Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:
1207 schreef: dus blijf bij vage bewoordingen zodat je kunt suggereren dat de risico's tussen corona en een vaccin zeker even hoog zijn
Ik schrijf toch helemaal niet dat de risico's even hoog zijn ? Ik schrijf dat de risico's nihil zijn,.
voor allebei dus ongeveer even nihil volgens u? :)

maakt niet uit
nu op de persconferentie zullen ze heel dapper drempelwaarden voorstellen om die dan binnen 14 dagen straal te negeren, te verwerpen of er een hele uitleg aan te geven, nog eens 14 dagen later moogt ge op uw stappen terug komen.

we hebben net halvelings verstrengd, iets wat er op moet lijken, en na 3 weken is het nog altijd even dramatisch. de conclusie is om een heel versoepelingsplan voor te stellen onder de bijzonder mooie formulering "als de cijfers het toelaten".

ik kan me niet voorstellen dat ze in de ziekenhuizen blij zijn,
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nee, niet even nihil, maar dat maakt ook niet veel uit...het eerste risico heeft niks te maken met het tweede risico.
Ik heb bijvoorbeeld meer kans om zelfmoord te plegen dan te overlijden aan corona... Appelen <-> Peren
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Regio's:
Jambon: ik ben blij dat we de scholen een week eerder gesloten hebben, paaspauze was noodzakelijk, steunmaatregelen horeca blijven allemaal lopen als de terrassen open gaan, vrijdag over 8 dagen doen we nog een extra overlegcomité waarop we nog extra versoepelingen gaan vragen.
De Croo: als ik daarpas gezegd heb dat we de terrassen pas gaan openen op 8 december, dan bedoelde ik 8 mei he, het is niet de bedoeling van de terrassen te openen op 8 december
Di Rupo: is de voorzichtigste van allemaal, dringt aan op meer controles op het naleven van de maatregelen
Vervoort: we gaan dat nog wel zien of we de avondklok in Brussel gaan afschaffen
Paasch: Die Restaurants müssen schnell öffnen

VDB:
Vaccins Johnson&Johnson worden voorlopig niet meer gezet. Dat is niet erg, ze zijn maar een klein onderdeel van onze campagne.
We hebben de EU gevraagd om de voordelen van de verschillende vaccins en de risico's in kaart te brengen, zodat we weten wat we best doen met AstraZeneca
We moeten rekenen op de burgers, ze moeten volhouden en solidair zijn, iedereen moet inspanningen doen

Persvragen:
Wat met de burgemeesters die de terrassen op 1 mei open gaan?
=> De Croo: ze wilden gewoon maar een duidelijke datum hebben, en voila het zal 8 mei zijn en niet 1 mei.
Gaat u optreden als ze de terrassen toch openen op 1 mei
=> De Croo: ik ga ervan uit dat ze solidair gaan zijn
Wat is de zekerheid dat de versoepelingsdata niet uitgesteld zullen worden?
=> De Croo: we binden ons er niet op vast, we volgen de cijfers van de ziekenhuizen op
Op wat baseren jullie zich eigenlijk om beslissingen te nemen?
(VDB stapt plots op en gaat weg)
=> De Croo: op de wetenschap
Wat is de zekerheid dat de versoepeling van 26 april niet uitgesteld zullen worden?
=> De Croo: het zijn dan geen versoepelingen dan he, het is dan gewoon het einde van de paaspauze, dat gaat sowieso door. We versoepelen pas op 8 mei.
Gaan we extra vrijheden geven aan mensen die gevaccineerd zijn?
=> De Croo: we gaan geen maatschappij van 2 snelheden creëren, het is niet omdat 2 grootouders volledig gevaccineerd zijn dat ze dan hun kleinkinderen zouden mogen vastpakken, wij gaan wel zeggen wanneer dat mag
Wat als de ziekenhuiscijfers terug gaan stijgen?
=> De Croo: ik heb geen glazen bol, we hebben alle indicaties dat de cijfers op 8 mei beter gaan zijn, we zitten over de piek
Mogen vluchten naar Brazilië nog door gaan?
=> De Croo: ja, maar geen niet-essentiele reizen want dat is buiten de EU
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 apr 2021, 18:06, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Als wij, als uppies met de ons beschikbaar gestelde data, al weken geleden tot die conclusie kwamen, dan moeten die virologen - met betere data - toch ook geweten hebben dat de paaspauze een slag in het water ging zijn?
Nee, virologen komen niet tot die conclusie (dat er geen bron is verbaast me niet)
O, toch wel, onze opperhoofd viroloog Marc Van Ranst zegt dit duidelijk in de krant van vandaag, maar nog niet met zoveel woorden.

