wat is er met de facebook site?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hi
De app op mijn tablet werkt wel maar kan geen facebook website openen wie nog dit probleem?
Niet op pc niet op gsm via mobile data
Nog iemand het probleem
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Er is een wereldwijde storing, hebben het ook gezegd op het nieuws van 19u.
Facebook en whatsapp etc... liggen plat.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

niet gehoord was iets later in geschakeld op vtm nieuws
net gezien op hln
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Nog één van de vele voordelen van de cloud, als het down is, is alles down. Alhoewel, ik zou Fakebook niet alles noemen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Solaredge app en website voor monitoring is ook down. Moet ergens iets goed foutgelopen zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

werd nog eens een keer tijd dat er weer eens iets groots gebeurde op internet.
begon het al saai te vinden, zo lang geleden dat er nog eens wat interessants gebeurde

enne:
dns.png
dns.png (8.79 KiB) 1740 keer bekeken
It’s not DNS
There is no way it’s DNS
It was DNS

edit: nog leuker voor mark: heel de BGP ligt er blijkbaar bij hen uit.
must be a monday :angel:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Het is of vrijdag, Let's encrypt issues of maandag, FB issues.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik mis eerlijk gezegd helemaal niks :banana:
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Ok, Sasuke nog v-cores over om facebook te hosten deze keer? :angel:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik wou net een berichtje naar een kameraad sturen, wiens zoon pas sinds deze week op facebook (mag) zit(ten).
wou iets sturen in de trend van "nou, je zoon net op facebook en je gooit heel het ding er al uit".
mag je 1x raden langs welke weg ik begon om dat te versturen :roll:
dan merk je toch best wel dat whatsapp net iets te hard geintegreerd is geraakt.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

In 2004 a Turkish Internet service provider (ISP) called TTNet accidentally advertised bad BGP routes to its neighbors. These routes claimed that TTNet itself was the best destination for all traffic on the Internet. As these routes spread further and further to more autonomous systems, a massive disruption occurred, creating a 1-day crisis where many people across the world were not able to access some or all of the Internet.

Similarly, in 2008 a Pakistani ISP attempted to use a BGP route to block Pakistani users from visiting YouTube. The ISP then accidentally advertised these routes with its neighboring AS’s and the route quickly spread across the Internet’s BGP network. This route sent users trying to access YouTube to a dead end, which resulted in YouTube being inaccessible for several hours.

These are examples of a practice called BGP hijacking, and it isn’t always accidental. In April of 2018, attackers deliberately created bad BGP routes to redirect traffic that was meant for Amazon’s DNS service. The attackers were able to steal over $100,000 worth of cryptocurrency by redirecting this traffic to themselves.
EDIT: wss iets in die trend
Laatst gewijzigd door bollegijs 04 okt 2021, 21:57, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

"mark, ze zeggen dat instagram schadelijk is voor de kinderen dus ik heb de stekker eruit getrokken tot ons marketing team een excuus klaarheeft"
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Misschien beseffen nu ook wat mensen dat alles federeren met Facebook voor authenticatie gewoon dom is.

Same met Google, apple,...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Wat wel opvallend is, is dat als het bij Facebook mis gaat, het telkens wel grondig mis gaat, met letterlijk geen werkende services, maintenance pagina of whatever.

Dat een single-server-siteje zoals Userbase op die manier down gaat... ok, stoem, ma soit. Maar iets als Facebook dat geografisch verspreid is en al?
Stel je voor dat dit bij Google, Microsoft of Amazon zou gebeuren... Dat zou a) niet zo lang duren, b) niet zo wereldwijd verspreid zijn, c) niet letterlijk alle services van 1 bedrijf onderuit halen

//edit:
Twitter: https://twitter.com/schrep/status/1445114730151043073
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De vraag die ik mezelf stel is waarom ik alle sites niet mis :lol:

