter ook nog 6kW opwekken met je PV’s ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
het is 8,7 kWh
2,9 die in de omvormer zit, en 2 extra batterijen van 2,9kWh
Ik heb 8kW piek liggen, dus er is wel wat. Al krijg ik die in de winter uiteraard niet vol. Maar voor peakshaving kan het wel nuttig zijn.
Vandaag zeer actief geweest (veel verbruik overdag) en toch nog 4kW naar het net gestuurd.
Wat mij vooral aanspreekt is volgend scenario (zeer vereenvoudigd):
Tussen 9 en 12 uur 700w / uur opbrengst (gemiddeld), dus na 3 uur zit er 2kW in de batterij.
Ik zet om 12 uur de wasmachine aan (dat kan ik automatiseren), ik verbruik dus de stroom uit de batterij.
Zonnetje schijnt verder en vult de batterij opnieuw.
- In de winter geeft dat als resultaat dat je sneller een grote verbruiker kan inschakelen, en dat je mogelijks het gehele verbruik zelf kan dekken
- In de zomer geeft dat als resultaat dat je op 1 dag toch meer dan de capaciteit van de capaciteit uit de batterij kan halen
2,9 die in de omvormer zit, en 2 extra batterijen van 2,9kWh
Ik heb 8kW piek liggen, dus er is wel wat. Al krijg ik die in de winter uiteraard niet vol. Maar voor peakshaving kan het wel nuttig zijn.
Vandaag zeer actief geweest (veel verbruik overdag) en toch nog 4kW naar het net gestuurd.
Wat mij vooral aanspreekt is volgend scenario (zeer vereenvoudigd):
Tussen 9 en 12 uur 700w / uur opbrengst (gemiddeld), dus na 3 uur zit er 2kW in de batterij.
Ik zet om 12 uur de wasmachine aan (dat kan ik automatiseren), ik verbruik dus de stroom uit de batterij.
Zonnetje schijnt verder en vult de batterij opnieuw.
- In de winter geeft dat als resultaat dat je sneller een grote verbruiker kan inschakelen, en dat je mogelijks het gehele verbruik zelf kan dekken
- In de zomer geeft dat als resultaat dat je op 1 dag toch meer dan de capaciteit van de capaciteit uit de batterij kan halen
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Het zal wel een besparing zijn alleen blijft de vraag wanneer heb je dat toch aanzienlijke bedrag van die batterij terug verdient ?
Ik lees terugverdientijd 8 a 10 jaar van een batterij. Als dan sommige batterijen op 10 jaar versleten zijn.
IK ben hier al eens met het idee gekomen van de elektrische auto en deze als batterijopslag te gebruiken maar ik begin hier inderdaad ook meer en meer van tegen te komen. Als je dan hoort van sommige automerken die de volgende 3 jaar met 25 nieuwe modellen op de markt gaan komen en ook vooral gericht naar dat bi-directioneel laden.
Veel meer thuiswerk in de toekomst, een auto die veel thuis staat geparkeerd. En dan het droomverhaaltje van de werknemer die 2 a 3 dagen toch nog naar zijn werk gaat en dan daar de wagen goedkoop of zelfs gratis mag opladen.
Ik lees terugverdientijd 8 a 10 jaar van een batterij. Als dan sommige batterijen op 10 jaar versleten zijn.
IK ben hier al eens met het idee gekomen van de elektrische auto en deze als batterijopslag te gebruiken maar ik begin hier inderdaad ook meer en meer van tegen te komen. Als je dan hoort van sommige automerken die de volgende 3 jaar met 25 nieuwe modellen op de markt gaan komen en ook vooral gericht naar dat bi-directioneel laden.
Veel meer thuiswerk in de toekomst, een auto die veel thuis staat geparkeerd. En dan het droomverhaaltje van de werknemer die 2 a 3 dagen toch nog naar zijn werk gaat en dan daar de wagen goedkoop of zelfs gratis mag opladen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
@karine
Veel mensen rekenen met 'terugverdientijd' echter ik vermoed dat dit nooit correct kan zijn.
Ik denk dat we eerder de berekening in technische publicaties moeten gebruiken om te weten of een thuisbatterijsysteen rendabel is.
Hoe berekenen ze dat dat, wel ze rekenen uit aan de hand van specificaties wat de kostprijs per kWh gebruik van de batterij kost.
