Splitsing van het land - discussie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Med schreef:
Steven7 schreef:In de week weer een mooi staaltje van hoe de Vlamingen zich toch altijd laten ringeloren.
Ook in de week weer een mooi staaltje van hoe de vlaamse burgers zich toch altijd laten ringeloren door een separatistische partij met de volksgezondheid van vele burgers op het spel. Maar mondje dicht hé. :bang:

Zie het verband niet. Hier hebben bovendien meerdere partijen (eigenlijk alle partijen die aan het beleid deelnamen (van NVA tot Groen) boter op het hoofd en heeft niets te maken met het standpunt van al dan niet splitsing.
Med
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Steven7 schreef:
Med schreef:
Steven7 schreef:In de week weer een mooi staaltje van hoe de Vlamingen zich toch altijd laten ringeloren.
Ook in de week weer een mooi staaltje van hoe de vlaamse burgers zich toch altijd laten ringeloren door een separatistische partij met de volksgezondheid van vele burgers op het spel. Maar mondje dicht hé. :bang:

Zie het verband niet. Hier hebben bovendien meerdere partijen (eigenlijk alle partijen die aan het beleid deelnamen (van NVA tot Groen) boter op het hoofd en heeft niets te maken met het standpunt van al dan niet splitsing.
Het is natuurlijk gemakkelijk om maar naar anderen te wijzen, en hun walgelijk te vinden, terwijl in eigen rangen ook veel gebeurt, dat ook als walgelijk bestemd kan worden.
Net dat is het verband. Je wijst op fouten van de anderen, maar kijkt niet naar de serieuze fouten die in eigen rangen gemaakt worden omdat dit niet goed uitkomtl voor uw mening van splitsing.

Die 4 jaar (of 20 jaar volgens Demir) van zwijgzaamheid, ook van de separatistische partij, heeft misschien ook veel aan de federale volksgezondheid gekost.

Splinter, balk, oog.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Med schreef:Net dat is het verband. Je wijst op fouten van de anderen, maar kijkt niet naar de serieuze fouten die in eigen rangen gemaakt worden omdat dit niet goed uitkomt.. .
Heist is wat dat betreft kampioen op dit forum
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Waarom mensen op deze partijen stemmen is iets complexer dan je voorstelt.
je merkt wel dat het hier vaak vd partij afhangt

wie op linkse partijen stemt is altijd heel duidelijk
meer sociaal, meer verdraagzaamheid, meer voor de armeren,... dat is altijd heel ondubbelzinnig en duidelijk

wie op rechtse partijen, zoals nva stemt, is plots toch heel onduidelijk en ineens is het heel complex. Die wil blijkbaar het gros voor wat die partij staat eigenlijk helemaal niet.
waarom stem je er dan voor? Als protest omdat dit land niet functioneert zoals het hoort?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Tja, wat wil je wanneer BDW (en anderen) het zelf niet weten!? BDW heeft jaren de overtuiging gepredikt dat wij toch zouden opgenomen worden in een groter, europees geheel. Meer recent echter schijnt hij meer heil te zien in een toekomstbeeld dat beter past bij de traditie/politiek van de "noordelijke" Hanze-steden!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

wied schreef:Tja, wat wil je wanneer BDW (en anderen) het zelf niet weten!? BDW heeft jaren de overtuiging gepredikt dat wij toch zouden opgenomen worden in een groter, europees geheel. Meer recent echter schijnt hij meer heil te zien in een toekomstbeeld dat beter past bij de traditie/politiek van de "noordelijke" Hanze-steden!
Als ik zie wat een gedrocht Europa geworden is kan ik Dewever perfect begrijpen, ik voelde me ook Europeaan 10-20jaar geleden...
wied
Elite Poster
Elite Poster

@Gray

Wat de EU betreft heb je groot gelijk natuurlijk, maar voor BDW geldt nog steeds: money first ...aalmoezen later! Zelfs Rutte (VVD, NL) brengt kost wat kost een linkse vleugel mee op de been! Voor zover mij bekend is onze waalse GLB/MR daartoe nog niet bereid.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Steven7
Premium Member
Premium Member

Med schreef:
Steven7 schreef:
Med schreef:

Het is natuurlijk gemakkelijk om maar naar anderen te wijzen, en hun walgelijk te vinden, terwijl in eigen rangen ook veel gebeurt, dat ook als walgelijk bestemd kan worden.
Net dat is het verband. Je wijst op fouten van de anderen, maar kijkt niet naar de serieuze fouten die in eigen rangen gemaakt worden omdat dit niet goed uitkomtl voor uw mening van splitsing.

Die 4 jaar (of 20 jaar volgens Demir) van zwijgzaamheid, ook van de separatistische partij, heeft misschien ook veel aan de federale volksgezondheid gekost.

Splinter, balk, oog.
Ik had het hier enkel over de splitsing en argumenten pro en contra. Ik ben daarom niet met alles van NVA of Vlaams Belang of Lijst Dedecker akkoord, maar vindt hun argumenten pro splitsing wel goed. Als ik jouw redenering verder trek ben jij met alles akkoord waar de unitaire partijen voor staan, inclusief de vele fraudedossiers waar vooral SPa en PS in verwikkeld zijn?

@1207

wie op linkse partijen stemt is altijd heel duidelijk
meer sociaal, meer verdraagzaamheid, meer voor de armeren,... dat is altijd heel ondubbelzinnig en duidelijk

wie op rechtse partijen, zoals nva stemt, is plots toch heel onduidelijk en ineens is het heel complex. Die wil blijkbaar het gros voor wat die partij staat eigenlijk helemaal niet.
waarom stem je er dan voor? Als protest omdat dit land niet functioneert zoals het hoort?

