Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:Waarom je verlof zou nemen? Omdat je anders minder loon krijgt en niet iedereen kan plots 35% van zijn loon missen. En dat niet iedereen zin heeft om nog eens extra te betalen bij de belastingsaangifte volgend jaar
En de mensen die geen keuze hebben daarin, en die hun situatie nog maar eens verlengd zagen door de scholen open te houden enkel om de telewerkers ter wille te zijn? Ach ja dat is hun schuld he.

#GeenPloegVan11Miljoen
Euh het ging hier toch over waarom mensen geen tijdelijke werkloosheid nemen, ik geef daar een perfecte verklaring voor nl dat mensen verlof nemen omdat ze daar financieel beter meezijn.

Dus jij zou iedereen aanraden om ervoor te kiezen om financieel minder te verdienen en de staat op extra kosten te jagen :lol:

edit: er is niemand maar dan ook niemand die zeg het hun schuld is? Waar haal jij die nonsens toch steeds?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je hebt eerder al gezegd dat uw geloof u hindert om aan te nemen dat velen wél telewerken, ik ben bv sinds 17/03/2020 maar 20 werkdagen in Brussel geweest, inclusief met attest voor een geplande laptopswap.
Niemand heeft al data laten zien over mobiliteit van telewerkers.

@getroffenen
Je vertikt het om de algemene consensus over leerachterstand aan te nemen, hoewel daar heel overtuigende data van zijn.
Net zomin kom je met duidelijke cases die getroffen zijn.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210418_97671580
‘Kleuters die nu niet leren hoe een pen vast te houden, hebben een probleem als ze moeten leren schrijven’
Met de paaspauze is de leerachterstand weer wat groter geworden. Nog jarenlang zal die blijven nazinderen. De kleuters die nu niet leren hoe ze een pen moeten vasthouden, dat voelen ze over tien jaar nog.’
Eén weekje vakantie extra door de paaspauze, is dat nu zo dramatisch? ‘Vergeet niet dat we al vóór de vorige zomervakantie een halfjaar onderwijs kwijtgespeeld zijn’, zegt Wouter Duyck, professor ­onderwijspsychologie aan de UGent. ‘En in het eerste semester raakten we ook al anderhalve maand achterop. Allemaal samen is dat wél dramatisch.’
Een nieuwe bevraging van de ­Arteveldehogeschool bij ruim 1.600 Vlaamse leerkrachten biedt inzicht in waar de leerachterstand precies zit. ‘Feitenkennis, dat lukt nog wel’, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere van Artevelde. ‘Weten wat een boom is, hoeveel zes maal drie is, wanneer de middeleeuwen begonnen zijn … Maar inzicht gaat verder. Begrijp je de leerstof? Kun je verbanden leggen? Dat bereik je alleen met oefening en discussie.’
Afbeelding

Dus je focust u op een groep werknemers die een verlies in nettoloon moeten slikken (zie verder), maar je kiest er blindweg voor om de achterstand die we al opgelopen hebben door corona (eerste golf) nog verder uit te diepen. Met gigantische gevolgen voor het nettoloon van de leerlingen die er nu onder lijden.
‘Onderwijs is voortbouwen. Als je in de kleuterschool niet geleerd hebt om je potlood goed vast te houden, heb je het jaar erop een probleem als je moet leren schrijven. Ook de achteruitgang neemt dus toe. Vandaar: meer heroriëntering, meer zittenblijven, meer schooluitval. Jaren later is er minder doorstroming naar het hoger onderwijs en wie op de arbeidsmarkt terechtkomt, zal een aantal competenties niet hebben en een leven lang minder verdienen. De effecten hiervan gaan heel ver.’
Dus je focust u nu op een (kleine) groep en hekelt het (zogezegde) gebrek aan solidariteit (hoewel die kleine groep compensatie krijgt via de sociale zekerheid), maar je bent blind voor generationele solidariteit.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210415_97731904
Kelners en flexi-jobbers hardst getroffen door corona
De gemiddelde werknemer verdiende vorig jaar 1 procent minder, maar onder dat cijfer zitten grote schommelingen verborgen. De grootste klappen vallen in de horeca en bij wie geen vast contract heeft.
Daaruit blijkt dat de buffers van de sociale zekerheid hun werk ­gedaan hebben. Zonder de ingeroepen systemen als tijdelijke werkloosheid, had de gemiddelde Belgische werknemer een inkomensverlies van 4,9 procent geleden. Dankzij de steunmaatregelen is dat slechts 1 procent. Meer nog: 64,4 procent van de weddetrekkenden leed helemaal geen inkomensverlies omdat ze niet of nauwelijks tijdelijk werkloos waren.
Dat betekent dat het inkomensverlies zich situeert bij 35,6 procent van de werknemers. Binnen die groep zijn de verschillen nog groot, zeker als je opsplitst per sector.
Het is dan ook logisch dat de sectoren die lang gesloten bleven in 2020, zoals de horeca (-6,5 procent of 1.496 euro) en de kunstensector (-3,9 procent of 922 euro), de grootste nettoverliezen per werknemer slikken. Maar ook binnen die groep zijn er nog grote verschillen. De grootste slachtoffers waren de werknemers die vier dagen per week vast voor een horecazaak werken en één dag als flexiwerker in een andere zaak. Hun netto-inkomstenverlies kan oplopen tot 28,8 procent. Tegenover de flexibaan staat immers geen tijdelijke werkloosheidsuitkering en dus kregen ze geen compensatie voor dat verloren inkomen.
Afbeelding

Dus ook een politieke dimensie: zij die gebruik maakten van het door de politiek nog maar recent gecrëerde precaire statuut "flexi-job", worden nu het hardst getroffen.
Het statuut van de flexi-jobbers, waarbij een horecazaak veel minder belasting moet betalen op het loon van mensen die maar enkele uren per week flexibel ingezet worden, kwam er als compensatie voor de witte kassa in de horeca. Vreest Serroyen dan niet dat een duurder statuut de al geplaagde horeca­ondernemers nog meer op kosten jaagt? ‘Horecajobs zijn niet gevoelig voor buitenlandse concurrentie, dus je kunt de prijzen makkelijker optrekken. Je moet wel de oneerlijke concurrentie uitschakelen van bijvoorbeeld de leveranciers van afhaalmaaltijden die werken met platformwerkers en geen normale bijdragen betalen.’

Van Houtven gaat niet zover als Serroyen. ‘Er zijn nog werknemers die van kortingen in de sociale ­zekerheid genieten en toch hun volle rechten hebben. Dit wordt vooral een politieke discussie over wie van de sociale zekerheid geniet en hoe je die financiert.’
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Voor wie hier de "tijdelijke" werkloosheid propageert als alternatief voor niet kunnen telewerken...

