Brexit is een feit

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cadsite schreef: Hoe je dat anders dan aan de Brexit kan toeschrijven moet je me toch eens uitleggen.
Lijkt me toch gewoon een paniekreactie te zijn nav enkele berichten in de media over een mogelijks tekort aan chauffeurs om de brandstof (die er - voor de duidelijkheid - wel is) naar de benzinestations te vervoeren. Voor dat laatste wordt door DS blijkbaar enkel de Brexit als reden aangehaald, maar zoals je zelf weet uit het artikel dat je gequote hebt worden er in de BBC meerdere redenen opgesomd, waaronder ook de Brexit, en je kan niet concluderen dat er zonder de Brexit geen problemen zouden zijn. En ik kan u zeggen dat de massamedia ginder nog veel minder geneigd zijn om de Brexit zelfs aan te duiden.

Geen zaken die hier niet zouden kunnen gebeuren nav een of andere geopolitieke reden. De stijgende gasprijzen - ook al is het een probleem van een andere aard - past ook in dit rijtje..
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ja inderdaad, MEERDERE REDENEN.
Zover was ik ook wel.

Alleen zijn al de andere redenen dan Brexit hier ook van toepassing.

Bij mijn weten is er hier geen enkel tankstation zonder brandstof.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er zullen inderdaad wel meedere redenen zijn,een samenloop van omstandigheden,maar in de UK zit men nu met het probleem dat er geen enkele reden op de rug v/d EU kan geschoven worden,dus komen de eigen beleidsmakers in het zicht.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

fluppie schreef:Bij de Brexit-promo was er dikwijls een rode dubbeldekker bus te zien,waarop stond hoeveel pond de UK zou uitsparen door geen EU lid meer te zijn(per maand,en per jaar),eerst was het de bedoeling dat dit geld naar de gezondheid-geneeskundige sectoren zou gaan,maar aan het eind v/d promo was het al duidelijk dat dit niet zou gebeuren,maar wat gebeurd er dan wel met dat geld die bespaard is????????
WhatsApp Image 2021-09-27 at 08.37.55.jpeg
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cadsite schreef: Bij mijn weten is er hier geen enkel tankstation zonder brandstof.
Er was hier ook geen berichtgeving in de media. Stel dat morgen Tinne VDS zou zeggen dat door de hoge gasprijzen er een tekort aan brandstof zou kunnen ontstaan, zou je hier ook een raid zien op de benzinestations. Maar er is geen structureel probleem bij ons of in het VK: de brandstof is er, maar als er een raid is op de stations, kan je gewoon niet snel genoeg bijvullen, zelfs al heb je genoeg chauffeurs. Toch zolang we met dat achterhaald systeem van bevoorradingstrucks blijven werken ipv pijpleidingen aan te leggen van de regionale depots naar de stations (of toch minstens enkele "essentiele" stations).

Gewoon een paniekreactie, zoals we bij ons trouwens wel gezien hebben in maart van vorig jaar, nog niet lang geleden dus.
fluppie schreef:Er zullen inderdaad wel meedere redenen zijn,een samenloop van omstandigheden,maar in de UK zit men nu met het probleem dat er geen enkele reden op de rug v/d EU kan geschoven worden,dus komen de eigen beleidsmakers in het zicht.
Klopt, men steekt het nu op de bedrijven die te weinig loon betalen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

In de UK zal geen enkele landgenoot gevonden worden om de jobs(in dit geval camion chauffeur) over te nemen aan de prijzen van voor de Brexit,deze v/d Oost Europese Chauffeurs.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Tijdens de Brexit onderhandelingen was er eens een waarschuwing vanuit de sector dat de olieraffinaderijen in de UK onder druk zouden kunnen komen wegens 5% meer kosten. Da's maar een anecdote en nu ook pre-Covid, maar ik vraag me wel af hoe dit soort tekorten van bij de consumenten omhoog bubbelen doorheen de economie -- niet specifiek in Brexit verband maar voor globaal. De chiptekorten bijvoorbeeld, dat kan een hele hoop sectoren treffen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:de brandstof (die er - voor de duidelijkheid - wel is)
Vertel dat maar aan de rij van een paar honderd meter wachtenden :)
Hier in België hebben we ook een covid-crisis gehad én ik kan nog altijd gaan tanken wanneer ík het wil.
Wat een land toch, België...
:banana:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik mag voor hen hopen dat het resultaat van het tekort zal zijn dat men de chauffeurs nu beter zal verlonen en verzorgen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Nu zijn het de chauffeurs, maar eigenlijk zijn er veel te veel jobs waar mensen amper hun boterham mee verdienen.
Een regelrechte schande is het.