Dat is wel een heel eenzijdige lezing van waar links voor staat. Even goed kan je sociaal vervangen door verdere ondersteuning van luieriken en profiteurs, verdraagzaamheid vervangen door verraad van het eigen volk en meer voor armeren het verder kapot belasten van degenen die wel nog willen werken.
Dat is een al even eenzijdige lezing. Het komt er dus maar op aan vanuit welk standpunt je het bekijkt.
Med
Pro Member
Pro Member

Steven7 schreef:
Ik had het hier enkel over de splitsing en argumenten pro en contra. Ik ben daarom niet met alles van NVA of Vlaams Belang of Lijst Dedecker akkoord, maar vindt hun argumenten pro splitsing wel goed. Als ik jouw redenering verder trek ben jij met alles akkoord waar de unitaire partijen voor staan, inclusief de vele fraudedossiers waar vooral SPa en PS in verwikkeld zijn?
Dus alles wat fout loopt in Wallonië is een argument pro splitsing, maar hetgeen fout loopt in vlaanderen mag niet contra splitsing zijn?

Fraudedossiers vindt je ook in vlaanderen. Herinner je maar Mathot, waar nva weigerde zijn parlementaire onschendbaarheid op te heffen omwille van de banden rechtstreeks naar het schoon verdiep die hierdoor niet verder onderzocht mocht worden.
Of de zaak Sihame van o-vld , maar waar blijkbaar ook n-va gretig subsidies aan gaf zonder controle. Of de antwerpse vastgoed, waar BDW 4 jaar geleden al "transparantie" over zou geven. Of over de limburgse "voorzorg",....

Waar jij haalt dat ik alles waar unitaire partijen voor staan mee akkoord gaan, is voor uw rekening. Ik heb géén vaste partij en heb de afgelopen 20 jaar hoogstwaarschijnlijk op meer partijen gestemd als jij in je hele leven.

Gray schreef: Als ik zie wat een gedrocht Europa geworden is kan ik Dewever perfect begrijpen, ik voelde me ook Europeaan 10-20jaar geleden...
Vraag is natuurlijk hoe het komt dat Europa zulk een gedrocht geworden is.
Kijk maar eens naar de fracties waar n-va en vb mee samenwerken in de EU die bijna allen meer macht voor de "regionale" politici willen.

Alle nationale poltici vinden het allemaal moeilijk om macht af te staan aan EU. Want hierdoor verliezen zij macht. Hierdoor trachten zij ook vaak de schuld op EU te steken als iets slecht is, en goede zaken op hun hoed te steken. Maar vaak is het de nationale invulling van EU beslissingen die fout lopen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Kan het nog zotter? : https://kw.be/nieuws/politiek/sander-lo ... aamse-zee/
Med schreef: Waar jij haalt dat ik alles waar unitaire partijen voor staan mee akkoord gaan, is voor uw rekening.
Waarom dat meervoud? Volgens mij is er nog maar één unitaire partij in België, PVDA-PTB.
Al de rest van de voormalige Belgische partijen heeft zichzelf opgesplitst.
Gray schreef:Als ik zie wat een gedrocht Europa geworden is kan ik Dewever perfect begrijpen
Med schreef:Vraag is natuurlijk hoe het komt dat Europa zulk een gedrocht geworden is [...] Alle nationale poltici vinden het allemaal moeilijk om macht af te staan aan EU
En omdat Europa op sociaal vlak tekort schiet omdat de neoliberalen er de plak zwaaien. In een Europa waar niet alle burgers dezelfde (sociale) rechten en plichten hebben, kan je moeilijk van een eenheid spreken. De economie komt de eerste plaats, dan de economie en de economie en dan misschien de mensen en de planeet waarop we leven.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Steven7 schreef: Dat is wel een heel eenzijdige lezing van waar links voor staat. Even goed kan je sociaal vervangen door verdere ondersteuning van luieriken en profiteurs, verdraagzaamheid vervangen door verraad van het eigen volk en meer voor armeren het verder kapot belasten van degenen die wel nog willen werken.Dat is een al even eenzijdige lezing. Het komt er dus maar op aan vanuit welk standpunt je het bekijkt.
zo negatief kun je het ook bekijken maar feiten zijn wat ze zijn.
doe een rondvraag op de meir bij 1000 Vlamingen en de overgrote meerderheid wil Belgie niet splitsen, ik ook niet. bekijk de verkiezingen en 45% vd stemgerechtigden stemmen voor partijen die dat wel willen.

Hoeveel Vlamingen zijn tegen zo'n splitsing, simpelweg uit schrik om voor separatist, collaborateur, nationalist, racist,... versleten te worden? Dat discours is stokoud maar heeft na decennia ook wel sporen nagelaten (zie je in dit topic ook af en toe weer doorsijpelen).
of andere woordkeuzes? Uiteraard wil ik niet, burgeroorlogsgewijs, Charleroi platbombarderen en Vlaanderen afscheuren van Belgie :)

De vraag blijft

hoe laat je dit land beter draaien?
na alle bangmakerij, wij zullen blijkbaar nooit meer tot de EU behoren als onafhankelijk land, wordt nu vooral op de incompetentie vd Vlaamse politici geschoten. Dan is de logische consequentie blijkbaar dat we heel zeker Belgie, die politici en onze politieke structuren zouden moeten behouden of herfederaliseren.
Voor mij is dat echt niet zo logisch hoor

we weten dat Vlaanderen als onafhankelijk land, voor mijn part met hoofdstad Brugge, perfect als land kan functioneren. Buiten heel veel emotie zie ik weinig tegenargumenten.
Zeker niet om de, in 1970 ingeslagen weg, gewoon terug te draaien

Ik weet ook dat het in de praktijk niet haalbaar is binnen de huidige wetgeving.
teveel individuele belangen van partijen, politici en teveel blokkeringsmechanismen om alles tegen te houden.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Med schrijft: ...Vraag is natuurlijk hoe het komt dat Europa zulk een gedrocht geworden is...

