1207 schreef:men verstrengd 4 weken geleden
Bijna 3 weken geleden bedoel je. 4 weken, dat is altijd hoeveel tijd deze soort verstrengingen nodig hadden in andere EU-landen om een forse daling van de cijfers te gaan genereren. Ons land volgt momenteel exact de curves van de andere landen die het ons voorgedaan hebben. Daarom mijn pleidooi van eerder deze week om de maatregelen verder aan te houden, anders is alles voor niets geweest. Helaas.
Ik weet echt niet op wat men zich baseerde om te veronderstellen dat het na 2 weken al fors zou gaan dalen, maar in ieder geval niet op de wetenschap.
1207 schreef:er verandert geen jota dus gaan we versoepelen omdat alles onder controle is?
Dat klopt niet, de virologen zijn unaniem dat ze resultaat leveren, en de cijfers tonen dat ook aan. Dankzij de maatregelen liggen de pieken van de (FWIW)
besmettingen (-19%) en
ziekenhuisopnames (-7%) achter ons. En er is nog meer goed nieuws, vanaf vandaag neemt ook de
ziekenhuisbezetting voor het eerst weer af (-4%) en de stijging van de (FWIW)
positiviteitsratio begint ook te vertragen! De maatregelen werken, de juiste evolutie is ingezet, en ze is nu aan het versnellen. Jammer genoeg zal ons gedrag vanaf maandag weer de verkeerde richting uitgaan, wat even later dan hetzelfde zal doen met de cijfers.
Er zit dus een grote flaw in hun theorie, dit is gewoon niet "voorzichtig" versoepelen. Als je het aan VDB zelf vraagt zegt hij dat ook met zoveel woorden, ze nemen een groot risico. De verantwoording voor hun aanpak is eigenlijk helemaal niet meer gebouwd op de cijfers, maar enkel nog op de vaccineringen. En dan nog niet op hoe het werkelijk gaat daarmee, maar wel op hoe het zou moeten gaan. Als er nog maar 1 kink in de kabel komt, valt heel hun overambitieuze plan in duigen. Zoals je van onervaren carrierepolitici zou verwachten, hebben ze daar geen enkele ruimte voor voorzien. Ik kan me geen enkel ander land inbeelden dat met deze strategie gewerkt heeft.
1207 schreef:is de treinmaatregel nog geldig vraag ik me net af
Ja, tot en met zondag. En dan nog eens het volgende weekend. Dan is het gedaan. Omwille van het lage aantal verplaatsingen naar de kust door het kille weer zal ze de hele paasvakantie niet nodig geweest zijn.
Er zullen maandag-vrijdag door de open scholen - waardoor de ouders ook weer de vrije keuze krijgen om naar hun telewerkjob te gaan - veel meer volk op de treinen zitten dan nu het geval is. Maar dan geldt de regel NIET. Begrijpe wie begrijpen kan. Blijkbaar is elkaar besmetten op de trein geen probleem zolang het maar als onderdeel van een school- of woon/werkverplaatsing is.