Hallo,
Even de discussie openen of julie het normaal vinden dat voor een tijdsafhankelijk vervoer je 3286 euro op jaarbasis moet betalen voor onbeperkt met de trein te mogen?
£Bedoel een auto kost misschien meer maar je kan gelijk wanneer die gebruiken en je hebt geen last van afgeschafte treinen.
Die prijs vind ikzelf niet acceptabel wat vinden jullie?
prijs unlimited abbonement Nmbs
-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik spoor bijna nooit. Dit ter info. Ik denk niet dat ik ooit bereid zou zijn om zoveel te betalen voor zo een abonnement.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik gebruik nu wel men wagen niet zoveel (minder dan 8000km/jaar waaronder +/- 3000 van autoreis).
Maar als ik de berekening maak, ga ik wel vlot over de 3300€/jaar...
Maar auto is absolute vrijheid, trein minder.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Het doelpubliek lijkt mij dan ook vrij beperkt.
Vergelijk ook even de prijs van de MIVB jaarabonnementen(van € 499 tot € 775), waarmee je, afhankelijk van de opties(DeLijn, TEC, Brusselse Rand) enkel in het Brusselse kan reizen(NMBS is gans België).
De Lijn is wel merkbaar goedkoper(maar met de N-VA aan het roer is het nog maar de vraag hoe lang, bovendien een stuk trager als je naar de andere kant van Vlaanderen wil).
De meesten die in de week de trein nemen, zijn werkenden(waar de werkgever meestal voor een deel in terugkomt) of scholieren/studenten die goedkopere opties hebben.
En de uitstapjes in het weekend zijn veel goedkoper met een RailPass/Weekendticket/...
Ik rij zelf veel met de trein(zowel werk als prive), heb geen eigen wagen(wel Cambio) en tenzij ik de lotto win, zou ik zo'n unlimited abonnement niet kopen wegens goedkopere alternatieven.
Maar ik zie er niks verkeerd in dat het bestaat.
Vergelijk ook even de prijs van de MIVB jaarabonnementen(van € 499 tot € 775), waarmee je, afhankelijk van de opties(DeLijn, TEC, Brusselse Rand) enkel in het Brusselse kan reizen(NMBS is gans België).
De Lijn is wel merkbaar goedkoper(maar met de N-VA aan het roer is het nog maar de vraag hoe lang, bovendien een stuk trager als je naar de andere kant van Vlaanderen wil).
De meesten die in de week de trein nemen, zijn werkenden(waar de werkgever meestal voor een deel in terugkomt) of scholieren/studenten die goedkopere opties hebben.
En de uitstapjes in het weekend zijn veel goedkoper met een RailPass/Weekendticket/...
Ik rij zelf veel met de trein(zowel werk als prive), heb geen eigen wagen(wel Cambio) en tenzij ik de lotto win, zou ik zo'n unlimited abonnement niet kopen wegens goedkopere alternatieven.
Maar ik zie er niks verkeerd in dat het bestaat.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik zou eens de totale kost moeten maken, maar ik denk dat mijn auto me minder kost. Daarmee rijd ik dan wanneer ik wil en naar waar ik wil.
Ik kan zelfs 3 passagiers mee nemen voor dezelfde kost.
Leuk dat het bestaat, maar zolang niet alle ov gratis is noem ik het geen openbaar vervoer. Nu vind ik het zelfs vervoer voor rijke mensen.
Ik kan zelfs 3 passagiers mee nemen voor dezelfde kost.
Leuk dat het bestaat, maar zolang niet alle ov gratis is noem ik het geen openbaar vervoer. Nu vind ik het zelfs vervoer voor rijke mensen.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Openbaar vervoer zou gratis moeten zijn voor iedereen zoals Luxemburg. Toch zeker in de stad of voor mensen waar de wagen indirect onteigend werd. Bijvoorbeeld Gent beloofd mij dezelfde comfort met openbaar vervoer toen ze zeiden dat ik met mijn auto niet meer naar mijn eigen huis mocht rijden, maar na 2 jaar is het een zeer frustrerend verhaal geworden. Ik merk zelf in die 2 jaar dat de gemak zienderogen aan het dalen is en de toekomst ziet er niet goed uit.
Maw: ik voel me geript door leugens van neoliberalen.