Eenmaal dat je de kost/kWh kent kan je die vergelijken met wat je aan een DNB (excl stroomprijs) zou betalen om die kWh van t net te halen.
Indien dit in het voordeel is van de accu dan kan je uitrekenen na hoeveel kWh je uit de kosten bent. (Let wel die kWh netgebruikskost zal wijzigen op 1/7/22).
Voordeel voor PV bezitters, die kunnen deels van hun PV stroom stockeren aan de uitgerekende gebruikskost per kWh/accu gebruik.
Veel mensen rekenen met 'terugverdientijd' echter ik vermoed dat dit nooit correct kan zijn.
Ik denk dat we eerder de berekening in technische publicaties moeten gebruiken om te weten of een thuisbatterijsysteen rendabel is.
Hoe berekenen ze dat dat, wel ze rekenen uit aan de hand van specificaties wat de kostprijs per kWh gebruik van de batterij kost.
Eenmaal dat je de kost/kWh kent kan je die vergelijken met wat je aan een DNB (excl stroomprijs) zou betalen om die kWh van t net te halen.
Indien dit in het voordeel is van de accu dan kan je uitrekenen na hoeveel kWh je uit de kosten bent. (Let wel die kWh netgebruikskost zal wijzigen op 1/7/22).
Voordeel voor PV bezitters, die kunnen deels van hun PV stroom stockeren aan de uitgerekende gebruikskost per kWh/accu gebruik.
-
- Starter Plus
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 2 keer
Kunnen batterijen geladen worden door zonnepanelen als de netspanning te hoog is?
Teruglevering aan het net is dan stopgezet door de omvormer van de zonnepanelen uit veiligheid
Maar kan deze zonnepanelen dan wel intern nog de batterijen bijladen?
Teruglevering aan het net is dan stopgezet door de omvormer van de zonnepanelen uit veiligheid
Maar kan deze zonnepanelen dan wel intern nog de batterijen bijladen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Ons installatie van panelen en batterij lag rond de 12k.
Na ontvangen premies nog 8k.
Ons stroomverbruik pre corona zou in deze tijden 1300 EUR / jaar kosten.
Met die 8k betaal je voor 6,15 jaar elektriciteit.
De huidige opbrengsten liggen in lijn met in ingevoerde info op PvCalc.
Aan de hand van die berekeningen zouden we op jaarbasis nog 1200kWh van het net halen, voornamelijk in de winter.
Ons jaarlijkse stroomfactuur zou daardoor dalen naar +- 400 EUR, zonder eventuele daling of stijging in prijs besparen we 900 EUR / jaar.
8,8 jaar dus ? Geeft de batterij het voor die termijn op = balen.
Na ontvangen premies nog 8k.
Ons stroomverbruik pre corona zou in deze tijden 1300 EUR / jaar kosten.
Met die 8k betaal je voor 6,15 jaar elektriciteit.
De huidige opbrengsten liggen in lijn met in ingevoerde info op PvCalc.
Aan de hand van die berekeningen zouden we op jaarbasis nog 1200kWh van het net halen, voornamelijk in de winter.
Ons jaarlijkse stroomfactuur zou daardoor dalen naar +- 400 EUR, zonder eventuele daling of stijging in prijs besparen we 900 EUR / jaar.
8,8 jaar dus ? Geeft de batterij het voor die termijn op = balen.
-
- Pro Member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
Denk dat je jezelf een beetje rijk aan het rekenen bent.
Je houd geen rekening met de injectievergoeding die je verliest door het eigenverbruik.
Uw 1200 kWh ga je vanaf volgend zomer niet meer hebben voor 400 euro door het capaciteitstarief voor minimaal 2500W kwartierpiek.
Uw beste investering ware volgens mij geweest om zoveel mogelijk panelen te leggen en zoveel mogelijk van de opbrengst zelf proberen te verbruiken door uw gedrag aan te passen. Dus spreiding van piekverbruik en op momenten dat de zon schijnt.
Je houd geen rekening met de injectievergoeding die je verliest door het eigenverbruik.
Uw 1200 kWh ga je vanaf volgend zomer niet meer hebben voor 400 euro door het capaciteitstarief voor minimaal 2500W kwartierpiek.