Dat de paaspauze een maat voor niks lijkt te zijn geweest, wil Van Ranst niet met zoveel woorden hebben gezegd. “We weten natuurlijk niet wat de cijfers zouden zijn geweest, als er geen paaspauze was ingelast. Maar de bedoeling was om snel naar beneden te gaan en dat is niet ongelooflijk goed gelukt.

Dus forse daling wat de bedoeling was met de maatregelen zijn niet gelukt en de scholen zijn straks al bijna een maand dicht.
En de scholen dicht is een maatregel waarvan we weten dat hij 100% gevolgd geweest is.
En die heeft dus weeral niks bijgebracht, wat we uiteraard op voorhand al wisten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:Maar de bedoeling was om snel naar beneden te gaan en dat is niet ongelooflijk goed gelukt.[/b]
Inderdaad, het is niet zo snel gelopen zoals zij gehoopt hadden, het virus beslist daar uiteindelijk over, maar de stijging is er wel uit in de ziekenhuisopnames. Zoals Facon zegt: hadden we de pauze niet gedaan, dan zouden de cijfers nu hoger gelegen hebben. Waarop ze zich baseren om na 2 weken al een forse daling te willen zien weet ik niet meteen, in andere EU-landen duurde het altijd 4 weken, en we volgen momenteel perfect hun grafieken. We weten ook niet waar we vandaag gestaan zouden hebben als Weyts niet zo lastig deed en we de scholen een week eerder konden sluiten. Enfin, we gaan dat volgende week dan wel weten.

Daarbij, als het wel sneller naar beneden gegaan was zou je weer gezegd hebben dat dat niet aan de sluiting van de scholen gelegen kan hebben, incubatieperiode dit en dat.
1207
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Nee, niet even nihil, maar dat maakt ook niet veel uit...het eerste risico heeft niks te maken met het tweede risico.
uiteraard heeft het risico om aan corona te sterven totaal niets te maken met de neveneffecten van een vaccin tegen corona :)
de risico's zijn tenslotte zelfs even nihil volgens u.
het ene is 1 op 100 en het 2e is 1 op x miljoen (waarschijnlijk zelfs ngo veel kleiner omdat ge een ventje zijt :))

soit, ik geef u gelijk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

De eerste kritiek komt binnen.

Van Ranst: Dat zijn nu toch wel heel veel versoepelingen in 1 keer. Er mag echt niets fout gaan of men zal van het plan weer mogen afwijken, een gevaarlijk spelletje. Dat 2de knuffelcontact kan een enorme slechte impact hebben, we waren nochtans overeengekomen dat dat pas in juni zou komen. Ze hebben dat blijkbaar naar voren geschoven toen wij weg waren. We hadden ook afgesproken dat we niet zouden versoepelen zolang IC niet duurzaam onder 500 ging en dat cijfer hebben ze ook geschrapt, er is nu geen concreet cijfer meer.
Zorgnet-Icuro: die versoepelingen gaan toch veel te snel? En waarom spreken ze over versoepelingen met de huidige cijfers? Ze gaan straks toch weer op de rem moeten gaan staan. 8 mei is niet realistisch en dan gaan de mensen nog meer gedemotiveerd raken.
Zorgsector: onze bezorgdheden werden door het overlegcomite volledig genegeerd
Erika Vlieghe: ik snap dit niet meer, ik ben bezorgd over hoe dit af gaat aflopen
Unizo/NSZ: ze hebben met geen woord gerept over fitnesszalen, zijn ze dat vergeten?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Nogmaals dat is puur theorie. In praktijk kan je niet buiten overleg en krijg je dus onderhandelingen... met een virus.
Is niet waar he, onze enige succesvolle aanpak van een golf tot op vandaag werd volledig door de Veiligheidsraad beslist. De regio's waarin daarbij betrokken, maar Wilmes kon toen gewoon zeggen "het is zo en niet anders, tant pis als je niet akkoord gaat," waardoor ze de daadkracht kon tonen die vereist is als je met een virus geconfronteerd wordt, en niet per se veel moest toegeven, laat staan dat ze iets moest toegeven. Dat waren de tijden van "niets dan lof voor Belgische aanpak".

