Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

duizend schreef: Ik mag alleen hopen dat ze niet enkel de school dichtgooien, maar zeker eerst de naschoolse activiteiten, anders lost dat scholen sluiten nougabollen op.
ge meot eerst weten wat ge wilt

nu scholen 14 dagen sluiten?
dan zit ge tegen kerstmis opnieuw aan 30%

er zijn geen bomma's ziek, geen bloedbaden in rusthuizen, de zieke gevaccineerde zijn er veel beter aan toe, nauwelijks gevaccineerden die doodgaan, bijna iedereen ontdekt het per ongeluk als hij besmet is (ook de bomma's) ...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

duizend schreef: Jij blijft maar vastzitten in het zoeken naar een 100% oplossing en naar uitroeing van het virus. Die 100% oplossing is er vandaag uiteraard niet.
Dan heb je mijn replieken niet goed gelezen. Al heel lang geleden heb ik hier geschreven dat SARS-CoV-2 nooit meer weg zal gaan. Wat ik wel schrijf is dat het wachten is totdat SARS-CoV-2 endemisch zal worden en reken daar minstens al 10 jaar voor.
duizend schreef:Maar moet je daarom steeds de vaccins blijven afkraken?
Ik kraak die niet af, ik zet die in een realistisch perpectief. Ik heb al genoeg herhaald dat ze voorlopig nog doen waarvoor ze ontwikkeld zijn, covid-19 milderen. Maar tegelijk waarschuw ik nu toch al efkes dat ze de besmettingen niet tegen houden en dat we daar serieus rekening mee moeten houden.
duizend schreef:Met continu te zoeken en te roepen naar “waarom zou het niet kunnen werken” zonder met een werkbare oplossing te komen, gaan we er zeker niet uitgeraken.
Ook hier heb je dan ook niet alles gelezen wat ik schrijf. Ik zal het voor de duizendste keer herhalen : inzetten op curatieve middelen en vaccins op meerdere targets, en nee die liggen nog niet in de apotheker maar ze gaan ons wel sneller naar een endemische situatie bregen. Dus ondertussen de huidige vaccins gebruiken om aan damage control te doen en vele malen belangrijker : sanitaire maatregelen blijven handhaven.
NuKeM schreef:Het zou mij niet verbazen dat dit op veel scholen zo is, misschien zelfs in de maatschappij (waar het dankzij het vaccin minder opvalt bij de volwassenen).
.
Daar kan je zeker van uit gaan. Voor de vaccinatiecampagne schatte men het aantal besmettingen in een tienvoud. Daar mag je nu nog een klets bij doen.
karine schreef:Verder zal er zeker ook een verschil van kwaliteit zijn tussen de vaccins van de fabrikanten wat nu ook merkbaar begint te worden.
Dat is inderdaad zo. Zo scoort Pfizer beter in het beschermen tegen Covid-19 maar blijft minder lang werkzaam in de tijd. J&J zou nu ook de slechtse leerling uit de klas zijn. Het toont nog maar eens aan dat klinische studies dikwijls een ander beeld geven in de realiteit omdat daar veel meer factoren mee spelen en zeker de factor tijd.
1207 schreef:speciaal voor Petrol
neen, de vaccins beschermen geen 100%
Dat is omgekeerde wereld. Maar ik ben blij dat het eindelijk is doorgedrongen.
Laatst gewijzigd door petrol242 25 okt 2021, 09:04, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Dan heb je mijn replieken niet goed gelezen. Al heel lang geleden heb ik hier geschreven dat SARS-CoV-2 nooit meer weg zal gaan. Wat ik wel schrijf is dat het wachten is totdat SARS-CoV-2 endemisch zal worden en reken daar minstens al 10 jaar voor.
Hoe zat het dan eigenlijk met de Spaanse griep... is die niet na een jaar of twee plots verdwenen ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Ja omdat influenza endemisch is én seizoensgebonden is. Influenza bestaat ook al eeuwen hé. Misschien dat we dit binnen een paar deccenia ook kunnen zeggen over SARS, waar we nu over varianten praten maar dat we dan over stammen gaan praten. Maar dat horror scenario heb ik nog niet willen aansnijden...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

DarkV schreef:
Enkele weken/maanden geleden beweerde enkele hier toch dat kinderen/scholen totaal geen probleem waren :roll:

Trouwens ik wil wel eens weten hoeveel feestende studenten op de Oude Markt in Leuven besmet zijn...
Je beseft toch dat de kinderen hier het slachtoffer zijn van het afschaffen van de maatregelen? 90% van de bevolking leeft alsof er geen Corona meer bestaat. En de dupes zijn de kinderen die nog niet mogen gevaccineerd worden. Ze worden dan ook nog een veel meer getest dan wie dan ook
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: Je beseft toch dat de kinderen hier het slachtoffer zijn van het afschaffen van de maatregelen? 90% van de bevolking leeft alsof er geen Corona meer bestaat. En de dupes zijn de kinderen die nog niet mogen gevaccineerd worden. Ze worden dan ook nog een veel meer getest dan wie dan ook
Toch even een reality check. Slachtoffers? Kinderen -12j hebben altijd geleefd alsof corona niet bestaat, ja bepaalde activiteiten werden afgeschaft maar wat wel doorging, school op de eerste plaats, daar hebben ze altijd geleefd alsof corona niet bestaat. Zelfs geen mondmaskers, terwijl dat in andere EU landen wel moest. Dat heeft golven 2 en 3 telkens nodeloos langer laten duren.

Nu er een variant is dat die leeftijd niet minder treft - iets wat we overigens al wisten uit de heropening van de scholen in de VS maar we hebben niets gedaan - is het prijs natuurlijk. De meesten worden er niet zwaar ziek aan - wat ook betekent dat sommige kinderen er WEL zwaar ziek aan worden - maar ze vervullen nog altijd hun rol van aansteker in de maatschappij. Het grote risico zit hem bij grootouders bij wie de vaccinatie al het meeste uitgewerkt is.

Er komt een vakantie aan, dat betekent even geen scholen waar het virus broeit (alhoewel een week niet volstaat), maar wel ouders die na anderhalf jaar pandemie nog altijd niets beter kunnen verzinnen dan hun kind bij de grootouders te dumpen met alle risico's vandien.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Dat is omgekeerde wereld. Maar ik ben blij dat het eindelijk is doorgedrongen.
ze beschermen voldoende om het leven te hervatten en als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt is er voldoende ruimte en personeel om die paar echte pechvogels te helpen/redden/...

maar mensen als jij maken het lastig
geen 100% is dan hetzelfde als: "ze werken totaal niet"

dat miljoen mensen dat zo redeneert is perfect in staat om de ziekenhuizen nogmaals te doen crashen zodat de echte pechvogels niet de hulp krijgen die ze nodig hebben
het is door dat miljoen debielen dat men straks mondmaskers weer moet verplichten en misshcien zelfs sectoren weer moet sluiten
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Toch even een reality check. Slachtoffers? Kinderen -12j hebben altijd geleefd alsof corona niet bestaat, ja bepaalde activiteiten werden afgeschaft maar wat wel doorging, school op de eerste plaats, daar hebben ze altijd geleefd alsof corona niet bestaat. Zelfs geen mondmaskers, terwijl dat in andere EU landen wel moest. Dat heeft golven 2 en 3 telkens nodeloos langer laten duren.

