Sasuke schreef:@Dizzy ... ik vind dat er een verschil is tussen racistische woorden én racisme. Iemand die "Marokkaanse Kuthoer" roept tijdens een tirade is voor mij niet 'per definitie' een racist. Zijn werkgever heeft hem trouwens niet ontslaan wegens racisme maar wegens "gedrag waar het bedrijf niet mee geassocieerd wil worden". Wat je daar ook van maakt is en blijft subjectief, noch jij, noch die werkgever hebben het recht om daar een stempel van racisme op te plakken imho.
Wat is dan wel racisme als woorden niet onder racisme zouden kunnen vallen? Ik heb het u al meermaals gevraagd maar ik krijg geen antwoord of mag je werkelijk alles zeggen en doen? Dan kan racisme uit de strafwet gehaald worden. Zouden er niet zeer goede redenen zijn waarom het erin staat? Soms krijg ik de indruk dat sommigen racisme als een recht beschouwen of een deel van zichzelf of hun cultuur. DAT is pas echt racisme want dan denk je werkelijk dat je meer waard bent dan een ander en dat uw geboorte u recht geeft om anderen te kleineren en te mishandelen.
Uw definitie is niet de wettelijke definitie en deze laatste is de enige die telt. De man heeft trouwens naast deze woorden nog andere duidelijke verwijzingen naar racisme gegeven dus waar spreken we nog over?
Ja, en dat gedrag is oa racistisch. Ik veronderstel dat de werkgever ook wel snapt dat hij klanten heeft die dit gedrag absoluut niet OK vinden. De wg heeft dus overschot van gelijk om deze persoon die geen zelfbeheersing heeft, zich hufterig gedraagt tegenover vrouwen met een kind erbij en dan nog eens racistisch is, de laan uit te sturen. Er zijn er al voor veel minder buiten gesmeten. De man besefte dat zelf trouwens. Nu doet men alsof dit geen schuldbekentenis is maar de man lijkt me niet te braaf om te reageren, hij durft zich toch wel belachelijk maken voor een publiek dus zo bang of braaf is hij niet. Straks gaat men nog beweren dat hij de kuthoer in bescherming neemt
Sasuke schreef:En als iemand 'marokkaanse kuthoer' noemen een strafbaar feit is, dan kunnen ze best al eens ingrijpen op de scholen ... daar zijn zulke uitspraken eerder vergelijkbaar met koosnaampjes als je ziet wat er daar allemaal rondslingert.
Ik ga al een tijdje niet meer naar school dus ik weet niet wat de situatie is maar in mijn tijd was Marokaanse kuthoer minstens goed voor enkele weken strafstudie en bij herhaling kon ik een andere school gaan zoeken. Bovendien is het een whataboutism n° zoveel. Het is niet omdat men ergens iets roept dat dat u het recht geeft om dat tegen een ander te roepen. Ik heb gehoord over een overval, yes ik mag nu ook iemand overvallen
Sasuke schreef:Zoals al eerder aangehaald, ik heb er echt een probleem mee dat een groot deel van de bevolking geen enkele tegenspraak dult en er plezier aan beleeft (lijkt toch zo) om op basis van een filmpje (NEE, niet weerleggen is GEEN schuldbekentenis van racisme ...!!!!) iemand op de brandstapel te gooien. Enorm onrechtvaardig, zeker als dit steeds maar blijft bewezen worden dat het maar in 1 richting werkt.
Die kerel had dus beter gewoon op die vrouw haar gezicht geslaan ... dan was hij geen racist maar een vrouwenhater, iets wat blijkbaar minder erg is dan verbale agressie in een woedebui (waarbij jij niet ziet/weet waarom die zo woedend is). Stel je voor dat het waar is wat wordt beweerd, dat die vrouw in zijn auto had gespuwd (corona ... ??) . Misschien had hij beter dat opgenomen en haar beschuldig van racisme ??? wat zou jouw reactie dan geweest zijn, vermoedelijk niets ... want zonder 'woorden' heb je nog minder draagvlak om van racisme uit te gaan.
Zie je nu zelf niet in dat je dader en slachtoffer zit om te draaien. Het is de man die met de racistische uitspraken afkomt, het is hij die ze moeten bedwingen om niet nog verder te gaan. Waarom zou iemand dat ook moeten dulden? Zelfs zonder de nationaliteit erbij zou niemand mijn vriendin kuthoer moeten noemen, heb jij dat dan graag?
Waar jij het haalt dat deze vrouw geniet van uitgescholden te worden voor Marokkaanse kuthoer is me een raadsel
Je zegt zelf dat je hard gepakt was door zelfs maar de beschuldiging van racisme maar je kan je anderzijds niet verplaatsen in iemand die het slachtoffer is van racisme. Ik begrijp dat een valse beschuldiging niet leuk is maar moet je daarom uw frustratie daarover op elke niet-Belg gaan projecteren?
Wat ik ook niet in uw houding snap is dat je afzag van die beschuldiging maar wel racisme staat te minimaliseren. Dat geeft wel een heel fout beeld, ik hoop dat je dat snapt. Ik voel me niet geroepen om een crimineel te verdedigen, ongeacht de kleur of nationaliteit. Waarom moet dat met dit crimineel feit dan wel zo zijn? De brandstapel is zo'n overdrijving en omkering van de feiten, de man is op geen brandstapel gegooid, hij moet gewoon de consequenties van ZIJN daden en ZIJN keuzes dragen. Vind jij het normaal dat de vrouw zou zeggen van ok, scheld me maar uit en geef me maar wat vegen want anders komt deze superieure man misschien wel op de brandstapel
Uw suggestie dat hij beter op de vrouw geslagen had... slaat (oops) werkelijk alles. Dat zou hem niet enkel een racist gemaakt hebben maar ook nog een vrouwenmishandelaar en een nog completere loser. Is op vrouwen kloppen nu ook al een recht of een bedreigde cultuur? Waar haal je het dat ik dat ook maar enigszins beter zou vinden dan zijn verbaal geweld?
Welke onbeantwoorde vragen bedoel je? Deze die de man zelf niet kan/wil stellen? Waarom MOET er meer aan de hand zijn en kan het filmpje op zich al niet triest genoeg zijn? Het feit dat mensen achter een stuur soms veranderen in monsters is niet onbekend, het feit dat sommigen mannen geen tegenspraak dulden is ook niet onbekend,... er zijn dus genoeg verklaringen voor het korte lontje van meneer.
Trouwens, je klaagt erover dat men niets meer duldt maar is het meneer hier niet die niet duldt dat hij op zijn rijgedrag gewezen wordt en is dat niet de reden waarom hij compleet ontploft. Waarom zouden we dit moeten dulden? Niemand wil dergelijke zaken zien en zeker niet met kinderen erbij.
Ik wil ook reageren op de zoveelste herhaling van "we mogen met niets meer lachen". Marokkaanse kuthoer is niet grappig, is het nooit geweest en zal het nooit zijn. Wie racisme nodig heeft om grappig te zijn is redelijk triestig bezig. Trouwens ik ben zelf fan van stand-up comedy en heb velen al live bezig gezien. Een grap moet dus kunnen maar dan is het wel zo dat het grappig bedoeld moet zijn. De man in kwestie was niet met deze bedoeling een show aan het geven. Hij wou bewust kwetsen door racistische zever te gebruiken. Het doel van humor is mensen te doen lachen maar niet om mensen te kwetsen. Uit een interview met een comedian herinner ik me nog een passage waarbij hij zegt dat hij gestopt is met dit soort grappen omdat de mensen niet meer lachten omdat het grappig bedoeld was maar omdat ze het gewoon meenden.