Omdat de EU gestuurd wordt door de FED/ECB tandem, want zij alleen bedienen de geldkranen! Zelfs Biden erkent nu openlijk dat de jarenlange bezuinigingspolitiek veel te ver is doorgeschoten. Europa moet terug socialer worden dus...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:
Med schreef:Net dat is het verband. Je wijst op fouten van de anderen, maar kijkt niet naar de serieuze fouten die in eigen rangen gemaakt worden omdat dit niet goed uitkomt.. .
Heist is wat dat betreft kampioen op dit forum
Je speelt op de man, omdat de argumenten op zijn?
Je vergeet dat heist_175 op voor alle partijen kritisch is en niet enkel voor de partijen waar ik niet op stem (op gestemd heb). Net zoals ik al het geweld veroordeel, en niet enkel het geweld dat de politieke agenda van mijn partij ondersteunt.
Voor sommigen blijkt dat heel moeilijk te vatten.

Als BDW in het PFOS dossier niets gedaan heeft, is hij evenzeer nalatig als al de rest:
NVA: Ben Weyts, Jan Jambon, Geert Bourgeois en ook - in veel mindere mate* Zuhal Demir
CDV: Joke Schauvliege, Wouter Beke
OVLD: Lydia Peeters
*het is pas toen DeStandaard een artikelreeks publiceerde dat Demir uit haar kot kwam, hoewel ze al langer op de hoogte was

Ik denk niet dat andere partijen (VB, SPA, Groen, PVDA) in dit dossier betrokken zijn?
Steven7
Premium Member
Premium Member

Med schreef:
Steven7 schreef:
Dus alles wat fout loopt in Wallonië is een argument pro splitsing, maar hetgeen fout loopt in vlaanderen mag niet contra splitsing zijn?

Fraudedossiers vindt je ook in vlaanderen. Herinner je maar Mathot, waar nva weigerde zijn parlementaire onschendbaarheid op te heffen omwille van de banden rechtstreeks naar het schoon verdiep die hierdoor niet verder onderzocht mocht worden.
Of de zaak Sihame van o-vld , maar waar blijkbaar ook n-va gretig subsidies aan gaf zonder controle. Of de antwerpse vastgoed, waar BDW 4 jaar geleden al "transparantie" over zou geven. Of over de limburgse "voorzorg",....

Waar jij haalt dat ik alles waar unitaire partijen voor staan mee akkoord gaan, is voor uw rekening. Ik heb géén vaste partij en heb de afgelopen 20 jaar hoogstwaarschijnlijk op meer partijen gestemd als jij in je hele leven.
Ik had het over wat fout loopt in Wallonië en waar Vlaanderen voor de kosten mee mag opdraaien. Zo hebben we ook de ongelijke verdeling van flitspalen, de ongelijke verdeling van middelen bij NMBS in het voordeel van Wallonië,... Dit gaat niet specifiek over 1 partij.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Med schreef:
Hier een opsomming van enkele niet separatistische partijen die al veel Vlaams burgers geringeloord hebben:
- CD&V
- VLD
- SPA, nu vooruit
- Groen

allemaal Vlaamse partijen toch?

Voorbeelden in convreto hiervan heb ik al legio gegeven.

En nogmaals: de splitsing van het land is een complete utopie want het establishment zal dit ten allen tijde verhinderen ... Dus dit topic is een non-discussie wat mij betreft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De PFOS zaak gaat inderdaad over meer dan 1 partij en dat past perfect in deze topic. Het is een puur Vlaams verhaal en toch zie je dezelfde fouten terugkeren. De bevoegdheid Vlaams maken heeft dus niets opgeleverd buiten een vergiftigde zone waar men de bevolking 4 jaar niets over gezegd heeft.

Men is helemaal niet bezig met het beter doen maar wel met geld verdienen en de economische belangen van enkelen laten primeren op volksgezondheid.

Het is ook het afvallen van maskers want nu komt het Vlaamse volk ineens niet meer prioritair in beeld. Die bevestigt wat ik al zei, het verhaaltje over onafhankelijkheid is gewoon windowdressing voor andere belangen. Dat verhaal steekt men zo snel als men kan in de frigo als men aan de andere belangen kan werken.

En ook eens goed gelachen met Vlamingen die zogezegd bang zijn om uitgemaakt te worden voor racist. Daar merk ik nu eens niets van :lol:
Men is zelfs niet bang om op TV te verschijnen en een terrorist te verdedigen.

Ook herhaalt men nog eens de denkfout dat voor een partij stemmen die pro-splitsing zijn ook automatisch betekent dat men pro-splitsing is. Zelfs binnen die partijen is dat niet eens het geval voor iedereen dus waarom zou dat voor de kiezers wel zo zijn. Uiteraard geldt dit argument niet voor de racistische punten van partijen, daarvoor stemt er blijkbaar niemand op :lol:

Dan de quota van tandartsen. Extra tandartsen doen u niet meer naar de tandarts gaan want anders moesten we de Walen feliciteren met hun inzet. Meer naar de tandarts gaan zou net de kosten enorm kunnen doen dalen omdat men dan preventief kan werken en minder zware ingrepen moet doen die -tig keer meer kosten. De ruzie over de quota gaat niet over kosten maar over inkomsten... van tandartsen. Beperk het aantal tandartsen en deze die het (al) zijn verdienen meer. In heel wat Waalse gemeentes is er trouwens een tekort ipv overschot, logische dat men een beperking minder ziet zitten.

