Maakt geld gelukkig?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Geld maakt niet gelukkig zegt men dan. :bang:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Unicorn1 schreef:Geld maakt niet gelukkig zegt men dan. :bang:
Klopt. Het gebrek aan voldoende geld kan je echter ongelukkig maken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Tja, geld is het betaalmiddel van de duivel.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Unicorn1 schreef:Geld maakt niet gelukkig zegt men dan. :bang:
Dat zeggen diegene die geen geld hebben? :roll:

Neen, rijden in een Porsche is al sinds ik mij kan herinneren een droom.. Het is niet dat ik daar alles voor gedaan heb om het te halen, of alles wat ik gedaan heb in het teken van...
Maar ik probeer wel goed te zijn in wat ik doe en ben ondernemend.. Met het zicht op 2025 en alles elektrisch heb ik toch eens goed nagedacht.. en toch maar een droom gerealiseerd. Waarom altijd maar wachten. Morgen kan er heel anders uit zien.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dafke schreef: Waarom altijd maar wachten. Morgen kan er heel anders uit zien.
Dat is het vooral morgen kan je dood zijn, klinkt bruut maar het is niet onwaarschijnlijk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dafke schreef:Maar ik probeer wel goed te zijn in wat ik doe en ben ondernemend..
Daar kan je alleen maar respect en bewondering voor hebben... geniet ervan !
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dafke schreef:Met het zicht op 2025 en alles elektrisch heb ik toch eens goed nagedacht.. en toch maar een droom gerealiseerd. Waarom altijd maar wachten. Morgen kan er heel anders uit zien.
Het is inderdaad de laatste kans als je iets naft wilt. Ik zou zelfs vanaf 2023 niets meer naft/hybride kopen (op de firma). De herverkoopwaarde gaat door de grond gaan.

Mijn nieuw speelgoed: ik heb eens zot gedaan en 2 nieuwe bandjes voor m'n Apple Watch gekocht op Amazon!
Laatst gewijzigd door powaq op 03 mei 2021, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dat zou ik niet durven zeggen, heel wat particulieren die graag met zo een auto willen rondrijden, maar niet de jackpotnieuwprijs willen betalen!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dat is exact de reden waarom dat oud oranje gevaarte hier staat :-) Wanneer anders, als ik 65 ben en er maar half van kan genieten?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Dafke:

Het was geen aanval naar niemand niet hoor ;).
Behalve naar mensen die ik ken of op facebook die dat soms posten, ik kan daar kwaad om worden.

Geld maakt weldegelijk gelukkig, geen hebben of te weinig, dat is pas erg.

Tuurlijk werken vele mensen ervoor en ik heb niks dan respect voor u en anderen, enige waar ik me aan erger is dat ik een werker ben maar helaas beperkt zit in welke job ik kan doen en ik heb nog nooit meer dan 1400€ netto verdient. Ik heb 10j lang op mijn vorig werk nog geen 1300€ netto overgehouden. Er zijn nog teveel jobs die echt slecht betaald worden.
Ik wil ook ne ferme bak kopen maar hoe doe je dat e met max 1400€ en alleen wonende? Probeer maar eens. Frustrerend en ik ben zwaar op de sukkel met de rug waardoor ik gvdm nog meer kwijt ben: toekomen met ong 1080€, gelukkig steunen mijn ouders me nog wat.

Soit: u hebt mijn post fout begrepen hoor, ik had duidelijker moeten zijn. ;). Ik kijk net op naar iemand als u en ik gun iedereen een goed betaalde job met een mooie wagen en een huis in Spanje ofzo enz...
Maar soms is het pijnlijk want je wilt dat ook en je weet het gaat gewoonweg niet. Ik heb ook al zitten kijken hoor voor een werk met veel beter loon maar in mijn geval moet ik dan bv nacht of 3 ploegen doen wat helaas niet gaat. En nu met mijn rug, dat gaat lang duren eer ik een beetje beter ga zijn.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik heb ooit eens gelezen:

The fastest way to get rich, is to desire less.