De Croo heeft nooit echt in de privé gewerkt, dus een typische uitspraak uit de privésector - "Never change a winning team" - daar had hij nog nooit van gehoord. De tweede golf, dramatisch qua aanpak, was dan ook de eerste die naar het Overlegcomité verwezen werd. Toen werd het opleggen inderdaad vervangen door onderhandelen, met de anderen én met het virus. Als ik zie wat er daar zojuist allemaal beslist is, lijkt het dat er daar nog steeds geen enkele les uit getrokken is.
Dat was geen volwaardige regering en Wilmes is dan ook grotendeels uitgespeeld.

Ook toen werd er onderhandeld met het virus want scholen moesten open blijven. Eigenlijk is die periode uniek omdat iedereen toen werkelijk verrast werd door de omvang van dit probleem. Nu gaat men veel meer kijken wat anderen doen en spelen de pressiegroepen ook weer mee, zelfs via de politiek.

Soit, ik vind de aanpak niet zo geweldig en eigenlijk in geen enkel land. Weet je nog dat men hier zat te roepen om Zweden te volgen?

Een virus onderhandelt niet. Harde lockdown zo vroeg mogelijk zodat je deze ook zo kort mogelijk kan houden. Men heeft steeds pogen bepaalde sectoren te sparen en dus onderhandeld met iets dat niet onderhandelt. Resultaat: Fail.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De burgemeester van Knokke-Heist Piet De Groote reageert ontgoocheld op de beslissing van het Overlegcomité om de opening van de terrassen een week uit te stellen. “Ik schat dat er momenteel zo’n 50.000 tweedeverblijvers aanwezig zijn. De terrassen en strandbars zouden mee zorgen voor de spreiding van die mensen”, zegt hij.

2de verblijvers dus dan nog zonder de toeristen gerekend :bang:
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Leren die nu echt niks? Dit doet me zo hard denken aan de laatste daden van de Wilmes... Nog es goed versoepelen om dan weldra de riem compleet te moeten aanhalen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Dat was geen volwaardige regering en Wilmes is dan ook grotendeels uitgespeeld.
Doet dat er toe? Het is het resultaat dat telt. Een regering presteert doorgaans beter in lopende zaken want ze hebben veel minder op hun bord, zaken als postjes komen er dan al niet meer aan te pas, een bron van conflict minder.
Dizzy schreef:Ook toen werd er onderhandeld met het virus want scholen moesten open blijven.
:???:
Dizzy schreef:Eigenlijk is die periode uniek omdat iedereen toen werkelijk verrast werd door de omvang van dit probleem. Nu gaat men veel meer kijken wat anderen doen en spelen de pressiegroepen ook weer mee, zelfs via de politiek.
Dat klopt, dus het gevecht in de media zal des te smeriger zijn. Maar dat zijn carrierepoliticiproblemen, niet die van ons. Het belet ook niet de werking van de Veiligheidsraad, het enige verschil is dat men niet meer zal moeten stemmen voor waar men niet akkoord mee gaat.
Dizzy schreef:Soit, ik vind de aanpak niet zo geweldig en eigenlijk in geen enkel land. Weet je nog dat men hier zat te roepen om Zweden te volgen?
Ik niet :-)
Dizzy schreef:Een virus onderhandelt niet. Harde lockdown zo vroeg mogelijk zodat je deze ook zo kort mogelijk kan houden. Men heeft steeds pogen bepaalde sectoren te sparen en dus onderhandeld met iets dat niet onderhandelt. Resultaat: Fail.
Men heeft dat vandaag nu nog maar eens geprobeerd, en het resultaat zal inderdaad nog maar eens hetzelfde zijn. Wat was waanzin ook alweer? Steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 apr 2021, 19:07, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Soit, ik vind de aanpak niet zo geweldig en eigenlijk in geen enkel land. Weet je nog dat men hier zat te roepen om Zweden te volgen?
Dat had men idd beter gedaan.. alsof Zweden veel slechtere cijfers voorlegt dan Belgie :bang: :bang: :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Men heeft dat vandaag nu nog maar eens geprobeerd, en het resultaat zal inderdaad nog maar eens hetzelfde zijn. Wat was waanzin ook alweer? Steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten?
Ze spelen gewoon goochelpolitiek. Even dit testen en als het niet werkt dan maar wat anders proberen. Die taktiek werkte een jaar geleden maar nu toch niet meer? :nono:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik kijk er al naar uit
Bijlagen
IMG-20210413-WA0000.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Jean-Marie Dedecker doet niet mee aan een "compromis Belge" en opent z'n terrassen op 1 mei ipv 8 mei. Hij zal zijn politiekorps verbieden om te verbaliseren op de terrassen.

