Uw tip van de dag

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een trucje of iets leuks gevonden? Deel uw aha-erlebnis met uw nietsvermoedende mede-UB'ers!

-------------

Mijn tip voor vandaag: brilglazen wassen zonder strepen achter te laten.

(1) glazen besproeien met een glas spray van de brillenwinkel (of zo)
(2) de spray op de glazen met de vingers zachtjes inwrijven -- zachter in het begin om niet met grovere stukjes vuil krassen te maken.
(3) afspoelen onder waterkraantje, zo weinig mogelijk druppels achter laten
(4) druppels er zo veel mogelijk af blazen. Zelfs als er enkele kleintjes achterblijven, drogen die volledig op.

De procedure moet misschien een paar keer herhaald worden maar dit is de beste manier die ik al gebruikt heb. Microfiber doekjes en dergelijke laten altijd nog een lichte film of streepjes achter (zichtbaar als verstrooiing rond lichtbronnen). Bij dikkere brilmonturen gaat het water er wat moeilijker afgeblazen worden maar je kan druppels al minimaliseren met een stabiele waterstraal.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Vervang (1) door een druppel dreft. Werkt even goed.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Eentje van technische/administratieve aard welke ik vorige week "ontdekt" heb.

Mensen die ooit met draaitabellen werken in Excel zullen al gemerkt hebben dat je verder niet kan werken met die data door berekeningen te doen op het resultaat. Je krijgt dan formules in de vorm "GetPivotData()" en je kan deze niet doorvoeren.

Oplossing: deze optie uitschakelen:
AJ6L9GsrGq.png
AJ6L9GsrGq.png (11.12 KiB) 1093 keer bekeken
Resultaat: je kan dit soort dingen doen:
OIsdbuh63B.png
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Aha erlebnis van vorig jaar pas, tot mijn grote scha en schande. Voor het zaaien van pepertjes, paprika's, kalettes,.. gebruik je zaai- en stekgrond en GEEN potgrond. Ben erachter gekomen omdat mijn ontkiemde zaadjes gewoon kapot gingen in potgrond. Reden: potgrond bevat meststoffen die bij sommige zaailingen de wortels verbranden. Zaaigrond bevat geen meststof. Sinds ik zaaigrond gebruik is nog geen enkel plantje komen te overlijden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Simpele manier om een thermos/... (contigo style - geen idee of het werkt op die met glazen binnenkant) vrij te krijgen van thee/koffie vlekken: een tablet van de goedkoopste gebitreiniger van kruidvat erin, water, en wachten. Een uur of twee later is die brandschoon ;)

Verder, om lijmresten van een glazen pot te krijgen: klein beetje olie (goedkope variant) en wat natriumbicarbonaat (ook de goedkope variant), en wat vingergymnastiek. Beetje wrijven, en voila, pot vrij van lijm zonder ether/white spirit/... te gebruiken
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Dagdagelijkse dingen die ik hier wel eens toepas:

- houten lepel op kookpot om zo overkoken tegen te gaan
- koffiefilter kleven onder gat wat je wil boren, om zo boorsel netjes op te vangen
- vershoudfolie rond het uiteinde van bananen om snelle rijping tegen te gaan
- glassplinters eenvoudig opkuisen met nat gemaakt brood
- speculaas / wafels in een afgesloten doos bewaren samen met een sneetje wit brood, houdt deze zacht.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

axs schreef: - koffiefilter kleven onder gat wat je wil boren, om zo boorsel netjes op te vangen
Of stofzuiger onder houden (alléé, de slang, niet de stofzuiger zelf :-D )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Na een modder of regenrit met de MTB zoals vandaag:

Ketting & cassette droogblazen met een zware bladblazer - veiliger dan met hete lucht, of kuisen met water. Mijn fietsenmaker gaat nog verder en gebruikt perslucht. Best eerst wel eens over je ketting gaan met een oude handdoek of van dat groen kuispapier uit den action zodat het vuil er af is

Nadien na drogen evt waxen met squirt

We zijn nu 900km verder sinds nieuwe ketting en dit loopt als een trein nu
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Nooit met perslucht op uw huid blazen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

? Waarom niet ?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

brubbel schreef:Nooit met perslucht op uw huid blazen.
Zowat elke schrijnwerker sluit zo zijn shift af.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

iceke schreef:? Waarom niet ?
Ik denk omdat op de meeste perslucht systemen een olie verstuiver staat. Die moet ervoor zorgen dat de aangesloten toestellen gesmeerd blijven.
luukske
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb het even opgezocht: je kunt er een luchtembolie mee veroorzaken. Er komen dan luchtdeeltjes in de bloedbaan terecht. En dan krijg je symptomen zoals bij een hartaanval.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Oei, ik gebruik perslucht al jaren om me af te blazen na een werkje uitgevoerd te hebben (zoals iedereen ...)

Ook gebruik ik het zeer vaak om de kinderen af te blazen als ze in de zandbak hebben gespeeld, MAAR: uiteraard vanop een veilige afstand en vooral ook oplettend voor gezicht/oren. Perslucht dient eigenlijk meer vanop afstand (50cm) ter ondersteuning voor het wegblazen van het zand terwijl je er zacht over wrijft, dan 100% met perslucht het zand weg te blazen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

devilkin schreef:Simpele manier om een thermos/... (contigo style - geen idee of het werkt op die met glazen binnenkant) vrij te krijgen van thee/koffie vlekken: een tablet van de goedkoopste gebitreiniger van kruidvat erin, water, en wachten. Een uur of twee later is die brandschoon ;)
Een vaatwastablet of een javel tablet doen die klus ook perfect mocht je al je tanden nog hebben :lol:
En zilver kan je heel goed poetsen met tandpasta.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

petrol242 schreef:
devilkin schreef:Simpele manier om een thermos/... (contigo style - geen idee of het werkt op die met glazen binnenkant) vrij te krijgen van thee/koffie vlekken: een tablet van de goedkoopste gebitreiniger van kruidvat erin, water, en wachten. Een uur of twee later is die brandschoon ;)
Een vaatwastablet of een javel tablet doen die klus ook perfect mocht je al je tanden nog hebben [emoji38]
En zilver kan je heel goed poetsen met tandpasta.
Gebruikt koffiegruis of fijngestampte eierschalen beide met klein beetje water. Beiden hebben een schurend effect.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”