Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

iceke schreef:
ub4b schreef: Iemand een idee waar ik dit voor Oost-Vlaanderen kan laten doen?
Bij uw huisarts natuurlijk, 5 minuten werk en een paar uur later heb je het resultaat... maar of die nu + of - is maakt niet veel uit, je krijgt geen herstelcertificaat als je kan aantonen dat je anti-stoffen hebt, enkel na een positieve Pcr test :bang:
Het is vooral om het zelf te weten.

Volgens een artikel van nature

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

Dat de EU niet meegaat in dit verhaal door een herstelbewijs maar 6 maand te laten gelden is een spijtige zaak.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

svermassen schreef: Dat is gewoon een paniekreactie en heeft niets te maken met het falen.
Dat heeft alles te maken met diegene die niet gevaccineerd zijn.
Ik zal het voor de zoveelste keer nog eens proberen uit te leggen. Het vaccin stopt de spreiding van delta niet! Alleen gaan we het een pak minder zien omdat het vaccin wel werkt tegen het klinisch verloop en dan nog. Tegelijk is men er nu wel uit dat de bescherming zeer beperkt in tijd is en wie het eerst gevaccineerd is nauwelijks nog bescherming heeft en laat dat nu een heel zwakke groep zijn
Vandaar dat er sprake is voor die groep al terug een derde booster te geven. Dat heeft niks, maar dan ook niks met niet gevaccineerden te maken.
svermassen schreef:En maar 50% effectief omdat er daar ook varianten ieder jaar opduiken.
.
Voornamelijk een pak verschillende stammen.
1207 schreef:beschouw je de jaarlijkse griepspuit als tijdelijke of definitieve oplossing? Ik denk dat het in die richting zal gaan
de 3E spuit is dus al bijna het begin van de jaarlijkse cyclus.
Niet helemaal. Het zal wachten zijn totdat covid-19 endemisch wordt en reken daar dus maar een tiental jaar voor.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Natuurlijk heeft dat te maken met de vaccinatiegraad.
Als 100% gevaccineerd is, is er veel minder virus in omloop en zijn de zwaksten beter beschermd.

Dat je dat niet wil begrijpen is bijna misdadig.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

@duizend : Wat heeft een derde prik te maken met niet gevaccineerden??? Dat moet je mij toch eens uitleggen.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

ub4b schreef:Vandaag nogmaals een sneltest gekocht, opnieuw negatief. Die eerste 15m zijn altijd zeer spannend om die dingen te zien verkleuren.

Dus vraag ivm herstelcertificaat is niet meer aan de orde.

Een test die ik nog wel eens wil laten doen, is de antigeentest via bloed, die kan detecteren of je reeds ooit besmet was.
Geen idee of de vingerprik test daarvoor de beste methode is, of er meer accurate labo tests hiervoor zijn.
Iemand een idee waar ik dit voor Oost-Vlaanderen kan laten doen?
Gewoon naar je huisarts stappen, vragen dat die een bloedafname doet en IgG en IgM of IgA Covid depisteert. Ze gaan dat eerst proberen te weigeren, maar je insisteert en zegt dat je het nodig hebt voor je werk. Of verzin maar een smoes. Die labotest kost je naast je visite bij je HA nog eens een kleine 7€. Maar dan weet je tenminste waar je staat. Ik heb in juni zo'n bloedafname laten doen en daarin gezien dat ik dus deftig C+ heb gehad, maar ik heb het nooit geweten, geen ene dag ziek geweest. 146UI antistoffen, terwijl je na vaccin content mag zijn als je 15 haalt.
Mijn madam had in januari C+, bij een routine test positief getest want ook niet ziek, zijn had in januari 149 UI antistoffen, en juni nog 144 ofzo, net geen 3% gedaald op 6 maand tijd. Infectie is dus de beste bescherming, maar zorg voor een goed immuunsysteem (Vit C, D, E, zink, etc...)
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:Een test die ik nog wel eens wil laten doen, is de antigeentest via bloed, die kan detecteren of je reeds ooit besmet was.
Ik wil toch even benadrukken dat een antigeen en een antistof niet hetzelfde is. Een antigeen is een viraal eiwit waartegen de immuniteit zal reageren en dat hangt hangt af van persoon tot persoon. Het is datgene dat wordt opgespoord in de befaamde sneltesten.
Als je wil weten of je ooit een besmetting hebt gehad wordt er naar immunoglobulines gezocht. Dit zijn eiwitten die door specifieke witte bloedcellen aangemaakt worden, specifiek dus per pathogeen, de zogeheten B-cellen. Het zijn die immunoglobulines die via een ELISA test opgespoord worden.
Echter wanneer er een conversie is naar seropositief zegt dat nog niet alles over de mogelijkheid van besmetting of de tegen gehouden viruslading, zeker niet bij de delta variant, ook niet na vaccinatie.
Zoals we lezen bij Sciensano : De serologische status van een patiënt bepaalt niet volledig of hij/zij al dan niet besmettelijk is. De seroconversie gaat niet steeds gepaard met een vermindering van de virale lading.
Die virusladingen zijn in Amerikaanse studies gecoördineerd door de CDC hier al aan bod gekomen en tonen geen significant verschil tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.
KRL100 schreef:Infectie is dus de beste bescherming
Infectie levert inderdaad een betere seroconversie maar is hier ook geen garantie voor bescherming tegen doorbraakbesmetting.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:@duizend : Wat heeft een derde prik te maken met niet gevaccineerden??? Dat moet je mij toch eens uitleggen.
Huh, zelfs dat moet blijkbaar uitgelegd worden.

