koenraaddeconinck schreef:Ik zal antwoorden met een gekend citaat: "wie zonder zonden is, werpe de eerste steen." We zijn allemaal mensen en dus allesbehalve volmaakt.
Ik vind dat je het veel te veel opentrekt, en veel teveel doet alsof het van 2 kanten komt.
Het zijn geen Belgen die naar een islamitisch land getrokken zijn om daar een luchthaven op te blazen.
koenraaddeconinck schreef:Ik ben jaren lang bij een Libanees met mijn auto naar de car wash geweest. Na verloop van tijd kenden hij en ook zijn Marrokaanse medewerkers me zo goed dat we begonnen te "joken" en mekaar te plagen met opmerkingen soms die strictu sensu de indruk konden wekken van een onrespectvolle omgang. Maar we hadden uitermate goed contact en wisten dat opmerkingen / plagerijen niet erop gericht waren mekaar te kwetsen, au contraire.
Dat kan zeker, maar dat zijn vaak zeer oppervlakkige contacten.
Zaken doen, praatje erbij, alle gevoelige onderwerpen mijden, maar dat is heel oppervlakkig.
Ik heb lessen praatgroep Spaans gevolgd, op een bepaald moment dan weer een jaartje overgeslagen, maar werd uitgenodigd voor een wandeling in Brussel met die groep van het jaar ervoor.
Ik hoorde dat er een moslim in de klas meevolgde, en ik vroeg hoe het ermee was.
Hij viel goed mee, zeiden ze, maar af en toe viel hij wel op met zijn manier van doen.
Zo had de lerares gevraagd naar aanleiding van vrouwendag dat iedereen een tekstje zou schrijven met de vrouw die zij bewonderden.
Er was er een die dat niet gedaan had.
En zo is er altijd iets waaruit blijkt dat ze toch niet zo gelijk denken.
Maar zolang je al dat soort onderwerpen vermijdt, kun je denken dat er nauwelijks verschil is.
Een ander voorbeeld, van een paar jaar ervoor:
in de groep waarin ik toen zat, zat een dame van hoge leeftijd, een kranige oude dame, geen allochtone, voor alle duidelijkheid
Het viel mij op dat om de haverklap, in diverse debatten die niets met dat thema te maken hadden, ze de oorzaak voor het probleem situeerde als "de schuld van de joden", waarbij ze de joden als een soort onmens neerzette.
Niet Israël, voor alle duidelijkheid, de joden in het algemeen.
Ik snapte niet goed vanwaar die haat precies kwam, tot ik een keer aan een klasgenoot vroeg waarom zij altijd er overal de joden bijsleurde, en die zo haatte.
De verklaring was dat ze getrouwd was met een Algerijn, dus ze moet dat thuis iedere dag ingelepeld krijgen.
Opnieuw, dat zijn dingen die als je elkaar maar heel oppervlakkig kent, misschien nooit zouden opvallen.
Als je echter een debat hebt waarbij iedereen zijn mening mag/moet geven, komt dat wel naar voren.
koenraaddeconinck schreef:Verder neemt ook de verdraagzaamheid af, niet alleen van Belgen tav. allochtonen maar ook tussen Belgen onderling. In de opvoeding wordt tegenwoordig "assertiviteit" gepredikt, als een ware en onmisbare gave die door velen verward wordt met agressiviteit, egoïsme en egocentrisme, etc.
Ja, die assertiviteit is doorgeslagen.
Mijn ouders kregen nog te horen "als grote mensen spreken, moeten kinderen zwijgen".
Wij mochten al eens iets zeggen, ik hoor van veel gezinnen dat beslissingen vaak aan de kinderen overgelaten worden.
koenraaddeconinck schreef:Racisme en discriminatie moeten dus zeker los gezien worden al om te beginnen van ethnische afkomst en huidskleur. Denk ook maar aan de wijze waarop bv. homo's door sommigen worden bekeken. En dan nog het toppunt: een paus bestempelde dit ooit als zeen ziekte ... Wel die man was volgens mij zelf ziek en heeft blijkbaar een andere versie van de bijbel gezlezen dan diegene die ik gelezen heb ...
Ahwel, ja, en daar bots je dan rap op contradicties.
We willen graag tolerant zijn voor moslims, maar ook voor LGBTQ, en we vinden vrouwenrechten belangrijk.
Dat botst, in die botsing geef ik voorrang aan vrouwenrechten en aan LGTBQ.
Ik heb hier al eens 4 voorstellen gedaan om de situatie te verbeteren (een paar blz. geleden).
Ik heb daar geen enkele respons op gezien.