Uw beste investering ware volgens mij geweest om zoveel mogelijk panelen te leggen en zoveel mogelijk van de opbrengst zelf proberen te verbruiken door uw gedrag aan te passen. Dus spreiding van piekverbruik en op momenten dat de zon schijnt.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Nog eventjes en je kan beter je elektrische wagen gebruiken om dat allemaal te regelen, in principe kan het nu al natuurlijk. Nog straffer, elektriciteit toerisme. Gratis opladen bij de werkgever of Lidl ofzo om u in de nachturen van gratis energie te voorzien.
Ik zie zo'n batterij ondertussen slechts als tijdelijke oplossing. Ik zal wel netjes wachten tot 2025 wanneer ze mij een digitale meter door mijn strot duwen.
Ik zie zo'n batterij ondertussen slechts als tijdelijke oplossing. Ik zal wel netjes wachten tot 2025 wanneer ze mij een digitale meter door mijn strot duwen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Yves, ik denk dat dit een alpha Ess systeem is. Dat raad ik je in alle toonaarden af. Het heeft een hoog eigenverbruik in standby en werkt met lage kwaliteit omvormers (goodwe).
Je hebt al sma als ik me niet vergis. Waarom daar niet op verder bouwen?
Je hebt al sma als ik me niet vergis. Waarom daar niet op verder bouwen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Volgens de online tools kregen we voor een injectie van bv 2000kWh een 70 EUR op jaarbasis en dat leek me een te verwaarlozen bedrag.PeterP schreef: Je houd geen rekening met de injectievergoeding die je verliest door het eigenverbruik.
Dacht dat het rond de 4 cent ofzo lag, ook in een aantal online ging het over dezelfde bedragen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
2000kWh zal bij Ecopower €128 opleveren oftewel een vergoeding van 0,064 euro per kWh .decat schreef:PeterP schreef: Volgens de online tools kregen we voor een injectie van bv 2000kWh een 70 EUR op jaarbasis en dat leek me een te verwaarlozen bedrag.
Dacht dat het rond de 4 cent ofzo lag, ook in een aantal online ging het over dezelfde bedragen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Indien uw idee van goeie deal enkel over de prijs gaat dan ben je fout geïnformeerdygeffens schreef:Wie kent het bedrijf Verisol, ik kreeg er een offerte voor een thuisbatterij.
Storion Smile B3 (omvormer van 3000w incl 2.9kWh batterij)
+ 2 extra batterijen van 2,9kWh
7175 euro excl. BTW
2400 euro premie zou je hiervoor krijgen.
1° Goeie deal? of hebben jullie voor een gelijkaardige installatie een betere prijs gekregen?
En of dit al een goeie of een andere goeie deal zijn, niemand heeft al ervaring op lange termijn
Exact
2° 3000w wil ook zeggen dat de omvormer maar 3000w kan opnemen van de zonnepanelen, en dat de rest terug naar het net vloeit?
Indien niemand antwoord zal er op t forum niemand met ervaring aanwezig zijn
3° De Smile B3 is mono-fase. Er is een verrekening in de slimme meter (afname op L1 en terug op L3 van zelfde hoeveelheid stroom is 0 verbruik). Bedenking hierbij is: gaat dit ooit een probleem vormen? Ik zou denken dat de netbeheerder liever heeft dat de fases in balans zijn. Zouden ze dit ooit toch gaan aanrekenen, of is de slimme meter daartoe niet in staat? Als ik het goed heb gelezen kan die sowieso niet gelijktijdig verbruik en teruglevering meten, dus moet die wel verrekenen. Klopt dit ?
4° Verisol: goeie partij of wegblijven?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Over de verrekening driefase éénfase in de digitale meter: nu kan dat inderdaad, en kun je dus een eenfasige omvormer voor je batterijen aansluiten op een driefasig systeem. Je koopt een batterij echter om onafhankelijker te zijn (of althans in mijn geval). Daarom is het toch een aanrader om een driefasige batterij-omvormer te zoeken. Ik denk dan helaas meteen aan de duurdere Sunny Island (x3) van SMA. En er is ook een Goodwe reeks als ik me niet vergis.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Waarom zouden batterijen na 10 jaar versleten zijn?karine schreef:Het zal wel een besparing zijn alleen blijft de vraag wanneer heb je dat toch aanzienlijke bedrag van die batterij terug verdient ?
Ik lees terugverdientijd 8 a 10 jaar van een batterij. Als dan sommige batterijen op 10 jaar versleten zijn.
