Maakt geld gelukkig?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
yep, dus een organisatie die claimt voor mij op te komen en dat niet doet? het finale antwoord is dat ik daar dan maar een bureaucratische ambtelijke beroepsprocedure zou moeten tegen opstartenik weet dat je liever geen klacht wil indienen maar het is wel de beste optie om het aan te kaarten.
zou de sociale zekerheid beter georganiseerd kunnen worden denk je?
toch opletten als je wil vergelijken en dat als argument opwerpt
https://www.cm.be/verzekeringen/cm-hosp ... ge-ziekten
heb je dan ook 1 van deze aandoeningen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik snap jou toch niet, aan ene kant zitten klagen en aan andere kant geen klacht willen indienen1207 schreef: bureaucratische ambtelijke beroepsprocedure zou moeten tegen opstarten
Het is precies klagen dat je bij proximus zit maar niets ertegen doen. Ja sorry zo werkt de wereld niet he. Ben je niet tevreden over een service dan dien je een klacht in zo simpel als dat.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb in mijn eigen omgeving enkele mensen die na 10 jaar op director niveau van een multinational zitten, +€6K brutoverdienen (+ auto etc) en "maar" een bachelor hebben. Er zijn veel masters die dat niet verdienen. Dus master lijkt mij geen vereiste, al helpt het wel.NuKeM schreef:Wat ik m.b.t. loon merk in mijn eigen omgeving is dat dit (helaas nog steeds) zeer gebonden is aan diploma. Als je veel geld wil verdienen zonder master moet je durven ondernemen, daar lijkt het op. Anders ben je 'gedoemd' tot de lagere regionen van de loonschalen, tenzij je in een 'deftig' bedrijf zit dat talent boven diploma zet (zeldzaam helaas).
Verder hangt het van de sector af misschien? Hoe ga je ooit 10m projecten leiden, als je geen ervaring hebt noch diploma hebt van die sector?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
dus ik mag enkel mijn ervaringen hier neerpoten als ik tegelijkertijd in een bureaucratisch slopende procedure stap waar ik als zieke weinig zin in heb, simpelweg omdat het zinloos is?boonpwnz schreef: Ik snap jou toch niet, aan ene kant zitten klagen en aan andere kant geen klacht willen indienen
:
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Je mag hier alles neerpoten en je doet dat ook. Anderen mogen reageren op wat je neerpoot en u op fouten wijzen in wat je neerpoot, wat ook gebeurd is.1207 schreef:dus ik mag enkel mijn ervaringen hier neerpoten als ik tegelijkertijd in een bureaucratisch slopende procedure stap waar ik als zieke weinig zin in heb, simpelweg omdat het zinloos is?
Je klaagt over een probleem maar weigert er wat aan te doen door de voorziene mogelijkheden te gebruiken.
Je hebt er geen zin in maar maakt er maar direct van dat het zinloos is. Hoe kan je weten dat het zinloos is als je het niet eens probeert?
Weet je wat echt zinloos is? Op een techforum komen klagen over een probleem dat je zelf weigert aan te pakken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
door de versplintering en verdeeldheidsbevoegdhen is dat zo. de paraplu's gaan meedogenloos open en niemand is verantwoordelijkcadsite schreef:Is dat zo?1207 schreef: simpelweg omdat het zinloos is?
Dat is de grote vraag.
de 2 mannen hier slagen er niet eens in een simpele sorry te tippen
al was het maar richting Nob dat die blijkbaar om de zoveel tijd opnieuw sondevoeding voor zijn dochtertje meot aanvragen.
ik vind het verschrikkelijk pijnlijk om een vader van een dochtertje met kanker zo iets, regelmatig en herhaald, aan te doen.
(bespaar me nu ff de uitvluchten dat dit echt zo moet)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het heeft me ongeveer 15 seconden geduurd om dit te vinden:
https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/bl ... n-helpt-je
Dien uw klacht in en help hun dienstverlening te verbeteren ipv hier nutteloos frustraties te dumpen.
De pagina begint met:
https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/bl ... n-helpt-je
Dien uw klacht in en help hun dienstverlening te verbeteren ipv hier nutteloos frustraties te dumpen.
De pagina begint met:
Het ziekenfonds is er voor jou. Elke dag zijn we in de weer om je te helpen. We betalen je doktersbezoek terug, brengen je ziekte-uitkering in orde of maken je wegwijs in de wereld van premies en tegemoetkomingen. Wij helpen graag. Toch maken we soms een fout of loopt het niet altijd zoals het moet. Sorry.
Laatst gewijzigd door Dizzy 12 mei 2021, 15:01, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Denk dat het vooral bij overheid (en *achtigen) is dat diploma nog belangrijke rol speelt. Heeft ook voordelen (verdien genoeg en zit op hoogste positie... geen behoefte aan de race...). Groener gras ook wel probleem, privé verdient in mijn geval absoluut niet beter (daar moet je je kunnen inderdaad kunnen verkopen... in mijn geval diploma + ervaring == loon nu veel beter)
OK, mijn "junior" zal hoogst waarschijnlijk ooit mijn baas worden en daar lijken velen wel eens moeite mee te hebben maar hoop dat ze nooit verwachten dat ik die rol ga spelen. Voor de rest... volgens mij enige niet-universitair op de hele afdeling dus zo veilig is mijn positie nu ook weer niet. (soms vrees ik dat ze me houden omdat ze me graag zien en op mijn eentje de hele diversiteitsdroom wat gelijk trek )
OK, mijn "junior" zal hoogst waarschijnlijk ooit mijn baas worden en daar lijken velen wel eens moeite mee te hebben maar hoop dat ze nooit verwachten dat ik die rol ga spelen. Voor de rest... volgens mij enige niet-universitair op de hele afdeling dus zo veilig is mijn positie nu ook weer niet. (soms vrees ik dat ze me houden omdat ze me graag zien en op mijn eentje de hele diversiteitsdroom wat gelijk trek )
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Dat er morgen geen perfecte oplossing mee uit de bus zal komen kan ik goed geloven, maar klagen en geen actie ondernemen vind ik nogal gemakkelijk.1207 schreef:door de versplintering en verdeeldheidsbevoegdhen is dat zo. de paraplu's gaan meedogenloos open en niemand is verantwoordelijkcadsite schreef:Is dat zo?1207 schreef: simpelweg omdat het zinloos is?
Dat is de grote vraag.
Je kan toch op zijn minst proberen?
De tijd dat je steekt door hier je beklag te doen had je beter gestoken in het opmaken van een klacht bij ombudsdiensten en instanties. Dan bestond er een kans dat er iets verandert. Nu ben je 100% zeker dat klagen niets uithaalt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik beschrijf gewoon hoe de belgische sociale zekerheid functioneert als ge echt ziek zijt.cadsite schreef: klagen en geen actie ondernemen vind ik nogal gemakkelijk.
uiteraard heb ik al geklaagd en dan krijgt ge dezelfde uitleg als hier
het ligt altijd aan iets en iemand anders en niemand kan er iets aan doen
zoals gezegd
volg corona en dan weet ge hoe belgie op vlak van gezondheid functioneert
het drama in de rusthuizen is bekend dus wat doet Antwerpen en de Vlaamse regering? Uiteraard hun grootste rusthuisketen privatiseren want dan gaat die beter functioneren
https://www.apache.be/2020/12/21/bespar ... 2036238817
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat doe je net niet. Je beschrijft uw persoonlijke ervaring waar je liever over zaagt ipv er ook daadwerkelijk iets aan te doen ondanks dat alle mogelijkheden u op een bordje aangeboden worden. We hebben u al proberen uitleggen hoe de sociale zekerheid werkt maar dat wil je niet horen. Gij hebt een geval gehad van een verloren factuur of foute info en nu is de sociale zekerheid rot.
