inloggen op werkvpn in buitenland (en zogenaamd thuis)
-
- Starter
vraagje als volslagen leek; hier is mijn situatie:
- heb laptop van werk , waarmee ik zonder problemen van thuis uit werk
- zit voor privéredenen af en toe in het buitenland (EU, waarvan uit ik ook wil werken). ben er zeker van dat ze er op het werk een probleem mee hebben, als ik van daar probeer in te loggen (geen precedent scheppen, veiligheid, enz). inloggen zou moeten lukken, maar het wordt geregistreerd, en ik wil niet dat IT verdachte zaken vindt of vermoedt dat ik gehackt word bv. als je in belgië inlogt, komt het gewoon in de registry maar krijgt IT er geen concrete melding van, anders dus wel.
- doe m'n werk graag dus wil geen verdere problemen maar ik moet ook écht vanuit het buitenland kunnen werken, zonder 'verdachte' bewegingen.
technische info:
- laptop met windows 10,
- vpn via checkpoint end security + smscode op gsm
- provider thuis is scarlet (sagem VDSL2 modem, WPA)
al geprobeerd:
- een vpn-service met belgische server, maar denk dat het veiligst is als die bij mij in de buurt van dendermonde/geraardsbergen/gent zou staan, en niet in brussel, zoals alle vpn-services die ik geprobeerd heb.
- vriend van me raadde aan om een raspberry pi thuis te installeren, die verbonden is met mijn werk en waarmee ik inlog als ik in het buitenland zit. goed idee?
- of is een vpn router een mogelijke optie?
bedankt om me eventueel beetje vooruit te helpen!
- heb laptop van werk , waarmee ik zonder problemen van thuis uit werk
- zit voor privéredenen af en toe in het buitenland (EU, waarvan uit ik ook wil werken). ben er zeker van dat ze er op het werk een probleem mee hebben, als ik van daar probeer in te loggen (geen precedent scheppen, veiligheid, enz). inloggen zou moeten lukken, maar het wordt geregistreerd, en ik wil niet dat IT verdachte zaken vindt of vermoedt dat ik gehackt word bv. als je in belgië inlogt, komt het gewoon in de registry maar krijgt IT er geen concrete melding van, anders dus wel.
- doe m'n werk graag dus wil geen verdere problemen maar ik moet ook écht vanuit het buitenland kunnen werken, zonder 'verdachte' bewegingen.
technische info:
- laptop met windows 10,
- vpn via checkpoint end security + smscode op gsm
- provider thuis is scarlet (sagem VDSL2 modem, WPA)
al geprobeerd:
- een vpn-service met belgische server, maar denk dat het veiligst is als die bij mij in de buurt van dendermonde/geraardsbergen/gent zou staan, en niet in brussel, zoals alle vpn-services die ik geprobeerd heb.
- vriend van me raadde aan om een raspberry pi thuis te installeren, die verbonden is met mijn werk en waarmee ik inlog als ik in het buitenland zit. goed idee?
- of is een vpn router een mogelijke optie?
bedankt om me eventueel beetje vooruit te helpen!
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
De vraag is... Hoe werkbaar is VPN over VPN?
Trouwens locatie op basis van IP is ook niet zo heel accuraat hoor, dus het is niet dat ze kunnen bepalen locatie van bedrijf + x km's is oké hoor.
Misschien kan je de vraag al eens stellen bij je werkgever...?
Trouwens locatie op basis van IP is ook niet zo heel accuraat hoor, dus het is niet dat ze kunnen bepalen locatie van bedrijf + x km's is oké hoor.
Misschien kan je de vraag al eens stellen bij je werkgever...?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Heb je ook een manier om verzekeringstechnisch (en andere…) je werkgever om de tuin te leiden, moest je wat aan de hand krijgen tijdens je ‘werkuren’ in het buitenland?
Vraag gewoon aan je werkgever voor een oplossing….
Vraag gewoon aan je werkgever voor een oplossing….