Ik moet wel zeggen ben laatste tijd enorm vaak bezig met discord.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

meon schreef: Stel je voor dat dit bij Google, Microsoft of Amazon zou gebeuren... Dat zou a) niet zo lang duren, b) niet zo wereldwijd verspreid zijn, c) niet letterlijk alle services van 1 bedrijf onderuit halen
Ook al eens bij DevOps/Azure aan de hand gehad, maar daar is zeer snel communicatie of en een statuspagina van.
Bij FB/... heb je gewoon niets.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vandaag zal een hoogdag zijn voor Telegram (en/of andere Whatsapp alternatieven) :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

boo voor Telegram
yay voor Signal
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

VlaamsBelang App !
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

meon schreef:Wat wel opvallend is, is dat als het bij Facebook mis gaat, het telkens wel grondig mis gaat, met letterlijk geen werkende services, maintenance pagina of whatever.

Dat een single-server-siteje zoals Userbase op die manier down gaat... ok, stoem, ma soit. Maar iets als Facebook dat geografisch verspreid is en al?
Stel je voor dat dit bij Google, Microsoft of Amazon zou gebeuren... Dat zou a) niet zo lang duren, b) niet zo wereldwijd verspreid zijn, c) niet letterlijk alle services van 1 bedrijf onderuit halen
Alle services is letterlijk te nemen, want ook hun building access systemen liggen eruit...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Lol, iedereen "vlucht" nu terug naar Twitter precies:
Twitter: https://twitter.com/Twitter/status/1445078208190291973 Zitten wel grappige replies tussen, vooral veel corporate accounts die mee op de kar springen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Twitter kan het blijkbaar ook niet aan (maar blijft wel nog online). :lol2:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik zou wel graag een grafiekje van de IX'en zien, zoals de andere keren (2008: youtube redirected naar pakistan, eerder dit jaar: cloudflare even down, ...)
dan zouden we een mooi zicht krijgen in de traffiek dat facebook en co eigenlijk veroorzaakt (of nu net niet dus)
devilkin schreef:Misschien beseffen nu ook wat mensen dat alles federeren met Facebook voor authenticatie gewoon dom is.

ik moet zeggen dat ik ook ergens wel 1 of 2 diensten gebruik met een FB login denk ik.
maar die zitten dan helemaal onderaan in de categorie "sites i dont care about". vlak daarboven zitten degene die ik koppel aan mijn hotmail account,
en daar net boven degene die ik koppel aan mijn eigen domein emails.
meon schreef: boo voor Telegram
yay voor Signal
ook een stem voor signal hier :D is zelfs mijn default sms app zodanig dat ik ook gewone contacten via dezelfde app kan contacteren.
devilkin schreef:Alle services is letterlijk te nemen, want ook hun building access systemen liggen eruit...
ja... die snap ik dus ook niet, dat je hele OOB management concept mee eruitknalt als je bgp om zeep gaat wil ik nog snappen,
maar dat je je fysieke toegang van diezelfde bgp laat afhangen... is dom?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Analyse Cloudflare, met grafiekjes: https://blog.cloudflare.com/october-202 ... ok-outage/

En nog wat meer info van The Verge: https://www.theverge.com/2021/10/4/2270 ... m-whatsapp
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zucht, "op het nieuws", "iets groots gebeurd op het internet" :roll: Hierboven stelt iemand Facebook zelfs gelijk aan de cloud :eek:

Overschat men Facebook nu niet een beetje? Het is maar een piepklein deeltje van het web hoor, al de rest bleef gewoon werken. Mensen die Facebook links laten liggen - zoals ik - hebben niets gemerkt. Dat Userbase plat lag, dat wel.

Iig nog maar eens een waarschuwing hoeveel diensten ook nog deel uitmaken van Facebook zonder dat velen het weten (maar opnieuw - slechts een piepklein deeltje van het net).

Ik zou zeggen: laat dit een aanleiding zijn om eens na te denken over hoe je kan wegmigreren van Facebook en haar diensten. Dat is immers perfect mogelijk.