Door de scheiding heb ik veel extra tijd en extra uitgaven, dus ga ik regelmatig bij klussen. Ter illustratie, als ik bij AH ga werken krijg ik daarvoor €11,50 bruto. Omdat het maar een paar dagen per maand is lig ik er niet van wakker en is het een leuke extra, maar je mag er niet bij stilstaan dat er mensen zijn die dit als hun enige inkomen hebben?
Dat is toch absoluut belachelijk!
Ook hier zitten we te teren op mensen die er amper voor vergoed worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het probleem vandaag is niet de verloning, wel dat er gewoon te weinig zijn.
Dat is net het concept "seizoensarbeid": als er meer vraag naar arbeid is, worden die mensen ingeschakeld.
In België is dat ook zo: asperge-oogst, aardbeipluk, perenpluk, ... maar evengoed het opkweken en slachten nav feestdagen (Pasen, Kerstmis, nieuwjaar, ...).
Het is die flexibiliteit in vraag/aanbod van arbeid die de Britten nu met veel poeha overboord gekieperd hebben.

Tijdens de coronacrisis zag je dat trouwens al: een massa (tijdelijk) werklozen en vrijwel niemand die in de groenten- en fruitteelt/-oogst wilde werken. Het verhogen van de lonen zal dus niets wezenlijks wijzigen.
En wat als die verhoogde lonen doorgerekend gaan worden, nog een bijkomende druk op de inflatie? Die staat nu al wereldwijd heel hoog. Tot nu toe grotendeels door éénmalige effecten, maar hogere lonen zijn niet éénmalig hé...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Het probleem vandaag is niet de verloning, wel dat er gewoon te weinig zijn.
Neen, er zijn er niet te weinig.
Ik heb in die paar maanden dat ik in AH werk zoveel mensen zien passeren en gehoord, "verdomme, dat is hier echt werken en aan den dop krijg ik bijna 't zelfde".
Er zijn genoeg mensen die thuis zitten, maar die (kan je het hen kwalijk nemen?) die geen zin hebben om heelder dagen hun kl*ten af te draaien voor amper €50 à €100/maand meer.
Ja er zijn zo'n zotten (/me) die dat wel doen, maar verloning is wel degelijk een probleem.

Met kleine kinderen in huis ben je beter bedeeld als je thuis blijft en op je kinderen kan passen, geen voor- & na- schoolse opvang, noch middag toezicht moet betalen dan dat je gaat werken en dat wel allemaal moet betalen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is niet het één OF het ander maar het één EN het ander. Er zijn veel jobs die weinigen willen doen, zeker als het ook nog eens weinig betaalt. Het is altijd zo geweest, de shitjobs besteden we liever uit en die mensen wordt een deftig loon niet gegund. Er wordt vaak gedaan alsof men hier jobs komt pikken maar in realiteit zijn het vooral jobs die niemand hier nog wil doen.

Er is momenteel een reeks de kinderen van de migratie, zeer leerrijk en het gaat over krek hetzelfde. Men vond niet genoeg mensen die in de put onder de grond hard en gevaarlijk werk wou doen voor dat loon en dus is men ze elders gaan zoeken.

Je kan best van mening zijn dat je geen buitenlanders wil maar dan moet je wel bereid zijn om de shitjobs zelf te doen of je krijgt wat het VK nu beleeft. Hate to say I told you so.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

cadsite schreef:[..]
Er zijn genoeg mensen die thuis zitten, maar die (kan je het hen kwalijk nemen?) die geen zin hebben om heelder dagen hun kl*ten af te draaien voor amper €50 à €100/maand meer.
[..]
Je haalt het ook aan, maar met kinderen die nog niet naar school gaan is het sop de kool niet waard. Je steekt er geld bij in om ze naar de opvang te gaan. Je kleine kinderen minder zien en 50 euro minder per maand overhouden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Interessante analyse over situatie in VK

Onderstreept nogmaals dat er geen brandstoftekort is, maar dat er door opgeklopte berichten in de media een rush ontstaan is op brandstof die men gewoon niet tijdig kan aanvullen in de stations (zelfs met genoeg chauffeurs). Gewoon een herhaling van het toiletpapierverhaaltje dus.

Ook de mening van de Brit komt erin. Zij die tegen de Brexit gestemd heeft, zegt dat het aan de Brexit ligt. Hij die voor de Brexit gestemd heeft, zegt dat het er niet aan ligt "want het ging al 9 maanden goed".