En het is misschien cliché, maar zo waar. Ik zit ook vast in de consumptiebubbel, ik koop veel meer dan ik eigenlijk nodig heb.
En wordt ik daar dan gelukkig van? Slechts erg tijdelijk. Daarom ook dat ik blijf consumeren (nutteloze dingen kopen en dan bedoel ik niet van die chinese prul, maar redelijk duur kwaliteitsspul dat je eigenlijk toch niet nodig hebt). 't Is gewoon een verslaving waar ik dringend moet van leren afkicken, want da's voor niets goed, niet voor het milieu en niet voor mijn spaarboek. ;-)

Enfin, een geluk dat van die dure auto's mij niet veel zeggen, of er stond hier ook ene op den oprit, om er dan een week blij mee te zijn en het daarna als 'gewoon' te gaan beschouwen.

Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken, maar echt genieten van het leven, komt bij mij zelden door een materiële aankoop. Dat zijn eerder ervaringen, dingen die je meemaakt, ...

Dus Unicorn, je moet je niet gefrustreerd voelen, denk gewoon aan dat ene Engelse zinnetje hierboven. ;-)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik begrijp je volledig… ergens geluk hebben in hetgeen wat je doet, werkt, en daar voldoende mee kan verdienen.

Ik durf te stellen dat er heel veel mensen meer/harder werken dan mezelf en veel minder verdienen.
Bv heel wat familieleden in de zorg werken. Die mensen verdienen een stambeeld eigenlijk. Ik zou het NOOIT willen doen, maar dat heeft niets met verdienste te maken. Die mensen halen zoveel voldoening in het helpen van mensen, dat daar ook een deel “geld” in zit.
Maar daar koop je idd niets materialistisch mee, maar wel een deel geluk. Dat is meer waard voor mij dan die Porsche. Maar velen beseffen dat niet.

Ik heb ook voldoening van mijn job, anders stopte ik er morgen mee, ook al zou ik mogelijks minder verdienen.

Verder probeer ik inderdaad er wel op toe te zien dat we andere ervaringen kunnen opdoen. Niets materialistisch, maar meestal toch wel dingen die geld kosten. Dus het één heeft wel connectie met het andere.

Ik kon ook investeren nu in een appartement ipv die Porsche, wat dan ook meer zou opbrengen, echter ben ik een auto/moto fan waar ik dan weer geluk uit haal. Meer, veel meer dan ergens een appartement dat geld opbrengt. Dus ik kan langer dan een week genieten van deze wagen :)
Het is zelfs de eerste wagen waar ik oprecht geniet om (hoe contradictorisch ook) rustig in te rijden :)

Maar… ik besef echt wel wat ik heb. Ik kan gelukkig zijn. Er zijn zeer veel mensen die niet gelukkig zijn met een pakje geld, die maar doen alsof.
Dan zou ik liever met minder willen rondkomen, maar wel beseffen dat wat ik heb me gelukkig maakt.

Echter in jou situatie is het natuurlijk anders. Je bent beperkt in je capaciteiten. Deze zouden meer kunnen zijn.. misschien nadenken over een andere functie/job? Maar dan ook totaal anders? Iets wat je echt graag zou doen en waarbij je gezondheid niet in de weg staat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Het is niet alleen een wagen hoor, ik reis enorm graag en door alleen te wonen en mijn miserie die ik heb gaat dat niet meer snap je. Dat lukt niet met 1080€ en zonder verlofgeld enz...
Maar ik kan er ook niks aan doen die miserie aan de rug. Ik sukkel al van mijn 14j, en hoe ouder je aan het worden bent tja, dan begint de grote miserie.

Gelukkig voor mezelf ben ik verslaafd aan gamen en series/films/programma's/sport te kijken want mocht ik daar geen interesse in hebben tja.....
Dat is wat een mens nog recht kan houden en dat ik een hond heb die ik als mijne kleine beschouw.

Voor de rest wilde mijn leven nu niet hebben.

Is het niet erg dan? Je leeft 1 keer en je kan op een paar uitzonderingen na niks of weinig van je dromen waar maken? Dat steekt, ik hoop alsnog dat er eens een meevaller zal komen op de ene of andere manier.

