Wat informatie over mezelf:
- 2 kinderen, één in basisschool en één in middelbaar
- leef in Brussel en werk daar ook. Ik combineer elektrische fiets, openbaar vervoer en wagen
- pre corona rond de 15.000 km per jaar, dat zal ik nu wsl niet meer halen. Ik gok op 12.500
- mijn verste gewoonlijke ritten zijn 150 km enkel. De meest gewoonlijke ritten zijn echter eerder kort, een paar 10-tal kilometer in de stad
Wat zoek ik in een auto:
- eerst en vooral rijcomfort want ik rijd niet echt graag. Dit gaat voor mij over stilte in de wagen en alle mogelijke goed werkende rijhulp (uiteraard smart cruise control maar ook een echt deftig werkende lane assist is minimaal aanwezig. Ideaal is uiteraard Tesla - achtige capaciteiten maar Tesla valt, dnek ik, buiten mijn budget
- een familiewagen maar die niet te groot is om hier nog te kunnen parkeren in stad Brussel. Voldoende kofferruimte wordt dan wel een aandachtspunt. Mogelijks een SUV-type of mini-monovolume-type. Momenteel heb ik een BMW 2 ActiveTourer. Ik apprecieer wel om iets hoger te zitten als bestuurder
- bij voorkeur geen Franse wagens, zonder specifieke reden maar is gewoon zo
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- ik ben niet op zoek naar de meest sportieve wagen. Ja, het is leuk om wat PK's te hebben, neen ik zal het nooit echt gebruiken
Beschikbaar budget: operationele business leasing 4 jaar, 12.500 km, budget kan per PB worden gedeeld maar laat ons zeggen dat aankoopprijs ergens max tussen 45k en 48k BTW inbegrepen zal zijn. Dit is exclusief brandstofkosten maar inclusief verzekering, onderhoud, winterbanden. Ik zou ook graag een laadpaal in mijn garage zetten. Daar is momenteel een normaal stopcontact. Opgelet: is een mede-eigendom dus ik zal sowieso een soort van individuele teller op die laadpaal nodig hebben. Mogelijks moet ik die elektriciteitskabel ook nog laten versterken? Meer info of ervaringen hierrond zijn welgekomen. Afhankelijk van leasebedrag van de auto zal de laadpaal op eigen kosten moeten gebeuren of binnen het leasebudget.
Tenslotte: ik ken niks van auto's
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Huidige al bekeken opties:
- VW ID.3: testrit gepland volgende week. Full option past binnen budget
- VW ID.4: testrit gepland volgende week. Basisversie past binnen budget
- Hyundai Ioniq5. Basisversie past binnen budget. Balance waarschijnlijk niet. Maar die basisversie is best al goed in de opties! Ik heb er net een testrit mee gedaan en wat een fantastisch wagen! De vergelijking met id van VW wordt interessant. Levertermijn momenteel 8 maanden
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Hyundai Kona - achterbank biedt veel te weinig plaats
- Kia Niro - wachten op de nieuwe Niro die in 2022 uit komt
- Skoda Enyaq - staat niet helemaal op de radar, wat is het voordeel tov een ID.4?
Afweging nog te maken:
- checken tijdens testrit welke het stilst is en de beste rij-assistentie biedt
- budget afweging: laadpaal inclusief of exclusief
- grootte: gemakkelijker parkeren versus meer kofferruimte
Momenteel aan de leiding: de ioniq5 - wel nog afweging mbt parkeren. En zien wat de testrit met de ID geeft.
Wat zijn jullie opinies? Werkt er toevallig iemand bij een leasemaatschappij die me enkele simulaties kan maken? Tips? Zie ik nog een model over het hoofd?