Je krijgt garantie dat ze na 10 jaar nog 60% (marktgemiddelde) tot 80% (Huawei) capaciteit hebben. Lijkt me verre van versleten.
Ja, want het opladen van de batterij is een gigantische verbruiker.Wotere schreef:Kunnen batterijen geladen worden door zonnepanelen als de netspanning te hoog is?
ygeffens schreef: Storion Smile B3 (omvormer van 3000w incl 2.9kWh batterij)
+ 2 extra batterijen van 2,9kWh
7175 euro excl. BTW
2400 euro premie zou je hiervoor krijgen.
Ik betaalde €6K voor een batterijpack van 12,5kWh, de (hybride) omvormer werd bij de PV's aangerekend.1° Goeie deal? of hebben jullie voor een gelijkaardige installatie een betere prijs gekregen?
Maar zelfs dan kom ik aan €7,5/8K voor batterij en omvormer.
Het is geen slechte deal, maar ik zou nog eens wat rondkijken: Huawei, Growatt, BYD, ...
Dat hangt van de specificaties af, soms kan laden sneller dan ontladen of net andersom.2° 3000w wil ook zeggen dat de omvormer maar 3000w kan opnemen van de zonnepanelen, en dat de rest terug naar het net vloeit?
Als je niet meer detail hebt, zou ik denken dat de batterij aan max 3kW kan laden en ontladen.
Wanneer uw PV's meer dan 3kW opwekken, gaat de rest naar het net.
Wanneer uw huis meer dan 3kW vraagt, komt de rest van het net.
Technisch is het perfect mogelijk om de afname en teruglevering op elke fase afzonderlijk af te rekenen.3° De Smile B3 is mono-fase. Er is een verrekening in de slimme meter (afname op L1 en terug op L3 van zelfde hoeveelheid stroom is 0 verbruik). Bedenking hierbij is: gaat dit ooit een probleem vormen? Ik zou denken dat de netbeheerder liever heeft dat de fases in balans zijn. Zouden ze dit ooit toch gaan aanrekenen, of is de slimme meter daartoe niet in staat? Als ik het goed heb gelezen kan die sowieso niet gelijktijdig verbruik en teruglevering meten, dus moet die wel verrekenen. Klopt dit ?
Vraag eens aan de Vlaamse regering welke strapatsen ze nog uit hun ivoren toren gaan toveren, om de transitie naar duurzame energie stokken in de wielen te steken?
@terugleveren
1 kWh van het net kost €0,30
1 kWh geleverd aan het net brengt €0,05 op
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Bij mijn voorgestelde batterij is het 80% na 10 jaar en 60% na 30 jaar.
Wat ik vergeten te vertellen was: het is een AC gekoppeld systeem.
We hebben 2 PV installaties, zo moet men niet de omvormers vervangen en (bvb) een batterij van 5kw bij elke omvormer plaatsen.
AC gekoppeld kan gewoon in de kelder net na de slimme meter.
Bij een ac gekoppeld systeem gaat de DOD ook tot 96% en bij andere installaties 'slechts' tot 90%.
3000w omvormer, ik heb het ondertussen gevonden, die doet zowel in als uit gewoon 3000w.
Op de offerte staat helemaal niets van merk van de omvormer, maar er staat "Storion Smile", is dat niet het merk dan? En ik dacht dat dat van AlphaESS zelf is?
Wat ik vergeten te vertellen was: het is een AC gekoppeld systeem.
We hebben 2 PV installaties, zo moet men niet de omvormers vervangen en (bvb) een batterij van 5kw bij elke omvormer plaatsen.
AC gekoppeld kan gewoon in de kelder net na de slimme meter.
Bij een ac gekoppeld systeem gaat de DOD ook tot 96% en bij andere installaties 'slechts' tot 90%.
3000w omvormer, ik heb het ondertussen gevonden, die doet zowel in als uit gewoon 3000w.
Op de offerte staat helemaal niets van merk van de omvormer, maar er staat "Storion Smile", is dat niet het merk dan? En ik dacht dat dat van AlphaESS zelf is?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
@heist_175
Ik zou graag de bron van uw technische mogelijkheid eens raadplegen:
Ik zou graag de bron van uw technische mogelijkheid eens raadplegen:
Technisch is het perfect mogelijk om de afname en teruglevering op elke fase afzonderlijk af te rekenen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Dat halen batterijen echt niet hoor.ygeffens schreef:Bij mijn voorgestelde batterij is het 80% na 10 jaar en 60% na 30 jaar.