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Aan IP-adres ziet met dat het een VPN-dienst is, dus wordt je verbinding sowieso als verdacht opgemerkt. IT gaat de verbindingen niet manueel opvolgen, maar wordt door algoritmes geattendeerd op verdachte activiteiten.
Het meest correcte is gewoon de situatie uitleggen aan je werkgever. Vroeg of laat komt het toch aan de orde. Je moet voor een incident of een belangrijke afspraak dringend naar het werk en dan blijkt dat plots niet te kunnen. Zo'n situatie wil je niet achteraf willen uitleggen.
Ik heb ook collega's die vanuit een tweede verblijf thuiswerken. Zolang het werk gebeurt en ze bereikbaar zijn, kraait er geen haan naar.
Het meest correcte is gewoon de situatie uitleggen aan je werkgever. Vroeg of laat komt het toch aan de orde. Je moet voor een incident of een belangrijke afspraak dringend naar het werk en dan blijkt dat plots niet te kunnen. Zo'n situatie wil je niet achteraf willen uitleggen.
Ik heb ook collega's die vanuit een tweede verblijf thuiswerken. Zolang het werk gebeurt en ze bereikbaar zijn, kraait er geen haan naar.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
- honda4life
- Elite Poster
Telewerk draait altijd om vertrouwen.Sasuke schreef:Daarom moet er dus dringend een wettelijk kader komen rond telewerken. Zowel om de flexibiliteit te garanderen, alsook misbruik te voorkomen.
Zoals al eerder hier aangehaald, bespreek dit met je werkgever ( of je IT dienst)
Ik denk toch dat je snel door de mand valt als je een aantal keer niet bereikbaar bent.
Anderzijds... Hoe veel meer uren worden er geklopt thuis als op het werk zo
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Bij ons op het werk doen ze er niet moeilijk over. Integendeel, je kan meerdere adressen opgeven van waaruit je wil werken om te zorgen dat je gedekt bent door de verzekering tijdens de werkuren.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Same here. Maar je moet het wel op voorhand opgeven, de locaties. Men gaat er vanuit dat je vanop je domicilie werkt tenzij anders gemeld.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
In het buitenland werken zorgt ervoor dat men ( werkgever en werknemer) in het buitenland ook loonbelastingen en (sociale) lasten moeten betalen.
Werkgevers hebben geen zin in complexe wetgeving van andere landen waarbij de kans bestaat dat een verloning die in ons land fiscaal geoptimaliseerd is, in het buitenland ineens stukken duurder blijkt.
Dat heeft dus niets met IT veiligheid te maken.
Maar alles met belastingen en eventuele boetes
Werkgevers hebben geen zin in complexe wetgeving van andere landen waarbij de kans bestaat dat een verloning die in ons land fiscaal geoptimaliseerd is, in het buitenland ineens stukken duurder blijkt.
Dat heeft dus niets met IT veiligheid te maken.
Maar alles met belastingen en eventuele boetes
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Toch niet als je "af en toe" vanuit het buitenland werkt, bijvoorbeeld tijdens buitenlandse business verplaatsingen.Doracu schreef:In het buitenland werken zorgt ervoor dat men ( werkgever en werknemer) in het buitenland ook loonbelastingen en (sociale) lasten moeten betalen.
Ik dacht dat de grens op 180 dagen ligt.
Als je meer dan 181 dagen vanuit één bepaald werkt, dan ben je daar sociale zekerheid en belastingen verschuldigd.
Geldt dat ook vanuit het buitenland?VOiD schreef:Bij ons op het werk doen ze er niet moeilijk over. Integendeel, je kan meerdere adressen opgeven van waaruit je wil werken om te zorgen dat je gedekt bent door de verzekering tijdens de werkuren.
Dat is inderdaad de hamvraag.honda4life schreef:De vraag is... Hoe werkbaar is VPN over VPN?
