Problemen met userbase
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Ik heb geen vpn op staan.CCatalyst schreef:Hier geen problemen. Op vakantie in het nog zwoele Florida of is dat uw VPN die u door Miami stuurt?
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Er is al 2 dagen een DDoS aan de hand bij edpnet. Userbase heeft daar ook last van.
https://issues.edpnet.be/?p=3507
https://issues.edpnet.be/?p=3507
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Nee ik heb dat ook dat er staat miami en ik gebruik geen vpnCCatalyst schreef:Hier geen problemen. Op vakantie in het nog zwoele Florida of is dat uw VPN die u door Miami stuurt?
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Bizar dat hij niet door een dichter datacentrum routeert. Maar dat zal niet de oorzaak van het probleem zijn.boonpwnz schreef: Nee ik heb dat ook dat er staat miami en ik gebruik geen vpn
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
We zijn terug online.
Door omstandigheden heeft het deze keer wat langer geduurd, waarvoor onze excuses.
Weet dat op de achtergrond een traject naar beterschap gaande is Dit zal in de toekomst niet (of toch veel minder) voorkomen.
In tussentijd hopen we dat de server het nog even uithoudt tot we de verandering kunnen inzetten.
Door omstandigheden heeft het deze keer wat langer geduurd, waarvoor onze excuses.
Weet dat op de achtergrond een traject naar beterschap gaande is Dit zal in de toekomst niet (of toch veel minder) voorkomen.
In tussentijd hopen we dat de server het nog even uithoudt tot we de verandering kunnen inzetten.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik heb in alle eerlijkheid geen idee. Eerst dachten we dat het te maken had met de aanval op EDPnet, maar toen die (tijdelijk) over was bleef de server onbereikbaar...
Men heeft de UB-server nu bij EDPnet herstart en hij is terug online.
Helaas zijn de mensen binnen de crew met kennis van zaken momenteel niet beschikbaar.
Ik hoop wel dat we je vraag in de toekomst kunnen beantwoorden.
Men heeft de UB-server nu bij EDPnet herstart en hij is terug online.
Helaas zijn de mensen binnen de crew met kennis van zaken momenteel niet beschikbaar.
Ik hoop wel dat we je vraag in de toekomst kunnen beantwoorden.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Wel pokketraag hier op Telenet
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
IK had wel het idee dat de server door de aanvallen gecrashed was en dat er een manuele interventie nodig was om hem terug op te starten. Bij Edpnet hadden ze ook wel wat andere dingen aan hun hoofd op dat ogenblik. Maar na de aanvallen bleef userbase onbereikbaar en had ik het vermoeden dat er iemand in verlof was of dergelijke.
Alleszins ben ik heel dankbaar dat er sowieso mensen zijn die het platform draaiende willen houden.
Maar als ik mag zou ik toch een tip willen geven in het nieuwe traject naar beterschap. Het zou niet slecht zijn mocht er een mogelijkheid zijn om op een onafhankelijke manier in het geval van problemen met bereikbaarheid een bericht te kunnen sturen naar de forumleden. Nog beter is een redundant systeem maar ik weet dat daar kosten aan verbonden zijn.
Mocht er een domein nodig zijn voor een soort van noodforum wil ik gerust eentje ter beschikking stellen en betalen. Ik heb er nog een aantal over bij mijn webhost Vimexx.
Alleszins ben ik heel dankbaar dat er sowieso mensen zijn die het platform draaiende willen houden.
Maar als ik mag zou ik toch een tip willen geven in het nieuwe traject naar beterschap. Het zou niet slecht zijn mocht er een mogelijkheid zijn om op een onafhankelijke manier in het geval van problemen met bereikbaarheid een bericht te kunnen sturen naar de forumleden. Nog beter is een redundant systeem maar ik weet dat daar kosten aan verbonden zijn.
Mocht er een domein nodig zijn voor een soort van noodforum wil ik gerust eentje ter beschikking stellen en betalen. Ik heb er nog een aantal over bij mijn webhost Vimexx.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Er zijn heel veel suggesties en zo geweest.
Denk dat de meesten nu wachten op het bestuur om te zien hoe ze verder willen.
Ben zelf ook benieuwd ...
Denk dat de meesten nu wachten op het bestuur om te zien hoe ze verder willen.
Ben zelf ook benieuwd ...
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Je bent niet de enige.