Hierbij nog een fotootje van een leeg winkelrek. In Belgie weliswaar, dit weekend :bdaysmile:. Geen idee wat het excuus was deze keer, watersnood, het slechte weer, het WK wielrennen, gebrek aan personeel, COVID-19, de crisis in de supply-chain, staking of iets anders. Maar ik heb ze allemaal al gehoord.

Afbeelding

Ik had ook een foto willen plaatsen van een grote banner bij de ingang van de Carrefour a la "Lege winkelrekken zijn mogelijk door problemen bij de bevoorrading" (aka staking) maar helaas vergeten bij het buitengaan die foto te maken. Maar geloof me dat die banner er was.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Tekorten bestaan overal maar er is wel een verschil tussen een tijdelijk probleem en een structureel probleem. Hier gaat het niet over een natuurramp die tijdelijk hinder veroorzaakt maar over een systeemfout.

Er zijn te weinig chauffeurs omdat de brexit die nodige werkkrachten heeft weggejaagd. Terug buitenlanders aannemen is tegen hun eigen beslissing in en het alternatief meer betalen is economisch een probleem. Kortom, dit is een duidelijk teken van een domme ondoordachte beslissing op basis van foute info.

De chauffeurs zijn ook maar een deel van het probleem want ook de papierberg door de brexit is toegenomen waardoor de handel ernstige nadelen heeft zoals tragere levering of geen levering meer. Daar komen nog wat politieke problemen in Ierland bij. A nice mess they made.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Bovenstaande foto is ook niet door een natuurramp.
Dat is omdat er een staking was in 1 van hun magazijnen.
https://www.hln.be/binnenland/carrefour ... ~a4a9783d/
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

En bovendien was dit enkel bij 1 winkelketen.
In de Delhaize, Colruyt,... zijn er geen lege winkelrekken.
In tegenstelling tot de UK waar zowel Shell, BP, Texaco en alle anderen problemen zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, stakingen zijn erg tijdelijk en niet structureel. Bovendien zal er in de UK ook wel eens een staking zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Heeft u het winkellogo op de kortingsbon niet gezien? Deze foto werd duidelijk niet in een Carrefour genomen - daarvoor oogt het rayon ook niet rommelig genoeg - en is dus geen gevolg van de staking bij hen :!:.

Foto die ik in Carrefour ging maken was van een grote banner "Lege winkelrekken zijn mogelijk..." maar uiteindelijk vergeten die te maken.

Dus nu al twee ketens. En als ik morgen een derde foto ga maken in een derde keten gaat het ook niet structureel zijn en wat nog. Maar zijn de Britse winkelrekken dan zoveel leger dan de onze?

Iig, de toestand in het VK is niet minder tijdelijk en niet meer structureel. Zie analyse in De Tijd die ik gelinkt heb. Er is geen brandstoftekort. Er is een rush als gevolg van niet-rationeel gedrag en men kan gewoon niet tijdig de stations herbevoorraden. Waait vanzelf over wanneer iets anders weer de (sociale) media gaat domineren.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 05 okt 2021, 13:05, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dat het uitgerekend rijke olieboeren zijn die weigeren fatsoenlijke lonen te betalen voor de distributie van hun producten!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Heeft u het winkellogo op de kortingsbon niet gezien? Deze foto werd duidelijk niet in een Carrefour genomen - daarvoor oogt het rayon ook niet rommelig genoeg - en is dus geen gevolg van de staking bij hen :!:.
Zucht...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210728_96191121
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat Delhaize een probleem heeft kan zijn maar dan ga je gewoon in een andere supermarkt. Zelf heb ik nog maar weinig gemerkt van lege schappen.

Het probleem van de (te) lage lonen speelt uiteraard ook hier want wie het best betaalt zal sneller volk vinden. We zien dat ook bij de deliveroo's enz... zo gauw de ene iets meer geeft stappen de rijders over. Het UK heeft een bijkomend probleem dat ze een eiland zijn en dat ze het verkeer van werknemers moeilijker gemaakt hebben zodat ze nu met te weinig volk zitten voor de shitjobs. De conclusie blijft dezelfde, ze hebben een fout begaan en voelen nu de gevolgen. In de UK is dit niet het probleem van 1 winkelketen maar van het hele distributiegebeuren. Daar komt de papierwinkel nog bij van alles dat ingevoerd moet worden en de politieke gevolgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

De UK geeft duidelijk te zien wat er mis is met de hele EU politiek inzake goedkope werkforce!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jaja... MSM
vuile linkse/rechts (schrappen wat jou niet past) journalisten
...
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zowel links als rechts past me want ik vind mezelf niet links noch rechts. Mensen die geloven dat kanalen neutraal zijn volgen beter sprookjes, en dan nog, zelfs die zijn niet neutraal :lol:

Dat de brexit voor heel wat problemen zorgt is echter wel duidelijk al zal de ene ze groter maken en de ander kleiner.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

van Bekhoven is duidelijk een tegenstander van de Brexit.