Zoals hoger al talloze keren herhaald: een vaccinatiegraad van 100% zorgt voor een pak minder viruscirculatie (veel beter dan lineair)

Met minder viruscirculatie is het niet nodig om VANDAAG een derde prik te geven, het is beter zoals de who vraagt om eerst andere landen ook tot 100% te brengen.

Maar de politiek is te plat om vaccinatie te verplichten en dus gaan we lapmiddelen gebruiken en een derde vaccin geven aan diegene die men wel overtuigd krijgt.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

De politiek beseft maar al te goed dat als ze vaccinatie gaan verplichten, ze ook verantwoordelijk zijn voor de side effects. Die op dit moment mooi worden doorgeschoven naar diegene die het 'vrijwillig' neemt, al dan niet onder druk van een safe pasje of een leuk festival dat ineens 'mag'. Je reinste propaganda!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Zoals hoger al talloze keren herhaald: een vaccinatiegraad van 100% zorgt voor een pak minder viruscirculatie (veel beter dan lineair)
Wishfull thinking. Covid-19 (!) vaccins (en dus geen SARS-CoV-2 vaccins) stoppen de viruscirculatie niet zoals jij dat denkt te willen. Was het maar waar. Ze bestrijden de symptomen, niet meer niet minder. Je blijft dat ontkennen ondanks studies hier reeds naar voren geschoven van universiteiten en gecoördineerd door zowel CDC als ECDC. Wat meer moet je nu nog onder ogen krijgen?
Ook sciensano stippelt aan dat een seropositiviteit een viruslading niet tegen houdt.
duizend schreef: Met minder viruscirculatie is het niet nodig om VANDAAG een derde prik te geven, het is beter zoals de who vraagt om eerst andere landen ook tot 100% te brengen.
De enige rede waarom een derde booster wordt geopperd is omdat er een vermindering optreedt in de bescherming tegen een klinisch verloop zijnde covid-19. Ze werken amper een jaar en zelfs minder met een gestage afname en dus toenemend risico op doorbraakbesmetting. Tegelijk is er een viruscirculatie die onder de radar blijft. Als het vaccin toch zo schitterend zou werken tegen besmetting, waarom zou er dan een derde prik nodig zijn denk je?
Je kletst uit buikgevoel en wil enkel de linkse rakker pakken. Alleen heeft die er wel een stuk in gestudeerd en volgt die de vakliteratuur. Iets dat je misschien beter ook eens zou doen.
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Voor wat het waard is, er verschenen ook al artikels dat het wel de virus circulatie vermindert.

Ook van uw aangestipte bron.