Juridisch is het tweede een groter probleem dan het eerste.
boonpwnz schreef: Ze spelen gewoon goochelpolitiek. Even dit testen en als het niet werkt dan maar wat anders proberen. Die taktiek werkte een jaar geleden maar nu toch niet meer? :nono:
Men weet wat men moet doen, maar men wil/durft het niet. Dus dan maar goochelen, misschien lukt het met iets anders wel!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Dat is het gewoon

Ik denk trouwens dat Jean-Marie dedecker niet de enigste burgemeester zal zijn.
Knokke-Heist zal volgen aangezien ze in KH het meeste tweedeverblijvers hebben van heel de kust.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Want een 2de verblijver moet toch ergens naar het toilet hé :bang:

945 mensen op ic - sinds november niet meer zo hoog. Maar De Croo verwacht binben 2 weken een kentering :lol:
Laatst gewijzigd door phil48 14 apr 2021, 19:20, in totaal 2 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster

alles draait om woorden
70% gevaccineerd klopt al niet, ze mikken op half gevaccineerd (1 spuit)
zitten we neit aan 70% zullen wel op weg zijn naar 70%
over ziekenhuisopnames wordt niet gepraat. Die moetne verbeteren, de paaspauze diende om alles onder controle te houden.

dus is het wachten tot het exponentieel ontploft zoals in september/oktober
hopelijk zit ik ernaast

ff gekeken
wilmes versoepelde met 1000 besmettingen en een tiental doden per dag
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

CCatalyst schreef:Jean-Marie Dedecker doet niet mee aan een "compromis Belge" en opent z'n terrassen op 1 mei ipv 8 mei. Hij zal zijn politiekorps verbieden om te verbaliseren op de terrassen.
Ik heb niks van dat alles gelezen. Ik heb wel gelezen dat hij 1 mei in beraad houdt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Jean-Marie Dedecker doet niet mee aan een "compromis Belge" en opent z'n terrassen op 1 mei ipv 8 mei. Hij zal zijn politiekorps verbieden om te verbaliseren op de terrassen.

Juridisch is het tweede een groter probleem dan het eerste.
Die kerel praat de straat maar na en is wars van elk redelijk argument. Hij zal veel volk trekken naar zijn kustgemeente en het kan hem duidelijk geen bal schelen wie daardoor ziek wordt of sterft. Met zo'n politici heb je geen terroristen meer nodig :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Inderdaad, het is niet zo snel gelopen zoals zij gehoopt hadden, het virus beslist daar uiteindelijk over, maar de stijging is er wel uit in de ziekenhuisopnames. Zoals Facon zegt: hadden we de pauze niet gedaan, dan zouden de cijfers nu hoger gelegen hebben. Waarop ze zich baseren om na 2 weken al een forse daling te willen zien weet ik niet meteen, in andere EU-landen duurde het altijd 4 weken, en we volgen momenteel perfect hun grafieken.
Scholen zijn al drie weken dicht, besmettingen bij schoolgaande jeugd boomen...
Vaccinaties 70+ beginnen hun effect te krijgen.
Logisch dat de ziekenhuisopnames stagneren ...

