Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

johan.devos schreef:De beste stuurlui zitten aan wal want om het even welk scenario gebruikt wordt voor de vaccinatie zal we wel voor zorgen dat bepaalde mensen zich benadeeld voelen ipv. tevreden te zijn dat er uberhaupt al een vaccin beschikbaar is.
Als je als doel hebt je risico patienten als eerste te vaccineren dan weet een klein kind zelfs dat je daar geen AZ voor moet gebruiken vanwege de lange periode. Iedereen kan uitrekenen waar je terecht komt als je 12 weken moet wachten, daarvoor moet je geen "beste stuurlui" zijn.
johan.devos schreef:Ik dacht trouwens dat de period van 12 naar 8 weken was verkort voor AstraZenica? Als je nu je vaccinatie gekregen hebt is het maar 8 weken meer.
Je dacht... maar je kent de feiten dus niet. De aanpassing is pas later ingegaan... aangezien ik m'n uitnodiging al had ontvangen (en zelfs nog niet eens m'n eerste prik had ontvangen) kon men deze niet meer aanpassen, dus zelfs mensen die vandaag eveneens AZ krijgen zullen nog steeds sneller zijn dan een groot deel van de risico patienten !
johan.devos schreef:Als je vóór half mei je vaccinatie kreeg is het nu nog max. 10 weken...
Ik ben op 18 mei gevacinneerd en moet wachten tot 9 augustus (10 weken). Iemand die vandaag AZ krijgt (al zullen de meeste Pfizer krijgen) zal dus nog steeds sneller zijn.
johan.devos schreef:Stel dat er morgen een nieuwe dominante mutatie de kop opsteekt en enkel AstraZenica hiertegen een bescherming biedt, dan zijn de rollen opeens omgedraaid...
Dit staat los van de volledige vaccinatie (trouwens de bescherming van AZ is ook pas volop werkzaam na 28-34 dagen... ook daar zijn mensen met Pfizer dus sneller).

Dus nogmaals... wil je iemand snel een volledige bescherming geven dan doe je dat niet met een vaccin dat zowel een lange tijd nodig heeft om werkzaam te worden, als een lange tussentijd nodig heeft. Doe je dat wel dan ben je wat mij betreft iemand die niet weet waar hij mee bezig is (maar over Corona kan je in Belgie ondertussen een gans blunderboek schrijven, zelfs één met meerdere volumes).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De UK werd - ook hier - bewierookt voor het gokken met vaccins. Het lijkt dat de gok verkeerd dreigt uit te draaien.
De gok was het uitstellen van de 2de prik en dus het uitstellen van de hogere bescherming (bescherming gaat omhoog na de 2de prik).

Ondertussen gaat de frauderende premier nog snel-snel trouwen nu het nog kan.
En de gewone Brit vindt het blijkbaar allemaal prima, want heeft de Conservatives redent nog een klinkende overwinning bezorgd. Ondanks het verkwanselen van de coronacrisis (niemand herinnert zich de beelden nog van ambulances die de patiënten niet meer mochten afleveren) en de uitspraak "pile them up".
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Maar ondertuussen zwermen die Britten ook uit naar de zonnige stranden, waar ze mixen met naieve Belgen, die daarna hun besmetting weer bij ons importeren.

Controle zero.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Als je nu nog niet door hebt dat je het zelf zal moeten doen en niet moet afhangen van "onze"(?) regering, dan ga je het nooit doorhebben.
Een heel jaar met iedereen zijn voeten gespeeld, niks opgebracht, 100% ingezet op dat vaccin (dat geen vaccin is) en waar we de werking nog maar ff moeten van gaan afwachten... maar niet getreurd, ondertussen leven we in een totalitaire (politie)staat waar mb's haaks staan op de grondwet en op de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens....beetje bij beetje wordt alles erdoor geduwd, onder het mom van Covid krijgt men blijkbaar alles verkocht en wordt er amper tegengas gegeven.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

DarkV schreef:
johan.devos schreef:De beste stuurlui zitten aan wal want om het even welk scenario gebruikt wordt voor de vaccinatie zal we wel voor zorgen dat bepaalde mensen zich benadeeld voelen ipv. tevreden te zijn dat er uberhaupt al een vaccin beschikbaar is.
Als je als doel hebt je risico patienten als eerste te vaccineren dan weet een klein kind zelfs dat je daar geen AZ voor moet gebruiken vanwege de lange periode. Iedereen kan uitrekenen waar je terecht komt als je 12 weken moet wachten, daarvoor moet je geen "beste stuurlui" zijn.
AstraZeneca-vaccin beschermt voor 100 procent tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 infecties vanaf 3 weken na de eerste inenting. Ik denk dat dit het belangrijkste is voor een risicopatient.

Voor de rest is de keuze van het vaccin gebaseerd op de beschikbaarheid. Moest iedereen beginnen met z'n eisen te stellen dan kom je gewoon nergens.

Je mag ook niet vergeten dat veel risicopatienten (> 50%?) door hun bourgondische levenswijze ervoor gezorgd hebben dat andere groepen (leraars, scholieren, jonge ouders,...) later een vaccinatie krijgen en deze vinden dit ook niet leuk.
DarkV schreef:
johan.devos schreef:Ik dacht trouwens dat de period van 12 naar 8 weken was verkort voor AstraZenica? Als je nu je vaccinatie gekregen hebt is het maar 8 weken meer.
Je dacht... maar je kent de feiten dus niet. De aanpassing is pas later ingegaan... aangezien ik m'n uitnodiging al had ontvangen (en zelfs nog niet eens m'n eerste prik had ontvangen) kon men deze niet meer aanpassen, dus zelfs mensen die vandaag eveneens AZ krijgen zullen nog steeds sneller zijn dan een groot deel van de risico patienten !.
De wijziging is ingegaan voor alle uitnodigingen die verstuurd zijn na 12 mei en er zit een goede week tussen de uitnodiging en de 1ste vaccinatie.
DarkV schreef:
johan.devos schreef:Als je vóór half mei je vaccinatie kreeg is het nu nog max. 10 weken...
Ik ben op 18 mei gevacinneerd en moet wachten tot 9 augustus (10 weken). Iemand die vandaag AZ krijgt (al zullen de meeste Pfizer krijgen) zal dus nog steeds sneller zijn..
Ja en, je moet dus nog 10 weken wachten zoals ik gezegd had.
DarkV schreef:
johan.devos schreef:Stel dat er morgen een nieuwe dominante mutatie de kop opsteekt en enkel AstraZenica hiertegen een bescherming biedt, dan zijn de rollen opeens omgedraaid...
Dit staat los van de volledige vaccinatie (trouwens de bescherming van AZ is ook pas volop werkzaam na 28-34 dagen... ook daar zijn mensen met Pfizer dus sneller).

