Dus als ik jou goed begrijp zou je dus moeten verhuizen als je van werk veranderd of als het OV in je buurt veranderd en niet meer zo goed is als voorheen.duizend schreef: Yep weeral hetzelfde drogargument, eerst ergens gaan wonen waar er geen deftig OV is: ah ja, niet belangrijk want ik heb immers een salariswagen.
En dan hetzelfde argument gebruiken om de salariswagen te verantwoorden "ja, waar ik woon is geen deftig OV dus ik moet wel een salariswagen krijgen"
Maar jij mag gerust met een auto de verplaatsing doen hoor, alleen kan het niet dat de overheid dit blijft sponsoren terwijl ze een beleid voert om het autogebruik te verminderen. Is dat nu zo moeilijk?
Al die andere blabla van misbruiken open een apart topic dan dicussiëren we daar verder over die zaken.
Steeds datzelfde rookgordijn omdat je geen argumenten hebt
Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan
-
- Plus Member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 11 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik lees die uitspraak hier constant... maar verklaar je nader ?duizend schreef:1. De regering voert al jaren een beleid om het autogebruik te verminderen.
Ik kan nergens iets vinden dat de regering quota's heeft gezet op het aantal wagens of duidelijk zegt dat deze moeten verminderen.
Ik denk dat je je vergist met de lapmiddelen (ttz. rekeningrijden) die men wil invoeren om het gebrek aan deftige infrastructuur op te lossen.
-
- Premium Member
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
- Locatie: leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 16 keer
"6. mogelijke oplossing 1: mobiliteitsbudget voor iedereen dat zijn voordeel verliest zodat er nu eindelijk echt eens een shift komt naar minder autogebruik"
Voila gratis gecorrigeerd
Andere werkgevers mogen dat ook inzetten als onderdeel van hun loonpakket.
Voila gratis gecorrigeerd
Andere werkgevers mogen dat ook inzetten als onderdeel van hun loonpakket.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Op den BASF zijn ze toch volop nieuwe wagens aan het bestellen via hun cafetaria plan, goedkoper dan eigen wagen. En dat zijn gewoon operators die in shift staan hé, is dus nog af te wachten wat die shift juist zou inhouden als ge dat gaat toepassen op de rest, daar waar er reeds 2 wagens in het gezin bestaat de meeste kans om er ene buiten te zwieren.duizend schreef: 6. mogelijke oplossing 1: mobiliteitsbudget voor iedereen zodat er nu eindelijk echt eens een shift komt naar minder autogebruik
Ik in ieder geval niet, het is mijn enigste gezinswagen, met 20k/jaar,90% buiten de spitsuren en waarvan 10% woonwerk verkeer. En volgend jaar moet ik er een nieuwe kiezen, zal een shift worden naar een duurzamer model en/of kleiner waarschijnlijk, I don't care. Schaf je alles af, dan koop ik terug een oud krel en blijf daar mee rondcrossen(er zal dan gewoon een pak minder geld gaan naar de rest van de economie, want sparen doe ik bijna niet momenteel met de verbouwing dus dat moet dan richting auto gaan)
Kan ik mij totaal in vinden, maar wel op een sociaal eerlijke manier :duizend schreef: 7. mogelijke oplossing 2: belasting op arbeid globaal verlagen door allerhande "constructies" af te schaffen
1. ALLE constructies
2. de behaalde belastingverlaging van onderuit, dus de belastingvrije sommen, zodat iedereen evenveel bijkrijgt, ongeacht je loon
3. indexaanpassing behouden, op dezelfde manier, geen 2% maar een vast bedrag, anders loopt de betere verdieners steeds verder uit
-
- Premium Member
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
- Locatie: leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 16 keer
Dan krijg je het omgekeerde dat iedereen evenveel gaat verdienen.3. indexaanpassing behouden, op dezelfde manier, geen 2% maar een vast bedrag, anders loopt de betere verdieners steeds verder uit
Of toch een afzwakking en de kosten stijgen wel in %.
Verdien je meer heb je ook een andere standaard te behouden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Jij leeft onder een steen zeker?DarkV schreef:Ik lees die uitspraak hier constant... maar verklaar je nader ?duizend schreef:1. De regering voert al jaren een beleid om het autogebruik te verminderen.
Ik kan nergens iets vinden dat de regering quota's heeft gezet op het aantal wagens of duidelijk zegt dat deze moeten verminderen.
Ik denk dat je je vergist met de lapmiddelen (ttz. rekeningrijden) die men wil invoeren om het gebrek aan deftige infrastructuur op te lossen.
Bvb. Beleidsnota 2019-2024
Ik streef naar de uitbouw van een multimodaal vervoerssysteem dat zoveel als mogelijk uitgaat van het STOP- principe, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.
Gesponsorde autokilometers passen duidelijk NIET in deze visie.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Er is een groot verschil tussen een "multimodaal vervoerssysteem" willen uitbouwen en "autogebruik willen verminderen".