Nob: je spreekt van ervaringen en die zijn er maar zijn allang verleden tijd snap je. En die ervaringen waren veelal zaken die ook weer geld hebben gekost ;).

Tgaat me vooral over het feit dat wij ons kapot werken tot bijna in ons kist en heel wat mensen gewoon slecht betaald krijgen, dat zou niet mogen zoiets. Nochtans perfect mogelijk: bv minder % afhouden vh bruttoloon.

Maar bon, ik ga het hierbij laten omdat we anders teveel vd topic afwijken.

Maar nieuw speelgoed, boys and toys e. ;).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dafke schreef:Ik durf te stellen dat er heel veel mensen meer/harder werken dan mezelf en veel minder verdienen.
Of ga eens kijken in de hotelsector, landbouw of vleesverwerkende industrie: hard werken, ook fysiek hard werken, en niet eens zeker zijn dat je het zout op uw patatten verdient.
Uw auto weze u gegund, daar niet van. Maar het mantra "hard werken = veel verdienen", gaat zeker niet overal op. Je moet in een sector werken waar de marges hoog liggen, waar de/uw toegevoegde waarde dus hoog is. Vergelijk de chemie/farma eens met bv onderwijs.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Het komt er op neer te doen wat je graag doet. Maakt niet uit wat verdienste is.

Ik heb altijd werk gezocht in functie van mijn 'capaciteiten'. Op mijn 35ste had ik een leidinggevende functie binnen een multinational. Ik merkte dat ik er iedere dag ongelukkiger in werd. Loopbaanbegeleiding via de VDAB gedaan en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik altijd gedaan heb wat ik goed kon (leiding geven en sales), maar nooit wat ik graag deed (technisch).

Ondertussen (bij huidige werkgever) doe ik wat ik écht graag doe. Er zijn ondertussen al wel heel wat verantwoordelijkheden bijgekomen, maar mijn werkgever weet dat ik geen rechtstreekse leiding meer wil geven.

Veranderen van vorige werkgever naar huidige werkgever was ongeveer 15à20k€ (afhankelijk van de premies) netto per jaar minder. Ik ben nu voor mijn functie en diploma nog steeds behoorlijk goed betaald, maar niet meer de excessen en premies van de vorige werkgever.

Vroeger kocht ik ook veel dure dingen om gelukkig te zijn en mijn 'ongeluk' te compenseren. Nu heb ik dat veel minder nodig ...
Na dit zelf te hebben meegemaakt, merk je bij vrienden op wie in hetzelfde straatje zit. Ongelukkig in het werk, maar niet ermee stoppen owv de centen ...

Het absolute geluk zit bij mensen die doen wat ze graag doen én daar nog een pak poen mee verdienen. Maar als je naar anderen begint te kijken, kan je zelf nooit gelukkig worden.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

pfuhu schreef:Loopbaanbegeleiding via de VDAB gedaan
Na mijn eerste afspraak loopbaanbegeleiding (fgtb) heb ik een week op psychiatrie moeten doorbrengen :lol:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

pfuhu schreef:Ongelukkig in het werk, maar niet ermee stoppen owv de centen ...
Ja de gouden kooi hé. Ik zit daar ook volledig in. Ik haat eigenlijk absoluut wat ik doe maar ik kan het niet zomaar opgeven en ik voel ook de druk/verantwoordelijkheid om voor m'n gezin te zorgen.
Je kan het ook als een luxeprobleem bekijken natuurlijk.. Dat probeer ik te doen om het draaglijker te maken.
Maar zomaar stoppen/iets anders gaan doen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je moet vooral de eerste stap kunnen / durven zetten. Bijvoorbeeld door een avondopleiding te volgen. Dat engageert nog tot niks, maar zorgt wel ervoor dat je een eerste stap zet. Een andere manier is om te leren te houden van bepaalde elementen van wat je doet en daarop in te zetten. Veel succes iig.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Soms hoeft het ook allemaal zo drastisch niet
Ik heb zo'n 14 jaar geleden besloten om de lerarenopleiding te volgen. Niet met het idee om voltijds voor een bende varkens te staan, maar om iets 'achter de hand' te hebben.