1/ een bedrijf moet draaien, hoe lang kan je je personeel zonder in de problemen te komen op non actief zetten? Dan zoeken ze gewoon vervangers hé.
2/ gezien deze crisis maar blijft aanslepen, kan je moeilijk bij elke schooldag tijdelijk werkloos zijn, na afloop zou je job ook wel eens weg kunnen zijn.

Maw theoretisch mooi, in praktijk (nog afgezien van het loonverlies) onwerkbaar.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

quovadis schreef:Euh het ging hier toch over waarom mensen geen tijdelijke werkloosheid nemen, ik geef daar een perfecte verklaring voor nl dat mensen verlof nemen omdat ze daar financieel beter meezijn.

Dus jij zou iedereen aanraden om ervoor te kiezen om financieel minder te verdienen en de staat op extra kosten te jagen :lol:
Het idee dat ik nu al m'n verlof zou moeten opgebruiken om "niets" te kunnen doen lijkt me ook niet echt aantrekkelijk.

In de hoop dat later op het jaar terug wat meer kan zou ik graag eens verlof nemen om tot rust te komen (al blijken meer en meer bedrijven hun werknemers te pushen nu verlof te nemen - persoonlijk geeft me dat meer frustratie dan ontspanning).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
quovadis schreef:Euh het ging hier toch over waarom mensen geen tijdelijke werkloosheid nemen, ik geef daar een perfecte verklaring voor nl dat mensen verlof nemen omdat ze daar financieel beter meezijn.

Het idee dat ik nu al m'n verlof zou moeten opgebruiken om "niets" te kunnen doen lijkt me ook niet echt aantrekkelijk.

In de hoop dat later op het jaar terug wat meer kan zou ik graag eens verlof nemen om tot rust te komen (al blijken meer en meer bedrijven hun werknemers te pushen nu verlof te nemen - persoonlijk geeft me dat meer frustratie dan ontspanning).
dat is een persoonlijke keuze natuurlijk :-). De ene zal de keuze uit financiële overweging maken, de andere in de hoop van later wat meer te kunnen doen :-)

En tijd spenderen met de kinderen is natuurlijk niet "niets" doen :wink:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

phil48 schreef:Voor wie hier de "tijdelijke" werkloosheid propageert als alternatief voor niet kunnen telewerken...

1/ een bedrijf moet draaien, hoe lang kan je je personeel zonder in de problemen te komen op non actief zetten? Dan zoeken ze gewoon vervangers hé.
2/ gezien deze crisis maar blijft aanslepen, kan je moeilijk bij elke schooldag tijdelijk werkloos zijn, na afloop zou je job ook wel eens weg kunnen zijn.

Maw theoretisch mooi, in praktijk (nog afgezien van het loonverlies) onwerkbaar.
Erger nog , men pushed mensen om tijdelijke werkloosheid aan te vragen... alsof er niemand wil gaan werken/zijn kinderen in de opvang/school wil houden.

Alsof die kinderen die er 0% last van hebben niet beter af zijn op school dan thuis(en dan gaat het niet eens over corona, kinderen "moeten" leren en dat doen ze nu eenmaal beter op school dan thuis) :bang: Het wordt gewoon opgedrongen, of je nu wil of niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:
Euh het ging hier toch over waarom mensen geen tijdelijke werkloosheid nemen, ik geef daar een perfecte verklaring voor nl dat mensen verlof nemen omdat ze daar financieel beter meezijn. Dus jij zou iedereen aanraden om ervoor te kiezen om financieel minder te verdienen en de staat op extra kosten te jagen :lol:
Aanraden? Kiezen?

Het ging erover dat andere mensen geen keuze krijgen om financieel beter af te zijn. En dat zij die eisen dat de scholen open gaan zodat zij - tegen de regels in - naar hun telewerkjob kunnen rijden dat tegelijk ook nog eens zoveel langer laten duren.

Je vindt het perfect normaal dat anderen - zonder daarvoor gekozen te hebben - door het stof moeten gaan dat jij niet wilt (en je weet duidelijk wat het is), en je pleit er ook nog eens voor om alles zo te houden zodat de last op de schouders van anderen vallen en jij gewoon kan verdienen alsof er niets aan de hand is. Pandemie, welke pandemie?

Anderen toewensen wat jij niet wil, dat woord begint ook met een s, maar het is geen solidariteit. En ik moet geen "ik wens het niet toe" horen, in de praktijk doe je het wel. Als je het hen niet toewenst, sluit dan de scholen, en ze kunnen op 15 mei af van de tijdelijke werkloosheid ipv 15 juli. Maar dan komt de "leerachterstand" natuurlijk weer, iets waar je voordien helemaal niets om gaf toen het niet nuttig was. Net zoals je niets geeft om de "x-achterstand" van de mensen die al 6 maanden thuis zitten. Dat is virtue-signaling, mijn beste.

Voor zover je het wel kan, beeld je eens in als de situatie omgekeerd was, en jij gestraft wordt voor een carrierekeuze van 20 jaar geleden. Door de mensen die ook de cijfers nog eens de hoogte injagen bovendien. Mensen die WEL kunnen kiezen om de regels te negeren, en dat ook volop doen.

In andere landen, ook EU-landen, wordt de last veel gelijker verdeeld, en moet iedereen een inspanning doen. Als je denkt dat je hier weg mee zal raken, wacht tot de kosten betaald gaan mogen worden...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:
Euh het ging hier toch over waarom mensen geen tijdelijke werkloosheid nemen, ik geef daar een perfecte verklaring voor nl dat mensen verlof nemen omdat ze daar financieel beter meezijn. Dus jij zou iedereen aanraden om ervoor te kiezen om financieel minder te verdienen en de staat op extra kosten te jagen :lol:
Aanraden? Kiezen?

Het ging erover dat andere mensen geen keuze krijgen om financieel beter af te zijn. En dat zij die eisen dat de scholen open gaan zodat zij - tegen de regels in - naar hun telewerkjob kunnen rijden dat tegelijk ook nog eens zoveel langer laten duren.

Je vindt het perfect normaal dat anderen - zonder daarvoor gekozen te hebben - door het stof moeten gaan dat jij niet wilt, en je pleit er ook nog eens voor om alles zo te houden zodat de last op de schouders van anderen vallen en jij gewoon kan verdienen alsof er niets aan de hand is. Pandemie, welke pandemie?

Anderen toewensen wat jij niet wil, dat woord begint ook met een s, maar het is geen solidariteit. En ik moet geen "ik wens het niet toe" horen, in de praktijk doe je het wel. Als je het hen niet toewenst, sluit dan de scholen, en ze kunnen op 15 mei af van de tijdelijke werkloosheid ipv 15 juli.