Het een kan het gevolg zijn van het ander maar ik zie er alvast nergens een gerichte vermindering in van autoverbruik.
Het aantal wagens is in Belgie de laatste 10 jaar trouwens gemiddeld gestegen met 1.27% per jaar.
Het een kan het gevolg zijn van het ander maar ik zie er alvast nergens een gerichte vermindering in van autoverbruik.
Het aantal wagens is in Belgie de laatste 10 jaar trouwens gemiddeld gestegen met 1.27% per jaar.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Bahnee, geen groot verschil. Amper verschil zelfs.DarkV schreef:Er is een groot verschil tussen een "multimodaal vervoerssysteem" willen uitbouwen en "autogebruik willen verminderen".
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Grappig toch hoe sommigen de aarde zelfs plat zouden verklaren om toch maar dwars te gaan liggen voor de evidentie zelf. We staan steeds meer stil en files kosten naast milieu- en praktische nadelen ook veel geld aan de economie. Er zijn LEZ en autovrije gebieden in steden. Toch zou de overheid niet streven naar minder wagens
Nog beter is verwijzen naar het "gebrek aan deftige infrastructuur"
Er zijn uiteraard nog wegen tekort en plaats teveel om vol beton te gieten
Nog beter is verwijzen naar het "gebrek aan deftige infrastructuur"
Er zijn uiteraard nog wegen tekort en plaats teveel om vol beton te gieten
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Is er een quota op het aantal wagens ?
Is er een verbod op het kopen van een wagen ?
Zijn er minder wagens ?
Worden wagens substantieel extra belast ?
Worden er minder kilometers gereden ?
... ondanks wat je wil beweren zie ik geen enkele motivatie om minder wagens op onze wegen te hebben (wat die beleidsnota ook mag beweren).
Het enige wat ik zie zijn enkele aanpassingen wat betreft de milieu aspecten van een wagen (een LEZ zone is niet voor minder wagens maar voor groenere wagens). Blijf dus gerust roepen maar je natte droom is tot op heden VER van de realiteit (en dat zal zo blijven als we blijven aanmodderen met het OV en steevast de schuld bij de burger leggen dat het zijn fout is dat hij op den boeren buiten woont).
Toch ook gek dat we huizen op den boeren buiten subsidieren... SCHANDE zou ik zeggen
Is er een verbod op het kopen van een wagen ?
Zijn er minder wagens ?
Worden wagens substantieel extra belast ?
Worden er minder kilometers gereden ?
... ondanks wat je wil beweren zie ik geen enkele motivatie om minder wagens op onze wegen te hebben (wat die beleidsnota ook mag beweren).
Het enige wat ik zie zijn enkele aanpassingen wat betreft de milieu aspecten van een wagen (een LEZ zone is niet voor minder wagens maar voor groenere wagens). Blijf dus gerust roepen maar je natte droom is tot op heden VER van de realiteit (en dat zal zo blijven als we blijven aanmodderen met het OV en steevast de schuld bij de burger leggen dat het zijn fout is dat hij op den boeren buiten woont).
Toch ook gek dat we huizen op den boeren buiten subsidieren... SCHANDE zou ik zeggen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Er zijn geen quota nodig, de capaciteit is fysische beperkt en we merken er dagelijks de gevolgen van.
Het is ook een denkfout dat als er nog onvoldoende resultaat is dat er ook geen intentie zou zijn.
Je kan een intentie hebben zonder quota, verboden of belastingen. Dat zijn dingen die men pas later inzet als andere zaken onvoldoende werken. Wat niet is kan nog komen dus, niet dat ik er altijd voorstander van ben.
Er zijn echter wel degelijk signalen voor minder wagens. Wegen worden vaker ingekrimpt om meer plaats te bieden voor busbanen en fietsers. Er bestaan taksen op wagens en het voordeel van bedrijfswagens wordt langzaam maar zeker teruggeschroefd. Er zijn meer verkeersvrije plaatsen, er zijn fietsstraten, fietsautostrades,... Je hebt een punt dat de overheid meer kan doen maar dan krijg je van mensen als jij snel opmerkingen genre overheid, geen draagvlak en andere excuses.
Je hebt ook gelijk dat het OV te weinig efficiënt gebruikt en beheerd wordt maar het is moeilijk een OV uit te bouwen als men wagens blijft subsidiëren.
Ik heb niets tegen op den buiten wonen maar men moet dan ook maar de gevolgen van die keuze dragen.
Het is ook een denkfout dat als er nog onvoldoende resultaat is dat er ook geen intentie zou zijn.
Je kan een intentie hebben zonder quota, verboden of belastingen. Dat zijn dingen die men pas later inzet als andere zaken onvoldoende werken. Wat niet is kan nog komen dus, niet dat ik er altijd voorstander van ben.
