Nieuwe lease: elektrische familiewagen
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik heb nog een tijdje voor ik van lease wagen verander (begin 2023) maar aangezien ik graag naar een elektrische wil overstappen en dit toch wel wat werk vraagt om me hierin te verdiepen, profiteer ik alvast van mijn verlof om wat bij te lezen en opties te bekijken. Uiteraard weet ik dat er tegen dan ook nog wat voortgang en nieuwe modellen zullen zijn maar ik ben niet echt van plan om de kinderziektes van het allernieuwste model uit te zieken. Bovendien zijn de levertermijnen soms redelijk lang. In deze topic wissel ik graag uit over de voor-en nadelen van concrete bestaande of dit jaar voorziene modellen en meer algemene ervaringen van de userbasers over elektrisch rijden.
Wat informatie over mezelf:
- 2 kinderen, één in basisschool en één in middelbaar
- leef in Brussel en werk daar ook. Ik combineer elektrische fiets, openbaar vervoer en wagen
- pre corona rond de 15.000 km per jaar, dat zal ik nu wsl niet meer halen. Ik gok op 12.500
- mijn verste gewoonlijke ritten zijn 150 km enkel. De meest gewoonlijke ritten zijn echter eerder kort, een paar 10-tal kilometer in de stad
Wat zoek ik in een auto:
- eerst en vooral rijcomfort want ik rijd niet echt graag. Dit gaat voor mij over stilte in de wagen en alle mogelijke goed werkende rijhulp (uiteraard smart cruise control maar ook een echt deftig werkende lane assist is minimaal aanwezig. Ideaal is uiteraard Tesla - achtige capaciteiten maar Tesla valt, dnek ik, buiten mijn budget
- een familiewagen maar die niet te groot is om hier nog te kunnen parkeren in stad Brussel. Voldoende kofferruimte wordt dan wel een aandachtspunt. Mogelijks een SUV-type of mini-monovolume-type. Momenteel heb ik een BMW 2 ActiveTourer. Ik apprecieer wel om iets hoger te zitten als bestuurder
- bij voorkeur geen Franse wagens, zonder specifieke reden maar is gewoon zo
- ik ben niet op zoek naar de meest sportieve wagen. Ja, het is leuk om wat PK's te hebben, neen ik zal het nooit echt gebruiken
Beschikbaar budget: operationele business leasing 4 jaar, 12.500 km, budget kan per PB worden gedeeld maar laat ons zeggen dat aankoopprijs ergens max tussen 45k en 48k BTW inbegrepen zal zijn. Dit is exclusief brandstofkosten maar inclusief verzekering, onderhoud, winterbanden. Ik zou ook graag een laadpaal in mijn garage zetten. Daar is momenteel een normaal stopcontact. Opgelet: is een mede-eigendom dus ik zal sowieso een soort van individuele teller op die laadpaal nodig hebben. Mogelijks moet ik die elektriciteitskabel ook nog laten versterken? Meer info of ervaringen hierrond zijn welgekomen. Afhankelijk van leasebedrag van de auto zal de laadpaal op eigen kosten moeten gebeuren of binnen het leasebudget.
Tenslotte: ik ken niks van auto's . Maar ik probeer me wel te informeren .
Huidige al bekeken opties:
- VW ID.3: testrit gepland volgende week. Full option past binnen budget
- VW ID.4: testrit gepland volgende week. Basisversie past binnen budget
- Hyundai Ioniq5. Basisversie past binnen budget. Balance waarschijnlijk niet. Maar die basisversie is best al goed in de opties! Ik heb er net een testrit mee gedaan en wat een fantastisch wagen! De vergelijking met id van VW wordt interessant. Levertermijn momenteel 8 maanden
- Hyundai Kona - achterbank biedt veel te weinig plaats
- Kia Niro - wachten op de nieuwe Niro die in 2022 uit komt
- Skoda Enyaq - staat niet helemaal op de radar, wat is het voordeel tov een ID.4?