Maar prijzen hoger, dat is wat wij hier "inflatie" noemen. Ginder is dat blijkbaar Brexit volgens onze media.

Ook hier kent de zorgsectoren en de horeca personeelsproblemen en gaat het tot sluitingen toe in de horeca, maar is het in het VK dan echt erger?

Desondanks heeft ze wel gelijk, Boris blijft de polls aanvoeren. Of hoe de pro-Brexit Brit dus geen link legt met de Brexit. Het toont ook aan dat ze nog lang niet in de fase zitten dat het echt problematisch wordt, anders zouden ze Boris wel beginnen laten vallen. Wanneer (en of) het ooit problematisch wordt zullen we nog wel zien, zoals ik al heb gezegd: de Britse regering doet er alles aan om te maken dat het niet zo ver komt, en de Europeaan helpt hen daar graag bij in ruil voor enkele centen meer per uur dan hij op het continent kan verdienen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hogere prijzen is inflatie maar de reden van inflatie kan wel degelijk een tekort aan aanbod zijn en dat tekort aan aanbod (chauffeurs) kan wel degelijk aan Brexit liggen. Waar zijn die chauffeurs ineens naartoe dan?

Punt is en blijft dat je voor shitjobs mensen nodig hebt die voor erg lage lonen willen werken OF dat je meer betaalt. Anders krijg je tekorten. UK zal dus boter bij de vis moeten doen en voldoende om de mensen die ze wegjaagden terug te halen. Een redelijke afgang als net dat het punt was van de Brexit. Het terughalen is eigenlijk toegeven dat je ze nodig hebt en van tijdelijk zal niet veel sprake zijn want waarom zouden de Britten ineens truckers zo'n sexy beroep gaan vinden? Het gaat ook niet enkel om truckers maar alle rotjobs. Wil men de Britten zelf warm maken voor die jobs dan zullen de voorwaarden aangepast moeten worden, lees duurdere producten en dus stijgende prijzen en inflatie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Hogere prijzen is inflatie maar de reden van inflatie kan wel degelijk een tekort aan aanbod zijn en dat tekort aan aanbod (chauffeurs) kan wel degelijk aan Brexit liggen. Waar zijn die chauffeurs ineens naartoe dan?
Ik ben niet overtuigd. Is het chauffeurtekort, specifiek voor het vervoer van brandstof dan, structureel, zoals de media aan deze zijde van het kanaal zeggen. Of is het chauffeurtekort gewoon het gevolg van de rush op brandstof nav de irrationele reacties op bepaalde (niet-onderbouwde) berichten in de media ginder, waardoor het eventjes niet volstaan om bij te vullen aan het tempo van vroeger?

Anders gezegd: als hier in de media zou verklaard worden dat we mogelijks volgende week met brandstoftekorten zouden zitten - ongeacht of dat nu klopt of niet - zouden de benzinestations hier de vraag kunnen bijhouden zonder leeg te vallen? Ik dacht van niet. Die transporten schaal je niet zomaar op, zeker niet als je verwacht dat het maar tijdelijk is, want net als in het VK zijn er hier wel chauffeurs maar er is geen overaanbod en vooral: je moet chauffeurs vinden die opgeleid zijn om brandstoffen te mogen vervoeren, en die opleiding duurt langer dan de hype van de media.
Dizzy schreef:UK zal dus boter bij de vis moeten doen en voldoende om de mensen die ze wegjaagden terug te halen. Een redelijke afgang als net dat het punt was van de Brexit.
Klopt, maar dat zullen ze ook wel doen. En na nieuwjaar sturen ze ze weer terug naar hun land, want dan kunnen ze dat. Tenzij ze ze dan nog altijd kunnen gebruiken. Ik denk ook niet dat je zoveel extra moet bieden, als je mikt op jongere chauffeurs zonder gezin, die gaan gewoon waar ze het meeste overhouden. Oudere chauffeurs gaan doorgaans al meer zaken in de weegschaal leggen, maar mogelijks kan het wel zonder hen.
Dizzy schreef:Het terughalen is eigenlijk toegeven dat je ze nodig hebt
Maar zoals ik zei, je geeft de indruk dat dit een politieke flater is van Johnson, maar ik denk niet dat de modale pro-Brexit Brit daar echt een probleem in ziet, of Johnson daar op zou gaan afrekenen. Als hij zijn kalkoen maar op tafel heeft terwijl die Oost-Europeaan weer naar huis gestuurd is, dan is de Brit al lang content. Zo blijft de illusie dat het VK perfect zonder de EU kan in stand (en daarmee bedoel ik zonder lid te zijn, cherry-picking van zaken die ze nodig hebben is iets anders). Voor zover het een illusie en geen realiteit is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het probleem is het zichtbaarste aan de pomp maar ook andere producten kampen met leveringsproblemen. Brandstof is een product dat noodzakelijk is voor velen en een symbool voor vrijheid. Wat ben je met een wagen als je er niet mee kan rijden? Het tekort aan chauffeurs is dus een ernstig probleem, punt uit.