We kennen alleen maar uw kant van het verhaal en je geeft de tegenpartij niet eens de kans om het recht te zetten. Uitleg wens je ook niet te krijgen. Tja.
België functioneert inderdaad niet zoals het moet en je hebt de versnippering die daar voor een stuk oorzaak van is MAAR ik kan u verzekeren dat, na een bezoek aan de halve wereldbol, ik als chronisch zieke nergens anders zou willen wonen. Eén van die redenen zijn de ziekenfondsen en de sociale zekerheid.
Je klaagt over privatisering maar anderzijds zit je te kappen op net datgene dat nog niet volledig geprivatiseerd is en geen puur winstoogmerk heeft.
Door uw probleem voor te leggen aan de diensten die er iets aan kunnen doen, kan je meewerken om dit soort problemen te voorkomen maar ook daar pas je voor. Wat is uw doel? Gewoon wat zagen en de zielige uithangen en de rest beschuldigen van een groot complot tegen u en de zieken?
We kennen alleen maar uw kant van het verhaal en je geeft de tegenpartij niet eens de kans om het recht te zetten. Uitleg wens je ook niet te krijgen. Tja.
België functioneert inderdaad niet zoals het moet en je hebt de versnippering die daar voor een stuk oorzaak van is MAAR ik kan u verzekeren dat, na een bezoek aan de halve wereldbol, ik als chronisch zieke nergens anders zou willen wonen. Eén van die redenen zijn de ziekenfondsen en de sociale zekerheid.
Je klaagt over privatisering maar anderzijds zit je te kappen op net datgene dat nog niet volledig geprivatiseerd is en geen puur winstoogmerk heeft.
Door uw probleem voor te leggen aan de diensten die er iets aan kunnen doen, kan je meewerken om dit soort problemen te voorkomen maar ook daar pas je voor. Wat is uw doel? Gewoon wat zagen en de zielige uithangen en de rest beschuldigen van een groot complot tegen u en de zieken?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Dus het is volgens u voor een zwaar zieke, niet alleen de taak om zwaar ziek te zijn, maar ook nog eens de taak om de processen van de mutualiteit te gaan verbeteren! Alle, dan kunnen ze daar alle procesbeheerders buitensmijten...Dizzy schreef:Dat doe je net niet. Je beschrijft uw persoonlijke ervaring waar je liever over zaagt ipv er ook daadwerkelijk iets aan te doen ondanks dat alle mogelijkheden u op een bordje aangeboden worden.
Daar heb je weer uw verhaaltje dat ik weer eens zal vertalen, maar waar je dan niet op inpikt natuurlijk:Dizzy schreef:België functioneert inderdaad niet zoals het moet en je hebt de versnippering die daar voor een stuk oorzaak van is MAAR ik kan u verzekeren dat, na een bezoek aan de halve wereldbol, ik als chronisch zieke nergens anders zou willen wonen. Eén van die redenen zijn de ziekenfondsen en de sociale zekerheid.
België functioneert inderdaad niet zoals het moet en je hebt racisme, MAAR ik kan u verzekeren dat, na een bezoek aan de halve wereldbol, ik als allochtoon nergens anders zou willen wonen, want overal anders is het nog veel erger. Dus het racisme dat hier nog aanwezig is, moet niet meer aangepakt worden.
Dizzy logica, tevreden Dizzy?
Verder heb ik nog altijd geen antwoord gekregen op mijn vragen:
- Als de sociale dienst van de mutualiteiten zo goed werkt, waarom hebben we volgens u dan nog het Mattheus effect? En waarom hebben ze mij dan nog altijd niet gecontacteerd (en die van het ziekenhuis wel)?
- Waarom kan je op veel vragen op hun vragenlijsten antwoorden: zie EPD(elektronisch patiëntendossier), waarom staan die vragen daar dan nog überhaupt op, vragen die je als leek amper snapt en u het alleen lastiger maken om alles in te vullen.
Als bonus, nog een klacht uit de praktijk (die je theoretisch wel weer zult weerleggen, maar dat maakt mijn zaak als klant niet):
Blijkbaar krijg je bij chemo een kilometervergoeding en bij andere behandelingen voor kanker niet altijd (ok, dat zal een keuze vanuit het beleid zijn, maar dat is de klacht nog niet): de CM betaalt die km vergoeding uit met als omschrijving: 'behandeling geneeskundige zorg' en daarachter nog een heleboel nietszeggende cijfertjes en lettertjes, net als bij al hun andere overschrijvingen. Die bedragen zijn soms geaggregeerd en soms niet. Maar een kilometervergoeding is toch geen 'geneeskundige zorg' of wel? Aangezien wij momenteel heel wat overschrijvingen krijgen van de CM is het dankzij hun onduidelijke mededelingen (en hun al dan niet aggregeren van sommen) onmogelijk om dat nog te reconcilliëren. Is dat nu zo moeilijk om dat naar de klant toe duidelijk te maken?? Of krijgen ze die zever ook opgelegd van de overheid en is dit alles weer fake news?
En als laatste dan nog:
Als je het niet af kan dat mensen klagen en er zelf niets aan doen, waarom lul je dan in een ander topic over een slang ipv er iets aan te doen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
niet echtondanks dat alle mogelijkheden u op een bordje aangeboden worden.
neem bvb de rolstoel
RIZIV, VSB en VAPH zijn de 3 overheidsorganisaties die erbij betrokken zijn voor de goedkeuring, aankoop, aanpassingen en herstelling. 2 vlaamse diensten en 1 federaal orgaan die uiteraard niet samenwerken of communiceren.
bij wie vd 3 overheidsdiensten moet ik gaan aankloppen als de hele procedure 13 maand duurt vooraleer die stoel bij mij staat?
Zonder het risico te lopen dat ze gewoon naar de 2 andere kijken en mij zo koudweg afwimpelen?
wie zijn die diensten dan?Door uw probleem voor te leggen aan de diensten die er iets aan kunnen doen,
jij bewijst het probleem toch?
jij valt enkel de boodschapper aan en ontkent gewoon alles. Je gaat ook nergens concreet op in
een allerlaatste dan
https://www.fsmb.be/nl/extra-verzekerin ... oeding-ahv
voor een werkloze chronisch zieke, die door zijn aandoening jaarlijks op dure revalidatie moet, is dit liggeld heel mooi meegenomen en zelfs een nobrainer om dat af te sluiten. Kunt ge gebruiken voor therapie, hulpmiddelen, comfort allerhande, ...
waarom word daar ook over gezwegen door de mutualiteit? Zeker als ze uw ziekte kennen en weten dat er veel revalidaties zullen volgen? Ze zijn er toch in eht belang vd patient?
muco, ms, Als zijn zo klassieke ziektes ...
en bij mij zijn het maar 3 jaren, bij anderen loopt dat al op tot misschien een decennium of langer, simpelweg omdat ze er geen energie voor hebben om daarmee bezig te zijn.
Tel maar eens op hoeveel zij mislopen en dit heeft NIETS met het riziv te maken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Het probleem lijkt me de klassieke "overheidsexcuses" te zijn.
Die zie je vaak op elk niveau van een administratie.
"Het is de burger zijn fout dat er een stempel niet op een formulier staat."
"Het is de burger zijn fout dat hij bij loket A stond aan te schuiven ipv loket B, dat er net naast ligt; effe dat papier naar de collega doorduwen, nee daar doen we niet aan mee."
Etc etc
Op veel niveaus zie je dat soort "administratitis" langzaam verdwijnen, maar sommige blijven hardnekkig hangen.
Om een vb te geven: postbodes hebben daar wel ns last van.
Ik ken mensen die boven een postpunt wonen, en bij wie pakjes onherroepelijk in het kantoor in de volgende gemeente afgezet worden.