Afweging nog te maken:
- checken tijdens testrit welke het stilst is en de beste rij-assistentie biedt
- budget afweging: laadpaal inclusief of exclusief
- grootte: gemakkelijker parkeren versus meer kofferruimte
Momenteel aan de leiding: de ioniq5 - wel nog afweging mbt parkeren. En zien wat de testrit met de ID geeft.
Wat zijn jullie opinies? Werkt er toevallig iemand bij een leasemaatschappij die me enkele simulaties kan maken? Tips? Zie ik nog een model over het hoofd?
Wat informatie over mezelf:
- 2 kinderen, één in basisschool en één in middelbaar
- leef in Brussel en werk daar ook. Ik combineer elektrische fiets, openbaar vervoer en wagen
- pre corona rond de 15.000 km per jaar, dat zal ik nu wsl niet meer halen. Ik gok op 12.500
- mijn verste gewoonlijke ritten zijn 150 km enkel. De meest gewoonlijke ritten zijn echter eerder kort, een paar 10-tal kilometer in de stad
Wat zoek ik in een auto:
- eerst en vooral rijcomfort want ik rijd niet echt graag. Dit gaat voor mij over stilte in de wagen en alle mogelijke goed werkende rijhulp (uiteraard smart cruise control maar ook een echt deftig werkende lane assist is minimaal aanwezig. Ideaal is uiteraard Tesla - achtige capaciteiten maar Tesla valt, dnek ik, buiten mijn budget
- een familiewagen maar die niet te groot is om hier nog te kunnen parkeren in stad Brussel. Voldoende kofferruimte wordt dan wel een aandachtspunt. Mogelijks een SUV-type of mini-monovolume-type. Momenteel heb ik een BMW 2 ActiveTourer. Ik apprecieer wel om iets hoger te zitten als bestuurder
- bij voorkeur geen Franse wagens, zonder specifieke reden maar is gewoon zo
- ik ben niet op zoek naar de meest sportieve wagen. Ja, het is leuk om wat PK's te hebben, neen ik zal het nooit echt gebruiken
Beschikbaar budget: operationele business leasing 4 jaar, 12.500 km, budget kan per PB worden gedeeld maar laat ons zeggen dat aankoopprijs ergens max tussen 45k en 48k BTW inbegrepen zal zijn. Dit is exclusief brandstofkosten maar inclusief verzekering, onderhoud, winterbanden. Ik zou ook graag een laadpaal in mijn garage zetten. Daar is momenteel een normaal stopcontact. Opgelet: is een mede-eigendom dus ik zal sowieso een soort van individuele teller op die laadpaal nodig hebben. Mogelijks moet ik die elektriciteitskabel ook nog laten versterken? Meer info of ervaringen hierrond zijn welgekomen. Afhankelijk van leasebedrag van de auto zal de laadpaal op eigen kosten moeten gebeuren of binnen het leasebudget.
Tenslotte: ik ken niks van auto's . Maar ik probeer me wel te informeren .
Huidige al bekeken opties:
- VW ID.3: testrit gepland volgende week. Full option past binnen budget
- VW ID.4: testrit gepland volgende week. Basisversie past binnen budget
- Hyundai Ioniq5. Basisversie past binnen budget. Balance waarschijnlijk niet. Maar die basisversie is best al goed in de opties! Ik heb er net een testrit mee gedaan en wat een fantastisch wagen! De vergelijking met id van VW wordt interessant. Levertermijn momenteel 8 maanden
- Hyundai Kona - achterbank biedt veel te weinig plaats
- Kia Niro - wachten op de nieuwe Niro die in 2022 uit komt
- Skoda Enyaq - staat niet helemaal op de radar, wat is het voordeel tov een ID.4?
Afweging nog te maken:
- checken tijdens testrit welke het stilst is en de beste rij-assistentie biedt
- budget afweging: laadpaal inclusief of exclusief
- grootte: gemakkelijker parkeren versus meer kofferruimte
Momenteel aan de leiding: de ioniq5 - wel nog afweging mbt parkeren. En zien wat de testrit met de ID geeft.