Afwachten wat de plannen gaan worden
Afwachten wat de plannen gaan worden
-
- Plus Member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 14 keer
Wat ik vooral miste tijdens de periode dat de server niet bereikbaar was, was communicatie.
Bijvoorbeeld op de twitter van @userbase was er geen mededeling.
Ik heb ook op Facebook gekeken, niets te vinden.
Forum van Tweakers, niks te zien.
Een kleine statusupdate zou welkom zijn in zo gevallen.
Bijvoorbeeld op de twitter van @userbase was er geen mededeling.
Ik heb ook op Facebook gekeken, niets te vinden.
Forum van Tweakers, niks te zien.
Een kleine statusupdate zou welkom zijn in zo gevallen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Er werd veel over gepraat op Discord, maar dan moet je wel weten dat die er is.
Bij de vorige outage heb ik de link naar de Discord gezien, deze maal niet idd.
Bij de vorige outage heb ik de link naar de Discord gezien, deze maal niet idd.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Niet iedereen gebruikt twitter, facebook, etc. Vandaar dat het beter is om een bericht te kunnen sturen vanuit een systeem dat aan het forum gekoppeld is, maar onafhankelijk werkt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
In google "userbase down" intikken en ik werd meteen gerustgesteld dat ik niet de enige was...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- fryelectro
- Elite Poster
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
ja okee maar hoeveel moeite kost het om even op social media aan te geven dat er een panne is?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik kan het in ieder geval niet doen, geen sociale media accounts hier, sorry
Ken ook de login/passwd niet van eventueel bestaande UB-accounts.
Maar, het is waar, we zouden in de toekomst meer moeten laten weten/iets moeten laten zien.
Ken ook de login/passwd niet van eventueel bestaande UB-accounts.
Maar, het is waar, we zouden in de toekomst meer moeten laten weten/iets moeten laten zien.
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Gewoon status.userbase.be naar een static file hosting laten verwijzen. Eg. Firebase Hosting. Kost zo goed als geen moeite en geld. En in geval van problemen eenvoudig te updaten en staat dan los van eigen infra.NuKeM schreef:Ik kan het in ieder geval niet doen, geen sociale media accounts hier, sorry
Ken ook de login/passwd niet van eventueel bestaande UB-accounts.
Maar, het is waar, we zouden in de toekomst meer moeten laten weten/iets moeten laten zien.
Eventueel nog endpoint op de server die het forum draait die cpu, ram en status verschillende services exposed. Via static website kan je die dan ophalen en automatisch tonen of server volledig offline is of enkel db bijvoorbeeld.
- cyberbug
- Premium Member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 77 keer
- Contacteer:
Iets in de trend van status.userbase.be naar een ander webhosting te laten verwijzen ingeval van problemen, vind ik zeker geen slecht idee (zeker iets om mee te nemen in het migratie traject denk ik)
Het probleem was vooral dat er geen technische persoon beschikbaar was die dit kon doen tijdens de downtime.
Ik gebruik ook geen facebook of twitter.
Maar heb wel ge-idled op https://discord.com/channels/3132769172 ... 7279358976 (ik gebruik gewoon de web-versie)
En daar was het tijdens de downtime zeer druk.
Het probleem was vooral dat er geen technische persoon beschikbaar was die dit kon doen tijdens de downtime.
Ik gebruik ook geen facebook of twitter.
Maar heb wel ge-idled op https://discord.com/channels/3132769172 ... 7279358976 (ik gebruik gewoon de web-versie)
En daar was het tijdens de downtime zeer druk.
Greetz cyberbug
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ik ben momenteel niet thuis en heb al redelijk wat kunnen "genieten" van brak internet. Vandaar mijn vraag op Twitter wat er mis was.. helaas geen reactie. Daarna wel op issues gelezen dat EDP een DDOS onderging.
Jammer dat er niet zoiets is waar downtime van UB kan nagekeken of gemeld worden (en al zeker als de U geen normale opzoekmogelijkheden heeft).
Jammer dat er niet zoiets is waar downtime van UB kan nagekeken of gemeld worden (en al zeker als de U geen normale opzoekmogelijkheden heeft).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
watskebeurt jongens ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Het stond op de "storingen" pagina die op userbase.be stond tot enkele minuten terug. Men ging userbase van de oude server weghalen en in een nieuwe omgeving steken. Dat is blijkbaar dus gelukt?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Hey allemaal,
Onze server "Duvel" lijkt eind vorige week de laatste adem uitgeblazen te hebben, na meer dan 10 jaar .
