Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Stroper schreef:
heist_175 schreef: HelloFresh is schrikbarend duur en je moet nog altijd zelf koken. Het is een vorm van lamzakkerij, of je er ook tijd mee wint?
Ja, want je moet niet meer naar de winkel, je afvragen wat je wilt eten. Het mag dan schribarend dure lamzakkerij zijn, er zijn mensen die dat kunnen en willen betalen. De hogere economische klasse(die verhoudingsgewijs minder obesitas kent).
Je moet nog altijd naar de winkel, dat is het punt net.
Alle andere zaken (wasproduct, drank, ...) moet je alsnog kopen, dus je bent tóch al in de winkel.

Nu ja, mij geen probleem dat iemand bij HelloFresh koopt.
Maar gezond eten hoeft niet duur te zijn, wel integendeel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hello Fresh heeft weinig tot niets met gezonde voeding te maken maar meer met slimme Hollandse marketing. Men rekent op het feit dat velen hun abo niet of laat opzeggen. Het rondrijden met die bestelwagens is in ieder geval ook al niet zo positief en zoals Heist zegt, je moet nog altijd zelf naar de winkel.

Je kan dat ook zelf doen door een schema op te stellen met de gerechten voor een week. Bestel deze online (colruyt) en haal ze op 5 minuten af, samen met al uw andere aankopen. Zo verspil je geen ingrediënten en bespaar je dus ook. Door niet in de winkel rond te lopen vermijd je ook impulsaankopen.

Vlees komt hier van lokale slager. Bestellen kan je online en afhalen kan in een frigo met code.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Hello Fresh heeft weinig tot niets met gezonde voeding te maken maar meer met slimme Hollandse marketing. Men rekent op het feit dat velen hun abo niet of laat opzeggen. Het rondrijden met die bestelwagens is in ieder geval ook al niet zo positief en zoals Heist zegt, je moet nog altijd zelf naar de winkel.
Hoe gezond het is bepaalt de HF-klant zelf, ik waardeer het aanbod iig wel hoger dan de gemiddelde junkfood die verkocht wordt. Bestelwagens (met koeling, dus extra uitstoot) is idd triest, temeer daar de uitgebreide bezorguren die de klant kan kiezen niet altijd een efficiënte planning genereren, teveel CO2-uitstoot waarvoor alternatieven bestaan - men komt wel af met "zero uitstoot tegen 20xx" maar uiteraard zonder inspanningen die vandaag al moeten gebeuren en zonder garanties. De firma is overigens Duits.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de verduidelijking.

Van de collega's die hier klant waren heb ik vooral begrepen dat ze het niet lang hebben uitgehouden en dat de kwaliteit ook niet altijd top was. Het afscheid nemen verliep ook altijd veel moeizamer dan het lid worden :lol:

Wat ik jammer vind is dat wij onze markten een beetje kwijtgespeeld zijn. Dat waren plaatsen waar lokale handelaars hun producten snel bij de klant konden krijgen. In het buitenland bestaat dat vaak wel nog, vaak in traditionele hallen waar je werkelijk alles vers kan vinden aan soms lagere prijzen dan in de supermarkt. Misschien kan door telewerk dat opnieuw wat impulsen krijgen. Regionale producten in de korte keten kopen van het seizoen is volgens mij de beste garantie op betere kwaliteit. Ik merk dat ik steeds minder van colruyt koop omdat de kwaliteit gewoon even hoog is als de laagste prijs.

