Aan de EV rijders ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik!
De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.
Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.
Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 47 keer
Eerlijk, ik rij met exact dezelfde wagen als die van de test van TA (behalve de kleur dan). 90km rijden en 200km bereik eraf? Ja heb dit meegemaakt in de begindagen toen ik de wagen had en de acceleratie wou testen wellicht is dat wat de ‘tester’ gedaan heeft.
Bij normaal rijgedrag, met af en toe een sprintje.... neen!
De prijs die TA vermeldt is trouwens 7000€ overdreven.
P.
Bij normaal rijgedrag, met af en toe een sprintje.... neen!
De prijs die TA vermeldt is trouwens 7000€ overdreven.
P.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Hoe lang duurt het om je wagen op te laden zodat je niet boven 2.5kW Piek uitkomt?
Als ik goed gelezen hebt duurt dat bij een vw id.3 bv 26u.
Vrijdagavond thuiskomen van een lange rit en zaterdag morgen zo een trip doen zal er dus niet in zitten zonder de nodige vertragingen.
Verder is die test gedaan in winterse omstandigheden. Als je wilt vergelijken moet je dus in dezelfde omstandigheden rijden.
Als ik goed gelezen hebt duurt dat bij een vw id.3 bv 26u.
Vrijdagavond thuiskomen van een lange rit en zaterdag morgen zo een trip doen zal er dus niet in zitten zonder de nodige vertragingen.
Verder is die test gedaan in winterse omstandigheden. Als je wilt vergelijken moet je dus in dezelfde omstandigheden rijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Hoezo?Sasuke schreef:Je kan je thuis laadpaal ook via een ander contract krijgen en dan komt je laadverbruik niet mee in je piek berekening.
Met 2 aansluitingen en dus 2 tellers, of gaat dat?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hoezo? Hij sprak van -3°C. Ik zat met 2 personen in een wagen, nog een goeie 100kg kiezelstenen in de koffer en ik heb -6°C gehad?sky schreef:Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik!
De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.
Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
Mijn test is gebeurd. Deze avond de resultaten.
Bekijk ook dit eens
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
1. Per kadastraal nummer wordt maar één aansluiting toegelaten.Sasuke schreef:Nee, je verbruikt wordt verrekend door de leverancier van het stroomabbo op je paal en aan de intercommunale doorgegeven. Althans, dat is toch wat ze mij wijsgemaakt hebben.
2. Als het toch toegelaten zou zijn dan zitten die pieken bij de laadpaal hé.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Vandaag toch weer een nadeel aan EV rijden ondervonden.
Ritje gedaan, waarbij ik zo'n 70% lading nodig had (enkele rit).
In de buurt van mijn eindpunt een laadpaal gezocht via de gekende apps.
Dichtste was op 500 meter afstand.
Kwam ik op de locatie aan, was dit een straat met enkel maar huizen met opritten, waarvan 2 met private laadpaal.
Er heeft dus gewoon iemand zijn oprit op een app geplaatst...
Volgende laadpaal, 2km afstand van mijn eindpunt.
Een laadpaal van EV-box, operationeel.
Ingeplugd, kaart gescand, auto begon met laden.
2km gewandeld (wat op zich wel goed was voor de conditie).
8 uur later (zo lang ben ik bezig geweest vandaag) terug gewandeld.
Auto was niet aan het laden, kabel zat los in de paal, 0kWh geladen.
Dit terwijl de laadsessie effectief gestart was.
Hoe? Ik heb er het raden naar.
Dan maar een dure snellader gezocht, half uurtje gestaan, en zo veilig thuis geraakt.
De kostprijs? Geen idee, iedere app zegt een andere prijs, dus ik zal het volgende maand wel zien op de aanrekening.
Ik ben een voortrekker van het EV rijden, maar we zijn er dus duidelijk nog niet...
Ritje gedaan, waarbij ik zo'n 70% lading nodig had (enkele rit).
In de buurt van mijn eindpunt een laadpaal gezocht via de gekende apps.
Dichtste was op 500 meter afstand.
Kwam ik op de locatie aan, was dit een straat met enkel maar huizen met opritten, waarvan 2 met private laadpaal.
Er heeft dus gewoon iemand zijn oprit op een app geplaatst...
Volgende laadpaal, 2km afstand van mijn eindpunt.
Een laadpaal van EV-box, operationeel.
Ingeplugd, kaart gescand, auto begon met laden.
2km gewandeld (wat op zich wel goed was voor de conditie).
8 uur later (zo lang ben ik bezig geweest vandaag) terug gewandeld.