Er zijn echter wel degelijk signalen voor minder wagens. Wegen worden vaker ingekrimpt om meer plaats te bieden voor busbanen en fietsers. Er bestaan taksen op wagens en het voordeel van bedrijfswagens wordt langzaam maar zeker teruggeschroefd. Er zijn meer verkeersvrije plaatsen, er zijn fietsstraten, fietsautostrades,... Je hebt een punt dat de overheid meer kan doen maar dan krijg je van mensen als jij snel opmerkingen genre overheid, geen draagvlak en andere excuses.
Je hebt ook gelijk dat het OV te weinig efficiënt gebruikt en beheerd wordt maar het is moeilijk een OV uit te bouwen als men wagens blijft subsidiëren.
Ik heb niets tegen op den buiten wonen maar men moet dan ook maar de gevolgen van die keuze dragen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Zodra het alternatief beter is zullen we een kentering zien... maar dat bereik je niet door het bestaande nog slechter te maken dan het alternatief.
En het verhaaltje dat we het OV niet kunnen uitbouwen omdat we wagens subsidieren is een zwak excuus.
En het verhaaltje dat we het OV niet kunnen uitbouwen omdat we wagens subsidieren is een zwak excuus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
het OV kan met meer geld veel meer zaken doen. Het is wel belangrijk dat elke euro ook efficiënt wordt besteed. Dat is de enige voorwaarde voor een beter openbaar vervoer.
Maar als je ziet dat er nog steeds geen deftige oplossing is qua netwerk om internet aan te bieden op het treinnet. We met verouderde spullen rijden etc. Dan is er nog veel werk. Niet te vergeten de onbereikbaarheid van sommige plekken met quasi geen vervoer. Dat is vooral waarom veel mensen het ontzien. Bedoel als er maar 2 bussen per dag rijden dan mag je het op je buik schrijven.
Aan de andere kant zitten we nog steeds met de flessenhals die Brussel-Centraal heet en dat is een probleem waar de beste mobiliteitsexperts zouden aan moeten werken, zeker als je treinen promoot. Alleen is dat best kostelijk.
Aan het project hangt volgens het document een prijskaartje van 2 miljard euro. De werken zouden ongeveer tien jaar duren.
Maar als je ziet dat er nog steeds geen deftige oplossing is qua netwerk om internet aan te bieden op het treinnet. We met verouderde spullen rijden etc. Dan is er nog veel werk. Niet te vergeten de onbereikbaarheid van sommige plekken met quasi geen vervoer. Dat is vooral waarom veel mensen het ontzien. Bedoel als er maar 2 bussen per dag rijden dan mag je het op je buik schrijven.
Aan de andere kant zitten we nog steeds met de flessenhals die Brussel-Centraal heet en dat is een probleem waar de beste mobiliteitsexperts zouden aan moeten werken, zeker als je treinen promoot. Alleen is dat best kostelijk.
Aan het project hangt volgens het document een prijskaartje van 2 miljard euro. De werken zouden ongeveer tien jaar duren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat is de traditionele techniek om de vis te verzuipen, er is nog geen voldoende alternatief dus we doen niets.
Het OV moet en kan beter maar wat zien we in de praktijk. Politiek die pushed om het uit te verkopen aan de privé door het af te bouwen ipv te investeren. Neen, wij investeren als enige ter wereld op opgeziene wijze in files. Dat is voor sommige logisch
Het OV moet en kan beter maar wat zien we in de praktijk. Politiek die pushed om het uit te verkopen aan de privé door het af te bouwen ipv te investeren. Neen, wij investeren als enige ter wereld op opgeziene wijze in files. Dat is voor sommige logisch
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Plus Member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 11 keer
Misschien had men het OV op sommige plaatsen eerst niet moeten verminderen.Dizzy schreef: Je hebt ook gelijk dat het OV te weinig efficiënt gebruikt en beheerd wordt maar het is moeilijk een OV uit te bouwen als men wagens blijft subsidiëren.
Ik heb niets tegen op den buiten wonen maar men moet dan ook maar de gevolgen van die keuze dragen.
En blijkbaar ben jij ook van mening dat als je van werk veranderd dat je dan ook moet verhuizen
En waar moet je dab gaan wonen als jij de ene kant op moet om te werken en je vrouw de andere kant?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Inderdaad... eerst alternatieven, dan kan je de rest afbouwen... lijkt me gezond verstand !Dizzy schreef:Dat is de traditionele techniek om de vis te verzuipen, er is nog geen voldoende alternatief dus we doen niets.
Trouwens als we het plan bureau mogen geloven ga je nog vele jaren frustratie tegemoet; https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... ar-AANdAgz
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Het zou al veel helpen mochten ze alle piekuurtreinen die Brussel-Zuid als eerste station hebben op de N-Z-as effectief beperken tot Brussel-Zuid ipv. ze te laten doorrijden naar Schaarbeek. Omgekeerd net hetzelfde: beperk alle piekuurtreinen die Brussel-Noord als eerste station op de N-Z-as hebben tot Brussel-Noord (of zelfs Schaarbeek). Als je dan twee sporen in Brussel-Centraal vrijhoudt om continu te pendelen tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord of Schaarbeek (om de 10 minuten een trein), dan lijkt me een deel van die flessenhals al opgelost. Gebruik ook meer het westelijke en oostelijke ringspoor zodat niet alles dóór de N-Z-as moet...boonpwnz schreef:Aan de andere kant zitten we nog steeds met de flessenhals die Brussel-Centraal heet en dat is een probleem waar de beste mobiliteitsexperts zouden aan moeten werken, zeker als je treinen promoot. Alleen is dat best kostelijk.