Een auto met liefde behandelen die van punt a naar b rijd is altijd goedkoper dan dit jaarabbo. Nog maar te zwijgen over de voordelen.
Maw: ik voel me geript door leugens van neoliberalen.
Een auto met liefde behandelen die van punt a naar b rijd is altijd goedkoper dan dit jaarabbo. Nog maar te zwijgen over de voordelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Zonder sponsoring van werk is trein onbetaalbaar.
Net abo bij de Lijn is voor mij voorlopig gratis maar zal ook wel niet blijven duren (in mijn geval wel niet meer rijden en gratis lijn abo om zelfde reden). Behalve de directe verbindingen ben je er praktisch niet veel mee. Puur bus naar Leuven officieel 2 uur (reken op minstens 1 aansluiting missen dus 2.5 maar zeker terugkeren meestal 3 uur). Als alles eens goed gaat ben je er ook niks mee want zo zelden dat je dan 2 uur te vroeg bent...
In combinatie met trein is het wel al direct ander verhaal (zelf regelmatig ook tram in Gent nodig). Puur met bus is Gent overigens 6 tot 8 uur... met maar 5-7 overstappen waar het mis zal lopen, daar begin ik zelfs niet aan
Waarom ooit zo zot geweest om dat dagelijks heen en terug te doen... Zeg nooit tegen GTB dat je gratis lijn abo hebt of je betaalt om vrijwilligerswerk te doen (als je met gtb in contact komt is de kans wel heel groot dat je recht op gratis of goedkoop abo hebt maar dat moeten ze niet weten).
Net abo bij de Lijn is voor mij voorlopig gratis maar zal ook wel niet blijven duren (in mijn geval wel niet meer rijden en gratis lijn abo om zelfde reden). Behalve de directe verbindingen ben je er praktisch niet veel mee. Puur bus naar Leuven officieel 2 uur (reken op minstens 1 aansluiting missen dus 2.5 maar zeker terugkeren meestal 3 uur). Als alles eens goed gaat ben je er ook niks mee want zo zelden dat je dan 2 uur te vroeg bent...
In combinatie met trein is het wel al direct ander verhaal (zelf regelmatig ook tram in Gent nodig). Puur met bus is Gent overigens 6 tot 8 uur... met maar 5-7 overstappen waar het mis zal lopen, daar begin ik zelfs niet aan
Waarom ooit zo zot geweest om dat dagelijks heen en terug te doen... Zeg nooit tegen GTB dat je gratis lijn abo hebt of je betaalt om vrijwilligerswerk te doen (als je met gtb in contact komt is de kans wel heel groot dat je recht op gratis of goedkoop abo hebt maar dat moeten ze niet weten).
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik begrijp het idd ook niet. Auto is in vele gevallen niet goedkoper maar de vrijheid die je hebt ermee is wel onbetaalbaar. Moest ze dit net abbo voor de helft aanbieden dan zou ik het nog serieus overwegen. Ik zit toch met zeker 300 euro op jaarbasis aan treinkosten en gelukkig betaalt mijn werkgever mijn abbo/ticket voor de werktrips.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Dit abonnement (schandalig) duur noemen, is hetzelfde als zeggen dat auto's schandalig duur zijn en dan alleen een prijslijst tonen van RollsRoyces.
En ja, er valt heel wat te zeggen voor gratis openbaar vervoer. Maar daar is de politiek nog niet rijp voor, vrees ik.
En ja, er valt heel wat te zeggen voor gratis openbaar vervoer. Maar daar is de politiek nog niet rijp voor, vrees ik.
Tenzij je in een boerengat woont, kan Cambio+individuele treinkaartjes een mooi alternatief vormen. Het enigste nadeel is dat je niet altijd last minute kan boeken(maar das een kwestie van plannen).boonpwnz schreef:Auto is in vele gevallen niet goedkoper maar de vrijheid die je hebt ermee is wel onbetaalbaar. Moest ze dit net abbo voor de helft aanbieden dan zou ik het nog serieus overwegen.
-
- Plus Member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 14 keer
Ik denk dat dit jaarabonnement vooral wordt gekocht door mensen die het voor hun werk gebruiken, en krijgen terugbetaald door hun werkgever. Voor een vast traject is een traject-abonnement stukken goedkoper. En anders kan je met een rail-pass (standard-multi) meestal ook goedkoper reizen.