Dus volgende week forse daling voorspelt de catalyst
Tot nu toe nougatbollen daling buiten diegene die al ingezet was voor de scholen gesloten werden.
We zullen het zien volgende week ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Daarstraks VRT journaal bekeken en De Croo legt verantwoordelijkheid bij de burger die die opneemt :bang: :bang: :bang: Zo is inderdaad gebleken in den bos en het voorbije weekend met nog enkele lockdown parties. Dus opnieuw puur platte en dwaze electorale klap. Dus het opportunisme op zijn platst. Wat dit betreft, niets nieuws onder de zon.

Mijn prognose, zeker gezien het opgeheven reisverbod, is in mei versoepelingen, juni en juli en augustus toename besmettingen met ja in september terug "krik krak".

Beroep doen op verantwoordelijkheidszin en gezond verstand van het volk is gelijk aan zoeken naar een speld in het Himalaya gebergte.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Daarstraks VRT journaal bekeken en De Croo legt verantwoordelijkheid bij de burger die die opneemt
Het moet wel he want de politici (sommige althans) gaan hun verantwoordelijkheid alvast niet opnemen. Niet dat ze ooit al eens gedaan hebben, op Wilmes en VDB af en toe eens na misschien.

Men kan dan straks de burger nog eens de schuld geven als het misloopt. Rinse and repeat van eerder dus.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Deze krak zal dan voor veel bedrijven de krak teveel zijn. Horeca is maanden dicht geweest, gaan ze dat dan later nog eens overdoen? Bter een lockdown eind vorig jaar geweest voor iedereen. Dan was er nu meer mogelijk met betere cijfers EN motivatie. Nu is het allemaal negatief, behalve dat ze nu alles gaan open gooien onder druk. Zucht.

Dit is pure waanzin. Maar ik trek het me eerlijk gezegd niet zo veel meer aan, toch niet zoals eind vorig jaar. Ze doen daar toch hun eigen zin in Brussel en hebben absoluut geen ballen aan hun lijf. Dit kan toch nooit goed aflopen? De komende weken een zwaar verkeersongeval? Dan hoop ik dat er nog plaats en personeel is op de spoeddienst. Droom zacht.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

cadsite schreef: Zever in pakskes é. Dat doe je altijd al. Nu zijn er mensen met een klein inkomen die zomaar 30% door de neus geboord zien. Doen die roepers dan ook een extra duid in het zakje?
Je reageert furieus op mijn eerste zin en ik merk toch wel een zekere frustratie. Ik ga helemaal niet tegen je uitspraken in, integendeel zelfs. Alleen wijs ik op een reeds goed functionerend sociaal vangnet, dat weliswaar onder serieuze bedreiging zit.

De SZ, dat is een gevolg van het sociaal pact uit 1944 uit de vorige eeuw. Zonder ons sociaal vangnet hadden ze 100% door de neus geboord gezien. En je doet alsof dat allemaal maar zo vanzelfsprekend is omdat we dat al altijd doen? Dat noemt men solidariteit voor wanneer het nodig is. Collectief loon dus. Alleen wil niet iedereen bijdragen en zitten er vetzakken met hun tengels in de potten waardoor mensen, leerkrachten bijvoorbeeld die zelfs nog niet aan de les zijn begonnen :roll: met niks naar huis gestuurd worden.
Dus ik denk niet dat je mijn volledig betoog gelezen hebt en eigenlijk op een bondgenoot zit af te geven. Lees nog eens heel goed waar ik tegen in ga en ook welke leerkracht die ik steun?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Pengu schreef:Deze krak zal dan voor veel bedrijven de krak teveel zijn. Horeca is maanden dicht geweest, gaan ze dat dan later nog eens overdoen? Bter een lockdown eind vorig jaar geweest voor iedereen. Dan was er nu meer mogelijk met betere cijfers EN motivatie. Nu is het allemaal negatief, behalve dat ze nu alles gaan open gooien onder druk. Zucht.