Nu er een variant is dat die leeftijd niet minder treft - iets wat we overigens al wisten uit de heropening van de scholen in de VS maar we hebben niets gedaan - is het prijs natuurlijk. De meesten worden er niet zwaar ziek aan - wat ook betekent dat sommige kinderen er WEL zwaar ziek aan worden - maar ze vervullen nog altijd hun rol van aansteker in de maatschappij. Het grote risico zit hem bij grootouders bij wie de vaccinatie al het meeste uitgewerkt is.

Er komt een vakantie aan, dat betekent even geen scholen waar het virus broeit (alhoewel een week niet volstaat), maar wel ouders die na anderhalf jaar pandemie nog altijd niets beter kunnen verzinnen dan hun kind bij de grootouders te dumpen met alle risico's vandien.
omdat school nogal belangrijk is voor hun ontwikkeling, zowel intellectueel als sociale als... Dus ja dat had prioriteit en niet meer dan terecht

Ivm aansteker van de maatschappij blijf je maar op dezelfde steen kloppen. Nochtans hebben de cijfers in het najaar vorig jaar en het voorjaar dit jaar het omgekeerde bewezen. Scholen bleven open cijfers daalden, scholen waren gesloten en cijfers stegen,... Grote vakantie dit jaar stegen de cijfers ook en nochtans waren de scholen al gesloten sinds eind juni.

De reden voor deze uitbraak ligt gewoon aan het feit dat de regering beslist heeft om alles terug los te laten en dan zijn de dupes de kinderen die nog konden gevaccineerd worden. Maar ja makkelijk kappen op die groep want die kunnen zich onmogelijk verdedigen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1207 schreef:maar mensen als jij maken het lastig
Hmm, heeft petrol niet gezegd.
Jij maakt dat er voortdurend van.
Afin, ja, ik heb de indruk dat je intussen jezelf geloofd. :-)
Knap lastig. :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

BDW: "Het CST geeft een vals gevoel van veiligheid. Het enige goede eraan is dat het mensen aanzet om zich te vaccineren, maar in Vlaanderen is iedereen die zich wil laten vaccineren al gevaccineerd. Het CST algemeen invoeren in Vlaanderen is dus zinloos."

Steven Van Gucht: "De CST-evenementen zijn de gevaarlijkste waar ik ooit geweest ben. Iedereen doet daar alsof het virus niet meer bestaat."
quovadis schreef: omdat school nogal belangrijk is voor hun ontwikkeling, zowel intellectueel als sociale als... Dus ja dat had prioriteit en niet meer dan terecht
Ik wil er u toch op wijzen dat men vandaag veel meer leerachterstand oploopt door een gebrek aan leerkrachten dan men ooit door COVID-19 maatregelen heeft opgelopen (if any). Want dat gebrek aan leerkrachten wordt niet gecompenseerd met afstandsonderwijs. De meeste kinderen missen de lessen op school absoluut niet, ons onderwijs slaagt er niet in om hen te boeien, en men leert vaker veel meer buiten school dan binnen de school. Ze missen hun vrienden.
quovadis schreef:Scholen bleven open cijfers daalden, scholen waren gesloten en cijfers stegen,... Grote vakantie dit jaar stegen de cijfers ook en nochtans waren de scholen al gesloten sinds eind juni.
De scholen zijn een motor van de verspreiding. De snelheid van de motor hangt af van hoeveel brandstof ze krijgt.

De enige keer dat de cijfers dit jaar gedaald zijn bij open scholen was in dezelfde periode als in 2020: op het einde van het schooljaar, als examens/stages/etc bezig zijn en het mooi weer is. Toevallig ook nadat we maandenlang maatregelen hebben moeten aanhouden inclusief sluitingen en er weinig brandstof was.

Dat de cijfers in de grote vakantie gestegen zijn klopt door de veelal verplichte testen, de vele import uit rode landen en het slechte weer, heeft net als vorig jaar de situatie nooit doen ontsporen maar was wel nieuwe brandstof voor de scholen. Er was absoluut GEEN daling nadat de scholen heropenend zijn in september, nochtans had je nog gezegd dat dat ging komen, itt de motor is beginnen draaien, de cijfers zijn blijven stijgen en in oktober ontploft het, net als vorig jaar.
quovadis schreef:De reden voor deze uitbraak ligt gewoon aan het feit dat de regering beslist heeft om alles terug los te laten en dan zijn de dupes de kinderen die nog konden gevaccineerd worden.
De maatregelen in de lagere scholen zijn ongewijzigd gebleven. Vandaag nemen de scholen meer dan de helft van de clusters voor de rekening. Meer dan de helft. En dan zie je positiviteitsratio's van maar liefst 30%. Ik denk dus dat de maatschappij eerder de dupe is van wat zich in de scholen afspeelt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 okt 2021, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:
1207 schreef:maar mensen als jij maken het lastig
Hmm, heeft petrol niet gezegd.:
het discours is er natuurlijk maar allemaal het gevolg vd polarisatie hé
het is niet zwart of wit, de vaccins werken en dat is een zekerheid. ze werken voldoende om het leven herop te starten

de (medische) aandacht moet nu gaan naar die paar echte pechvogels, gevaccineerden die toch nog zwaar ziek worden.
niet naar politieke onzin.
de politiek moet kiezen. alles loslaten en nu bv scholen massaal sluiten alsof er geen vaccin is slaat nu eenmaal nergens op.

binnen 1'4 dagen heropenen die scholen en rond kerstmis is het opnieuw 30% dat besmet is
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ja, jouw discours is anders ook wel heel duidelijk. :-)
Je helpt de polarisatie wel een stevig handje, mijn inziens.
Afin, 't zou constructiever zijn indien de discussie meer in "het midden" plaatsvind, denk ik zo.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: ...

een paar opmerkingen:
Geen leerachterstand omwille van corona? Stop toch eens met dat fabeltje. Er is al meerdere keren door verschillende mensen/experten aangehaald dat dit wel degelijk het geval is/was:

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 98726.html
https://www.demorgen.be/nieuws/helft-va ... ~b6b02ee9/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/27 ... scholen-v/
https://www.bruzz.be/onderwijs/leeracht ... 2021-03-30
Dan kom je af met de nonsens dat kinderen de scholen niet missen? In welke wereld leef jij eigenlijk? Ooit al eens met kinderen gewerkt/gepraat? De school is voor hen de 1 van de belangrijkste zoniet belangrijkste plaats in hun leven. Ze leren zich daar op intellectueel, sociaal, fysiek vlak ontwikkelen. Maar volgens u is dat allemaal overbodig?

De cijfers zijn volgens mij gezakt in november en december ondanks de open scholen. Ze zijn pas terug beginnen stijgen na de uit/in stroom van de vakantiegangers in de kerstvakantie. Dan zijn ze weer stabiel gebleven tot eind februari ondanks de open scholen. Daarna hebben ze piek gehad eind maart nog voor de paaspauze inging. Daarna zijn de cijfers blijven dalen tem eind juni/begin juli ondanks open scholen. En nee er zijn geen examens van eind april tem eind juni. Dus ja de school ging gewoon normaal door. In juli zijn de cijfers dan weer beginnen stijgen ondanks de gesloten scholen. En kwam er weer een massale import vanuit de reisbestemmingen

De maatregelen zijn idd niet veranderd in de scholen maar wel toevallig wel bij de rest van de maatschappij en dan is het plots abnormaal dat de cijfers ontploffen? En dan is de oorzaak volgens u het enige wat niet veranderd is qua maatregelen? Ik zou net denken dat het omgekeerd is nl dat de oorzaak ligt in het feit dat plots alles weer werd toegelaten voor 90% van de volwassen bevolking en dat die zich dan ook daar naar gedragen.