Voor zover je het wel kan, beeld je eens in als de situatie omgekeerd was, en jij gestraft wordt voor een carrierekeuze van 20 jaar geleden. Door de mensen die ook de cijfers nog eens de hoogte injagen bovendien. Mensen die WEL kunnen kiezen om de regels te negeren, en dat ook volop doen.

In andere landen, ook EU-landen, wordt de last veel gelijker verdeeld, en moet iedereen een inspanning doen. Als je denkt dat je hier weg mee zal raken, wacht tot de kosten betaald gaan mogen worden...
ik zou dringend eens leren lezen. Want alles wat jij hier schrijft, heeft niets met mij te maken. Maar dat is niet de 1ste keer dat je dit doet. Je hebt me ook al meermaals beschuldigt van mijn kinderen niet thuis te willen zodat ik op mijn gemak thuis kon zitten.

Smijt voor mijn part alles open, maar controleer overal zoals het op de scholen is en sluit indien het nodig is zoals het bij de scholen ook gebeurt. Maw test overal op dezelfde manier en handel indien nodig
Laatst gewijzigd door quovadis 19 apr 2021, 13:11, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: ik zou dringend eens leren lezen. Want alles wat jij hier schrijft, heeft niets met mij te maken. Maar dat is niet de 1ste keer dat je dit doet. Je hebt me ook al meermaals beschuldigt van mijn kinderen niet thuis te willen zodat ik op mijn gemak thuis kon zitten.
Het heeft alles te maken met wat jij schrijft, en met wat cadsite schreef eerder.

Cadsite deed achteraf wel niet alsof hij het nooit gepost heeft :idea: Hij is tenminste nog zo eerlijk om toe te geven waar hij voor staat, en dat hij niet solidair wil zijn.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: ik zou dringend eens leren lezen. Want alles wat jij hier schrijft, heeft niets met mij te maken. Maar dat is niet de 1ste keer dat je dit doet. Je hebt me ook al meermaals beschuldigt van mijn kinderen niet thuis te willen zodat ik op mijn gemak thuis kon zitten.
Het heeft alles te maken met wat jij schrijft, en met wat cadsite schreef eerder.

Cadsite deed achteraf wel niet alsof hij het nooit gepost heeft :idea:
Nogmaals waar leg ik de schuld bij "henzelf"? Waar zeg ik dat ik "hen" ook maar iets toewens? Dringens eens beginnen met begrijpend lezen. En niet uw eigen interpretatie aannemen voor waarheid
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Nogmaals waar leg ik de schuld bij "henzelf"?
Je doet dat door de scholen open te houden zodat zij dicht moeten blijven. Wetenschappelijk is er echter niets die dat motiveert, ik herinner aan de zomer, de problemen begonnen pas half september. Het enige dat dat motiveert is dus een "schuld"/"straf". Ik zie anders niet in hoe je dat motiveert. Ze zijn indertijd ook voor die reden "voor eventjes" gesloten geweest, en toen achteraf bleek dat dat de cijfers niet klein kreeg mochten ze nog eens 6 maanden (and counting) dicht blijven.

Scholen hebben wel schuld aan de stijgende cijfers ja, ik zal de clustergrafiek niet nog eens posten. Meeste clusters, op 1 na grootste clusters, en dat is dan nog ondergerapporteerd. En die mogen meteen weer open ook als de cijfers veel te hoog zijn voor versoepelingen. Virtue-signal iets met "leerachterstand", waarvan de leerkrachten trouwens *zelf* zeggen dat ze niet in te halen is als Weyts geen tijd wil maken om ze in te halen (en nee, dat wil hij niet, alle nieuwe stof van dit jaar moet gegeven worden in de plaats).

Dus vandaag blijft de leerachterstand gelijk of neemt ze toe, en de cijfers gaan weer stijgen waardoor delen van de economie nog langer op slot mogen. Double loss.
quovadis schreef:Waar zeg ik dat ik "hen" ook maar iets toewens? Dringens eens beginnen met begrijpend lezen.
En ik moet geen "ik wens het niet toe" horen, in de praktijk doe je het wel. Als je het hen niet toewenst, sluit dan de scholen, en ze kunnen op 15 mei af van de tijdelijke werkloosheid ipv 15 juli.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Niemand pleit hier om "alle scholen open te houden", wel om enkel die scholen te sluiten waar er problemen zijn.
Zoals nu in Maasmechelen: als je op basis van data kan concluderen dat het onveilig is, is het zinvol om lokaal in te grijpen. In januari was er (onterecht) paniek en werden ganse scholen volledig getest. Er kwam nauwelijks iets uit.
We grijpen overal lokaal in, behalve bij de scholen. Daar zou enkel de botte bijl volstaan?

En opnieuw: je pleit voor solidariteit (die er wél is), maar je bent wel bereid om de toekomst van schoolgaande kinderen te vergooien voor héél onduidelijke redenen en targets? Serieus blijven hé :).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Niemand pleit hier om "alle scholen open te houden", wel om enkel die scholen te sluiten waar er problemen zijn.
Zoals nu in Maasmechelen: als je op basis van data kan concluderen dat het onveilig is, is het zinvol om lokaal in te grijpen. In januari was er (onterecht) paniek en werden ganse scholen volledig getest. Er kwam nauwelijks iets uit.
We grijpen overal lokaal in, behalve bij de scholen. Daar zou enkel de botte bijl volstaan?

En opnieuw: je pleit voor solidariteit (die er wél is), maar je bent wel bereid om de toekomst van schoolgaande kinderen te vergooien voor héél onduidelijke redenen en targets? Serieus blijven hé :).
dit dus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Niemand pleit hier om "alle scholen open te houden", wel om enkel die scholen te sluiten waar er problemen zijn.
Is al geprobeerd, werkt niet. Het is reactief en puur whack-a-mole. Je sluit de ene school, maar het virus is al bezig in een andere school. Het duurt ook doorgaans te lang voor het virus ontdekt wordt. Sneltesten gebeuren nog altijd naar aanleiding van een detectie, en niet preventief (ik denk trouwens dat daar het "geen sneltesten"-misverstand van gisteren van komt).
heist_175 schreef:We grijpen overal lokaal in, behalve bij de scholen. Daar zou enkel de botte bijl volstaan?
Ik denk dat er nog ganse sectoren dicht zijn en de locatie doet er bij hen evenmin toe.

Wat jij voorstelt, lijkt hard op Dizzy's "onderhandelen met het virus". Een school sluiten als een soort van "offer" aan het virus opdat de school in de volgende gemeente niet getroffen zou worden. Maar het virus lacht vooral eens goed en zit de volgende dag al in 25 nieuwe scholen.
heist_175 schreef:En opnieuw: je pleit voor solidariteit (die er wél is), maar je bent wel bereid om de toekomst van schoolgaande kinderen te vergooien voor héél onduidelijke redenen en targets? Serieus blijven hé :).
Toekomst vergooien? Denk je nu echt dat hun toekomst vergooid wordt als ze allemaal leerachterstand hebben? Natuurlijk niet, de maatschappij past zich daaraan wel aan. We zullen het er wel mee moeten doen he. Jammer genoeg zullen we nooit kunnen zeggen welk aandeel Weyts z'n leertermen en welk aandeel de "leerachterstand" gehad gaan hebben in de kennisachterstand van 20 jaar later. Om nog niet te beginnen over het gebrek aan digitale vaardigheden, wat alles overschaduwt.