Dus nogmaals... wil je iemand snel een volledige bescherming geven dan doe je dat niet met een vaccin dat zowel een lange tijd nodig heeft om werkzaam te worden, als een lange tussentijd nodig heeft. Doe je dat wel dan ben je wat mij betreft iemand die niet weet waar hij mee bezig is (maar over Corona kan je in Belgie ondertussen een gans blunderboek schrijven, zelfs één met meerdere volumes).
Zoals reeds gezegd, men wil snel dat de mensen niet in het ziekenhuis terecht komen en de cijfers van de ziekenhuisopnames lijken dit tot nu toe te bevestigen.

Zijn er fouten gebeurd, zeker. Kan heb beter, ongetwijfeld.

Maar chapeau voor alle mensen die zich inzetten voor die vaccinaties en rekening houdende met de gebrekkige beschikbaarheid en leverproblemen van de vaccins vind ik dat België het toch niet slecht doet wereldwijd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:AstraZeneca-vaccin beschermt voor 100 procent tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 infecties vanaf 3 weken na de eerste inenting. Ik denk dat dit het belangrijkste is voor een risicopatient.
Maar totaal niet tegen de Indische variant blijkt uit studies... daarvoor is een tweede prik nodig en zelfs dan komt men maar aan een goeie 60%.
johan.devos schreef:Voor de rest is de keuze van het vaccin gebaseerd op de beschikbaarheid. Moest iedereen beginnen met z'n eisen te stellen dan kom je gewoon nergens.
Dit staat los van eisen stellen... met gezond verstand geef je de vaccins met een korte tussentijd en hogere bescherming tegen speciale varianten aan risico patienten. Op die manier beperk je de risico's maximaal maar zover heeft men duidelijk niet nagedacht... het was duidelijk een kwestie van zo snel mogelijk van AZ af te geraken (ondertussen geeft m'n er 4 miljoen gratis weg aan de derde wereld landen !).
johan.devos schreef:Je mag ook niet vergeten dat veel risicopatienten (> 50%?) door hun bourgondische levenswijze ervoor gezorgd hebben dat andere groepen (leraars, scholieren, jonge ouders,...) later een vaccinatie krijgen en deze vinden dit ook niet leuk.
Sinds wanneer staat risico patient gelijk aan bourgondisch leven... lijkt me een beetje kort door de bocht !
johan.devos schreef:De wijziging is ingegaan voor alle uitnodigingen die verstuurd zijn na 12 mei en er zit een goede week tussen de uitnodiging en de 1ste vaccinatie.
Er is dus een grote groep die zelfs een maand vroeger zal gevaccineerd zijn met hetzelfde vaccin... met andere vaccins zelfs twee maanden.
johan.devos schreef:Zijn er fouten gebeurd, zeker. Kan heb beter, ongetwijfeld. Maar chapeau voor alle mensen die zich inzetten voor die vaccinaties
Blijkbaar was dat moeilijk om te erkennen dat er fouten gebeurd zijn... trouwens ook niets dan lof voor de vrijwilligers in de vaccinatie centra.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster

Volgens cijfers van het RIZIV zijn groot deel van de risicopatienten obees, nemen cholesterolverlagers of bloeddrukverlagers. Om het met uw eigen woorden te zeggen uit de thread over obesitas:
DarkV schreef:
Dizzy schreef:Dat het niet gemakkelijk is zal iedereen beamen maar niet gemakkelijk is niet hetzelfde als onmogelijk. Iemand met karakter zal eerder volhouden, een ander zoekt excuses om uit te leggen waarom het niet gemakkelijk is. Iemand die het zelf niet lukt kan ook hulp zoeken bij een dietist of aansluiten bij een sport/fitness groep. Van klagen valt men over het algemeen amper af, anders was er weinig probleem met overgewicht in België :lol:
Iedereen die teveel weegt beseft dit, net zoals iedere roker vermoedelijk wel beseft dat het ongezond is.

Alles komt dan ook neer op karakter en volhouden om er iets aan te doen (en als Bourgondier is dat niet altijd eenvoudig).
Google maar een naar covid obesitas risico
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:Volgens cijfers van het RIZIV zijn groot deel van de risicopatienten obees, nemen cholesterolverlagers of bloeddrukverlagers.
Ik ben mij wel degelijk bewust dat obesitas een belangrijke factor/risico is... maar niet iedere risico patient is obese !

Je uitspraken veralgemenen onterecht dan ook sterk een bepaalde groep van mensen (trouwens niet iedereen die obese is is een Bourgondier).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Voor de verandering eens een boekbespreking :angel:
Voor diegene die zich afvroegen waarom Mathias de Skeptische Put 2020 gewonnen heeft krijgt hier perfect het antwoord.
en Nee, ik ga mij Skepp lidmaatschap niet opgeven omdat ik het voor 95% eens ben met deze kerel :bdaysmile:
[youtube]nCfdbR0WOAs[/youtube]

BTW, mijn YT helden :
[youtube]jyQwgBAaBag[/youtube]
&
[youtube]5zI9sG3pjVU[/youtube]
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster

Sorry als ik bepaalde groepen van mensen tegen de schenen schop maar bijna 1,5 miljoen Belgen tussen 18 en 65 jaar oud die risicopatient zijn vind ik veel.

Als ik schat, gebaseerd op cijfers van de RIZIV, dat er wellicht 50% hiervan dit gedeeltelijk zelf in de hand hebben gewerkt door een Bourgondische levenswijze zoals teveel eten en drinken, verkeerd eten en drinken, roken, te weinig bewegen,… dan zal dit waarschijnlijk zelfs een onderschatting zijn.

Zie bv ook https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 96242.html
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Het probleem = niet die 1,5 risicopatiënten
Het probleem = die 10 miljoen andere die willens of niet een experimenteel vaccin door de strot geduwd krijgen.
Sinds wanneer gaan we compleet gezonde mensen beperken in hun rechten ? Sinds wanneer draaien we de rollen om ? Voor wat draaien we eigenlijk de rollen om?
Wat is het nut dat volgende maand de garcon of de buitenwipper weet dat ik ingeënt, genezen of getest ben ? Heeft die daar uberhaubt zaken mee ?
Je moet er voor mijn part allemaal niet op antwoorden hoor, sta er gewoon ff bij stil :angel:

We hebben een vaccin dat 9 kansen op 10 niet of amper werkt, we hebben een corona paspoort dat 9 kansen op 10 niet in tijd gaat beperkt worden...
Netto houden we dus enkel dat corona paspoort over aan heel deze zever....Controle, Controle, Controle en als we daar morgen gaan tegen protesteren op de markt in Mechelen riskeren we 6 maand cel.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Het probleem is dat jij blijft doorzeuren omdat je je zin niet krijgt … :lol:
Vaccinatie is niet verplicht, maar toch wil de grote meerderheid als eerste gevaccineerd worden. Lees de discussie hoger … zie de politieke voorkruiperij …