Na edit: toevallig een bericht hierover
Laatst gewijzigd door Dizzy 17 mei 2021, 13:16, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Mannekes, HF is echt het probleem niet hoor, (of het de oplossing is ?)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik moet toegeven dat wij moeite moeten doen om gezond te eten. Groenten halen we dikwijls van de lokale boer (zeker nu in aspergetijd) en het vergt inderdaad planning om elke dag toch iets van goede voedingswaarde op tafel te zetten.
Een evenwichtig (avond)maal is volgens mij toch nog altijd duurder dan een diepvriespizza of een maaltijd uit de keten van verwerkt voedsel.
Dizzy schreef:Obesitas is een ziekte?
Ja, obesitas is erkend als chronische ziekte. Elk geval, ongeacht de achterliggende rede.
Dizzy schreef:Als je niet wil meedoen met de regels van de club dan heb je ook geen recht op de voordelen van de club.
En daar maak je dus de fout dat het niet de rechten van de club zijn, maar van iedereen. Een maatschappij met een club vergelijken?
Dizzy schreef:De verplichting geldt trouwens al voor andere vaccins zonder grote problemen, integendeel die ziekten zijn zeer sterk teruggedrongen.
Enkel polio is in België verplicht. In Nederland is dat niet verplicht en ook daar is polio niet meer voorgevallen sinds 1993. Dus die link gaat niet op.
Dizzy schreef:Alle begrip voor wie een EIGEN keuze wil maken maar draag dan ZELF ook de gevolgen en wentel ze niet af op anderen.
Op voorwaarde dat je nu de garantie zou hebben dat vaccinatie het SARS virus volledig onder controle krijgt, misschien. Maar dat is niet, spijtig genoeg.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Obesitas is een ziekte?
Ja, obesitas is erkend als chronische ziekte. Elk geval, ongeacht de achterliggende rede.
Je hebt nog gelijk ook.
Mensen steken zich zelf vol troep en worden nog gepamperd als zieke ook :lol: .
Een evenwichtig (avond)maal is volgens mij toch nog altijd duurder dan een diepvriespizza of een maaltijd uit de keten van verwerkt voedsel.
Bwaa.
Serieus blijven, nee?
Wij geven per (volwassen) persoon €6,5 per dag uit aan eten: ontbijt, middag én avondeten.
Bijna alles gekocht als "basisingrediënt" (groenten, fruit, pasta, ...) en niets klaargemaakt. Ik wil iemand zien eten met (half)klaargemaakt eten voor dat bedrag. Alle maaltijden. Ook inclusief bio-ingrediënten (niet alles).
Wij eten trouwens niet "arm", maar evengoed Hasselback patatten, coq au vin, asperges, witloof, spekbrood, quiche, Oud Amsterdam kaas, BBQ, konijn, lam, fruit, ...
Zoals ik al zei: gezond eten hoeft niet duur te zijn, integendeel.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

heist_175 schreef: Je hebt nog gelijk ook.
Mensen steken zich zelf vol troep en worden nog gepamperd als zieke ook :lol: .
Ik denk dat jullie beiden een beetje zwart wit denken.
Er is inderdaad de vrije keuze om je vol te steken met troep, maar de maatschappij zorgt er wel voor de sommige keuzes aantrekkelijker lijken dan andere.
Vergelijk het met roken, ik zat als 8-jarige op een familiefeest ook tussen de rokers, de keuze om zelf te roken werd hierdoor gemakkelijker gemaakt(alle volwassen roken immers, ik ben er inmiddels gelukkig mee kunnen stoppen).
Idem met voeding.
Het reclamebudget van Coca-cola is veel groter dan dat van kraantjeswater.
Gezond eten klaarmaken kost ook tijd(en tijd is in deze ook geld).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zou zeker ook de mensen niet vergeten die waarvan de oorzaak medisch is en niet van te vol stoppen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Oud Amsterdam kaas...
https://www.gids.tv/artikel/9946/donder ... %20gerijpt.

Kijk, dat is onder andere het probleem :angel:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
heist_175 schreef: Oud Amsterdam kaas...
https://www.gids.tv/artikel/9946/donder ... %20gerijpt.
Ik doe het voor de smaak :)
Teun van de Keuken gaat bij Old Amsterdam langs voor opheldering. Hun kaas wordt 8 maanden gerijpt. Volgens hen is een oude kaas een kaas die oud smaakt. Zij hebben een zuursel ontwikkeld dat deze smaak binnen 8 maanden kan bereiken. Old Amsterdam noemt smaak belangrijker dan snelheid of je kaas oud mag noemen of niet.
Voor zij die het ook interesseert:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keuringsd ... aarde#2017
21 12 oktober 2017 Natuurgerijpt
Laatst gewijzigd door heist_175 17 mei 2021, 15:05, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk, ik vind die ook lekker
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dat is een leuk onderwerp in welke mate is de maatschappij verantwoordelijk voor individuele fouten?

Het klopt dat men roken, eten en drinken toestaat en soms zelfs actief promoot via publiciteit. Hier heb je een spanningsveld tussen individuele vrijheid en gezondheid. Puur theoretisch kan een overheid roken verbieden, iets wat heel veel gezonde jaren zou veroorzaken maar wel iets minder vrijheid. Feit is wel dat met de huidige kennis men roken nooit meer zou toestaan maar men zit met de geschiedenis.

Toch zie je dat evenwicht verschuiven. Waar roken vroeger gewoon moest kunnen en niet-rokers zich moesten aanpassen of oprotten is het nu eerder omgekeerd. Roken wordt beperkt en rokers moeten mensen die niet voor deze ongezonde gewoonte kiezen respecteren.

