Sasuke schreef:Australië is toch een modern westers land waar er geen totalitair regime is.
Neen, dat is het geenszins.
Maar neef woont daar nu al 2 jaar en want ik van hem hoor, cf. ook mijn vorige posts, is dat daar een mentaliteit heerst
1. waarbij de bevolking spontaan
regels strikt naleeft. Daar heerst een soort van burgerlijke gehoorzaamheid, zeker wanneer deze het algemeen belang dient. Hier in België, daarentegen heerst eerder de burgerlijke ongehoorzaamheid als norm. We moeten niet alleen de incomptentie van onze "leiders" die inderdaad marionetten zijn van allerhande lobbies benadrukken maar ook de hand in eigen boezem steken.
Ons land is zo al getroffen en gisteren is in Luik toch nog eens bij wijze van sociale bijdrage, de boel kort en klein geslegen en niet door mensen die vermeende wantoestanden bij de politie willen aanklagen.
2. waarbij ook de sociale controle enorm is: wanneer je iets doet dat niet door de beugel kan, is het blijkbaar daar een ingeburgerde gewoonte om de persoon in kwestie daar ook op te wijzen. Als je hier zoiets riskeert, krijgt ge uwe kop vol.
3. wanneer je dan finaal tegen de lamp loopt, treedt de politie op. Hier in België treedt de politie juist niet op.
4. als je daar voor de rechtbank moet verschijnen, zijn de straffen niet mals. Hier in Belgie is dit de uitzondering.
Maw. het grote verschil tussen Australië en Europa = zelfregulerende gemeenschappen, burgerzin, respect voor regels, sociale controle en keiharde sancties waar nodig.
Mijn neef zegt: "een zalig land om in te wonen maar een papiertje op de grond werpen op straat, is daar nogal duur maar dat maakt het juist zo aangenaam. En voor wat, hoort wat".
Hier mag uw hond gerust zijn gevoeg doen op straat, mag je die hamburger gerust weg werpen, uw huisvuil deponneren waar het u uitkomt etc. etc.
Corona regels bij goed weer: politie treedt niet op want ze weet niet waar te beginnen om te verbaliseren.
Te veel burgers snappen het belang niet van de maatregelen en ontkennen het zelf.
Er is hier een soort cultuur - en ik weet het, ik heb met dat gezaag hier al ettelijke megabytes aan serverruimte gevuld, die maakt dat het virus te veel marge krijgt. De regels, onze manier van doen maken dat onze bescherming een zwitsterse kaas is zonder kaas en één groot gat.
De cultuur van Australië hier implementeren, staat gelijk aan repressie, nazisme, etc.
Maar finaal: men begint te spreken over het long corona syndroom. Hier zullen er veel meer last van hebben dan in Australië.
Dus in Australië en Nieuw-Zeeland kunnen wij veel gaan leren ... Het resultaat is ook navenant: wij zitten terug met een stijgende curve en toenemende druk op intensieve. Ik citeer De Gucht in "Het Nieuwsblad" deze morgen. Op weekbasis cijfers bekijken geeft de indruk dat we op een plateau zitten. Over langere tijd deze cijfers analyseren, geeft duidelijk een "helling" of stijging aan in de curves. Als dit zich doorzet, moetenwe opnieuw verstrengen.
Goed nieuws ook in het NIeuwsblad: we hebben nu speciale spuiten waardoor we uit vaccin flesjes meer dosissen kunnen halen
:<Vive la Belgique et l'Europae.