Wat zijn jullie opinies? Werkt er toevallig iemand bij een leasemaatschappij die me enkele simulaties kan maken? Tips? Zie ik nog een model over het hoofd?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Aankoopprijs is maar van heel ver gelinkt aan leaseprijs.laat ons zeggen dat aankoopprijs ergens max tussen 45k en 48k BTW inbegrepen zal zijn
Vermoedelijk ligt er nu 3G2,5 naar een gewoon stopcontact.Mogelijks moet ik die elektriciteitskabel ook nog laten versterken?
Alles hangt er vanaf hoe snel je wil kunnen laden. Op een stopcontact zou je maar 15A kunnen trekken (3,5kW) wat het opladen beperkt tot 20km/u (assumptie 17kWh/100km) of zo'n 250km per 12u.
Een standaard stopcontact is daar eigenlijk ook niet voor gemaakt, vroeg of laat ga je wel eens fratsen voor hebben. Ofwel beperk je de load op het stopcontact nog verder tot bv 10A (13km/u laden of 160km/12u), ofwel moet je een laadpunt plaatsen.
Een DIY laadpunt kost minder dan €1K (DIY: laadpunt zelf aan de muur hangen, zelf de 3G6 aansluiten vanop een aparte zekering).
Op een 3G6 kan je een 32A automaat plaatsen, wat het opladen aanzienlijk versneldt (42km/u, 500km/12u)
Kies voor een MID-gekeurd exemplaar, die zijn gecertifieerd om als afrekeningsteller dienst te doen (afwijking onder een bepaalde grens).dus ik zal sowieso een soort van individuele teller op die laadpaal nodig hebben
Eltako heeft een heel gamma MID-kWh-tellers.
De Skoda is NL alvast de meest verkochte EV in NLSkoda Enyaq - staat niet helemaal op de radar, wat is het voordeel tov een ID.4
https://www.autointernationaal.nl/2021/ ... autos-aan/
Persoonlijk denk ik dat je uw zoektocht wat te snel aanvat. Ik verwacht dat er nog veel gaat bewegen in EV-land .
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dat is ook zo maar ik verwacht niet direct aardverschuivingen in het komende jaar en ben ook niet van plan om proefkonijn te spelen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
De Skoda Enyaq zal waarschijnlijk wel hoger op je lijstje komen. Een ruime ID.4 voor een betere prijs is het eigenlijk als ik de reviews mag geloven.
Alle anderen zullen waarschijnlijk qua koffer onder je huidige active tourer vallen (ik heb er ook 4 jaar een gereden, de plug-in versie) en zijn SUV’s (voor mij persoonlijk een no go).
Maar er zullen inderdaad nog wel wat interessante wagens verschijnen of in prijs veranderen tegen dat je moet kiezen.
Alle anderen zullen waarschijnlijk qua koffer onder je huidige active tourer vallen (ik heb er ook 4 jaar een gereden, de plug-in versie) en zijn SUV’s (voor mij persoonlijk een no go).
Maar er zullen inderdaad nog wel wat interessante wagens verschijnen of in prijs veranderen tegen dat je moet kiezen.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Uit dit lijstje zou ik het bij de ionic of de Skoda enyac houden. Wij hebben op de zaak een id3 gekocht, maar die trekt eigenlijk echt op niet veel, de id4 is wel een pak ruimer, maar blijft nog altijd een kale VW.
Zelf rijd ik nu met de iX3 maar die zal buiten budget vallen dan denk ik. Moest ik kiezen, de Enyac dan.
Zelf rijd ik nu met de iX3 maar die zal buiten budget vallen dan denk ik. Moest ik kiezen, de Enyac dan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Dacht dat ik gisteren een paar reviews gelezen heb die eerder pro id4 waren ipv pro Enyaq. Als je enyaq uutrust met dezelfde basis opties als de id4, dan was de enyaq ruim 3000€ duurder.
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Hey, je zegt dat je veel kort afstanden doet maar doe je veel autostrade..
Het rijbereik daalt drastisch zodra je meer dan 100kmh rijdt.. Naar verluidt zou dat vlot halveren..
Het is maar dat je weet waar je aan begint.
Ik zou in dit geval toch ook gaan voor een hybride, de xc 40 bv.. Een bereik van 50km en die batterij kan je opladen terwijl je aan het rijden bent.. Onlangs naar nl gereden, 400km gemiddeld een verbruik van 4.5l per 100km benzine..