Vaccins beschermen op 2 manieren tegen verdere verspreiding van het virus: ze verminderen het risico op infectie én maken de gevaccineerde persoon minder besmettelijk als deze toch geïnfecteerd raakt. Dat blijkt uit een onderzoek(externe link) van Sciensano, het Belgisch instituut voor gezondheid, dat gepubliceerd werd in het internationale vaktijdschrift Vaccine. De bevindingen stammen uit de periode vóór de deltavariant dominant werd in België.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Alle beetjes zullen wel helpen...maar tegen welke maatschappelijke kost ?
Wat onze prime minister vorige week zij over hell hole Brussels was er meer over dan die andere gek een paar jaar geleden.
Het verschil is dat hij de media wel mee heeft en die andere niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik vind het heel verkeerd dat petrol direct gaat schermen met te denken dat iedereen die zijn mening niet heeft direct een linkse hater is. Dat is niet zo maar zoals SPR zegt is het vaccin ook nog best goed voor de huidige varianten in het verminderen van virustransmissie. Dat is niet 100% en hoeveel dat is weten we ook niet maar met alle versoepelingen en de huidige besmettingscijfers kan je zeggen dat ze zeker een effect hebben deels wordt het wel niet opgevist door de vele mensen die gevaccineerd zijn en dus vaak enkel toevallig worden gevonden..
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:De enige rede waarom een derde booster wordt geopperd is omdat er een vermindering optreedt in de bescherming tegen een klinisch verloop zijnde covid-19. Ze werken amper een jaar en zelfs minder met een gestage afname en dus toenemend risico op doorbraakbesmetting.
Is dat uw interpretatie?
Voor zover ik begrpen heb is de 3de prik voor de personen die een beperkte immuniteit hebben opgebouwd, ergo ouderen.
En niet "ahja, 't is al 6 maanden geleden".
iceke schreef:Wat onze prime minister vorige week zij over hell hole Brussels was er meer over dan die andere gek een paar jaar geleden.
Het verschil is dat hij de media wel mee heeft en die andere niet.
Het verschil is dat Trump uit z'n nek lult/lulde en DeCroo zich baseert op data.

Je mag blijven fantaseren, maar de data zijn heel overtuigend.
Afbeelding
(bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210921_05011112)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: De bevindingen stammen uit de periode vóór de deltavariant dominant werd in België.
Dat is uiteindelijk de essentie. Dat heb ik hier ook heel duidelijk meegegeven. Mocht je in januari van dit jaar mij verteld hebben dat de vaccins de viruscirculatie niet tegen houden, had ik daar ook een andere stelling over gehad dan nu. Dat heb ik hier letterlijk geschreven maar dat willen sommigen niet lezen.
Het was ook toen dat men zei dat een vaccinatiegraad van 70% genoeg was om een groepsimmuuniteit op te bouwen. We weten nu spijtig genoeg dat dat dus niet het geval is.

Je mag niet vergeten dat de afweer uit verschillende antilichamen en systemen bestaat die in werking treden in verschillende fasen van de besmetting. Ik wil dat wel eens uit de doeken doen maar dan gaat het hier wat lang worden. Zaak is dat een aantal leden van de delta lijn (B.1.617) een 'escape' mutatie bevatten die een aantal monoclonale en polyclonale antilichamen omzeilen. Dat is ook de rede waarom het een pak besmettelijker is geworden en vooral ook sneller circuleert dan zijn (andere delta) voorgangers.
Tegelijk moet je, zeker als het over de vaccins gaat, een duidelijk onderscheid maken tussen het virus SARS-CoV-2 en de ziekte covid-19. Dat zijn wel degelijk twee heel verschillende zaken.
heist_175 schreef:Is dat uw interpretatie?
Nee, dat zegt de vakliteratuur. Het is inderdaad zo dat ouderen in het algemeen initieel een zwakkere immuun respons hebben die ook sneller verdwijnt in de tijd. Dat is de rede waarom er nu al voor die groep over een derde prik wordt nagedacht. Maar ook bij mensen met een sterkere respons, iedereen dus ook, is die respons niet oneindig en ook nu al een pak minder geworden. Iedereen een derde prik? Daar wagen ze niet aan omdat het gewoonweg pervers is.
boonpwnz schreef:Ik vind het heel verkeerd dat petrol direct gaat schermen met te denken dat iedereen die zijn mening niet heeft direct een linkse hater is.
Waar zeg ik dat iedereen die mijn mening niet zou volgen een linkse hater is? Je weet goed genoeg over wie het gaat en je moet eens heel goed lezen wat er dan wel al geschreven is. Ik zou dingen uit mijn linkse duim zuigen en nog wat van die onnozele persoonlijke aanvallen omdat mijn mening niet past in een eng denken om vaccins op een sokkel te zetten. Wat dat tenslotte met mijn linkse ideologie te maken heeft is mij ook een raadsel maar dat toont dan wel aan dat het niet altijd over mijn mening wat betreft corona gaat, maar dat sommigen hier een probleem hebben met mijn ideologie en dan geen zuiver beeld meer kunnen vormen van wat ik uiteindelijk in dit topic neer schrijf.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hmm, cijfers lijken weer te stijgen, nadat ze een periode ter plaatse getrappeld hebben.