Het excuus is altijd iets in de zin van: "Tja, dat is nu eenmaal de procedure om een niet afgeleverd pakje bij het startpunt van de ronde terug af te zetten."
En zowat alle postbodes die ik ken verdedigen dat; "het is nu eenmaal zo, dat is het systeem."
Alsof dat de klant interesseert, wat het makkelijkst is voor de postbode, of wat de archaische procedure zou zijn?
Het getuigt van niet-klantgericht denken.
En daar bezondigt de overheid zich ook aan.
Dat de gehandicapte zijn dossier ergens bij A, B, of C een fout heeft opgelopen, interesseert die gehandicapte niet.
Voor hen is de administratie een "black box"; hij weet enkel wat er in gaat en wat er uit komt.
Wat er tussen input en output mee gebeurt, mag en moet die gehandicapte zijn probleem niet zijn.
Er zou een single aanspreekpunt moeten zijn, die dat voor hen afhandelt.
1 consulent, die zich met alles van dezelfde gehandicapte bezighoudt, van A tot Z de nodige aanvragen en procedures opvolgt, en ook die gehandicapte op de hoogte houdt van alles waar hij/zij recht op heeft.
Een soort personal assistent / concierge service, eigenlijk, maar dan specifiek voor het afhandelen van alles dat met de handicap te maken heeft, incl alle overheidsniveaus, hospitalen, specialisten, dokters, etc etc etc...
Die zie je vaak op elk niveau van een administratie.
"Het is de burger zijn fout dat er een stempel niet op een formulier staat."
"Het is de burger zijn fout dat hij bij loket A stond aan te schuiven ipv loket B, dat er net naast ligt; effe dat papier naar de collega doorduwen, nee daar doen we niet aan mee."
Etc etc
Op veel niveaus zie je dat soort "administratitis" langzaam verdwijnen, maar sommige blijven hardnekkig hangen.
Om een vb te geven: postbodes hebben daar wel ns last van.
Ik ken mensen die boven een postpunt wonen, en bij wie pakjes onherroepelijk in het kantoor in de volgende gemeente afgezet worden.
Het excuus is altijd iets in de zin van: "Tja, dat is nu eenmaal de procedure om een niet afgeleverd pakje bij het startpunt van de ronde terug af te zetten."
En zowat alle postbodes die ik ken verdedigen dat; "het is nu eenmaal zo, dat is het systeem."
Alsof dat de klant interesseert, wat het makkelijkst is voor de postbode, of wat de archaische procedure zou zijn?
Het getuigt van niet-klantgericht denken.
En daar bezondigt de overheid zich ook aan.
Dat de gehandicapte zijn dossier ergens bij A, B, of C een fout heeft opgelopen, interesseert die gehandicapte niet.
Voor hen is de administratie een "black box"; hij weet enkel wat er in gaat en wat er uit komt.
Wat er tussen input en output mee gebeurt, mag en moet die gehandicapte zijn probleem niet zijn.
Er zou een single aanspreekpunt moeten zijn, die dat voor hen afhandelt.
1 consulent, die zich met alles van dezelfde gehandicapte bezighoudt, van A tot Z de nodige aanvragen en procedures opvolgt, en ook die gehandicapte op de hoogte houdt van alles waar hij/zij recht op heeft.
Een soort personal assistent / concierge service, eigenlijk, maar dan specifiek voor het afhandelen van alles dat met de handicap te maken heeft, incl alle overheidsniveaus, hospitalen, specialisten, dokters, etc etc etc...
De sociale assistente van het ziekenhuis helpt ons al vaak met de ontelbare formulieren en verklaringen, maar ook zij botsen met de structuren en zijn daar oprecht door gefrustreerdITnetadmin schreef: Er zou een single aanspreekpunt moeten zijn, die dat voor hen afhandelt.
1 consulent, die zich met alles van dezelfde gehandicapte bezighoudt, van A tot Z de nodige aanvragen en procedures opvolgt, en ook die gehandicapte op de hoogte houdt van alles waar hij/zij recht op heeft.
Een soort personal assistent / concierge service, eigenlijk, maar dan specifiek voor het afhandelen van alles dat met de handicap te maken heeft, incl alle overheidsniveaus, hospitalen, specialisten, dokters, etc etc etc...
Wat helpt die extra assistentie als de achterliggende systemen van de overheid elkaar niet verstaan?
De bron van die miserie moet aangepakt worden waar ze ontstaat en dat doet men best niet door nog een extra ambtenaar te voorzien
Wij houden, of proberen dat toch, alle kosten en terugbetalingen bij in een lijst.Nob schreef:Aangezien wij momenteel heel wat overschrijvingen krijgen van de CM is het dankzij hun onduidelijke mededelingen (en hun al dan niet aggregeren van sommen) onmogelijk om dat nog te reconcilliëren. Is dat nu zo moeilijk om dat naar de klant toe duidelijk te maken?? Of krijgen ze die zever ook opgelegd van de overheid en is dit alles weer fake news?
We hebben het nu eenmaal niet breed en een ziek kind kost veel geld.
Helaas kunnen we uw ervaring enkel onderschrijven, de terugbetalingen zijn niet volgbaar en er bestaat geen enkele transparantie.
Hebben meermaals contact genomen met het ziekenfonds maar hun uitleg is dat de uitbetalingen, per soort, elk bij een losstaande afdeling verwerkt worden.
Daardoor heeft de mutualiteit zelf geen overzicht per aangesloten persoon... triest!
Laatst gewijzigd door Alfi 13 mei 2021, 08:08, in totaal 1 gewijzigd.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Op cm.be kan je wel inloggen met je eid en een overzicht downloaden van je terugbetalingen. Misschien helpt dat?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Bij ons zie je elke terugbetaling in je online platform. Dan kan je ook duidelijk zien van welke arts en welke nomenclatuur ze hebben aangerekend.
Ivm gehandicapte dat verhaal kan ik volgen.
Bedoel hoeveel controles ik heb gehad om te bepalen dat mijn autisme blijvend is is gewoon niet te schatten En dan de toekennening van het persoonsvolgend budget daar heb je weer 2 keuzes en voor de betaling ervan van het cash gedeelte moet je al beroep doen op een sociaal assistent of zelfs zoals bij een zelfstandige een bureau alle administratie laten doen voor de 'werknemer' die je in dienst hebt
Ivm gehandicapte dat verhaal kan ik volgen.
Bedoel hoeveel controles ik heb gehad om te bepalen dat mijn autisme blijvend is is gewoon niet te schatten En dan de toekennening van het persoonsvolgend budget daar heb je weer 2 keuzes en voor de betaling ervan van het cash gedeelte moet je al beroep doen op een sociaal assistent of zelfs zoals bij een zelfstandige een bureau alle administratie laten doen voor de 'werknemer' die je in dienst hebt
De ‘normale’ terugbetalingen zijn overal te raadplegen of op te vragen
Maar de ‘maximumfactuur’ en bijkomende vergoedingen krijg je geen inzicht in.
Het is zelfs zo dat ‘onze’ apotheker in hun systeem sneller op de hoogte is van de activering van de maximumfactuur dan de mutualiteit...
Een ander probleem is dat dokters dan ook nog eens frauderen door het betaalde bedrag niet op het briefje te printen waardoor het extra betaalde bedrag in de vergeetput terecht komt...
En de derdebetalers regel, tja, dwingt dat maar af als je continu afhankelijk bent van dokters...
Maar de ‘maximumfactuur’ en bijkomende vergoedingen krijg je geen inzicht in.
Het is zelfs zo dat ‘onze’ apotheker in hun systeem sneller op de hoogte is van de activering van de maximumfactuur dan de mutualiteit...