Tom
Het rijbereik daalt drastisch zodra je meer dan 100kmh rijdt.. Naar verluidt zou dat vlot halveren..
Het is maar dat je weet waar je aan begint.
Ik zou in dit geval toch ook gaan voor een hybride, de xc 40 bv.. Een bereik van 50km en die batterij kan je opladen terwijl je aan het rijden bent.. Onlangs naar nl gereden, 400km gemiddeld een verbruik van 4.5l per 100km benzine..
Tom
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik rijd met mijn iX3 aan (zeer) sportieve rijstijl toch een 340km op 1 lading. Als ik normaal rijd dan haal ik de 400km zonder issues. Mijn gemiddeld verbruik is 18.6 kWh, dus niet afkomen met van die ‘ik heb van horen zeggen’ verhaaltjes.
Met mijn vorige 5-reeks kon ik op 1 tank 1000km rijden, maar dan moest ik effectief gaan tanken. Ik kan thuis laden, dus heb nog geen enkele keer moeten gaan tanken en elke ochtend vertrek ik met een (bijna) volle lading dus. Het is maar hoe je het bekijkt dus.
Elektrisch rijden kan perfect en zonder problemen, zeker als je thuis en/of op je werk kan laden zie ik geen enkel probleem qua range. De enyac zal inderdaad iets duurder uitkomen als je de optie lijst aantikt, maar is dan ook wel wat aangenamer om te rijden en heeft een veel beter software pakket. Dat van VW is nog altijd niet op punt. Daarnaast is de Skoda in leasing goedkoper dan de Id4
Met mijn vorige 5-reeks kon ik op 1 tank 1000km rijden, maar dan moest ik effectief gaan tanken. Ik kan thuis laden, dus heb nog geen enkele keer moeten gaan tanken en elke ochtend vertrek ik met een (bijna) volle lading dus. Het is maar hoe je het bekijkt dus.
Elektrisch rijden kan perfect en zonder problemen, zeker als je thuis en/of op je werk kan laden zie ik geen enkel probleem qua range. De enyac zal inderdaad iets duurder uitkomen als je de optie lijst aantikt, maar is dan ook wel wat aangenamer om te rijden en heeft een veel beter software pakket. Dat van VW is nog altijd niet op punt. Daarnaast is de Skoda in leasing goedkoper dan de Id4
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat is geen bug maar een feature, de bestuurder krijgt vanzelf warm door naar het slinkende bereik te kijkenyaris schreef:Ik heb is een week met de Elek auto van een collega gereden. De verwarming start en bereik is nog maar de helft .
Ik ga ook nog paar jaar wachten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ik zou voor ioniq 5 gaan.
Als je van plan bent geregeld te snelladen zijn de laadcurves ook wel interessant:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/sec ... rging-tips
Voor laadpaal thuis gebruik ik deze:
https://go-e.co/products/go-echarger-home/?lang=en
Goede prijs, lokale API voor sturing, goede app met privacy op orde, ingebouwde DC lek detectie (losse type B diffs (DC) zijn duur als schakelmateriaal).
Als je van plan bent geregeld te snelladen zijn de laadcurves ook wel interessant:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/sec ... rging-tips
Voor laadpaal thuis gebruik ik deze:
https://go-e.co/products/go-echarger-home/?lang=en
Goede prijs, lokale API voor sturing, goede app met privacy op orde, ingebouwde DC lek detectie (losse type B diffs (DC) zijn duur als schakelmateriaal).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Installeer eens die Volkswagen EV check app.
Heb die al een paar keer aangezet als ik rijd.
Kom vlot aan 20kWh/100km met normale en zeker niet sportieve rijstijl.
70% van mijn ritten is autostrade.
Zijn nu op verlof aan zee maar eerst nog een week gaan werken in Oostende, vertrekkend uit Oistduinkerke.
Als je dan eens nakijkt hoeveel laadpalen er zijn, en wanneer die vrij zijn. Dan denk je toch nog eens na.
Heb die al een paar keer aangezet als ik rijd.