Uiteraard kan ik dat niet met cijfers onderbouwen, ik ben maar een simpele pendelaar tussen Brugge en Leuven.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Denk inderdaad dat hier echt eens een paar mobiliteitsexperts voor moeten samen zitten want het is echt een hel soms. Eigenlijk zouden die pendeltreinen ook moeten flexibeler kunnen werken. Bv geen controles tussen Brussel Zuid en Noord. Dat zal op zich niet het verschil maken. Maar inderdaad het splitsen zou al veel helpen.Sinna schreef: Als je dan twee sporen in Brussel-Centraal vrijhoudt om continu te pendelen tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord of Schaarbeek (om de 10 minuten een trein), dan lijkt me een deel van die flessenhals al opgelost. Gebruik ook meer het westelijke en oostelijke ringspoor zodat niet alles dóór de N-Z-as moet...
Uiteraard kan ik dat niet met cijfers onderbouwen, ik ben maar een simpele pendelaar tussen Brugge en Leuven.
Ik zou zelfs meer zeggen en niet om de 10 minuten maar om de 5 minuten(nu komt er ook elke 5 minuten een trein toe op elk spoor haast) zeker als je weet dat Zuid en Noord 20+ sporen hebben. Als je dan de hoge snelheidstreinen en treinen voor brussels airport laat op 2 sporen. En 4 sporen gebruikt voor constante doorstroming van treinen. Dat zou denk ik de reistijd nauwelijks beïnvloeden maar het gemak van Brussel te vermijden bij elk spoor grondig herwerken.
Mogelijks is samenwerken met een bus shuttledienst ook een optie buiten de spits zodat het treinnetwerk ontlast wordt voor vervoer tussen Brussel zuid en noord. Dit laatste vooral om meer personeel toe te laten tijdens de spits op de treinen zelf en kunnen dit compenseren in de 'rust' uren.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ja, maar dan mag dat niet zo gaan zoals de Noord-Zuid-verbinding (N74) hier in het Noorden, dan zal het nog lang duren.
Experts is goed, maar beslissingen achteraf ...
Na 40-50 jaren is er eindelijk schot in de zaak aan het komen.
Zolang niet weer een of andere lobby-groep zich ermee moeit natuurlijk.
Experts is goed, maar beslissingen achteraf ...
Na 40-50 jaren is er eindelijk schot in de zaak aan het komen.
Zolang niet weer een of andere lobby-groep zich ermee moeit natuurlijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Wel het ding is dat infrabel in 2019 al begon met onderzoeken hoe de noord zuid as op tafel zal liggen. Zij willen een extra tunnel boren. Dat is pas een termijndoelstelling voor 2040 maar de vraag is wat je in de tussentijd doet. Het ding is dat je eigenlijk niet mag denken hoe het nu is qua openbaar vervoer maar hoe het binnen 40-50 jaar is. Dat is lastig maar moet haalbaar zijn.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Voor alle duidelijkheid: ik bepleit hier niet het splitsen van IC-verbindingen, maar louter het beperken van piekuurtreinen tot vlak vóór de N-Z-as. Als je binnen de 10 minuten je volgende trein hebt die wél door de N-Z-as gaat, dan lijkt me dat inderdaad niet onoverkomelijk. Laat ook alle ICT-treinen of extra treinen niet door de N-Z gaan...boonpwnz schreef:Maar inderdaad het splitsen zou al veel helpen.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ja nee maar dat bedoel ik juist met splitsen.
Het probleem heel vaak nu in de spits is als er 1 iets gebeurd heel Brussel-Centraal vol zit. Want de marge om te wisselen van spoor is uitermate klein.
In feite zou je moeten werken met inderdaad het beperken maar dit ook hybride maken. Bv mensen die trein naar de kust nemen en die in Gent of in Brugge voor een afgeschafte trein staan dat zou moeten voorkomen worden door sommige treinen te laten sporen tussen Brussel zuid en de kust. Andere treinen weer van verder.
Maar Dan zou het wel zo moeten zijn dat je 2 soorten diensten aanbied.
Een rechtstreekse die heel de route doet en een beperkte met mogelijkheid tot overstap. Dit is organisatorisch een heel karwei maar zorgt er wel voor als er een probleem in Brussel-centraal is dat niet altijd moet gewacht worden op een volgende trein in Gent of Brugge.
Dan kan je idee volledig plaatsvinden. 2 sporen voor een pendeltrein 2 sporen voor volledige routes en 2 sporen voor hst's
Het probleem heel vaak nu in de spits is als er 1 iets gebeurd heel Brussel-Centraal vol zit. Want de marge om te wisselen van spoor is uitermate klein.