Auto was niet aan het laden, kabel zat los in de paal, 0kWh geladen.
Dit terwijl de laadsessie effectief gestart was.
Hoe? Ik heb er het raden naar.
Dan maar een dure snellader gezocht, half uurtje gestaan, en zo veilig thuis geraakt.
De kostprijs? Geen idee, iedere app zegt een andere prijs, dus ik zal het volgende maand wel zien op de aanrekening.
Ik ben een voortrekker van het EV rijden, maar we zijn er dus duidelijk nog niet...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ben benieuwd naar de resultatenkrisken schreef:Hoezo? Hij sprak van -3°C. Ik zat met 2 personen in een wagen, nog een goeie 100kg kiezelstenen in de koffer en ik heb -6°C gehad?sky schreef:Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik!
De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.
Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
Mijn test is gebeurd. Deze avond de resultaten.
Bekijk ook dit eens
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Dat is, en blijft, een van de grootste problemen. De absurde onbetrouwbaarheid van die palen. Compleet onbegrijpelijk eerlijk gezegd.blaatpraat schreef:Vandaag toch weer een nadeel aan EV rijden ondervonden.
Ritje gedaan, waarbij ik zo'n 70% lading nodig had (enkele rit).
In de buurt van mijn eindpunt een laadpaal gezocht via de gekende apps.
Dichtste was op 500 meter afstand.
Kwam ik op de locatie aan, was dit een straat met enkel maar huizen met opritten, waarvan 2 met private laadpaal.
Er heeft dus gewoon iemand zijn oprit op een app geplaatst...
Volgende laadpaal, 2km afstand van mijn eindpunt.
Een laadpaal van EV-box, operationeel.
Ingeplugd, kaart gescand, auto begon met laden.
2km gewandeld (wat op zich wel goed was voor de conditie).
8 uur later (zo lang ben ik bezig geweest vandaag) terug gewandeld.
Auto was niet aan het laden, kabel zat los in de paal, 0kWh geladen.
Dit terwijl de laadsessie effectief gestart was.
Hoe? Ik heb er het raden naar.
Dan maar een dure snellader gezocht, half uurtje gestaan, en zo veilig thuis geraakt.
De kostprijs? Geen idee, iedere app zegt een andere prijs, dus ik zal het volgende maand wel zien op de aanrekening.
Ik ben een voortrekker van het EV rijden, maar we zijn er dus duidelijk nog niet...
Vanuit de overheid, want de bedrijven zelf gaan het niet doen, zou er ook een verplichting moeten komen dat je aan elke paal met je gewone bankkaart kan betalen in plaats van heel dat achterlijk gedoe met al die laadkaarten en onduidelijkheid in prijsstructuren.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wordt dat het nieuwe "belletje trek" ? De plug eruit trekken bij ladende EV's?blaatpraat schreef: Hoe? Ik heb er het raden naar.
Ik voel GAS-boetes komen .
Kan je dat "beveiligen"?
- tegen "uittrekken"
- tegen "ongeoorloofd" laden -> als ik een laadpaal op mijn oprit heb, wat belt een voorbijrijdende half lege EV om op mijn kosten te laden?
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Als je een actieve laadsessie hebt wordt de kabel sowieso aan beide kanten vergrendeld. Aan publieke laadpalen zou ik dit ook altijd nog eens nakijken.
En op onze laadpaal kunnen we een pincode zetten om het laden te starten.
En inderdaad de betrouwbaarheid van laadpalen moet omhoog, zeker de snelladers. En de wildgroei van operatoren en laadpassen was te verwachten maar is zeer jammer. Zeker als er in het begin met promoties wordt gegoocheld heb je op den duur 10 van die laadplassen liggen.
En op onze laadpaal kunnen we een pincode zetten om het laden te starten.
En inderdaad de betrouwbaarheid van laadpalen moet omhoog, zeker de snelladers. En de wildgroei van operatoren en laadpassen was te verwachten maar is zeer jammer. Zeker als er in het begin met promoties wordt gegoocheld heb je op den duur 10 van die laadplassen liggen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Beveiliging en vergrendeling
Alle oplaadpunten zijn vergrendelbaar door middel van RFID. U hebt de keuze of u dit wel of niet wilt gebruiken of het laadpunt instelt op AUTOSTART
https://www.heijligersbv.nl/laadpaal-installeren/
https://www.heijligersbv.nl/laadpaal-in ... j-u-thuis/
Opties
Wand-model of op een paal in de border of oprit
Met snoer/stekker of stopcontact
RFID vergrendeld of vrij toegankelijk
Is dus een optie
Dan zou die niet log mogen komen toch ?