VPN over VPN zou kan werken, maar als je dat moet doen via een VPN naar huis, dan is je maximale download beperkt to de upload van je thuisverbinding, nog niet te spreken over de "overhead" van 2 VPN's ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
hoe dan ook blijft het topantwoord: praat met je werkgever.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik vermoed dat OP beter geplaatst is dan wij om te weten wat het antwoord zal zijn, en de kans is heel groot dat het negatief is + watchlist eenmaal het gevraagd is. Dus je doet er meer slecht aan met het te vragen dan goed. Nochtans is er niets mis met wat de werkgever wilt.Joe de Mannen schreef:hoe dan ook blijft het topantwoord: praat met je werkgever.
J.
Wat een optie kan zijn als het een EU-land is, gewoon voldoende data voorzien en roaming met Belgische provider. Dat geeft je een Belgisch IP, als dat zou volstaan.
Anders, als het echt het thuis-IP moet zijn, zou ik idd denken richting de werklaptop die thuis blijft staan en die je dan vanuit het buitenland remote bestuurt. Bij voorkeur wel over een eigen VPN-server die je opstelt thuis, en niet via TeamViewer oid die kan meekijken. Zelf kan ik bv van overal op mijn eigen thuisnetwerk (Cisco router) binnen via AnyConnect, waarna ik bv een draaiend macOS toestel via zijn privaat IP-adres kan besturen via Apple's Remote Desktop. Ik kan daar dan gewoon een nieuwe VPN-sessie opstarten etc. Voor Windows zijn er gelijkaardige oplossingen.
Het voordeel van deze oplossing is dat je geen VPN-over-VPN hebt, wat wel gaat maar uw MTU/throughput sterk naar beneden haalt. Verder is het voordeel van via een eigen VPN-server te draaien dat je aan de laptop kan via zijn privaat adres. Want als de werk-VPN, eenmaal verbonden, ALLE publieke traffic vanaf die laptop door de VPN sleurt, ga je niet ver raken. Private lokale netwerk trafiek laten ze altijd wel met rust.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 jul 2021, 14:27, in totaal 1 gewijzigd.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Eer de OP zich op mogelijks glad ijs gaat begeven: check je contract, je arbeidsvoorwaarden, etc. Want als je niet gaat praten met je werkgever, en ze komen er achter, kan dit een reden zijn voor ontslag.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Wat een onzin dat je er meer slecht dan goed mee doet om dat te vragen.CCatalyst schreef:Ik vermoed dat OP beter geplaatst is dan wij om te weten wat het antwoord zal zijn, en de kans is heel groot dat het negatief is + watchlist eenmaal het gevraagd is. Dus je doet er meer slecht aan met het te vragen dan goed. Nochtans is er niets mis met wat de werkgever wilt.Joe de Mannen schreef:hoe dan ook blijft het topantwoord: praat met je werkgever.
J.
Als iemand in mijn team met zulke vraag komt zoeken we samen naar een oplossing.
Is dit niet in overleg gebeurd en ga je jezelf privileges toe-eigenen, tja… - uitkomen doet dat toch - dan zijn de gevolgen wel wat anders.
-
- Elite Poster
Mooi. Maar ik vermoed dat de cultuur niet overal van die aard is.axs schreef: Als iemand in mijn team met zulke vraag komt zoeken we samen naar een oplossing.
Ik zie niet meteen het probleem, als OP zijn werk goed uitvoert maakt locatie niet uit. Ik zie niet meteen in hoe "privileges" "toe-geeigend" worden. Een van de promesses van remote working is dat dat in principe overal kan gebeuren. Als men gaat verplichten dat de werknemer thuis moet zitten is er niet veel verschil met een kantoor. Maar als OP natuurlijk geconfronteerd wordt met arbitraire vereisten als dat er ingelogd moet worden vanop een bepaald IP, dan kan hij hier uiteraard hulp krijgen.axs schreef:Is dit niet in overleg gebeurd en ga je jezelf privileges toe-eigenen, tja… - uitkomen doet dat toch - dan zijn de gevolgen wel wat anders.