Jij laat je niet vaccineren, krijgt onvermijdelijk vroeg of laat Corona en met een beetje pech geraak je in het ziekenhuis of tussen 6 planken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:Het probleem = niet die 1,5 risicopatiënten
Het probleem = die 10 miljoen andere die willens of niet een experimenteel vaccin door de strot geduwd krijgen.
Sinds wanneer gaan we compleet gezonde mensen beperken in hun rechten ? Sinds wanneer draaien we de rollen om ? Voor wat draaien we eigenlijk de rollen om?
Wat is het nut dat volgende maand de garcon of de buitenwipper weet dat ik ingeënt, genezen of getest ben ? Heeft die daar uberhaubt zaken mee ?
Je moet er voor mijn part allemaal niet op antwoorden hoor, sta er gewoon ff bij stil :angel:

We hebben een vaccin dat 9 kansen op 10 niet of amper werkt, we hebben een corona paspoort dat 9 kansen op 10 niet in tijd gaat beperkt worden...
Netto houden we dus enkel dat corona paspoort over aan heel deze zever....Controle, Controle, Controle en als we daar morgen gaan tegen protesteren op de markt in Mechelen riskeren we 6 maand cel.
Vaccinatie is nog altijd NIET verplicht. Wil men niet dan kan men het vaccin weigeren. Dat is dus iets heel anders dan door de strot duwen.

Individuele rechten stoppen waar rechten van anderen/collectief beginnen. De volksgezondheid in gedrang brengen is niet onschuldig. Bovendien is er ook zoiets als consequent de gevolgen van uw eigen keuze aanvaarden. Geldt de wil van de meerderheid gevaccineerden dan minder als zij niet wensen door niet-gevaccineerden besmet te worden? Toch ook even bij stil staan.

Vreemd dat de overgrote meerderheid de vaccins wel willen en ze werken wel degelijk gezien de dalende cijfers. Waar is uw bewijs dat ze niet werken?

Controle is nodig... als men niet uit zichzelf het nodige gedrag toont. Dat is het gevolg van mensen die zich niet aan regels wensen te houden maar de gevolgen daarvan ook niet willen dragen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

https://tweakers.net/nieuws/182452/reis ... -juni.html

Is dit verplicht als je de grens over zou gaan?
Persoonlijk zal ik me laten vaccineren, maar in bovenstaande zever wens ik niet mee te gaan…
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Men gaat dat ook nooit verplichten, men gaat wel de rechten serieus inperken en dan is het dus de vraag of de controle daarvan niet haaks staat op onze grondrechten.
Ga ik morgen nog naar het restaurant mogen als ik me niet laat vaccineren ? Geen kat die het weet...
Ga ik morgen mijn greencard moeten laten zien als ik wil gaan pissen op cafe ? Geen kat die het weet...
Wie gaat dat controleren ? Die cafebaas ? Heeft die überhaupt zaken mee ? Of toch een centrale databank die de cafebaas groen of rood licht geeft ? Is dat een goed idee ? een centrale databank met gegevens waar iedere burger in getracked wordt waar en wanneer en met wie ze op café gezeten hebben ?
Gaan we onze privacy echt compleet opgeven onder het mom van een vaccinatiebewijs ? Vertel het me, uiteindelijk gaat dat niet over het wel of niet vaccineren...maar laat mij als individu wel zelf beslissen of ik wel of niet gevaccineerd wil worden.
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Goh... De ene keer is men akkoord met drastische beslissingen hier, zoals een sterke lockdown zoals in China. Aan de andere kant is men dan tegen een vaccinatiebewijs. Ergens moeten er wel beslissingen genomen worden natuurlijk.

Wat bij mij nogal moeilijk ligt, is dat niet iedereen op dit moment mag gaan voor een prik (ik mag gaan volgende week op 08/06 en de 2e op 06/07) en er zijn mensen met gezinnen die natuurlijk nog wel de rompslomp mogen delen. Kinderen van 18+ die bijlange na nog niet aan de beurt zijn en volledig gevaccineerd zullen zijn in de grote vakantie. Ook zijn er natuurlijk instant winnaars, ga je voor een J&J prik mag je de dag nadien al vrij door de EU reizen en anderen moeten nog een maand tot zelfs langer wachten?
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

J&J kan je vergeten, die worden in veel centra enkel nog voor niet of slecht mobile mensen gebruikt.
Denk dat het bij ons hier bijna nog enkel Pfizzer gaan krijgen in de komende weken.
AZ zijn nog maar een 50 voor de eerste en de rest allemaal voor de 2de.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik probeer hier mijn vaccinaties (Pfizer) te bevestigen, gewoon met de link die ik gekregen heb. Krijg ik een melding dat de datums van beide vaccinaties te ver uit mekaar liggen. Mijn vrouw heeft haar uitnodiging direct bevestigd, zelfde datum voor 1ste en 2de vaccinatie, en dat is haar gewoon gelukt vorige week... :bang:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

johan.devos schreef:Sorry als ik bepaalde groepen van mensen tegen de schenen schop maar bijna 1,5 miljoen Belgen tussen 18 en 65 jaar oud die risicopatient zijn vind ik veel.

Zie bv ook https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 96242.html
Daar kan men zich zwaar in vergissen,neem nu de Ziekte van Crohn,een darmziekte die echt meer en meer voorkomt,en waarvan de oorzaak/het verloop van de ziekte tot op heden niet gekend en verschillend is,in de jaren '80 was een patient met die ziekte nog een uitzondering,nu de dag van tegenwoordig is er een veelvoud aan patienten,met die ziekte en die patienten hebben geen enkel uitzicht op genezing.of hoe de ziekte verder zal verlopen.
Begin de jaren 2000 dacht men in de UK dat de oorzaak mss. lag in het drinkwater,omdat het aantal patienten gewoon explodeerde.

Prof. Martine de Vos(UZ Gent) probeert al zeer lang de ziekte te linken aan reuma
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Tomby schreef:Ik probeer hier mijn vaccinaties (Pfizer) te bevestigen, gewoon met de link die ik gekregen heb. Krijg ik een melding dat de datums van beide vaccinaties te ver uit mekaar liggen. Mijn vrouw heeft haar uitnodiging direct bevestigd, zelfde datum voor 1ste en 2de vaccinatie, en dat is haar gewoon gelukt vorige week... :bang:
Misschien eens bellen....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Coronacijfers België bij slechtste van de EU.