Kom vlot aan 20kWh/100km met normale en zeker niet sportieve rijstijl.
70% van mijn ritten is autostrade.
Zijn nu op verlof aan zee maar eerst nog een week gaan werken in Oostende, vertrekkend uit Oistduinkerke.
Als je dan eens nakijkt hoeveel laadpalen er zijn, en wanneer die vrij zijn. Dan denk je toch nog eens na.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Zoals Sasuke al zei hou je dat best in het oog. Hier hebben collega's met een zelfde budget als ik een iX3 met deftige opties erin gekregen. Hetzelfde budget als waar ik nipt mijn (goed uitgeruste) Toyota Corolla in kreeg... zo zie je maar (geen spijt van overigens). Zelfs een XC40 P8 ging in budget terwijl dat op papier een erg dure wagen is... Leasing kan soms verrassend uit de hoek komen met zijn prijzen!Goztow schreef:Ja, de IX3 is niet mis maar ver buiten budget
-
- Elite Poster
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
- Locatie: Diksmuide
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Waarom geen deftige hybride? Je overbugt probleemloos 40KM electrisch, dus al goed voor je dagelijkse ritjes. En moet je eens verder rijden schakelt je auto naadloos over op benzine. Ga je op reis naar eender waar, mits bijtanken (5 minuutjes) kan je weer 400 KM verder op naft. Je bent dus niet afhankelijk van urenlang aan een laadpaal hangen.
Hier heeft de madam zich de Citroen C5 Aircross hybrid aangeschaft, wat een heerlijke wagen om mee te rijden!
Hier heeft de madam zich de Citroen C5 Aircross hybrid aangeschaft, wat een heerlijke wagen om mee te rijden!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
De huidige aankoopprijs van m'n X3 was 50K... voor de IX3 is dit 69K... ik vraag me af of EV zodanig gunstig is in leasing dat dit zal compenseren ?NuKeM schreef:Zoals Sasuke al zei hou je dat best in het oog. Hier hebben collega's met een zelfde budget als ik een iX3 met deftige opties erin gekregen.Goztow schreef:Ja, de IX3 is niet mis maar ver buiten budget
Afwachten want onze nieuwe lijsten zijn er nog niet... al heb ik nog een jaar of twee voor ik voor die keuze sta.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Die 50K was ook voor korting... dus dat maakt geen verschil. De IX3 heeft inderdaad een betere basisuitrusting (al heb ik nu ook redelijk wat van die opties)... maar ik (lees m'n werkgever) heb geen keuze om een beperkter uitrustingsniveau te kiezen.Sasuke schreef:69k voor Korting. En de restwaarde ligt sowieso 10k hoger … dus dat kan wel eens niet veel verschillen met de gewone X3. Langs de andere kant, die iX3 van 69k is ook een pak beter uitgerust dan je X3 van 50k.
-
- Starter
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Is de ingebouwde dc lekstroom detectie ondertussen toegelaten?JanY schreef: Voor laadpaal thuis gebruik ik deze:
https://go-e.co/products/go-echarger-home/?lang=en
Goede prijs, lokale API voor sturing, goede app met privacy op orde, ingebouwde DC lek detectie (losse type B diffs (DC) zijn duur als schakelmateriaal).
In het verleden werd dat niet aanvaard bij een elektrische keuring
Waarschijnlijk de reden dat er ook een stekker versie van deze lader bestaat… dan valt die niet onder de te keuren installatie
-
- Elite Poster
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Toen ik in December 2020 een nieuwe auto moest kiezen, was de BMW iX3 full option €200/ma goedkoper dan een BMW Hybrid X1, Tesla 3, BMW 330e, Polestar, etc.
Uiteindelijk niet gedaan, ik was nog niet klaar voor EV en nu op reis in Frankrijk al zeeeer blij dat ik voor een hybride Volvo XC60 koos (charge card die maar in helft van de plaatsen werkt, meeste plaatsen met Type 1 langs de ene kant en Type 2 langs de andere kant etc).
Uiteindelijk niet gedaan, ik was nog niet klaar voor EV en nu op reis in Frankrijk al zeeeer blij dat ik voor een hybride Volvo XC60 koos (charge card die maar in helft van de plaatsen werkt, meeste plaatsen met Type 1 langs de ene kant en Type 2 langs de andere kant etc).
