Als ik naar oude opgenomen vinyl platen luister de geluidscurve mooi egaal loopt, maar als ik digitale muziek hoor deze curve niet zo mooi loopt (eerder met trapjes)
Het is dat dat het verschil maakt tussen digitale muziek en analoge (vinyl).
Nu als ik nu een nieuw opgenomen muziek koop op vinyl zal deze niet zoals vroeger analoog zijn opgenomen veronderstel ik. Is dan de muziek ervarig die je verwacht van vinyl niet weg??
Heeft het met andere woorden nuttig om nieuwe lp te kopen van hedendaagse opgenomen muziek of kan je deze muziek niet beter kopen op cd of via spotify (of iets dergelijks) beluisteren.
Vinyl platen versus digitaal (cd of mp3)
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Zoals jouw cure als een afbeelding ironisch genoeg duidelijk maakt wordt die curve grotendeels bepaald door de resolutie. Als ik je prentje inzoom is ook de boog als een afbeelding uiteindelijk een verzameling puntjes en streepjes, ze zijn enkel veel fijner.
Zo heeft ook audio een resolutie. MP3's zijn meestal 16 bit, maar om te masteren wordt 24 of 32 bit-diepte per sample gebruikt en de sample rate van CD's 44,1 kHz is ook al best passé en is 48 kHz quasi de norm, maar gaat DAW's meestal tot 192 kHz.
Zoals je aangeeft gaat vrijwel geen enkele moderne bron nog compleet analoog opgenomen, gemasterd en gereproduceerd worden. Dus moderne vinyl koop je momenteel vooral omwille van de charme/ervaring lijkt me, niet per sé de geluidskwaliteit.
Zo heeft ook audio een resolutie. MP3's zijn meestal 16 bit, maar om te masteren wordt 24 of 32 bit-diepte per sample gebruikt en de sample rate van CD's 44,1 kHz is ook al best passé en is 48 kHz quasi de norm, maar gaat DAW's meestal tot 192 kHz.
Zoals je aangeeft gaat vrijwel geen enkele moderne bron nog compleet analoog opgenomen, gemasterd en gereproduceerd worden. Dus moderne vinyl koop je momenteel vooral omwille van de charme/ervaring lijkt me, niet per sé de geluidskwaliteit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Vinyl, koop je in mijn ogen, voor de fun en de ervaring. Echt objectief beter is het nooit geweest. De mastering op een vinyl kan echter wel anders zijn waardoor het gevoelsmatig beter is omdat het gewoon wat anders klinkt dan een CD.
Moderne vinyl is inderdaad (in de meeste gevallen) gewoon de CD master op vinyl gezet. Geen meerwaarde. Buiten dan de fun om plaatjes te draaien natuurlijk.
Moderne vinyl is inderdaad (in de meeste gevallen) gewoon de CD master op vinyl gezet. Geen meerwaarde. Buiten dan de fun om plaatjes te draaien natuurlijk.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
Mocht je geïnteresseerd zijn muziek aan te kopen (of te streamen) met een hoog kwaliteitsniveau, dan kan ik jou Qobuz aanraden:stefke schreef:Als ik naar oude opgenomen vinyl platen luister de geluidscurve mooi egaal loopt, maar als ik digitale muziek hoor deze curve niet zo mooi loopt (eerder met trapjes)
Nu als ik nu een nieuw opgenomen muziek koop op vinyl zal deze niet zoals vroeger analoog zijn opgenomen veronderstel ik. Is dan de muziek ervarig die je verwacht van vinyl niet weg??
Heeft het met andere woorden nuttig om nieuwe lp te kopen van hedendaagse opgenomen muziek of kan je deze muziek niet beter kopen op cd of via spotify (of iets dergelijks) beluisteren.
https://www.qobuz.com/be-nl/audio-quality
Ze hebben een download-winkel en een streamingdienst.
Als er muziek is die ze niet in hun bibliotheek hebben, kan je hen via support mailen waarna ze het beschikbaar stellen (al paar keer gedaan voor wat obscure muziek).
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Ik was onder de indruk van de relatie van de wave met die trapjes die Qobuz toont, want da's precies wat Stefke aanhaalt, maar die 2 laatste prentjes van Qobuz zijn "fake news", want elke MP3 is ook 44,1 kHz en 16 bits (neem ik aan), dus die specificaties zijn identiek.