In feite zou je moeten werken met inderdaad het beperken maar dit ook hybride maken. Bv mensen die trein naar de kust nemen en die in Gent of in Brugge voor een afgeschafte trein staan dat zou moeten voorkomen worden door sommige treinen te laten sporen tussen Brussel zuid en de kust. Andere treinen weer van verder.
Maar Dan zou het wel zo moeten zijn dat je 2 soorten diensten aanbied.
Een rechtstreekse die heel de route doet en een beperkte met mogelijkheid tot overstap. Dit is organisatorisch een heel karwei maar zorgt er wel voor als er een probleem in Brussel-centraal is dat niet altijd moet gewacht worden op een volgende trein in Gent of Brugge.
Dan kan je idee volledig plaatsvinden. 2 sporen voor een pendeltrein 2 sporen voor volledige routes en 2 sporen voor hst's
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Een trein is daar gewoon niet efficient voor (voor je het weet heb je 20% meer tijd nodig voor de "simpele" connectie)... dat is voor langere afstanden.Sinna schreef:Als je dan twee sporen in Brussel-Centraal vrijhoudt om continu te pendelen tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord of Schaarbeek (om de 10 minuten een trein)
Zoiets zou je met een volledig geautomatiseerde metro moeten doen die om de paar minuten rijdt.
Het idee van de hubs is misschien leuk... maar iedere connectie is overhead en dat loopt heel snel op (ook al is het telkens maar 5 minuten) als de frequentie te laag is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat is gewoon uitstellen en hopen op afstel want je weet dat er van de alternatieven weinig komt zonder geld... dat nu naar subsidies gaat. Files subsidiëren lijkt me geen gezond verstand.DarkV schreef:Inderdaad... eerst alternatieven, dan kan je de rest afbouwen... lijkt me gezond verstand !Dizzy schreef:Dat is de traditionele techniek om de vis te verzuipen, er is nog geen voldoende alternatief dus we doen niets.
Trouwens als we het plan bureau mogen geloven ga je nog vele jaren frustratie tegemoet; https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... ar-AANdAgz
Dat van de zelfrijdende wagens heb ik zelf al een paar keer vermeld. Het zal de noodzaak om WEL iets te doen enkel groter maken.
De tunnel in Brussel is inderdaad een probleem maar ook daar heeft men ingrijpen altijd uitgesteld en ondertussen banen bijgelegd en nu zitten we met de gebakken peren en geen gezond verstand.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Ik zie DarkV al krakers verdedigen, want ze zijn legaal bezig (i.e. ze mogen niet legaal uit het pand verwijderd worden) en stél dat ze hun kraakpand kwijtraken, dan gaan ze toch wel minderen in comfort! Gaat niet hé? Laten we de krakers maar zitten, da's het belangrijkste. Dat een ander er onevenredig problemen door heeft, maakt niet uit.
Ben maar een analogie aan het zoeken die past binnen de context. Corrigeer mij gerust als er iets aan rammelt.
Ben maar een analogie aan het zoeken die past binnen de context. Corrigeer mij gerust als er iets aan rammelt.
-
- Plus Member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 8 keer
Niet onoverkomelijk? Misschien niet voor u, maar wat met de mensen die hierdoor weer elke dag minstens 20 minuten extra onderweg zijn? In Brussel Noord is het niet altijd evident om te zien welke trein er als volgende naar Zuid gaat, en omgekeerd. Ik ben zo eens 10 minuten van spoor naar spoor aan het rennen geweest, en telkens net op tijd om deuren te zien sluiten. UIteindelijk heeft die verplichte uitstap in Noord me ongeveer een half uur extra reistijd opgeleverd. Reken maar uit wat dat op week / jaarbasis zou betekenen.Sinna schreef: Voor alle duidelijkheid: ik bepleit hier niet het splitsen van IC-verbindingen, maar louter het beperken van piekuurtreinen tot vlak vóór de N-Z-as. Als je binnen de 10 minuten je volgende trein hebt die wél door de N-Z-as gaat, dan lijkt me dat inderdaad niet onoverkomelijk. Laat ook alle ICT-treinen of extra treinen niet door de N-Z gaan...
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ganse topic verplaatst naar het "maatschappelijke discussies" Forum.
Hoewel dit Forum minder (niet) gemodereerd wordt, blijven de gedragsregels van Userbase ook hier van toepassing, onder andere in de eerste plaats respect voor de andere users ...
Hoewel dit Forum minder (niet) gemodereerd wordt, blijven de gedragsregels van Userbase ook hier van toepassing, onder andere in de eerste plaats respect voor de andere users ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het is niet zo simpel op te lossen door die splitsing voor en na de tunnel in te voeren. Dat idee is er al vaker geweest en er waren altijd teveel nadelen aan verbonden.
Ten eerste moeten heel veel mensen dan overstappen. Het is nu al druk in die stations, op zo'n massa is het vragen om problemen en zullen de stations ook aangepast moeten worden.
