Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het zoveelste bewijs dat herfederalisatie zich opdringt, in Wallonie en Brussel lukt het precies wel...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Het grappige is dat massaal de VB'ers klagen dat in Wallonië de terugdraaiende teller wel nog bestaat en ze weer voordeel hebben t.o.v. Vlaanderen.
Niet beseffend dat het een bevoegdheid is van de deelstaten en dat we het dus zelf verprust hebben.
Oplossing is dus volgens hun splitsen die handel! Als ik iemand zo bezig hoor, ga ik gewoon al niet meer in disscusie om het te proberen uitleggen. Hopeloos is het.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je mag zeggen wat je wil... De communicatie loopt gewoonweg vierkant tussen onze politiekers en dat is niet enkel bij dit het probleem.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
AndrewBourgeois
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 7 keer

Raketisch schreef:Het grappige is dat massaal de VB'ers klagen dat in Wallonië de terugdraaiende teller wel nog bestaat en ze weer voordeel hebben t.o.v. Vlaanderen.
Niet beseffend dat het een bevoegdheid is van de deelstaten en dat we het dus zelf verprust hebben.
Oplossing is dus volgens hun splitsen die handel! Als ik iemand zo bezig hoor, ga ik gewoon al niet meer in disscusie om het te proberen uitleggen. Hopeloos is het.
Als het volledig gesplitst was dan had de federale regering toch geen rechtszaak kunnen beginnen voor gemiste inkomsten?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het was ook niet (enkel) de federale regering die kloeg.
Het waren heel wat partijen. Zoals hierboven al gezegd: de Vlaamse regering overtrad de eigen bevoegdheden. Veel ingewikkelder is het niet. Als andere actoren dat proberen, roept iedereen moord en brand, en nu is het alsnog de fout van iemand anders? Serieus blijven hé.
De VREG zelf (Vlaamse Regulator, onder auspeciën van de Vlaamse regering nota bene) was de eerste om naar de rechtbank te stappen, omdat de Vlaamse regering een regeling trof over een component op de factuur waar de VREG over mag/moet beslissen.
https://www.vreg.be/nl/wie-zijn-we-wat-doen-we

Zoals hierboven gezegd: de (vorige) Vlaamse regering heeft het eigenhandig verprutst. Niemand kan het op de sossen, de Walen of de moslims steken.
AndrewBourgeois
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 7 keer

Volgens de Pano reportage gaf het grondwettelijk hof de CREG en de federale regering gelijk. Niet de VREG.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

AndrewBourgeois schreef:Volgens de Pano reportage gaf het grondwettelijk hof de CREG en de federale regering gelijk. Niet de VREG.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210114_95660778
Het blijkt nu juridisch broddelwerk te zijn geweest. Na klachten van onder meer de energieregulatoren Vreg en Creg, de federale overheid en de energiefederatie Febeg beslist het Grondwettelijk Hof dat de Vlaamse regering inderdaad op verschillende manieren de bevoegdheidsverdeling heeft overschreden.
Zo besliste de Vlaamse regering dat ook federale taksen op elektriciteit mee zouden terugdraaien met de terugdraaiende meter. Alleen de federale overheid kan dat beslissen. De Vlaamse regering besliste ook dat de kosten van het plaatsen van een digitale meter ten laste van de gebruiker zouden vallen, terwijl dat een bevoegdheid is van energieregulator Vreg. Ook die bepaling wordt vernietigd.
Ik kan daaruit niet concluderen of het nu de VREG, de CREG, Febeg of de federale regering is, die gelijkt heeft gekregen of net geen valabele argumenten toegevoegd heeft in het juridische dispuut.
Ik lees vooral dat de Vlaamse regering willens nillens een regeling invoerde waarvan ze wist dat ze op allerlei niveaus de bevoegdheden overtrad.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

K snap het niet
Als de kist van de digitale meter niet aan de gebruiker doorgerekend lag worden, wie betaalt die dan? Sinterklaas of zijn roetveeg collega? Alle gebruikers toch? Of zijn gebruiker en gebruiker afhankelijk van de context? Toch niet van Vlaamse en federale context, of is het politieke partij context.

Met een terugdraaiende analoge teller is er nooit een discussie geweest, men heeft een prosumententarief ingevoerd waarin 1,21% BTW vervat zit.