Als je het grafisch zou willen uitdrukken zou de waveform eerder wat afgeplat moeten zijn boven en onderaan en zouden er bij wijze van spreken scheve lijnen tussen moeten staan of variabel breder en smaller moeten zijn (om het verminderde bereik en de lossless compressie te tonen).
Als je het grafisch zou willen uitdrukken zou de waveform eerder wat afgeplat moeten zijn boven en onderaan en zouden er bij wijze van spreken scheve lijnen tussen moeten staan of variabel breder en smaller moeten zijn (om het verminderde bereik en de lossless compressie te tonen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Het gaat helemaal niet om die "trapjes", het gaat om de noise floor. Bij mp3 is dat wat gereshaped rond de frequenties met hoge amplitude. Dat je dat kan horen bij een ietwat deftig geencodeerde muziek valt in eerder onder te verdelen in bij de 5G-problematiek.
Waarmee ik niet gezegd heb dat platen niet aangenaam klinken.
Waarmee ik niet gezegd heb dat platen niet aangenaam klinken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
Vergeet niet dat Qobuz veel meer dan alleen het formaat "MP3" aanbiedt. Je kan ook lossless FLAC downloaden. Met andere woorden, voor high resolution audio kan je daar terecht.meon schreef:Ik was onder de indruk van de relatie van de wave met die trapjes die Qobuz toont, want da's precies wat Stefke aanhaalt, maar die 2 laatste prentjes van Qobuz zijn "fake news", want elke MP3 is ook 44,1 kHz en 16 bits (neem ik aan), dus die specificaties zijn identiek.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Bij elke digitalisering wordt er een compromis gemaakt in hoeverre dataverlies (want dat heb je uiteindelijk bij sampeling) de "kwaliteit" beïnvloedt. Ik denk dat die discussie al meermaals gevoerd is op userbase over wie wat wel en niet hoort. Want daar liggen natuurlijk ook nog verschillen.
Ten slotte blijft ons gehoor analoog waarbij fysieke dan ook nog eens een aantal parameters bepalen hoe iemand geluid ervaart. Jonge mensen horen hoge tonen veel beter dan oudere mensen, om maar een voorbeeld te noemen.
Veel hangt ook af van hoe uiteindelijk de stroom versterkt gaat worden en op welke luidspreker we het geluid gaan afspelen.
Misschien dat het eerder tussen dan in mijn oren zit, maar ik vind een oude vinyl toch warmer klinken. Hetzelfde met een digitale versterker vs analoog. Ik weet niet in hoeverre mijn absoluut gehoor (niet te verwarren met een perfect gehoor) er mee te maken heeft, maar bepaalde "zwevingen" vallen digitaal toch soms op. Ik kan het niet anders bestempelen.
En zoals ook al gezegd, de nostalgie en het ritueel om een plaat op te zetten is met niets te vergelijken. Misschien dat daar ook mijn oordeel wat aan vast hangt.
Ten slotte blijft ons gehoor analoog waarbij fysieke dan ook nog eens een aantal parameters bepalen hoe iemand geluid ervaart. Jonge mensen horen hoge tonen veel beter dan oudere mensen, om maar een voorbeeld te noemen.
Veel hangt ook af van hoe uiteindelijk de stroom versterkt gaat worden en op welke luidspreker we het geluid gaan afspelen.
Misschien dat het eerder tussen dan in mijn oren zit, maar ik vind een oude vinyl toch warmer klinken. Hetzelfde met een digitale versterker vs analoog. Ik weet niet in hoeverre mijn absoluut gehoor (niet te verwarren met een perfect gehoor) er mee te maken heeft, maar bepaalde "zwevingen" vallen digitaal toch soms op. Ik kan het niet anders bestempelen.
En zoals ook al gezegd, de nostalgie en het ritueel om een plaat op te zetten is met niets te vergelijken. Misschien dat daar ook mijn oordeel wat aan vast hangt.
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Misschien is een lampenversterker nog wel iets voor jullie:petrol242 schreef:Veel hangt ook af van hoe uiteindelijk de stroom versterkt gaat worden en op welke luidspreker we het geluid gaan afspelen.