Dat is wat je niet hoort van de regering of Sci en Sano, die ons conditioneren om slechte cijfers als goede cijfers te beschouwen. Dubbel zoveel als het gemiddelde van de EU. Enkel Nederland en Denemarken doen slechter. Opmerkelijk is dat onze naaste oosterbuur en westerbuur er telkens 3 keer minder optekenen dan wij. Dit is enerzijds het gevolg van de aanpak van de regering tijdens de periode oktober-maart die de de verkeerde was en het niet tijdig ingrijpen (landen die tijdig gecorrigeerd hebben tekenen vandaag veel lagere cijfers op), anderzijds door de erg trage vaccinatiecampagne die ook vandaag nog steeds veel trager loopt dan zou moeten, grotendeels door de te beperkte capaciteit om vaccins toe te dienen. Na al die maanden heeft nu nog steeds slechts de helft of net iets minder dan de helft (naargelang de bron) van de volwassenen een eerste vaccin gekregen. De cijfers van volledig gevaccineerden zijn ronduit erbarmelijk.

Desondanks versoepelen we rustig verder.

Ook vandaag blijven de schoolgaande jongeren (10-19 momenteel) nog steeds de grootste verspreiders van het virus. Ik sluit me dan ook aan bij Van Gucht - hopen dat we juli halen zonder kleerscheuren, nog 27 dagen. Dan scholen dicht en zitten we 2 maanden redelijk safe, al is dat ook deels een illusie want we zullen veel minder testen in die 2 maanden. Wat september en daarna betreft: dat zal men dan wel bekijken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 jun 2021, 18:46, in totaal 5 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

skipper schreef:Misschien eens bellen....
Is ook wat ik uiteindelijk gedaan heb. Bleek dat ze de 2de datum overboekt hadden en heb dan telefonisch nieuwe afspraak gemaakt voor de 2de datum.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

100 miljoen euro Corona steun voor booking.com
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/03 ... nder-vuur/
28 miljoen euro bonus voor de topmanagers
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Ook vandaag blijven de schoolgaande jongeren (10-19 momenteel) nog steeds de grootste verspreiders van het virus.
Zonder bron natuurlijk :).
Er is meer detectie, maar dat is omdat het CLB coördineert, dat wist je al.

Het is op zich ook niet zo vreemd dat er bij 10-19 veel besmettingen geregistreerd worden:
- strakkere coördinatie door CLB dan bij eender welke andere bevolkingsgroep
- 0,0% ingeëent, want het is nog niet toegestaan in BE
Dan scholen dicht en zitten we 2 maanden redelijk safe
Dan dacht je maar.
Net als vorig jaar is de kans heel groot dat terugkerende reizigers massaal virulente varianten mee terugbrengen. Ik zie nergens degelijke maatregelen om dat te voorkomen.
Niet vergeten: op de hobbel in Antwerpen in juli 2020 na, begon de curve al te stijgen vanaf +/- 25/08. Lang voor de scholen openden.

Ondertussen moeten alle Belgen betalen voor de happy few die het echt niet kunnen laten om op reis te gaan:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210603_95069321
Wie nog geen uitnodiging kreeg voor een vaccinatie, maar wel al op reis wil deze zomer, kan twee keer een gratis PCR-test krijgen. Dat kondigde Alexander De Croo (Open VLD) aan in de Kamer.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210603_97604221
Het coronacommissariaat berekende eerder dat één gratis PCR-test voor reizigers en deelnemers aan grote ­evenementen de schatkist al tussen 32 en 106 miljoen euro zou kosten. Het bedrag hangt af van hoeveel landen zo’n test van Belgische inwoners blijven vragen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Zonder bron natuurlijk :).
Sci en Sano cijfers toch gewoon, van waar kan je het anders weten.
heist_175 schreef: Net als vorig jaar is de kans heel groot dat terugkerende reizigers massaal virulente varianten mee terugbrengen. Ik zie nergens degelijke maatregelen om dat te voorkomen.
Minimaliseren is nooit opportuun in deze materie, maar die opstoot vervalt in het niets met wat er daarachter kwam. Dankzij de gesloten scholen kon ze ook heel snel ingeperkt worden, helaas niet op tijd voor de scholen terug open gingen. De goede aanpak van toen (en ook die van de eerste golf) hebben we nooit meer teruggezien sinds de huidige federale regering aantrad.
heist_175 schreef:Niet vergeten: op de hobbel in Antwerpen in juli 2020 na, begon de curve al te stijgen vanaf +/- 25/08. Lang voor de scholen openden.
Niet vergeten: ze begon ook weer te dalen. Op 2 september was het 7d gemiddelde alweer een derde minder dan half augustus. Pas daarna is het dan compleet uit de hand beginnen lopen. Dit had kunnen vermeden worden door de scholen nog wat langer te sluiten (herinner u: Sci en Sano zei 100 gevallen max - het waren er 4 keer zoveel). Desondanks - achteraf gezien - zou dat slechts uitstel geweest zijn van de ramp van de tweede golf die niet te vermijden was. Niet omdat het niet kon, maar omdat men het niet wou vermijden.

De evolutie van eind augustus kan te verklaren zijn door werknemers die weer naar hun werk gingen, maar ook rondleidingen voor nieuwe leerlingen op scholen, boekenophaling, etc. Ze valt in het niets vergeleken met de evolutie vanaf half september...
heist_175 schreef:Ondertussen moeten alle Belgen betalen voor de happy few die het echt niet kunnen laten om op reis te gaan:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210603_95069321
Het is de beslissing van de regering om zoveel en zo snel mogelijk te versoepelen. Ook al liggen onze cijfers bij de hoogste van de EU.
heist_175 schreef:Wie nog geen uitnodiging kreeg voor een vaccinatie, maar wel al op reis wil deze zomer, kan twee keer een gratis PCR-test krijgen. Dat kondigde Alexander De Croo (Open VLD) aan in de Kamer.
Wel, dat geldt dan alvast voor mij. Nog steeds niets van uitnodiging, de leeftijdsgenoten evenmin. De belastingsaangifte konden ze nochtans wel op tijd sturen.

11 juli, Wouter. Ik ben het niet vergeten. Niet de uitnodiging tegen dan, wel de eerste prik tegen dan zoals je beloofd hebt.
heist_175 schreef:Het coronacommissariaat berekende eerder dat één gratis PCR-test voor reizigers en deelnemers aan grote ­evenementen de schatkist al tussen 32 en 106 miljoen euro zou kosten. Het bedrag hangt af van hoeveel landen zo’n test van Belgische inwoners blijven vragen.
Tbh, ik ben niet tegen gratis testen op zich, ook al kost dat geld. Ik snap niet goed waarom "institutioneel" testen gratis is, maar als de burger op eigen initiatief een test wilt is het plots te betalen? Het is net de bedoeling om zoveel mogelijk te testen.

