mail van Vlaamse Overheid

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Mijn pa stuurde volgende mail door .

de link gaat naar een google.docs pagina en de afzender is

[email protected]


Resultaat belastingen aangifte


Geache heer/mevrouw,

 Er is een nieuw bericht in uw Mijn Burgerprofiel, omtrent uw teruggave van €970,95

Met het kenmerk: EB7593948ZNM. Mogelijk moet u naar aanleiding van dit bericht actie ondernemen. U kunt via de onderstaande link het bericht openen om uw teruggave te ontvangen.



Met vriendelijke groet,  

Financiële Overheidsdienst Financiën


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Phishing.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Inderdaad, heb dezelfde mail een paar dagen geleden ook gekregen.

Ik stuur phising mails altijd door naar [email protected] (een initiatief van de overheid)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Mijn ouders hebben ook iets gelijkaardigs gekregen, phising maar wel een verdomd realistische layout.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik heb onlangs nog phishing gekregen dat leek op een deurwaarders brief. Was enorm goed nagemaakt.

Was vermoedelijk zeer gerichte phishing, want het bevatte mijn naam en adres gegevens en de gebruikte deurwaarder was er een waar ik in het verleden al ‘contact’ mee had gehad.

Dus ja ... gegevens liggen ergens op straat, ik vermoed via allekabels of zelfs een lek bij die deurwaarder zelf.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Indeed. Scam.

Duidelijke elementen die dat aangeven;
- domeinnaam afzender. Is niet eens .be Zo goed als alles van Vlaanderen zal komen van een vlaanderen.be
- een burgerprofiel-mail gaat niet inhoudelijke informatie geven. Enkel dat er een bericht is in het bugerprofiel en ...denk ik ... van welke dienst/administratie.
- afsluiting 'Financiële Overheidsdienst Financiën' ; duidelijke een mislukte poging om te schrijven 'Federale Overheidsdienst Financiën' , wat belachelijk is omdat je juist tracht wijs te maken dat het van de Vlaamse overheid komt. Er zou dan Vlaamse belastingdienst moeten staan, VLABEL.

Aanvulling;
Trouwens, VLABEL is een eiland op zich binnen de Vlaamse overheid. Die willen alles alleen doen en op hun manier. Die werken niet samen met het burgerprofiel. Die hebben hun eigen belastingportaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bartman schreef:[email protected]
(...)
Financiële Overheidsdienst Financiën
NL > FOD
:banana:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Joe de Mannen schreef:Mijn ouders hebben ook iets gelijkaardigs gekregen, phising maar wel een verdomd realistische layout.
J.
banken en overheden communiceren NIET per mail of telefonisch, doen ze dat wel is het aan hen om aan te tonen dat het geen phishing of poging tot oplichting is.

krijg je natuurlijk de situatie dat ik, zeker na dat verhaal dat telefoonnummers vervalst kunnen worden, ook een telefoontje vd contactrating als poging tot oplichting beschouw. geen idee of ik plots niet met iemand in nieuw-zeeland bel en internationale belkosten aangesmeerd krijg

en ja
het is FOD financiën
een email op .nl is onnozel
mijn burgerprofiel? gebruik dan tenminste de naam van een portaal dat bestaat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nog vergeten
bartman schreef: Financiële Overheidsdienst Financiën
FOD = Federale Overheidsdienst

Toch nog werk aan :)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

@1207 Burgerprofiel bestaat hoor!
https://burgerprofiel.vlaanderen.be/

Is nog vrij nieuw en nog volop in ontwikkeling. Het is niet zoals de federale ebox ( https://myebox.be/nl - dom van de federale om dat niet op een fgov.be of belgium.be te zetten ) iets dat je moet activeren. Het is er gewoon.

Het is een interfase om informatie van diverse andere diensten te raadplegen. Je kunt zoals bij Doccle burgerprofiel koppelen aan de federale ebox zodat die informatie van dat systeem ook beschikbaar is via het burgerprofiel. En je kunt e-mailnotificatie inschakelen indien er nieuwe informatie beschikbaar komt per agentschap dat gebruik maakt van het burgerprofiel. De administraties zelf moeten er voor kiezen om in te stappen in dat platform.

Het staat nu erg in de kijker omdat als er een uitnodiging voor de covid-19 vaccinatie bestaat dan staat die ook in je burgerprofiel. Er gaat ook een papieren brief met de post. En indien de federale ebox actief staat duikt die ook daar op. Maar steeds ook in het burgerprofiel, bij iedereen die woont in het Vlaams gewest.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”