Dan de onzin over de flitspalen. Vlaanderen heeft die flitspalen zelf gewild want de Walen zijn ze niet bij ons komen planten als waren het madeliefjes. Het zijn de lokale overheden die er wel een goede manier in zagen om extra inkomsten te koppelen aan excuus voor een echt verkeersbeleid. Wallonië heeft ook flitscamera's maar ze hebben ze niet zo talrijk uitgerold, opnieuw een voorbeeld dus van hoe Wallonië het gewoon beter doet en de dwaze Vlaming maar achter zijn rattenvangers aanloopt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:De PFOS zaak gaat inderdaad over meer dan 1 partij en dat past perfect in deze topic. .
'eigenlijk niet omdat het een kemel van een drogreden is

wanbeleid binnen de Vlaamse regering heeft niet als enige logische consequentie dat we dan maar moeten herfederaliseren en dat dat de enige optie is.
eigenlijk komt het erop neer dat je stelt dat de Vlaamse partijen zo slecht zijn dat we Waalse partijen blijkbaar nodig.
Partijen waarvan ik niet weet waar ze voor staan, hun topmensen niet ken en totaal niet kan voor stemmen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Waarom zie jij maar 2 oplossingen?
Herfederaliseren vs een afgescheurd Vlaanderen?

Er zijn massa's tussenvormen.
Maar laten we vooral eisen dat we degelijk bestuur krijgen. PFOS doofpotoperaties helpen daarbij niet echt :).
Med
Pro Member
Pro Member

Steven7 schreef:
Med schreef:
Steven7 schreef:

Ik had het over wat fout loopt in Wallonië en waar Vlaanderen voor de kosten mee mag opdraaien. Zo hebben we ook de ongelijke verdeling van flitspalen, de ongelijke verdeling van middelen bij NMBS in het voordeel van Wallonië,... Dit gaat niet specifiek over 1 partij.
Heb je objectieve cijfers over de ongelijke verdeling van middelen bij NMBS? Heb even snel gezocht, maar vond niets. Ben wel geïnteresseerd om hierover meer te lezen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
Dizzy schreef:De PFOS zaak gaat inderdaad over meer dan 1 partij en dat past perfect in deze topic. .
'eigenlijk niet omdat het een kemel van een drogreden is

wanbeleid binnen de Vlaamse regering heeft niet als enige logische consequentie dat we dan maar moeten herfederaliseren en dat dat de enige optie is.
eigenlijk komt het erop neer dat je stelt dat de Vlaamse partijen zo slecht zijn dat we Waalse partijen blijkbaar nodig.
Partijen waarvan ik niet weet waar ze voor staan, hun topmensen niet ken en totaal niet kan voor stemmen
Nergens pleit er hier iemand dat we alles moeten herfederaliseren en dat dit de enige optie is. Hoe vaak heb ik al herhaald dat TINA niet opgaat?

Mijn punt is dat de Vlaamse partijen inderdaad in weinig verschillen van de Waalse. Het zijn mensen als jij en ik met menselijke fouten. Het opdelen van mensen werkt niet want het blijven mensen en mensen blijven fouten maken. Je bent alleen een pak kleiner en andere nadelen erbij maar de problemen zijn er nog altijd. De PFOS-ramp is maar één voorbeeldje.

Vlaanderen gaat graag prat op hun handel met de rest van de wereld maar met hun buren omgaan zou te moeilijk zijn :lol:

De partijen zijn niet zo verschillend in Wallonië als bij ons, de grote waren trouwens zelfs ooit 1 partij.

Het beleid van het spoor is ook zoiets. Gent is het drukste Vlaamse station en na meer dan 10 jaar werken is het nog altijd niet af en volgend jaar beginnen ze de andere helft maar te overdekken met iets wat lijkt op een reusachtige hangar. Met de trams en bussen hetzelfde, Vlaanderen zit constant tegen iedereen en vooral zichzelf te vechten en ondertussen werkt de lijn slechter dan TEC/MIVB. Vandaag in de krant weer plannen om een pak haltes... te schrappen en mondmaskers verplicht te houden. Kortom jaag iedereen weg. Nog enkele maanden en de prijzen slaan weer op.

Ik volg u wel dat een federale kieskring beter zou zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Nergens pleit er hier iemand dat we alles moeten herfederaliseren
hoever wil je teruggaan?
Mijn punt is dat de Vlaamse partijen inderdaad in weinig verschillen van de Waalse.
Het zijn mensen als jij en ik met menselijke fouten.
dat geldt toch voor alle partijen in Europa? er dan maar ineens 1 land van maken en beweren dat wij allemaal tot hetzelfde volk behoren?
Het opdelen van mensen werkt niet want het blijven mensen en mensen blijven fouten maken.
waar slaat dat op?
een Duitser is geen Fransman, ook al maken ze allebei fouten.
Vlaanderen gaat graag prat op hun handel met de rest van de wereld maar met hun buren omgaan zou te moeilijk zijn :lol:
Duitsers en Fransen zijn onze buren, de Walen zijn dat nog niet.
Het is neit omdat ik uiteen ga met mijn lief ...
Ik volg u wel dat een federale kieskring beter zou zijn.
'een echte? 1 man 1 stem met alle consequenties?
Of moeten de Walen beschermd worden zoals vandaag?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Hoe ver terug gaan? Zo ver als nodig. Er zijn goede hervormingen geweest zoals onderwijs, cultuur en taal maar voor veel andere zaken kan je beter terugkeren. Economie is een twijfelgeval, je kan wel een aantal hefbomen regionaal houden maar zaken als buitenlandse handel is beter federaal. Werkelijk geen hond kent Vlaanderen als je wat buiten Europa gaat. Zaken als gezondheid, milieu en mobiliteit zitten veel beter onder 1 beleid/commando. Je kan dan nog altijd wat eigen accenten toestaan maar geen 7 ministers voor 1 bevoegdheid voor een belachelijk kleine oppervlakte.

Het gaat niet over andere landen, het gaat over ons land dat een schup groot is. Als we andere landen moeten volgend zouden we nog meer moeten herfederaliseren. We zijn ook geen ander volk. De helft van mijn familie is Waals, dat zijn geen andere mensen. Een groot deel van de collega's zijn Walen, ik heb meer last met de Vlamingen dan met hen. Het is niet omdat je naar een andere zender kijkt dat je ineens totaal anders bent. Ik heb de prioriteiten als eens opgelijst, de verschillen zijn eerder beperkt, logisch want we wonen bijna op elkaars schoot.