Het probleem met lonen is dat je die niet zomaar terug kunt verlagen. Als men de lonen verhoogt om dit probleem aan te pakken, en ik zie geen andere optie, dan kan je deze nadien niet zomaar verlagen. De Britse chauffeurs zullen dat ook niet pikken of opnieuw elders gaan werken in een beter betalende sector. Men weet ook dat dit een tijdelijk probleem is en dat men nadien opnieuw gedumpt zal worden, erg aantrekkelijk is dat toch niet. Mensen hangen niet zomaar aan de kapstok. Het is een fabeltje als je denkt dat je snel zoveel mensen kan vinden door een kleine toegift, je moet beter doen dan andere sectoren en dus aanzienlijk meer betalen. Met een beetje ga je een beetje krijgen en je hebt snel en veel volk nodig.

Het is pure economie, er is meer vraag dan aanbod en dan stijgen de prijzen (ook van arbeid) en sta je als werkgever zwak.

De gewone man ziet inderdaad de relatie niet altijd direct en bovendien is het zijn eigen fout als hij pro-brexit koos. Echter als de toestand aansleept en de kerstkalkoen niet in huis geraakt of je familie niet kan bezoeken omdat uw wagen droog staat, DAN gaan de poppen aan het dansen. Die Oost-Europeaan heeft schijt aan de Britse kalkoen, waarom zouden ze nu ineens die mensen gaan helpen die hen uitspuwden? Show me the money-time! Het gaat een dure kalkoen worden maar de Britten hadden dan ook best iets eerder meer verstand dan een kalkoen gebruikt. The cherry picking zal er komen maar door de chauffeurs die ze niet meer hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Echter als de toestand aansleept en de kerstkalkoen niet in huis geraakt of je familie niet kan bezoeken omdat uw wagen droog staat, DAN gaan de poppen aan het dansen.
Maar zoals ik - en zoals de analyse van De Tijd ook aanhaalt - de pro-Brexit Brit blameert de Brexit niet voor het tekort aan de pompen "want het ging al 9 maanden goed". Ergo, Johnson blijft gewoon de polls aanvoeren.

Zal hij het Johnson kwalijk nemen als de kalkoen er niet is? Wellicht niet, want Boris zal wel zorgen dat die kalkoen er raakt.
Dizzy schreef:Die Oost-Europeaan heeft schijt aan de Britse kalkoen, waarom zouden ze nu ineens die mensen gaan helpen die hen uitspuwden? Show me the money-time!
Goh, zoals ik zei, het geld zal volgens mij wel genoeg chauffeurs overstag laten gaan. Ik denk niet dat Oost-Europeanen zoveel loyaler zijn aan de EU dan Britten. 't Is te zeggen: goed voor de voordelen (vrij verkeer), maar de nadelen die willen we niet. We zullen eind dit jaar weten wie gelijk kreeg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Daar ben je vet mee dat het lang goed ging alhoewel dat er voorheen ook al leverproblemen opdoken maar niet in deze mate.

Het is Johnson geraden dat de kalkoen er is of hij is er niet meer :lol:

Zoals ik al zei, het zal een stuiver kosten om mensen voor een tijdje te overhalen en bovendien zal dit een blijvend effect hebben op de Britse chauffeurs hun looneisen. Ze weten ook dat eens de buitenlanders weer weg zijn de nood weer (te) hoog is. Je krijgt dan snel het effect van staken bij elke gelegenheid/kalkoenfeest.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je moet ziende blind zijn om het probleem niet correct te willen benoemen, maar dat is ook gewoon de basis van de Brexit-stem geweest. De Brexit-fans zien de "ontberingen" als daar moeten we even door, de remain-fans zien het als de voorspelde chaos.
BoJo mag, al liegend en bedriegend, vermoedelijk gewoon blijven zitten.

Wel grappig dat lege rayons in de UK vergeleken worden met een schap bij Delhaize waar 7 sets van dozen ontbijtgranen ontbreken :).