Dit is pure waanzin. Maar ik trek het me eerlijk gezegd niet zo veel meer aan, toch niet zoals eind vorig jaar. Ze doen daar toch hun eigen zin in Brussel en hebben absoluut geen ballen aan hun lijf. Dit kan toch nooit goed aflopen? De komende weken een zwaar verkeersongeval? Dan hoop ik dat er nog plaats en personeel is op de spoeddienst. Droom zacht.
Nog plaats op IC ... Forget it. Bij ons in het ziekenhuis alvast bomvol IZ. Ik heb een kennis met een hersentumor met zeker blijvend letsel na de ingreep en zonder garantie dat alles kan verwijder worden. Twee weken geleden is de maligniteit vastgesteld.

Vorige week donderdag ging de ingreep door. Iedereen met de billen op mekaar genepen langs de ene kant en langs de andere kant opluchting want een ingreep en nadien chemo of bestraling is zijn enige kans nog. Resultaat: woensdag tel. van de arts himself. Alles wordt een weekje opgeschoven. Voor dat gezin met 2 kinderen verging de wereld.

Maar geen probleem: met het goed weer in mei kan de NMBS zijn capaciteit nog opdrijven, en parties buiten met 8 of 10 worden er met 80 of 100 op een afgelegen plek. En dan het weekend nadien allemaal terug naar het werk ...

Laat de volgende golven maar komen ... En men snapt maar niet dat "de korte pijn" beter is dan na 4 weken opnieuw te versoepelen met een bevolking zonder voldoende discipline. Het is bijna een Pavlov-reflex: zon, koers naar overvolle treinen en in mekaars rug duwen op de dijk. Lekker gezellig ...
En dan nog voldoende leden van de club beneveld door alcohol en laat de stoelen maar in het rond zwieren.

De politiek heeft hier een verpletterende verantwoordelijkheid maar het volk kan nog (in theorie althans) nog altijd meer gezond verstand hebben en verantwoordelijkheidszin dan die bende die het land "leidt", alleen ... "this is Belgium".
Weerom hetzelfde als vorig jaar: het is niet omdat een cafehouder zijn tafels op 20 cm van mekaar zet om maximale capaciteit op zijn terras te kunnen bedienen, dat we ook effectief op mekaars schoot moeten gaan zitten. Maar tja, dat op zich is voor velen al een brug te ver ...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Met totale verstomming heb ik gisteren het nieuws aanhoort. En volgens de krokodil is nog enkel de bevolking op de intensieve een bepalende factor om te versoepelen. Ik heb er geen woorden meer voor.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hospitalisaties en ICU's stijgen, maar we gaan versoepelen omdat de horeca pintjes wil schenken en natuurlijk tegelijkertijd ook nog manna van de overheid wil blijven krijgen.
:bang:

Gelukkig was er de paaspauze :lol: :lol:
waarbij iedereen op de trein naar de kust elkaar mocht aflikken,
kinderen bij de grootouders zaten
en verder niets gebeurde (behalve positiviteitsratio die stijgt :))
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Met totale verstomming heb ik gisteren het nieuws aanhoort. En volgens de krokodil is nog enkel de bevolking op de intensieve een bepalende factor om te versoepelen. Ik heb er geen woorden meer voor.
ik ook
fascinerend is het complete bedrog waar iedereen in mee gaat

tegen dan moet 70% vd 65'ers gevaccineerd zijn?
ik zal als risicopatient pas eind mei mijn 1e spuit krijgen. de 2e zal ten vroegste eind juni/begin juli zijn. bij Astra zal de 2e spuit pas in augustus volgen. Paz dan ben ik gevaccineerd.
de doorsneeverpleegster heeft haar 1e spuit in maart gekregen en zal de 2e pas in juni krijgen als het zeneca was.
volgens VDB hebben pfizer en co ongelijk als die beweren dat ge 2 spuiten nodig hebt om gevaccineerd te zijn.