Zoals ik dus zei, ik vermoed dat OP best geplaatst is om te weten wat kan/niet kan en dat kritische reacties van mensen uit totaal andere werkomgevingen weinig zinvol zijn. Hij vraag technisch advies.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
Bijkomend is het probleem dat je eigenlijk buiten Belgie werkt, en dus in dat land belastingen zou moeten betalen en niet meer in Belgie. Dit is een bijkomende complexiteit dat niet alle bedrijven graag hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Neen, hij vraagt technisch advies om BEWUST zaken voor zijn werkgever te verbergen.CCatalyst schreef: Zoals ik dus zei, ik vermoed dat OP best geplaatst is om te weten wat kan/niet kan en dat kritische reacties van mensen uit totaal andere werkomgevingen weinig zinvol zijn. Hij vraag technisch advies.
Als je je werkgever moet bedriegen, dan zoek je beter een andere werkgever.
In het andere geval leg je gewoon de situatie uit, of log je gewoon in vanuit het buitenland zonder te camoufleren zodat het transparant is naar je werkgever toe.
Ik zie het al voor me: telefoontje om 09u, zeg ik zie dat je vanuit Brussel ingelogd bent, kan je vanmiddag om 15u toch langs kantoor komen.
“Uh nee, ik zit via vpn eigenlijk in de mediterranee”
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Bij mij is er een CAO Telewerk. De werkgever moet weten waar de werknemer aanwezig is. En gaat uit van een adres in België. Ik heb ook al 'ge-thuiswerkt' op een ander adres. Gewoon mijn leidinggevende dat laten weten. Was wel binnen België.
Als syndicalist kan ik zeggen dat ik adviseer om niet te doen wat OP wil doen. Als dat uitkomt is het moeilijk zich daartegen te verdedigen. Vermoedelijk is dat in rechtstreekse overtreding van het arbeidsreglement.
Technisch gezien;
Als de computer thuis staat dan is dat op vlak van de VPN naar het werk het eenvoudigste. Maar hoe ga je dan die computer bedienen? Software installeren op die werk-PC om dat te doen zal waarschijnlijk niet mogen/kunnen. En zelfs dan nog als IT zou inloggen om iets te updaten of om een andere reden kunnen ze dat opmerken. En was als die computer zou uitvallen, vastlopen ...etc? Windows die updates gaat installeren en de opstelling gaat verstoren ...
En USB-toestellen die eigenlijk op die werkcomputer aangesloten zouden moeten worden? eID kaartlezer, headset, webcam ...?
Wat je nodig hebt is een toestel dat een verbinding maakt met uw thuisnetwerk. En dan die internetverbinding gaat delen met uw werkcomputer op een wijze zodat die werkcomputer opduikt in uw thuisnetwerk. Dat toestel is dan uw brug. Met twee netwerkkaarten zeker..? - Een dedicated simpel ding dat enkel dat doet en waar je afblijft als het werkt.
Je bent klant bij Scarlet. Zover ik weet heeft een Scarlet een extreem triestige uploadsnelheid. Dat zal waarschijnlijk niet voldoen.
Als syndicalist kan ik zeggen dat ik adviseer om niet te doen wat OP wil doen. Als dat uitkomt is het moeilijk zich daartegen te verdedigen. Vermoedelijk is dat in rechtstreekse overtreding van het arbeidsreglement.
Technisch gezien;
Als de computer thuis staat dan is dat op vlak van de VPN naar het werk het eenvoudigste. Maar hoe ga je dan die computer bedienen? Software installeren op die werk-PC om dat te doen zal waarschijnlijk niet mogen/kunnen. En zelfs dan nog als IT zou inloggen om iets te updaten of om een andere reden kunnen ze dat opmerken. En was als die computer zou uitvallen, vastlopen ...etc? Windows die updates gaat installeren en de opstelling gaat verstoren ...
En USB-toestellen die eigenlijk op die werkcomputer aangesloten zouden moeten worden? eID kaartlezer, headset, webcam ...?