Bij eten is het bovendien ook moeilijker want in tegenstelling tot roken, dat altijd slecht is, is eten dat niet altijd maar enkel bij eenzijdig of overdreven fout gedrag. Een pizza is geen probleem, elke dag pizza is een groot probleem. Controle en afdwingen is dus praktisch onmogelijk laat staan wenselijk. Wel zet de overheid in op campagnes om de mentaliteit te veranderen en mensen uit eigen beweging voor gezonde alternatieven te laten kiezen. Dit gaat helaas traag omdat velen nu eenmaal traag van begrip zijn of zwak van karakter.

Bij vaccins is dat ook zo zeker als de gevolgen zo desastreus zijn als in deze situatie. Duizenden doden, een zorgsysteem op instorten en een economische ramp. Hoeveel erger moet het zijn eer men wel mensen verplicht om te doen wat een rationeel wezen uit zichzelf zou doen? De verplichting heeft al gewerkt en het versoepelen van deze verplichting heeft anderzijds al tot nieuwe problemen geleid (mazelen).

De maatschappij is inderdaad ergens een club. Er zijn de regels (wet) en dus voorwaarden om mee te doen. Wil je dat niet dan kan dat maar dan is de consequentie dat je dan ook niet op de voordelen van de club kan rekenen. Je kan niet een vaccin weigeren en dus een risico vormen voor de club en toch willen meefeesten in de club. De keuze is vrij maar de gevolgen niet wat er automatisch voor zorgt dat de keuze al snel minder vrij zal worden. Persoonlijk heb ik geen probleem met vrije keuze maar dat betekent ook consequenties want anderen zullen niet voor de gevolgen van uw keuze willen opdraaien. Uiteindelijk komt het neer op uw vrijheid stopt waar deze van anderen begint. Het is niet uw vrijheid stopt waar mijn egoïsme begint.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

1. Zouten, suikers, vetten werken verslavend en zijn aantoonbaar slecht voor de gezondheid. Unilever, Nestlé e.a. hebben daarom een leger lobbyisten om de politici te bewerken...
2. Niet de club, maar de overheid bepaalt of een vaccin verplicht is of niet...
In beide gevallen falen de instanties dus!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Stroper schreef:Ik denk dat jullie beiden een beetje zwart wit denken.
Dat vrees ik ook... er zijn mensen die alles kunnen eten en geen gram bijkomen, andere komen bij van nog maar naar eten te kijken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dat klopt voor een stuk, het metabolisme verschilt van persoon tot persoon maar wat wel gelijk is, is dat alles dat men binnenwerkt ook verbruikt moet worden of je komt onvermijdelijk bij. Veel mensen richten zich vooral op wat ze eten en beginnen met een dieet als ze te dik zijn. Dit helpt uiteraard niet als je alles wat je blijft eten ook niet verbruikt. Uw metabolisme zal ook verminderen met de leeftijd.

Gezond bezig zijn bestaat uit meerdere factoren. Je moet gevarieerd en gezond eten zodat je zo weinig mogelijk troep binnen krijgt. Het voedzaam eten moet je anderzijds verbruiken door voldoende beweging. Helaas leiden heel veel mensen een leven met amper beweging, dan kom je bij zelfs als je amper iets eet.

Bovendien wordt ongezond eten vaak fout als gezond voorgesteld. Zo zijn er mensen die elke dag keizoete ontbijtgranen eten en denken dat ze goed bezig zijn... voor Kelloggs toch :lol:

Het dieet ziet men vaak ook als een inspanning die men niet volhoudt. Eens men op gewenste gewicht is begint men weer met de slechte gewoonte en komt men opnieuw bij, het jojo-effect. Je zoekt beter een beweging die je echt graag doet en dan zal je genoeg verbruiken zodat een uitspatting af en toe mogelijk is zonder veel bij te komen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb denk ik een goed evenwicht gevonden voor mezelf.

Ik snoep haast niet. Maar ik laat suiker niet vallen. Probeer wel het meeste door vruchten te vervangen. Groenten eet ik minstens 400 gram per maaltijd dit zowel bereid als rauw want daar zit ook een verschil dat veel mensen niet kennen.