En hoevaak worden kinderen getest en hoevaak de gevaccineerde ouders die plots alles terug mogen doen? Worden in een fabriek/bedrijf iedereen getest als 1/2 besmettingen zijn?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Leerachterstand is al jaren aan de gang, lang voor corona dus!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:Leerachterstand is al jaren aan de gang, lang voor corona dus!!!
Heeft er iemand dit ooit al tegengesproken? Wel dat het er nog veel op achteruit gegaan
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: maar mensen als jij maken het lastig
Eerlijk blijven 1207. Je legt me woorden in de mond. Geef eens aan waar ik dat ooit gezegd heb? Ik wil gerust debatteren maar dan gaan we dat op volwassen manier doen.
En waar zou ik het lastig maken? Een nuchtere analyse die er tot nu toe altijd al bijna op zat? Een analyse die je blijkbaar niet kunt beoordelen want je schrijft me dingen toe die ik nooit gezegd heb. Ik vraag me dan af of je de rest dan wel begrepen hebt. Ik heb je altijd op een eerlijke manier mijn uitleg proberen te geven en het is je absoluut goed recht om dat in twijfel te trekken maar doe dat wel tijdens jouw beurt terug op een eerlijke manier.
quovadis schreef:De rede voor deze uitbraak ligt gewoon aan het feit dat de regering beslist heeft om alles terug los te laten
Het is een combinatie van meerdere factoren. Onder andere wat je aanhaalt. Maar ook een stijging van het aantal doorbraakinfecties, verlaagde immuniteitsrespons en ja, toch ook het doorgeven van infecties tussen verschillende bevolkingsgroepen.
Waar mensen dicht op elkaar zitten, of dat nu scholen zijn of een concertgebeuren, wordt SARS-CoV-2 momenteel gretig doorgegeven als er geen bijkomende maatregelen aan te pas komen.
Je kan ook geen deftige vergelijking maken met verleden jaar want toen was er van delta nog geen sprake.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:BDW: "Het CST geeft een vals gevoel van veiligheid. Het enige goede eraan is dat het mensen aanzet om zich te vaccineren, maar in Vlaanderen is iedereen die zich wil laten vaccineren al gevaccineerd. Het CST algemeen invoeren in Vlaanderen is dus zinloos."

Steven Van Gucht: "De CST-evenementen zijn de gevaarlijkste waar ik ooit geweest ben. Iedereen doet daar alsof het virus niet meer bestaat."
Beiden hebben wel wat boter op hun hoofd... eerst de bevolking komen vertellen dat ze haar vrijheid terug heeft (alsof iedereen met zo'n ijzeren bol aan z'n been rondliep) en dan komen wenen dat diezelfde bevolking daarvan gebruik maakt het het fout gaat :roll:

De regering had verstandiger moeten wezen (dom idee natuurlijk) en de maatregelen nog aanhouden voor een tijdje.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Het is een combinatie van meerdere factoren. Onder andere wat je aanhaalt. Maar ook een stijging van het aantal doorbraakinfecties, verlaagde immuniteitsrespons en ja, toch ook het doorgeven van infecties tussen verschillende bevolkingsgroepen.
Waar mensen dicht op elkaar zitten, of dat nu scholen zijn of een concertgebeuren, wordt SARS-CoV-2 momenteel gretig doorgegeven als er geen bijkomende maatregelen aan te pas komen.
Je kan ook geen deftige vergelijking maken met verleden jaar want toen was er van delta nog geen sprake.
dat is idd een feit :-)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

petrol242 schreef: Het is een combinatie van meerdere factoren. Onder andere wat je aanhaalt. Maar ook een stijging van het aantal doorbraakinfecties, verlaagde immuniteitsrespons en ja, toch ook het doorgeven van infecties tussen verschillende bevolkingsgroepen.
Dat is zeker waar.

Persoonlijk zou ik graag als er maatregelen zijn dat die vooral onze familiale en in mindere mate de vriendenkring zo weinig mogelijk beïnvloeden. Dat betekent in mijn ogen het volgende:

Mondmasker weer zo veel mogelijk toegepast. Massa evenementen enkel op testbasis. Bioscoop bezoek terug met mondmasker. En contacten terug beperken in een mate waar je nog steeds familie kan zien en vrienden. Want ik geef echt niets om dingen te missen behalve de sociale zaken. Ook weer meer telewerk ben ik op zich niet tegen als het een tijdelijk karakter heeft.

Denk moest alles open kunnen blijven maar met maatregelen dat het eigenlijk ideaal is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ik denk dat de Vlaamse regering serieus gaat dwarsliggen bij om het even welke verstrenging, al denk ik persoonlijk dat weer mm in winkels e.d. toch een eerste stap naar een veiliger omgeving zou zijn.

En massa evenementen enkel nog in openlucht.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Massaevents in enkel in open lucht is in de herfst /winter een beetje en illusie, muv. kerstmarkten.
Je kan een concert in de AB toch niet verplaatsen naar een weide.

Men reageert veel te streng.
Ja er zijn doorbraakinfecties, maar dat leidt zelden tot ziekenhuisopnames
Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211024_96205915
In 42 woonzorgcentra was er vorige week een uitbraak van het coronavirus...
Het aantal ziekenhuisopnames blijft intussen wel eerder beperkt, met vorige week 29 opnames uit alle Vlaamse woonzorgcentra samen. ‘Meestal gaat het om hoogstens één bewoner per centrum, of soms twee.’
Er worden minder besmettingen vastgesteld bij gevaccineerden, dan bij niet-gevaccineerden(uitzondering bij 65+ waar ze licht in het voordeel zijn van de gevaccineerden)
Bron: 4de tabel op https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/

En ja in absolute cijfers zijn er meer gevaccineerden die opgenomen worden, maar er zijn ook meer gevaccinneerden. Als je dat omrekent naar per 100k gevaccinneerden/niet-gevaccineerden, zijn er 2 tot 4 keer minder gevaccineerden opgenomen.
Bron: https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/

De enigste verstrenging die voor mij bespreekbaar blijft is de uitbereiding van het CST, voor de rest moet alles kunnen en liefst zonder verplicht mondmasker.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

ZeroCool schreef: Dus uw oplossing voor een falende politiek is de oprichting van een dystopisch totalitair regime?
Dit allemaal omdat sommigen hunzelf zouden kunnen blijven voorliegen dat het veilig is. Walgelijk!!
Dus segregatie gaan invoeren terwijl de huidige vaccins nauwelijks effect hebben op de verspreiding is niet hypocriet volgens u?
Wat is dan uw volgend voorstel indien blijkt dat dit niet werkt?
- Toegang tot grootwarenhuis ontzeggen?
- Hun job en inkomen ontzeggen?
- Toegang tot zorgverlening ontzeggen? (Dat wou u al reeds in uw vorige posts)
- Of misschien gratis verblijf na treinritje en verplichte douche?
Kwestie van eens duidelijk te maken hoever u dit wilt drijven.
Uw denkwijze en deze van sommige anderen hier heeft een serieus Deja Vu moment voor mij.
Ongetwijfeld hebt u de noodzakelijke medische autoriteit en achtergrond om te beweren dat de vaccins geen effect hebben op de verspreiding van "het virus". Ik ben dan ook ten zeerste geïnteresseerd in uw wetenschappelijke publicaties ter zake.