Een ander probleem is dat die treinen doorrijden omdat dat lijnen zijn die aan een heel schema hangen. De trein die in Eupen toekomt is waarschijnlijk de trein die de ochtend erop weer in de andere richting vertrekt. Er is maw een heel beheer van de locomotieven en wagons en de samenstelling wijzigt soms nog onderweg.
In veel grote steden zie je daarom eerder een zeer sterk uitgewerkt metronetwerk. Dat is beter voorzien om een redelijk groot gebied zeer snel en flexibel te bedienen. In Brussel is pas recent een cirkel gevormd met het netwerk en zijn veel plaatsen niet goed bereikbaar met metro. Men zou ook grote randgemeenten hiermee kunnen bedienen zodat er veel minder wagens de stad in moeten.
Wie wil zien hoe je een metronetwerk kan uitwerken moet eens in Japan kijken. Tokio is groot maar je raak overal met de metro en dat in een super hoogbevolkte stad. De stations zijn echte mierennesten. Het treinnet is zo mogelijk nog beter. Supersnelle verbindingen die je kan reserveren met wifi aan boord. Het kan dus maar het vraagt wat visie en prioriteiten stellen.
Ten eerste moeten heel veel mensen dan overstappen. Het is nu al druk in die stations, op zo'n massa is het vragen om problemen en zullen de stations ook aangepast moeten worden.
Een ander probleem is dat die treinen doorrijden omdat dat lijnen zijn die aan een heel schema hangen. De trein die in Eupen toekomt is waarschijnlijk de trein die de ochtend erop weer in de andere richting vertrekt. Er is maw een heel beheer van de locomotieven en wagons en de samenstelling wijzigt soms nog onderweg.
In veel grote steden zie je daarom eerder een zeer sterk uitgewerkt metronetwerk. Dat is beter voorzien om een redelijk groot gebied zeer snel en flexibel te bedienen. In Brussel is pas recent een cirkel gevormd met het netwerk en zijn veel plaatsen niet goed bereikbaar met metro. Men zou ook grote randgemeenten hiermee kunnen bedienen zodat er veel minder wagens de stad in moeten.
Wie wil zien hoe je een metronetwerk kan uitwerken moet eens in Japan kijken. Tokio is groot maar je raak overal met de metro en dat in een super hoogbevolkte stad. De stations zijn echte mierennesten. Het treinnet is zo mogelijk nog beter. Supersnelle verbindingen die je kan reserveren met wifi aan boord. Het kan dus maar het vraagt wat visie en prioriteiten stellen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Een eenmalig rennen meteen extrapoleren naar een week en zelfs een jaar... Mijn punt was dat als je zeker bent dat je binnen de tien minuten je aansluiting hebt, je dus maximum 10 minuten extra (per rit weliswaar) onderweg zal zijn.bdeblier schreef:Niet onoverkomelijk? Misschien niet voor u, maar wat met de mensen die hierdoor weer elke dag minstens 20 minuten extra onderweg zijn? In Brussel Noord is het niet altijd evident om te zien welke trein er als volgende naar Zuid gaat, en omgekeerd. Ik ben zo eens 10 minuten van spoor naar spoor aan het rennen geweest, en telkens net op tijd om deuren te zien sluiten. Uiteindelijk heeft die verplichte uitstap in Noord me ongeveer een half uur extra reistijd opgeleverd. Reken maar uit wat dat op week / jaarbasis zou betekenen.Sinna schreef: Voor alle duidelijkheid: ik bepleit hier niet het splitsen van IC-verbindingen, maar louter het beperken van piekuurtreinen tot vlak vóór de N-Z-as. Als je binnen de 10 minuten je volgende trein hebt die wél door de N-Z-as gaat, dan lijkt me dat inderdaad niet onoverkomelijk. Laat ook alle ICT-treinen of extra treinen niet door de N-Z gaan...
Ik deel je mening dat elke overstap extra tijd kost slechts gedeeltelijk: de rechtstreekse trein van Leuven naar Brugge doet er langer over dan deze met overstap in Gent omdat de rechtstreekse zeer lang stilstaat in Gent. Kwestie van de statistieken van 'op tijd rijden' wat te kunnen oppoetsen want dat wordt gerekend van begin- tot eindpunt. Maw. als de Eupen op het geplande tijdstip in Oostende staat dan heeft deze zgz. het hele traject op tijd gereden en heeft niemand een eventuele aansluiting gemist...
Die argumentatie heb ook nog al gehoord. Ze gebruiken die ook om in Leuven van Gasthuisberg een nieuwe hub te maken wat de Lijn-bussen betreft. Ik vind ze heel plausibel en het zou één van dé argumenten kunnen zijn om Schaarbeek en/of Brussel-Noord eens de nodige upgrade qua infrastructuur te geven...Dizzy schreef:Ten eerste moeten heel veel mensen dan overstappen. Het is nu al druk in die stations, op zo'n massa is het vragen om problemen en zullen de stations ook aangepast moeten worden.