Aan de autobezitters die denken dat hun auto minder kost: misschien toch eens rekenen? Aankoop, verzekering, verkeersbelasting, onderhoud, keuring, parkeerkosten, benzine, schade, banden,... Wie durft de rekening eens maken?
Aan de autobezitters die denken dat hun auto minder kost: misschien toch eens rekenen? Aankoop, verzekering, verkeersbelasting, onderhoud, keuring, parkeerkosten, benzine, schade, banden,... Wie durft de rekening eens maken?
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Die prijs is eigenlijk nog “goedkoop” als je dat gaat vergelijken met traject abonnementen of andere formules.
Een Railpass (10 ritten kaart) kost bijv. €86, dat is welgeteld goed voor 5 dagen reizen. Doet ge dat x52, zit ge aan €4472.
Of pakt een jaarabo Kortrijk - Antwerpen. Dat kost al direct €2589 voor slechts 1 traject.
Anderzijds bestaan er dan ook weer een pak goedkopere oplossingen, zoals een halftijds abonnement, keycard, discovery tickets voor toeristische zaken.
De oefening is eigenlijk om uit te rekenen of je zo een abonnement überhaupt nodig hebt, want ik denk niet dat je 7 op 7 door heel het land met de trein zal reizen.
Een Railpass (10 ritten kaart) kost bijv. €86, dat is welgeteld goed voor 5 dagen reizen. Doet ge dat x52, zit ge aan €4472.
Of pakt een jaarabo Kortrijk - Antwerpen. Dat kost al direct €2589 voor slechts 1 traject.
Anderzijds bestaan er dan ook weer een pak goedkopere oplossingen, zoals een halftijds abonnement, keycard, discovery tickets voor toeristische zaken.
De oefening is eigenlijk om uit te rekenen of je zo een abonnement überhaupt nodig hebt, want ik denk niet dat je 7 op 7 door heel het land met de trein zal reizen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Auto is duurder maar je moet ook nog in station rakenTaaner242 schreef:Wie durft de rekening eens maken?
Voor mij is de keuze door cara gemaakt maar uit echt vrije wil zou ik het nooit gedaan hebben. Misschien als je in stad of tenminste op wandelafstand van station woont maar kunt bv heel moeilijk met trein of bus naar containerpark of bouwmaterialen gaan halen... Zelfs normale boodschappen is serieus aanpassen. Positieve is dat er eigenlijk weinig verschil is met covid tijden, we zijn praktisch altijd thuis of heel dicht bij
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik heb die rekening eens gemaakt en kwam stukken lager uit dan wat andere mensen met 'hogere posities' dan mij beweerden.Taaner242 schreef: Aan de autobezitters die denken dat hun auto minder kost: misschien toch eens rekenen? Aankoop, verzekering, verkeersbelasting, onderhoud, keuring, parkeerkosten, benzine, schade, banden,... Wie durft de rekening eens maken?
7 a 7,5l/100 , 40 euro taks, 350 euro verzekering, 200 euro onderhoudskosten en keuring. Is betrouwbaarder om van punt a naar b te rijden dan de nieuwste auto's (heel europa gedaan). Geen gezeur met brolelectronica enzovoort. roestvorming is perfect te onderhouden. MAAR zoals ik zeg, je moet je auto duurzaam behandelen en niet de duurste of coolste nemen. Niet voor niets dat Afrikanen hem wouden.
Ge zou hem zelf nog op een oldtimerplaat kunnen hangen zodat je verzekering ook 3x goedkoper is, maar dat is de kantjes aflopen.
Ik heb het dan over een Toyota Corolla uit '88.
Maar deze vlieger ging niet op: uw auto veroorzaakt kanker en is zeer kostelijk. Lees: uw auto maakt geen economische omzetten. Einde argumentatie, de presser in of afrika!
Maar ik kon wel naar de supermarkt zorgeloos gaan
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik hou de kostprijs van mijn wagen al bij sinds het begin - afschrijving breng ik niet in rekening.
In 2019 (het laatste 'normale' jaar) heeft m'n wagen me 2096.95e gekost, 14888km gereden dat jaar.
2018: 2305,76e, 16292km.