Een ander probleem is dat dokters dan ook nog eens frauderen door het betaalde bedrag niet op het briefje te printen waardoor het extra betaalde bedrag in de vergeetput terecht komt...
En de derdebetalers regel, tja, dwingt dat maar af als je continu afhankelijk bent van dokters...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Omtrent de mutualiteit weet ik niet hoe die activering zit. Dus daar kan ik niet over oordelen, mogelijks dat de apotheker hier sneller toegang tot heeft maar dan zou de mutualiteit idealiter ook moeten activeren.Alfi schreef:
Het is zelfs zo dat ‘onze’ apotheker in hun systeem sneller op de hoogte is van de activering van de maximumfactuur dan de mutualiteit...
Een ander probleem is dat dokters dan ook nog eens frauderen door het betaalde bedrag niet op het briefje te printen waardoor het extra betaalde bedrag in de vergeetput terecht komt...
En de derdebetalers regel, tja, dwingt dat maar af als je continu afhankelijk bent van dokters...
Over het andere daar heb je al een groot pijnpunt tussen ziekenfondsen en Artsen. Als artsen niet meewerken kunnen ziekenfondsen er niets aan doen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
en opnieuw de paraplu dat het aan iemand anders ligtboonpwnz schreef: Over het andere daar heb je al een groot pijnpunt tussen ziekenfondsen en Artsen. Als artsen niet meewerken kunnen ziekenfondsen er niets aan doen.
Terugbetaling online? ik kan de bedragen allemaal zien maar allemaal dezelfde nietszeggende omschrijving, in mijn geval vaak de term schadegeval waar je dus niets aan hebt, heb ff een gedeeltelijke screenshot gepakt. zo krijg ik dus maandelijks een terugbetaling . optelsom van medicatie, specialist, kinesitherapie,... maar volstrekt oncontroleerbaar van wat er nu wel/niet bijzit. Volgens de voorzorg: 0 verstrekkingen x 0 euro geeft dan 400 euro
los vd mutualiteit, nog een staaltje overheid
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/12 ... nk-leuven/
een bediende op de rechtbank die te lui is om een rijksregisternummer te controleren. wedden dat die bediende op geen enkele manier zal gesanctioneerd worden bij deze "inschattingsfout"
uiteraard de schuld van diene Kenny omdat hij op eerdere brieven neit gereageerd heeft
ps
lees net je stukje over pvb en vaph
men heeft er dus een zodanig ingewikkeld systeem van gemaakt dat je verplicht beroep moet doen op louter adminsitratieve diensten en assistentes. Zaken waar ge eigenlijk, als we over zorg praten, volstrekt niets aan hebt maar die wel heeldere brokken van uw budget afromen. Geld dat ge niet meer voor uw zorg kunt gebruiken?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik ga een aantal zaken toch nog maar eens proberen verduidelijken voor de mensen die het willen verstaan.
Het is niet de taak van een zieke om de processen van de mutualiteiten te verbeteren, daar zijn ze zelf ook mee bezig. Wel mag er toch een minimum goodwill verwacht worden van mensen die beweren dat de anderen allemaal profiteurs van de zieken zijn die hen bewust oplichten. Als je een probleem niet wil melden dan is het logisch dat het ook minder snel opgelost raakt. Als ik mijn storing bij de telecom niet meld moet ik niet op hun forum staan afgeven over hun slechte service en denken dat de heilige geest het wel zal oplossen?
Er is hier al een link naar zijn klachtendienst gegeven, al wat men aan de betrokkene vraagt is zijn klacht in te dienen.
Waar ik de kritiek kan volgen is de taal die soms gebruikt wordt in de zorg. Deze taal is meestal afkomstig van de wetgeving waarover het gaat. Deze wetgeving wordt vaak voorbereid door artsen die vaak ook politiek actief zijn. Dat is enerzijds heel goed want zij hebben voeling met de praktijk MAAR zij zijn niet de beste communicators. Wetteksten hebben ook een ander doel en moeten juridisch zo waterdicht mogelijk zijn. Zo krijg je snel moeilijke en lange teksten. Dat probleem speelt echter niet alleen in de zorg maar ook op andere domeinen.
Je ziet dat probleem ook op de website van het RIZIV. Er is ongelooflijk veel info op te vinden maar ze is heel slecht geschreven en eigenlijk zijn het soms haast juridische teksten. Dat is goed voor artsen maar minder voor patiënten. Vergelijk dat met de websites van de ziekenfondsen. Die evolueren wel snel en goed. De taal is er veel eenvoudiger en de inhoud bewust korter en to the point. Dit is een bewijs dat de ziekenfondsen wel degelijk moeite doen om info breed en begrijpelijk te brengen. Is het perfect? Neen, maar er is wel al veel aan gedaan en dat gaat verder.
Over de nummers die gebruikt worden. Dat zijn nomenclatuurnummers. Deze nummers zijn uniek per prestatie en dienen om alle ziekenfondsen, artsen enz... dezelfde wetgeving/tarieven te kunnen laten toepassen. Zonder deze nummers is een snelle terugbetaling onmogelijk. Die nummers zijn voor patiënten OOK handig want daarmee kunnen ze perfect hun zorg en zorgverstrekker opvolgen en controleren. Al deze nummers en waar ze voor staan, inclusief de tarieven staan op de website van het RIZIV. Je kan ze met een zoekmotor opzoeken. Anderzijds hebben de ziekenfondsen een beperkter maar eenvoudiger overzicht van de tarieven net als zoekmogelijkheden om artsen en hun tarieven op te zoeken.
Het probleem is dat de beschrijving soms niet duidelijk is voor een leek omdat ze nog te hard lijkt op de juridische basis. Toch zijn de websites van de ziekenfondsen fel verbeterd op dat vlak en wordt wel degelijk geprobeerd om soms ingewikkelde materie zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Je kan ook altijd uitleg vragen als iets niet duidelijk is en facturen laten controleren. Voor mensen die slecht te been zijn kan men zelfs langskomen om het u thuis uit te leggen. Ik ken geen enkel bedrijf die deze gratis service biedt. Ik snap mijn telecomfactuur ook vaak niet volledig maar Proximus komt ze me thuis niet duiden. Ik kan nu klagen over de profiteurs en oplichters bij Proximus maar weigeren een vraag of klacht in te dienen.
Er zijn ook ervaringsdeskundigen actief die net op dat vlak moeten helpen. Zij werken zowel voor het ziekenfonds als voor de patiënt. Zij moeten moeilijke stukken of zaken waar ze vragen over krijgen signaleren zodat deze in eenvoudigere taal kan gebracht worden. De bewering dat ziekenfondsen niets doen aan dit probleem is dus feitelijk onjuist.
Alle ziekenfondsen bieden een online consultatie van terugbetalingen aan. Je kan deze opslaan of afdrukken. Je kan er vaak nog meer dingen doen zoals formulieren aanvragen of direct een vraag stellen. Zowel ziekenfondsen als gebruikers appreciëren dit kanaal. Anderen gaan zagen op een forum dat er niets mee te maken heeft.
Tot slot, ik besef heel goed dat de ziekenfondsen NIET perfect zijn en dat er nog VEEL werk op de plank ligt maar dat is geen reden om complotten te veronderstellen of totaal niet willen meewerken aan de verbeteringen die mogelijk zijn. Het enige dat ik hier heb proberen doen is verduidelijken waarom de dingen zo werken en wat er daarnaast nog allemaal gebeurt om de patiënten zo goed mogelijk te helpen. Ziekenfondsen zijn totaal niet gediend met ontevreden klanten want die kunnen heel snel en eenvoudig van ziekenfonds veranderen. Het initieel uitgangspunt waarop ik reageer dat ziekenfondsen hun klanten bewust pesten is dus gewoon je reinste BULLSHIT.