400 gram verse spinazie opgewarmd is 210 gram bereide groenten dus nog niet voldoende voor een portie.
Laatst voor 2 porties 1,35 kg broccoli klaargemaakt. Wss bereid komt dit maar uit op 900 gram.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef: ff zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, is dat niet het grootste probleem ?
Een hoop van die 2.000.000 tijdbommen kunnen perfect een stukje gezonder gaan leven ipv het probleem(?) op te lossen met een spuitje ?
Dat spuitje lost hoge bloeddruk niet op, hee.
Bovendien, wie zegt dat ik zoveel ongezonder leef dan anderen?
Hoge bloeddruk heeft vaak te maken met overgewicht, wel, ik kan u zeggen dat om een paar kilo's af te vallen je heel veel moeite moet doen.
Ik ben bezig met diëten op dit moment, maar dit voelt vaak als honger lijden aan.
Ik eet nu zo'n 100g vlees bij de warme maaltijd, en ook minder aardappelen, minder brood, weinig smeersel, en toch zakt dat gewicht maar heel traagjes.
Het is ook niet dat ik heel veel overgewicht heb, geen sixpack, maar echt dik ben ik ook niet.
Ik denk dat veel mensen die van zichzelf denken dat zij gezond eten, veel meer snoepen, zout of vet eten dan ik.
Vraag is ook hoe lang je zoiets volhoudt.

Als ik de vorige berichten wat gelezen heb dan zie ik toch een enorm simplisme.
Ten eerste: tussen overwicht en obesitas zit nogal wat.
Je hoeft ook geen obesitas te hebben om een te hoge bloeddruk te hebben.
Het is ook niet nodig om hele dagen pizza te eten om overwicht te hebben.
Ik heb nog nooit een maaltijdbox gebruikt, ik houd niet van het systeem dat een ander gaat bepalen wat ik moet eten.
Ik kook ook zelf, met verse ingrediënten.

Om u een idee te geven : deze morgen at ik 3 bruine boterhammen met aardbeienconfituur (zelfgemaakt, met suiker 1:3, dus de minst zoete variant).
Halverwege de voormiddag : verse tomatensoep.
's Middags pyrex potje opgewarmd in de microgolf.
De inhoud?
2 stronken witlof, 100g varkensvlees, en 1 aardappel.
Als dessert een sinaasappel.
Deze avond nog eens een tas verse tomatensoep, 3 bruine boterhammen, 2 daarvan met kaas, en eentje met een klein beetje ham.
Straks waarschijnlijk nog wat witte yoghurt, met een klein beetje suiker.
Drank tijdens de dag is water en koffie.
Dat is dus met dieet.
Net eens mijn bloeddruk gemeten, die staat dus nu normaal, maar ik neem dus wel bloeddrukverlagers...
Dit zelf samengesteld dieet doe ik nu sedert januari of zo.
In totaal ben ik een kilo of 6-7 afgevallen.
Als je er niets moet voor doen, is het natuurlijk makkelijk praten.
En met al deze maatregelen is mijn BMI nog altijd 25.77.
Daarvoor was het 27.77.
Beiden staan onder de noemer overgewicht, niet bij obesitas, daarvoor moet je boven de 30 zitten.

Aan alle wijsneuzen hier stel ik mij de vraag, wie zou dat aankunnen?
En vroeger kon ik veel meer eten dan nu, en ik was slank.
Het is meestal uit onwetendheid dat mensen andere beoordelen, ze denken dat omdat zij slank zijn zij gezond eten, en die andere dan ongezond.
Ik eet nu veel minder dan 20 jaar geleden, terwijl ik toen slank was, nu heb ik overgewicht...

petrol242 schreef:De druk van de maatschappij is vrij hoog en we zien zelfs hier in dit forum al hoe sommigen niet-gevaccineerden als paria willen gaan behandelen.
Er is toch wel tussen mensen die niet-gevaccineerd zijn omdat ze die keuze nog niet gekregen hebben en diegene die bijv. allergisch zijn aan een bestandsdeel van een vaccin enerzijds en zij die doelbewust vaccinatie weigeren.
Op een bepaald moment wil je de maatschappij opnieuw op gang krijgen, dat is moeilijk als een grote groep zich niet wil laten vaccineren, want je hebt dan geen groepsimmuniteit.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: Dat spuitje lost hoge bloeddruk niet op, hee.
Bovendien, wie zegt dat ik zoveel ongezonder leef dan anderen?
Niemand, dat was mijn punt dan ook niet.
Gemiddelde BMI bij de volwassen bevolking (18 jaar en ouder): 25,5
Percentage van de volwassen bevolking met overgewicht (BMI ≥ 25): 49,3%
Percentage van de volwassen bevolking dat obees is (BMI ≥ 30): 15,9%
Percentage van de jongeren (2-17 jaar) met overgewicht: 19,0%
Percentage van de jongeren (2-17 jaar) met obesitas: 5,8%
Dat zijn de cijfers...dit is het probleem
In België komt hoge bloeddruk voor bij ongeveer 1 op de 4 volwassenen. De kans om hoge bloeddruk te ontwikkelen, neemt toe met de leeftijd. Daarnaast spelen andere factoren een rol:

Overgewicht
Onvoldoende lichaamsbeweging
Ongezonde levenswijze
Overmatig alcoholgebruik
Erfelijke factoren
Dit is het gevolg
Ruim helft van overlijdens in 2018 te wijten aan hart- of vaatziekten en kanker
In 2018 stierven in het Vlaamse Gewest 31.392 mannen en 32.005 vrouwen. De 2 belangrijkste groepen van doodsoorzaken waren ziekten van het hart- of vaatstelstel (27%) en kanker (of andere nieuwvormingen) (26%). Ruim de helft van alle overlijdens in 2018 kon dus worden toegeschreven aan deze 2 groepen van doodsoorzaken
.

En daar kan wel degelijk iets aan gedaan worden...ten eerste minder rommel in de supermarkt, ten 2de zorgen dat bewerkt voedsel altijd duurder = dan "gezond" voedsel en ten derde alcohol & sigaretten minder toegankelijk maken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:Niemand, dat was mijn punt dan ook niet.
Ja, maar als ik hier de berichtjes gelezen heb, dan ging het over mensen die niet vers koken, zich volproppen met kant- en klare maaltijden, alle stereotiepen die je maar kunt denken.
Ik doe dat allemaal niet, en ook voordat ik dit dieet deed, kookte ik zelf.
Dat bewijst dat het zo simpel niet is.
iceke schreef:Dat zijn de cijfers...dit is het probleem
Ja, maar cijfertjes posten is gemakkelijk, hee.
Je lijstje bevat bijv. erfelijke factoren.
Wel ja, dat zal zeker meespelen in mijn geval.
iceke schreef:En daar kan wel degelijk iets aan gedaan worden...ten eerste minder rommel in de supermarkt, ten 2de zorgen dat bewerkt voedsel altijd duurder = dan "gezond" voedsel en ten derde alcohol & sigaretten minder toegankelijk maken.
Voor mij zou dit dus niets helpen.
Ik heb vorige week zelf aspergesoep gemaakt, deze week eet ik verse tomatensoep.
Ik eet verse groenten die ik zelf gekookt heb, idem ditto voor het vlees en de aardappelen.
Je kunt moeilijk nog veel verser gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nog eens, het gaat iet over u, het gaat niet over mij, het gaat over de cijfers & hoe je die op een positieve manier kan beïnvloeden.
Waarom draaien we de wereld nu om voor 25.000 covid doden als er elk jaar 30.000 vallen aan hart en vaatziekten ?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

iceke schreef:Nog eens, het gaat iet over u, het gaat niet over mij, het gaat over de cijfers & hoe je die op een positieve manier kan beïnvloeden.
Waarom draaien we de wereld nu om voor 25.000 covid doden als er elk jaar 30.000 vallen aan hart en vaatziekten ?
Omdat er zonder Covid géén 25000 extra doden waren ?? :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan iceke wel volgen van dat bewerkt voedsel.

Je kan 20 frikandellen voor 1,5-2 euro krijgen en 2,5 kg frieten voor rond de 1,5 euro krijgen.
3 kg verse aardappelen is afhankelijk van de winkel 3-4 euro.
Dus voor de prijs van verse aardappelen kan je bijna evenveel frieten hebben met als bonus nog frikandellen. Totaal niet gezond maar wel spotgoedkoop :bang:

Ik vergelijk hier express niet met boerenprijzen omdat de vergelijking gelijk moet lopen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Wat ik jammer vind is dat wij onze markten een beetje kwijtgespeeld zijn.
Voor mij niet, hygiene is beneden alle peil op de publieke markten van de oude stempel, waar "beesten" van allerlei plumage dicht bij elkaar in te kleine hokken vlakbij eetwaren uitgestald staan, en dan streelt het kindje eens een zichtbaar gestresseerde kip of whatever die dus meer vatbaar is voor infecties, en een minuut later gaat datzelfde handje dan over een rij appels die niet gekocht worden maar 5 minuten later wel door een nietsvermoedende derde, en een kraam verder zit een marktkramer zijn fruit aan te prijzen via een verheffing van zijn stembanden en komt er speeksel terecht op de koopwaar of in de luchtwegen van de klanten, en dat is dan enkel nog maar wat zich op de voorgrond afspeelt - wat aan het publieke zicht onttrokken wordt dat wil je zeker niet weten.