Eergisteren voor het eerst >5050 gevallen opgetekend, we moeten daarvoor al terug naar 21 april, of 5 maanden geleden. Maar toen was het in dalende lijn dankzij de pauspaze, nu stijgend. Vandaag is er al een caseload die we de ganse zomervakantie nooit gezien hebben.

Voor het eerst tekent Vlaanderen opnieuw stijgingen op, ondanks haar hoge vaccinatiegraad. Het gaat van +5.7% in Antwerpen tot maar liefst al +13.2% in Limburg. Enkel West- en Oost-Vlaanderen dalen nog. Ook in Wallonië stijgen de cijfers weer verder.

De grootste stijging is bij de leeftijdsgroep 10-19, die meteen ook het grootste aandeel in de besmettingen uitmaakt, zij torenen boven de andere leeftijdsgroepen uit. Ook 0-9 ziet een forse stijging op een weekje tijd. En ook de "oudersgroep" 40-49 tekent voor het eerst sinds lang weer een stijging op.

De totale stijging is +5% op 7 dagen tijd. Het aantal testen neemt weliswaar ook flink toe, waardoor de positiviteitsratio terug wat daalt, maar bereikt nog niet het niveau van juli.

Bezetting zorg is vooralsnog dalende, alhoewel dat natuurlijk vertraagd reageert.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef: Je mag blijven fantaseren, maar de data zijn heel overtuigend.
vooral als je enkel de krantenkop leest en niet het artikel zelf zeker ? :angel:
De vaccinatiegraad speelt een belangrijke rol, maar het is te kort door de bocht om de besmettingen vandaag daar volledig aan toe te schrijven. Want het aantal besmettingen in een gemeente vandaag valt ook te verklaren door het aantal besmettingen in de eerste en tweede golf. Hebben twee gemeenten dezelfde vaccinatiegraad, dan telt de gemeente die meer viruscirculatie had in het verleden, vandaag waarschijnlijk ook meer besmettingen.

‘Dat toont dat er intrinsieke kenmerken zijn op gemeenteniveau die verklaren waarom er een lage vaccinatiebereidheid én een hogere besmettingskans is’, zegt Marius Gilbert, professor epidemiologie (ULB). ‘Denk bijvoorbeeld aan een lager gemiddeld inkomen, een jongere bevolking, een hogere bevolkingsdichtheid of meer inwoners per woning.’
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

@CCatalyst

Je bent je traditionele conclusie vergeten..

Snel die scholen dicht :banana:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Dat is niet zo maar zoals SPR zegt is het vaccin ook nog best goed voor de huidige varianten in het verminderen van virustransmissie. Dat is niet 100% en hoeveel dat is weten we ook niet maar met alle versoepelingen en de huidige besmettingscijfers kan je zeggen dat ze zeker een effect hebben deels wordt het wel niet opgevist door de vele mensen die gevaccineerd zijn en dus vaak enkel toevallig worden gevonden..
Inderdaad, maar dat wil de petrol dus totaal niet begrijpen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Kleine update over de beveiliging en controle op luchthavens. Vertokken op Zaventem zonder nougaballen controle. In Italië van hetzelfde, uitstappen en geen enkele controle.

