Nog nooit van extrapoleren gehoord? Uiteraard heb ik wel al de schatting gemaakt op basis van gegevens die ik bij anderen ken (bv de PV panelen die 100% dezelfde als bij ons die reeds in januari vorig jaar bij iemand anders gelegd zijn).
Uiteindelijk zie je goed genoeg dat het verschil enorm oploopt voor mensen met een warmtepomp momenteel. Of dat nu 100 euro meer of minder is tov wat mijn extrapolatie is, maakt het grote verschil niet meer. Een duidelijk verschil is merkbaar of je moet stekeblind of wereldvreemd zijn.
Maar wees gerust. Half juni kan ik u de definitieve cijfers geven voor ons huis, maar ik betwijfel of ik er effectief ver van zal zitten. Ik denk persoonlijk eerder dat ons verschil nog groter zal zijn omdat het huis zo berekend is dat de panelen ons verbruik zo goed als volledig zou moeten dekken.
heist_175 schreef:De vergelijking is niet geheel correct, want je moet vergelijken met een gelijkaardig systeem op gas.
Toe te voegen: afschrijving van uw warmtepomp, véél hoger dan de installatiekost van een gasketel
Weg te laten: verbruikskost van gas
Ik snap niet goed waarom je verbruikskost van gas zou moeten weglaten?
In feite als je het 100% wil vergelijken moet je alles meerekenen: installatie, onderhoud en verbruik voor elk apart. Een warmtepomp zal vooral slecht scoren op de installatie (vooral geothermische). Op de andere punten zou dat in feite anders moeten zijn ("in een normale wereld").
Vergeet ook niet dat in mijn verbruik ook het gewone dagdagelijkse elektriciteitsverbruik meegerekend is, dus dat moet ook mee in de berekening. Ik kan onmogelijk weten hoeveel mijn WP effectief op zich verbruikt heeft, wel hoeveel dat meer is tov normaal vroeger (maar dan hadden we ook nog een inductievuur bv).
heist_175 schreef:Als wij zouden overstappen van gas naar WP:
Wij verbruiken nu 800m³ gas, dat is +/- 8000kWh, met een warmtepomp op COP 3 zou dat +/- 3000kWh zijn, oftewel €750.
Het gasverbruik zou dan wegvallen, oftewel een minderkost van €325.
Netto zou de WP - in verbruik - ons €425 per jaar méér kosten dan de gas nu. Wetende dat een WP minstens €10K kost, zijn we dus nog niet aan de nief patatjes.
Klopt en dat is toch wel contradictorisch te noemen dat een fossiele brandstof meer dan de helft goedkoper is... en dat niet door de prijs van de elektriciteit op zich, maar wel door alle heffingen en kosten die er op gerekend wordt!