PS: dit is via google, geen ervaring of dergelijke met elektrisch rijden (buiten het elektrisch rijden bij mijn non plug-in hybride Toyota Corolla)
Alle oplaadpunten zijn vergrendelbaar door middel van RFID. U hebt de keuze of u dit wel of niet wilt gebruiken of het laadpunt instelt op AUTOSTART
https://www.heijligersbv.nl/laadpaal-installeren/
https://www.heijligersbv.nl/laadpaal-in ... j-u-thuis/
Opties
Wand-model of op een paal in de border of oprit
Met snoer/stekker of stopcontact
RFID vergrendeld of vrij toegankelijk
Is dus een optie
https://www.priveleaseauto.com/elektris ... t-dat.htmlDe oplaadkabel wordt overigens vergrendeld als je je auto afsluit.
Dan zou die niet log mogen komen toch ?
PS: dit is via google, geen ervaring of dergelijke met elektrisch rijden (buiten het elektrisch rijden bij mijn non plug-in hybride Toyota Corolla)
Laatst gewijzigd door Abusimbal 08 maa 2021, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat probleem zal je altijd hebben met die laadpalen. In Brussel al vaker discussies/frustraties gezien rond de laadpalen. Ze worden gewoon uitgetrokken of in de eigen wagen gestoken. Ook proberen mensen op een bepaalde plaats te parkeren in de buurt van de laadpaal met allerlei discussies.
Het laden duurt gewoon veel te lang en er zijn te weinig palen. Vooral het eerste probleem zorgt ervoor dat het 2e een nog groter probleem is.
Het laden duurt gewoon veel te lang en er zijn te weinig palen. Vooral het eerste probleem zorgt ervoor dat het 2e een nog groter probleem is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Niet zeuren over die laadpalen. Iedereen is voor elektrische auto's, iedereen is voor het milieu, iedereen is tegen verbrandingsmotoren,... Dan moeten jullie die ongemakken er maar bij nemen en stoppen met zagen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 2273
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Binnenkort verplicht als bedrijfswagen, dan mag je toch een discussie voeren over laadpalen. In uw redenering kan je over niets meer praten...
Woorden als "iedereen" en "jullie", maakt het er ook niet gemakkelijker op. Maar ik weet het, het is uw stijl.
Wat doe je dan trouwens zelf nog in dit topic?
Die aan mijn oprit is niet beveiligd, en ik zou niet weten wie, maar hier mag altijd iemand even komen laden om uit de nood te helpen. Zolang het maar niet elke dag 50kWh is.
Woorden als "iedereen" en "jullie", maakt het er ook niet gemakkelijker op. Maar ik weet het, het is uw stijl.
Wat doe je dan trouwens zelf nog in dit topic?
Die aan mijn oprit is niet beveiligd, en ik zou niet weten wie, maar hier mag altijd iemand even komen laden om uit de nood te helpen. Zolang het maar niet elke dag 50kWh is.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik zag er laatst eentje op straat liggen, wachtend tot de EV terug thuis kwam want het was niet aangesloten.ddd schreef:Die aan mijn oprit is niet beveiligd, en ik zou niet weten wie, maar hier mag altijd iemand even komen laden om uit de nood te helpen. Zolang het maar niet elke dag 50kWh is.
Een rijwoning zonder voortuin. Dus een gaatje naast de voordeur, dikke kabel eruit en alles lag gewoon op het voetpad...
Toen hier lang geleden "diftar" werd ingevoerd, werden er sessie gehouden over een slot op de vuilbak, zodat onverlaten geen afval in uw vuilbak konden kieperen als jij was gaan werken de vuilbak al aan de straatkant stond te wachten op de vuilkar. Diftar = betalen per kg, vandaar .
Je kan binnen een schakelaar plaatsen etc, maar de kans dat je die vergeet "aan" te zetten en uw EV 's morgens dus niet geladen is, is groot...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2273
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Ik woon helemaal achteraan in een doodlopende straat. De paal staat ook aan mijn oprit, dus niet op straat.
Kans is erg klein dat iemand em zomaar gaat gebruiken.
De eigen EV is trouwens eind vorig jaar verkocht. Ik zou idd binnen de zekering kunnen afzetten ook. Ochja..
Kans is erg klein dat iemand em zomaar gaat gebruiken.
De eigen EV is trouwens eind vorig jaar verkocht. Ik zou idd binnen de zekering kunnen afzetten ook. Ochja..
