wied schreef:...waar iemand op basis van één uitschuiver defnitief en voor altijd afgerekend wordt
Geldt dat ook voor een vaccinweigeraar bijvoorbeeld!?
Ik zou geen citroenen met bananen vergelijken ...
Wat Demarez betreft, gaat het o.m. om een uitspraak die getuigt van weinig respect en bijgevolg anderen emotioneel ernstig kan kwetsen. Bovendien zijn er grenzen opdat dit niet zou escaleren met als resultaat het maatschappelijk sitgmatiseren en discrimineren van holebi's. Dit kan niet getolereerd worden. Het intrieste gebeuren van de moord op een homofiele man in Beveren uit pure blinde haat, ligt me nog vers in het geheugen. Dit moeten we als maatschappij kost wat kost voorkomen.
Nogmaals, dit neemt niet weg dat men deze man op één of andere wijze een nieuwe kans moet geven wat mij betreft omda tik vermoed dat dit laatste bij Demarez niet de intentie geweest is.
Een vaccinweigeraar brengt direct een grote omgeving in gevaar en is m.a.w. een gevaar voor de fysieke (en eigenlijk ook psychische) integriteit van anderen en ook van zichzelf. Deze induceert ook het risico op ecomomische schade.
Voor mij geen probleem dat iemand zich niet laat vaccineren maar dan zijn daar wel consequenties aan gekoppeld. In een samenleving heb je niet alleen rechten maar ook plichten. Het is ook de plicht van Demarez om respect te hebben voor mensen met een andere sexuele geaardheid.
Pengu schreef:Heel dat woke gedoe gaat nog de ondergang worden van onze moderne beschaving, misschien zelfs de mensheid. Want als we ons gaan bezig houden met zo'n kleine akkefietjes terwijl er veel grotere problemen op ons afkomen (klimaat, overbevolking, geopolitiek,...) dan tekenen we met zijn allen het einde. Punt.
Volledig akkoord Pengu maar wanneer we gebrek aan respect voor anderen evident gaan vinden dan denk ik dat je zelfs niet meer van een beschaving kunt spreken. Ik weet zelfs niet of dit nu nog het geval is. M.i. moet hier toch wel paal en perk gesteld worden aan bepaalde praktijken die getuigen van fundamenteel respect voor anderen. Hoe gaan we respect hebben voor de natuur, het klimaat, etc. als we mekaar zelfs als mens niet respecteren? Bovendien zal een attitude van "alles moet kunnen" ons ook niet ver vooruit helpen. Dit heeft het verleden al meermaals geïllustreerd ...