cijfers op ic moeten verbeteren en dalen?
nu liggen er 900 dus 650-750 op ic is uiteraard een verbetering

men verstrengd 4 weken geleden, er verandert geen jota dus gaan we versoepelen omdat alles onder controle is? is de treinmaatregel nog geldig vraag ik me net af
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Na een jaar zou je ondertussen al moeten doorhebben dat een beetje egoïsme beter werkt dan een beetje solidariteit.
Zie gvd dat je zelf niet besmet raakt, die maatregelen halen geen hol uit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Na een jaar zou je ondertussen al moeten doorhebben dat een beetje egoïsme beter werkt dan een beetje solidariteit.
Zie gvd dat je zelf niet besmet raakt, die maatregelen halen geen hol uit.
Hahahaha, dat is de zaak compleet omdraaien :lol:

Het is egoïsme dat voor de druk zorgt om te versoepelen, het is egoïsme van politici die bang zijn voor hun stemmen die versoepelen. Het is egoïsme van mensen die zich geen bal aantrekken van de gevolgen voor hen EN voor anderen die de regels naast zich neerleggen en de besmettingen blijven hoog houden. Men zorgt dus door egoïsme net niet dat men niet besmet raakt maar gaat net meer risicogedrag vertonen en dus besmettingen veroorzaken.

De regels maken wel degelijk uit maar onvoldoende omdat er teveel ze niet of slechts selectief toepassen. De regels zijn dus niet nutteloos maar eerder te weinig en te weinig opgevolgd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:men verstrengd 4 weken geleden
Bijna 3 weken geleden bedoel je. 4 weken, dat is altijd hoeveel tijd deze soort verstrengingen nodig hadden in andere EU-landen om een forse daling van de cijfers te gaan genereren. Ons land volgt momenteel exact de curves van de andere landen die het ons voorgedaan hebben. Daarom mijn pleidooi van eerder deze week om de maatregelen verder aan te houden, anders is alles voor niets geweest. Helaas.

Ik weet echt niet op wat men zich baseerde om te veronderstellen dat het na 2 weken al fors zou gaan dalen, maar in ieder geval niet op de wetenschap.
1207 schreef:er verandert geen jota dus gaan we versoepelen omdat alles onder controle is?
Dat klopt niet, de virologen zijn unaniem dat ze resultaat leveren, en de cijfers tonen dat ook aan. Dankzij de maatregelen liggen de pieken van de (FWIW) besmettingen (-19%) en ziekenhuisopnames (-7%) achter ons. En er is nog meer goed nieuws, vanaf vandaag neemt ook de ziekenhuisbezetting voor het eerst weer af (-4%) en de stijging van de (FWIW) positiviteitsratio begint ook te vertragen! De maatregelen werken, de juiste evolutie is ingezet, en ze is nu aan het versnellen. Jammer genoeg zal ons gedrag vanaf maandag weer de verkeerde richting uitgaan, wat even later dan hetzelfde zal doen met de cijfers.

Er zit dus een grote flaw in hun theorie, dit is gewoon niet "voorzichtig" versoepelen. Als je het aan VDB zelf vraagt zegt hij dat ook met zoveel woorden, ze nemen een groot risico. De verantwoording voor hun aanpak is eigenlijk helemaal niet meer gebouwd op de cijfers, maar enkel nog op de vaccineringen. En dan nog niet op hoe het werkelijk gaat daarmee, maar wel op hoe het zou moeten gaan. Als er nog maar 1 kink in de kabel komt, valt heel hun overambitieuze plan in duigen. Zoals je van onervaren carrierepolitici zou verwachten, hebben ze daar geen enkele ruimte voor voorzien. Ik kan me geen enkel ander land inbeelden dat met deze strategie gewerkt heeft.
1207 schreef:is de treinmaatregel nog geldig vraag ik me net af
Ja, tot en met zondag. En dan nog eens het volgende weekend. Dan is het gedaan. Omwille van het lage aantal verplaatsingen naar de kust door het kille weer zal ze de hele paasvakantie niet nodig geweest zijn.