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Het is inderdaad een combinatie van dalende restwaardes voor ICE's, stijgende restwaardes voor EV's en stijgend fiscaal voordeel voor EV's.
Voor dagelijks gebruik lijkt mij EV niet echt een groot probleem (al heb ik thuis geen 3 fase), voor vakantie blijft het toch nog wat stress (als Sasuke maar aan 340 km komt, zeker met de "vlotte rijstijl" die in Duitsland mogelijk is).
Nu of we er klaar voor zijn of niet... de komende jaren vrees ik dat er voor bedrijfswagens nog weinig keus zal zijn en een EV verplicht zal worden (dacht niet dat hybrides bij ons nog langer op de lijst zullen staan).
Voor dagelijks gebruik lijkt mij EV niet echt een groot probleem (al heb ik thuis geen 3 fase), voor vakantie blijft het toch nog wat stress (als Sasuke maar aan 340 km komt, zeker met de "vlotte rijstijl" die in Duitsland mogelijk is).
Nu of we er klaar voor zijn of niet... de komende jaren vrees ik dat er voor bedrijfswagens nog weinig keus zal zijn en een EV verplicht zal worden (dacht niet dat hybrides bij ons nog langer op de lijst zullen staan).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik heb nog een jaartje te gaan, zien hoe dat EVs in de policy komen te staan. Enkel thuis, 32A - 3x230V oud net nog, is misschien een probleem, maar er is vlakbij wel een snellader, als ik die daar even kwijt kan
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik hoor bij ons al stemmen dat je niet zou mogen laden aan publieke laadpalen... omdat dit te duur zou zijnMichelJ schreef:maar er is vlakbij wel een snellader, als ik die daar even kwijt kan
Bedoeling zou zijn om maxiaal thuis te laden (en je zou dan nog zelf je laadpaal moeten betalen).
Afwachten wat uiteindelijk de nieuwe policy zal worden maar de geruchten zijn toch niet echt positief.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Snellaadstations is zeer duur, zelfs met zwaarste anno betaal je nog 0,50 EUR per kWh. Laden aan 11/22 kW kost ‘slechts’ 0,27 EUR per kWh mits abbo.
Thuis is het dan toch snel een stukje beterkoop , zeker met zonnepanelen. En 11kW is voldoende om op 8u van 0-100 te laden.
Thuis is het dan toch snel een stukje beterkoop , zeker met zonnepanelen. En 11kW is voldoende om op 8u van 0-100 te laden.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Voor dagelijks gebruik zie ik - zelfs met het huidige eerder karige aanbod EV's - niet het minste probleem.
Zeker ook met het vele thuiswerk post-corona, zal mijn auto vaak 2 of 3 dagen stilstaan. Tijd genoeg om 100% te laden op een standaard monofasige aansluiting.
Zeker ook met het vele thuiswerk post-corona, zal mijn auto vaak 2 of 3 dagen stilstaan. Tijd genoeg om 100% te laden op een standaard monofasige aansluiting.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Afkeer van Franse wagens, maar zeker het overwegen waard gezien je verlanglijstje : de nieuwe Renault Zoe ZE50.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
De Ford mach e is ook even op de radar gekomen. Maar volgens de reviews is hij vooral aan te raden als je een sportieve rijstijl hebt. Dit is niet mijn geval.
Na ook de id3 en id4 getest te hebben kan ik als tussenscore zeggen dat het vandaag de hyundai ioniq 5 zou worden voor een grote wagen of de id3 voor een iets kleinere wagen.
Na ook de id3 en id4 getest te hebben kan ik als tussenscore zeggen dat het vandaag de hyundai ioniq 5 zou worden voor een grote wagen of de id3 voor een iets kleinere wagen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
[quote="Goztow"]
Opgelet: is een mede-eigendom dus ik zal sowieso een soort van individuele teller op die laadpaal nodig hebben.
/quote]
Als mede-eigendom in ondergrondse garage, zou het wel eens niet eenvoudig kunnen gaan worden.