Weet je wiens toekomst wel vergooid wordt? Die van kansarmen met selectieve leerachterstand, wat de pandemie lang voorafgaat. Want voor hen zal de maatschappij zich nooit aanpassen, we schrijven ze liever af, als ze al niet in de cel belanden. Vreemd dat je daar nooit iets over gerept hebt, maar nu is het een virtue-signaling oei oei.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 apr 2021, 14:42, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Over 1 ding kan ik je helemaal volgen catalyst.

Het feit dat we veel te weinig aandacht geven aan de zwakkeren in de maatschappij op quasi alle vlakken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

boonpwnz schreef:Over 1 ding kan ik je helemaal volgen catalyst.

Het feit dat we veel te weinig aandacht geven aan de zwakkeren in de maatschappij op quasi alle vlakken.
Nog nooit gehoord van de uitdrukking: je kan niet voor iedereen goed doen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Genoeg gehoord. Je kan dat idd niet maar je kan het tenminste proberen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Nog nooit gehoord van de uitdrukking: je kan niet voor iedereen goed doen?
Het zijn anders wel altijd dezelfden die aan het korte eind mogen trekken. En hoe onwenselijk dat korte eind is, zie je nu het eens door een heel unieke en bijzondere situatie NIET dezelfden zijn die aan dat korte eind trekken. Plots wordt dan vanalles in gang gezet om dat recht te trekken, en kunnen inspanningen geleverd worden die men anders zelfs nooit overwoog (op wat bla-bla na).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Jack Daniels schreef:
boonpwnz schreef:Over 1 ding kan ik je helemaal volgen catalyst.

Nog nooit gehoord van de uitdrukking: je kan niet voor iedereen goed doen?
Ja, dat is een flauw excuus om eerst te geven aan zij die het soms zelfs niet eens nodig hebben. Als je echt niet voor iedereen goed kan doen zou het logisch zijn dat je eerst zorgt voor de zwaksten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Hebzucht of gulzigheid kiezen zelden voor de logische weg!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Is al geprobeerd, werkt niet. Het is reactief en puur whack-a-mole. Je sluit de ene school, maar het virus is al bezig in een andere school. Het duurt ook doorgaans te lang voor het virus ontdekt wordt. Sneltesten gebeuren nog altijd naar aanleiding van een detectie, en niet preventief (ik denk trouwens dat daar het "geen sneltesten"-misverstand van gisteren van komt).
Natuurlijk werkt het wel, want we doen het overal.
Ook in het onderwijs, op wat oprispingen na uit rancune over deze of gene politieker.
heist_175 schreef:We grijpen overal lokaal in, behalve bij de scholen. Daar zou enkel de botte bijl volstaan?
Ik denk dat er nog ganse sectoren dicht zijn en de locatie doet er bij hen evenmin toe.
Die sectoren zijn vooral gericht op het samenproppen van mensen op een kleine locatie (horeaca, cultuur), iets wat bij scholen noch bedrijven op dit moment het geval is.
"onderhandelen met het virus"
Je hoeft niet te onderhandelen met een virus. Wel maatregelen nemen die de verspreiding bemoeilijken. Een gecontroleerde schoolomgeving is dus te verkiezen boven de lethargie en anarchie van een paaspauze.
heist_175 schreef:En opnieuw: je pleit voor solidariteit (die er wél is), maar je bent wel bereid om de toekomst van schoolgaande kinderen te vergooien voor héél onduidelijke redenen en targets? Serieus blijven hé :).
Toekomst vergooien? Denk je nu echt dat hun toekomst vergooid wordt als ze allemaal leerachterstand hebben?
Waaruit concludeer jij dat alle leerlingen leerachterstand zouden hebben? Mijn eigen kinderen hebben - al verbiedt uw geloof misschien opnieuw om het aan te nemen - géén leerachterstand.
Weet je wiens toekomst wel vergooid wordt? Die van kansarmen met selectieve leerachterstand, wat de pandemie lang voorafgaat. Want voor hen zal de maatschappij zich nooit aanpassen, we schrijven ze liever af, als ze al niet in de cel belanden. Vreemd dat je daar nooit iets over gerept hebt, maar nu is het een virtue-signaling oei oei.
Je bent selectief doof. In topics over celstraffen is mijn - niet graag gehoorde - mening dat celstraffen zelden zinvol zijn, tenzij we (als maatschappij) enkel uit zijn op wraak.
De paaspauze toont wat voor onzinnige maatregelen voortkomen uit wraak.

Uw eigen suggesties (scholen toe) lijden/leiden trouwens tot meer selectieve leerachterstand, dus waarom je u hierover druk zou maken, is me wel een raadsel. Kansrijken en/of telewerkenden vinden wel een oplossing voor allerhande problemen (ik kan bv prima mijn telewerk combineren met kinderen die schoolwerk maken - een winkelbediende of arbeider al veel moeilijker). Schoolsluitingen zijn een uitgelezen kans om de selectieve leerachterstand nog wat te vergroten, iets waar jij dus ook keiharde fan van bent. Ik niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Heist
een tijdje geleden heb ik er op gewezen dat het kalenderjaar uit 8 maanden school en 4 maanden vakantie bestaat
we verliezen nu inderdaad enkele weken van die 8 maand en jij noemt dat het vernietigen vd kinderen hun toekomst

ik heb ergens opgeworpen dat het onderwijs probleemloos de verloren weken van de 8 maand kan inhalen gedurende de 4 maanden vakantie.
toen kwam er het ene uitvlucht na het andere excuus en een heeldere uitleg waarom dat zeker niet kan en absoluut, structureel, fundamenteel en absoluut onmogelijk en not done is.

als je als onderwijs echt inzit met leerachterstand dan gebruik je de 4 maanden congé om de verloren weken in te halen.
doe je dat niet omdat je niet wil dan is leerachterstand inroepen enkel maar en flut excuus en drogreden want dan zit je als onderwijsverantwoordelijke niets in met je kinderen.
dan ben je louter met een machtsstrijd bezig om gelijk te krijgen maar leerachterstand of coronabestrijding zijn dan zeker niet uw prioriteiten

herinner me een lid dat kloeg dat hij geen lesopdrachten krijgt terwijl weyts gepensioneerde leerkrachten opriep om mee terug les te geven, omwille vd leerachterstand.
Of wou hij gepensioneerde leerkrachten enkel omdat die gratis zijn?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Die sectoren zijn vooral gericht op het samenproppen van mensen op een kleine locatie (horeaca, cultuur), iets wat bij scholen noch bedrijven op dit moment het geval is.
Die sectoren hebben even goed kunnen aantonen dat zij met veiligheidsmaatregelen perfect kunnen functioneren. Maar in oktober werd de deur voor hen op slot gedaan, "voor eventjes", want dat zou de cijfers laten dalen. Ze is vandaag nog altijd op slot en de cijfers liggen nog altijd veel hoger dan toen ze open waren.

