Mijn pa stuurde volgende mail door .
de link gaat naar een google.docs pagina en de afzender is
[email protected]
Resultaat belastingen aangifte
Geache heer/mevrouw,
Er is een nieuw bericht in uw Mijn Burgerprofiel, omtrent uw teruggave van €970,95
Met het kenmerk: EB7593948ZNM. Mogelijk moet u naar aanleiding van dit bericht actie ondernemen. U kunt via de onderstaande link het bericht openen om uw teruggave te ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Financiële Overheidsdienst Financiën
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
mail van Vlaamse Overheid
- silentkiller
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Inderdaad, heb dezelfde mail een paar dagen geleden ook gekregen.
Ik stuur phising mails altijd door naar [email protected] (een initiatief van de overheid)
Ik stuur phising mails altijd door naar [email protected] (een initiatief van de overheid)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Mijn ouders hebben ook iets gelijkaardigs gekregen, phising maar wel een verdomd realistische layout.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik heb onlangs nog phishing gekregen dat leek op een deurwaarders brief. Was enorm goed nagemaakt.
Was vermoedelijk zeer gerichte phishing, want het bevatte mijn naam en adres gegevens en de gebruikte deurwaarder was er een waar ik in het verleden al ‘contact’ mee had gehad.
Dus ja ... gegevens liggen ergens op straat, ik vermoed via allekabels of zelfs een lek bij die deurwaarder zelf.
Was vermoedelijk zeer gerichte phishing, want het bevatte mijn naam en adres gegevens en de gebruikte deurwaarder was er een waar ik in het verleden al ‘contact’ mee had gehad.
Dus ja ... gegevens liggen ergens op straat, ik vermoed via allekabels of zelfs een lek bij die deurwaarder zelf.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Indeed. Scam.
Duidelijke elementen die dat aangeven;
- domeinnaam afzender. Is niet eens .be Zo goed als alles van Vlaanderen zal komen van een vlaanderen.be
- een burgerprofiel-mail gaat niet inhoudelijke informatie geven. Enkel dat er een bericht is in het bugerprofiel en ...denk ik ... van welke dienst/administratie.
- afsluiting 'Financiële Overheidsdienst Financiën' ; duidelijke een mislukte poging om te schrijven 'Federale Overheidsdienst Financiën' , wat belachelijk is omdat je juist tracht wijs te maken dat het van de Vlaamse overheid komt. Er zou dan Vlaamse belastingdienst moeten staan, VLABEL.
Aanvulling;
Trouwens, VLABEL is een eiland op zich binnen de Vlaamse overheid. Die willen alles alleen doen en op hun manier. Die werken niet samen met het burgerprofiel. Die hebben hun eigen belastingportaal.
Duidelijke elementen die dat aangeven;
- domeinnaam afzender. Is niet eens .be Zo goed als alles van Vlaanderen zal komen van een vlaanderen.be
- een burgerprofiel-mail gaat niet inhoudelijke informatie geven. Enkel dat er een bericht is in het bugerprofiel en ...denk ik ... van welke dienst/administratie.
- afsluiting 'Financiële Overheidsdienst Financiën' ; duidelijke een mislukte poging om te schrijven 'Federale Overheidsdienst Financiën' , wat belachelijk is omdat je juist tracht wijs te maken dat het van de Vlaamse overheid komt. Er zou dan Vlaamse belastingdienst moeten staan, VLABEL.
Aanvulling;
Trouwens, VLABEL is een eiland op zich binnen de Vlaamse overheid. Die willen alles alleen doen en op hun manier. Die werken niet samen met het burgerprofiel. Die hebben hun eigen belastingportaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
banken en overheden communiceren NIET per mail of telefonisch, doen ze dat wel is het aan hen om aan te tonen dat het geen phishing of poging tot oplichting is.Joe de Mannen schreef:Mijn ouders hebben ook iets gelijkaardigs gekregen, phising maar wel een verdomd realistische layout.
J.
krijg je natuurlijk de situatie dat ik, zeker na dat verhaal dat telefoonnummers vervalst kunnen worden, ook een telefoontje vd contactrating als poging tot oplichting beschouw. geen idee of ik plots niet met iemand in nieuw-zeeland bel en internationale belkosten aangesmeerd krijg
en ja
het is FOD financiën
een email op .nl is onnozel
mijn burgerprofiel? gebruik dan tenminste de naam van een portaal dat bestaat.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
@1207 Burgerprofiel bestaat hoor!
https://burgerprofiel.vlaanderen.be/
Is nog vrij nieuw en nog volop in ontwikkeling. Het is niet zoals de federale ebox ( https://myebox.be/nl - dom van de federale om dat niet op een fgov.be of belgium.be te zetten ) iets dat je moet activeren. Het is er gewoon.
Het is een interfase om informatie van diverse andere diensten te raadplegen. Je kunt zoals bij Doccle burgerprofiel koppelen aan de federale ebox zodat die informatie van dat systeem ook beschikbaar is via het burgerprofiel. En je kunt e-mailnotificatie inschakelen indien er nieuwe informatie beschikbaar komt per agentschap dat gebruik maakt van het burgerprofiel. De administraties zelf moeten er voor kiezen om in te stappen in dat platform.
Het staat nu erg in de kijker omdat als er een uitnodiging voor de covid-19 vaccinatie bestaat dan staat die ook in je burgerprofiel. Er gaat ook een papieren brief met de post. En indien de federale ebox actief staat duikt die ook daar op. Maar steeds ook in het burgerprofiel, bij iedereen die woont in het Vlaams gewest.
https://burgerprofiel.vlaanderen.be/
Is nog vrij nieuw en nog volop in ontwikkeling. Het is niet zoals de federale ebox ( https://myebox.be/nl - dom van de federale om dat niet op een fgov.be of belgium.be te zetten ) iets dat je moet activeren. Het is er gewoon.
Het is een interfase om informatie van diverse andere diensten te raadplegen. Je kunt zoals bij Doccle burgerprofiel koppelen aan de federale ebox zodat die informatie van dat systeem ook beschikbaar is via het burgerprofiel. En je kunt e-mailnotificatie inschakelen indien er nieuwe informatie beschikbaar komt per agentschap dat gebruik maakt van het burgerprofiel. De administraties zelf moeten er voor kiezen om in te stappen in dat platform.
Het staat nu erg in de kijker omdat als er een uitnodiging voor de covid-19 vaccinatie bestaat dan staat die ook in je burgerprofiel. Er gaat ook een papieren brief met de post. En indien de federale ebox actief staat duikt die ook daar op. Maar steeds ook in het burgerprofiel, bij iedereen die woont in het Vlaams gewest.