roon audio software

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ik dacht vandaag laat ik eens even roon installeren op mijn pc en dat 14 dagen uittesten. IK ging er van uit dat het robuuste degelijke software was maar mijn eerste ervavingen zijn toch anders.

roon server windows 64 bit geinstalleerd en op dezelfde pc ook roon 64 bit en dan gekozen om te verbinden met de server die ik dus eerst geinstallerd had en op de achtergrond draait. De muziekbestanden laten indexeren die op een NAS staan. Op de smartphone de android versie gezet. Maar om de een of andere reden lijkt hij problemen te hebben met de core te connecteren. Het is al eens gelukt maar nadat ik de app had gesloten en iets erna terug startte bleef hij zoeken naar de core (de pc waarop de core als proces draait staat altijd aan, maar en ik vermoed dat hier het probleem zit, niet altijd zit ik te werken aan die pc en valt bij niet actief gebruik het scherm uit en ik vermoed dat ook de roon server dan uitvalt of iets met de ethernet verbinding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

wat 1 keer gewerkt heeft is de roon android app maar nu krijg ik er geen leven meer in die blijft maar zoeken naar de core niettegenstaande deze op hetzelfde netwerk range 192.168.1. xx draait. maar ik lees dat dit een veel voorkomend probleem is ook bij de ios app??

wel goed dat je 14 dagen kan testen maar ik denk niet dat ik voor buggy software ga betalen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Waarom niet gewoon Volumio gebruiken?
Da's (grotendeels) gratis, als het toch maar voor bestanden vanop je NAS is.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ja eens proberen. hopelijke betere software


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Roon draait hier al sinds mei 2017 zonder problemen. 8)
Op Android kan je de Roon app vastpinnen, dan blijft hij actief.
Scheelt telkens wat seconden om de app te openen.
En met de it'roXs! extension en app heb je notificaties en commands direct bij de hand.
Roon.jpg
Roon2.jpg
Laatst gewijzigd door seagull 22 feb 2021, 17:38, in totaal 1 gewijzigd.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

bedankt voor je tip

wat ik bizar vond: de android app werkte. ik sluit hem af en even later open ik hem en om een of andere reden vind hij de server niet meer ofschoon deze nog steeds dezelfde ip adres had

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik heb Roon ROCK draaien als core, op een NUC7i7.
Als er af en toe iets niet goed werkt: restart Roon Server Software, en na 5 seconden is hij terug up & running.

@bartman
Ik zie nu dat je op dezelfde PC Roon server en Roon installeert.
Dat is niet de bedoeling.
Als je Roon installeert op je PC werkt die als server (Core) en ook als Control (App).
Roon server installeer je op een headless systeem dat 24/7 draait.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

seagull schreef:Ik heb Roon ROCK draaien als core, op een NUC7i7.
Als er af en toe iets niet goed werkt: restart Roon Server Software, en na 5 seconden is hij terug up & running.

@bartman
Ik zie nu dat je op dezelfde PC Roon server en Roon installeert.
Dat is niet de bedoeling.
Als je Roon installeert op je PC werkt die als server (Core) en ook als Control (App).
Roon server installeer je op een headless systeem dat 24/7 draait.
oh ik dacht dat als je roon installeert ipv roon server dat je dan moet zorgen dat de pc altijd in gebruik is dus dat die niet in standy by mag vallen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

De Core moet actief zijn als je Roon wil gebruiken.
Maar je installeert Roon Server en Roon niet op dezelfde computer.
Roon = Roon Server + Roon App + Roon Endpoint (audio device)
Roon Server = Roon Core + Roon Endoint
Zie de download page.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ok dus ik verwijder best roon server van de desktop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Misschien stamp ik hier tegen audifielen hun schenen, maar waarin verschilt deze (best wel kostelijke) oplossing van Plex met Plexamp?
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Snap ook niet waarom er maandelijks moet betaald worden.je streamt toch geen muziek van hun eigen servers ? Of zie ik dat verkeerd.
Ik heb u een tijdje geleden een nieuwe versterker en het is een denon geworden dra800.
Dus moest ik op zoek naar een programma op mij muziek te kunnen laten spelen via de versterker. Daar die ook een netwerk speler is moest ik opzoek naar andere software. Vroeger splitsen ik de audio uitgang van de pc naar de boxen en de versterker.
En speldia dan via een heel eenvoudig programma clementie audio. En ok dieook bedienen via gsm.
Het voordeel van ook dat standaard in het programma enkele playlisten zitten bv 50 willekeurige nr. Die het programma zelf kiest grote fan van.