Facebook zal het ongetwijfeld wel heel leuk vinden dat ze zo aanbeden worden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 04 okt 2021, 23:40, in totaal 1 gewijzigd.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Facebook-topman Mark Zuckerberg heeft maandag in enkele uren tijd voor bijna 7 miljard dollar (zo'n 6 miljard euro) aan vermogen verloren op de beurs in New York. Een wereldwijde storing bij Facebook en ander negatief nieuws zorgden ervoor dat aandelen van het socialemediabedrijf ongeveer 5 procent in waarde kelderden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CCatalyst schreef:Facebook zal het ongetwijfeld wel heel leuk vinden dat ze zo aanbeden worden.
yeh, ze zijn het al aan het gebruiken om libra nog wat meer door de strot van mensen te duwen.
(kan je zien op de youtube stream van instagram)
bollegijs schreef:Een wereldwijde storing bij Facebook en ander negatief nieuws zorgden ervoor dat aandelen van het socialemediabedrijf ongeveer 5 procent in waarde kelderden.
het moment om aandelen van fb te kopen, want tegen dat de storing opgelost is, gaan die terug gaan stijgen natuurlijk.
nog wat rijkerds die wat extra geld gaan verdienen straks.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

CCatalyst schreef:Iig nog maar eens een waarschuwing hoeveel diensten ook nog deel uitmaken van Facebook zonder dat velen het weten (maar opnieuw - slechts een piepklein deeltje van het net).
Facebook is niet echt een klein deel van het Internet meer... Als je de blog van Cloudflare ziet hoeveel extra DNS-queries dat veroorzaakt heeft bvb, of hoe dat al dat volk nu alternatieven zoekt waar op hun beurt performance-issues komen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

meon schreef:Als je de blog van Cloudflare ziet hoeveel extra DNS-queries dat veroorzaakt heeft bvb
En hoeveel van die queries zijn slechts (en ongevraagd) voor de Facebook pixel zonder actief gebruik te maken van Facebook?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Zo te zien is het probleem opgelost alvast.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

blaatpraat schreef:Zo te zien is het probleem opgelost alvast.
tijd voor complotten?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

De week dat de groten eruit lagen...
Facebook, Instagram, WhatsApp, userbase
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Facebook is niet de cloud maar dit soort voorvallen maakt duidelijk waarom het beter is om niet al je eieren in 1 mand te leggen. Het is ook een signaal dat dit soort bedrijven veel te groot geworden zijn en we er teveel op vertrouwen terwijl ze alles behalve betrouwbaar zijn. Het is geen goede week voor fakebook na de onthullingen van de klokkenluider en nu dit.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Facebook is voor sommigen wel degelijk 'het internet', of de toegang tot het internet.

https://www.theguardian.com/technology/ ... ng-markets
https://globalmedia.mit.edu/2020/04/21/ ... -projects/

Gelukkig is dit geen groot success, anders is FB nog een grotere pest dan het nu al is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
dovo
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 11 keer

Splitter schreef: dan zouden we een mooi zicht krijgen in de traffiek dat facebook en co eigenlijk veroorzaakt (of nu net niet dus)
Facebook verkeer verloopt nauwelijks via IX'en en transit. Vrijwel overwegend private interconnects. Als je kijkt naar AMS-IX, dan zie je maar enkele procenten IPv6, en dit terwijl facebook in volume toch iets van een 60%-80% IPv6 is in België.
In totaal facebook verkeer voor België, dat zal iets van een 400-600 gbps geweest zijn, gisteren rond half zes, toen Facebook offline ging. Vermoedelijk iets van een 5 a 10% van alle bandbreedte in België. Helaas kan ik je geen grafiekje of iets anders tonen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Het is geen goede week voor fakebook na de onthullingen van de klokkenluider en nu dit.
Heb in het verleden hier al enkele zware inbreuken genoteerd, zaken waarvoor een gewoon bedrijf - zeker een KMO - zwaar aangepakt zou worden. Facebook blijft echter vrijuit gaan.