Wat je nodig hebt is een toestel dat een verbinding maakt met uw thuisnetwerk. En dan die internetverbinding gaat delen met uw werkcomputer op een wijze zodat die werkcomputer opduikt in uw thuisnetwerk. Dat toestel is dan uw brug. Met twee netwerkkaarten zeker..? - Een dedicated simpel ding dat enkel dat doet en waar je afblijft als het werkt.
Je bent klant bij Scarlet. Zover ik weet heeft een Scarlet een extreem triestige uploadsnelheid. Dat zal waarschijnlijk niet voldoen.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 30627.html
https://www.sdworx.be/nl-be/pers/2020/t ... bestemming
https://www.wolterskluwer.com/nl-be/exp ... -attention
Sommigen gaan er hier toch heel lichtjes over. Als je een goede verstandhouding hebt en wil houden met je werkgever, ga je in dialoog. Indien niet, moet je niet komen zagen als je iets voorhebt.
https://www.sdworx.be/nl-be/pers/2020/t ... bestemming
https://www.wolterskluwer.com/nl-be/exp ... -attention
Sommigen gaan er hier toch heel lichtjes over. Als je een goede verstandhouding hebt en wil houden met je werkgever, ga je in dialoog. Indien niet, moet je niet komen zagen als je iets voorhebt.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
philippe_d schreef:Toch niet als je "af en toe" vanuit het buitenland werkt, bijvoorbeeld tijdens buitenlandse business verplaatsingen.Doracu schreef:In het buitenland werken zorgt ervoor dat men ( werkgever en werknemer) in het buitenland ook loonbelastingen en (sociale) lasten moeten betalen.
Ik dacht dat de grens op 180 dagen ligt.
Als je meer dan 181 dagen vanuit één bepaald werkt, dan ben je daar sociale zekerheid en belastingen verschuldigd.
De 183 dagen regel heeft nog wel bijkomende eisen en is enkel van tel op vlak van fiscaliteit.
Voor sociale lasten telt deze regel niet.
Veel is ook afhankelijk van bijkomende regels in het ‘gast’land
Zonder de werkgever op de hoogte te brengen begaat de werknemer een zware fout die onmiddelijk ontslag tot gevolg kan hebben.
Er zijn legale oplossingen mogelijk
zeker als de werkgever een vestiging heeft in het betrokken land…
maar al deze oplossingen vragen behoorlijk veel administratief werk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Locatie moet je niet zom mee inzitten, ik zit hier op EdpNet (TV Vlaanderen) en krijg als locatie gewoon st-niklaas te zien terwijl ik in diksmuide zit...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Vanuit een puur technisch oogpunt:
Ik denk niet dat 2 vpns op je laptop installeren gaat werken.
Die gaan hoogstens naast mekaar functioneren, maar wss ook conflicteren (zeker als eentje een mandatory tunnel gebruikt waar alle traffic door moet).
En als de laptop van het werk is, zit je nog met andere issues als je daar een extra vpn op wil installeren.
Mij lijkt een mogelijke optie om (mbv een raspberry pi of twee routers) een site-to-site vpn tunnel op te zetten.
Je neemt eentje mee, je laat eentje thuis staan.
Dan kan je proberen om je laptop in dat site-to-site netwerk te steken, en van daaruit een vpn tunnel op te zetten naar je werk.
Dat lijkt me de optie die het meeste kans heeft op slagen, omdat de werk-vpn dan eigenlijk niets van het bestaan van de andere vpn afweet.
Ik denk niet dat 2 vpns op je laptop installeren gaat werken.
Die gaan hoogstens naast mekaar functioneren, maar wss ook conflicteren (zeker als eentje een mandatory tunnel gebruikt waar alle traffic door moet).
En als de laptop van het werk is, zit je nog met andere issues als je daar een extra vpn op wil installeren.
Mij lijkt een mogelijke optie om (mbv een raspberry pi of twee routers) een site-to-site vpn tunnel op te zetten.
Je neemt eentje mee, je laat eentje thuis staan.
Dan kan je proberen om je laptop in dat site-to-site netwerk te steken, en van daaruit een vpn tunnel op te zetten naar je werk.