De "framing" ifv reis/evenementen, dat stoort me dan weer wel, en niet lichtjes.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Zonder bron natuurlijk :).
Sci en Sano cijfers toch gewoon, van waar kan je het anders weten.
Detecteren is niet hetzelfde als verspreiden, maar dat wist je zelf ook ok.
heist_175 schreef: Net als vorig jaar is de kans heel groot dat terugkerende reizigers massaal virulente varianten mee terugbrengen. Ik zie nergens degelijke maatregelen om dat te voorkomen.
Minimaliseren is nooit opportuun in deze materie, maar die opstoot vervalt in het niets met wat er daarachter kwam. Dankzij de gesloten scholen kon ze ook heel snel ingeperkt worden, helaas niet op tijd voor de scholen terug open gingen. De goede aanpak van toen (en ook die van de eerste golf) hebben we nooit meer teruggezien sinds de huidige federale regering aantrad.
De Antwerpse opstoot was al lang en breed "verteerd" toen de curve begon te stijgen eind augustus.
heist_175 schreef:Niet vergeten: op de hobbel in Antwerpen in juli 2020 na, begon de curve al te stijgen vanaf +/- 25/08. Lang voor de scholen openden.
Niet vergeten: ze begon ook weer te dalen.
Dat droom je er toch zelf bij.
Sinds 26/08 (eerste dag met netto stijging, trend was bezig sinds 20/08) is er nooit een daling geweest, tot DeCroo/VDB nieuwe maatregelen afkondigde. De eerste netto daling was op 25/10, mooi 7 dagen na het afkondigen van strengere maatregelen.
Wel, dat geldt dan alvast voor mij. Nog steeds niets van uitnodiging, de leeftijdsgenoten evenmin. De belastingsaangifte konden ze nochtans wel op tijd sturen.
11 juli, Wouter. Ik ben het niet vergeten. Niet de uitnodiging tegen dan, wel de eerste prik tegen dan zoals je beloofd hebt.
Ik ben geen risicogroep, evenmin 50+ en ook niet via de wachtlijst, toch mag ik volgende week al om een vaccin, en net na 11/07 zal ik beide spuiten al gehad hebben. Véél sneller dan ik dacht.
heist_175 schreef:Het coronacommissariaat berekende eerder dat één gratis PCR-test voor reizigers en deelnemers aan grote ­evenementen de schatkist al tussen 32 en 106 miljoen euro zou kosten. Het bedrag hangt af van hoeveel landen zo’n test van Belgische inwoners blijven vragen.
Tbh, ik ben niet tegen gratis testen op zich, ook al kost dat geld. Ik snap niet goed waarom "institutioneel" testen gratis is, maar als de burger op eigen initiatief een test wilt is het plots te betalen? Het is net de bedoeling om zoveel mogelijk te testen.
PCR om te reizen is luxe, voor luxe moet je maar zelf betalen
PCR om de verspreiding etc in kaart te brengen is volksgezondheid en daarom logisch dat de gemeenschap betaalt.
Maar blijkbaar wil/moet de gemeenschap ook betalen voor de luxeproblemen van zij die naar het buitenland reizen als een grondrecht zijn gaan beschouwen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Sinds 26/08 (eerste dag met netto stijging, trend was bezig sinds 20/08) is er nooit een daling geweest, tot DeCroo/VDB nieuwe maatregelen afkondigde. De eerste netto daling was op 25/10, mooi 7 dagen na het afkondigen van strengere maatregelen.
Uw grafiek er maar even bijgepakt want jah. Ik zie toch wel degelijk een daling in augustus. Op het einde weer een stijging, maar laat ons niet ontkennen dat het 7d gemiddelde op 1 september 434 gevallen was, meer dan 4 keer te veel om de scholen te heropenen volgens de toenmalige richtlijnen en een getal dat nooit nog teruggekomen is sindsdien! Half september zaten we al aan 1000 gemiddeld, ook dat is nog niet teruggekomen. Begin oktober was het al 2000. Zelfs jij moet erkennen dat de stijging in augustus in het niets valt vergeleken ivm de eerste decade van september, en eind september waren we nog eens vertrokken voor een nog veel grotere toename. Reizigers? Ja, die hebben de voedingsbodem geleverd, maar het zware werk werd door anderen gedaan.

Afbeelding
heist_175 schreef: Ik ben geen risicogroep, evenmin 50+ en ook niet via de wachtlijst, toch mag ik volgende week al om een vaccin, en net na 11/07 zal ik beide spuiten al gehad hebben. Véél sneller dan ik dacht.
Mijn tram zal wel achter die van u rijden dan, mogelijks met nog een tram of 2 tussen. Het triestige is dat dit niet nodig was, er zijn meer dan genoeg vaccins beschikbaar, alleen slaagt men er niet in om ze snel genoeg toe te dienen. Woonde ik in de VS, waar men de toediening aan de prive uitbesteed heeft en je in elke buurt een centrum had, was ik al volledig gevaccineerd. En ja, gratis, ook zonder ziekteverzekering, met nog een cadeau van Biden erbovenop (baseball ticket, Xbox, cadeaubon voor koeriermaaltijden, gratis bier van onze eigenste AB InBev...). Hier eerst politici en hun vrienden dan Rode Duivels - waarvan velen plots anti-vax bleken te zijn dus dat viel dan toch wel mee - en veel te traag en je cadeau is een trombose.

Ok dat van die trombose is wat overdreven, voordeel van mijn leeftijd is dat ik de brolvaccins die de VS teruggestuurd heeft niet krijg (tenzij op "eigen risico" lol), maar het geldt wel voor anderen die verplicht worden het risico te nemen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Ik ben geen risicogroep, evenmin 50+ en ook niet via de wachtlijst, toch mag ik volgende week al om een vaccin, en net na 11/07 zal ik beide spuiten al gehad hebben. Véél sneller dan ik dacht.
En veel sneller dan de risico groep die je vooraf is gegaan... die kan ik vele gevallen nog een maand extra wachten voor z'n tweede prik :bang:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Uw grafiek er maar even bijgepakt want jah. Ik zie toch wel degelijk een daling in augustus. Op het einde weer een stijging, maar laat ons niet ontkennen dat het 7d gemiddelde op 1 september 434 gevallen was, meer dan 4 keer te veel om de scholen te heropenen volgens de toenmalige richtlijnen en een getal dat nooit nog teruggekomen is sindsdien!

Mijn tram zal wel achter die van u rijden dan, mogelijks met nog een tram of 2 tussen. Het triestige is dat dit niet nodig was, er zijn meer dan genoeg vaccins beschikbaar, alleen slaagt men er niet in om ze snel genoeg toe te dienen. Woonde ik in de VS, waar men de toediening aan de prive uitbesteed heeft en je in elke buurt een centrum had, was ik al volledig gevaccineerd. En ja, gratis, ook zonder ziekteverzekering, met nog een cadeau van Biden erbovenop (baseball ticket, Xbox, cadeaubon voor koeriermaaltijden, gratis bier van onze eigenste AB InBev...). Hier eerst politici en hun vrienden dan Rode Duivels - waarvan velen plots anti-vax bleken te zijn dus dat viel dan toch wel mee - en veel te traag en je cadeau is een trombose.