Een Duitser is geen Fransman maar de Duitsers hebben ook ingezien dat het beter is om overeen te komen en samen handel te drijven dan elkaar te haten tot oorlogen toe. De wereld is kleiner geworden en wij gaan van een belachelijk stukje nog iets veel belachelijkers maken?

De Walen zijn veel meer dan onze buren, het is onze familie. Als ik in de Ardennen ben, voel ik me trots op dat deel van ons land dat we nog niet compleet verkloot hebben. De mensen zijn vriendelijk, zoals vroeger bij ons ook nog vaak bestond, en er is geen probleem of grote ingebeelde verschillen.

Voor mij hoeven die grendels niet in een federale kieskring op 1 na, de meerderheid kan zijn wil niet opdringen. Dat was ook de reden achter veel van de grendels maar net zoals bij het splitsen is men te ver erin gegaan. Je kan dat oplossen door voor belangrijke beslissingen een meerderheid te voorzien in beide landsdelen. Anderzijds zal dit ook grote gevolgen hebben voor de Vlamingen oa in Brussel. Voor grote vraagstukken zou ik gebruik maken van referenda waardoor politici wel voor beide gemeenschappen moeten werken en niet kunnen teren op het opzetten van de ene groep tegen de anderen om hun eigen belangen en posten te dienen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Als ik in de Ardennen ben, voel ik me trots op dat deel van ons land dat we nog niet compleet verkloot hebben. De mensen zijn vriendelijk, zoals vroeger bij ons ook nog vaak bestond, en er is geen probleem of grote ingebeelde verschillen.
Offtopic
Ik heb hetzelfde gevoel in de Limburg, al kan je onder varens voor onaangename verrassingen komen te staan :lol: .
> gastvrij, vriendelijk
> mooie natuur, groter ga je in Vlaanderen al niet vinden
> geen verkeer, er liggen halve vliegvelden aan tarmac en jij rijdt er quasi alleen (net zoals in de Kempen: Mol, Geel)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben toevallig van Limburg, niet ver van de taalgrens, dus ik begrijp uw post perfect. Het is niet overal in Limburg zo maar er zijn wel nog voldoende plaatsen waar het wel degelijk zo nog is. Walen zijn daar soms effectief uw buren en dus trapt men minder snel in de val van u wijs te laten maken dat het hier over een ander volk of wat dan ook gaat. Het blijken gewoon mensen te zijn zoals jij en ik. Ze kijken naar andere dingen alhoewel, de ene naar de rode duivels en de andere naar de diables rouge :lol:

Je ziet dat fenomeen wel vaker dat men meer anti is als men er minder mee te maken krijgt. Ik hoor al heel mijn leven hoe verschrikkelijk Brussel is maar ik heb er nog geen onaangename ervaring gehad om meer dan 20 jaar tijd. Ook in steden zie je dat men opener staat voor nieuwkomers terwijl de dorpen soms amper nieuwkomers tellen. Mensen lopen achter de rattenvangers aan en noemen zichzelf graag kritisch maar in feite zijn het gewoon volgers zonder veel ervaring.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Hoe ver terug gaan? Zo ver als nodig. Er zijn goede hervormingen geweest zoals onderwijs, .
ik blok hier eventjes af (ik heb de rest gelezen vooraleer je me dat verwijt)

wat was ongeveer de 1e Waalse beslissing toen onderwijs gesplitst werd?
het Nederlands schrappen als taal en verplicht vak (om 1001 redenen).

resultaat 20j later? de meerderheid vd topfuncties in ons land worden vandaag bezet door Vlamingen, simpelweg omdat de Walen hun Nederlands onvoldoende is voor de taalexamens.
Vandaag dus discussies en gedoe zoals je in Brussel ziet. De ambtenarij daar kan mij niet in mijn moedertaal helpen en men moet dus tegelijk aan het niveau vd taalexamens morrelen om het evenwicht tussen walen en Vlamingen, op dat topniveau, min of meer gelijk te houden.
Ondertussen is het niveau Frans in Vlaanderen trouwens ook compleet ingestort.

was splitsen onderwijs een goede zaak of heeft dat de vervreemding tussen Wallonie en Vlaanderen enkel versterkt en versneld?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Voor je uzelf op de borst klopt over het Vlaamse onderwijs:
- zoek de cijfers en de evolutie eens op van PISA en PIRLS: we donderen gewoon keihard naar beneden
- in het Franstalige gedeelte is er ook meer openheid, er is daar immersie onderwijs in het Nederlands, iets wat in Vlaanderen zelfs verboden is (in het Frans dan wel).

We verkwanselen de troeven die we hebben om partijpolitieke redenen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Voor je uzelf op de borst klopt over het Vlaamse onderwijs:.
ik stel gewoon de vraag of splitsing onderwijs niet gewoon bijdraagt aan de vervreemding tussen de gemeenschappen (Wallonie en vlaanderen)
wat denk jij? de minderheid vindt niet dat haar kinderen de taal vd meerderheid moet leren.

ik ontken nergens dat het niveau in Vlaanderen ook al eventjes aan het crashen is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik ken te weinig van het Franstalige onderwijs om daar een uitspraak over te doen.