Bij terugkeer braaf PLF-form willen invullen. De site lag echter een tijdje plat. Bij tweede poging werkte het veld telefoonnummer niet. Het nummer werd niet herkend. Toen ik het op een recentere ipad probeerde ging het ineens wel! :bang:

Inchecken in Italië dan. Vroeg aangekomen om miserie voor te zijn. Als derde in de rij toch nog 20 minuten moeten wachten op de verwerking van de 2 voorgangers. De baliebezetster was echter begaafd met een ongelooflijk talent, ze kon QR codes lezen en verwerken door er 2 minuten onophoudelijk naar te staren :lol:

Op het vliegtuig beginnen mensen PLF pas in te vullen als de landing is ingezet. De meeste vullen echter niets in. Bij aankomst blijkt ineens wel controle te zijn op PLF. 10 meter voor de controle beginnen mensen als gek ineens de PLF in te vullen. In geen tijden zo'n komisch programma gezien op TV. :lol: Echter ook dit een maat voor niets want de controle bestaat uit het kijken naar uw gsm voor 0,01 sec. Alles wat van heel ver lijkt op een QR code zal passeren.

Ik heb het nieuws niet echt gevolgd op vakantie maar blijkbaar is men nog altijd aan het zeveren over het al dan niet vragen van green pass in horeca. In Italië had zowat elke zaak dit en werkte dit zonder problemen. Code in app laten zien, scannen met GSM van ober en klaar. Hier en op luchthaven is dat onmogelijk :lol:

Morgen ga ik eens checken hoe goed het in Brussel opgevolgd wordt. Telewerk is door veel bedrijven afgebouwd maar de NMBS heeft uiteraard voldoende materiaal voorzien om alles op te lossen. Ja toch.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
heist_175 schreef: Je mag blijven fantaseren, maar de data zijn heel overtuigend.
vooral als je enkel de krantenkop leest en niet het artikel zelf zeker ? :angel:
De vaccinatiegraad speelt een belangrijke rol, maar het is te kort door de bocht om de besmettingen vandaag daar volledig aan toe te schrijven. Want het aantal besmettingen in een gemeente vandaag valt ook te verklaren door het aantal besmettingen in de eerste en tweede golf. Hebben twee gemeenten dezelfde vaccinatiegraad, dan telt de gemeente die meer viruscirculatie had in het verleden, vandaag waarschijnlijk ook meer besmettingen.

‘Dat toont dat er intrinsieke kenmerken zijn op gemeenteniveau die verklaren waarom er een lage vaccinatiebereidheid én een hogere besmettingskans is’, zegt Marius Gilbert, professor epidemiologie (ULB). ‘Denk bijvoorbeeld aan een lager gemiddeld inkomen, een jongere bevolking, een hogere bevolkingsdichtheid of meer inwoners per woning.’
Er is zelden 1 conclusie, maar ik zie toch duidelijk "De vaccinatiegraad speelt een belangrijke rol"
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

De vaccinatiegraad speelt een belangrijke rol in het terugdringen van nieuwe besmettingen met klinisch verloop en die dus gedetecteerd worden. Dat is toch wel een heel belangrijke nuance die volop overboord gesmeten wordt en waarvan we de gevolgen gaan gepresenteerd krijgen. We weten gewoonweg niet hoeveel besmettingen er in zijn geheel zijn. Dat hebben we ook nooit geweten gedurende de ganse pandemie en met een vaccinatie die absoluut geen steriele immuniteit biedt maar voornamelijk symptomen bestrijdt maakt het er niet eenvoudiger op om dat getal te kennen. Zeker niet met delta en daar dan nog eens zijn escape mutaties op.

We weten ook niet hoeveel mensen er een infectie hebben doorgemaakt en van zichzelf een immuniteit hebben opgebouwd. Zo is het heel goed mogelijk dat een niet gevaccineerden beter beschermd is dan een gevaccineerde als die al ooit een besmetting heeft doorgemaakt zonder het misschien zelfs te weten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Bij aankomst blijkt ineens wel controle te zijn op PLF.
Da's al meer dan bij mijn passage.
Dizzy schreef:Hier en op luchthaven is dat onmogelijk :lol:
Is niet een kwestie van mogelijk/onmogelijk. Wij passen voor een pasjesmaatschappij. Het probleem ermee is vooral dat de voorwaarden voor het pasje eenzijdig opgelegd (en gewijzigd) worden, veelal zonder inspraak, en er nooit een harde einddatum voorzien wordt. Dat is zorgwekkend.