En dat er in scholen en niet bedrijven niet gepropt wordt stel ik ten stelligste in twijfel. Er wordt niet alleen gepropt, leerlingen gaan ook nog eens van het ene "tafeltje" naar de andere, naar het voorbeeld van de juf, maar zonder mondmasker.
heist_175 schreef: Je hoeft niet te onderhandelen met een virus. Wel maatregelen nemen die de verspreiding bemoeilijken. Een gecontroleerde schoolomgeving is dus te verkiezen boven de lethargie en anarchie van een paaspauze.
Nu dalen de cijfers. Straks stijgen de cijfers weer. Het zal uiteraard niet door de scholen zijn volgens u, het zal door (vul random iets in) zijn, net zoals de huidige daling enkel door de 5% gevaccineerden komt volgens u (die ga ik toch onthouden). Allemaal niet onderbouwd natuurlijk, waarom zou dat ok moeten.
heist_175 schreef:De paaspauze toont wat voor onzinnige maatregelen voortkomen uit wraak.
Weyts heeft zich niet waardig als een minister gedragen, heeft geen respect getoond voor het overleg, heeft zijn bevoegdheden overschreden en moest op zijn plaats gezet worden. Ik ga er geen traantje om laten hoor, als hij echt om de scholen gaf kon hij dit voorkomen, en ongeacht krijgt die man nog altijd z'n veel te hoge pree.

Ik stel wel vast dat de ziekenhuisbezetting nu daalt, terwijl ze steeg voor de paaspauze.
heist_175 schreef:Schoolsluitingen zijn een uitgelezen kans om de selectieve leerachterstand nog wat te vergroten, iets waar jij dus ook keiharde fan van bent. Ik niet.
Jaja, draai het maar wat om. De leerkrachten zeggen - in het artikel dat jij aangehaald hebt - dat de leerachterstand niet op te lossen is op de huidige manier. Ik kijk vanuit het standpunt van de leerkracht: een schoolsluiting tot de cijfers ferm genoeg gedaald zijn (zodat het niet wèèr met open en toe gaan is), en dan heropenen met een plan voor aanpak van de leerachterstand. De nieuwe leerstof krijg je toch niet allemaal meer gegeven, en wat voor zin heeft het om te bouwen op een zwak fundament? Integralen aanleren zonder kennis van afgeleiden, dat leidt alleen maar tot meer achterstand.

Jij kijkt vanuit het standpunt van de rijke ouder: ik maak zelf wel dat mijn kind geen leerachterstand heeft, hou de scholen gvd open zodat ik tegen de regels in naar mijn telewerkjob kan rijden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 apr 2021, 16:35, in totaal 2 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Over de discussie over leerachterstand toch enkele opmerkingen. Een achterstand heb je tegenover iemand die geen achterstand heeft. Hier gaat het echter over een situatie voor een ganse generatie. Iedereen heeft dus last van deze crisis en dus een potentiële achterstand. Is het dan wel een achterstand te noemen?

Punt 2: Uiteraard zullen kwetsbare jongeren harder getroffen worden MAAR was dat ook al niet het geval VOOR corona? Er was al een achterstand tussen deze jongeren en deze van de gezinnen die het beter hebben. Eén van de zaken die uit deze crisis is gekomen is net aandacht voor dit verschil en aandacht van hoe slecht sommige scholen uitgerust zijn (IT). Dat probleem bestond dus al voor de crisis maar kreeg nu pas aandacht DOOR de crisis. Ik hoop dat men voor de scholen niet dezelfde fout maakt als bij de zorg, wat applaus geven voor de "helden" maar de structurele problemen onvoldoende aanpakken.

Ik vind onderwijs zeer belangrijk en het is dus een valabele optie om onderwijs zoveel mogelijk te vrijwaren van problemen maar het virus maakt totaal geen onderscheid en zal het onderwijs gebruiken als verspreidingsmiddel als die mogelijkheid er is. Het virus houdt geen rekening met leerachterstand enkel met verspreiding.

Elke poging tot onderhandeling is faliekant afgelopen omdat het virus niet onderhandelt maar besmet, ongeacht waar en dus ook via scholen. Scholen zijn ook niet zo gecontroleerd als men soms wil voorstellen. Het zijn gemengde groepen van zowel leerlingen als leraars die ook allemaal deel uitmaken van een gezin, sportclubs, hobbyverenigingen enz...

Wat wij doen is de lekke boot proberen leeg te pompen... met een kraan open. We zijn verrast dat we meer water maken telkens als we de kranen meer open zetten :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:een tijdje geleden heb ik er op gewezen dat het kalenderjaar uit 8 maanden school en 4 maanden vakantie bestaat
En van wie verwacht je dat dat initiatief moet komen? Toch niet van mij :)?
CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Je hoeft niet te onderhandelen met een virus. Wel maatregelen nemen die de verspreiding bemoeilijken. Een gecontroleerde schoolomgeving is dus te verkiezen boven de lethargie en anarchie van een paaspauze.
Nu dalen de cijfers. Straks stijgen de cijfers weer. Het zal uiteraard niet door de scholen zijn volgens u, het zal door (vul random iets in) zijn, net zoals de huidige daling enkel door de 5% gevaccineerden komt volgens u (die ga ik toch onthouden). Allemaal niet onderbouwd natuurlijk, waarom zou dat ok moeten.
Bij "mijn" citaat van 5% gevaccineerden vergeet je er "per ongeluk" wel bij te vermelden dat het een ironische reactie was.
Ik noteer verder dat jij uw elastische incubatieperiode nergens onderbouwd heb, ik heb echter nergens een sluitende verklaring aangedragen voor "hobbels" in de curve, zonder dat er specifieke maatregelen genomen werden. Anderen doen dat wel voor de hobbel die begon te dalen vóór de paaspauze.
heist_175 schreef:De paaspauze toont wat voor onzinnige maatregelen voortkomen uit wraak.
Weyts heeft zich niet waardig als een minister gedragen, heeft geen respect getoond voor het overleg, heeft zijn bevoegdheden overschreden en moest op zijn plaats gezet worden.
Als elke minister die niet gedraagt zoals zijn job van hem of haar verwacht een rancunemaatregel van zijn/haar collega's moet verwachten, zijn we nog niet klaar.
Ik ga er geen traantje om laten hoor, als hij echt om de scholen gaf kon hij dit voorkomen, en ongeacht krijgt die man nog altijd z'n veel te hoge pree.
Over Weyts laat ik ook geen traan, zijn incompetentie bewijst hij in het dossier van de eindtermen.
Maar zijn weerstand tegen botweg alle scholen sluiten, die deel ik wel. Dat doen we met geen enkel ander bedrijf.
Ik stel wel vast dat de ziekenhuisbezetting nu daalt, terwijl ze steeg voor de paaspauze.
En wat voordien nog daalde en er zijn nieuwe varianten en en en en...
Verzin nog eens een sprookje met elastische incubatieperiodes :).
heist_175 schreef:Schoolsluitingen zijn een uitgelezen kans om de selectieve leerachterstand nog wat te vergroten, iets waar jij dus ook keiharde fan van bent. Ik niet.
Jaja, draai het maar wat om. De leerkrachten zeggen - in het artikel dat jij aangehaald hebt - dat de leerachterstand niet op te lossen is op de huidige manier. Ik kijk vanuit het standpunt van de leerkracht: een schoolsluiting tot de cijfers ferm genoeg gedaald zijn (zodat het niet wèèr met open en toe gaan is), en dan heropenen met een plan voor aanpak van de leerachterstand. De nieuwe leerstof krijg je toch niet allemaal meer gegeven, en wat voor zin heeft het om te bouwen op een zwak fundament? Integralen aanleren zonder kennis van afgeleiden, dat leidt alleen maar tot meer achterstand.