Actief zijnde in de gezondheidszorg, kan ik u objectief conclusies ter zake van artsen (professoren) debiteren met specialisatie in immunologie, pneumologie en tal van andere medisch-wetenschappelijke disciplines over de zin van vaccinatie:
1. Het virus helpt niet zoals verwacht tegen de verspreiding van de delta-variant; daarentegen is er gedocumenteerd, wetenschappelijk aangetoond effect tegen de "Wuhan-versie" en andere stammen.
2. Zonder vaccinaties zaten we nu terug in een 4° golf met een omvang als de voorgaande, inclusief lockdowns al dan niet volledig, overbezetting van de IZ- diensten, etc. Ik heb onlangs ook nog artikels gelezen van Geert Molenberghs als bio-statisticus die ons zonder vaccinatie ook qua ziekenhuisbezetting cijfers geven die goed passen in de halloween-sfeer.
3. Intensivisten stellen vasten dat veruit de grootste meerderheid van de patiënten op IZ, niet of niet volledig gevaccineerden zijn.

Verder vind ik uw invulling van het begrip "segregatie" zeer eigenaardig: ik zou eerder spreken over "preventie" ofte het voorkomen dat mensen met precaire gezondheidstoestand significante ernstig(er) ziek worden en in sommige gevallen zelfs overlijden, los van alle psychosociale drama's hier aan gekoppeld en verder ook rekening houdend met de kostprijs van zorg evenals ongewenste economische implicaties zowel voor de handel in globo als voor de medeburger die opnieuw de prijs betaalt voor schaarste van tal van producten ... Als niet gevaccineerde zou men het beperken van contacten ook kunnen bestemplen als evidente "burgerplicht", "zin voor sociale verantwoordelijkheid" en ja, misschien gewoon zelfs "menselijkheid" of "solidariteit". Juridisch spreekt men ook over "een hoger (humaan) belang" dienen.

Uw denkwijze heeft ook voor mij een déjà-vu gevoel, en nog meer een gevoel van gevaar.

Het is nu eenmaal meer dan evident dat wanneer iemand bepaalde keuzes maakt in zijn / haar leven, men er ook de gevolgen moet van dragen ...

Ik zou u ook willen uitnodigen om uw visie eens te komen verkondigen aan post-covid patiënten die bij ons al meer dan een jaar aan het revalideren zijn en nog dagelijks een gevecht leveren tegen de gevolgen van covid. Zij noemen personen die tegen vaccinatie zijn een gevaar voor de samenleving. Sommigen spreken zelfs van een vorm van criminaliteit ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Geen leerachterstand omwille van corona? Stop toch eens met dat fabeltje. Er is al meerdere keren door verschillende mensen/experten aangehaald dat dit wel degelijk het geval is/was:
Vervalt in het niets ivm de leerachterstand die er al was (zoals hierboven aangehaald) en de leerachterstand die we het vorige en huidige schooljaar opbouwen door lerarentekort. En het is niet alsof de Minister van Ouders veel moeite doet om dat te verhelpen.
quovadis schreef:Dan kom je af met de nonsens dat kinderen de scholen niet missen?
Als de scholen dicht zijn missen ze hun vrienden. Niet de lessen.
quovadis schreef:De cijfers zijn volgens mij gezakt in november en december ondanks de open scholen.
Nu vergeet je dat er in oktober 2020 zware maatregelen genomen zijn in de sectoren die de minste besmettingen genereren, en dat telewerk in het begin nog gerespecteerd werd door het shockeffect. Er is dus een kleine daling gekomen, maar de cijfers bleven te hoog en vooral, ze kwamen op een plateau terecht dat maanden aaneen niet toeliet om te versoepelen, en dat uiteindelijk de voedingsbodem voor de derde golf werd. Er is herhaaldelijk aangetoond in de clusteronderzoeken dat dat aan de scholen en kantoren lag, die laatsten zeker naarmate het respect voor telewerk weer begon te verslappen.
quovadis schreef:Dan zijn ze weer stabiel gebleven tot eind februari ondanks de open scholen.
"Stabiel" op een veel te hoog niveau is niets positiefs. Als het niet aan de scholen lag had er net een daling moeten komen ipv "stabiel". Je hebt geen verklaring gegeven voor het gemiddelde van 1500 gevallen/dag op het einde van de kerstvakantie naar meer dan 5000 aan het begin van de pauspaze. Import van al die winterreizen zeker? Of de horeca, dat zal het geweest zijn?
quovadis schreef:Daarna hebben ze piek gehad eind maart nog voor de paaspauze inging.
De piek viel precies samen met de piek van het aantal testen die enkele dagen voor de pauspaze kwam, de daling ging vervolgens initieel ook samen met een afname van het aantal testen en idd, dankzij die pauspaze waarbij de scholen gesloten zijn zijn de cijfers sneller gaan dalen dan de afname van de testen, of wat zou het anders geweest zijn? Vervolgens kwam de impact van de vaccinatiecampagne en juni was de mooiste weermaand van het jaar.
quovadis schreef:En kwam er weer een massale import vanuit de reisbestemmingen
Idd, en geen daling vanaf september/oktober. Integendeel, weer hetzelfde verhaaltje als vorig jaar. Vergeet ook niet dat er in september alweer veel minder getest werd maar het aantal gevallen bleef wel toenemen, en dat de PR% al eind september weer begon te stijgen (voor effect van de versoepelingen)
quovadis schreef:En dan is de oorzaak volgens u het enige wat niet veranderd is qua maatregelen? Ik zou net denken dat het omgekeerd is nl dat de oorzaak ligt in het feit dat plots alles weer werd toegelaten voor 90% van de volwassen bevolking en dat die zich dan ook daar naar gedragen.
Maatregelen zijn niet veranderd maar scholen zijn wel open ipv dicht zoals in de zomer natuurlijk, dus dat is een verschil. Vorig jaar zagen we die stijging rond deze periode ook, en van versoepelingen was toen geen sprake. Wilmes had eind september wat versoepelingen erdoor gejaagd maar die waren een lachertje in vergelijking met het niveau waarop men nu heeft versoepeld.