Ik weet wel dat in Vlaanderen
- het niveau van het Frans abominabel is én dat leerlingen en dus ouders het niet belangrijk vinden
- we initiatieven zoals immersie-onderwijs bij voorbaat al uitsluiten

Anekdotisch weet ik dat in Franstalig
- gemiddeld slechter is in Nederlands dan Vlaanderen in Frans
- er wel initiatieven zijn die het Nederlands aanmoedigen
- er gestreden wordt om kinderen in Vlaamse scholen in te schrijven, dus zullen ze - hoewel dalend qua niveau - toch nog beter zijn dan de Franstalige alternatieven?
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Ik ken te weinig van het Franstalige onderwijs om daar een uitspraak over te doen.
Ik gebruik die uitspraak ook als ze mij iets vragen over het Franse of Spaanse onderwijs. Het Limburgse onderwijs is zoals in Antwerpen en valt onder dezelfden normen en criteria.

ze nemen in Wallonie dus initiatieven om het Nederlands aan te moedigen. Daar moet je het dus blijkbaar mee doen en mag je niet verbaasd zijn dat die kinderen volstrekt niets weten over de meerderheid in hun eigen land en het hen ook niet meer interesseert.
geen probleem maar stop dan met de onzin van 1 land en 1 volk

was de splitsing vh onderwijs een goede zaak of werkt dat de vervreemding tussen Walen en Vlamingen enkel in de hand?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Wereldwijd is Wallonië het niet-Nederlandstalige gebied waar het meeste Nederlands wordt geleerd.

Anders dan in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het onderwijs van het Nederlands in Wallonië niet verplicht. Op de meeste lagere scholen kunnen de leerlingen ervoor kiezen vanaf de vijfde klas. In het middelbaar moet vanaf het eerste jaar minstens één vreemde taal worden gekozen. Na Engels is Nederlands de meest populaire keuze.

Lange tijd was er sprake van een opgaande trend. In 2008-2009 kozen evenveel leerlingen voor Nederlands als voor Engels (telkens 49%). In 2017-2018 was dit weer teruggelopen tot 35%. In streken die dichter bij Vlaanderen liggen wordt meer Nederlands geleerd dan in bijvoorbeeld de provincie Luxemburg.

Sinds een pilootproject in 1989 voorziet de Federatie Wallonië-Brussel extra financiële steun voor scholen die immersieonderwijs aanbieden (EMILE). Dergelijke programma's kunnen worden gevolgd vanaf de kleuterschool doorheen het lager tot het middelbaar. Anno 2015 was dit aanbod aanwezig in een driehondertal scholen, die er ruim 30.000 leerlingen mee bereikten. In immersie gaat het Nederlands het Engels vooraf.
Vlaanderen heeft terecht sterk ingezet op onderwijs en dat was nodig om van de boeren bruikbare werknemers te maken in bedrijven. Ook aan taal werd er extra aandacht gegeven omdat Nederlands nu eenmaal een kleine taal is. Vlaanderen kent trouwens enorm veel dialecten en op een paar nieuwslezers na spreekt niemand er echt Nederlands maar eerder een tussenvorm. In West-Vlaanderen spreken er nog minder Nederlands dan in Wallonië maar ook Limburg kent enkele pittige dialecten :lol:

De taalkennis was dan ook lang een enorm voordeel voor de Vlamingen want ze konden zich gemakkelijker aanpassen. Helaas is dit achteruitgegaan en is de kennis van het Frans bij ons ook veel minder dan vroeger. Ik merk dat bij nieuwkomers op het werk. Meestal moeten ze het nog leren op de werkvloer. Anderzijds merk ik ook dat toestanden van 20 jaar geleden aan de Waalse kant ook verminderd zijn. Hoe hoger het niveau, hoe beter de taalkennis. Met enkel Frans zal men geen belangrijker functie meer kunnen ambiëren. Veel ouders laten hun kinderen daarom naar school gaan in Nederlandse scholen. Zelf ging ik om die reden ook in vakanties logeren bij Waalse families, daar leerde ik op enkele weken meer Frans dan jaren op school. Ik leerde ook dat er weinig verschil was tussen mijn Waalse en Vlaamse vrienden. Mensen onder elkaar, je weet wel.

Vlaanderen heeft dus terecht ingezet op onderwijs maar dit dreigt te verwateren omdat men enkel kiest voor kwalitatief onderwijs voor de elite en andere reuzegommers. De rest moet zijn plan maar trekken. Dat is de reden waarom we zakken in de peilingen, er zijn nog zeer goeie leerlingen maar er zijn er steeds meer die niet mee kunnen. Ons onderwijs is ook niet aangepast aan de vele nieuwkomers die problemen hebben met de taal. Taallessen zijn vaak volboekt.

De bewering dat men geen Nederlands wil leren is dus niet geheel correct maar een zoveelste overdrijving om maar verschillen tussen mensen te kunnen maken die op zich geen probleem hebben met elkaar.

Vlaanderen heeft trouwens nog altijd veel werk op gebied van taal en gaat op veel vlakken achteruit. Op radio en TV is dialect nu aanvaard. Soms worden de plaatselijke Gerrit Callewaert's niet meer ondertiteld. Lees UB en je ziet de verloedering ook. Mijn is me geworden es = is enz...

Ik had een Francaise als collega die trouwde met een Vlaming. Ze leerde snel Nederlands en kon zich goed redden. Toen ze op een dag een dokter bezocht verstond ze de man echter niet goed, hij sprak enkel Antwerps. :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster

@1207

Splitsing leidt naar vervreemding, lijkt mij. Zeker op een ogenblik dat de engelstalige invloed alom tegenwoordig is...
1207
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:@1207
Splitsing leidt naar vervreemding, lijkt mij. .
maar als de vervreemding al decennialang een feit is, zoals in Belgie?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Vervreemding krijg je ook door fake news en complotdenkers in hun bubble, gaan we die ook een onafhankelijke staat geven :roll:
wied
Elite Poster
Elite Poster

@1207

Ik ben 78+ en heb erg zoete herinneringen aan mijn franstalige vakantie-vriendinnetjes van weleer :-D
Ik heb het al meermaals gepost hier, als ge niet opschiet met uw naaste buren hoe gaat ge dan in godsnaam de rest van de wereld aanpakken!?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb de indruk dat 1207 problemen aan het maken is voor niets.