Jij kijkt vanuit het standpunt van de rijke ouder: ik maak zelf wel dat mijn kind geen leerachterstand heeft, hou de scholen gvd open zodat ik tegen de regels in naar mijn telewerkjob kan rijden.
Ah, nu moeten zij die wél voor hun kinderen kunnen zorgen de kroost maar dom houden om de achterstand niet te laten ontsporen? Nivellering naar beneden heette dat nog niet zo lang geleden :). Daar kan ik onmogelijk voorstander van zijn, zelf komende van een "plus est en vous" opleiding...
En je toont nog maar eens aan dat uw geloof u niet toelaat aan te nemen dat ik wél elke dag thuis zit. Dat is úw probleem, niet het mijne. Ik kan mijn kinderen elke dag om 15u15 gaan ophalen aan de schoolpoort en samen naar huis fietsen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:toen kwam er het ene uitvlucht na het andere excuus en een heeldere uitleg waarom dat zeker niet kan en absoluut, structureel, fundamenteel en absoluut onmogelijk en not done is.
Het is ook not done.

De veronderstelde leerachterstand komt er NIET door de leerkrachten, en ook niet de leerlingen. Zij hebben alles gedaan om dat te voorkomen. Ze komt door de politici en het potje dat ze ervan gemaakt hebben, en de ouders door de druk die zij uitgeoefend hebben om hun recht om de telewerkregels te overtreden te vrijwaren. Het is dan ook de taak van de politici om een oplossing aan te reiken.

Die oplossing moet vallen binnen de "gewone" schooluren, en niet in extra uren die als een soort straf op de vrije tijd van leerkrachten (en leerlingen). Je straft daarmee - nog maar eens - de verkeerde groep. Leerkrachten hoeven niet meer aan te tonen dat zij om het onderwijs geven, ze hebben dat al genoeg gedaan. Het is nu eens aan Ben Weyts om te tonen waar hij om geeft. Geeft hij om de leerkrachten/leerlingen, of om de ouders en hun stemmen?

De huidige aanpak van Weyts is TOTAAL verkeerd. Er is GEEN plan van aanpak van leerachterstand, de enige boodschap is: "maak dagge de eindtermen gegeven hebt". En dat is wat de leerkrachten doen: ze geven de stof die ze volgens de eindtermen moeten geven. Sommigen merken dat ze echter bouwen op een zeer zwak fundament, maar Ben wil geen tijd of geld geven om het fundament te herstellen. Alhoewel de leerkrachten niet verantwoordelijk zijn daarvoor, doen ze toch wat typisch de inborst van een leerkracht is: ze herstellen snel en met hun eigen middelen het putje waar op gebouwd moet worden, met het risico dat het bouwsel dan weer op niet veel trekt, maar ze hebben geen keus. Er zijn daarnaast nog 1000 andere putjes, en zij kunnen die niet allemaal meer herstellen want dan kunnen ze NIET de eindtermen halen en dan stuurt Ben - die al geregeld heeft dat ze gemakkelijker kunnen worden ontslaan - de doorlichting naar hun school, dus enkel de putjes waar op gebouwd moet worden worden hersteld.

Dat is enorm frustrerend voor de leerkrachten. Zoals ze zelf zeggen, de veronderstelde leerachterstand valt zo niet in te halen. Maw: vandaag blijft de leerachterstand zoals ze is of loopt ze verder op, en de cijfers gaan straks weer stijgen waardoor weer een sluiting om de hoek komt kijken. Ben geeft er allemaal niets om, hij denkt enkel aan de stemmen van de ouders. Triple loss.

Kom nu dus niet af dat de leerkrachten moeten compenseren voor het gedrag en de fouten van Ben. Want daarmee geef je een vrijgeleide, alsof het "normaal" is dat de leerkrachten de puinhopen die de Ministers van Onderwijs maken maar moeten opkuisen. Nee, het mag nu eens van Ben zelf komen, die nu liever bezig is met vertragingsmechanismes voor domme eindtermen (de volgende grote puinhoop) zodat het katholiek net ze niet kan aanvechten. Kleur bekennen Weyts!

Waar zijn de computers en de internetaansluitingen trouwens? Nog altijd niet te veel haast bij precies.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
1207 schreef:een tijdje geleden heb ik er op gewezen dat het kalenderjaar uit 8 maanden school en 4 maanden vakantie bestaat
.
jij was nochtans 1 vd mensen die toen af is gekomen met een hoop gezever waarom dat zeker niet zou kunnen. ik herinner me het argument vd vakbond :)

de leerachterstand door corona is enkel tov de leerplannen,
herorgansieren willen de koepels niet. Men blijft argumenteren dat, omwille vd leerachterstand tov de leerplannen, de scholen gewoon voltijds open meoten blijven alsof corona niet bestaat.

dus argumenteert men al 1,5j dat het onderwijs volledig buiten de maatschappij staat waar corona eigenlijk volstrekt geen rol speelt of invloed heeft

catalyst
als er vd 32 lesweken een stuk of 10 wegvallen door corona dan moet je die 10 weken opvangen binnen de resterende 16 weken.
opnieuw is het geen schuldvraag of wat dan ook. Het is gewoon corona
ook volgend schooljaar zal nog beïnvloed worden, vaccinaties zullen nog niet rond zijn tegen dan, en dan gaan we naar schooljaar nummer 3.

