Dat die apps daartoe verplicht worden is niet zo gek, iedereen is gelijk voor de wet. Waarom zou dat voor SMS en telefonie wel moeten en voor Whatsapp etc niet?
VOIP moet dat bv ook doen, en waarom mijn SIP VOIP provider wel en Whatsapp VOIP niet?
De echte grap is waarom dat gebeurt.
De aanleiding is een aanpassing waartoe de BE regering verplicht werd door het Europese Hof van Justitie. Telecomoperatoren moesten tot hiertoe van alles en iedereen de metadata bijhouden, iets wat in zowat alle strafzaken gebruikt werd: welke telefoons waren op die of die mast verbonden toen het misdrijf plaatsvond of met wie, hoe frequent en hoe lang heeft hij/zij gebeld vlak voor of net na de moord?
En dit (whatsapp etc moet ook logs bijhouden) zit mee in het aangepaste voorstel dat eigenlijk exact hetzelfde doet: de providers verplichten om van alles en iedereen de metadata bij te houden.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210627_97774259
In plaats van een illegaal geachte algemene bewaarplicht overal in het land, werkte de regering een gedifferentieerde regeling uit.
Binnen de regering wordt toegegeven dat de facto de bewaarplicht zich over bijna het hele land uitstrekt.
Aangezien BE specifiek veroordeeld werd, moeten we de wet wel aanpassen. Andere landen reageerden al dat de uitspraak voor hen niet gold, wat strikt genomen waar is (er is geen uitspraak gedaan over de regeling in andere landen), maar er zijn wel meer landen waar ze een dataretentiewet hebben die gelijkaardig is aan onze 'oude' wet.
Hoe andere landen (die niet zo'n brede dataretentiewet hebben) het dan doen, weet ik niet. Moorden niet oplossen?
Er was & is (oude vs nieuwe) altijd een onderzoeksrechter nodig om de data op te vragen, dus ik lig er niet meteen wakker van dat mijn provider de gegevens een tijdje moet bewaren. Het argument van procureurs is altijd dat ze zonder die dataretentie héél veel mogelijkheden mislopen.
@Facebooks van deze wereld
Facebook zal gewoon meewerken natuurlijk, om 2 redenen:
- technisch kan het perfect, de versleuteling van berichten is enkel de data en niet de metadata
- het grote lekkers zit bij bedrijven (support via Whatsapp, betalend gebruikmaken van Facebook als website), dat lekkers gaat Facebook heus niet laten liggen