En maar janken dat ze BTW te kort zouden krijgen en bevoegdheden overschrijden terwijl de VREG, medejanker, het capaciteitstarief invoert binnen vandaag en 10 maand.
Indien zonnepaneel eigenaars een beetje oppassen zullen ze van maart tot en met oktober het minimum aan capaciteitstarief betalen en niet veel meer voor de andere 4 maand. Kwestie dat de factuur dan lager zal zijn want voor wie onder dat tarief valt verdwijnt het prosumententarief.
Oei federale zal weer miscontent zijn bij te weinig BTW inkomsten.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Geen terugdraaiende teller gaat in vanaf... NU!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/01/digitale-meter/

"Netbeheerder Fluvius heeft om middernacht alle digitale meterstanden opgenomen en zal ze nu doorsturen naar de stroomleveranciers. Binnenkort zal dan een afrekening in de bus vallen. Eventuele overschotten verdwijnen, want de digitale tellers worden op nul gezet."
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

ddd schreef:Geen terugdraaiende teller gaat in vanaf... NU!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/01/digitale-meter/

"Netbeheerder Fluvius heeft om middernacht alle digitale meterstanden opgenomen en zal ze nu doorsturen naar de stroomleveranciers. Binnenkort zal dan een afrekening in de bus vallen. Eventuele overschotten verdwijnen, want de digitale tellers worden op nul gezet."
Oei en wat met de zonnestroom die nog niet werd verbruikt door de PV producent. Hij is die kwijt, de DNB steekt die in zijn zakken zonder BTW te betalen, oei oei oei.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ben eigenlijk niet meer mee in héél die saga. Als ik het goed begrijp heeft de VREG een heel ander visie op elektriciteit dan de CWaPE (waalse tegenhanger) waardoor ze in Vlaanderen heiliger willen zijn dan de paus en geen terugdraaiende tellers meer willen. Het feit dat de VREG en CWaPE volledig autonoom domme beslissingen kunnen nemen hebben we dan weer te danken aan Europa? Dit lijkt dan ook eerder een dictatuur als zelfs het parlement hun zegje niet mag doen over het energiebeleid?

Ahja en de CREG, zou die dan niet beter afgeschaft worden want die zitten er bij voor spek en bonen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef:Oei en wat met de zonnestroom die nog niet werd verbruikt door de PV producent. Hij is die kwijt, de DNB steekt die in zijn zakken zonder BTW te betalen, oei oei oei.
Nee, veel beter.
De federale overheid krijgt de BTW op de energie die gepikt is bij de PV-eigenaar.
De DNB verkoopt "enkel" de stroom zelf.
Iedereen content, nee?
(natuurlijk niet, de PV bezitter is genaaid)
lithion schreef:Het feit dat de VREG en CWaPE volledig autonoom domme beslissingen kunnen nemen hebben we dan weer te danken aan Europa? Dit lijkt dan ook eerder een dictatuur als zelfs het parlement hun zegje niet mag doen over het energiebeleid?
Wat heeft Europa er mee te maken?
De Vlaamse overheid heeft een zelfstandige entiteit opgericht (VREG) en heeft die entiteit bevoegdheden gegeven. Waarom de schuld dan toch bij Europa leggen?
Ahja en de CREG, zou die dan niet beter afgeschaft worden want die zitten er bij voor spek en bonen?
CREG is voor hoogspanning (Elia) etc.
https://www.creg.be/nl/over-de-creg
https://www.vreg.be/nl/over-vreg
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Euh... Electriciteit is hier een Vlaamse bevoegdheid maar de taksen op electriciteit zijn federaal? Hoe rijm je dat aan elkaar?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Euh... Electriciteit is hier een Vlaamse bevoegdheid maar de taksen op electriciteit zijn federaal? Hoe rijm je dat aan elkaar?
Vraag dat aan zij die de bevoegdheden willen versnipperen :lol: .
Iedereen bevoegd en niemand verantwoordelijk, hebben we heel goed gezien bij de coronacrisis. CDV = coronadoden, en veel ((c) De Ideale Wereld).

Overigens is mobiliteit ook een Vlaamse bevoegdheid (herinner u de kazakdraaierij van Weyts over slimme kilometerheffing) en de taksen + BTW op brandstof zijn ook federaal.
BTW is +/- 8% van de federale koek: http://www.begroting.be/NL/budgetOnline/tabel1.pdf
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik ging ervanuit dat dat lang in het BS verschenen was.