Laatst gewijzigd door ddd 08 maa 2021, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Je kan ook gewoon niet reageren. Beetje tijd teveel ?Jack Daniels schreef:Niet zeuren over die laadpalen. Iedereen is voor elektrische auto's, iedereen is voor het milieu, iedereen is tegen verbrandingsmotoren,... Dan moeten jullie die ongemakken er maar bij nemen en stoppen met zagen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Zou ik doen, bespaart je hoogstwaarschijnlijk weer wat sluipverbruik.ddd schreef:De eigen EV is trouwens eind vorig jaar verkocht. Ik zou idd binnen de zekering kunnen afzetten ook. Ochja..
Ik vraag me trouwens af wat al die laadpaal firma's er bij winnen om hun eigen laadpassen te gebruiken ipv gewoon bankkaart/creditcard. De overhead moet toch veel groter zijn? En je verliest mogelijke klanten die niet kunnen laden omdat ze niet het juiste kaartje bij hebben.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik vermoed het internationale karrakter.powaq schreef:Ik vraag me trouwens af wat al die laadpaal firma's er bij winnen om hun eigen laadpassen te gebruiken ipv gewoon bankkaart/creditcard. De overhead moet toch veel groter zijn? En je verliest mogelijke klanten die niet kunnen laden omdat ze niet het juiste kaartje bij hebben.
Hun eigen systeem kunnen ze in heel de wereld introduceren, met lokale partners werken moet je land per land gaan onderhandelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Waarschijnlijk is het huren van het bakje dan ook goedkoper dan het huren van een ICE-auto om op reis te gaan.Het karretje heeft een benzinemotor die elektriciteit opwekt, zodat je auto opgeladen wordt tijdens het rijden. Helemaal ‘schoon’ is de EP Tender dus niet, maar Segard ziet zijn idee ook meer als iets dat je af en toe gebruikt; als je écht geen tijd hebt om telkens je auto op te laden. Dat blijkt ook uit zijn voorgenomen verdienmodel: hij wil de aanhangers verhuren en niet verkopen.
EV heeft dan wel een trekhaak nodig...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Geniaal 0.0 taxen betalen maar wel een generator meesleuren.ub4b schreef:Voor de long range, iets voor Krisken?
https://www.want.nl/dit-aanhangwagentje ... ge-ritten/
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Het zou me verbazen mocht die aanhangwagen met zonnepanelen al genoeg energie opwekken om het verlies door extra gewicht, lucht- en rolweerstand goed te maken.Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Dat klinkt interessant, tot je beseft dat je drie daken vol zonnepanelen nodig hebt om genoeg vermogen op te wekken om op de autostrade te kunnen rijden. Dus om het batterijpeil op... ahum, peil te houden, of het peil trager te laten zakken dan gewoonlijk, daarvoor kan het wel nog dienen.Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het gewicht zal eerder het probleem zijn dan het aantal benodigde gevulde daken.JamesEarlGray schreef:tot je beseft dat je drie daken vol zonnepanelen nodig hebt om genoeg vermogen op te wekken om op de autostrade te kunnen rijden.Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
Een Nissan Leaf verbruikt 0,165 kWh/km.
Een 5,5kWp installatie leverde vandaag 20kWh op (top in juli: 34kWh op 1 dag), oftewel 121km http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... 8&string=0
Een 5,5kWp installatie heeft +/- 26m² dakoppervlakte nodig (15-16 panelen) en dat is 300kg... Maar een aanhangwagen met een oppervlakte van 26m², dat gaat ook geen evidente zijn .
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
https://www.bd.nl/oss-e-o/2000-liter-di ... ~a4e480ea/
Eigenlijk alleen om de deep-cycle accu's op te laden(laadklep, ijskast, tv e.d.).
Eigenlijk alleen om de deep-cycle accu's op te laden(laadklep, ijskast, tv e.d.).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Zou een aanhangwagen met pakweg 50kWh aan accu's (300kg ?) ook geen optie zijn voor zomerse uitstappen ? Je kan er nog wat bijsteken qua gewicht (max tot 750kg) én je extra verbruik wordt gemitigeerd door de batterijen in de aanhangwagen.
Bestaat dat dan nog niet ? Lijkt me ideaal te zijn, altijd thuis en 'geladen', gebruiken wanneer nodig ... wanneer niet nodig heb je 50kWh opslag voor je zonnepalen (overproductie) én met de juiste technologie kan je het ook gebruiken voor je consumptie te verminderen op de piekmomenten.