Dat betreft IC-treinen en die vallen hier buiten de discussie: ik had het louter over piektreinen, ICT- en extra treinen. Het klopt dat de Eupen over en weer pendelt tussen Oostende en Eupen, de Blankenberge tussen Genk en Blankenberge en zo zullen er nog wel verbindingen zijn. Waarom zouden ze bij grote vertragingen anders de rit beperken tot één of meerdere stations vóór de eindhalte om daar al te keren? Anders sleuren ze die vertraging de hele dag mee...Dizzy schreef:Een ander probleem is dat die treinen doorrijden omdat dat lijnen zijn die aan een heel schema hangen. De trein die in Eupen toekomt is waarschijnlijk de trein die de ochtend erop weer in de andere richting vertrekt. Er is maw een heel beheer van de locomotieven en wagons en de samenstelling wijzigt soms nog onderweg.
@Mod: misschien handig om de discussie over treintjes te verplaatsen naar een eigen topic? Dit gaat al eventjes niet meer over bedrijfswagens...
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Toevallig net op een artikel gebotst over de plannen met de metro in Brussel. De verbinding tussen stations Noord en Zuid zou al een enorme verbetering zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Gewoon heel zwak en triest... het is de schuld van de firmawagen dat ons OV een ramp isDizzy schreef:Dat is gewoon uitstellen en hopen op afstel want je weet dat er van de alternatieven weinig komt zonder geld... dat nu naar subsidies gaat. Files subsidiëren lijkt me geen gezond verstand.
Moesten we firmawagens afschaffen dan zouden we een prima OV hebben... duidelijk gebrek aan enige realiteitszin
Zoals ik al eerder schreef... mijn treinrit naar Brussel is 43 minuten (voor trouwens evenveel kilometers is dat een gemiddelde snelheid van 60 km/u)... 10 minuten extra is bijna 25% overhead ! Neem daarbij nog m'n lokale aansluiting thuis en deze in Brussel naar de klant en dan zijn mensen verbaast dat men de wagen neemt (zelfs met files).Sinna schreef:Een eenmalig rennen meteen extrapoleren naar een week en zelfs een jaar... Mijn punt was dat als je zeker bent dat je binnen de tien minuten je aansluiting hebt, je dus maximum 10 minuten extra (per rit weliswaar) onderweg zal zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Alé, nu een volgend rondje zaken compleet uit de context trekken en overdrijvenDarkV schreef:Gewoon heel zwak en triest... het is de schuld van de firmawagen dat ons OV een ramp is
Moesten we firmawagens afschaffen dan zouden we een prima OV hebben... duidelijk gebrek aan enige realiteitszin
De salariswagen, daarmee doel ik op ipv firmawagen, is niet de schuld dat het OV slecht werkt. Ik heb trouwens al andere factoren genoemd maar die laat je om één of andere reden weg.
Ook krijgen we geen beter OV louter door salariswagens minder te subsidiëren. Het is wel een mogelijke bron van middelen om iets aan het OV te doen naast gewoon vaststellen dat het geen alternatief is en al de rest afbranden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Die 43 minuten was mij ontgaan. Van 43 minuten naar potentieel 53 minuten is inderdaad niet min, maar veel korter zou het niet kunnen: de NMBS rekent zelf al op minstens 5 minuten overstaptijd of ze neemt de overstap niet eens mee bij de routeplanning.DarkV schreef:Zoals ik al eerder schreef... mijn treinrit naar Brussel is 43 minuten (voor trouwens evenveel kilometers is dat een gemiddelde snelheid van 60 km/u)... 10 minuten extra is bijna 25% overhead ! Neem daarbij nog m'n lokale aansluiting thuis en deze in Brussel naar de klant en dan zijn mensen verbaast dat men de wagen neemt (zelfs met files).
Ik heb zelf een lokale aansluiting thuis én in Leuven (bus > trein en trein > bus) maar het geluk dat ik in Brugge minstens elke 20 minuten een bus heb en in Leuven zelfs elk kwartier. Dat maakt het voor mij behapbaar + het feit dat ik in de trein gewoon aan de slag kan. Ik weet nooit zeker hoe laat ik zal aankomen, maar die variatie is veel minder dan mocht ik hetzelfde traject met de auto moeten doen (75 minuten op een rustige zondagmiddag of zowat de helft van wat ik aan tijd kwijt ben met het OV).
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Dat klopt niet. Ik heb als de trein niet te vroeg is een overstap gehad die op de site staat als 4 minuten.Sinna schreef: de NMBS rekent zelf al op minstens 5 minuten overstaptijd of ze neemt de overstap niet eens mee bij de routeplanning.