Er zullen maandag-vrijdag door de open scholen - waardoor de ouders ook weer de vrije keuze krijgen om naar hun telewerkjob te gaan - veel meer volk op de treinen zitten dan nu het geval is. Maar dan geldt de regel NIET. Begrijpe wie begrijpen kan. Blijkbaar is elkaar besmetten op de trein geen probleem zolang het maar als onderdeel van een school- of woon/werkverplaatsing is.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

CCatalyst schrijft: ...Ik kan me geen enkel ander land inbeelden dat met deze strategie gewerkt heeft...

Bij elke 3 coronadoden wereldwijd is 1 europeaan, strategie lijkt mij -voor Europa althans- nergens echt te werken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Dat klopt niet, de virologen zijn unaniem dat ze resultaat leveren, .
er is inderdaad geen exponentiële stijging gekomen
maar dalen? wat gemorrel in de marge want 4 en 7% daling op 3500 besmettingen per dag? ni echt om fier op te zijn volgens mij
laat staan om dan te zeggen dat alles open mag straks
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

wied schreef:CCatalyst schrijft: ...Ik kan me geen enkel ander land inbeelden dat met deze strategie gewerkt heeft...

Bij elke 3 coronadoden wereldwijd is 1 europeaan, strategie lijkt mij -voor Europa althans- nergens echt te werken...
Dat zegt meer over de tracking van cases in Europa vs de rest van de wereld, dan over de unieke positie van Europa in covid-response.
In India hebben ze een positiviteitsratio van 30% en wordt er buiten de steden nauwelijks getest.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Het zegt meer dan genoeg over de effectiviteit van de europese aanpak!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:maar dalen? wat gemorrel in de marge want 4 en 7% daling op 3500 besmettingen per dag?
Nog even wachten, het is het virus die het tempo zal bepalen, niet wij. Het is al een prestatie op zich dat we met de juiste maatregelen een stijging in een daling hebben kunnen ombuigen. De versnelling is de volgende fase. Als je als schema de evolutie van gelijkaardige maatregelen in andere EU-landen aanvaardt, dan zitten we perfect op schema.
1207 schreef:laat staan om dan te zeggen dat alles open mag straks
Het is idd te vroeg voor gelijk welke versoepelingen als je op de huidige evolutie wil doorzetten, volgende week mag je volledig afschrijven daarvoor. Maar goed, de politici weten het beter.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
1207 schreef:maar dalen? wat gemorrel in de marge want 4 en 7% daling op 3500 besmettingen per dag?
Nog even wachten, het is het virus die het tempo zal bepalen, niet wij. Het is al een prestatie op zich dat we met de juiste maatregelen een stijging in een daling hebben kunnen ombuigen. De versnelling is de volgende fase. Als je als schema de evolutie van gelijkaardige maatregelen in andere EU-landen aanvaardt, dan zitten we perfect op schema.
diezelfde daling die er al was voor deze maatregelen invoege kwamen? En waardoor de hospitalisaties 2 weken nadien ook zijn beginnen dalen, zoals het al steeds het geval is?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Jaja over die daling gaat het. :lol: :lol: :lol:

En de catalyst is weeral volop aan zijn spreidstand bezig om
- enerzijds de “daling” proberen toe te wijzen aan de schoolsluiting
- anderzijds te verkondigen dat er pas een daling kan komen na vier weken schoolsluiting
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: diezelfde daling die er al was voor deze maatregelen invoege kwamen? En waardoor de hospitalisaties 2 weken nadien ook zijn beginnen dalen, zoals het al steeds het geval is?
* Hospitaliseringen hebben voorlopig op 9 april gepiekt, dat is precies 2 weken na het in voege komen van de pauze.
* De daling v/d besmettingen voor het in voege komen van de maatregelen was evenredig met de afname in testen.
* Vandaag zien we een daling die voor de schoolgaande leeftijdsgroepen sterker geworden is dan de afname in testen.
* Ik verwacht dat er na 4 weken een forse daling zal zijn, dat was ook de tijd die andere EU-landen nodig hadden met deze variant.
* De coronacommissaris gaat niet akkoord met de interpretatie die je suggereert. Er is ook geen viroloog die dat valideert.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”