Niet dat het er veel toe doet, clusteronderzoek toont aan dat >50% van de clusters in de scholen zitten en als je positiviteitsratios hoort van 30% dan weet je wel waar het probleem zit.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 okt 2021, 19:33, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster

klopt
toen was er geen deltavariant maar ook geen vaccin

wat wil de regering?
alles opengooien? dan hadden statistici u een maand geleden moeten kunnen zeggen dat de besmettingscijfers nu zouden ontploffen. Nu paniek en vervroegde vergaderingen belooft weinigs goeds
In een populatie waarvan 20% neit gevaccineerd is zouden die u kunnen uitrekenen hoeveel van hen potentieel op de ic zouden kunnen belanden.

in wommelgem sluit men scholen en rusthuisketens sluiten opnieuw serviceflatcomplexen en rusthuizen en gooit die in quarantaine.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat bv rusthuizen en serviceflats nu ten allen tijde en op regelmatige basis in 14 daagse gevangenissen veranderen?

de vaccins werken gewoon
vooral op vlak dat mensen veel minder ziek worden, dat kun je niet ontkennen.
de transmissie en besmettelijkheid is niet weg maar hoeveel minder ze is weten we ook niet echt. tegen toekomstige mutaties kun je weinig doen, die zullen komen maar wat kun je preventief doen?

we weten wel dat in de huidige situatie iedereen besmet zal raken in de komende maanden, ongeacht hoeveel pasjes we uitvinden. De gevaccineerden worden niet echt ziek, of het is gewoon thuis uitzieken, met uitzondering van een paar echte pechvogels.

niet-gevaccineerden is een ander verhaal
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:vooral op vlak dat mensen veel minder ziek worden, dat kun je niet ontkennen.
Maar alsjeblief voor de zoveelste keer, dat wordt toch ook niet ontkend? Hoeveel keer moet dat nog herhaald worden?
1207 schreef:die zullen komen maar wat kun je preventief doen?
Preventief kan je vaccins ontwikkelen op meerdere targets en die ook geheugenimmuniteit opwekt door B- en T-cellen. Dan heb je vier degelijke defensielijnen in plaats van de huidige enkelvoudige defensie. Onderzoek is daarover aan de gang.
1207 schreef:De gevaccineerden worden niet echt ziek,
Voorlopig nog maar dat is al aan het veranderen. Mensen zijn nu al een speldenkussen geworden. Je kan dat niet eeuwig blijven doen.
koenraaddeconinck schreef:1. Het virus helpt niet zoals verwacht tegen de verspreiding van de delta-variant; daarentegen is er gedocumenteerd, wetenschappelijk aangetoond effect tegen de "Wuhan-versie" en andere stammen.

Kan je mij verklaren hoe een virus zou helpen tegen de verspreiding van de delta variant? Ik vermoed dat je de covid-19 vaccins bedoelt?
Je spreekt van 'stammen', ik vermoed dat je varianten zal bedoelen want van SARS-CoV-2 is er maar 1 stam.
Van de Wuhan variant is al lang geen sprake meer. Zelfs alfa is zo goed als verdwenen, volledig onderdrukt door ondertussen de vierde noemenswaardige delta variant. Dus wat is die wetenschappelijk aangetoonde documentering nog waard?
koenraaddeconinck schreef:2. Zonder vaccinaties zaten we nu terug in een 4° golf met een omvang als de voorgaande, inclusief lockdowns al dan niet volledig, overbezetting van de IZ- diensten, etc.

De meningen lopen daarover uiteen. Uiteraard zouden zonder vaccinatie de gevolgen veel erger zijn, maar of we in een vierde golf zouden zitten is moeilijk te bepalen. We hebben al zo'n toestand gekend. Nagenoeg geen besmettingen en zonder vaccins. Herinner de zomer van 2020.
Buiten vaccinatie zijn er nog vele factoren die bepalen of je een golf krijgt of niet. Gedrag is de voornaamste. Voor hetzelfde geld hadden we veel strengere maatregelen gehad waardoor een golf zou uitblijven. We weten dat dus niet.

Voor de rest ben ik het eens met ZeroCool dat het criminaliseren en uitsluiten van bevolkingsgroepen, wat hun rede of mening ook mag zijn, naar fascisme stinkt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Voor de rest ben ik het eens met ZeroCool dat het criminaliseren en uitsluiten van bevolkingsgroepen, wat hun rede of mening ook mag zijn, naar fascisme stinkt.
Das enkel fascisme als dat gebeurt op onvrijwillige kenmerken(homoseksualiteit, geslacht, afkomst,...).

Een vaccin weigeren is een keuze net zoals het een keuze is om een rode broek te dragen. Maar in tegenstelling tot het dragen van een rode broek brengen vaccinweigeraars wel de rest van de samenleving in gevaar. En het interesseert mij geen fluit of ze dat doen omwille van hun dominee, new-age Ingeborg of voor mij part van de paashaas.
Maar die mensen mogen wat mij betreft zoveel mogelijk uitgesloten worden, zodat de 90% terug normaal kan leven.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:[
Voorlopig nog maar dat is al aan het veranderen. Mensen zijn nu al een speldenkussen geworden. Je kan dat niet eeuwig blijven doen.
zoals bij de griep een jaarlijkse spuit? wat is daar mis mee?
Al over eeuwig praten terwijl we amper 1 jaar een vaccin hebben?
We hebben al zo'n toestand gekend. Nagenoeg geen besmettingen en zonder vaccins. Herinner de zomer van 2020.
en nauwelijks maatregelen?
je kunt de zomer 2020 onmogelijk met vandaag vergelijken me dunkt.
Voor de rest ben ik het eens met ZeroCool dat het criminaliseren en uitsluiten van bevolkingsgroepen, wat hun rede of mening ook mag zijn, naar fascisme stinkt.
een vaccin niet verplichten maar dan administratieve onzin zoals apps en pasjes verzinnen is inderdaad hypocriet en slaat nergens op.
veprlcith je het niet moet je ze overal toelaten (met de nodige risico's voor hen)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef: Enkele weken/maanden geleden beweerde enkele hier toch dat kinderen/scholen totaal geen probleem waren :roll:
Toen was niemand gevaccineerd, nu zijn enkel antivaxxers en kinderen niet gevaccineerd.
Maar zelfs dan:
- kinderen volgen de trend en zijn niet de motor (waar hebben we dat eerder al gehoord :))
- waar zijn er nog ganse bedrijven of sectoren die getest worden, de cijfers zijn dus niet in context te zetten
- kinderen worden niet ziek (ook geen/nauwelijks symptomen) en al helemaal niet in het ziekenhuis of op IC
CCatalyst schreef: Toch even een reality check. Slachtoffers? Kinderen -12j hebben altijd geleefd alsof corona niet bestaat, ja bepaalde activiteiten werden afgeschaft maar wat wel doorging, school op de eerste plaats, daar hebben ze altijd geleefd alsof corona niet bestaat. Zelfs geen mondmaskers, terwijl dat in andere EU landen wel moest. Dat heeft golven 2 en 3 telkens nodeloos langer laten duren.
Ik weet niet onder welke steen jij geleefd hebt, dit hebben kinderen ervaren sinds 14/03/2020:
- scholen toe (eerste lockdown) en/of afstandonderwijs (voor/na vakanties, 2de en 3de lockdown)
- minder activiteiten (ze mochten maar 1 hobby kiezen)
- geen/nauwelijks sociale contacten
Als je dat "geen impact" noemt, heb je iets strafs gesmoord.
Ik wil er u toch op wijzen dat men vandaag veel meer leerachterstand oploopt door een gebrek aan leerkrachten dan men ooit door COVID-19 maatregelen heeft opgelopen (if any).
If any... :roll:
Er zijn studies van de KULeuven die de leerachterstand ontegensprekelijk vaststellen (eerste golf), alsook het uitblijven van nog erger door het actief opvolgen door leerkrachten tijdens de daaropvolgende golven.
Maar fantaseer gerust verder :).