Ondertussen is de DUP ook wakker geworden, wel wat laat me dunkt, maar goed. De "magistrale deal" van BoJo is - zoals voorspeld - een drama voor N-Ierland. Herinner u dat BoJo de deal van May verslechterd heeft, oa een grens in de N-Ierse Zee, maar dat niemand van de Brexit-fans daar een probleem van maakte. Nu zitten ze met de gebakken peren.

Maar het zal wel aan het weer, de inflatie, covid, ... liggen en zeker niet aan de Brexit. :lol:
Ah, of de mainstream media, die toch altijd liegen :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Wel grappig dat lege rayons in de UK vergeleken worden met een schap bij Delhaize waar 7 sets van dozen ontbijtgranen ontbreken :).
Er waren nog lege rekken, koffie bijvoorbeeld (aan de overkant in de gang), of dacht je dat het enkel maar dit was, en het punt is voldoende gemaakt. Ontbijtgranen heb ik gekozen omdat er hier specifiek in augustus zo'n troosteloos afgeprint papiertje hing dat de voorraadonderbreking aan de watersnood in Wallonië lag. Ondertussen zijn we oktober, het papiertje is al lang weer weg, maar het lege schap is er nog steeds. Ze doen hier zelfs de moeite niet om het wat te herschikken zodat je het niet merkt dat er zaken ontbreken, wat ze in de rayons met de hogere marges anders wel doen :-). Maar in tegenstelling tot de Carrefour stoffen ze de lege schappen in de Delhaize wel nog regelmatig eens af. Tenslotte heb ik de foto ook gekozen omwille van de kortingsbon die geldig is voor minstens 2 ontbrekende producten (1 ervan zie ik wel liggen), wat bevestigt dat de producten in kwestie niet discontinued zijn oid.

Foto's van Britse lege rayons van "ordinaire" low-margin non-import producten zoals ontbijtgranen die enkel aan de Brexit te wijten zijn - maw niet aan een reden die hier ook al eens voorkomt - moet ik nog altijd zien. Het zal een vruchteloze opgave worden denk ik. Ben er zeker van dat de gemiddelde Brit meer keuze heeft in ontbijtgranen dan ik had :bdaysmile: .
heist_175 schreef:Nu zitten ze met de gebakken peren.
Ik dacht het niet, open grens enzo. De SNP, die een regio bestuurt waar ze wel met de "gebakken peren" zitten, daarentegen lijkt weer in een diepe slaap gevallen te zijn, alle grote uitspraken over het aanvechten van de Brexit ten spijt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef: Foto's van Britse lege rayons van "ordinaire" low-margin non-import producten zoals ontbijtgranen die enkel aan de Brexit te wijten zijn - maw niet aan een reden die hier ook al eens voorkomt - moet ik nog altijd zien. Het zal een vruchteloze opgave worden denk ik.
Vruchteloos omdat jij het ontkent, dat is zeker :).
heist_175 schreef:Nu zitten ze met de gebakken peren.
Ik dacht het niet, open grens enzo. De SNP, die een regio bestuurt waar ze wel met de "gebakken peren" zitten, daarentegen lijkt weer in een diepe slaap gevallen te zijn, alle grote uitspraken over het aanvechten van de Brexit ten spijt.
Ik ben zeker van wel.
Om dezelfde reden dat het waanzin zou zijn dat de Schotten uit de UK stappen (en dus ook de waanzin dat het UK uit de EU stapte): als je de banden met de belangrijkste handelspartner bemoeilijkt, gaat het echt niet beter gaan.
Dat is zo tussen UK en EU (=Brexit), dat is zo met Schotland (= onafhankelijkheidsreferendum van de Schottenà en de UK en dat is zo met N-Ierland en de UK (BoJo deal met grens in de N-Ierse zee).
En dus loopt het in N-Ierland nogal in de soep. Net zoals de rest van de UK hebben ze allerhande tekorten, omdat ze veel handel hadden met UK (waar er ook tekorten zijn) en nog niet volledig zijn kunnen overschakelen op Ierland en de EU (wat wel bezig is).

Hoe slecht de BoJo deal was, blijkt uit de heronderhandeling die de Britten nu al willen. Als de EU daarop toegeeft, steken ze alsnog hun broek af.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211004_97688802
De doorlooptijd van een transport uit Engeland is opgelopen van enkele dagen tot makkelijk drie weken. ‘Als het van onze aankopers afhangt, doen we alleen nog zaken met bedrijven op het Europese vasteland’, zegt ceo John Graham. Hij lacht. ‘Maar we zijn natuurlijk nog gebonden aan onze vaste leveranciers in Groot-Brittannië. Toch werken we steeds meer met Europese bedrijven. Onze chocolade komt nu ook van België.’