Dus nu overgeschakeld naar mediamonkey nog niet veel mee gespeeld. Maar werkt goed kan vie heos van denon browser via tablet in de muziek bestanden.
En kan ook via anroid. Bedienen

Maar ben nu ok zoek nog naar een media player/ server voor linu.
En het klein eenvoudig programmaatje. Is Windows linux was super handig. Staat nog steeds op de pc alsie niet via mijn versterker wil spelen

Plex vind iktotaal niet goed voor audio geen ervaring mee voor films werkt het voor geen meter hier films spelen maar speelt geen externe ondertitels
En gebruik voor films serviio en voor audio kan dit ook. Maar niet veel mogelijkheden
Misschien toch eens volumio bekijken of runeaudio. Ken die al lang maar nog niet echt getest.
Wat raden jullie aan voor op linux?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

meon schreef:Misschien stamp ik hier tegen audifielen hun schenen, maar waarin verschilt deze (best wel kostelijke) oplossing van Plex met Plexamp?
UI, scraping, flexibiliteit qua clients, audio/multiroom/netwerkprotocollen en server/hardware?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

de roon windows 64 bit software is.dus geinstalleerd en heeft mijn flac bestanden geindexeerd ziet er allemaal netjes uit en de appaeaten in het netwerk gevonden dn kan muziek er naar sturen. maar wel jammer dat je eerst even deze pc moet wakker maken (ik dien dan mijn pincode in te geven). zitten we beneden in de living en ik wil via de smartphone even browsen vind hij de server niet, nee ik moet eerst naar boven de pincode intikken zodat ik mijn bureelblad krijg en dan wordt de server gevonden

wat ik ook nu merk is dat het programma niet afgesloten mag worden. bij andere soft heb je dat er dan nog een proces in de achtergrond blijft lopen.

van zodra het programma op de desktop waar de core op draait terug geopend is dan pas vind de android app de core en kan verbinden. dus pc met core moet altijd aan staan (bureelblad actief, niet in screensavermode of zo en het programma moet gestart zijn.

wanneer roon gestart is draaien volgende processen:
Roon
RAATServer
Consolevensterhost

Bij afsluiten programma stoppen al deze processen



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

road rebel schreef:
meon schreef:Misschien stamp ik hier tegen audifielen hun schenen, maar waarin verschilt deze (best wel kostelijke) oplossing van Plex met Plexamp?
UI, scraping, flexibiliteit qua clients, audio/multiroom/netwerkprotocollen en server/hardware?
Euh ja, da's denk ik geen antwoord op m'n vraag?
- UI is wellicht grotendeels subjectief, maar heb je Plexamp al gezien? Lyrics, bio's, related artists, genres... Plex heeft dit (ook?)
- Scraping snap ik niet in deze context. Plex gebruikt AllMusic en MusicBrains voor metadata, geen scraping.
- Er bestaat denk ik een Plex client voor letterlijk élk platform en d'er zijn losse initiatieven. In het slechtste geval is DLNA beschikbaar. Automatische transcoding afhankelijk van beschikbare bandbreedte, werkt over Internet heen...
- Multiroom heb ik geen ervaring mee, maar bvb Sonos ondersteunt Plex gewoon.
- Server/hardware > vrije keuze
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

meon schreef:Misschien stamp ik hier tegen audifielen hun schenen, maar waarin verschilt deze (best wel kostelijke) oplossing van Plex met Plexamp?
Bekijk de video en probeer eens. Grootste voordeel voor mij is dat het werkt met heel veel veel hardware, en je overal toegang hebt tot je library.
Ik heb een vintage stereorack van Technics (°1978) met een Raspberry Pi als streamer (€ 50), een Project DAC (€ 340), een miniDSP DDRC24 met Dirac Live room correction en DSP (€ 450) en dat levert geweldige SQ voor minder dan € 1000.
Andere endpoints zijn een NAD BlueOS AV receiver met Dirac Live room correction, Bluesound Node 2, 2 Bluesound Pulse Soundbars, een Raspberri Pi met een SMSL amp (€ 120) en een paar speakers, een Raspberri Pi met een Aune headphone amp (€ 250), een Sonos Play 1, een dongle DAC, je laptop, je tablet, je smartphone, ...
En alle zones kan je dan nog eens synchroon laten spelen (met uitzondering van Sonos), of allemaal tegelijk andere muziek.
Roon is vooral goed als je ook een Tidal of Qobuz abbo hebt.

@bartman: Het is pas echt handig als je de Core draait op een headless systeem of NAS die 24/7 draait. Kan ook op een VM.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ik heb hier nog een odroid c2 liggen zou dat krachtig genoeg zijn voor een roon core?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Voor Roon Server (Core) heb je Intel x86_64 builds nodig.
Zie Roon KB.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

seagull schreef:Voor Roon Server (Core) heb je Intel x86_64 builds nodig.
Zie Roon KB.
wel jammer dat een gewone pc niet voldoende is

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

meon schreef:maar heb je Plexamp al gezien?
Plexamp is ook niet gratis (al zal de prijs wel anders zijn vermoed ik).

Nu ja, ik gebruik gewoon de Sonos app en dat is prima voor mij. Verder heb ik ook in iedere kamer andere/dezelfde muziek die synchroon speelt.

Mis ik Lyrics, bio's, related artists, ... niet echt maar dat is natuurlijk persoonlijk (m'n eigen CD collectie +700 CD's is deels in FLAC geripped en voorzien van de nodige tags wat voor mij voldoende is).
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”