Bestaat dat dan nog niet ? Lijkt me ideaal te zijn, altijd thuis en 'geladen', gebruiken wanneer nodig ... wanneer niet nodig heb je 50kWh opslag voor je zonnepalen (overproductie) én met de juiste technologie kan je het ook gebruiken voor je consumptie te verminderen op de piekmomenten.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Da's een grote geldwaarde op wielen, lijkt mij het perfecte doelwit voor een dief.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Een aanhangwagen stelen is nu eenmaal een heel pak makkelijker dan een auto te stelen.
Zo een bolslot met een welgemikte klop ligt het eraf, slot over uw dissel mobile slijpschijf en in 45 seconden zit je erdoor. (al eens mogen doen voor mezelf na mijn sleutel in het slot te breken).
Zo een bolslot met een welgemikte klop ligt het eraf, slot over uw dissel mobile slijpschijf en in 45 seconden zit je erdoor. (al eens mogen doen voor mezelf na mijn sleutel in het slot te breken).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
De auto van Sono Motors is rondom bekleed met PVcellen en haalt maar een gemiddelde opbrengst van 112km per week...Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg...
https://sonomotors.com/en/solar-integration/
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Ik vind dat wel een goed idee van u Sasuke.
Als je thuis bent, kan je die batterijen gebruiken voor uw huis, als je dan toch niet thuis bent (op reis), staan die thuis ook niets te doen en kan je de extra energie meenemen voor de extra kilometers!
Richt een bedrijfje op, ik wil wel klant worden (als ik ooit een elektrische wagen koop)
Als je thuis bent, kan je die batterijen gebruiken voor uw huis, als je dan toch niet thuis bent (op reis), staan die thuis ook niets te doen en kan je de extra energie meenemen voor de extra kilometers!
Richt een bedrijfje op, ik wil wel klant worden (als ik ooit een elektrische wagen koop)
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Nee akkoord, ik zocht maar naar mogelijke redenen om dat een slecht idee te vinden, maar eigenlijk is het best leuk.Sasuke schreef:En dan 300kg wegslepen ??? Nu ... dan nog, ofwel hangt het aan uwe auto, ofwel aan de stroom ... mij lijkt 'diefstal' nu dan toch niet echt HET tegenargument om zoiets aan te schaffen. Bij mij toch ni .
Net zoals Nob: ik ben klant (als ik ooit een EV heb)!
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik wacht, met opzet, met het posten van de resultaten. Reden : dit weekend zouden een paar EV-minded mensen dezelfde tocht doen met hun eigen EV en ook de resultaten bijhouden. Leek me dus handig om dan alles in 1x te posten.
Betreffende de laadkabelproblematiek : zowel aan de kant van de laadpaal als de kant van de wagen is deze kabel vergrendeld. Je kan deze dus niet zomaar uittrekken. Wat wel kan (!) is dat de paal deze vergrendeld, en nadien weer los gooit. Bijvoorbeeld omdat je laadpas niet blijkt te werken bij de leverancier van de laadpaal. Colruyt is zo een voorbeeld : die accepteren elke badge en laden elke wagen. Maar slechts om de x minuten stuurt de laadpaal de info door naar de server. Als dan blijkt dat een bepaalde laadpas niet past bij hun dan stopt die lading. Zelf reeds 3x getest, telkens kon ik tussen de 5 en 15 minuten laden. Is ook toegegeven door colruyt (aka dats24).
Ik gok dus dat jij hetzelfde hebt meegemaakt?
Persoonlijk wacht ik steeds tot de laadpaal aan het laden is (controle op zowel kant auto als kant laadpaal). En dan regelmatig eens de app checken.
Betreffende de laadkabelproblematiek : zowel aan de kant van de laadpaal als de kant van de wagen is deze kabel vergrendeld. Je kan deze dus niet zomaar uittrekken. Wat wel kan (!) is dat de paal deze vergrendeld, en nadien weer los gooit. Bijvoorbeeld omdat je laadpas niet blijkt te werken bij de leverancier van de laadpaal. Colruyt is zo een voorbeeld : die accepteren elke badge en laden elke wagen. Maar slechts om de x minuten stuurt de laadpaal de info door naar de server. Als dan blijkt dat een bepaalde laadpas niet past bij hun dan stopt die lading. Zelf reeds 3x getest, telkens kon ik tussen de 5 en 15 minuten laden. Is ook toegegeven door colruyt (aka dats24).
Ik gok dus dat jij hetzelfde hebt meegemaakt?
Persoonlijk wacht ik steeds tot de laadpaal aan het laden is (controle op zowel kant auto als kant laadpaal). En dan regelmatig eens de app checken.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti