P1mon
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb sinds enige tijd een slimme meter.
Een paar dagen geleden een Pi gepakt om een P1MON image erop te zetten.
Image staat erop, RPI start op en is consulteerbaar via de webinterface:
Dan bij Amazon een P1 kabel gekocht, met een "FT232R chip", zoals vermeld op de P1MON pagina.
Dus RJ11 in de P1 poort, en de USB in de RPI en... het werkt niet.
De kabels steken al zeker sinds deze voormiddag in.
De poort staat ook open, volgens Fluvius:
Ook de digitale meter zelf geeft aan dat de "gebruikerspoort" open staat:
Ik kan ook nog de "seriële instellingen" aanpassen, maar geen idee of de huidige (standaard) waarden de juiste zijn of niet?
Iemand suggesties, tips?
Een paar dagen geleden een Pi gepakt om een P1MON image erop te zetten.
Image staat erop, RPI start op en is consulteerbaar via de webinterface:
Dan bij Amazon een P1 kabel gekocht, met een "FT232R chip", zoals vermeld op de P1MON pagina.
Dus RJ11 in de P1 poort, en de USB in de RPI en... het werkt niet.
De kabels steken al zeker sinds deze voormiddag in.
De poort staat ook open, volgens Fluvius:
Ook de digitale meter zelf geeft aan dat de "gebruikerspoort" open staat:
Ik kan ook nog de "seriële instellingen" aanpassen, maar geen idee of de huidige (standaard) waarden de juiste zijn of niet?
Iemand suggesties, tips?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 17 keer
Eerst maar met de stomme dingen beginnen: de meter heeft zowel een s1 als een p1 poort. Ben je zeker dat de kabel in de p1 poort steekt?
Snelheid van seriele verbinding is inderdaad 115200 baud.
Wat geeft volgend commando: cat /dev/ttyUSB0 ?
Snelheid van seriele verbinding is inderdaad 115200 baud.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 65 keer
Hoe lang staat de poort al open op de website van fluvius ? Ik heb een dikke week moeten wachten vanaf het moment van open zetten op de website tot het effectief aktief zijn van de poort op de meter.
- heist_175
- Elite Poster
luukske schreef:Eerst maar met de stomme dingen beginnen: de meter heeft zowel een s1 als een p1 poort. Ben je zeker dat de kabel in de p1 poort steekt?
Code: Selecteer alles
login as: p1mon
[email protected].*.*'s password:
Linux p1mon 5.10.17-v7+ #1421 SMP Thu May 27 13:59:01 BST 2021 armv7l
The programs included with the Debian GNU/Linux system are free software;
the exact distribution terms for each program are described in the
individual files in /usr/share/doc/*/copyright.
Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
You have mail.
p1mon@p1mon(eth0=192.168.*.* wlan0=):~ $ cat /dev/ttyUSB0
De website van Fluvius zegt dat het open staat, de meter zelf zegt ook dat het open staat (zie OT).StarWing schreef:Hoe lang staat de poort al open op de website van fluvius ? Ik heb een dikke week moeten wachten vanaf het moment van open zetten op de website tot het effectief aktief zijn van de poort op de meter.
Het is ondertussen van maandag of dinsdag vorige week geleden dat ik het aangevraagd heb bij Fluvius.
Toen ik dat enkele dagen geleden wilde consulteren, kreeg ik een error.axs schreef:Ook hier een aantal dagen moeten wachten voordat de poort effectief open was.
Wel te checken via de website van Fluvius. Eenmaal er daar data verschijnt, staat de poort zeker open.
Nu kreeg ik - na veel "volgende" klikken - wel data:
-
- Plus Member
Ik heb het hier nog eens geprobeerd. Als ik op mijn Fluvius de p1 poort uitzet, dan verdwijnt de pijl bij de GP op de meter onmiddellijk en stopt de data van de p1 poort. Als ik de poort weer activeer, dan verschijnt de pijl en data weer zo goed als onmiddellijk. Ik ga er dus vanuit dat als de pijl bij GP in de meter actief is, er daadwerkelijk data uit de p1 poort komt.
Ik gebruik hier ook een (zelfgemaakte) kabel met ftdi chip en geinverteerde signalen. En pull-up weerstand. Dus die kabel die je gekocht hebt zou moeten werken.
Ik gebruik hier ook een (zelfgemaakte) kabel met ftdi chip en geinverteerde signalen. En pull-up weerstand. Dus die kabel die je gekocht hebt zou moeten werken.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
waarom heb je gekozen voor P1mon en niet DSMreader?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 25 keer
Draai eens het “lsusb” commando
Je zou dan iets in deze trend te zien moeten krijgen:
Daarmee weet je direct dat je kabel al dan niet gedetecteerd wordt.
Je zou dan iets in deze trend te zien moeten krijgen:
p1mon@p1mon(eth0=192.168.0.32 wlan0=):~ $ lsusb
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
- heist_175
- Elite Poster
Kende ik niet.honda4life schreef:waarom heb je gekozen voor P1mon en niet DSMreader?
kdhoe schreef:Draai eens het “lsusb” commando
Je zou dan iets in deze trend te zien moeten krijgen:Daarmee weet je direct dat je kabel al dan niet gedetecteerd wordt.Code: Selecteer alles
p1mon@p1mon(eth0=192.168.0.32 wlan0=):~ $ lsusb Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
p1mon@p1mon(eth0=192.168.*.* wlan0=):~ $ lsusb
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. SMC9514 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
p1mon@p1mon(eth0=192.168.*.* wlan0=):~ $
Al rondklikkend in de menu's, kwam ik de logs tegen
2021-09-01 20:47:44,612
CRITICAL
main_prod database niet te openen(1)./p1mon/mnt/ramdisk/e_serial.db) melding:file is not a database
https://www.ztatz.nl/p1-monitor-download-201912-2/
Hier heeft ook iemand dat probleem, maar het gaat daar over een corrupte SD-kaart.
Ik heb de SD-kaart nog maar net (terug) in gebruik. Hoe zou P1mon kunnen werken vanop een corrupte SD-kaart?
- honda4life
- Elite Poster
Wat is je beoogde doel, denk toch wel een aanrader.heist_175 schreef:Kende ik niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Elite Poster
https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v ... quick.htmlhonda4life schreef:DSMreader
Dat is wel andere koek dan een image installeren en verbinden op de web-interface zoals bij P1MON, of zoals bij PiHole .
Het doel is de data zelf (ook) hebben.honda4life schreef:Wat is je beoogde doel, denk toch wel een aanrader.
Ik heb 7 jaar geleden een kWh-logger geplaatst en begin dit jaar kon ik de data goed gebruiken om een inschatting te maken van een PV+batterij-installatie. Ik kende namelijk mijn verbruik van de voorbije 7 jaar...
- silentkiller
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Bwoah, als ik zo'n dingen zie tegenwoordig, denk ik direct: "dat zal iemand al wel in een docker image gestoken hebben"heist_175 schreef: Dat is wel andere koek dan een image installeren en verbinden op de web-interface zoals bij P1MON, of zoals bij PiHole .
Bron
version: '3'
services:
db-dsmr:
image: postgres
container_name: db-dsmr
volumes:
- <dir>/db:/var/lib/postgresql/data
restart: unless-stopped
environment:
- POSTGRES_USER=dsmrreader
- POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader
- POSTGRES_DB=dsmrreader
networks:
- net-dsmr
dsmr:
container_name: dsmr
image: ualex73/dsmr-reader-docker
container_name: dsmr
restart: unless-stopped
volumes:
- ./dsmr/backups:/home/dsmr/app/backups
- /dev:/dev
environment:
- DJANGO_DATABASE_HOST=db-dsmr
- DSMRREADER_ADMIN_USER=admin
- DSMRREADER_ADMIN_PASSWORD=password
ports:
- 8888:80
devices:
- /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
networks:
- net-dsmr
networks:
net-dsmr:
driver: bridge
- heist_175
- Elite Poster
Met een ander SD-kaartje werkt het.
Of: ik krijg data te zien, we zullen er voorlopig maar vanuit gaan dat het correcte data is.
> We hebben nog geen gas verbruikt sinds ik het nieuwe SD-kaartje geplaatst heb, benieuwd of dat ook zomaar werkt.
> Kan ik daar ergens kwartierpiekwaarden zien?
Of: ik krijg data te zien, we zullen er voorlopig maar vanuit gaan dat het correcte data is.
> We hebben nog geen gas verbruikt sinds ik het nieuwe SD-kaartje geplaatst heb, benieuwd of dat ook zomaar werkt.
> Kan ik daar ergens kwartierpiekwaarden zien?
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
FAQ Fluvius:
Ik heb Fluvius om uitleg gevraagd ...
Maar die activering vind ik nergens terug in Mijn Fluvius.Wanneer is het piekvermogen gemeten?
De digitale meter zal automatisch je verbruik en je piekvermogen per maand bijhouden.
Wil je weten wanneer je piekvermogen gemeten werd, dan kan je best eerst je verbruik in kwartierwaarden activeren in Mijn Fluvius.
Het grootste verbruik per kwartier zal je piekvermogen zijn.
Wanneer je die verbruikswaarde in kWh maal 4 doet, krijg je het piekvermogen uitgedrukt in kW.
Ik heb Fluvius om uitleg gevraagd ...
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
- heist_175
- Elite Poster
Op de P1mon kan ik de kwartierwaarden niet vinden.
Bij Fluvius heb ik dat gisteren geactiveerd, maar volgens mij kreeg ik de melding dat ik een dag moest wachten eer het actief zou zijn.
Bij Fluvius heb ik dat gisteren geactiveerd, maar volgens mij kreeg ik de melding dat ik een dag moest wachten eer het actief zou zijn.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 25 keer
Data van gasverbruik werkte bij mij eerst ook niet. Niet via P1Mon en niet via de site van Fluvius. Na enkele weken begon dit opeens te werken. Niets moeten voor doen. Afwachten dus.heist_175 schreef:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik volg effe niet.axs schreef:Wel te checken via de website van Fluvius. Eenmaal er daar data verschijnt, staat de poort zeker open.
Als je de poort openzet, krijg je dus ineens ook al je data te zien via hun site?
-
- Plus Member
Nee, die twee dingen staan los van elkaar. Data op de site is altijd beschikbaar in grafiekvorm. Als je daarnaast extra data, zoals kwartierdata, wilt hebben, dan kun je dat op de site activeren. Dit komt dan beschikbaar als downloadbaar bestand.
En daarnaast kun je dan de p1 poort nog openzetten, zodat je zelf data kunt loggen.
En daarnaast kun je dan de p1 poort nog openzetten, zodat je zelf data kunt loggen.
-
- Elite Poster
Ah, ok.
Is er terzijde een manier om die site/Fluvius GDPR gewijs te verbieden mijn data te gebruiken en verwerken?
Want ik ben toch geen fan hiervan, eerlijk gezegd.
De bedoeling van de P1 poort is net dat *ik* aan de data kan, maar de rest enkel aan de meterstand voor verwerking van de factuur.
Is er terzijde een manier om die site/Fluvius GDPR gewijs te verbieden mijn data te gebruiken en verwerken?
Want ik ben toch geen fan hiervan, eerlijk gezegd.
De bedoeling van de P1 poort is net dat *ik* aan de data kan, maar de rest enkel aan de meterstand voor verwerking van de factuur.
- heist_175
- Elite Poster
Fluvius kan ook aan diezelfde data die jij uit de P1-poort krijgt, ze gebruiken die nl voor de facturatie.ITnetadmin schreef: De bedoeling van de P1 poort is net dat *ik* aan de data kan, maar de rest enkel aan de meterstand voor verwerking van de factuur.
- honda4life
- Elite Poster
De handleiding is zeer duidelijk, ik ben er zeker van dat je dat ook zou kunnen mits een beetje Google.heist_175 schreef:https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v ... quick.htmlhonda4life schreef:DSMreader
Dat is wel andere koek dan een image installeren en verbinden op de web-interface zoals bij P1MON, of zoals bij PiHole .
Het doel is de data zelf (ook) hebben.honda4life schreef:Wat is je beoogde doel, denk toch wel een aanrader.
Ik heb 7 jaar geleden een kWh-logger geplaatst en begin dit jaar kon ik de data goed gebruiken om een inschatting te maken van een PV+batterij-installatie. Ik kende namelijk mijn verbruik van de voorbije 7 jaar...
Plus, je hebt een goede cleane raspberry, die hopelijk wat toegangkelijker is er zelf aan de slag mee te gaan.
Ik in had trouwens ook geen waarden van gas eerst, m'n data kwam ook niet tot bij Fluvius.
Ik heb dan eens gebeld dat ik geen meterstanden meer ga noteren met een digitale meter... Het was rap in orde
- heist_175
- Elite Poster
DSMReader oogt niet zo easy peasy als de P1mon, maar de handleiding lijkt idd behoorlijk uitgebreid. Het zou me wel lukken.
Nu de P1mon werkt, weet ik niet zo goed wat de meerwaarde of het verschil is tussen P1mon en DSMReader?
Deze ochtend een douche gepakt en ik zie toch gasverbruik in de P1, dus het zal wel werken.
Nu de P1mon werkt, weet ik niet zo goed wat de meerwaarde of het verschil is tussen P1mon en DSMReader?
Deze ochtend een douche gepakt en ik zie toch gasverbruik in de P1, dus het zal wel werken.
-
- Elite Poster
Klopt, dat is ook wat ik zeg.heist_175 schreef:Fluvius kan ook aan diezelfde data die jij uit de P1-poort krijgt, ze gebruiken die nl voor de facturatie.ITnetadmin schreef: De bedoeling van de P1 poort is net dat *ik* aan de data kan, maar de rest enkel aan de meterstand voor verwerking van de factuur.
Die data voor meer gebruiken dan de factuur, zonder expliciete toestemming van de klant, lijkt me echter een overtreding van de GDPR.
Ze mogen enkel die data opvragen en gebruiken die ze strict nodig hebben voor die facturatie, en niet meer.
Aangezien een tellerstand voorlopig genoeg is, mogen ze zeker niet zoveel data slorpen dat ze verbruiksgrafieken kunnen maken.
Of heb ik dat nu verkeerd voor?
Enfin soit, ik ga te ver offtopic hiermee.
- heist_175
- Elite Poster
Als je de stroom data ziet, zal hun GSM-module die in de meter zit, overuren moeten draaien om zoveel data te versturen.ITnetadmin schreef:Ze mogen enkel die data opvragen en gebruiken die ze strict nodig hebben voor die facturatie, en niet meer.
Aangezien een tellerstand voorlopig genoeg is, mogen ze zeker niet zoveel data slorpen dat ze verbruiksgrafieken kunnen maken.
Of heb ik dat nu verkeerd voor?
Anderzijds, met verbruiksdata per kwartier, die denk ik met een dag vertraging verstuurd worden naar Fluvius, kan je een behoorlijk verbruiksprofiel samenstellen.
Dat wordt dan weer tegengewerkt door een batterij: wat zie je dan nog in de verbruiksdata?
https://mijn.fluvius.be/verbruik/
Aanmelden
En dankrijg je een overzicht van uw verbruik.
- honda4life
- Elite Poster
Verbruik op kwartierbasis is reeds de standaard in de industrie. 96 intervallen per dag x 4 tellers... Laat het al 64 bit zijn is nog maar 9 kilobyte per dag.