hoe je die weken opvangt is voer voor discussie, pllak er voor mijn part een extra coronajaar aan. Je moet wel aanvaarden dat geen enkel kind uit deze generatie de gehele leerstof op 6j zal kunnen verwerven en verwerken, lagere school of middelbaar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:catalyst
als er vd 32 lesweken een stuk of 10 wegvallen door corona dan moet je die 10 weken opvangen binnen de resterende 16 weken.
opnieuw is het geen schuldvraag of wat dan ook. Het is gewoon corona
ook volgend schooljaar zal nog beïnvloed worden, vaccinaties zullen nog niet rond zijn tegen dan, en dan gaan we naar schooljaar nummer 3.
Akkoord, maar het plan van aanpak moet vanuit het Ministerie komen, anders doet iedere school het op zijn manier en op wat gaat dat trekken? Dan is het gewoon weer kansrijk schooltje wel/kansarm schooltje niet. Er zijn ook gewoon extra middelen en tijd nodig, en die kunnen echt alleen maar komen van het Ministerie. Het is het Ministerie zelf die alle vormen van "fundraising" of wat dan ook aan banden heeft laten leggen zodat de gesubsidieerde scholen volledig afhankelijk zouden worden van haar.
1207 schreef:hoe je die weken opvangt is voer voor discussie, pllak er voor mijn part een extra coronajaar aan. Je moet wel aanvaarden dat geen enkel kind uit deze generatie de gehele leerstof op 6j zal kunnen verwerven en verwerken, lagere school of middelbaar.
Er zijn verschillende opties, een extra jaar, inschakelen + subsidieren van bijlesbureaus, een digitaal pakket, een deel van de leerstof schrappen, rest van dit schooljaar inhalen. Je kan ook zeggen dat "het is wat het is" en dat de leerachterstand van zodanige proportie is - waarmee ik niet zeg dat dat zo is - dat we het als maatschappij uiteindelijk moeten aanvaarden en ons daarop aanpassen, iets wat in andere landen ook gebeurt.

Momenteel is er echter GEEN plan. Niets, nul. "Maak dagge de eindtermen gegeven hebt" - iets wat ze altijd al hebben moeten doen. En wat me de achterstanden? "Figure it out" lijkt Weyts te zeggen. Tot grote frustratie van de leerkrachten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:...dat we het als maatschappij uiteindelijk moeten aanvaarden en ons daarop aanpassen, iets wat in andere landen ook gebeurt.
In andere landen trekken ze daar vele miljarden voor uit, wat ook nodig is (zie Nederland, 8,5 miljard)

Kinderen met lager opgeleide ouders hebben zich gedurende de coronacrisis op school minder ontwikkeld dan kinderen waarvan de ouders hoog opgeleid zijn. Tot die conclusie komt de Inspectie van het Onderwijs woensdag in de jaarlijkse Staat van het Onderwijs. De achterstand vergroot de kansenongelijkheid waar in het onderwijs al jaren sprake van is.

Het verschil tussen de ontwikkeling van kinderen was het grootst in de onderbouw van het basisonderwijs. In groep 4 behaalden leerlingen met lager opgeleide ouders op het gebied van rekenen en spelling slechts 85 procent van de groei die ze normaal doormaken. Bij kinderen met hoger opgeleide ouders was geen verschil te zien.

In de bovenbouw van het basisonderwijs stokte ook de leergroei van kinderen met hoger opgeleide ouders. Maar die daling van de ontwikkeling was groter bij leerlingen met lager opgeleide ouders.

De Onderwijsinspectie zag ook dat het inkomen van ouders een rol speelde bij de groei die kinderen op school doormaakten. Kinderen van wie de ouders een lager inkomen hadden, maakten minder leergroei door dan kinderen van ouders met een hoger inkomen.

Die verschillen waren ook te zien bij kinderen met een migratieachtergrond en leerlingen die dat niet hebben. De gevolgen van de coronacrisis waren het grootst voor leerlingen die niet in een westers land geboren zijn. Vergeleken met een normaal jaar maakten ze in groep 3 slechts 75 procent van de leergroei door. Voor leerlingen zonder migratieachtergrond was dat 89 procent.

Conclusie is sowieso dat "kansarme kinderen" het sluiten van de scholen cash betalen. Waar is de solidariteit tegenover hen als je maar blijft pleiten om scholen dicht te houden, om "anderen" te sparen van "mogelijke besmetting".
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Conclusie is sowieso dat "kansarme kinderen" het sluiten van de scholen cash betalen. Waar is de solidariteit tegenover hen als je maar blijft pleiten om scholen dicht te houden, om "anderen" te sparen van "mogelijke besmetting".
Hierboven heeft heist dan weer een grafiek gepost waarbij zogezegd bijna meer dan 1/2 leerlingen leerachterstand heeft in het secundair onderwijs. Dat kansarmoede een significant probleem is, da's een feit, maar het treft ook weer niet >50% van de bevolking. Het bewijst dus vooral dat er weer heel veel "gegoocheld" wordt met cijfers en grafiekjes, waarbij leerachterstand de achterbank moet nemen tov de agenda. Ook Weyts doet daar absoluut aan mee.

De grond van je betoog klopt volgens mij wel. Maar door de scholen open te houden, ZONDER plan om de leerachterstand weg te werken, help je niemand. De eindtermen moeten gegeven worden, er worden geen middelen/geld vrijgemaakt voor iets anders. Dus krijgen ze de eindtermen op hun zwakke fundament.

Gaan ze het allemaal snappen? Nee. Gaat dat ook de veronderstelde leerachterstand nog vergroten? Ja. Gaan de cijfers stijgen door de open scholen? Ja. Zouden ze dan weer gesloten kunnen worden? Ja. Gaat dat ook de veronderstelde leerachterstand nog vergroten? Ja.

Itt kansrijken kunnen hun ouders geen bijlesbureau betalen om het in te halen, maw: de school is de enige die het kan doen voor hen, en Weyts heeft geen plan (en nog altijd geen laptops voor de volgende sluiting). Door puur in te zetten op "open scholen" en "maak dagge de eindtermen geeft" los je geen veronderstelde leerachterstand op. Dat vereist een specifieke aanpak, en de scholen moeten er zelfs niet per se open voor zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
heist_175 schreef:
.
jij was nochtans 1 vd mensen die toen af is gekomen met een hoop gezever waarom dat zeker niet zou kunnen. ik herinner me het argument vd vakbond :)
Binnen de huidige CAO zal dat idd moeilijk worden, maar wat houdt de minister tegen om een initiatief te nemen?