OP het moment ligt er heel wat op tafel bij de brandweer.
Bijv verplichting elektrische laadpalen direct aan de inkom wat als 20 eigenaars?, toegelaten laadpalen ...
bijv. Verplichting tot sprinkler installatie.
De verzekering gaat ook zijn zegje nog moeten doen.
Enz.
De verkopers praten daar heden handig om heen.
Denk een hybride de mogelijke oplossing.
Wat het verhaal van de brandweer betreft kan in Brussel, Antwerpen, Gent allemaal andere voorwaarden worden.
Dus jullie syndicus mede-eigendom heeft dit aan eigenaars nog niet medegedeeld.
Zou er maar dringend een agenda punt van maken.
U weze verwittigd.
Opgelet: is een mede-eigendom dus ik zal sowieso een soort van individuele teller op die laadpaal nodig hebben.
/quote]
Als mede-eigendom in ondergrondse garage, zou het wel eens niet eenvoudig kunnen gaan worden.
OP het moment ligt er heel wat op tafel bij de brandweer.
Bijv verplichting elektrische laadpalen direct aan de inkom wat als 20 eigenaars?, toegelaten laadpalen ...
bijv. Verplichting tot sprinkler installatie.
De verzekering gaat ook zijn zegje nog moeten doen.
Enz.
De verkopers praten daar heden handig om heen.
Denk een hybride de mogelijke oplossing.
Wat het verhaal van de brandweer betreft kan in Brussel, Antwerpen, Gent allemaal andere voorwaarden worden.
Dus jullie syndicus mede-eigendom heeft dit aan eigenaars nog niet medegedeeld.
Zou er maar dringend een agenda punt van maken.
U weze verwittigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Wat vond je van de id4 en waarom zou je voor de ioniq gaan?Goztow schreef:De Ford mach e is ook even op de radar gekomen. Maar volgens de reviews is hij vooral aan te raden als je een sportieve rijstijl hebt. Dit is niet mijn geval.
Na ook de id3 en id4 getest te hebben kan ik als tussenscore zeggen dat het vandaag de hyundai ioniq 5 zou worden voor een grote wagen of de id3 voor een iets kleinere wagen.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
De Ioniq heeft mijns inziens een veel kwaliteitsvollere afwerking binnenin. Ook zijn er toch nog meer fysieke knoppen terwijl de VW quasi volledig inzet op dat touch scherm. De knoppen op het stuur voelen meer cheapass bij de VW bijvoorbeeld.sky schreef: Wat vond je van de id4 en waarom zou je voor de ioniq gaan?
Rijassistentie vond ik iets beter in de ioniq (voornamelijk de lane assist) maar dat kan subjectief zijn, het staat ook standaard aan terwijl die in de VW standaard af staat. Dat is vnl leuk voor iemand als ik die dat quasi altijd wil gebruiken. Wat wel beter was in de VW is het systeem dat checkt of je je handen aan het stuur hebt: er zit meer tijd tussen de checks en in de VW kan je gewoon je hand tegen het stur aan leggen terwijl je bij de Hyundai het stuur een beetje moet doen bewegen (zelfde als bij tesla).
Hyundai geeft de indruk veel ruimer te zijn binnenin terwijl het gelijkaardig is. Hyundai heeft ook een frunk. Hyundai kan sneller opladen.
De ID4 ziet er nogal bombastisch uit van buiten uit, de ioniq ziet er beter uit voor mij. Ook meer zicht achterin.
Ik voelde ook veel meer dat de VW een echt zware auto is, bijvoorbeeld als ik ermee remde. Dat voelde in de ioniq 5 en in de ID.3 dan vloeiender.
Beide waren heel stil binnenin.