Neem de datasheet van Lipo, LiIo of LFP er even bij om een "redelijke" inschatting te kunnen maken ifv jouw gebruik en belasting.
Als ze 2000 laad-ontlaadcycli halen mag je al content zijn. (Kijk bij de fabrikanten van de cellen)
En ja, vaak staat in de specs +10000 80 DoD...
Ahum.
Edit:
Zo'n soort grafieken dus.
Laatst gewijzigd door Ordon 30 okt 2021, 15:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
En om diezelfde 2000kWh bij hen af te nemen moet je 600 EUR betalen?karine schreef:
2000kWh zal bij Ecopower €128 opleveren oftewel een vergoeding van 0,064 euro per kWh .
Dan steek stuur ik ze liever naar een batterij om zo pieken mee op te vangen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Ben al 12 jaar klant en betaal geen enkele € bij hen.decat schreef:En om diezelfde 2000kWh bij hen af te nemen moet je 600 EUR betalen?karine schreef:
2000kWh zal bij Ecopower €128 opleveren oftewel een vergoeding van 0,064 euro per kWh .
Dan steek stuur ik ze liever naar een batterij om zo pieken mee op te vangen.
Alles gratis daar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik kan uw redenering begrijpendecat schreef:En om diezelfde 2000kWh bij hen af te nemen moet je 600 EUR betalen?karine schreef:
2000kWh zal bij Ecopower €128 opleveren oftewel een vergoeding van 0,064 euro per kWh .
Dan steek stuur ik ze liever naar een batterij om zo pieken mee op te vangen.
Echter die batterij werkt niet gratis
Als je de kost per kWh uitrekent voor de batterij en die zou identiek zijn aan de DNB +BTW+Heffingen dan is het alleen de elektriciteitsprijs die t verschil uitmaakt aankoop - verkoop. Een héél laag verschil om de risico's te nemen op zo'n dure installatie.
En dat dan voor een prefinanciering van enkele duizenden € voor een batterij.
Of laten we vergelijken, veel mensen willen (nog) geen EV omdat die teveel kost en dat terwijl daar al wel duidelijk te merken is dat de gebruikskosten goedkoper zijn. Veel denken dat de meer kost van de auto batterij een prefinanciering zijn van de brandstof kost.
Vreemd dat ze die redenering niet doortrekken naar een thuisbatterijsysteen want daar is nog niet bewezen dat de kosten lager zijn.
Voor een auto kan je een all-in omnium nemen voor een thuisbatterijsysteen niet terwijl het 15-20j perfect moet werken om de kosten terug te verdienen, indien dit al het geval zou zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik denk dat veel mensen de stap van de thuisbatterij gaan overslaan wegens niet rendabel en direct voor een elektrische auto zullen gaan. De promotie van auto-huis-batterij wordt ook meer en meer gevoerd door de industrie zelf.
Het verschil batterijopslag thuis en het net als opslag gebruiken is nog veel te klein om er profijt uit te halen. Of je moet gaan werken met een batterij voor gans de straat maar dat zie ik ook nog niet gebeuren.
Het blijft zonde van die slimme meter anders was het voor heel veel mensen een perfect scenario geweest zoals het nu is.
Het verschil batterijopslag thuis en het net als opslag gebruiken is nog veel te klein om er profijt uit te halen. Of je moet gaan werken met een batterij voor gans de straat maar dat zie ik ook nog niet gebeuren.
Het blijft zonde van die slimme meter anders was het voor heel veel mensen een perfect scenario geweest zoals het nu is.
-
- Pro Member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
+1 Voor wat Bruma schrijft.
De redenering van Decat klopt maar is te sterk vereenvoudigd.
Vanaf volgende zomer zit je ook nog met een vast gedeelte (capacitietstarief) in uw elektriciteitsfactuur waar je niet op kunt besparen door minder van het net af te nemen. Dit maakt het verschil tussen afname en injectie nog kleiner waardoor die batterij per geleverde kWh nog minder oplevert.
Verder dien je ook nog rekening te houden met omzettingsverliezen, afhankelijk van het systeem zijn deze toch redelijk aanzienelijk.
Voor wie dit kan is een auto opladen met overschotstroom een super zaak.
De redenering van Decat klopt maar is te sterk vereenvoudigd.