Nu (pre-corona...) geef ik af en toe een semester les aan volwassenen. Die afwisseling zorgt ervoor dat de sleur doorbroken wordt en bijkomend financieel wat marge krijg.
Zelfstandige in bijberoep kan ook een uitlaatklep zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Mensen willen gelukkig zijn en velen denken helaas dat zaken kopen u gelukkig maakt. Dat klopt deels want als je iets koopt wordt er een gelukstofje in uw hersenpan geactiveerd, een dag of 2 later is dat echter uitgewerkt... maar de factuur nog niet betaald :lol:

Dat systeem zie je ook sterk in de pakjesdiensten die voor een deel drijven op dit feit. Het spannende om iets te bestellen en dan een pakje mogen uitpakken, als kleine kinderen eigenlijk. In feite is het niets meer dan een verslaving als je niet oplet. :lol:

Als je wat ouder wordt zien sommigen, helaas niet iedereen, in dat al dat materialisme u niet noodzakelijk gelukkiger maakt. Ja, het is allemaal leuk en handig en comfortabel maar voel je je er echt beter mee? Nee. Ik volg hier de wijze raad dat je moet doen wat je graag doet, niet omdat het goed verdient maar omdat het u gelukkig maakt. Ik heb altijd gezegd dat ik stop met mijn job op de eerste dag dat ik echt tegen mijn goesting aan mijn werkdag begin. Ik kan het me niet inbeelden wat een hel het is om dat elke dag te moeten doen, een burnout is de enige uitkomst dan vrees ik.

Ook goede raad was meer inzetten op beleving. Dat kan geld kosten maar is niet altijd het geval. Zelf haal ik veel voldoening uit reizen en nieuwe dingen ontdekken en mensen leren kennen. Het heeft heel mijn kijk op de wereld veranderd. Door corona was reizen moeilijker maar ook in België zijn er zoveel mooie dingen te zien als je tussen de verkavelingen en lintbebouwing door kijkt. Fotografie heeft me daarbij ook geholpen want het doet je sowieso anders naar de dingen kijken. Ik volgde ook een cursus en daar zaten mensen met toestellen van +3.000 EUR maar het was genieten als ik met mijn oude DSLR van 10 jaar oud gewoon een betere foto had gemaakt :lol:

Belevingen en genoeg goede vrienden waarmee je samen plezier kan maken is veel meer waard dan materialistische spullen. Dat is trouwens één van de lessen uit de reizen. Ik heb veel gelukkige mensen gezien die niets hadden en heel ongelukkige met oa een zeiljacht. Zoals iemand hier juist aanhaalt, het is niet wat je hebt maar met wat je tevreden bent en gelukkig kan/wil zijn. Je kan jaloers zijn op iemand maar je weet ook niet welke problemen hij heeft.

Uiteraard is het wel zo dat je een minimum aan inkomen moet hebben om mee te kunnen draaien. Wie geen dak of eten heeft, zit met problemen die ook de gezondheid niet bevorderen. Het is dus gemakkelijk om te zeggen dat geld niet gelukkig maakt... als je het hebt. Toch klopt het dat geld u niet gelukkig gaat maken, het zal u enkel gemakkelijker maken om meer dingen te kunnen doen. Je hebt meer opties maar je zal ze nog altijd goed moeten overwegen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Nob schreef:
En het is misschien cliché, maar zo waar. Ik zit ook vast in de consumptiebubbel, ik koop veel meer dan ik eigenlijk nodig heb.
En wordt ik daar dan gelukkig van? Slechts erg tijdelijk. Daarom ook dat ik blijf consumeren (nutteloze dingen kopen en dan bedoel ik niet van die chinese prul, maar redelijk duur kwaliteitsspul dat je eigenlijk toch niet nodig hebt). 't Is gewoon een verslaving waar ik dringend moet van leren afkicken, want da's voor niets goed, niet voor het milieu en niet voor mijn spaarboek. ;-)
Hier is dat ook het geval, soms bestel ik iets en bij levering vraag ik me af waarom dat weer werd aangekocht. :lol:

De mooiste aankoop hier waren zowel voor mij als de partner 52 extra vrije dagen per jaar. 8)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

decat schreef:
Hier is dat ook het geval, soms bestel ik iets en bij levering vraag ik me af waarom dat weer werd aangekocht. :lol:
Ben dan blij dat ik niet de enigste ben :lol:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik heb zelf totaal geen financiele problemen maar ik denk dat een aantal mensen hier er toch wat lichtjes overgaan wat het echt betekend dat je iedere maand de eindjes aan elkaar moet knopen. Het schaamlapje is dan al snel dat geluk niet gerelateerd is aan geld maar we weten allemaal dat het helpt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

DarkV schreef: ik denk dat een aantal mensen hier er toch wat lichtjes overgaan wat het echt betekend dat je iedere maand de eindjes aan elkaar moet knopen.
Ik kan me dat niet inbeelden maar ik weet 200 procent zeker dat ik mij dan eindeloos zorgen ga maken. Ik maak me nu al zorgen als mijn saldo op mijn spaarrekening zakt laat staan dat dat structureel zou zijn.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

boonpwnz schreef:Ik kan me dat niet inbeelden maar ik weet 200 procent zeker dat ik mij dan eindeloos zorgen ga maken. Ik maak me nu al zorgen als mijn saldo op mijn spaarrekening zakt laat staan dat dat structureel zou zijn.
Dat is eenvoudig, je gaat daar mentaal compleet aan kapot.

Het begint tegenwoordig zelfs al moeilijker en moeilijker te worden voor gezinnen waarvan men beschouwt dat ze een "goed of normaal" loon hebben. Laat staan dat je daaronder zit.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik heb een tijd lang (1,5j) moeten rondkomen met +/- 900 EUR netto voor een gezin van 3 personen (en das nog niet zo lang geleden zelfs) ... ik kan je verzekeren dat je dan anders kijkt tegen stress. Rekeningen betalen wordt dan echt een spel van "Hoe lang kan ik die nog aan het lijntje houden zonder teveel te verliezen aan boetes, e.d.'. Ik heb +/- 4j lang nooit 'zwart' gestaan met de rekening op het einde van de maand, na die periode. Geld maakt niet gelukkig, maar géén geld maakt wél ongelukkig, ik ben in die periode serieus veel haar verloren én bijgekomen :'(. Daarnaast is het ook zo dat als je geen geld hebt, je sneller de goedkope/snelle zaken koopt (fastfood, brol, kledij) die je op termijn alleen maar meer geld kosten.

Iets wat ik heb geleerd uit heel die affaire is dat er weinig zekerheden zijn in het leven, behalve dan dat 'hoe meer geld je hebt, hoe meer je gedaan krijgt om geld te krijgen' ... en dat onze overheidsdiensten pas iets ondernemen als je alles kwijt bent ipv een burger te ondersteunen om zulke situaties te vermijden. Ik heb op het randje af ervoor kunnen zorgen dat we niet dakloos waren, mede dankzij een zeer vriendelijke én hulpvaardige bankier, maar onze (r)overheid zal van mij nooit nog 1 cent teveel krijgen en ik zal er alles aandoen om mijn centen zo te besteden dat de (r)overheid er geen aanspraak op kan maken.