De Ioniq 5 heeft me echt een "wow" gevoel achtergelaten wat ik bij de VW's niet had, hoewel beide VW's natuurlijk ook wel gewoonweg goede auto's zullen zijn. Ik denk dat het de combo is van alle tech aan boord en het kwaliteitsvolle interieur.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Nu moet ik wel nog meer dan een jaar wachten . Tijd om bij de syndicus te infomeren over elektrisch laden...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Op het bedrijf bij ons vraagt men dat ook maar met een bereik van 40km is dat niet altijd mogelijk. Daarnaast heb je vanaf volgend jaar dat capaciteitstarief en daardoor krijg je een variabel tarief waardoor het voor de werknemer onmogelijk is om aan te tonen wat 1kwh nu exact kost dus ik vraag me af hoe ze dat gaan oplossen.. Ik heb de VREG is gevraagd hoe zij het zien met het dillema elektrische wagens thuis op de oprit opladen wat de regeringen promoten, gemeentes die geen laadpalen bijzetten zelfs niet bij heraanleg van de straten en het capaciteitstarief, maar ja dan blijft het stil natuurlijk..DarkV schreef:Ik hoor bij ons al stemmen dat je niet zou mogen laden aan publieke laadpalen... omdat dit te duur zou zijnMichelJ schreef:maar er is vlakbij wel een snellader, als ik die daar even kwijt kan
Bedoeling zou zijn om maxiaal thuis te laden (en je zou dan nog zelf je laadpaal moeten betalen).
Afwachten wat uiteindelijk de nieuwe policy zal worden maar de geruchten zijn toch niet echt positief.
Daarnaast zit ik met 1 groot vraagteken, wie geeft er 50.000euro uit aan een auto. Ik verdien heel goed mijn kost en kan meer geld uitgeven aan een wagen ook maar dat kreng brengt je van punt a naar b, droog en op een deftige manier. Ik rij nu met een xc 40lease maar zou nooit zoveel geld uitgeven voor een auto.. Ik vraag me echt af wie dergelijke auto's kan betalen.
Het grote probleem is en blijft het bereik.. 300km op een autostrade.. Heb je de files gezien in Frankrijk.. Stel je is voor dat al die auto's alle 300km moeten gaan opladen aan snelladers.. Dan ben je een week onderweg om 1300km te rijden.. Allemaal terug met het vliegtuig dan?
Tom
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Kleine update: de Cupra Born staat nu ook op de radar! Het is een ID3 met betere looks en een betere afwerking binnenin. Ook het infotainmentscherm is een 12'' ipv een 10'' in de id3 en de software zou iets meer gebruiksvriendelijk zijn. Ik ga er binnenkort eens mee gaan testrijden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Dit kwam ik ook nog tegen:
https://www.hln.be/dossier-joost-bolle/ ... ~a963face/
% afwijking tov wltp
Ford Mustang Mach-E elektrisch 26.7 - 62% meer
Skoda Enyaq elektrisch 23.8 - 49% meer
Citroen e-C4 elektrisch 20.5 - 44% meer
Aiways U5 elektrisch 24.2 - 42% meer
Hyundai Ioniq 5 elektrisch 24.2 - 42% meer
......
ook de nieuw ev6 doet maar 340km ipv de opgegeven 528km
https://www.hln.be/dossier-joost-bolle/ ... ~a963face/
% afwijking tov wltp
Ford Mustang Mach-E elektrisch 26.7 - 62% meer
Skoda Enyaq elektrisch 23.8 - 49% meer
Citroen e-C4 elektrisch 20.5 - 44% meer
Aiways U5 elektrisch 24.2 - 42% meer
Hyundai Ioniq 5 elektrisch 24.2 - 42% meer
......
ook de nieuw ev6 doet maar 340km ipv de opgegeven 528km
-
- Elite Poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Zelf begin dit jaar ook met de ID4 en Enyaq gereden. Ik vond de Enyaq veel mooier (persoonlijk) maar ook ruimer en beter afgewerkt. Tevens goedkoper, maar ik ben altijd een Skoda fan geweest
Den Enyaq is wel extreem stabiel op de weg terwijl het eruit ziet als een tank.
Je moet wel stillaan bestellen als je begin 2023 een auto wilt
Ik ken al modellen die nu uitgerekend staan voor medio 2024
Den Enyaq is wel extreem stabiel op de weg terwijl het eruit ziet als een tank.
Je moet wel stillaan bestellen als je begin 2023 een auto wilt
Ik ken al modellen die nu uitgerekend staan voor medio 2024