Vanaf volgende zomer zit je ook nog met een vast gedeelte (capacitietstarief) in uw elektriciteitsfactuur waar je niet op kunt besparen door minder van het net af te nemen. Dit maakt het verschil tussen afname en injectie nog kleiner waardoor die batterij per geleverde kWh nog minder oplevert.
Verder dien je ook nog rekening te houden met omzettingsverliezen, afhankelijk van het systeem zijn deze toch redelijk aanzienelijk.
Voor wie dit kan is een auto opladen met overschotstroom een super zaak.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Dat is het probleem van de tijd. Waarom vandaag een wagen kopen die enkel kan opladen als dat binnenkort in twee richtingen kan.PeterP schreef:+1 Voor wat Bruma schrijft.
Voor wie dit kan is een auto opladen met overschotstroom een super zaak.
Zoals de baas van Cardoen al zei, het slechtste dat je vandaag kan doen is een nieuwe wagen kopen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Klopt mettertijd en zeker niet op korte termijn.karine schreef:Dat is het probleem van de tijd. Waarom vandaag een wagen kopen die enkel kan opladen als dat binnenkort in twee richtingen kan.PeterP schreef: Voor wie dit kan is een auto opladen met overschotstroom een super zaak.
Gezien dan een duurdere laadmodule in de wagen moet komen en je ook nog een duurdere wallbox nodig hebt zal dit in de beginfase niet meteen voor iedereen binnen het budget passen.
De werkgever waar je mogelijke gratis mag laden die zal enkel de stroom voor WW verkeer* en klanten verplaatsing gratis aanbieden
Tegen die tijd zal ook rekening rijden van toepassing zijn en ik vermoed dat de werkgever ook niet staat te springen om dat ten laste te nemen (al was het maar om niet te discrimineren)
V2H zoals het heet zal mogelijke enkel zijn voor PV bezitters die op de ogenblikken dat de zon nog schijnt wanneer ze thuis zijn die stroom in de accu kunnen proppen.
En dan is het nog afwachten hoe het merk zal omgaan met de garantie van de auto accu.
*Indien je geen vergoeding krijgt voor je PV stroom van de werkgever kan je dit eventueel compenseren door het stukje van thuisladen toch bij de werkgever te laden, wordt wel puzzelwerk om het standaard verbruik niet te overschrijden.
-
- Pro Member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
Met overschotstroom laden van de auto had ik het niet zozeer over V2H. Ik bedoelde meer mensen die overdag hun auto thuis kunnen laden met overschotstroom van hun zonnepanelen. Bijvoorbeeld mensen die van thuis uit werken, gepensioneerden, .... Dit is technologie die reeds goed beschikbaar en betaalbaar is. Sommige bedrijven zouden op hun parkings ook zonnestroom kunnen voorzien zodat hun werknemers tegen een heel voordelig tarief (want rechtstreeks uit de zonnepanelen zonder het net te gebruiken) hun auto kunnen laden.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
@Peter
Klopt je kan met een wallbox met loadbalancing je wagen laden
met enkel zonnestroom (die je anders zou injecteren)
Met zonnestroom en (gelimiteerde) netstroom (bv zonnige herfst/winterdagen waar de zon te kort schiet en beperkt tot uw gewenste capaciteitstarief)
Idem voor enkel netstroom (met overschot van stroom tot aan capaciteitstarief)
Of volgens een ingestelde waarde (omdat je het nodig hebt voor de volgende rit)
En in t weekend zit de zon ook uit en staat de wagen meestal ook stil
@karine
Had het over het (gratis) gebruik van de wagen accu om het huis V2G van stroom te voorzien i.p.v. een thuisbatterijsysteen.
Klopt je kan met een wallbox met loadbalancing je wagen laden
met enkel zonnestroom (die je anders zou injecteren)
Met zonnestroom en (gelimiteerde) netstroom (bv zonnige herfst/winterdagen waar de zon te kort schiet en beperkt tot uw gewenste capaciteitstarief)
Idem voor enkel netstroom (met overschot van stroom tot aan capaciteitstarief)
Of volgens een ingestelde waarde (omdat je het nodig hebt voor de volgende rit)
En in t weekend zit de zon ook uit en staat de wagen meestal ook stil
@karine
Had het over het (gratis) gebruik van de wagen accu om het huis V2G van stroom te voorzien i.p.v. een thuisbatterijsysteen.