Het is niet de taak van een zieke om de processen van de mutualiteiten te verbeteren, daar zijn ze zelf ook mee bezig. Wel mag er toch een minimum goodwill verwacht worden van mensen die beweren dat de anderen allemaal profiteurs van de zieken zijn die hen bewust oplichten. Als je een probleem niet wil melden dan is het logisch dat het ook minder snel opgelost raakt. Als ik mijn storing bij de telecom niet meld moet ik niet op hun forum staan afgeven over hun slechte service en denken dat de heilige geest het wel zal oplossen?
Er is hier al een link naar zijn klachtendienst gegeven, al wat men aan de betrokkene vraagt is zijn klacht in te dienen.
Waar ik de kritiek kan volgen is de taal die soms gebruikt wordt in de zorg. Deze taal is meestal afkomstig van de wetgeving waarover het gaat. Deze wetgeving wordt vaak voorbereid door artsen die vaak ook politiek actief zijn. Dat is enerzijds heel goed want zij hebben voeling met de praktijk MAAR zij zijn niet de beste communicators. Wetteksten hebben ook een ander doel en moeten juridisch zo waterdicht mogelijk zijn. Zo krijg je snel moeilijke en lange teksten. Dat probleem speelt echter niet alleen in de zorg maar ook op andere domeinen.
Je ziet dat probleem ook op de website van het RIZIV. Er is ongelooflijk veel info op te vinden maar ze is heel slecht geschreven en eigenlijk zijn het soms haast juridische teksten. Dat is goed voor artsen maar minder voor patiënten. Vergelijk dat met de websites van de ziekenfondsen. Die evolueren wel snel en goed. De taal is er veel eenvoudiger en de inhoud bewust korter en to the point. Dit is een bewijs dat de ziekenfondsen wel degelijk moeite doen om info breed en begrijpelijk te brengen. Is het perfect? Neen, maar er is wel al veel aan gedaan en dat gaat verder.
Over de nummers die gebruikt worden. Dat zijn nomenclatuurnummers. Deze nummers zijn uniek per prestatie en dienen om alle ziekenfondsen, artsen enz... dezelfde wetgeving/tarieven te kunnen laten toepassen. Zonder deze nummers is een snelle terugbetaling onmogelijk. Die nummers zijn voor patiënten OOK handig want daarmee kunnen ze perfect hun zorg en zorgverstrekker opvolgen en controleren. Al deze nummers en waar ze voor staan, inclusief de tarieven staan op de website van het RIZIV. Je kan ze met een zoekmotor opzoeken. Anderzijds hebben de ziekenfondsen een beperkter maar eenvoudiger overzicht van de tarieven net als zoekmogelijkheden om artsen en hun tarieven op te zoeken.
Het probleem is dat de beschrijving soms niet duidelijk is voor een leek omdat ze nog te hard lijkt op de juridische basis. Toch zijn de websites van de ziekenfondsen fel verbeterd op dat vlak en wordt wel degelijk geprobeerd om soms ingewikkelde materie zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Je kan ook altijd uitleg vragen als iets niet duidelijk is en facturen laten controleren. Voor mensen die slecht te been zijn kan men zelfs langskomen om het u thuis uit te leggen. Ik ken geen enkel bedrijf die deze gratis service biedt. Ik snap mijn telecomfactuur ook vaak niet volledig maar Proximus komt ze me thuis niet duiden. Ik kan nu klagen over de profiteurs en oplichters bij Proximus maar weigeren een vraag of klacht in te dienen.
Er zijn ook ervaringsdeskundigen actief die net op dat vlak moeten helpen. Zij werken zowel voor het ziekenfonds als voor de patiënt. Zij moeten moeilijke stukken of zaken waar ze vragen over krijgen signaleren zodat deze in eenvoudigere taal kan gebracht worden. De bewering dat ziekenfondsen niets doen aan dit probleem is dus feitelijk onjuist.
Alle ziekenfondsen bieden een online consultatie van terugbetalingen aan. Je kan deze opslaan of afdrukken. Je kan er vaak nog meer dingen doen zoals formulieren aanvragen of direct een vraag stellen. Zowel ziekenfondsen als gebruikers appreciëren dit kanaal. Anderen gaan zagen op een forum dat er niets mee te maken heeft.
Tot slot, ik besef heel goed dat de ziekenfondsen NIET perfect zijn en dat er nog VEEL werk op de plank ligt maar dat is geen reden om complotten te veronderstellen of totaal niet willen meewerken aan de verbeteringen die mogelijk zijn. Het enige dat ik hier heb proberen doen is verduidelijken waarom de dingen zo werken en wat er daarnaast nog allemaal gebeurt om de patiënten zo goed mogelijk te helpen. Ziekenfondsen zijn totaal niet gediend met ontevreden klanten want die kunnen heel snel en eenvoudig van ziekenfonds veranderen. Het initieel uitgangspunt waarop ik reageer dat ziekenfondsen hun klanten bewust pesten is dus gewoon je reinste BULLSHIT.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Zal dit kort uitleggen wat voor shit ze eigenlijk hebben ervan gemaakt.1207 schreef:
ps
lees net je stukje over pvb en vaph
men heeft er dus een zodanig ingewikkeld systeem van gemaakt dat je verplicht beroep moet doen op louter adminsitratieve diensten en assistentes. Zaken waar ge eigenlijk, als we over zorg praten, volstrekt niets aan hebt maar die wel heeldere brokken van uw budget afromen. Geld dat ge niet meer voor uw zorg kunt gebruiken?
Vroeger had je een federaal systeem.
Daar zorgde de instelling voor de zorg voor de gehandicapten in alle zwaartes. De instellingen kregen per gehandicapte een vast bedrag. Was ook heel grote werkzekerheid.
Ze hebben de bevoegdheid naar Vlaanderen overgeheveld en daar is het systeem dus totaal omgezwaaid.
De instellingen krijgen geen rechtstreeks geld meer maar al het geld gaat eerst naar de gehandicapte op basis van punten toegekend door het vaph na onderzoek door de dienst ondersteuningsplan(dop) of dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds. Dit is echter vaak teveel voor Vlaanderen dus krijgen mensen gene of maar een voorlopig vast budget en moeten ze jaren wachten tot ze het definitieve budget krijgen voor 2019 was dit in prioriteitengroep minstens 10 jaar om even te schetsen. Ik wacht ondertussen al 3 jaar
Nu goed dus simpel gezegd het systeem is overgegaan van vast naar vraag en aanbod. De persoon kan zijn zorg inkopen bij een vaph erkende voorziening of dienstencheques en dergelijke. gehandicapten kunnen ook een persoonlijke assistent terwerkstellen volgens een echt arbeidscontract.
Deze zorg kan op 2 manieren ingekocht worden en 1 manier is enkel mogelijk bij vaph erkende voorzieningen. Het gaat om een voucher of cash. Let op cash wil niet zeggen dat de persoon dit gewoon als geld op zijn bankrekening krijgt
Voucher is enkel mogelijk bij vaph erkende voorziening maar je kan ook kiezen voor cash bij vaph erkende voorzieningen. Voucher werkt zoals het vroegere federale systeem dus eenmaal je die vouchers inzet moet je zelf als gehandicapte voor niets omzien. Voor cash is het echter een ander verhaal. Voor cash heb je dus een bijstandsorganisatie nodig die je dus betaalt met je persoonsvolgend budget. Zij zullen kijken hoe je het moet besteden en kunnen helpen bij het inboeken van prestaties etc. Daarnaast heb je bij cash ook de optie zoals eerder gezegd voor een persoonlijke assistent onder arbeidscontract. Dus dan moet je in feite al een bureau gaan inschakelen voor de administratieve, contractuele en fiscale afhandeling van die assistent uiteraard betaal je dit weer met dit persoonsvolgend budget. Je kan met cash ook dienstencheques(weliswaar zonder fiscaal voordeel), psychologische hulp etc betalen.