Ik ben het eens met CCatalyst: met een initiatief van de minister en dus ook een budget (koken kost geld) zijn er wel wat mogelijkheden om de achterstand in te halen. Het zou hem sieren dat hij zijn weigering om de scholen blindweg te sluiten zou verderzetten in het weigeren om te accepteren dat kinderen 2021 verlaten met leerachterstand. Dat is een utopie, maar een utopie is alvast interessant om als target te nemen.
Het kan, er zijn periodes waarin leerkrachten én schoolgebouwen beschikbaar zijn, als het niet gebeurt is het dus een manifeste weigering om het initiatief te nemen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

In veel ons omringende landen duurt de zomervakantie zes weken, ipv onze twee volle maanden.

Zowel Weyts als de leerkrachten - die ook zeer bezorgd zijn over die achterstand - zouden daar al een mooie geste kunnen doen om een stukje van die achterstand in te lopen. Alleen - wie is er bereid om een stukje van die vier maand vakantie op te offeren ?

Een gewone werknemer heeft tenslotte gemiddeld ook een 120 dagen vakantie per jaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -2020-2021

https://schulferien.kfz-auskunft.de/sch ... _2021.html
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Een gewone werknemer heeft tenslotte gemiddeld ook een 120 dagen vakantie per jaar.l
Met zo'n onzin kan je een akkoord alvast vergeten :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ondertussen wachten we nog steeds op de forse daling na vier weken schoolsluiting. :lol: :lol:

Ik ga bij de Phil48 solliciteren :banana:
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Was natuurlijk sarcastisch bedoeld :-D

Daar wordt al jaren over gepraat, maar zal er terecht nooit komen. Onze leerkrachten moeten itt de buitenlandse immers tijdens hun vakanties ook lessen voorbereiden e.d.

Vandaar dat het niveau van het onderwijs in Nederland bijvoorbeeld erbarmelijk is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Zowel Weyts als de leerkrachten - die ook zeer bezorgd zijn over die achterstand - zouden daar al een mooie geste kunnen doen om een stukje van die achterstand in te lopen. Alleen - wie is er bereid om een stukje van die vier maand vakantie op te offeren ?
Niemand. Zoals ik al reageerde op 1207: leerkrachten en leerlingen moeten niet gestraft worden omdat Weyts er een potje van gemaakt heeft. Waarom zou je als Minister dan nog een goed onderwijsbeleid voeren, laat het ene na het andere proefballonetje op en als het misgaat ach de leerkrachten geven dan hun verlof wel af? Was ik een populist, ik zou schrijven dat Weyts eerst zelf maar eens z'n verlof afgeeft.

Dat wil niet zeggen dat het dan maar niet kan, maar het zal wel tijdens de "gewone schooluren" moeten zijn, en het vereist dus per definitie afstand doen van "maak dagge de eindtermen geeft". Dat betekent dat je een compromis moet maken, ik zie sommige leerkrachten die voorstellen om bepaalde leerstof te schrappen, leerstof die niet het meest relevant is vandaag de dag. Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar Weyts zal het moeten toestaan, want dan wijken we af van de eindtermen. En liefst snel.

Maar er is geen plan van Weyts. Er is niets, nochtans heeft hij al tijd genoeg gehad. De dagen tikken voorbij. De leerkrachten moeten weer verder bouwen op het zwakke fundament, hopen dat het niet instort. Ze "kunnen" de leerachterstand niet inhalen, schrijven ze in de krant. De veronderstelde leerachterstand wordt inderdaad amper ingehaald, in het beste geval blijft de achterstand statisch, als ze al niet verder toeneemt door het bouwen op zwakke fundamenten. En het risico is er terug dat de federales de scholen straks nog eens gaan moeten sluiten afh van wat de gevolgen zijn van de vele versoepelingen vandaag en straks. Het zal Weyts zijn die dan weer "leerachterstand!" zal roepen, de man die tegelijk geen enkel plan maakt om ze op te lossen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Alle vakken zoals LO, PO, godsdienst enzo kan toch even uitgesteld worden? Al die uren worden opgevuld met de vakken waar er mogelijks het meeste achterstand op zal gebeuren. Kort de zomervakantie met een week in maar dan eerder een studieweek met evaluatie en ik denk dat we dan al ver komen.

@catalyst

Dit moet wel opgelost geraken

Uit eigen onderzoek van het Katholiek Onderwijs is gebleken dat de leermotivatie in het secundair onderwijs heel sterk acheruitgaat. Boeve noemt die motivatie "elementair voor goed onderwijs". "Maar we krijgen ondertussen ook signalen van nog ergere problematieken, die zich uiten in psychologische problemen, eetstoornissen, aandachtsmoeilijkheden, conflicten thuis. Het zou goed zijn als we daar een diepgaande analyse over krijgen. Als de situatie echt zo ernstig is al men zegt, dan moeten we nog met meer nadruk vragen om alle leerlingen voltijds naar school te laten komen.”
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Alle vakken zoals LO, PO, godsdienst enzo kan toch even uitgesteld worden? Al die uren worden opgevuld met de vakken waar er mogelijks het meeste achterstand op zal gebeuren. Kort de zomervakantie met een week in maar dan eerder een studieweek met evaluatie en ik denk dat we dan al ver komen.
Dat is inderdaad waar bepaalde leerkrachten naar hintten. Het is weliswaar geen simpele discussie, godsdienst uitstellen is NJET voor het katholiek net. Maar het is wel mogelijk om iets uit te werken mits goede wil van iedereen. Het initiatief moet wel van boven komen, want dat is de enige persoon die de toestemming kan geven om van de eindtermen af te wijken. Als het nu al "no passeran, maak dagge de eindtermen geeft" is voor hem, dan heeft het geen zin om eraan te beginnen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:[en leerlingen moeten niet gestraft worden omdat Weyts er een potje van gemaakt heeft..
weyts kan er nochtans niets aan doen dat ge door corona een hoop lesweken kwijtspeelt.

dit gaat niet om straffen, dit gaat om aanpassen aan een veranderde situatie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:weyts kan er nochtans niets aan doen dat ge door corona een hoop lesweken kwijtspeelt.
Het is in zo'n toestand wel de taak van Weyts om de nodige keuzes te maken opdat de situatie het minst gevolgen heeft. Hij is de enige die kan beslissen waar geknipt mag worden. De leerkrachten mogen dat NIET, alhoewel ze uit noodzaak wel verplicht worden dat te doen want je kan geen tijd toveren. Dat heeft dan weer tot gevolg dat iedereen anders knipt, wat nog minder wenselijk is.

Met koppig "scholen zoveel mogelijk open smijten" (waardoor het risico op een nieuwe ingreep van de federales toeneemt), koppig geen computers willen bestellen, koppig de eindtermen op te dringen en koppig geen plan van aanpak te willen opstellen gaan we er niet raken. Dat is het potje dat hij maakt.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”