@Unicorn1 ... ga eens met een boekhouder of makelaar spreken om te zien wat je kan doen om je belastingen te verlagen. Dat is zo een kluwen dat je makkellijk paar duizend euro per jaar (zelfs als particulier) kan uitsparen/terugtrekken als je weet hoe. E.g. geld aan iets anders uitgeven zodat je er niet meer op belast kan worden (of zelfs aftrekbaar wordt) is in vele situaties mogelijk en altijd beter dan niets !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik ben recent gescheiden en heb het huis ingekocht.
Ik weet dus héél goed dat geld overhouden aan het einde van de maand een overwinning is.
Gelukkig ben ik fysiek nog redelijk in orde en ben ik niet vies van werken. Dat maakt dat ik elk vrij moment gebruik om bij te verdienen.
Een aantal dingen die me helpen om mijn budget rond te krijgen:
alles van energie & telecom herbekeken en TV buiten en zo'n dingen zijn algemeen gekend.
Als ik iets nodig heb heel goed rondkijken en indien mogelijk 2dehands kopen.
Andere dingen die minder gekend zijn:
gebruik maken van cashback apps (shopmium-ref link- & myshopi)
Hiermee krijg je geregeld gratis dingen of heel grote korting.
Eten koop ik vaak via toogoodtogo. Als alleenstaande is dit heel handig en leuk. Het is even zoeken wanneer welke zaken iets aanbieden en welke handelaars interessante pakketten aanbieden, maar eenmaal je dat wat doorhebt kan je echt veel lekker eten kopen voor heel weinig geld.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

powaq schreef: Ja de gouden kooi hé. Ik zit daar ook volledig in. Ik haat eigenlijk absoluut wat ik doe maar ik kan het niet zomaar opgeven en ik voel ook de druk/verantwoordelijkheid om voor m'n gezin te zorgen.
Je kan het ook als een luxeprobleem bekijken natuurlijk.. Dat probeer ik te doen om het draaglijker te maken.
Maar zomaar stoppen/iets anders gaan doen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Zo herkenbaar. Alle, zilveren kooi bij mij dan toch. ;-)

Heb al vaak gedacht om iets anders te doen, maar de onzekerheid of andere elementen die dan weer niet leuk zouden zijn in die nieuwe job, doen me telkens afhaken.
Ook de druk van mijn ouders (ge gaat die goeie job toch niet opgeven zeker) maakt het er niet makkelijker op.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Herkenbaar idd! Wel offtopic, mss moeten we discussie over de gouden kooi afsplitsen naar iets nieuws :-)
Zelf heb ik er ook wat last van: mijn huidige job begint wat op automatisch piloot te lopen, en vroeger twijfelde ik dan niet: ik zocht een nieuwe uitdaging. Maar dat durf ik nu niet meer: goed loon door promotie de laatste jaren, aanvaardbare pendeltijd, kinderen met wie ik ook wat tijd wil doorbrengen.

Ik zou me allicht gelukkiger voelen met meer uitdaging, maar durf niet te springen uit schrik dat één van de andere voorwaarden zó erg gaat tegenvallen dat ik er spijt van krijg.

Mijn vrouw is nog zo'n voorbeeld, die waarschijnlijk wél gaat springen. Vastbenoemd ambtenaar, goed loon (en pensioen later), interessante job, dicht bij huis. Alleen een (vastbenoemd) directeur boven haar die de hele boel verziekt. Die is het zo bont aan 't maken dat verschillende personen hun benoeming weg gaan gooien en gewoon van job wisselen. Het kan dus wel, als er maar genoeg redenen zijn :-)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Gouden kooi had ik ook, en ben toen ook opgestapt wegens iemand boven mij. Ik moet wel toegeven, opgepast want ik heb wel wat fouten gemaakt met ‘snel’ te beslissen waardoor ik een paar jaar ‘zwarte sneeuw’ heb gezien.

Maar idd off-topic, veel speelgoed is het niet zo :-)

Over speelgoed gesproken, zonet besloten om volledig over te stappen op Apple gezien quasi alles al Apple was, behalve de desktop van de dochter.

Vrouwlief krijgt een nieuwe MacBook Air, dochterlief krijgt een nieuwe, paarse, iMac. De oude MBP13 (2015) zal binnenkort in de verkoop gaan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Geld maakt niet gelukkig, maar geen geld ook zeker niet.
De wereld draait erom, ik ga er niet mee akkoord, maar het is zo.
Het geeft je zekerheid en vrijheid, maar kan ook voor veel problemen zorgen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Het feit is ook dat je tegenwoordig niet meer HET kapitaal nodig hebt om een BV op te richten.
Bvba en dus de 18000€ volstorting is voorbij. Enkel voldoende middelen om je activiteit uit te oefenen..
Als je dus een intellectueel beroep of iets anders wil beginnen, heb je daarvoor weinig zakgeld nodig dat je in de BV moet pompen.