Februari dan gelukkig nog iets aan gehad.
Meer injecteren dan verbruiken :-( Ik ga de vrouw hier moeten opvoeden :lol:

Maar hoe moet ik die grafieken van Fluvius nu lezen.
Is het effectief afname=afname en injectie is injectie?
Verschil van datgene dat ik direct verbruikt heb, moet ik dus uit omvormer lezen en dan datgene van Fluvius aftrekken?
Want dan zit ik aan een zelfverbruik van 43%.
Ik vind dat precies weinig of zie ik dat verkeerd nu?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

svermassen schreef:Want dan zit ik aan een zelfverbruik van 43%.
Zonder batterij lijkt me dat eigenlijk heel veel.
Alhoewel het wel zou kunnen, gegeven dat er in februari weinig zon is.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Waarde omvormer - injectie = eigen/direct verbruik
bv 4000kwh gemaakt - 1500 injectie = 2500kwh direct verbruik
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

heist_175 schreef:
bruma schreef:Oei en wat met de zonnestroom die nog niet werd verbruikt door de PV producent. Hij is die kwijt, de DNB steekt die in zijn zakken zonder BTW te betalen, oei oei oei.
Nee, veel beter.
De federale overheid krijgt de BTW op de energie die gepikt is bij de PV-eigenaar.
De DNB verkoopt "enkel" de stroom zelf.
Iedereen content, nee?
(natuurlijk niet, de PV bezitter is genaaid)
Is de DNB dan off grid gegaan, ze verbruiken ook stroom waar ze nu geen factuur voor krijgen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:
svermassen schreef:Want dan zit ik aan een zelfverbruik van 43%.
Zonder batterij lijkt me dat eigenlijk heel veel.
Alhoewel het wel zou kunnen, gegeven dat er in februari weinig zon is.
Klopt, ik had inderdaad verkeerd gekeken, het is 33% eigen verbruik.
Lijkt mij ook al wat logischer omdat wij eveneens eens geprobeerd hebben om wat was en dergelijke tijdens de dag te doen.
Dat opdrijven lijkt mij moeilijker zonder batterij.
Enkel in de zomermaanden zal dat een stuk beter gaan omdat de airco's dan bollen.
Wat we wel nog zouden kunnen doen, is de wp's dan als verwarming tijdens de dag te gebruiken en dan niet de gasketel.

Volgens mij zitten die simulaties van de CREG/VREG/... of hoe al die zeker noemt compleet naast de realiteit.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Let hier ook nog mee op.
Bijlagen
Screenshot_20210301-172952_Google.jpg
Screenshot_20210301-173022_Google.jpg
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Wij hebben sowieso sinds 15/02 een wijziging in het Luminus-contract voor terugbetaling van die peanuts.
Iets is beter dan niets.
We gaan toch bekijken om de Daikin WP's te kunnen sturen adhv van andere parameters.
Ze zijn sowieso al via app aan te sturen.
Dat moet ik dan toch eerst eens uitzoeken om die eventueel op een extra manier te kunnen aansturen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

heist_175 schreef:
lithion schreef:Het feit dat de VREG en CWaPE volledig autonoom domme beslissingen kunnen nemen hebben we dan weer te danken aan Europa? Dit lijkt dan ook eerder een dictatuur als zelfs het parlement hun zegje niet mag doen over het energiebeleid?
Wat heeft Europa er mee te maken?
De Vlaamse overheid heeft een zelfstandige entiteit opgericht (VREG) en heeft die entiteit bevoegdheden gegeven. Waarom de schuld dan toch bij Europa leggen?
https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... -belgische
Zo besloot de EU:
controleorganismen op te richten die belast zijn met het toezicht op de markt: CREG voor het hele land, VREG in Vlaanderen, BRUGEL in Brussel en CWaPE in Wallonië.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dus omdat Europa oplegt dat wij CREG/VREG/... nodig hebben, zijn de dwaze beslissingen van die opgerichte organen ook de schuld van Europa?
Kom zeg, dat meen je toch niet echt :)?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Nou dan heb ik goed getimed om mijn digitale meter naar een dag/nacht teller te veranderen en een nieuwe leverancier te kiezen vanaf vandaag... :wink: Het is precies of ik het geroken had dat vandaag D-Day was... :lol:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

ddd schreef:Geen terugdraaiende teller gaat in vanaf... NU!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/01/digitale-meter/

"Netbeheerder Fluvius heeft om middernacht alle digitale meterstanden opgenomen en zal ze nu doorsturen naar de stroomleveranciers. Binnenkort zal dan een afrekening in de bus vallen. Eventuele overschotten verdwijnen, want de digitale tellers worden op nul gezet."
Dit is bij mijn zuster bijvoorbeeld niet gebeurd, die reset, vreemd...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ratface schreef:
ddd schreef:Geen terugdraaiende teller gaat in vanaf... NU!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/01/digitale-meter/

"Netbeheerder Fluvius heeft om middernacht alle digitale meterstanden opgenomen en zal ze nu doorsturen naar de stroomleveranciers. Binnenkort zal dan een afrekening in de bus vallen. Eventuele overschotten verdwijnen, want de digitale tellers worden op nul gezet."
Dit is bij mijn zuster bijvoorbeeld niet gebeurd, die reset, vreemd...
Je kan dat nu toch nog niet weten, de facturen zijn nog maar in opmaak

T is niet dat ze de tellerstanden op 0 zetten hoor. Ze nemen een 'foto' van uw tellerstanden en vergelijken die met de vorige 'foto'
Laatst gewijzigd door bruma op 02 mar 2021, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ratface schreef:Dit is bij mijn zuster bijvoorbeeld niet gebeurd, die reset, vreemd...
Bij mij ook niet, maar denk niet dat je dat letterlijk moet nemen dat de meter zelf op 0 gezet wordt. Wel een negatief saldo als er een overschot is.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Dan vind ik dat maar ongelukkig gekozen woorden. Er staat toch echt letterlijk dat de tellers op nul worden gezet...