Mocht je gelezen hebben wat Heist schreef dan zou je zien dat het gewoon klopt wat hij schreef nl dat er sinds 26/08 geen daling meer is geweest. Ook heel mooi te zien op de grafiek je gepost hebt :lol:

en Ivm de Rode Duivels: eerst komen klagen dat ze voorrang krijgen en dat dit not done is. Als er dan verschillende spelers die reeds antistoffen hebben omdat ze de ziekte gehad hebben in het verleden, zich nu niet laten vaccineren dan zijn het plots antivaxxers. Wat wil je nu eigenlijk? Dat ze zich laten vaccineren of niet? Want je kan niet over beide zaken klagen en zagen (al doe je dit dus wel) :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Mocht je gelezen hebben wat Heist schreef dan zou je zien dat het gewoon klopt wat hij schreef nl dat er sinds 26/08 geen daling meer is geweest. Ook heel mooi te zien op de grafiek je gepost hebt :lol:
Nogmaals, import reizigers (vermoeden we), maar die stijging was niets ivm met het "echte werk" dat in september/oktober volgde. Die stijging van augustus hadden we even gemakkelijk kunnen indijken als die van Antwerpen door de toenmalige richtlijnen van Sci en Sano te volgen. Nu, het zou de tweede golf niet vermeden hebben (dat kon wel, maar men wou die niet vermijden), ze zou enkel later gevallen zijn.
quovadis schreef:en Ivm de Rode Duivels: eerst komen klagen dat ze voorrang krijgen en dat dit not done is. Als er dan verschillende spelers die reeds antistoffen hebben omdat ze de ziekte gehad hebben in het verleden, zich nu niet laten vaccineren dan zijn het plots antivaxxers. Wat wil je nu eigenlijk? Dat ze zich laten vaccineren of niet? Want je kan niet over beide zaken klagen en zagen (al doe je dit dus wel) :bang:
Laat het duidelijk zijn: ik heb geen enkel probleem met anti-vaxers. Zelf ben ik geen anti-vaxer, ik ben nog niet gevaccineerd omdat de overheid het mij nog altijd niet aanbiedt, ze weten wel mijn adres want de belastingsbrief stuurden ze wel op tijd.

Ik heb wel een probleem met voorrang en voorkruipen binnen een vastgesteld systeem wat voor de gewone burger "te nemen of te laten" is, en hoewel de meeste Duivels hun neus opgetrokken hebben voor dit aanbod om gevaccineerd te worden voor anderen die het meer nodig hebben dan zij, zijn er toch een aantal die er op ingegaan zijn (bij de staf vermoedelijk veel meer). Het achterliggende probleem is van een andere orde: dat voetbal nog maar eens bevestigd werd in haar "boven de wet"-status, dat er voor een competitie in het voetbal geplooid wordt (maar niet voor andere sporten). En als ze straks er weer snel uitliggen, voor wie of voor wat is het dan allemaal geweest zal de persoon die ziek werd nav een uitgesteld Duivelvaccin denken?

Ik zie zelfs dat de Vlaamse regering nog meer gaat plooien en de sluitingsuren van de cafes gaat verlaten zodat de mensen kunnen roepen en zingen en - monkey see monkey do - elkaar kunnen knuffelen en omhelzen als er penalties zouden zijn op UEFA-dinges. Hopelijk liggen ze er dus na de eerste ronde al uit, zonder penalties.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Mocht je gelezen hebben wat Heist schreef dan zou je zien dat het gewoon klopt wat hij schreef nl dat er sinds 26/08 geen daling meer is geweest. Ook heel mooi te zien op de grafiek je gepost hebt :lol:
Nogmaals, import reizigers (vermoeden we), maar die stijging was niets ivm met het "echte werk" dat in september/oktober volgde. Die stijging van augustus hadden we even gemakkelijk kunnen indijken als die van Antwerpen door de toenmalige richtlijnen van Sci en Sano te volgen. Nu, het zou de tweede golf niet vermeden hebben (dat kon wel, maar men wou die niet vermijden), ze zou enkel later gevallen zijn.

Laat het duidelijk zijn: ik heb geen enkel probleem met anti-vaxers. Zelf ben ik geen anti-vaxer, ik ben nog niet gevaccineerd omdat de overheid het mij nog altijd niet aanbiedt, ze weten wel mijn adres want de belastingsbrief stuurden ze wel op tijd.

Ik heb wel een probleem met voorrang en voorkruipen binnen een vastgesteld systeem wat voor de gewone burger "te nemen of te laten" is, en hoewel de meeste Duivels hun neus opgetrokken hebben voor dit aanbod om gevaccineerd te worden voor anderen die het meer nodig hebben dan zij, zijn er toch een aantal die er op ingegaan zijn (bij de staf vermoedelijk veel meer). Het achterliggende probleem is van een andere orde: dat voetbal nog maar eens bevestigd werd in haar "boven de wet"-status, dat er voor een competitie in het voetbal geplooid wordt (maar niet voor andere sporten). En als ze straks er weer snel uitliggen, voor wie of voor wat is het dan allemaal geweest zal de persoon die ziek werd nav een uitgesteld Duivelvaccin denken?

Ik zie zelfs dat de Vlaamse regering nog meer gaat plooien en de sluitingsuren van de cafes gaat verlaten zodat de mensen kunnen roepen en zingen en - monkey see monkey do - elkaar kunnen knuffelen en omhelzen als er penalties zouden zijn op UEFA-dinges. Hopelijk liggen ze er dus na de eerste ronde al uit, zonder penalties.
Elke stijging moet ergens beginnen en die is toen wel degelijk begonnen maar je basht liever op de scholen ipv correcte info te geven.

Net zoals je ook weer geen correcte info over de Rode Duivels. Dat de meeste Rode Duivels een vaccin geweigerd hebben is een leugen
Volgens Ramaekers gaat het om slechts “één of twee spelers” die zich niet wil laten vaccineren voor het EK, “en dan is dat hun keuze.”
“Een aantal Rode Duivels was al gevaccineerd in het buitenland, een aantal onder hen heeft recent Covid doorgemaakt. Die laatsten hebben antistoffen en verkiezen zich na het toernooi te laten vaccineren. Van wie niet gevaccineerd was, heeft de overgrote meerderheid zich bij aankomst in ons land laten vaccineren. Alles is overigens gebeurd in nauw overleg met onze experts, onder meer vaccinoloog Pierre Van Damme.”
Nu de cijfers blijven zaken terwijl de scholen al meer dan 1 maand open zijn, heb je een nieuw slachtoffer nodig. En die heb je blijkbaar gevonden in het voetbal :lol:

Ohja en enerzijds klagen over dat we vaccin genoeg hebben maar niet snel genoeg vaccineren en anderzijds klagen dat de voetballers broodnodige vaccins afpakken van de gewone mensen :bang:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Vaccins genoeg, sowieso. Als je vier miljoen AZ & J&J's naar arme landen kunt sturen, dan heb je er zelfs teveel.