Laat de markten deel worden van ons erfgoed: leuk om foto's van te zien, niets om nog te herhalen.

En daarmee komen we ook weer on topic, want een markt speelde ook een grote rol in de initiele verspreiding van SARS-CoV-2.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Wat ik jammer vind is dat wij onze markten een beetje kwijtgespeeld zijn.
Voor mij niet, hygiene is beneden alle peil op de publieke markten van de oude stempel, waar "beesten" van allerlei plumage dicht bij elkaar in te kleine hokken vlakbij eetwaren uitgestald staan
Beesten, op een markt?
Wanneer ben je het laatst naar een markt geweest :)?

Het aantal markten in BE waar je nog levende dieren kan kopen, zal je ei zo na op een hand kunnen tellen.
FAVV controleert trouwens ook op markten hé, uw vrees lijkt me dus onterecht.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dieren op de markt ? Hoe lang is het al geleden dat je nog eens naar een lokale markt bent geweest ? De enige dieren die ik daar nog zie zijn de gebraden kippen ...

Verder zijn de markten ook alleen nog maar een stukje nostalgie volgens mij, er is geen enkele reden waarom je nog naar de markt zou gaan, daar staat meestal niks lokaals of interessants buiten dan wat kleinere kraampjes waar je dingen kan kopen die je niet direct in de (lokale) supermarkten vindt.

In Peer beginnen ze met een nieuwe wekelijkse ‘lokaal’markt vanaf september waar enkel lokale boeren en bedrijven hun waren presenteren. Het Belgische equivalent van de Amerikaanse farmers market lijkt.
Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:
Omdat er zonder Covid géén 25000 extra doden waren ?? :bang:
Er zijn geen 25000 extra doden gevallen, er zijn imho amper extra doden gevallen, ze hebben gewoon een duwtje in de rug gehad.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:er is geen enkele reden waarom je nog naar de markt zou gaan, daar staat meestal niks lokaals of interessants buiten dan wat kleinere kraampjes waar je dingen kan kopen die je niet direct in de (lokale) supermarkten vindt.
Groenten van soepkwaliteit, ik hoef geen "chef kwaliteit" asperges in mijn soep bv :).
Ruimer aanbod groenten, ik ben nog niet veel supermarkten tegengekomen waar ze ramenas hebben bv.
(Groenten)plantjes voor de in serre/tuin, veel meer aanbod dan bij AVEVE en tuincentra.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:[
Beesten, op een markt?
Wanneer ben je het laatst naar een markt geweest :)?
Was vorig jaar, weet niet precies meer wanneer, maar iig nadat markten opnieuw mochten. Was wel veel minder "beesten" dan wat ik me herinner van vroeger, langs de zijkant van de markt stonden er enkele verkopers naast elkaar, zoals ook de geur bewees (nee, waren levend, niet gebraden), en er waren ook kopers of toch minstens geinteresseerden. Was de wekelijkse markt. Strelen was niet mogelijk want de kooi was volledig afgeschermd met gaas, maar goed ze moeten dat maar open maken natuurlijk en dan kan het wel. Ik passeer enkel door de markt als ik "moet" om een bestemming te bereiken die voorbij die markt ligt, anders kom/koop ik daar nooit, recentere info heb ik niet.

EDIT: Moet ongeveer een jaar geleden geweest, want ik moet alleen door de markt om naar de kapper te gaan, en ik ging in de week van de heropening dus de week van 18 mei 2020. Dat was ook de heropening van de markten. Ik weet nog dat het toen stralend weer was. Ik herinner me het nog goed want die kooien met beesten stonden in de weg van mijn pad :) (en ja ik ben sindsdien nog naar de kapper geweest, maar niet op marktdagen).

FAVV kan en zal niet alles controleren of tegenhouden, dat weet jij ook.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
Bwaa.
Serieus blijven, nee?
Wij geven per (volwassen) persoon €6,5 per dag uit aan eten: ontbijt, middag én avondeten..
Absoluut.
Rommel kan je eten voor zo'n €2/persoon. Als je wat oplet zelfs voor nog minder:
https://www.colruyt.be/nl/producten?cat ... 105&page=1

Gezond eten kost meer en moet je zelf klaarmaken.
Begrijpelijk dat sommigen dan voor het gemak en de centen gaan.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: Je kan 20 frikandellen voor 1,5-2 euro krijgen en 2,5 kg frieten voor rond de 1,5 euro krijgen.
3 kg verse aardappelen is afhankelijk van de winkel 3-4 euro.
Dus voor de prijs van verse aardappelen kan je bijna evenveel frieten hebben met als bonus nog frikandellen. Totaal niet gezond maar wel spotgoedkoop :bang:

Ik vergelijk hier express niet met boerenprijzen omdat de vergelijking gelijk moet lopen.
Everyday frieten: €0,70/kg https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... 31/frieten
Everyday patatten: €0,55/kg https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl ... ardappelen
hoezo frieten goedkoper?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Begint het niet een beetje absurd te worden ?
Schil jij je patatten niet ? :angel:
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Frieten voor 70 cent/kg is goedkoper dan patatten aan 55cent/kg hoor ... (tijd, je haalt geen kg frieten uit 1 kg aardappelen, voorgebakken ...)

Dus ja ... het is niet zwart/wit. Bij ons hebben we trouwens amper tijd om deftig te koken. Toegegeven, is door de baby haar ritme en onze eet uren, dus wij eten vooral 'makkellijk' gekookte maaltijden (e.g. steak met gestoomde groenten en aardappelen uit de oven, of chipolata met wortelpuree of ...). 1 a 2x / week is het uithaal (1x frituur, 1x resto). Waar we het ongezondste eten zijn vooral de snacks tussendoor en de 'boterhammen'. Ontbijt hebben we vervangen door JimmyJoy shakes. Maar met verschillende leeftijden (1, 8, 42) is het niet altijd even evident om 'normaal' te eten vind ik.

Ik heb niet het idee dat wij enorm slecht eten, desondanks ben ik het afgelopen jaar wel bijgekomen wegens veel minder te bewegen door het thuiswerken én de enorme drukke periodes. Ik heb nog nooit zoveel faktureerbare uren gehad, maand na maand, als het afgelopen jaar.

Obesitas (wat ik gelukkig nog niet heb) is vooral een combinatie van voeding en te weinig beweging, je kan perfect 'redelijk' gezond eten en toch nog 'obese' zijn door je levensstijl of persoonlijke levenssfeer. Langs de andere kant, is er wel, zoals voor bijna alles, een oplossing voor én persoonlijk vind ik dat onze instanties nog altijd veel te weinig (geen?) effort steken in preventie.

Begeleide lichaamsbeweging van bvb 3x 1u/week zou perfect gratis door de ziekenfondsen ter beschikking gesteld kunnen worden (en dan bedoel ik de eenvoudige dingen hé, géén gyms of ...).
Afbeelding
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Nadeel van mensen is dat ze denken gezond bezig te zijn, terwijl het vaak niet zo is. Neem nu een kwak mayonaise. Helemaal niet ongezond want er zitten veel gezonde vetten in. Soms zelfs gezonder dan hun light varianten. Veel mensen kijken amper op het ticket en laden hun kar vol met sla bowls terwijl daar ineens toch suikers en vetten in zitten want die dressing is zelfs ongezonder dan mayo. Oh, wij zijn gezond, wij eten geen suiker meer maar ze slaan kilo's fruit achterover, zoeten hun thee met honing, hun cake met gedroogde dadels en hun ontbijt bestaat uit twee grote glazen fruitsap en een grote bak granola met een melkvervanger. Daar zit ook overal suiker in natuurlijk. :)

Net zoals sommigen brood verketteren. Daar is meestal geen reden toe en vaak wordt het vervangen door ongezondere dingen.

Of, er is naar mijn bescheiden mening maar één dieet wat echt werkt.

Het FWM-BWM dieet!

Fret wat minder - beweeg wat meer.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

En vooral: doe niet idioot, ontzeg je bepaalde dingen niet volledig, want als je ooit terug naar een normaler eetpatroon gaat zal de weerbots nog zo hard zijn.

Op 3j tijd 50kg kwijtgespeeld door meer te bewegen en vooral anders te eten - kleinere hoeveelheden, maar ik ga me nu en dan geen chocolade/chips/frieten ontzeggen hoor.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Begint het niet een beetje absurd te worden ?
Het gaat dus niet over geld, want gezond eten is goedkoper dan "prepared food", maar over tijd. En tijd betekent "keuzes maken".
Sasuke schreef:Begeleide lichaamsbeweging van bvb 3x 1u/week zou perfect gratis door de ziekenfondsen ter beschikking gesteld kunnen worden (en dan bedoel ik de eenvoudige dingen hé, géén gyms of ...).
Koop u een stel sportschoenen en een sporthorloge om te gaan lopen? Vraag aan uw huisarts een voorschrift om een hartslagmeting te doen bij een kinesist, zodat je uw sporthorloge kan instellen op hartslag-zones.
Lopen kan je doen wanneer je tijd hebt en kost verder niets (geen fitness-abo, ...).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Als je meer wil bewegen, kan je het best integreren in je dagdagelijkse gewoontes. Als je besluit om elke week 2 á 3 uurtjes uit te trekken om te sporten zal je dat meestal niet lang volhouden want er kan al eens iets tussenkomen of het kan regenen.