Desalniettemin geloof ik jullie wel.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Essent geeft het eerste jaar 90€ korting zonder terugleververgoeding.
Tijd om een bijkomend teruglevercontract af te sluiten :angel:

Nu nog zoeken waar best... Maar misschien is Decathlon zo slecht nog niet, helaas pas vanaf juli :-(
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Was dat niet vanaf juli omdat het dan pas mogelijk wordt voor prosumenten om te verkopen aan 'alleman'.

Tegen dat het zover is zullen er nog wel partijen opstaan die zoiets aanbieden.

Uiteindelijk geeft zo'n deal gelijk die van decathlon wel weer hoeveel marge ze op de producten hebben…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bwa puur op elektriciteitsprijs denk ik niet dat de energieleveranciers het grote probleem zijn (meestal toch niet).

Ik vind trouwens het voorstel dat ik net kreeg via de groepsaankoop van Oost-Vlaanderen wel interessant. De veiling is gewonnen door Lampiris:

Enkelvoudig afname: 0,047527

dag afname: 0,054599
nacht afname: 0,040515

Injectie enkelvoudig: 0,038043

Injectie dag: 0,043124
Injectie nacht: 0,026774

Abonnement 30€

Vaste prijs voor 1 jaar.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

honda4life schreef:Essent geeft het eerste jaar 90€ korting zonder terugleververgoeding.
Tijd om een bijkomend teruglevercontract af te sluiten :angel:

Nu nog zoeken waar best... Maar misschien is Decathlon zo slecht nog niet, helaas pas vanaf juli :-(
Ja en is een eenmalige premie
Binnen 6 maand zijn ze er niet meer want verkocht aan luminus. Dus waarom zouden ze het zichzelf moeilijk maken door per kWh af te rekenen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik zit bij de Vlaamse eenrgielevernacier daarnet een update enkel terugleververgoeding bij hun vaste contracten ...

Tsja
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Vaganzza schreef:
Ratface schreef:Dit is bij mijn zuster bijvoorbeeld niet gebeurd, die reset, vreemd...
Bij mij ook niet, maar denk niet dat je dat letterlijk moet nemen dat de meter zelf op 0 gezet wordt. Wel een negatief saldo als er een overschot is.
Ze doen het bewust in de winter, dan zijn er niet veel negatieve saldo's. Ik denk dat er een aantal (mezelf wss inclusief) gaan verschieten van hun eindafrekening een dezer dagen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik ging sowieso een eindafrekening krijgen van Ecopower want ik schakelde gisteren over op een andere leverancier. Ik hou al rekening met enkele honderden euro's
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

MClaeys schreef: Ze doen het bewust in de winter, dan zijn er niet veel negatieve saldo's. Ik denk dat er een aantal (mezelf wss inclusief) gaan verschieten van hun eindafrekening een dezer dagen...
Hoezo? De eindafrekening dezer dagen zal toch nog meevallen (ervan uitgaande dat er wat overschot is opgebouwd de afgelopen jaren)? Het is de volgende afrekening, na een periode waarbij geen terugdraaien mogelijk is, die gaat tegenvallen, toch?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dat vermoed ik ook.
Zonder zelf te gaan kijken hoe we ons verbruik aanpassen gaat ons verbruik nu van 0,00 naar bijna 2.500.
Is ook maar grof gesimuleerd nu, maar toch.
Komen wel van 4.500 voor de zp's.
Maar dat gaat tegenvallen, ondanks dat dan nog de 400 EUR voor de prosumenten wegvalt.
Denk toch een streep door velen hun rekening.
En dan de eenmalige compensatie moet dat dekken :bang:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

2500kwh = +-€600
prosumenten = 400

Je betaalt, bij gelijk gedrag €200 per jaar meer.
Dan kan je zien hoeveel jaar je kan betalen met de eenmalige premie. (als die er zeker komt?)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

welke compensatie ? ik krijg er geen hoor...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik had het op svermassen. Ik krijg er ook geen, maar alleen mijn GSC betalen dat al dubbel en dik terug. :-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”