Jij hebt blijkbaar intern ervaring op een mutualiteit?Dizzy schreef:Ik ga een aantal zaken toch nog maar eens proberen verduidelijken voor de mensen die het willen verstaan.
Alle ziekenfondsen bieden een online consultatie van terugbetalingen aan. Je kan deze opslaan of afdrukken. Je kan er vaak nog meer dingen doen zoals formulieren aanvragen of direct een vraag stellen. Zowel ziekenfondsen als gebruikers appreciëren dit kanaal. Anderen gaan zagen op een forum dat er niets mee te maken heeft.
Kan jij aangeven waar men de gedetailleerde overzichten van de uitbetalingen van de maximumfactuur kan opvragen?
Tot op heden krijgen we van de mutualiteit de reactie dat ze hierin zelf geen inzicht hebben?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik meld het toch?Dizzy schreef:Als je een probleem niet wil melden dan is het logisch
jij en je vrouw zijn duidelijk betrokken bij een mutualiteit dus kun je alles doorgeven. jammer genoeg voel je je persoonlijk aangevallen.
dus kies je nu ook liever de legalistische kaart dat procedures en papieren belangrijker zijn als de inhoud. volg je de juiste procedure niet worden klachten uiteraard per direct verworpen en bestaan ze niet.
het vervelende is dat ze, net als de telecombedrijven, allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn. Nob zit bij de cm en ik bij de voorzorg en we maken hetzelfde meeZiekenfondsen zijn totaal niet gediend met ontevreden klanten want die kunnen heel snel en eenvoudig van ziekenfonds veranderen.
men zal vanuit de de mutualiteit Nob niet bewust pesten. Elke x- aantal maanden hetzelfde vragen, pijnlijk vragen gezien toestand van zijn dochter, terwijl je de antwoorden perfect kent en zelf kunt opzoeken? Sommige noemen dat pestgedrag en ik noem het vooral belastingsgeld verbrandenHet initieel uitgangspunt waarop ik reageer dat ziekenfondsen hun klanten bewust pesten is dus gewoon je reinste BULLSHIT.
boon
ik sta bij het vaph op de wachtlijst. strikt genomen moet ik een herziening aanvragen omdat ik veel slechter ben als 5j geleden.
dat doe ik niet want dan schuif ik netjes terug achteraan de wachtlijst . geen idee wie dat verzint, iemand bij de mutualiteit?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Nee die herziening is puur vaph bevoegdheid. Het is een uitvinding van de vlaamse regering en ze hebben na al die tijd nog niet voldoende budget.1207 schreef:
boon
ik sta bij het vaph op de wachtlijst. strikt genomen moet ik een herziening aanvragen omdat ik veel slechter ben als 5j geleden.
dat doe ik niet want dan schuif ik netjes terug achteraan de wachtlijst . geen idee wie dat verzint, iemand bij de mutualiteit?
Ik heb een paar maand geleden een paar van die commisies gevolgd. Wouter Beke begon met geld gooien maar nog zal niet het voldoende zijn. Ze willen de wachtlijsten terugdringend dat mensen maar max 2-3 jaar op die wachtlijsten staan. Hoe ze ooit dat geld gaan vinden vraag het me niet het gaat echt over miljarden puur voor gehandicaptenzorg.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ja, op de totaal verkeerde plaats terwijl men u al op de juiste manier heeft gewezen, die wijs je echter bij voorbaat af.1207 schreef:ik meld het toch?Dizzy schreef:Als je een probleem niet wil melden dan is het logisch
jij en je vrouw zijn duidelijk betrokken bij een mutualiteit dus kun je alles doorgeven. jammer genoeg voel je je persoonlijk aangevallen.
dus kies je nu ook liever de legalistische kaart dat procedures en papieren belangrijker zijn als de inhoud. volg je de juiste procedure niet worden klachten uiteraard per direct verworpen en bestaan ze niet.
Ik ken u niet noch is dit hier een kanaal om klachten door te geven. Jij moet in eigen naam klacht indienen. Iemand anders kan dat niet voor u doen, het zou schoon zijn.
Als jij mensen en organisaties uitmaakt voor profiteurs van zieken en bewuste desinformatie dan is er kans dat zij zich aangevallen voelen. Persoonlijk werk ik niet meer voor een ziekenfonds maar mijn vriendin wel. Mocht dit soort uitspraken over een andere sector gaan, had ik dezelfde opmerkingen, ik heb een hekel aan ongefundeerde beschuldigingen en fake news. Ik heb u willen helpen met u de juiste weg te tonen maar je wil geen hulp je wil gewoon dat met u zegt dat uw ongefundeerde zever juist is
Als je een klacht hebt dan bestaan daar procedures voor of moet men iedere klager gewoon op zijn woord geloven en zijn zin geven? Nogmaals een bewijs dat je totaal geen realistisch beeld hebt van de werking van ELKE klachtendienst.
En hop, alle ziekenfondsen worden over dezelfde kam geschoren terwijl deze veralgemening alleen maar fout kan zijn. Uiteraard zijn er overeenkomsten, de ziekenfondsen zijn immers verplicht dezelfde wettelijke procedures toe te passen. Anders zou iedereen bij het ziekenfonds gaan dat lakser omgaat met de regels. Dit is echter geen teken van onwil zoals jij wil laten uitschijnen maar een teken dat ze zelf geen keuze hebben en uw geklaag aan het verkeerde adres is gericht. Wil je betere procedures dan moet de regelgeving aangepast worden. De ziekenfondsen zijn altijd voorstander geweest voor soepelere regels want de complexiteit is voor hen ook een kost.
En dan klagen dat je iets niet krijgt terwijl je te lam bent om het aan te vragen en dus niet kan verschuilen achter het niet weten Uiteraard is het de fout van de ziekenfondsen die opnieuw enkel en alleen de wettelijk voorgeschreven procedure volgt. Het niet volgen is gewoon strafbaar en kan het ziekenfonds een boete opleveren.
@Alfi: vragen over uw maximumfactuur kan je bij uw ziekenfonds stellen. Dit is eigenlijk gewoon een teller die automatisch bijgehouden wordt. Alle zorg die binnen dit systeem valt wordt automatisch opgeteld en als je boven een grensbedrag komt zal je minder zelf moeten betalen voor zorg. Uw ziekenfonds kan de stand van die teller meedelen en de datum vanaf wanneer je het grensbedrag hebt overschreden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
als je dit echt als ex-medewerker van een mutualiteit schrijft dan zegt dit echt alles over zowel de gehele organisatie als het personeel dat er werkt.En dan klagen dat je iets niet krijgt terwijl je te lam bent om het aan te vragen
ps wat je niet weet kun je inderdaad niet vragen, redelijk evident zelfs en daarom zijn er mutualiteiten.
Laatst gewijzigd door 1207 16 mei 2021, 11:24, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
1207 dat er niets beweegt in ziekenfondsen is manifest onwaar. De voordelenpaketten die nog steeds per provincie geregeld worden zullen uiteindelijk 1 pakket worden. Je moet ook idd weten dat niet alles in een jaar is opgelost. Hoe dan ook Maggie De Block heeft het startsein gegeven van de transformatie. De besparingen hebben geleerd dat de regering met de ziekenfondsen kan doen wat men wil en daar zijn ze nu al op aan het anticiperen.
Op een budget van 1 miljard 120 miljoen structureel besparen was geen kleine oefening. Je moet ook weten dat er max 15000 VTE's zijn voor dat bedrag. Dus de bruto kost per bediende is 73000 euro maximum want in de administratiekosten zitten ook alle brieven etc.