2017: 3087e - 24674km (hier had m'n vriendin nog geen leasing wagen)
Dus buiten aankoop valt de kost van een wagen eigenlijk nog mee. Dit is inclusief verzekering, onderhoud, onderdelen, keuring, brandstof, ...
In 2019 (het laatste 'normale' jaar) heeft m'n wagen me 2096.95e gekost, 14888km gereden dat jaar.
2018: 2305,76e, 16292km.
2017: 3087e - 24674km (hier had m'n vriendin nog geen leasing wagen)
Dus buiten aankoop valt de kost van een wagen eigenlijk nog mee. Dit is inclusief verzekering, onderhoud, onderdelen, keuring, brandstof, ...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- antutu
- Pro Member
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 37 keer
Ja, die treinen zijn niet meer om te lachen amai. Zelf al decennia niet meer gespoord en ik viel zowaar op mijn bloot gat toen ik op de site zag dat een h&w ticket naar Limburg 43 euro kost.
Ik dacht dat ik per ongeluk 1e klasse had aangevinkt, maar nee hoor, het was wel degelijk 2de. De site was rap weer toe. Met de auto kost het mij €22, ook h&w.
Vroeger reden millionairs en miljardairs met een Lamborghini. Vandaag rijden ze met de trein.
Ik dacht dat ik per ongeluk 1e klasse had aangevinkt, maar nee hoor, het was wel degelijk 2de. De site was rap weer toe. Met de auto kost het mij €22, ook h&w.
Vroeger reden millionairs en miljardairs met een Lamborghini. Vandaag rijden ze met de trein.
Laatst gewijzigd door antutu 06 jul 2021, 00:25, in totaal 1 gewijzigd.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
en waar woon je +/-? Hoef uw straat en huisnummer niet te weten.
https://www.liantis.be/nl/nieuws/nieuw- ... vergoeding
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer.
Dus mss. correcte weergave v/d kosten, en niet enkel uw 'nafte'. Of maken uw banden geen contact met de rijbaan, heb je geen airco en moet uw auto nooit op onderhoud?
Post dan eens bedrag (km h&t x 0,3707 €). Dan ga je nog eens op uw 'gat' vallen. Mag je in de lappenmand zoals Roglic. Want 2 keer zo hard vallen overleeft niemand.
https://www.liantis.be/nl/nieuws/nieuw- ... vergoeding
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer.
Dus mss. correcte weergave v/d kosten, en niet enkel uw 'nafte'. Of maken uw banden geen contact met de rijbaan, heb je geen airco en moet uw auto nooit op onderhoud?
Post dan eens bedrag (km h&t x 0,3707 €). Dan ga je nog eens op uw 'gat' vallen. Mag je in de lappenmand zoals Roglic. Want 2 keer zo hard vallen overleeft niemand.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Mocht ik met een abonnement reizen (ja, voor 't werk), dan komt een jaarabonnement op 2838.00 €. Dus voor €448 extra zou ik het hele land mogen doorkruisen.
Ik heb echter geen abonnement omdat ik wel regelmatig reis, maar niet frequent genoeg. Hierdoor kom ik, zelfs met een papieren Standard Multi (de nieuwe naam voor de RailPass), goedkoper uit.
Mocht ik buiten het werk ook regelmatig met de trein reizen, zou ik dat overwegen. Die meerprijs stemt echter overeen met 52 ritten (26x H/T) met die Standard Multi en daar kom ik lang niet aan.
Het klopt dat de trein duur is, zeker voor de occasionele reiziger, maar kijk zeker ook eens naar bv. een weekendbiljet, een shoppingbiljet, ... Ik kan me echter niet voorstellen dat als je alleen reist, de auto per definitie goedkoper is. Van zodra je in gezelschap reist, dan ben je inderdaad zeer snel goedkoper uit met de auto.
Ik heb echter geen abonnement omdat ik wel regelmatig reis, maar niet frequent genoeg. Hierdoor kom ik, zelfs met een papieren Standard Multi (de nieuwe naam voor de RailPass), goedkoper uit.
Mocht ik buiten het werk ook regelmatig met de trein reizen, zou ik dat overwegen. Die meerprijs stemt echter overeen met 52 ritten (26x H/T) met die Standard Multi en daar kom ik lang niet aan.
