Een trucje of iets leuks gevonden? Deel uw aha-erlebnis met uw nietsvermoedende mede-UB'ers!
-------------
Mijn tip voor vandaag: brilglazen wassen zonder strepen achter te laten.
(1) glazen besproeien met een glas spray van de brillenwinkel (of zo)
(2) de spray op de glazen met de vingers zachtjes inwrijven -- zachter in het begin om niet met grovere stukjes vuil krassen te maken.
(3) afspoelen onder waterkraantje, zo weinig mogelijk druppels achter laten
(4) druppels er zo veel mogelijk af blazen. Zelfs als er enkele kleintjes achterblijven, drogen die volledig op.
De procedure moet misschien een paar keer herhaald worden maar dit is de beste manier die ik al gebruikt heb. Microfiber doekjes en dergelijke laten altijd nog een lichte film of streepjes achter (zichtbaar als verstrooiing rond lichtbronnen). Bij dikkere brilmonturen gaat het water er wat moeilijker afgeblazen worden maar je kan druppels al minimaliseren met een stabiele waterstraal.
Uw tip van de dag
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Eentje van technische/administratieve aard welke ik vorige week "ontdekt" heb.
Mensen die ooit met draaitabellen werken in Excel zullen al gemerkt hebben dat je verder niet kan werken met die data door berekeningen te doen op het resultaat. Je krijgt dan formules in de vorm "GetPivotData()" en je kan deze niet doorvoeren.
Oplossing: deze optie uitschakelen: Resultaat: je kan dit soort dingen doen:
Mensen die ooit met draaitabellen werken in Excel zullen al gemerkt hebben dat je verder niet kan werken met die data door berekeningen te doen op het resultaat. Je krijgt dan formules in de vorm "GetPivotData()" en je kan deze niet doorvoeren.
Oplossing: deze optie uitschakelen: Resultaat: je kan dit soort dingen doen:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Aha erlebnis van vorig jaar pas, tot mijn grote scha en schande. Voor het zaaien van pepertjes, paprika's, kalettes,.. gebruik je zaai- en stekgrond en GEEN potgrond. Ben erachter gekomen omdat mijn ontkiemde zaadjes gewoon kapot gingen in potgrond. Reden: potgrond bevat meststoffen die bij sommige zaailingen de wortels verbranden. Zaaigrond bevat geen meststof. Sinds ik zaaigrond gebruik is nog geen enkel plantje komen te overlijden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Simpele manier om een thermos/... (contigo style - geen idee of het werkt op die met glazen binnenkant) vrij te krijgen van thee/koffie vlekken: een tablet van de goedkoopste gebitreiniger van kruidvat erin, water, en wachten. Een uur of twee later is die brandschoon
Verder, om lijmresten van een glazen pot te krijgen: klein beetje olie (goedkope variant) en wat natriumbicarbonaat (ook de goedkope variant), en wat vingergymnastiek. Beetje wrijven, en voila, pot vrij van lijm zonder ether/white spirit/... te gebruiken
Verder, om lijmresten van een glazen pot te krijgen: klein beetje olie (goedkope variant) en wat natriumbicarbonaat (ook de goedkope variant), en wat vingergymnastiek. Beetje wrijven, en voila, pot vrij van lijm zonder ether/white spirit/... te gebruiken
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Dagdagelijkse dingen die ik hier wel eens toepas:
- houten lepel op kookpot om zo overkoken tegen te gaan
- koffiefilter kleven onder gat wat je wil boren, om zo boorsel netjes op te vangen
- vershoudfolie rond het uiteinde van bananen om snelle rijping tegen te gaan
- glassplinters eenvoudig opkuisen met nat gemaakt brood
- speculaas / wafels in een afgesloten doos bewaren samen met een sneetje wit brood, houdt deze zacht.
- houten lepel op kookpot om zo overkoken tegen te gaan
- koffiefilter kleven onder gat wat je wil boren, om zo boorsel netjes op te vangen
- vershoudfolie rond het uiteinde van bananen om snelle rijping tegen te gaan
- glassplinters eenvoudig opkuisen met nat gemaakt brood
- speculaas / wafels in een afgesloten doos bewaren samen met een sneetje wit brood, houdt deze zacht.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Of stofzuiger onder houden (alléé, de slang, niet de stofzuiger zelf )axs schreef: - koffiefilter kleven onder gat wat je wil boren, om zo boorsel netjes op te vangen
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Na een modder of regenrit met de MTB zoals vandaag:
Ketting & cassette droogblazen met een zware bladblazer - veiliger dan met hete lucht, of kuisen met water. Mijn fietsenmaker gaat nog verder en gebruikt perslucht. Best eerst wel eens over je ketting gaan met een oude handdoek of van dat groen kuispapier uit den action zodat het vuil er af is
Nadien na drogen evt waxen met squirt
We zijn nu 900km verder sinds nieuwe ketting en dit loopt als een trein nu
Ketting & cassette droogblazen met een zware bladblazer - veiliger dan met hete lucht, of kuisen met water. Mijn fietsenmaker gaat nog verder en gebruikt perslucht. Best eerst wel eens over je ketting gaan met een oude handdoek of van dat groen kuispapier uit den action zodat het vuil er af is
Nadien na drogen evt waxen met squirt
We zijn nu 900km verder sinds nieuwe ketting en dit loopt als een trein nu
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 17 keer
Ik heb het even opgezocht: je kunt er een luchtembolie mee veroorzaken. Er komen dan luchtdeeltjes in de bloedbaan terecht. En dan krijg je symptomen zoals bij een hartaanval.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Oei, ik gebruik perslucht al jaren om me af te blazen na een werkje uitgevoerd te hebben (zoals iedereen ...)
Ook gebruik ik het zeer vaak om de kinderen af te blazen als ze in de zandbak hebben gespeeld, MAAR: uiteraard vanop een veilige afstand en vooral ook oplettend voor gezicht/oren. Perslucht dient eigenlijk meer vanop afstand (50cm) ter ondersteuning voor het wegblazen van het zand terwijl je er zacht over wrijft, dan 100% met perslucht het zand weg te blazen.
Ook gebruik ik het zeer vaak om de kinderen af te blazen als ze in de zandbak hebben gespeeld, MAAR: uiteraard vanop een veilige afstand en vooral ook oplettend voor gezicht/oren. Perslucht dient eigenlijk meer vanop afstand (50cm) ter ondersteuning voor het wegblazen van het zand terwijl je er zacht over wrijft, dan 100% met perslucht het zand weg te blazen.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Een vaatwastablet of een javel tablet doen die klus ook perfect mocht je al je tanden nog hebbendevilkin schreef:Simpele manier om een thermos/... (contigo style - geen idee of het werkt op die met glazen binnenkant) vrij te krijgen van thee/koffie vlekken: een tablet van de goedkoopste gebitreiniger van kruidvat erin, water, en wachten. Een uur of twee later is die brandschoon
En zilver kan je heel goed poetsen met tandpasta.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Gebruikt koffiegruis of fijngestampte eierschalen beide met klein beetje water. Beiden hebben een schurend effect.petrol242 schreef:Een vaatwastablet of een javel tablet doen die klus ook perfect mocht je al je tanden nog hebben [emoji38]devilkin schreef:Simpele manier om een thermos/... (contigo style - geen idee of het werkt op die met glazen binnenkant) vrij te krijgen van thee/koffie vlekken: een tablet van de goedkoopste gebitreiniger van kruidvat erin, water, en wachten. Een uur of twee later is die brandschoon
En zilver kan je heel goed poetsen met tandpasta.