Ok, daarvoor was er de eenmanszaak, maar dat is altijd al een valkuil geweest voor slechte beheerders.
Geld stroomt binnen, geld wordt uitgegeven en dan.. 50% belastingen aub..

Waar ik mee wil zeggen: als je het echt niet meer ziet zitten, kan je altijd iets in bijberoep starten. Kijken of het aanslaat. Slaat het aan, dan ga je wss op een moment geen tijd meer hebben om je normale job uit te oefenen, en kan je naar BV overschakelen met een minimum aan kapitaal.

Aan de andere kant merk ik dat er gewoon heel veel mensen hun eigen potentie of geluk niet zien.
Hoeveel TOPPERS ik al ben tegengekomen die blijven ronddolen aan een bijna minimumloon op de helpdesk.. het is eigenlijk droevig om te zien, maar die mensen geloven niet in zichzelf en zullen nooit de stap naar ondernemerschap zetten. Het zit niet in hun denkwijze, terwijl… ze echt wel de volle potentie bezitten.
Ik probeer nu die mensen toch onder mijn vleugels te nemen af en toe. Ik bied ze een contract aan, betere verloning, voorwaarden en maak ze warm om op eigen benen te staan.
Lukt dat niet; dan blijven ze maar voor me werken :) het zijn dan ook toppers :) en ze worden er ook beter van!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb er zelf al aan gedacht om wat te ondernemen en als zelfstandige aan de slag te gaan. Volgens mij idd niet zo moeilijk: weinig meer nodig dan een laptop en internetverbinding in mijn geval, dus qua risico's nemen valt dat nog te overzien.

Alleen: hoe zit dat met work/life balance? Ik zou hard en veel werken, zodat ik goed kan leven, maar als ik verhalen hoor van zelfstandigen die 50+ uren en meer werken... ik moet er niet aan denken! Ik heb nl. jonge kinderen die ik ook nog wil zien opgroeien, later als ze ouder zijn en die ouwe pa toch niet meer nodig hebben kan ik dan nog wat meer werken. Dat is dus wat me tegenhoudt; als ik zeker wist dat een normale werkweek (ca. 40u) zou volstaan om goed van te leven zou ik het nog wel durven.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het zijn waarschijnlijk toppers in hun vak maar daarom niet in het ondernemerschap, dan hebben ze niet alle potentie om het te doen.
Vergelijk het met menig loodgieter, schrijnwerker,... veel van hen zijn goede vakmannen(m/v/x) maar geen boekhouders. Dat wordt dan in het beste geval door hun vrouw(m/v/x) gedaan, als die wegvalt is het om zeep.


Mij wordt ook regelmatig gevraagd waarom ik niet zelfstandig begin, wel ik ben daar mentaal niet klaar voor en zal dat vermoedelijk niet worden zolang ik niet de lotto gewonnen heb.
Die onzekerheid schrikt af. Geen geld maakt ongelukkig, remember.
Komt daarbij dat ik van oordeel ben dat ik niets kan wat een ander niet minstens evengoed kan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Heel simper hier.
Geld maakt gelukkig als je goed rondkomt, je ding kan doen en nog wat aan kant kan zetten voor de oude dag.
Voor ons zelf zijn ons huisje, verbouwingen en kinderen het belangrijkste.

Hopen geld maakt echt niet gelukkig.
Ik moet geen dikke bak onder mijn gat hebben.
Zelfs met een camionette ben ik al content.

Zelf zit ik in de IT en mag ik zeker niet klagen.
Maar kan evengoed op een ander een pak meer verdienen.