De Noord-Ierse economie richt zich dus almaar meer op de Ierse Republiek en de Europese Unie (plus 20 procent), ten koste van de relaties met Groot-Brittannië (min 29 procent).
De DUP, de grootste unionistische partij, was een groot voorstander van de Brexit, maar veel unionistische kiezers en parlementsleden zijn erg ontgoocheld in Boris Johnson. Hij heeft zijn Brexit doorgedrukt op onze kap, klinkt het.
Hopelijk komt er geen oorlog van.
En dat allemaal uit schrik om een intern dispuut binnen de partij van Cameron niet binnenskamers op te lossen, maar "de burger" te laten beslissen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Vruchteloos omdat jij het ontkent, dat is zeker :).
Het is niet omdat men 1 foto van een leeg rayon toont en zegt dat er overal lege rayons zijn, dat het ook zo is. Vreemd dat jij dezelfde kritische blik tegenover mijn foto niet hanteert tegenover die van pakweg HLN, gekend voor de betrouwbare berichtgeving :bdaysmile:.

De analyse in De Tijd is een pàk genuanceerder!
heist_175 schreef:Ik ben zeker van wel.
Ik zou nog eens het artikel van De Tijd lezen dan. In Noord-Ierland geen problemen met brandstof. Niet omdat men er meer chauffeurs heeft. Wel omdat er geen rush is. Zijn Noord-Ieren nuchterder of is men gerust omwille van de "open grens", dat kan ik niet zeggen.
heist_175 schreef:Als de EU daarop toegeeft, steken ze alsnog hun broek af.
De EU heeft in een vorm van "get-home-itis" al veel meer toegegeven dan ze hadden moeten doen. Sinds 1 oktober nog maar is het voor ons weer moeilijker geworden om naar het VK te reizen, want ze aanvaarden er de Europese ID Cards niet meer. Omgekeerd is er niets veranderd. Ze hebben daar idd geen IDK, maar de EU had bv als reciprociteit een soort van "reistoestemming" a la ESTA kunnen opleggen (iets wat het VK nog wel zal doen, mark my words).

Het is altijd een tweesnijdend zwaard, hier in casu bijvoorbeeld bemoeilijken extra formaliteiten het toerisme wat de economie schaadt, maar door niets te doen evolueert het VK steeds meer naar de positie die ze verlangt: wel de voordelen van de EU, niet de nadelen. En let op, dit is slechts een voorbeeld, dezelfde logica kan je op heel wat andere domeinen toepassen waarin de EU veel toegegeven heeft om economische redenen of "om er vanaf te zijn".
heist_175 schreef: En dat allemaal uit schrik om een intern dispuut binnen de partij van Cameron niet binnenskamers op te lossen, maar "de burger" te laten beslissen.
De Britse burger heeft beslist in een referendum, in een verkiezing, en ook vandaag prefereert hij obv de polls nog steeds met ruime marge de Brexit-man. Je kan blijven beweren dat de meerderheid anti-Brexit is, maar de cijfers spreken het gewoon tegen. Dat het het VK compleet gepolariseerd heeft, dat is wel waar, maar niet zoals in de VS met een quasi 50-50 tegenstelling. Ik zie het VK dan ook niet in oorlog gaan voor de VS dat doet, en dat laatste is nog niet voor meteen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Vruchteloos omdat jij het ontkent, dat is zeker :).
Het is niet omdat men 1 foto van een leeg rayon toont en zegt dat er overal lege rayons zijn, dat het ook zo is. Vreemd dat jij dezelfde kritische blik tegenover mijn foto niet hanteert tegenover die van pakweg HLN, gekend voor de betrouwbare berichtgeving
Alleen de foto is al anders.
De kadrering van uw ontbijtgranenfoto was moeilijk om een leeg rek in beeld te krijgen.
De milkshakes van McDo of de andere lege rekken, waren compleet leeg :).

https://www.theguardian.com/commentisfr ... ry-drivers
Afbeelding
De ontbijtgranen staan "breed" op het schap, zodat de leegte wat meer gemaskeerd is.
Als een gerant van de Colruyt zijn rekken zo durft laden, is ie meteen ontslagen :).