Dat lijkt me de optie die het meeste kans heeft op slagen, omdat de werk-vpn dan eigenlijk niets van het bestaan van de andere vpn afweet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
In principe kan dit maar MET toestemming van de werkgever.
Er zijn nl enkele gevolgen van werken in het buitenland zowel op gebied van belastingen als sociale regelgeving. Normaal val je onder het systeem van ziekteverzekering in het land waar je werkt.
Ook als er een uurverschil is kan dat botsen met regels over beschikbaar zijn tijdens de kantooruren.
Dan is er nog de verzekering voor arbeidsongevallen. Werken op een andere plaats kan als dit op voorhand schriftelijk is overeengekomen. Heb je een ongeval zonder dergelijke overeenkomst moet je zelf bewijzen dat het een arbeidsongeval is.
Ik volg dus de raad die de meeste geven, praat erover met uw werkgever.
Er zijn nl enkele gevolgen van werken in het buitenland zowel op gebied van belastingen als sociale regelgeving. Normaal val je onder het systeem van ziekteverzekering in het land waar je werkt.
Ook als er een uurverschil is kan dat botsen met regels over beschikbaar zijn tijdens de kantooruren.
Dan is er nog de verzekering voor arbeidsongevallen. Werken op een andere plaats kan als dit op voorhand schriftelijk is overeengekomen. Heb je een ongeval zonder dergelijke overeenkomst moet je zelf bewijzen dat het een arbeidsongeval is.
Ik volg dus de raad die de meeste geven, praat erover met uw werkgever.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik lees dat hier regelmatig, maar hier moeten toch meer voorwaarden voor zijn?Dizzy schreef:Normaal val je onder het systeem van ziekteverzekering in het land waar je werkt.
Ik ben namelijk regelmatig in Nederland of Frankrijk voor mijn werk, dus aan 't werk in het buitenland maar betaal toch niet in dat land.
Idem voor onze plaatsers. In drukke periodes kan het zijn dat ze maanden aan een stuk 5/7 in het buitenland aan het werk zijn.
-
- Elite Poster
Er zijn regels voor grensarbeiders zoals minstens 1 keer per week terugkeren.
Werk je in meerdere EU-landen, maar voor ten minste 25% (qua tijd en/of inkomen) ook in het land waar je woont, dan val je onder het zorgstelsel van het land waar je woont.
Hoe men dat controleert is een andere zaak maar bij een ongeval komt de kat op de koord.
Men gaat hierbij ook uit dat je dat in opdracht van de werkgever doet en dat hij dus ook op de hoogte is. Ik denk dat werkgevers hierover ook hun arbeidsreglement een vermelding hebben of deze zullen aanbrengen. Geen voorafgaandelijk akkoord kan je dan zien als ongewettigde afwezigheid en reden tot ontslag.
Werk je in meerdere EU-landen, maar voor ten minste 25% (qua tijd en/of inkomen) ook in het land waar je woont, dan val je onder het zorgstelsel van het land waar je woont.
Hoe men dat controleert is een andere zaak maar bij een ongeval komt de kat op de koord.
Men gaat hierbij ook uit dat je dat in opdracht van de werkgever doet en dat hij dus ook op de hoogte is. Ik denk dat werkgevers hierover ook hun arbeidsreglement een vermelding hebben of deze zullen aanbrengen. Geen voorafgaandelijk akkoord kan je dan zien als ongewettigde afwezigheid en reden tot ontslag.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
In onze telewerkpolicy staat duidelijk dat je niet in het buitenland mag telewerken.
Je mag dat wel overal in België.
Maar als je op zakenreis gaat, mag je uiteraard van op locatie in het buitenland aanloggen en werken. Ook aanloggen op het bedrijfsnetwerk als je met vakantie bent in het buitenland is geen probleem, maar dit is dus geen telewerk.
Je mag dat wel overal in België.
