Vandaag in de tijd een - naar mijn gevoel - serieuze denkfout.
Euhm... wat?Hout heeft de sentimenten mee: het is een hernieuwbare energiebron, is lokaal geteeld en brengt sfeer in de woonkamer. Een houtvuur straalt zoveel rust uit dat je haast zou geloven dat het goed is voor de klimaatdoelstellingen. Maar niets is minder waar.
Het hout uit mijn tuin, of zelfs van verder weg, heeft recent CO2 opgeslagen om het nu vrij te geven. Lijkt me niet zo'n probleem voor de klimaatdoelstellingen, wel?
Bij een slechte verbranding komt er veel fijn stof vrij. Moet je die CO2-arme en lokale energiebron dan verbieden? Of de oorzaken van de slechte verbranding?
Zeker nu de gasprijzen - volgens sommige media - de pan uit rijzen, is de kans groot dat meer mensen gaan stoken. En dus potenteel ook slecht stoken:
- nat of bewerkt hout
- smeulend vuur ipv efficiënte verbranding
- oude kachel ipv zuiniger/efficiënte verbranding
Dus: de argumentatie "klimaat vs hout" houdt ( ) geen steek.
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) benadrukt dat in het najaar voorstellen op tafel komen voor duidelijkere regels over de installatie, het onderhoud en de periodieke keuring van houtverwarming. Ook komen er voorstellen voor de uitfasering van de meest vervuilende houtkachels. Hoe verregaand de voorstellen zullen zijn, is nog niet bepaald.
Hoe ga je mensen kunnen overtuigen om een oude stoof buiten te kegelen? Er is nergens een register van vuile kachels ofzo?Op dit moment zijn in Vlaanderen 700.000 toestellen voor houtverbranding in gebruik: zowel houtkachels als open haarden. De kachels die de jongste jaren op de markt zijn gekomen, voldoen aan de strengste normen. Er zijn consumenten die bewust voor een minder vervuilende houtkachel kiezen. Maar van die 700.000 toestellen is minstens de helft 15 jaar of ouder. Op middellange (of liefst korte) termijn moeten zo’n 400.000 oude toestellen ontmanteld worden.
BIjkomende lectuur
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... again.html
https://www.lowtechmagazine.be/2013/02/ ... bomen.html
DISCLAIMER: H_175 heeft zelf een recente speksteenkachel (geen open haard) en stookt +/- 3m³ (dat bestaat niet, als je iets van hout kent: het is 3 stère) hout per jaar, waarvan een dikke helft knothout en hakhout uit eigen tuin.