Het klopt dat de trein duur is, zeker voor de occasionele reiziger, maar kijk zeker ook eens naar bv. een weekendbiljet, een shoppingbiljet, ... Ik kan me echter niet voorstellen dat als je alleen reist, de auto per definitie goedkoper is. Van zodra je in gezelschap reist, dan ben je inderdaad zeer snel goedkoper uit met de auto.
Computer(k)nul
-
- Pro Member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 19 apr 2020, 23:49
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 21 keer
Helaas bestaat gratis niet. Belastingen omhoog dan of ergens anders besparen natuurlijk.bollegijs schreef:Openbaar vervoer zou gratis moeten zijn
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Ik hou al jaren mijn kosten voor auto bij,
Met een auto nieuw gekocht en 12 jaar oud:
Aankoopprijs 17935€
Alle kosten aankoop, onderhoud, verzekering, terugbetaling werkgever, benzine in rekening gebracht.
7.000km/jaar
289€/maand of 3468€/jaar
0,53€/km
Merk op dat terugbetaling werkgever lager is dan de km prijs. Dat is vooral door de beperkte km per jaar die ik afleg.
Met een auto nieuw gekocht en 12 jaar oud:
Aankoopprijs 17935€
Alle kosten aankoop, onderhoud, verzekering, terugbetaling werkgever, benzine in rekening gebracht.
7.000km/jaar
289€/maand of 3468€/jaar
0,53€/km
Merk op dat terugbetaling werkgever lager is dan de km prijs. Dat is vooral door de beperkte km per jaar die ik afleg.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Nu wat ik me afvraag.
Volgens de NMBS site kost mijn trajectabbonement 2755 euro op jaarbasis. Een netabbonement is 3286 euro. Mijn werkgever vergoed mijn volledige traject als ik 3 dagen per week naar kantoor ga.
Ik vroeg me af of je eigenlijk aan de werkgever kan vragen dat je dat stukje tussen 2755 en 3286 kan zelf bijbetalen?
Want dat spaart me hoe dan ook geld uit.
Volgens de NMBS site kost mijn trajectabbonement 2755 euro op jaarbasis. Een netabbonement is 3286 euro. Mijn werkgever vergoed mijn volledige traject als ik 3 dagen per week naar kantoor ga.
Ik vroeg me af of je eigenlijk aan de werkgever kan vragen dat je dat stukje tussen 2755 en 3286 kan zelf bijbetalen?
Want dat spaart me hoe dan ook geld uit.
-
- Plus Member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 29 keer
Maakt jouw werkgever gebruik van de 80/20 regeling via het derdebetalersysteem (80% voor rekening van WG, 20% voor rekening van de overheid), waarbij je dus zelf niets meer hoeft te betalen? Dan wordt zo'n upgrade moeilijk, vrees ik, want dat is niet compatibel met het 'systeem'.
Maar als jouw werkgever werkt met terugbetalingen of een ander systeem waarbij hij 100% betaalt en de overheid dus geen partner in het verhaal is, zou er geen probleem mogen zijn. Dan is het gewoon een kwestie van goede afspraken te maken.
Overigens, om nog eens terug te komen op de kostprijs van het Belgische netabonnement: in vergelijking met de Bahncard 100 die Deutsche Bahn aanbiedt, is dat effectief vrij duur. Als je een BC100 in één keer betaalt, kost die momenteel 4027 euro in 2e klas. Daarmee mag je alle dagen van het jaar onbeperkt door Duitsland sporen, én kan je ook nog eens in talloze steden gebruik maken van aansluitend openbaar vervoer. Een echt mobiliteitsticket dus.
Het verschil is ook dat Deutsche Bahn die BC100 ook écht wil verkopen, in tegenstelling tot de NMBS, die ik ervan verdenk de netkaart alleen in het aanbod te hebben om er vervolgens 100% korting voor spoorwegbeambten op te kunnen toepassen.
Anderzijds moet je ook wel rekening houden met het feit dat treintickets in België in vergelijking met de buurlanden doorgaans wel goedkoper zijn. Een aanbod zoals de 'Standard multi' (aka Railpass) aan 83/86 euro voor 10 ritten kent men nergens. Daar staat dan wel weer tegenover dat er geen kortingkaart bestaat waarmee je op standaard tickets korting kan krijgen, daar waar Nederland bijvoorbeeld een voordeelurenkaart kent, Duitsland Bahncard 25 en 50 (in een stad als Freiburg zou méér dan 1 op 4 inwoners een BC hebben), Halbtax in Zwitserland (eveneens een succesverhaal), etc. Enfin, treintarieven in Europa: het blijft een onvoorstelbaar kluwen. (Maar da's voer voor een ander topic.)