Oorspronkelijk dachten we dat het puur de disks (ja, spinning disks) waren die problemen gaven, maar ook na die allemaal vervangen te hebben (dank u Sub Zero!) is de server niet stabiel online gebleven en hebben we enkele interventies van EDPnet-engineers nodig gehad om een paar keer de server een fysieke duw te moeten geven.
Ondertussen hebben we contact gehad met EDPnet voor vervanging van de omgeving en we hebben hier ook al in principe een akkoord voor, maar wegens Subke die net zijn eerste zoontje heeft mogen verwelkomen (proficiat papa! ) en ikzelf die in het buitenland op vakantie was, was het niet makkelijk snel wat dingen, al dan niet tijdelijk, geregeld te krijgen.
Ondertussen heb ik de site terug op gebracht op Sasuke's test-server - die had ik gelukkig al eerder ingericht om migratie(s) te testen, dus OS/middleware-gewijs stond dat al klaar en moest ik enkel de offsite backups restoren en wat beperkte configuraties aanpassen.
Het is alvast opmerkelijk hoevele soepeler de site draait op modernere hadware, dus da's ook al een win
Onze server "Duvel" lijkt eind vorige week de laatste adem uitgeblazen te hebben, na meer dan 10 jaar .
Oorspronkelijk dachten we dat het puur de disks (ja, spinning disks) waren die problemen gaven, maar ook na die allemaal vervangen te hebben (dank u Sub Zero!) is de server niet stabiel online gebleven en hebben we enkele interventies van EDPnet-engineers nodig gehad om een paar keer de server een fysieke duw te moeten geven.
Tot dat deze uiteindelijk zelfs na een half uur er terug de brui aan gaf...I just rebooted one server of yours.
It had an orange LED next to an exclamation mark, so I guess it was in fault.
Ondertussen hebben we contact gehad met EDPnet voor vervanging van de omgeving en we hebben hier ook al in principe een akkoord voor, maar wegens Subke die net zijn eerste zoontje heeft mogen verwelkomen (proficiat papa! ) en ikzelf die in het buitenland op vakantie was, was het niet makkelijk snel wat dingen, al dan niet tijdelijk, geregeld te krijgen.
Ondertussen heb ik de site terug op gebracht op Sasuke's test-server - die had ik gelukkig al eerder ingericht om migratie(s) te testen, dus OS/middleware-gewijs stond dat al klaar en moest ik enkel de offsite backups restoren en wat beperkte configuraties aanpassen.
Het is alvast opmerkelijk hoevele soepeler de site draait op modernere hadware, dus da's ook al een win
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 68 keer
Draait heel soepel.
Uit interesse, wat vergt het forum qwa specs voor hardware.
Is bvb een VPS 1 instapmodel van ovh voldoende.
Heb nu zelf 3 servers draaien waarvan 2 staan te slapen ( loc: Noorwegen 40ms PX , 50ms TN )
Uit interesse, wat vergt het forum qwa specs voor hardware.
Is bvb een VPS 1 instapmodel van ovh voldoende.
Heb nu zelf 3 servers draaien waarvan 2 staan te slapen ( loc: Noorwegen 40ms PX , 50ms TN )
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Werkt hier weer perfect.
Toch nog eens de vraag: kan er niet op een "onafhankelijk medium" een melding gedaan worden als er iets mis loopt.
Toch nog eens de vraag: kan er niet op een "onafhankelijk medium" een melding gedaan worden als er iets mis loopt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Plus Member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 10 keer
Bij mij ook.conehead schreef:Geen idee of ik de enige ben maar bij het klikken op de uitnodiging van discord kreeg ik een melding dat die niet meer geldig was (verlopen, ...)
Ik vind ook wel dat de website een pak vlotter werkt nu
Orange Love Trio + Speedboost
D: 382.7 Mbps - U: 38 Mbps
Oneplus 7 pro en iPad pro
D: 382.7 Mbps - U: 38 Mbps
Oneplus 7 pro en iPad pro
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
AMD Ryzen 9 3900 12-Core, waarvan 2 vCPU (3 GHz) toegewezen, 8 GB RAM, wat me doet vermoeden dat dit een AX61-NVME is, en dus NVME-"disks"-heeft (wat de performance zou kunnen verklaren, want ook unbzipppen ging heel erg snel)