Maar intussen gaat het heel hard. Lees ik op de site van HNB dat er in augustus al 75 000 mensen naar de grote festivals mogen :bang:

Grote evenementen buiten mogen vanaf 13 augustus 75.000 bezoekers ontvangen. Dat is goed nieuws voor de grote festivals Pukkelpop en Tomorrowland, die eind augustus georganiseerd worden, en voor de Grote Prijs Formule 1 van Spa-Francorchamps
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Allez, met deze beslissingen van viroloog De Croo en zijn hoogstaande wetenschappelijk geleerde collega's-politici, is dus vandaag de basis gelegd voor de 4° golf:

- de geldmachine die men "sport" noemt, heeft dus gezegevierd. Grote schermen à volonté, alcohol tot 23.30 u. ook à volonté und auf geht's los
- reizen in Euruopa: no problem. Opnieuw quarantainemaatregelen maar da's om niet meer bij te komen van 't lachten wegens niet gecontroleerd
- evenementen met 75 000 man maar zeker niet met meer dan 4 man op resto :bang:
- op tuinfeesten staan er nog beperkingen maar ik kan even goed geloven dat de paus eigenlijk mijn schoonzuster is
- nog enkele Indische studenten binnen of zoals viroloog De Croo zei: "andere varianten waar de vaccins niet tegen bestand zijn ..."
- etc. etc.

Mijn verlof valt de laatste week van augustus en de 1° van september. Rekening houdend met varianten, hoop ik dat de 4° golf zich pas half september begint te manifesteren. 't Zou al moeten lukken dat we dat niet halen zeker?

Eind oktober kan dan alles weer rustig op slot ... Hopelijk heb ik nu deze keer eens ongelijk. Ik hoop het uit de grond van mijn hart.

Wie denkt hoe lang we deze keer met deze maatregelen het lied gaan uitzingen? Ik gok op eind-half oktober met sluiting van alles opnieuw in de herfstvakantie. Daarmee is de traditie dan ook weer gerespecteerd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Allez, met deze beslissingen van viroloog De Croo en zijn hoogstaande wetenschappelijk geleerde collega's-politici, is dus vandaag de basis gelegd voor de 4° golf:
Dat zeiden sommigen de vorige keer ook natuurlijk (versoepelingen begin mei).

Die versoepelingen zijn 1 ding, het virus moet ook gewoon aanwezig zijn, en het lijkt dat we daar met de vaccinaties nu even van gespaard worden. Kijk ook naar de eerste maanden van dit jaar: Britse variant kreeg bij ons moeilijk voet aan de grond, itt de buurlanden. Toen dat uiteindelijk toch gebeurde ging het snel. Garanties met nieuwe varianten heb je dus niet, wat viroloog De Croo ook moge beweren.

Let wel: onze cijfers zijn vandaag niet goed, wat men ook moge beweren. Ivm de rest van de EU zijn ze ronduit slecht. Er is geen sprake van een golf, maar met hoge cijfers en veel versoepelingen kan het snel gaan als er een nieuwe resistente variant binnen raakt.
koenraaddeconinck schreef:Eind oktober kan dan alles weer rustig op slot ... Hopelijk heb ik nu deze keer eens ongelijk. Ik hoop het uit de grond van mijn hart.
Ik denk echt niet dat de meest getroffen sectoren zich nog eens gaan laten rollen met een "voor eventjes dicht" aanpak die dan op maandenlang uitdraait. Bovendien is de les ook geleerd: de aanpak sinds oktober was niet de juiste, want de cijfers zijn pre-vaccinatie nooit nog terug naar een aanvaardbaar niveau gedaald. Dat we niet corrigeren is trouwens de reden dat onze cijfers bij de hoogste van de EU liggen. Landen die wel gecorrigeerd hebben leggen vandaag de beste cijfers voor.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Voilà, reden te meer op te stellen dat de vraag niet is: "komt de 4° golf er?" maar wanneer komt ze ...?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Sinds 26/08 (eerste dag met netto stijging, trend was bezig sinds 20/08) is er nooit een daling geweest, tot DeCroo/VDB nieuwe maatregelen afkondigde. De eerste netto daling was op 25/10, mooi 7 dagen na het afkondigen van strengere maatregelen.
Uw grafiek er maar even bijgepakt want jah. Ik zie toch wel degelijk een daling in augustus.
Je ziet een daling die er niet is.
De grafiek waar je naar verwijst is een wiskundige afgeleide van de échte evolutie. Enkele een punt onder 0 leidt tot een effectieve daling. De daling die je ziet in augustus in de "afgeleide" grafiek is dus geen netto daling, maar wel een vertraging van de stijging. Je kan dat ook zien op de grafiek zelf.

Zelfs op de "bodem" van de grafiek in september, kwamen er nog steeds 11% meer gevallen bij elke dag.
Afbeelding
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Ik ben geen risicogroep, evenmin 50+ en ook niet via de wachtlijst, toch mag ik volgende week al om een vaccin, en net na 11/07 zal ik beide spuiten al gehad hebben. Véél sneller dan ik dacht.
En veel sneller dan de risico groep die je vooraf is gegaan... die kan ik vele gevallen nog een maand extra wachten voor z'n tweede prik :bang:
Mijn vader, 65+, gaat effectief pas ná mij zijn 2de spuit krijgen. Te gek voor woorden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Is ook niet logisch die vaccinatie bijna iedereen rondom mij heeft het al gehad. Of toch op zen minst een eerste.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Liefste ministertjes,

Zo bijzonder lief dat jullie ons, schlemielige tweevoeters met beperkte hersencapaciteit, terug wat meer verantwoordelijkheid willen geven. Het getuigt van veel vertrouwen in onze lagere soort, zoveel dat ik er bijna van ga blozen.

Want eerlijk, ik weet niet of ik dat waard ben en of ik zoveel verantwoordelijkheid over mezelf aankan. Jullie duidelijke en rechtvaardige regels over wat ik wel en niet mocht betreffende de nabijheid, aanraking en inhalatie van mijn medemens waren de voorbije 15 maanden als een warme bedding, een weten van: oef, er wordt voor mij gezorgd! Ik ben nooit alleen, want mijn overheid waakt over mij! Dat gevoel, die intense liefde en zorgzaamheid die ik al die tijd van jullie heb voelen uitgaan, is ontroerend en hartverwarmend. Ik zal dat nooit vergeten.