Op een budget van 1 miljard 120 miljoen structureel besparen was geen kleine oefening. Je moet ook weten dat er max 15000 VTE's zijn voor dat bedrag. Dus de bruto kost per bediende is 73000 euro maximum want in de administratiekosten zitten ook alle brieven etc.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik kan blijven vertellen hoor, ik vertel enkel en stel af en toe een vraagboonpwnz schreef:1207 dat er niets beweegt in ziekenfondsen is manifest onwaar.
bv het geleende hulpmiddel
ge leent dat, ge betaalt borg en huurgelden en daarna brengt ge dat terug binnen en krijgt ge uwen borg terug. Alles geregeld zou je denken? niet bij de mutualiteit
Niemand brengt de facturatiedienst op de hoogte dus kreeg ik tot ik 9 maanden later, nadat ik mijn borg heb teruggekregen, nog steeds facturen en aanmaningen wegens niet betaalde huurgelden voor dat hulpmiddel.
bewijs mailen of bellen? leverde niets op. Mail was blijkbaar en uiteraard de verkeerde procedure
Ook dit kan ik staven al zal dizzy veel liever fake-news roepen.
ergens concreet op ingaan? wat moet die mens schrijven? 0 verstrekkingen x 0 euro tussenkomst is blijkbaar 400 euro
transparantie bij de mutualiteit zullen we maar zeggen?
3000 euro onnodige kosten teveel betalen? ik was blijkbaar te lam dus nu ligt het aan de zieke zelf
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Sorry 1207 als ik wat groffer wordt tegen mensen die na zoveel posts met aangeboden hulp gewoon weigeren op een aangeboden oplossing in te gaan. Dat je weet hebt van een voordeel maar het niet eens wil aanvragen kan in het Nederlands beschreven worden als te lam, een ander mogelijkheid is te lomp, onverstandig, dwaas,... kies zelf maar. Ik heb alle begrip voor mensen die een voordeel mislopen omdat ze het niet kennen maar jij klaagt daarover en zegt dan doodleuk dat je er ook niet op wil ingaan, tja. Zo iemand kan je niet helpen. Je wil geen oplossing maar gewoon wat zagen.
Ik ontken helemaal niet dat er wat mis kan lopen en dat dat ook bij de ziekenfondsen wel eens het geval kan zijn. Dan zoek je samen naar een oplossing of ga je naar een ander ziekenfonds. Jij doet dat geen van beiden, jij komt hier een beetje zagen en doet niets structureels om uw probleem op te lossen. Een klacht kan leiden tot een structurele oplossing als het probleem ook structureel is. Mocht iedereen structureel handelen als jij zou er niets opgelost worden want men zou niet eens op de hoogte zijn van een probleem.
Ik heb veel empathie voor zieken en heb hier iedereen proberen helpen maar uit ervaring weet ik ook dat ziek helaas niet automatisch betekent dat je ook ineens verstandig, eerlijk of constructief bent. Zieke klootzakken bestaan helaas ook maar ze zijn gelukkig een kleine minderheid. De meeste mensen willen constructief meewerken aan een oplossing en beseffen dat complete verzuring uit frustraties hun ziekte/probleem niet gaat oplossen, net zoals het afbreken van organisaties die hen proberen te helpen.
Ik ontken helemaal niet dat er wat mis kan lopen en dat dat ook bij de ziekenfondsen wel eens het geval kan zijn. Dan zoek je samen naar een oplossing of ga je naar een ander ziekenfonds. Jij doet dat geen van beiden, jij komt hier een beetje zagen en doet niets structureels om uw probleem op te lossen. Een klacht kan leiden tot een structurele oplossing als het probleem ook structureel is. Mocht iedereen structureel handelen als jij zou er niets opgelost worden want men zou niet eens op de hoogte zijn van een probleem.
Ik heb veel empathie voor zieken en heb hier iedereen proberen helpen maar uit ervaring weet ik ook dat ziek helaas niet automatisch betekent dat je ook ineens verstandig, eerlijk of constructief bent. Zieke klootzakken bestaan helaas ook maar ze zijn gelukkig een kleine minderheid. De meeste mensen willen constructief meewerken aan een oplossing en beseffen dat complete verzuring uit frustraties hun ziekte/probleem niet gaat oplossen, net zoals het afbreken van organisaties die hen proberen te helpen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik snap trouwens jou argument niet 1207. Als proximus je teveel aanrekent ga je toch ook een klacht indienen die kun je zelfs na schadegeval indienen. Klachtenbemiddeling zorgt ervoor dat dit in de toekomst niet meer voorkomt, dat het jou niet helpt nu snap ik maar het helpt je in de toekomst maar dat wil je blijkbaar niet zien.
En het argument dat wij het maar moeten melden ? Dat kan niet dat weet je toch zelf ook want het gaat hier over het medisch geheim.
En het argument dat wij het maar moeten melden ? Dat kan niet dat weet je toch zelf ook want het gaat hier over het medisch geheim.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
denk je nu echt dat ik de afgelopen 10j nooit geprobeerd heb om via de officiële kanalen en procedures te gaan? ik ben ook van mutualiteit veranderd maar dat maakt weinig uit.boonpwnz schreef:Klachtenbemiddeling zorgt ervoor dat dit in de toekomst niet meer voorkomt, dat het jou niet helpt nu snap ik maar het helpt je in de toekomst maar dat wil je blijkbaar niet zien..
Het verhaal van kastje en muur ken je toch hé
hier zet ik gewoon neer wat ik op dat vlak meemaak met de Belgische sociale zekerheid.
zolang uw zorgvragen beperkt zijn tot een tandartscontrole en een gebroken been, zo elke 20j, zit je hier op zich goed. Wordt het iets complexer is het dramatisch
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
We hebben de meest toegankelijk zorg maar voor de rest zuigt België op vlak van gezondheidszorg dus dat is algemeen geweten? £Of weet niemand dat
Maar je zegt via de officiële kanalen heb je dan daadwerkelijk een klacht ingediend?
Maar je zegt via de officiële kanalen heb je dan daadwerkelijk een klacht ingediend?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Je kunt paard wel naar water brengen, maar je kunt het niet verplichten te drinken. Als het paard dorst heeft en je brengt het naar het water en het wil nog altijd niet drinken, heb je hoogstwaarschijnlijk meer met een steenezel te maken
Klachten worden ernstig behandeld en ziekenfondsen moeten daar ook verslag over uitbrengen. Als uw klacht niets oplevert is dat dus waarschijnlijk omdat er na onderzoek ook geen grond was tot klagen of omdat je zelf ernstige fouten hebt gemaakt of niet de nodige bewijzen hebt geleverd. Dat is ook mijn ervaring op verschillende bedrijven. Je hebt mensen die altijd ontevreden zijn maar de mensen met een gefundeerde klacht zijn meestal niet de grootste roepers. De grote lawaaimakers zijn vaak zij met een flinterdun dossier. Het feit dat men geen klacht wil indienen is vaak gewoon omdat men al beseft dat er geen dossier in zit. Wat staan roepen op een forum voldoet dan beter aan het beoogde doel, frustraties botvieren.
En de Belgische sociale zekerheid is zodanig slecht dat er geen betere te vinden is
Ik begrijp de problemen die zieken kunnen hebben maar werk mee aan een oplossing ipv enkel wat staan kankeren op zij die er wel aan willen werken.
Je kan beweren dat uw klachten niets opleverden maar dat wil niets zeggen over nieuwe (gefundeerde) klachten. Wat WEL zeker is, is dat uw gezever hier totaal niets oplevert want de aangeboden oplossing wijs je af. Wat denk je nu dat de sociale zekerheid ineens gaat verbeteren na een tirade op een forum?
