gunmaster schreef:Bizar dat mensen nog de illusie hebben dat we met wat zonnepanelen en windmolens én waterstof ooit zelfvoorzienend gaan worden.
In 2020 produceerde wind energie 12,9 TWh en zon 5 TWh, ons totaal verbruik was 79,9 TWh (~5% lager dan anders omwille van corona).
Vergewis u ervan dat het elektrisch verbruik een grote sprong zal nemen als iedereen straks aan de elektrische auto en warmtepomp zit. Wat overigens goede evoluties zijn.
Bizar dat je het energieverbruik beperkt tot elektriciteit?
Het energieverbruik in België is ongeveer 470TWh (
bron) en zal bij elektrificatie enorm dalen.
Mijn auto verbruikt nu 60-70kWh/100km (aan diesel) en bij elektrificatie zal dat dalen naar +/- 15-20kWh/100km.
Ik zal met mijn beperkte PV-installatie nu afgerond 6MWh opwekken, waarvan ik 3MWh nuttig kan besteden, de rest is naar het net.
Als de politiek (via de VREG) mijn geen absurde limieten zou opleggen, zou ik 20kWp kunnen plaatsen en dus +/- 20MWh kunnen opwekken.
Op enkele wintermaanden (nov>feb) na, kan ik met de 6kWp zowel mijn huis als mijn EV opladen, ik produceer namelijk "20.000km" meer elektriciteit dan ik kan verbruiken. Gewoon. Gratis rijden (ziedaar de use case voor de slimme kilometerheffing).
Met een dak vol PV (20MWh) maak ik genoeg energie om zowel mijn huis van elektriciteit te voorzien, als gratis te "tanken", als via conversie naar H2 (1:3) mijn huis 's winters te verwarmen.
Ik zie h² daarbij nooit of te nimmer economisch rendabel worden.
Genoeg landen met veel kust en/of veel zon.
Die zullen met plezier spotgoedkope groene H2 verkopen.
@verbouwen
Mijn huis energieneutraal krijgen, kost €100K. Mogelijks krijgen we dat ooit bij elkaar gesprokkeld, maar stoken kostte tot nu toe €350 aan gas en €250 aan CO2-arm hout. En ik betwijfel of we nog 100 jaar gaan leven
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
@energiecheque
Dus een gemiddelde stijging van €700 gaan we compenseren met een korting van €80.
De energie-armoede is plotsklaps opgelost
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.