Maar eerlijk, ik vrees dus dat ik jullie niet waard ben. En dat die expertjes met hun strakke gezichtjes en donkere oogjes gelijk hebben, dat het te vroeg is om onze teugels los te laten. Ik vrees dat het altijd te vroeg zal zijn.

Al die maanden heb ik me namelijk niet bepaald aan jullie rechtvaardige regeltjes kunnen houden. Nochtans zaten ze zo ontzettend goed ineen, tot en met de uurregelingen toe waarop dat vermaledijde virusje kan toeslaan en wanneer het slaapt. Misschien was alles té logisch voor een slecht gesocialiseerd creatuur als ik.

Maar nu buig ik het hoofd, heb meelij!
Ik ben wildvreemden in de armen gevallen, heb hun adem daarbij tot diep in mijn lijf getrokken en heb genoten van wat ik in dat moment van verdwazing dan als warme menselijkheid ervoer. Ik heb intens met ze gelachen en gedanst en ze de hemel ingeprezen. Want je weet wat schaarse goederen doen met een mens, cf. het toiletpapier. Soms, heel soms zegden wij dan al eens lelijke dingen over jullie. Ongelooflijk. Nu in de heldere ochtend schaam ik me daar natuurlijk weer voor en ben ik dankbaar dat ik nog leef.

Want echt waar, lieve barmhartige overheid, het had heel anders kunnen aflopen met mij. Statistisch gezien had ik al lang onder de zoden moeten liggen. Moest ik al door 43 varianten van het monster zijn geveld. Of was mijn hele omgeving al uitgeroeid. Maar niks daarvan, geen druppel snot, geen kuchje of wat dan ook. Het schijnt dat lachen en plezier maken de natuurlijke immuniteit versterkt, maar ik weet zeker dat dat een complottheorie is en dat ik gewoon geluk heb gehad.

Dus lieve wijze bestuurdertjes, ik hoop dat deze publieke biecht jullie scherpe blik op mij mag versoepelen en dat jullie mijn dwalingen kunnen vergeven. Ik behoor maar tot de onderbouw van dit prachtige rijk en besef dat het succesvolle voortbestaan van ons mensenras volledig van jullie, de solide goedhartige bovenbouw, afhankelijk is. Dat jullie het weten scheppen vanuit een zone van wijsheid en kennis die voor ons totaal ontoegankelijk is. Daarom, dank u voor alles. Ik beloof dat ik vanaf nu mijn best zal doen.

Meer kan ik ook niet doen natuurlijk.
Hilde
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

iceke schreef:
petrol242 schreef:"Bij ons" zijn de fabrieken gewoon blijven door draaien.
Hoeveel volk werkt er "bij ons" ?
Dat varieert enorm. Normaliter gezien zijn er een 38-tal operatoren in shift en een 50-tal dagmedewerkers. Maar er zijn ook nog voortdurend contractoren aanwezig, chauffeurs die af en aan rijden en bij een stilstand van een waterstof/CO fabriek waren er piekmomenten met een 500-tal (!) extra contractoren die van heinde en ver de vloer zijn komen bevolken.
CCatalyst schreef:Tbh, ik ben niet tegen gratis testen op zich, ook al kost dat geld. Ik snap niet goed waarom "institutioneel" testen gratis is, maar als de burger op eigen initiatief een test wilt is het plots te betalen? Het is net de bedoeling om zoveel mogelijk te testen.
Dit is de omgekeerde wereld. Testen om een risico te kunnen nemen? Dan mag je daar voor mijn part zelf voor opdraaien.
Dizzy schreef: Vreemd dat de overgrote meerderheid de vaccins wel willen en ze werken wel degelijk gezien de dalende cijfers. Waar is uw bewijs dat ze niet werken?
Zo goed werken de vaccinaties (nog) niet en de vraag is ook of ze dat blijvend gaan doen, maar daar kennen jullie mijn standpunt in. De mismakende euforie die er heerst met nog steeds een hoog aantal besmettingen per dag is niet echt om blij van te worden. Maar de valiezen staan al wel gepakt.
CCatalyst schreef: Die versoepelingen zijn 1 ding, het virus moet ook gewoon aanwezig zijn, en het lijkt dat we daar met de vaccinaties nu even van gespaard worden.
Nog zo'n gevaarlijke gedachtegang. Dit type vaccins houden "het virus" niet tegen, ze milderen de gevolgen, zeg maar de ziekte covid-19. SARS-CoV-2 is nog steeds in volle omloop en de varianten vliegen ons rond de oren. De pandemie strekt zich ook uit over iets meer dan ons grondgebied België en daar gaan we de komende maanden mee te maken krijgen...
Wat er in het VK aan het gebeuren is, is ook zeer verontrustend.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Enkele een punt onder 0 leidt tot een effectieve daling..
Zoals de grafiek in augustus dus ook een periode onder nul gaat.
petrol242 schreef: Dit is de omgekeerde wereld. Testen om een risico te kunnen nemen? Dan mag je daar voor mijn part zelf voor opdraaien.
Ik had het over testen omdat men zich niet zo goed voelt. Dat gezegd zijnde, als ze dan toch reizen, heb ik ook liever dat ze zich laten testen op voorhand als dat verdere besmettingen kan vermijden. Ik zie niet in waarom we wel gratis "screenen" binnen zeer gerichte delen van de bevolking, maar zij die er niet toe behoren mogen betalen, en nog niet weinig ook.

In NL zijn testen heel toegankelijk, misschien ook daarom dat ze er meer gevallen vinden dan wij met nochtans minder gevallen in het ziekenhuis (aangepast voor bevolking) dan wij. Dat maakt van Belgie dan het tweede slechtste land in de EU ipv het vierde, want ook Denemarken heeft toegankelijke testen en minder mensen in het ziekenhuis dan wij.
petrol242 schreef: Nog zo'n gevaarlijke gedachtegang. Dit type vaccins houden "het virus" niet tegen, ze milderen de gevolgen, zeg maar de ziekte covid-19. SARS-CoV-2 is nog steeds in volle omloop en de varianten vliegen ons rond de oren. De pandemie strekt zich ook uit over iets meer dan ons grondgebied België en daar gaan we de komende maanden mee te maken krijgen...
Wat er in het VK aan het gebeuren is, is ook zeer verontrustend.
Ik ben er zeker van: als we juli nog kunnen halen zitten we safe tot september. Dat wil niet zeggen dat er in die periode geen stijgijng kan zijn, maar ik verwacht geen vierde golf omdat de bewezen clusterhaarden gesloten of deels gesloten zijn. Vanaf dan kan het mogelijks weer hart vasthouden zijn, omdat er dan volop import geweest zal zijn van de varianten en de regering de lessen nog steeds niet getrokken heeft en dus opnieuw te laat zal reageren.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”