Maar als je op zakenreis gaat, mag je uiteraard van op locatie in het buitenland aanloggen en werken. Ook aanloggen op het bedrijfsnetwerk als je met vakantie bent in het buitenland is geen probleem, maar dit is dus geen telewerk.
-
- Elite Poster
Toevallig heb ik wel gemerkt dat het een populair gegeven is want op Booking en AirB&B vind je geregeld verwijzingen naar de goede internetverbinding voor telewerk
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Vreemde is wel dat er werkgevers zijn die vragen om bedrijfsgsm en laptop mee te nemen op verlof voor als ze je snel eens nodig hebben. Een vriendin van me haar verlof werd afgekeurd tenzij ze op verlof 2x een uurtje kon inmelden voor een groepscall. Druk in bedrijf blablabla.
Uiteindelijk was het 3x en amper 20 minuten. Betaald en alles wat je wilt. Maar toch...
Uiteindelijk was het 3x en amper 20 minuten. Betaald en alles wat je wilt. Maar toch...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- honda4life
- Elite Poster
Verlof = Verlof.krisken schreef:Vreemde is wel dat er werkgevers zijn die vragen om bedrijfsgsm en laptop mee te nemen op verlof voor als ze je snel eens nodig hebben. Een vriendin van me haar verlof werd afgekeurd tenzij ze op verlof 2x een uurtje kon inmelden voor een groepscall. Druk in bedrijf blablabla.
Connectie houden met je werk is toch enkel omdat je daar zelf voor kiest niet omdat het moet?
Plots zijn we allemaal onmisbaar... Vraag maar eens opslag hé... Je zal zien hoe onmisbaar je werkelijk bent
-
- Elite Poster
Gaat er toch wel heel lichtjes over. De werkgever deed moeite om in dialoog te gaan met de werknemer en tot een compromis te komen waarbij verlof mogelijk was. Dan je verlof wat gaan "opeisen" is hetzelfde als een werkgever die geen tegemoetkoming zou doen aan een vraag van een werknemer om bijvoorbeeld in het buitenland te mogen werken. Als je een goede verstandhouding hebt en wil houden met je werkgever, respecteer je die dialoog. Indien niet, moet je niet komen zagen als je iets voorhebt.honda4life schreef:
Verlof = Verlof.
Connectie houden met je werk is toch enkel omdat je daar zelf voor kiest niet omdat het moet?
De tijd dat werk en prive twee afgescheiden werelden vormen is voorbij, zeker in kennisgerichte industrieen en zeker in de verwachtingen van de werkgever. Je werkt tenslotte niet in een fabriek. Als werknemer heb je dan het voordeel dat je overal kan werken, en niet langer onbetaald tijd moet verspillen met naar kantoor te komen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het is inderdaad de dialoog en ja de grens werk/privé vervaagt maar ik probeer er toch ook zoveel mogelijk aan te houden.
Meestal is er 1 directe collega waar ik mee afspreek dat hij mag bellen als het echt nodig is.
En wat de onmisbaarheid betreft, ik maakte het omgekeerde mee "als het u niet aanstaat vertrek dan, ik heb nog 10 anderen om uw job te doen".... tot we een bijkomende kracht zochten, waren die 10 toch plots verschwunden zekerst...
J.
Meestal is er 1 directe collega waar ik mee afspreek dat hij mag bellen als het echt nodig is.
En wat de onmisbaarheid betreft, ik maakte het omgekeerde mee "als het u niet aanstaat vertrek dan, ik heb nog 10 anderen om uw job te doen".... tot we een bijkomende kracht zochten, waren die 10 toch plots verschwunden zekerst...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Dat verklaart inderdaad het toegenomen aantal burnouts ja.
Je moet werk en privé van elkaar kunnen scheiden. 3x 20 minuten een call tijdens je verlof van zeg maar 3 weken, dan heb je geen verlof van 3 weken. Dan ben je er niet tussenuit.
Je moet werk en privé van elkaar kunnen scheiden. 3x 20 minuten een call tijdens je verlof van zeg maar 3 weken, dan heb je geen verlof van 3 weken. Dan ben je er niet tussenuit.