Iemand die altijd naar de winkel gaat met een bakfiets(zelfs al is het een elektrische) zal sowieso al een deel van zijn/haar dagelijkse beweging doen.

In die zin vind ik het wel ironisch dat partijen(zoals N-VA) die voor meer versoepelingen pleiten, elk initiatief om mensen meer aan het fietsen te krijgen(fietsstraten, zone 30's,...) er altijd als de kippen om zoiets af te branden en de auto op te hemelen. Terwijl er wel een aantoonbaar verband is tussen obesitas en ernstigere coronasymptomen(en andere ziekten).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Het gaat dus niet over geld, want gezond eten is goedkoper dan "prepared food", maar over tijd. En tijd betekent "keuzes maken".
Natuurlijk gaat het wel over geld, maar niet hoe jij het ziet.
Waarom moet een pot mayonaise goedkoper zijn dan het equivalent in eieren en olie ? (Omdat die fabrikanten er een heleboel rommel indraaien om goedkoper te zijn). Waarom mag er überhaupt "light" op een pot mayonaise staan ?..waarom mag een kaas oud Amsterdam noemen en niet oude kaas ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Met markten bedoelde ik niet per se met levende dieren. Ik heb het over hallen die gebruikt worden om lokale producenten hun waren snel en goedkoop aan te laten bieden in een overdekte ruimte. In heel wat Europese landen bestaat dat nog en het loopt er altijd vol met volk. Het is als een supermarkt maar dan met lokale verse producten. Nu verkopen lokale producenten hun waren zelf maar dat is versnipperd en kost telkens wat geld, zo'n markt lost veel van de problemen op en biedt de klant een veel breder aanbod.

Voor de rest ben ik verrast in de creativiteit van uitvluchten om niet te doen wat men weet dat men zou moeten doen :lol:
Gezond eten is beschikbaar en betaalbaar. Anderzijds rekent men nooit de kosten van gezondheid mee, iets dat velen onbetaalbaar inschatten... eens ze ziek zijn.

Het toppunt is het verschuiven van de verantwoordelijkheid naar overheid. Alsof er geen info over gezonde voeding en bewegen bestaat. Je moet echt wel onder een steen leven als je deze info nog nooit gezien hebt. Er bestaat zelfs al verwijzing en persoonlijke begeleiding met gedeeltelijke terugbetaling.

Bewegen hoeft ook geen grote investeringen, wel karakter om het te doen. Lopen kost heel weinig, fietsen is ook niet zo duur en je kan nog altijd wandelen. Het hoeft geen fitnessabo te zijn of een personal coach. Ook goedkoop en motiverend is inschrijven bij een sportclub of gewoon onder vrienden sporten. Ik was lang lid bij een minivoetbal en badmintonclub, de kostprijs was belachelijk laag voor elke week uren plezier EN gezonde beweging. Ja, in de zetel liggen is gemakkelijker, net zoals iets in de microgolf opwarmen gemakkelijker is maar ook hier geldt no pain, no gain.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Als je besluit om elke week 2 á 3 uurtjes uit te trekken om te sporten zal je dat meestal niet lang volhouden want er kan al eens iets tussenkomen of het kan regenen.
Als je het sporten gaat laten voor de regen, begin je er beter niet aan :).
iceke schreef:
heist_175 schreef:Het gaat dus niet over geld, want gezond eten is goedkoper dan "prepared food", maar over tijd. En tijd betekent "keuzes maken".
Natuurlijk gaat het wel over geld, maar niet hoe jij het ziet.
Waarom moet een pot mayonaise goedkoper zijn dan het equivalent in eieren en olie ? (Omdat die fabrikanten er een heleboel rommel indraaien om goedkoper te zijn). Waarom mag er überhaupt "light" op een pot mayonaise staan ?..waarom mag een kaas oud Amsterdam noemen en niet oude kaas ?
Maar niemand verplicht u toch om mayonaise te kopen, of mayonaise te maken?
Als ik niet zou rondkomen, ga ik mijn geld alvast niet steken in mayonaise of prepared food vol brol, maar alles uit de "verse" afdeling: goedkoper vind je niet.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”