En dat er geen leerkrachten zijn?
Dat is puur het gevolg van beleidskeuzes. Niet enkel van deze niet-miniter van Onderwijs, maar ook van illustere voorgangers.
En over enkele weken is iedereen dat al lang vergeten en kijkt de Vlaamse regering weer naar de kaasschaaf bij elk departement als ze wat geld nodig heeft voor een of andere dwaas project.
Visie op onderwijs? Compleet afwezig. Een kattebelletje* met wat maatregelen die ie net voordien uit zijn duim gezogen heeft. Dat soort minister wordt er op het departement met de grootste pot geld gezet.
Of corona het leerkrachtentekort versterkt heeft, dat weet ik niet.

* Voor spijkers-op-laag-water-zoekers "per ongeluk" iets anders lezen dan dat er - gegeven de context staat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Memo_(briefje)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: - kinderen volgen de trend en zijn niet de motor (waar hebben we dat eerder al gehoord :))
Welke trend is dat waarbij de PR% 30% is? Ik heb die precies gemist.

En vergeet niet dat de testplicht door Weyts dit schooljaar ferm afgebouwd is, maar de cijfers zijn niet minder dramatisch geworden...
heist_175 schreef:- kinderen worden niet ziek (ook geen/nauwelijks symptomen) en al helemaal niet in het ziekenhuis of op IC
Pertinent onwaar en de bron van heel wat misverstand.
heist_175 schreef:Als je dat "geen impact" noemt, heb je iets strafs gesmoord.
Nochtans vergeet je gemakshalve dat er niets afgedwongen werd en dat ouders volop hun kinderen naar alle hobby's lieten gaan. Niemand kon het controleren, dus waarom respecteren?
heist_175 schreef:Dat is puur het gevolg van beleidskeuzes.
"Leerachterstand" door COVID-19 => moord en brand. Veel grotere leerachterstand door gebrek aan leerkrachten => ach een gevolg van het beleid, niets aan te doen.

Wat is het verschil, op de aanhalingstekens na? Bij het eerste zitten de kinderen thuis, bij de tweede op de studie in de school. Beter kan je niet aantonen dat dat het probleem is - geen gratis opvang - en niet de leerachterstand, zoals al zo vaak gezegd. Te begrijpen dus dat de Minister van Ouders zo scoort bij de ouders terwijl de leerkrachten afzien in het beste geval en de brui eraan geven in het slechtste geval.

Nochtans heeft het parlement specifiek verlof gestemd hiervoor maar dat willen we dan niet nemen omdat we bang zijn dat we onze promotie dan niet gaan krijgen. Kwestie van de prioriteiten duidelijk te stellen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: - kinderen volgen de trend en zijn niet de motor (waar hebben we dat eerder al gehoord :))
Welke trend is dat waarbij de PR% 30% is?
Als de sample maar klein genoeg is, kan je alles aantonen.
In ditzelfde topic zijn er mensen die data van een vaccin dat al bij een paar miljoen mensen is toegediend nog niet vertrouwen/geloven. En een sample rate van een clusterbesmetting is plots heilig?
Ach kom...
heist_175 schreef:- kinderen worden niet ziek (ook geen/nauwelijks symptomen) en al helemaal niet in het ziekenhuis of op IC
Pertinent onwaar.
Zelfde opmerking: wat is het aantal besmette kinderen vs hospitaal?
Zullen we dat voor alle bevolkingsgroepen eens doen?
Ow wacht... dat bestaat al!
Die niet-te-vertrouwen virologen geven ons massa's data: https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/JL1qB
heist_175 schreef:Dat is puur het gevolg van beleidskeuzes.
"Leerachterstand" door COVID-19 => moord en brand. Veel grotere leerachterstand door gebrek aan leerkrachten => "ach een gevolg van het beleid, geen enkel probleem".

Wat is het verschil, op de aanhalingstekens na? Bij het eerste zitten de kinderen thuis, bij de tweede op de studie in de school. Beter kan je niet aantonen dat dat het probleem is - geen gratis opvang - en niet de leerachterstand, zoals al zo vaak gezegd. Te begrijpen dus dat de Minister van Ouders zo scoort bij de ouders terwijl de leerkrachten afzien.

Nochtans heeft het parlement specifiek verlof gestemd hiervoor maar die willen we dan niet nemen omdat we bang zijn dat we onze promotie dan niet gaan krijgen.
Je neemt uw eigen inschatting aan voor waar.
Aan menige school hangt een banner "Vlaanderen wees wijs, investeer meer in basisonderwijs". Die slogan hangt er niet sinds na corona.
Dus in tegenstelling tot wat jij beweert, is de leerachterstand voor corona ook een probleem. Dat zie je ook in PISA en PIRLS rapporten. Maar de politiek kiest ervoor om het departement onderwijs te besturen middels een bierviltje.
Corona en de leerachterstand was ook een "mooie", "unieke" case om te bestuderen. En heeft gelukkig ook heel wat aandacht gekregen, mogelijks omdat de impact deze keer niet (enkel) bij kansarmen lag.
Maar nu beweren dat niemand wakker ligt van de leerachterstand zonder/voor corona, geeft vooral de eigen onwetendheid en de politieke desinteresse/gelatenheid weer, maar zegt niets over de realiteit in de sector.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:In ditzelfde topic zijn er mensen die data van een vaccin dat al bij een paar miljoen mensen is toegediend nog niet vertrouwen/geloven.
Wat een vreemde vergelijking. Dat gaat dan over langetermijneffecten die volgens mij idd nog niet kunnen geweten zijn.
heist_175 schreef: Die niet-te-vertrouwen virologen geven ons massa's data: https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/JL1qB
Dat gaat - zoals de statistiek zelf aangeeft - over de ziekte COVID-19. MIS-C is ook een gevolg van een SARS-CoV-2 infectie, maar manifesteert zich tot 4 weken later en produceert ook andere symptomen dan de COVID-19 ziekte die kinderen ook kunnen krijgen maar doorgaans (weliswaar niet altijd, zoals je statistiek aantoont) zonder zware symptomen, en zal m.i. dus niet in die statistiek terechtkomen.

Maar dat spreekt dus idd tegen dat kinderen niet ziek worden eraan of niet in het ziekenhuis belanden. Als ze het slecht lot trekken is dat pech voor dat gezin, niet iets dat we moeten voorkomen ook al kunnen we dat. Zolang het eigen kind maar niet getroffen wordt, want dan verandert de mening.
heist_175 schreef:Dus in tegenstelling tot wat jij beweert, is de leerachterstand voor corona ook een probleem.
Nee, je hebt gelijk. Maar voor sommigen hier is "leerachterstand" enkel een probleem als kinderen thuis zitten. Je hoort ze niet over de leerachterstand die ze dit schooljaar al opgelopen hebben. Over al die leerachterstand die ze pre-2020 opgelopen hebben zoals je zegt, daarover ook niet. Laat staan dat ze iets zouden doen om de leerkrachten te ondersteunen, integendeel, de leerkracht heeft geen enkel recht van klagen want hij krijgt al genoeg verlof. Maw: leerachterstand is voor hen niet het probleem, thuis zitten wel want ik kan niet thuiswerken (of de regels inzake overtreden) als mijn kind thuis is en dan krijg ik geen promotie maar het is niet bon ton om dat zo te zeggen.