Owja, het artikel zegt: niet enkel door covid/Brexit. Dat wisten we natuurlijk al wel langer.
Maar dat soort toestanden (lege rekken, geen 7 pakken die ontbreken) heb ik in BE niet meer gezien sinds de corona-uitbraak midden maart 2020.
De Britse burger heeft beslist in een referendum, in een verkiezing, en ook vandaag prefereert hij obv de polls nog steeds met ruime marge de Brexit-man.
Daar valt geen speld tussen te krijgen, dat klopt.
Ik zie dus geen reden voor medelijden (self inflicted), maar evenmin leedvermaak.
Iedereen met 5 frank verstand, wist dat dit ging gebeuren (lees er de analyses van toen maar op na). Tja.

@EU paspoort
Wie heeft daar last van? Toch vooral de Britse toeristenindustrie?
De middelbare school hier heeft de Londenreis alvast geschrapt: teveel extra gedoe (paspoorten, kosten). Van 1 schooltje zullen ze niet wakker liggen, maar je moet een die-hard zijn om nu nog naar Londen te willen (of je hebt al een paspoort voor een zakenreis naar de US:)).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Owja, het artikel zegt: niet enkel door covid/Brexit. Dat wisten we natuurlijk al wel langer.
Voila, ik denk dat een punt van overeenstemming gevonden hebben.

Was het een DS artikel, het zou ongetwijfeld enkel aan de Brexit gelegen hebben. Goed dat je The Guardian geraadpleegd hebt, de titel vat het goed samen: "it’s been decades in the making"
heist_175 schreef:Maar dat soort toestanden (lege rekken, geen 7 pakken die ontbreken) heb ik in BE niet meer gezien sinds de corona-uitbraak midden maart 2020.
Da's niet zolang terug in de tijd. Was je in een Delhaize-winkel geweest rond 1 augustus, je had er nog een recentere datum op kunnen kleven :bdaysmile:
heist_175 schreef:@EU paspoort
Wie heeft daar last van? Toch vooral de Britse toeristenindustrie?
De middelbare school hier heeft de Londenreis alvast geschrapt: teveel extra gedoe (paspoorten, kosten). Van 1 schooltje zullen ze niet wakker liggen, maar je moet een die-hard zijn om nu nog naar Londen te willen (of je hebt al een paspoort voor een zakenreis naar de US:)).
Dat is ook een verlies hier, los van het hele politieke gedoe is Londen een indrukwekkende stad met een lange geschiedenis. Ook de kans om met de Angelsaksiche cultuur kennis te maken (niet het ordinaire aspect ervan).

Klopt dat hun toeristische industrie er onder lijdt, maar de schaduwzijde is dat je een situatie creëert waarbij de EU, puur omdat zij door haar veel grotere productie niet zonder export naar het VK kan, de VK laat evolueren naar wat ze willen bereiken: wel de voordelen van de EU, niet de nadelen. En dat bedreigt dan weer de hegemonie van de EU, want het VK heeft het ook maar afgekeken van andere landen die dat al doen. Natuurlijk gaat dit wel veel verder dan enkel de toeristische industrie, maar die is wel een voorbeeld van hoe het VK verstrengt zonder gelijkaardige reactie van de EU. Nochtans kan dat: de Britten hebben nood aan de Spaanse zon en zouden daar wel een "ESTA" voor over hebben. Ze besparen meer dan voldoende door in het VK weer duty-free te kunnen kopen richting het EU (maar ook weer niet omgekeerd, nog zo'n voorbeeld).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hamstergedrag door het Brexit spook kan je toch ook aan Brexit toeschrijven, of het probleem effectief daaraan te wijten is of niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De Brit kan vertrouwen hebben in Bojo maar blijkbaar heeft hij dat minder in zijn vermogen om transport van brandstof te organiseren :lol:

Delhaize is 1 winkelketen, er zijn er hier genoeg anderen waar je wel ontbijtgranen kan vinden. Kortom er is geen tekort hier enkel een organisatorisch probleem bij Delhaize.

Het klopt dat de Britten zelf schuld hebben aan hun problemen. Niet omdat een meerderheid pro is maar gewoon omdat een grote hoop te lam is om uit zijn nest te komen als ze over hun toekomst iets mogen zeggen. Dat heb ik ook eens aan enkele Britten gezegd in het buitenland omdat ik hun excuses voor de Brexit beugehoord was. Zowat elke Brit die ik ontmoet begint er na een tijd over maar als ze allen tegen gestemd hadden dan was er geen Brexit. Punt is dat een deel zich heeft laten ompraten met onrealistische beloftes en de andere kant niet genoeg mobiliseerde. 2 fouten op elkaar maakt deze kleine ramp. De enige bij wie ik geen leedvermaak heb zijn de tegenstanders die wel gingen stemmen, hen kan je weinig verwijten en zij zitten tegen hun zin met de gevolgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”