Klachten worden ernstig behandeld en ziekenfondsen moeten daar ook verslag over uitbrengen. Als uw klacht niets oplevert is dat dus waarschijnlijk omdat er na onderzoek ook geen grond was tot klagen of omdat je zelf ernstige fouten hebt gemaakt of niet de nodige bewijzen hebt geleverd. Dat is ook mijn ervaring op verschillende bedrijven. Je hebt mensen die altijd ontevreden zijn maar de mensen met een gefundeerde klacht zijn meestal niet de grootste roepers. De grote lawaaimakers zijn vaak zij met een flinterdun dossier. Het feit dat men geen klacht wil indienen is vaak gewoon omdat men al beseft dat er geen dossier in zit. Wat staan roepen op een forum voldoet dan beter aan het beoogde doel, frustraties botvieren.
En de Belgische sociale zekerheid is zodanig slecht dat er geen betere te vinden is
Ik begrijp de problemen die zieken kunnen hebben maar werk mee aan een oplossing ipv enkel wat staan kankeren op zij die er wel aan willen werken.
Je kan beweren dat uw klachten niets opleverden maar dat wil niets zeggen over nieuwe (gefundeerde) klachten. Wat WEL zeker is, is dat uw gezever hier totaal niets oplevert want de aangeboden oplossing wijs je af. Wat denk je nu dat de sociale zekerheid ineens gaat verbeteren na een tirade op een forum?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
't Laatste wat ik er over ga zeggen, want met Dizzy kan je blijven discussiëren en antwoorden op mijn vragen doet hij toch niet (ook al heb ik ze meermaals herhaald).
Ze verwijten dus hun ex-klanten liever dan ze serieus te nemen. Héél professioneel. Maar dat ze daar alles professioneel aanpakken, dat wisten we ondertussen al. Nog een kleine anekdote: een betaling waar ik retro-actief recht op had, zijn ze natuurlijk retro-actief vergeten uitbetalen. Enkel vanaf de aangevraagde maand hebben ze ze uitbetaald. Zoals gezegd had ik dat eerst niet gezien (met hun onmogelijke omschrijvingen bij de overschrijving), maar dat het 'grote' bedrag niet op mijn rekening kwam viel toch wel op. De lijst met anekdotes wordt nu wel stilaan erg lang, maar allemaal fake news of fait d'hivers voor Dizzy natuurlijk.
Dus omdat ze al de beste is, mag ze van Dizzy zeker niet meer verbeteren! God forbid.
Trouwens, danku voor het woord 'kankeren' heel subtiel van u.
Iets van pot en ketel.
Als vrij veel mensen het gevoel hebben dat de mutualiteiten het voor hen moeilijk maken, maar dat volgens u zo niet is (en dat geloof ik wel dat ze het niet bewust doen), dan hebben de mutualiteiten een serieus IMAGO PROBLEEM. Dan moeten ze daar misschien best eens aan werken en uitleggen aan hun klanten waarom het allemaal zo slecht in elkaar steekt (deels wetgeving, deels bureaucratie, deels onwetendheid, deels jobprotectie, ...).
Dan zullen die klanten misschien ook wat meer begrip tonen voor de shit waar ze door moeten gaan om iets aan te vragen, ook al zijn ze al ziek en is dat het laatste waar ze zin in hebben.
Over and out.
Danku voor de persoonlijke verwijten, proper van een ex-medewerker van de mutualiteit.Dizzy schreef:De grote lawaaimakers zijn vaak zij met een flinterdun dossier. Het feit dat men geen klacht wil indienen is vaak gewoon omdat men al beseft dat er geen dossier in zit.
Ze verwijten dus hun ex-klanten liever dan ze serieus te nemen. Héél professioneel. Maar dat ze daar alles professioneel aanpakken, dat wisten we ondertussen al. Nog een kleine anekdote: een betaling waar ik retro-actief recht op had, zijn ze natuurlijk retro-actief vergeten uitbetalen. Enkel vanaf de aangevraagde maand hebben ze ze uitbetaald. Zoals gezegd had ik dat eerst niet gezien (met hun onmogelijke omschrijvingen bij de overschrijving), maar dat het 'grote' bedrag niet op mijn rekening kwam viel toch wel op. De lijst met anekdotes wordt nu wel stilaan erg lang, maar allemaal fake news of fait d'hivers voor Dizzy natuurlijk.
Daar komt het racisme verhaaltje weer...Dizzy schreef:En de Belgische sociale zekerheid is zodanig slecht dat er geen betere te vinden is
Dus omdat ze al de beste is, mag ze van Dizzy zeker niet meer verbeteren! God forbid.
Zoals eerder al gezegd, van Dizzy moeten zieken ipv te klagen ook nog eens superveel energie steken om de mutualiteit zijn processen te verbeteren! Als de mutualiteiten toch zo goed zijn, waarom kunnen ze dat zelf dan niet?Dizzy schreef: Ik begrijp de problemen die zieken kunnen hebben maar werk mee aan een oplossing ipv enkel wat staan kankeren op zij die er wel aan willen werken.
Trouwens, danku voor het woord 'kankeren' heel subtiel van u.
Wat denk je nu, dat de slangen ineens in de mensen hun tuin gaan verdwijnen omdat iemand erover komt klagen/lachen op een forum?Dizzy schreef: Wat denk je nu dat de sociale zekerheid ineens gaat verbeteren na een tirade op een forum?
Iets van pot en ketel.
Dat is het nu juist, we weten niet dat we recht hebben op een voordeel... en de sociale dienst van de mutualiteit komt het ons ook niet vertellen. Zéér klantvriendelijk daar.Dizzy schreef:Dat je weet hebt van een voordeel maar het niet eens wil aanvragen kan in het Nederlands beschreven worden als te lam, een ander mogelijkheid is te lomp, onverstandig, dwaas,... kies zelf maar
Proper van u meneer de ex-medewerker van de mutualiteit.Dizzy schreef:Zieke klootzakken bestaan helaas ook maar ze zijn gelukkig een kleine minderheid.
Als vrij veel mensen het gevoel hebben dat de mutualiteiten het voor hen moeilijk maken, maar dat volgens u zo niet is (en dat geloof ik wel dat ze het niet bewust doen), dan hebben de mutualiteiten een serieus IMAGO PROBLEEM. Dan moeten ze daar misschien best eens aan werken en uitleggen aan hun klanten waarom het allemaal zo slecht in elkaar steekt (deels wetgeving, deels bureaucratie, deels onwetendheid, deels jobprotectie, ...).
Dan zullen die klanten misschien ook wat meer begrip tonen voor de shit waar ze door moeten gaan om iets aan te vragen, ook al zijn ze al ziek en is dat het laatste waar ze zin in hebben.
Over and out.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
dus ik ben te lam in mijn rolstoel en de vader van een dochter met kanker mag niet kankeren?Dizzy schreef: Ik begrijp de problemen die zieken kunnen hebben maar werk mee aan een oplossing ipv enkel wat staan kankeren op zij die er wel aan willen werken.
:
ben je zo'n taalvirtuoos of ...
ik kaart de problemen aan, jij ontkent die,
Nob
Misschien zitten hier nog wel mensen uit die sector die meelezen, ge weet maar nooit. Dizzy is hopeloos
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Nob dit is iets wat bij veel dingen hier in België echt een ramp is. Voor veel vragen is er ook geen echte FAQ, dat zou al veel helpen. Ik kan daar niets aan doen natuurlijk maar dat dat er zeker al moet komen vind ik alleen meer goed.Nob schreef:
Dat is het nu juist, we weten niet dat we recht hebben op een voordeel... en de sociale dienst van de mutualiteit komt het ons ook niet vertellen. Zéér klantvriendelijk daar.
Het feit dat ik een FAQ zeg is omdat dit zeker iets is wat andere mensen al meegemaakt hebben dus op zich zou het makkelijk te voorspellen zijn.