Een en ander zal hier ongetwijfeld opnieuw gedemonstreerd worden als men nog eens een paus- of kerstpaze zou inlassen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: Das enkel fascisme als dat gebeurt op onvrijwillige kenmerken(homoseksualiteit, geslacht, afkomst,...).
Geloof, politieke mening, ideologie,... zijn wel degelijk vrijwillige kenmerken waar mensen voor vervolgd worden.
heist_175 schreef: Zelfde opmerking: wat is het aantal besmette kinderen vs hospitaal?
Wat is het aantal besmette kinderen dat het virus onder andere bevolkingsgroepen binnen brengt? Besmettingen minimaliseren, ongeacht het klinisch verloop, is een grote fout die keer op keer gemaakt wordt. De dynamiek van een pandemie kan je niet afmeten op hospitalisaties die uiteindelijk maar een gevolg zijn. Besmetting is nog altijd een voorwaarde om covid-19 te krijgen.
heist_175 schreef:kinderen worden niet ziek (ook geen/nauwelijks symptomen) en al helemaal niet in het ziekenhuis of op IC
Ik zou hier dus een copy paste kunnen doen.
1207 schreef:zoals bij de griep een jaarlijkse spuit? wat is daar mis mee?
Niks, maar de twee zijn totaal niet te vergelijken. Influenza is endemisch, SARS-CoV-2 niet. Die spuiten zijn niet te vergelijken zowel niet in technologie als in doel. Griepvaccins zijn een cocktail gebaseerd op een paar duizend stammen die met nattevingerwerk wordt samen gesteld. Dat verklaart ook het laag succes jaar na jaar. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze de ziekte proberen tegen te houden en niet het virus.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Geloof, politieke mening, ideologie,... zijn wel degelijk vrijwillige kenmerken waar mensen voor vervolgd worden.
Deze zijn, in tegenstelling tot homofobie, rascisme, seksisme echter niet absoluut.
Racisme, vrouwenbesnijdenis,... zijn ideologieën, geloofsuitingen die (terecht) strafbaar zijn.
Omdat ze de maatschappij schaden.
Vaccinweigeraars horen mij betreffende in dezelfde categorie thuis. Er worden meer besmettingen bij hen vastgesteld, zij veroorzaken meeste ziekenhuisopnames. Dus benadelen zij doelbewust de maatschappij.
Das iets totaal anders dan iemand die gelooft in een platte Aarde of Loch ness monster, zij maken hoogstens zichzelf belachelijk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:- kinderen volgen de trend en zijn niet de motor (waar hebben we dat eerder al gehoord :))
Kinderen zijn juist WEL de motor... ze zitten met een ganse hoop dicht op elkaar in afgesloten ruimtes... de natte droom voor het virus !

PS. Dit gaat eveneens op voor iedere vorm van bijeenkomsten onder dezelfde omstandigheden.
Dubbel gevaarlijk dus want op die manier verspreiden ze het zonder dat iemand het beseft... of wist men in Wommelgem soms op voorhand dat 30% besmet was ?
ZeroCool
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

koenraaddeconinck schreef: Ongetwijfeld hebt u de noodzakelijke medische autoriteit en achtergrond om te beweren dat de vaccins geen effect hebben op de verspreiding van "het virus". Ik ben dan ook ten zeerste geïnteresseerd in uw wetenschappelijke publicaties ter zake.
Uw hautaine toonzetting maakt geen enkele indruk en kan u gerust achterwege laten.
koenraaddeconinck schreef: Actief zijnde in de gezondheidszorg, kan ik u objectief conclusies ter zake van artsen (professoren) debiteren met specialisatie in immunologie, pneumologie en tal van andere medisch-wetenschappelijke disciplines over de zin van vaccinatie:
1. Het virus helpt niet zoals verwacht tegen de verspreiding van de delta-variant; daarentegen is er gedocumenteerd, wetenschappelijk aangetoond effect tegen de "Wuhan-versie" en andere stammen.
2. Zonder vaccinaties zaten we nu terug in een 4° golf met een omvang als de voorgaande, inclusief lockdowns al dan niet volledig, overbezetting van de IZ- diensten, etc. Ik heb onlangs ook nog artikels gelezen van Geert Molenberghs als bio-statisticus die ons zonder vaccinatie ook qua ziekenhuisbezetting cijfers geven die goed passen in de halloween-sfeer.
3. Intensivisten stellen vasten dat veruit de grootste meerderheid van de patiënten op IZ, niet of niet volledig gevaccineerden zijn.
1. Laat ons for the sake of argument stellen dat dit enkele in der haast gemaakte spijtige fouten bevat en geen representatie is van uw medische en wetenschappelijke kennis.
2&3. Hopelijk leest u buiten de HLN en VRT artikelen van Molenbergs en Meyfroidt ook wetenschappelijke studies alsook de technische briefings om uw objectieve conclusies te vormen.

U bent tevens niet in een unieke situatie met zowel artsen, professoren alsook verplegend personeel in uw sociale cirkel. Desondanks dit gegeven verheft dit uw mening niet tot een absolute waarheid.
Actief zijnde in de gezondheidszorg? Na de zoveelste referentie hiernaartoe graag eens iets meer detail, dit mag gerust zonder uw anonimiteit op te geven. Administratief medewerker, verpleegkundige, arts/professor (specialisme)?
koenraaddeconinck schreef: Verder vind ik uw invulling van het begrip "segregatie" zeer eigenaardig

Dat verklaart redelijk veel. Maar oké hierbij dus ook nog wat Nederlandse les, iets wat een simpele zoekopdracht u ook kon bijbrengen.
“Sociale segregatie of segregatie is het socialisatieproces van acculturatie waarbij leden van een niet-dominante groep zich gedwongen nauwelijks mengen met de dominante groep, maar vooral contact onderhouden met de andere leden van de eigen groep. Als dit vrijwillig gebeurt, wordt wel gesproken van separatie.”
Segregatie = gedwongen afscheiding van de dominante groep
koenraaddeconinck schreef: Als niet gevaccineerde zou men het beperken van contacten ook kunnen bestemplen als evidente "burgerplicht", "zin voor sociale verantwoordelijkheid" en ja, misschien gewoon zelfs "menselijkheid" of "solidariteit".

Inderdaad, maar dit gegeven mag u tevens toeschrijven aan de Delta variant verspreidende gevaccineerden. De wetenschappelijke studies hieromtrent zijn hierover heel duidelijk. En als ik mij niet vergis reeds in dit forum geplaatst.
Trouwens dan spreek ik wel in beide gevallen op het moment dat men symptomatisch wordt en niet preventief! Anders kan men evengoed de maatschappij terug volledig op slot doen.
koenraaddeconinck schreef: Juridisch spreekt men ook over "een hoger (humaan) belang" dienen.