-
- Elite Poster
Verlof is verlof. Ze mogen proberen me te vinden in het midden van een bos met nougabollen bereik
Ik heb alle begrip dat men toegeeflijk is langs beide kanten maar wel in onderling overleg, niet eenzijdig opgelegd. Ik ben dus bereid mijn verlof te plannen volgens de noden van het bedrijf maar eens op verlof is de riem eraf. Zo ben je pas echt onmisbaar want als je echt onbereikbaar bent snappen ze ineens sneller wat je allemaal doet. Iedereen kan het... tot ze het moeten doen
Dit soort zaken is inderdaad een reden waarom mensen onvoldoende werk en privé kunnen scheiden met de gevolgen erbij. Zeker met telewerk neemt de druk toe al ligt het toch ook deels aan jezelf hoe ver je er in mee wil gaan.
Mijn vriendin werkte ooit voor een firma die het normaal vond dat iedereen om beurt een telefonische permanentie hield op zondagvoormiddag. Iedereen ging er lopen...
Ik heb alle begrip dat men toegeeflijk is langs beide kanten maar wel in onderling overleg, niet eenzijdig opgelegd. Ik ben dus bereid mijn verlof te plannen volgens de noden van het bedrijf maar eens op verlof is de riem eraf. Zo ben je pas echt onmisbaar want als je echt onbereikbaar bent snappen ze ineens sneller wat je allemaal doet. Iedereen kan het... tot ze het moeten doen
Dit soort zaken is inderdaad een reden waarom mensen onvoldoende werk en privé kunnen scheiden met de gevolgen erbij. Zeker met telewerk neemt de druk toe al ligt het toch ook deels aan jezelf hoe ver je er in mee wil gaan.
Mijn vriendin werkte ooit voor een firma die het normaal vond dat iedereen om beurt een telefonische permanentie hield op zondagvoormiddag. Iedereen ging er lopen...
- honda4life
- Elite Poster
Neen, mentaliteitsprobleem van de firma.CCatalyst schreef:Gaat er toch wel heel lichtjes over. De werkgever deed moeite om in dialoog te gaan met de werknemer en tot een compromis te komen waarbij verlof mogelijk was. Dan je verlof wat gaan "opeisen" is hetzelfde als een werkgever die geen tegemoetkoming zou doen aan een vraag van een werknemer om bijvoorbeeld in het buitenland te mogen werken. Als je een goede verstandhouding hebt en wil houden met je werkgever, respecteer je die dialoog. Indien niet, moet je niet komen zagen als je iets voorhebt.honda4life schreef:
Verlof = Verlof.
De tijd dat werk en prive twee afgescheiden werelden vormen is voorbij, zeker in kennisgerichte industrieen en zeker in de verwachtingen van de werkgever. Je werkt tenslotte niet in een fabriek. Als werknemer heb je dan het voordeel dat je overal kan werken, en niet langer onbetaald tijd moet verspillen met naar kantoor te komen.
Hoofdverlof moet gerespecteerd worden om eens even te kunnen ontspannen in deze veeleisende tijden.
De firma blijft heus wel verder draaien zonder mezelf, jou, ... Dat is de realiteit.
Een vierkant wiel bolt ook, het kost alleen meer moeite.
Waar het schoentje vaak wringt is kennis delen zodat iemand anders ook jouw belangrijkste taken kan uitvoeren, al dan niet met hulp te zoeken.
Iedereen kan trouwens elke moment uitvallen... Daar moet je als firma toch minstens een basis vangnet voor hebben.
-
- Elite Poster
Klopt, maar veel bedrijven hebben nog te weinig procedures die goed gedocumenteerd zijn. Men bezuinigd op mensen maar als dan bepaalde sleutelfiguren met veel ervaring wegvallen, om welke reden ook, is het miserie. Zo kom je op een punt dat bij brand bvb niemand weet hoe je de brandweerwagen moet bedienen Maar een afgebrande heide is ook een heide.