Hoeveel inbreuken en schandalen kunnen er nog bij? Ooit moet het toch eens de druppel te veel zijn?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef: Hoeveel inbreuken en schandalen kunnen er nog bij? Ooit moet het toch eens de druppel te veel zijn?
Ehm, nee... Voor geld danst de beer.
Geloof je echt dat er een moment komt dat een paar miljard gebruikers collectief een alternatief gaan zoeken wegens privacyschendingen of zoiets?
Met uitzondering van een paar techneuten/nerds/oudjes ligt niemand daar van wakker.
Gisteren heb ik geprobeerd van mijn dichtste gezinsleden uit te leggen waarom signal misschien het betere alternatief is dan whatsapp (het was er wel het moment voor).
Mijn uitleg was letterlijk:
"Is een berichtendienst zoals WhatsApp. Maar in tegenstelling tot Whatsapp, wat eigendom is van facebook, is deze opensource. De broncode van het programma is vrij beschikbaar. En waar facebook eigenaar is van instagram en whatsapp, en zij u eigenlijk beter kennen dan jij uzelf kent, en dat volop gebruikt wordt voor reclame. Staat dit hier wel voor privacy"
De reacties waren ook letterlijk:
"Ahja, ben volledig mee met uw uitleg ;-) :roll: "
en
"een slapface/aapje met afgedekte ogen/gek gezicht emoticon"

Dus nee, de druppel komt er niet.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Mijn grootste probleem met suikerberg is de censuur, en de door de industrie ingehuurde fact checkers. Recent censureerden ze nog een post op één van mijn fake accounts waarin ik de vraag stelde waarom er bij de bataclan aanval iets mankeerde aan het plaatje (iets met bloed). Dat was een post van jaren terug, en nu zoveel jaar later beweren ze dan dat het ingaat tegen hun community standaarden.

Er was een tijd toen het internet nog simpel was en de meeste zaken op een kleine infrastructuur nog draaide, en indien iemand zou doen wat suikerberg nu deed, ze van het internet lagen. In de jaren 90 tot begin 2000 was het internet op dat punt het wilde westen.

Helaas is het vrijwel onmogelijk om in 2020 op zulke platformen nog invloed uit te oefenen. Zo is er een advocate die ze te pas en te onpas verbannen voor weken tot maanden, en er is geen enkele communicatie met FB hierrond mogelijk. Ze zou FB al voor de rechter moeten dagen.

Als een fact check fout is, dan is er ook geen enkele manier om dit te rapporteren.

FB is juridisch zeer lastig aan te pakken. Zij zijn dictator op hun platform, en anno 2021 is het zeer lastig hen eens een koekje van eigen deeg te geven.

Dus ik ben blij dat suikerberg er eens flink uitgelegen heeft, en dan nog eigen fout en geen vigilante die wraak wil nemen op censuurboek, want dat laatste gaat toch niet meer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is niet het probleem van FB want dat is een privébedrijf en ze beslissen zelf wat ze toelaten. Als gebruiker weet je dat want je moet akkoord gaan met de voorwaarden.

Het probleem is eerder dat mensen zo dwaas zijn om FB en sociale media als nieuwsbron te gebruiken. Janken over MSM maar dan wel bij een veel ergere censuur gaan zoeken naar nieuws is gewoon dwaas. Je kan klagen dat MSM niet neutraal zijn, dat zijn ze ook nooit geweest, maar FB is dat zeker niet , een tiet is er al een probleem.

Een veel groter probleem is dat FB niet alleen censureert maar ook bepaalde zaken kan beïnvloeden. Ze kennen ieders politieke voorkeur, seksuele voorkeuren en perversiteiten, beroep, collega's, vrienden en familie, werk,... en kunnen dat bespelen hoe zij dat wensbaar achten. Ze kunnen met de mentale gezondheid van mensen spelen en doen dat ook. Ze genereren angst, woede en haat voor meer reclameinkomsten en andere belangen. Neen, wie FB gebruikt als informatiebron is gewoon een complete idioot.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”