Kijk maar naar de trein van Brussel-Centraal naar Knokke om 15u20 op een maandag
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Dit is geen kwestie van overdrijven... dit is gewoon keiharde realiteit maar die komt je duidelijk niet uit. De schuld bij de "subsidiering" (fiscaal regime) van firmawagens gebruiken als excuus is pas overdrijven (de auto in het algemeen brengt de staatskas trouwens zo'n 10 miljard op per jaar).Dizzy schreef:Alé, nu een volgend rondje zaken compleet uit de context trekken en overdrijven
Je bent aan het afzwakken... nu is het plots nog maar een "mogelijke bron van inkomsten" ?Dizzy schreef:De salariswagen, daarmee doel ik op ipv firmawagen, is niet de schuld dat het OV slecht werkt.
Trouwens was jij het die mijn gebruik van de wagen bestempelde als salariswagen (en daarmee beweerde dat er quasi geen bedrijfswagens zijn) ?
Factoren die maken dat het OV voor een grote groep nooit een alternatief zal zijn... maar ondertussen sta je wel te roepen om andere mechanismen af te schaffen ?Dizzy schreef:Ik heb trouwens al andere factoren genoemd maar die laat je om één of andere reden weg.
Je mag best dromen wat mij betreft maar de ideale wereld is tot op heden nog steeds maar een TV programma.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik gebruik het dus niet als excuus maar het is keiharde realiteit dat men enerzijds subsidies geeft aan iets dat men wil afbouwen en anderzijds op het OV bespaart terwijl men dit net zou moeten stimuleren. DAT is de kern van de zaak en iets dat je enkel in dit land kan vinden op deze schaal.DarkV schreef:Dit is geen kwestie van overdrijven... dit is gewoon keiharde realiteit maar die komt je duidelijk niet uit. De schuld bij de "subsidiering" (fiscaal regime) van firmawagens gebruiken als excuus is pas overdrijven (de auto in het algemeen brengt de staatskas trouwens zo'n 10 miljard op per jaar).
Neen, ook dat was ik niet.DarkV schreef:Trouwens was jij het die mijn gebruik van de wagen bestempelde als salariswagen (en daarmee beweerde dat er quasi geen bedrijfswagens zijn) ?
Waar beweer ik dan dat het OV voor iedereen een alternatief zou zijn? Je legt me woorden in de mond om die leugens dan nadien tegen te sprekenFactoren die maken dat het OV voor een grote groep nooit een alternatief zal zijn... maar ondertussen sta je wel te roepen om andere mechanismen af te schaffen ?
Je mag best dromen wat mij betreft maar de ideale wereld is tot op heden nog steeds maar een TV programma.
Ik ben ook helemaal niet voor de afschaffing van bedrijfswagens, wel tegen salariswagens. Je reageert als door een wesp gestoken maar hebt nog altijd niet begrepen wat ik eigenlijk zeg.
Jij kan ook dromen dat dit systeem blijft bestaan want uiteindelijk gaan dit soort gekkigheden er toch uit, het is gewoon een kwestie van tijd tot de politiek alweer geld nodig heeft en de subsidies nog eens tegen het licht gehouden worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Maar de firmawagens zijn wel als een rode lap op een stier voor jou... het grote evil. Dat op zich de overheid er niet in slaagt een waardig alternatief te bieden schuif je dan ook nog (deels/gemakkelijkshalve) in de schoenen van de firmawagen terwijl het uiteindelijk wel de overheid is die verantwoordelijk is voor beide.Dizzy schreef:Ik gebruik het dus niet als excuus maar het is keiharde realiteit dat men enerzijds subsidies geeft aan iets dat men wil afbouwen en anderzijds op het OV bespaart terwijl men dit net zou moeten stimuleren. DAT is de kern van de zaak en iets dat je enkel in dit land kan vinden op deze schaal.
In essentie zijn we dan akkoord... ik ben ook van mening dat salariswagens een fout gebruik zijn dan de fiscale regeling maar blijkbaar heeft de fiscus er geen probleem mee. Dat ik reageer is gewoon vanwege het feit dat iedereen het maar al te graag op één hoop gooit... we zijn allemaal profiteurs met een dik loon en rijden voor ons plezier iedere avond rondjes rond de kerk omdat het toch gratis is.Dizzy schreef:Ik ben ook helemaal niet voor de afschaffing van bedrijfswagens, wel tegen salariswagens. Je reageert als door een wesp gestoken maar hebt nog altijd niet begrepen wat ik eigenlijk zeg.
De vraag is wat je allemaal mee trekt met het afschaffen van de firmawagens... het zou ons wel eens meer kunnen kosten dan het opbrengt (ik betwijfel of er al één studie is geweest die alles in kaart heeft gebracht - op zich niet de meest eenvoudige opdracht al hangt het ervan af wat je wil bewijzen).Dizzy schreef:Jij kan ook dromen dat dit systeem blijft bestaan want uiteindelijk gaan dit soort gekkigheden er toch uit, het is gewoon een kwestie van tijd tot de politiek alweer geld nodig heeft en de subsidies nog eens tegen het licht gehouden worden.
Ik denk dat we er ondertussen genoeg over geschreven hebben... jij hebt er jou idee over, ik dat van mij.