Maar als jouw werkgever werkt met terugbetalingen of een ander systeem waarbij hij 100% betaalt en de overheid dus geen partner in het verhaal is, zou er geen probleem mogen zijn. Dan is het gewoon een kwestie van goede afspraken te maken.
Overigens, om nog eens terug te komen op de kostprijs van het Belgische netabonnement: in vergelijking met de Bahncard 100 die Deutsche Bahn aanbiedt, is dat effectief vrij duur. Als je een BC100 in één keer betaalt, kost die momenteel 4027 euro in 2e klas. Daarmee mag je alle dagen van het jaar onbeperkt door Duitsland sporen, én kan je ook nog eens in talloze steden gebruik maken van aansluitend openbaar vervoer. Een echt mobiliteitsticket dus.
Het verschil is ook dat Deutsche Bahn die BC100 ook écht wil verkopen, in tegenstelling tot de NMBS, die ik ervan verdenk de netkaart alleen in het aanbod te hebben om er vervolgens 100% korting voor spoorwegbeambten op te kunnen toepassen.
Anderzijds moet je ook wel rekening houden met het feit dat treintickets in België in vergelijking met de buurlanden doorgaans wel goedkoper zijn. Een aanbod zoals de 'Standard multi' (aka Railpass) aan 83/86 euro voor 10 ritten kent men nergens. Daar staat dan wel weer tegenover dat er geen kortingkaart bestaat waarmee je op standaard tickets korting kan krijgen, daar waar Nederland bijvoorbeeld een voordeelurenkaart kent, Duitsland Bahncard 25 en 50 (in een stad als Freiburg zou méér dan 1 op 4 inwoners een BC hebben), Halbtax in Zwitserland (eveneens een succesverhaal), etc. Enfin, treintarieven in Europa: het blijft een onvoorstelbaar kluwen. (Maar da's voer voor een ander topic.)
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Heeft nog bestaan, de "getrouwheidskaart", 25% korting. Een soort "Amazon Prime" voor de NMBS dus, jaarlijks betalen om minder te moeten betalen.johann schreef:Daar staat dan wel weer tegenover dat er geen kortingkaart bestaat waarmee je op standaard tickets korting kan krijgen
Afgeschaft in 2010 wegens te weinig interesse voor. Nochtans deed de NMBS ook geen moeite om het te adverteren aan het publiek.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Van mij mag al het openbaar vervoer in Belgie gratis.
Dan heeft men geen lokketbedienden, controleurs enz meer nodig en kan men tegelijk 1000'de automaten buiten werking stellen (geen onderhoudscontract meer), verkoop vastgoed/stations, en waarom kunnen op termijn de treinen (of bussen) niet vanzelf laten rijden?
Uiteindelijk is dat gewoon een veel "efficienter" openbaar vervoer zodat het ook betaalbaar wordt om 'gratis' aan te bieden.
Toekomstmuziek maar ik ben zeker dat ik dit nog ga meemaken.
Normaal ben ik niet voor gratis omdat het overconsumptie in de hand werkt maar met openbaar vervoer heb je dat niet, die rijden sowiezo.
Dan heeft men geen lokketbedienden, controleurs enz meer nodig en kan men tegelijk 1000'de automaten buiten werking stellen (geen onderhoudscontract meer), verkoop vastgoed/stations, en waarom kunnen op termijn de treinen (of bussen) niet vanzelf laten rijden?
Uiteindelijk is dat gewoon een veel "efficienter" openbaar vervoer zodat het ook betaalbaar wordt om 'gratis' aan te bieden.
Toekomstmuziek maar ik ben zeker dat ik dit nog ga meemaken.
Normaal ben ik niet voor gratis omdat het overconsumptie in de hand werkt maar met openbaar vervoer heb je dat niet, die rijden sowiezo.
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Hoe ga je dan alles bekostigen? Materieel, onderhoud, energiekosten, onderhoudspersoneel... De NMBS is nu al een put, dan wordt die put exponentieel dieper.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)