Het ligt niet aan de Walen dat er een probleem is met België maar aan de politiek die dat zo in de hand heeft gewerkt.
Ik werk op een tweetalige organisatie en heb nog nooit anders gekeken naar mijn Waalse collegas dan naar mijn Vlaamse.
1207
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: Het ligt niet aan de Walen dat er een probleem is met België maar aan de politiek die dat zo in de hand heeft gewerkt.
vaststellen dat iets niet werkt is geen schuldvraag hé

Wied heeft blijkbaar ooit een Waals lief gehad, net zoals ik ooit een Spaans lief heb gehad.
Daaruit concluderen dat Ik tot hetzelfde volk als dat kind zou behoren?

er is een probleem met belgie en ligt dat aan de politiek? De 1e stap van politiek zijn natuurlijk verkiezingen.
het ene deel wil naar A, het andere deel wil naar B en het resultaat is dat we gewoon ergens op zee dobberen zonder vooruitzicht op wat dan ook.
kom je dan iets als corona tegen zie je direct heel veel problemen opdoemen, bv die 7 ministers van volksgezondheid
niemand heeft daar schuld aan, betekent niet dat het niet moet veranderen.

Mij maakt het volstrekt niet uit, wordt Vlaanderen een 17e/18e deelstaat van Duitsland is dat evengoed hoor. Het mismanagement dat we nu al decennia zien moet stoppen. 2024 moet Belgie zich, als alle andere EU lidstaten, herpakken na covid. Je weet nu al dat we dan, na die verkiezing, weer vlotjes naar een blokkering van een jaar of 2 zullen gaan tegen dat we iets hebben dat op een regering lijkt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: kom je dan iets als corona tegen zie je direct heel veel problemen opdoemen, bv die 7 ministers van volksgezondheid
Als we iets van de Franstaligen kunnen leren, is het dat we gerust Ministers van Gezondheid kunnen zeggen, naar hun "Ministre de la Santé" ("Santé public" hebben ze al even laten vallen). "Volksgezondheid" is echt een oubollige en vrij neerbuigende benaming die eerder bij ex-Sovjet staten past. Vandaag de dag wordt gezondheid meer en meer een individueel en gepersonaliseerd aspect waarbij er voor iedereens eigen noden aandacht is, op maat. De tijd dat gezondheid enkel "de grootste gemene deler" voor het "volk" was - voor iedereen hetzelfde en dus Volksgezondheid - ligt gelukkig al even achter ons. Hopelijk wordt de term vervangen in de volgende fed/Vl regering.

En het zijn er niet 7 maar 9, waarvan 6 verbonden aan een Franstalige regering of het Waalse gewest. In Vlaanderen doet men het gelukkig niet, maar men geeft aan Franstalige zijde ook graag de bevoegdheid van gezondheid aan 1 persoon MAAR 1 kleine onderbevoegdheid dan aan een andere persoon van een andere partij als partijpolitiek. Daardoor moet die persoon (en dus partij) ook betrokken worden bij overleg inzake gezondheidszaken wat de zaken telkens zoveel complexer maakt. In casu is dit het geval in de Franstalige gemeenschapsregering, waar MR ook betrokken wordt.

Mag ik veronderstellen dat u van minstens 5 namen, dus meer dan de helft, nog nooit hebt gehoord? Een teken aan de wand.

Frank Vandenbroucke (Fed)
Wouter Beke (Vl)
Elke Van den Brandt (Brussel VGC)
Alain Maron (Brussel FGC, gezondheid)
Barbara Trachte (Brussel FGC, gezondheidspromotie)
Bénédicte Linard (Fr gem, gezondheid)
Valerie Glatigny (Fr gem, universitaire ziekenhuizen)
Christie Morreale (Fr gew)
Antonios Antoniadis (Dui gem)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210611_97747319
DUBBELINTERVIEW JAN JAMBON EN ELIO DI RUPO
‘De gezondheids­crisis heeft ons dichter bij elkaar gebracht’
Door hun rol als Waals en Vlaams regeringsleider kunnen ze focussen op samenwerking, eerder dan op de onderlinge verschillen. Al hebben Jan Jambon en Elio Di Rupo wel ideeën over het land ná 2024, blijkt in hun allereerste dubbelinterview. ‘Bij ons in Wallonië begrijpt geen mens nog hoe het in elkaar zit.’ ‘Elio heeft gelijk. En dan is er nog de Brusselse lasagne …’ ‘Oh! C’est encore pire!’
Hoe zien jullie de toekomst van het land? Pragmatiek is mooi, maar dringt een staatshervorming zich ook niet op?
Di Rupo: ‘Laat ik alvast dit zeggen: de huidige situatie is te ingewikkeld voor de burgers. En zeker voor de Franstaligen, met het gewest én de gemeenschap.’

Jambon: ‘Ha ja, als ze spreken over die negen ministers van Volksgezondheid, da’s één federale, één Vlaamse, en de rest zit bij jullie, hé.’

Di Rupo: (kijkt bedenkelijk maar geeft Jambon met de ogen gelijk) ‘Oké, oké, punt gemaakt. (hilariteit) We zullen moeten ­evo­lueren naar een federale regering en vier regeringen voor de taalregio’s: Vlaams, Waals, tweetalig in Brussel en dan de Duitstaligen. Dat is duidelijk. Want zoals het nu is, begrijpt in Wallonië geen mens nog hoe het in elkaar zit. Maar ik geef maar een voorzet. Het is niet mijn taak om nog eens over een staatshervorming te onderhandelen, dat is voor de PS-voorzitter.’

Jambon: ‘Dat het te ingewikkeld is, daarin heeft Elio gelijk. Niet ­alleen aan Franstalige kant. De Brusselse lasagne is ...’