Wij houden de horeca nu al enkele maanden open zonder problemen, zonder dat we een pasje daarvoor nodig hebben zoals sommige andere landen. Dat toont aan dat het eigenlijk een zinloze maatregel betreft, maar wel ene die de overheid veel meer macht geeft en de burger veel minder.
Dizzy schreef:maar de NMBS heeft uiteraard voldoende materiaal voorzien om alles op te lossen. Ja toch.
Niet meer/minder als voor de zomervakantie. Ja, ze zitten alweer (te) vol op de piekuren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Da's al meer dan bij mijn passage.
Het was duidelijk een plotse controle aan de "organisatie" te zien :)
CCatalyst schreef:Is niet een kwestie van mogelijk/onmogelijk. Wij passen voor een pasjesmaatschappij. Het probleem ermee is vooral dat de voorwaarden voor het pasje eenzijdig opgelegd (en gewijzigd) worden, veelal zonder inspraak, en er nooit een harde einddatum voorzien wordt. Dat is zorgwekkend.

Wij houden de horeca nu al enkele maanden open zonder problemen, zonder dat we een pasje daarvoor nodig hebben zoals sommige andere landen. Dat toont aan dat het eigenlijk een zinloze maatregel betreft, maar wel ene die de overheid veel meer macht geeft en de burger veel minder.
Dat is overdreven, die pasjesmaatschappij bleek ginder reuze mee te vallen. Er zijn trouwens al zoveel pasjes, dat men mij volgt met mijn OV-abo vind ik erger. Uw GSM is nog veel erger enz enz... Hier gaat het nog om een zinnige tijdelijke ingreep om niet gevaccineerden te mengen binnen. Ik had niet gedacht dat het zo vlot zou werken, waarschijnlijk is het niet gemaakt door Fiat ;)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:Is niet een kwestie van mogelijk/onmogelijk. Wij passen voor een pasjesmaatschappij.
En tegelijk heeft iedere winkel intussen een app die je telkens gretig inscant om een paar centen korting te krijgen.

Dàn is dat pasje ineens geen probleem :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:En tegelijk heeft iedere winkel intussen een app die je telkens gretig inscant om een paar centen korting te krijgen.
Die vergelijking gaat niet op.

1) Dat pasje is nergens verplicht om te kunnen winkelen, behalve bij 1 keten die niet veel locaties heeft.
2) Je kan gerust onder een pseudo naam/adres inschrijven, en alsnog van de voordelen genieten.

Beiden zullen niet het geval zijn bij het overheidspasje. Maar goed, je kan het overheidspasje mogelijks wel namaken en alsnog van de voordelen genieten, zoals Dizzy al illustreert met "alles wat van heel ver lijkt op een QR code zal passeren".
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het is echt onbegrijpelijk hoe makkelijk de meesten zich laten doen en de pasjesmaatschappij aanvaarden. Dat belooft voor de toekomst :(
Ik ben bang dat de evolutie zich verder zal zetten zoals in het buitenland, waar werkgevers dat ook mogen vragen… Wat begon als (en niet verder zou gaan als) een pas voor reizen met het vliegtuig ofzo is ondertussen een onderdrukkingsmiddel geworden dat te pas en te onpas overal wordt ingezet terwijl het niet nodig is.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Eigenlijk zou er geen pasje systeem moeten zijn om alles te laten werken. Bedoel je kan vaccinatie nooit deftig verplichten en elke keer een test voorleggen is ook niet te doen.