Als ik mijn vrouw als verpleegkundige zie, dan is die onderbetaald voor datgene dat ze moet doen.
Zeker als wij eens een factuur van een specialist binnen krijgen verschieten we hoeveel die op 10 minuten verdienen :bang:
Ok, ze moeten er langer voor studeren.
Maar het blijven weer 2 extremen.
Zoals hier al eens gezegd, de laagste lonen en de uitkeringen zitten te laag.
En dat vooral voor mensen die willen en er niet van profiteren.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Joe de Mannen schreef:Mij wordt ook regelmatig gevraagd waarom ik niet zelfstandig begin, wel ik ben daar mentaal niet klaar voor en zal dat vermoedelijk niet worden zolang ik niet de lotto gewonnen heb.
Die onzekerheid schrikt af. Geen geld maakt ongelukkig, remember.
Komt daarbij dat ik van oordeel ben dat ik niets kan wat een ander niet minstens evengoed kan.
Dit. Geen ondernemend inzicht hier. Op een gegeven moment 2 jaar lid geweest van Unizo omdat ik iets wou starten maar uiteindelijk dierf ik het toch niet aan. Zelfs veranderen van job is al een grote stap die er niet van komt. Ik ben nu stilaan wel aan het denken om misschien iets in bijberoep te doen.

En ik schiet al in de stress als er maar 1 maandloon reserve op de spaarboek staat. De eerste jaren van de verbouwing waren de hel op dat vlak :-) . En na enkele onverwachte kosten (oa. boete van 2500 Euro omdat onze verbouwing niet op 2 jaar af was, noodlening bij ouders moeten afnemen om verbouwing te bespoedigen om 2e boete te vermijden) ben ik alles veel meer financieel beginnen bekijken. Tot grote miserie van men vrouw, want die wil aan kinderen beginnen en ik zie onze buffer daar bijlange nog niet groot genoeg voor.

Nog enkele grote kosten in huis en we kunnen misschien eens gaan sparen voor onszelf. We zitten intussen wel op een punt dat we nu en dan iets laten doen ipv het zelf te doen. Eens in de zetel kunnen zitten terwijl een vakman het aanpakt maakt ook gelukkig :-) .
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Het is wetenschappelijk bewezen dat elke euro inkomen boven de €4000 niks meer extra geluk bijbrengt.
Enkele maanden geleden trouwens nog een sessie gevolgd over geluk en uit wat geluk bestaat :
50% genetisch bepaald, je hebt nu eenmaal mensen die gelukkiger zijn van zichzelf
40% mindset, hoe kijk je tegen de dingen aan
10% omgevingsfactoren, geld,werk,vrienden
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Netto of bruto ? ik vermoed netto :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

karine schreef:Het is wetenschappelijk bewezen dat elke euro inkomen boven de €4000 niks meer extra geluk bijbrengt.n
toch fascinerend verhaal

messi wil het hoogste loon, waarom?
en voetballers gaan naar de meest erbarmelijke steden in Engeland ipv in Porto, Sevilla, Napoli voor een luizenleventje te kiezen? Alsof je daar na je carrière niet je hele familie tot in het 7e knoopsgat kunt onderhoudens

die Belgen die naar china gingen? zo'n schone stad als Madrid inruilen voor zo'n chinees gedrocht?

als je ziet hoeveel mensen gefrustreerd raken omdat ze een half jaartje niets mogen doen. stel u voor dat die die dingen nooit zouden kunnen betalen, realiteit voor pakweg 20% vd bevolking
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Inderdaad netto.
Messi, omdat geld verslavend werkt. Mensen die heel veel verdienen willen steeds meer en meer maar het maakt hen eerder ongelukkiger en dan meestal nog gieriger ook.
Iemand in mijn familie verdient +-€50.0000/maand. Auto van €100.000 voor de deur. Maar wie zit er tijdens het familiefeest te klagen dat tegenwoordig het brood en de chocolade zo duur is?
Andere kant van de familie heeft een groot bedrijf gehad, is nu miljonair en op pensioen. Had hem vorige week aan de telefoon. Sorry zegt hij ik moet even gaan buiten staan want heb slechte gsm verbinding en ik heb mijn vaste lijn weggedaan want dat is schandalig duur.
Ik heb daar 1 woord voor : sukkelaars
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”