Di Rupo: ‘Oh! C’est encore pire!’
De grootste partij in Franstalig België beseft dus ook (al enige tijd overigens) dat het nu moeilijk werken is.
Alleen fantasten concluderen dat het kind dan maar met het badwater weggegooid moet worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: De grootste partij in Franstalig België beseft dus ook (al enige tijd overigens) dat het nu moeilijk werken is.
Blijkbaar wist Elio zelf ook niet meer dat er nog een derde minister door Vlamingen benoemd wordt. Maar het is hem vergeven want veel Vlamingen weten dat ook niet en Jambon dus al zeker niet. Nu, die ministerspost zal komen te vervallen als Vlaanderen haar eigen weg gaat, alsook zal de federale minister vervallen, dus dan blijft er nog maar 1 over in Vlaanderen. Wallonie zal naargelang nog steeds met 4 tot 6 ministers van santé zitten die nog allemaal hun eigen zegje gaan willen hebben. Pijnlijk.
heist_175 schreef:Alleen fantasten concluderen dat het kind dan maar met het badwater weggegooid moet worden.
Het is niet omdat ze het weten, dat ze gaan veranderen of oplossen. Alles zit compleet vast, en het valt niet meer los te wrikken, daarvoor zit het al te lang vast.

De (federale) Grondwet voorziet in art. 33 dat alle machten uitgaan van de natie. Art. 42 verduidelijk dat de natie niet de Koning of Bart De Wever is maar wel de burgers, die hun machten delegeren ahv verkiezingen. Die burgers zijn de enigen die dus vandaag nog in staat zijn om een evolutie in gang te zetten waarbij we afstand kunnen doen van een systeem dat compleet vast is komen te zitten en ons enkel maar tegenwerkt ipv helpt. Van oude partijkrokodillen kan en zal het initiatief nooit komen, de bevoegdheid ligt exclusief bij de burger die bepalende keuzes maakt door via verkiezingen te delegeren.

Wees gerust, de particratie zal niet verdwijnen, en dus evenmin de incompetentie. Daarvoor heb je immers een revolutie nodig, met revolterende burgers, aka de manier waarop dit land dat je zo prijst ontstaan is - verkiezingen kwamen er toen niet aan te pas. Kiezende burgers daarentegen zijn beperkt tot het in gang zetten van een evolutie, waardoor er nog altijd even incompetent bestuurd zal worden met mensen die hun huis pas blussen als het te laat is, maar het zal wel efficiënter gaan omdat er geen 8 toestemmingen meer nodig zijn om de brandweer te bellen en verantwoordelijkheden eenduidiger zullen worden, en dat is al heel veel.

Het zal dus niet verlopen zoals in 1830 met staatsmannen en grote welvaartsplannen voor een nieuw land en een populaire Koning en veel optimisme bij de bevolking enzo. Nee nee, in de plaats zal je gewoon weer opstaan op een grijze druilerige maandag, rollen je ogen wanneer je Jambon/Weyts weer hoort op de radio, zal de trein weer vertraagd zijn en valt Tax Freedom Day weer eens wat later. Herkenbaar, net zoals je het graag wilt. Maar achter de schermen zal de besluitvorming sneller beginnen gaan, wat nodig is in de maatschappij van vandaag, en zullen zaken er wat zekerder, eenvoudiger en gemakkelijker op worden tot tevredenheid van investeerders. terwijl ministers meer geconfronteerd gaan worden met verantwoordelijkheden die ze plots niet meer zo gemakkelijk kunnen zwartepieten naar anderen. Achteraf gaan we ons afvragen waarom we het niet eerder gedaan hebben.

En de mensen van de andere kant van de taalgrens, en van ver daarbuiten, blijven even welkom, want tenslotte blijft de Vlaamse kust - buiten de appartementsblokken gerekend - toch vele malen beter dan de Noord-Franse, en met Vlamingen alleen kunnen we de terrasjes niet vullen. Laat staan de jobs die er in een nieuw Vlaanderen gaan bijkomen, waarbij de bereidheid om te werken het zal halen van afkomst of huidskleur, want anders krijgen we ze nooit gevuld.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:Wied heeft blijkbaar ooit een Waals lief gehad, net zoals ik ooit een Spaans lief heb gehad.
Daaruit concluderen dat Ik tot hetzelfde volk als dat kind zou behoren?

er is een probleem met belgie en ligt dat aan de politiek? De 1e stap van politiek zijn natuurlijk verkiezingen.
het ene deel wil naar A, het andere deel wil naar B en het resultaat is dat we gewoon ergens op zee dobberen zonder vooruitzicht op wat dan ook
Waarom toch steeds in volkeren denken? de verschillen tussen een Limburger en een Waal zijn kleiner dan tussen diezelfde Limburger en een Antwerpenaar. Het zijn allemaal mensen met wie we samen moeten leven, ook al wil een kleine minderheid dat niet. Mochten er echt zo'n grote verschillen zijn dan lagen burgers constant met elkaar overhoop maar het tegendeel is waar. De problemen op politiek vlak worden door partijen opgepookt tot ongekende hoogtes uit andere belangen dan deze van de burgers.

Ook herhaal je voor de zoveelste keer de weerlegde mening dat Walen en Vlamingen totaal verschillende dingen willen, de prioriteiten zijn grotendeels gelijk en dat is al aangetoond.

De Vlaamse kust is de lelijkste ter wereld met enorme voorsprong. Ja, er zijn veel terrassen waar je naast slecht eten tegen belachelijke prijzen terecht kan maar je kan het moeilijk iets noemen om fier op te zijn. De kust is zelfs één van de beste voorbeelden van hoe goed wij het zelf compleet verprutst hebben. De Opaalkust in Frankrijk is iets anders, mooie stranden en een kust die op een kust lijkt ipv totaal uitgemolken commercieel gedrocht vol volgers met niet meer inspiratie dan 1 bestemming bij temperaturen >18°... en maar jammeren over de files :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”