Graag de referentie naar het wetsartikel waarover u suggereert?
koenraaddeconinck schreef: Ik zou u ook willen uitnodigen om uw visie eens te komen verkondigen aan post-covid patiënten die bij ons al meer dan een jaar aan het revalideren zijn en nog dagelijks een gevecht leveren tegen de gevolgen van covid. Zij noemen personen die tegen vaccinatie zijn een gevaar voor de samenleving. Sommigen spreken zelfs van een vorm van criminaliteit ...
Dit begint echt te vervelen. En voor de duidelijkheid chronische post virale aandoeningen waren reeds lang voor COVID bestaande.
Dit langdurig en dagelijks gevecht heb ik zelf en talloze andere al reeds zelf mogen voeren. En ik kan u met zekerheid zeggen dat de meningen gevormd tijdens het hoogtepunt van lijden zelden rationeel zijn. Maar tegelijkertijd kan ik begrip voor hun opbrengen en hopen dat ze de kracht kunnen vinden om te blijven vechten.
Stroper schreef:
petrol242 schreef:Voor de rest ben ik het eens met ZeroCool dat het criminaliseren en uitsluiten van bevolkingsgroepen, wat hun rede of mening ook mag zijn, naar fascisme stinkt.
Das enkel fascisme als dat gebeurt op onvrijwillige kenmerken(homoseksualiteit, geslacht, afkomst,...).

Een vaccin weigeren is een keuze net zoals het een keuze is om een rode broek te dragen. Maar in tegenstelling tot het dragen van een rode broek brengen vaccinweigeraars wel de rest van de samenleving in gevaar. En het interesseert mij geen fluit of ze dat doen omwille van hun dominee, new-age Ingeborg of voor mij part van de paashaas.
Maar die mensen mogen wat mij betreft zoveel mogelijk uitgesloten worden, zodat de 90% terug normaal kan leven.
Fascisme is wel wat breder dan de discriminatie waar je naar refereert.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme
Maar dan nog is discriminatie op basis van levensbeschouwing, gezondheidstoestand, fysieke of genetische eigenschap in zowel de Europese als Belgische wetgeving strafbaar gesteld.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Een goede week geleden... :beerchug:
Borreldrang.jpg
Borreldrang.jpg (57.78 KiB) 511 keer bekeken
Borreldrang loodst meer dan 120.000 mensen richting Jeneverfeesten: “Echte bevrijdingsfeesten”
Geen knal- maar borreldrang dit weekend in Hasselt waar het op de koppen lopen was. “De 31ste Jeneverfeesten hadden dan ook iets van echte bevrijdingsfeesten”, zegt burgemeester Steven Vandeput (N-VA). Vijftien mensen zijn in het ziekenhuis beland omdat ze iets te diep in het borrelglaasje gekeken hadden.
Bron: HBVL

SARS-CoV-2 is u allen héél dankbaar!! :lol: :lol: :lol:

======================================================
In geen andere leeftijdsgroep circuleert het virus zo sterk als bij lagereschoolkinderen. Enkele weken geleden moesten individuele klassen getest worden, nu teisteren uitbraken hele scholen.
Bron: De Standaard

Zelfs heist zijn gazet heeft het intussen, ahum, al door: Coronavirus gaat in scholen rond als een lopend vuurtje.
Nu heist nog. :lol: :lol:
Allicht iets met voortschrijdend inzicht of zo. :-)
‘De kinderen hebben ook vaak hoge virale ladingen, dus is de kans groot dat ze het virus doorgeven.’
...
Bij kinderen van 6 tot en met 11 jaar zijn er 2,5 tot 3 keer zoveel besmettingen als bij oudere tieners of de volwassenen.
...
Bij veel uitbraken blijkt dat een cluster is ontstaan bij een specifieke activiteit zoals bosklassen, een busreis of een verjaardagsfeestje. Vroeger waren er nog maatregelen, zoals de klasbubbels en de mondmaskers. Nu zien we hoe het virus tekeergaat als je het loslaat.
Bijlagen
COV02.jpeg
COV02.jpeg (26.86 KiB) 480 keer bekeken
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ja, het gaat goed rond bij de schoolkinderen. Cijfers zijn het topje van de ijsberg. Maar wat is het probleem precies? 2 van mijn kinderen hebben het ook gehad afgelopen weken. En ja, de ene 1 week ziek/koorts/hoofdpijn/duizelig en de dochter geurverlies, spierpijn en 1 ochtend overgegeven...
Maar beide wel lang thuis gezeten isolatie+quarantaine. Wij beiden gevaccineerd en naar men zegt dus minder vatbaar om een zwaar verloop te hebben. Dus waarom gewoon niet loslaten dan? We moeten ons toch de illusie niet maken dat we nooit meer ziek gaan worden? Bescherm de kwetsbare maar we kunnen toch niet weer alles op slot gooien omdat de schoolkinderen ziek worden?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Feit is dat we voorgelogen worden.

In de derde golf waren de besmettingen (per 100.000) het hoogst bij:
-) de zes- tot elfjarigen
-) gevolgd door de twaalf- tot zeventienjarigen
Zoals duidelijk blijkt uit de gegevens van voorgaande grafiek.
Doch iets wat toen ten stelligste werd tegengesproken (én gegevens werden achtergehouden).

Ook bijvoorbeeld over de grote groep (+300.000) mensen met Longcovid blijft het nu wel erg verdacht stil. Niet?
Velen kunnen niet eens meer enkele tientallen meters wandelen zonder te moeten rusten...
En dan hebben we het niet over de bomma hé.
Wel over mensen van de actieve bevolking...

Just my 2 cents. :wink:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ook bij vermelden dat deze leeftijdsgroep de enige is waar intensief getest wordt. Misschien logisch dat daar dan ook de meeste besmettingen gevonden worden.

Zelf belanden zij zo goed als nooit in de ziekenhuizen, net zomin als hun gevaccineerde ouders. Vraag is dan of je hen moet "straffen" door de scholen weer dicht te gooien en tegelijks café's e.d. zonder mondmaskers open te houden. Want ook daar zit je met gesloten ruimtes met veel viruscirculatie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De geesten beginnen te rijpen voor wat men al van in het begin had moeten/durven beslissen, vaccinatie verplichten. Ondertussen hebben we veel tijd en levens verspild en de maatschappij en economie zware klappen toegediend.

Een maatschappij heeft het recht zich te verdedigen en regels op te stellen als deze in het belang zijn van de overgrote meerderheid van de bevolking. Gezondheid lijkt me een groot genoeg belang, zeker als er levens op het spel staan. Echter zijn er, ook zonder de levensbedreigende factor, voldoende argumenten om dit in te voeren. Hoeveel mensen hebben sociale problemen (huiselijk geweld, misbruik,..) of psychologische problemen door deze crisis?

Ik heb begrip voor de vrije keuze van mensen MAAR dat is noch absoluut noch staat het boven de rechten van anderen. Uw eigen keuze stopt als deze anderen bedreigt. De keuze om niet te vaccineren kan men individueel nemen maar dan moet men er de gevolgen ook van willen aanvaarden. Als die gevolgen niet langer individueel zijn dan is het logisch dat daar op termijn reactie op komt.

Zolang politici onvoldoende moed tonen om te doen wat nodig is zullen we blijven aanmodderen. Het virus onderhandelt niet maar grijpt iedere kans die wij het geven om zich te verspreiden. We hebben nu middelen om de gevolgen van de ziekte te beperken maar sommigen kiezen om deze middelen te weigeren. De gevolgen zijn echter niet enkel voor hen maar voor de ganse maatschappij. Hoe lang blijft men dit aanvaarden?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”