Ik denk wel dat voor sommige dingen zoals een kappersbezoek het gewoon belangrijk is dat sanitaire maatregelen blijven. Ik denk ook dat een doktersbezoek veel fijner is met een mondmasker etc. Je dat klinkt raar maar dan heb je sowieso wat veiligheid ik zie ook dat mijn dokter altijd een fpp2 masker draagt. .
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

NuKeM schreef:Het is echt onbegrijpelijk hoe makkelijk de meesten zich laten doen en de pasjesmaatschappij aanvaarden. Dat belooft voor de toekomst :(
overdrijven is ook een kunst :)

als kind heb jij ook gewoon de bekende vaccins gekregen die VERPLiCHT waren
Rijbewijs, identiteitskaart, ... zijn kaarten ik bijna altijd bij heb en jij ook
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:als kind heb jij ook gewoon de bekende vaccins gekregen die VERPLiCHT waren
De meeste kinderen hebben die gekregen. Maar het COVID-19 vaccin is niet verplicht. Het is bovendien veel minder effectief dan de verplichte vaccins.
1207 schreef:Rijbewijs, identiteitskaart, ... zijn kaarten ik bijna altijd bij heb en jij ook
Het rijbewijs is geen must om zich te kunnen verplaatsen - er zijn voldoende alternatieven. Bovendien is er geen actieve controle voor men de weg op gaat - talloze mensen besturen talloze mensen per dag een gemotoriseerd voertuig zonder rijbewijs en zonder gevolgen. Heel af en toe haalt er eens eentje het nieuws.

De identiteitskaart is een specifiek document dat men af en toe moet tonen voor bepaalde overheidsdiensten en zeker niet om toegang te krijgen tot dagdagelijkse diensten.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef:Hmm, cijfers lijken weer te stijgen, nadat ze een periode ter plaatse getrappeld hebben.

Eergisteren voor het eerst >5050 gevallen opgetekend, we moeten daarvoor al terug naar 21 april, of 5 maanden geleden. Maar toen was het in dalende lijn dankzij de pauspaze, nu stijgend. Vandaag is er al een caseload die we de ganse zomervakantie nooit gezien hebben.

Voor het eerst tekent Vlaanderen opnieuw stijgingen op, ondanks haar hoge vaccinatiegraad. Het gaat van +5.7% in Antwerpen tot maar liefst al +13.2% in Limburg. Enkel West- en Oost-Vlaanderen dalen nog. Ook in Wallonië stijgen de cijfers weer verder.

De grootste stijging is bij de leeftijdsgroep 10-19, die meteen ook het grootste aandeel in de besmettingen uitmaakt, zij torenen boven de andere leeftijdsgroepen uit. Ook 0-9 ziet een forse stijging op een weekje tijd. En ook de "oudersgroep" 40-49 tekent voor het eerst sinds lang weer een stijging op.

De totale stijging is +5% op 7 dagen tijd. Het aantal testen neemt weliswaar ook flink toe, waardoor de positiviteitsratio terug wat daalt, maar bereikt nog niet het niveau van juli.

Bezetting zorg is vooralsnog dalende, alhoewel dat natuurlijk vertraagd reageert.
En dan? Wie geeft er nog om besmettingen?
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Over de vaccins gaat het me niet, die heb ik ook gehad.
Mijn rijbewijs ben ik niet gaan halen onder dwang of omdat het mijn (recent afgenomen) basisvrijheden zou (terug)bezorgen. Ik moet mijn rijbewijs ook niet overal dagelijks/regelmatig laten zien, ook niet als ik een parking in rij of mijn auto wil starten enzo.
Je wordt ook niet scheef bekeken of weggezet als je geen rijbewijs hebt, ook niet door de overheid of eerste minister.

Waar de vergelijking wel weer opgaat: het is niet omdat je een rijbewijs hebt dat je kan rijden of omgekeerd :P
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Hmm, cijfers lijken weer te stijgen, nadat ze een periode ter plaatse getrappeld hebben.

Eergisteren voor het eerst >5050 gevallen opgetekend, we moeten daarvoor al terug naar 21 april, of 5 maanden geleden. Maar toen was het in dalende lijn dankzij de pauspaze, nu stijgend.
De link tussen besmettingen en hospitalisaties lijkt toch al lang geleden grotendeels opgehoffen, nee?

Afbeelding

Besmettingen
W25: 2500
W32>37: 13-14K

In hospital
W25: 470
W29: 240
W35: 650

En de relatieve evolutie, per leeftijdsgroep
Afbeelding

Conclusie: bij de niet gevaccineerden worden er meer besmettingen gevonden.
Niet bepaald een onverwachte conclusie :).
Dalend?
"Total in hospital" was stijgend sinds midden juli en nu al 2-3 weken blijft het hangen rond +/- 700
Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: De meeste kinderen hebben die gekregen. Maar het COVID-19 vaccin is niet verplicht. Het is bovendien veel minder effectief dan de verplichte vaccins.
en als specialist wist jij natuurlijk ook dat griepvaccins eignelijkmaar voor 60 of 70% beschermen
een vaccin met een score van 97% is veel minder effectief als verplichte vaccins?
zeer boude uitspraak :)
Het rijbewijs is geen must om zich te kunnen verplaatsen -
trek je portemnonnee of die app op je gsm open en tel het aantal kaarten en pasjes die je altijd bij hebt :)
zeg nog eens dat die covid-app uw vrijheid afpakt maar de andere pasjes, kaarten en bewijzen neit :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

De pas was niet nodig, had men het vaccin gewoon verplicht zoals de andere verplichte vaccins.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik dacht trouwens dat er maar 1 vaccin voor kinderen verplicht was.
En voor de zorgsector dan nog 1 en een jaarlijks test op TBC.

Maar dan nog, ik zou mij veiliger voelen in een pasjesmaatschappij de komende herfst/winter, dan niet.
En dan ook op het werk als ik eenmaal terug moet gaan.
En voor niet-gevaccineerden is de keuze van testen.

Is dat allemaal 100%, tuurlijk niet.
Maar dat geeft een "beetje" een veiliger gevoel.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:en als specialist wist jij natuurlijk ook dat griepvaccins eignelijkmaar voor 60 of 70% beschermen
Dan was het een goed jaar.
Soms halen griepvaccins maar een efficiency rate van 40%.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: en als specialist wist jij natuurlijk ook dat griepvaccins eignelijkmaar voor 60 of 70% beschermen
een vaccin met een score van 97% is veel minder effectief als verplichte vaccins?
zeer boude uitspraak :)
Griepvaccins zijn dan ook niet verplicht. En de vergelijking met griep is hier al meermaals afgeraden.
1207 schreef: zeg nog eens dat die covid-app uw vrijheid afpakt maar de andere pasjes, kaarten en bewijzen neit :)
Deze snap ik echt niet. Ik moet eigenlijk geen enkele van die kaarten/pasjes dagdagelijks tonen om een normaal leven te kunnen genieten.

Badge van het werk haal ik soms boven, maar met een oude kredietkaart krijg ik de deur even goed open, al meermaals gedaan.

Met een COVID-pas zou dat dus wel dagdagelijks het geval zijn. Dat zou nieuw zijn, en een gevaarlijk precedent. De vraag is ook wanneer dat gaat stoppen, en of er in de toekomst nog bijkomende voorwaarden gesteld gaan worden om het pasje te kunnen tonen.

En het belangrijkste: we hebben de cijfers al enkele maanden onder controle zonder pasje. Hét bewijs dat het dus helemaal niet nodig is. Het is verkeerd om zo'n pasje te verplichten in bepaalde sectoren als knee-jerk reaction omdat de overheid in totaal andere sectoren te fors versoepeld heeft.
SPR
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
Deze snap ik echt niet. Ik moet eigenlijk geen enkele van die kaarten/pasjes dagdagelijks tonen om een normaal leven te kunnen genieten.
Hu? Ik heb een redelijk normaal leven en heb nog nooit het corona certificaat moeten tonen tot dusver.

Dagdagelijks lijkt me dus wel wat overdreven. Je hebt ook de vrije keuze om weg te blijven op plaatsen waar ze dat vragen natuurlijk. Dus uw vrijheid is toch niet in het gedrang?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: Hu? Ik heb een redelijk normaal leven en heb nog nooit het corona certificaat moeten tonen tot dusver.
Ah neen, het is dan ook niet verplicht bij ons. In bepaalde andere EU landen moet je wel een pasje tonen om aan redelijk normale activiteiten te kunnen deelnemen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Wat is een redelijk normale activiteit?
Heel wat mensen gaan naar festivals, sportwedstrijden, concerten,..
Je doet dat misschien niet elke week, maar ik ben toch blij dat er terug iets te doen is en ik met plezier mijn QR-code getoond op de 3 festivals die ik bezocht heb.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”