[youtube]22kx0q5j-JA[/youtube]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Je gaat hier compleet voorbij aan het feit dat digitale muziek nog altijd analoog weergegeven wordt, want de drivers in je luidsprekers of koptelefoon zijn analoge componenten. Daarom zit er altijd ergens digitaal-analoog-conversie (DAC) in het signaalpad om die digitale muziek te kunnen afspelen. En die DAC gaat dus helemaal geen trapjes genereren, maar terug de originele curve (of toch zo goed mogelijk). Dus wat er binnenkomt in de drivers van je luidsprekers/koptelefoon is terug 'mooi egaal' zoals jij het noemt.stefke schreef:maar als ik digitale muziek hoor deze curve niet zo mooi loopt (eerder met trapjes)
Je lijkt te suggereren dat jij trapjes hoort, maar dat is dus absolute onzin, want er zitten helemaal geen trapjes in de geluidsgolven die jij te horen krijgt. Je afvragen of je wel een LP zou kopen van muziek die digitaal opgenomen/gemasterd is, is dan ook wel een beetje van 't zotte. Trouwens, tegenwoordig gebruikt men vaak 24bit 96kHz in het opname/mix-proces, en is het pas bij de finale master voor CD/MP3/etc... dat me down-converteert naar 16b 44.1kHz. Ik ga er daarbij vanuit dat men voor het maken van de vinyl master de originele 24b 96kHz gebruikt. Volgens mij doet men zelfs ook nog wat postprocessing om tegemoet te komen aan de fysieke beperkingen van vinyl, want ik dacht dat je bvb perfect muziek zou kunnen maken die as-is op vinyl gewoon ervoor zou zorgen dat je plaat veel gevoeliger is voor skippen e.d. Maar de details ken ik niet, en misschien heb ik het ooit eens gedroomd .
-
- Elite Poster
- Bedankt: 112 keer
Zoals je zelf schrijft... "zo goed mogelijk" maar dat is afhankelijk van heel veel factoren (en niet louter een kwestie van bits). Bij een MP3 worden bijvoorbeeld gewoon dingen weg gelaten omdat je ze in theorie niet kan horen (maar onbewust dragen ze toch mee aan het klankbeeld... al zijn er weinigen die in blinde tests verschillen horen).Tomby schreef:maar terug de originele curve (of toch zo goed mogelijk)
Modbreak:
Dat hoeft niet...
Dat hoeft niet...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Waarschijnlijk mogen we dat niet weten...
Maar digitaal is een 'toegift' maar de vraag is in hoeverre je het voor huis-tuin-en-keuken gebruik gaat horen.
Ik heb het nog gezegd: tussen slecht en goed hoort iedereen, tussen goed en heel goed zijn het er al veel minder.
En als de rest van uw geluidsweergaveapparatuur het niet (deftig) kan weergeven heeft het helemaal geen zin.
J.
Maar digitaal is een 'toegift' maar de vraag is in hoeverre je het voor huis-tuin-en-keuken gebruik gaat horen.
Ik heb het nog gezegd: tussen slecht en goed hoort iedereen, tussen goed en heel goed zijn het er al veel minder.
En als de rest van uw geluidsweergaveapparatuur het niet (deftig) kan weergeven heeft het helemaal geen zin.
J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 08 feb 2021, 22:00, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- petrol242
- Elite Poster
- Bedankt: 271 keer
@J : helemaal akkoord
@Meon : Ik wist dat de buizen gingen komen. Professioneel worden ze ook terug meer ingezet om net de clipping van digitale componenten te vermijden. Ik heb hier nog wel een paar lampenversterkers en zelfs mijn kinderen horen het verschil.
Ik moet ook DarkV bijtreden dat er in de digitale compressie veel "ballast" wordt weg gesmeten maar dat ook de "ziel" wordt weg gesmeten. Een stil moment hoeft dat ook niet altijd te zien. Het is de software die op een heel autoritaire wijze gaat bepalen om passages te knippen.
@Meon : Ik wist dat de buizen gingen komen. Professioneel worden ze ook terug meer ingezet om net de clipping van digitale componenten te vermijden. Ik heb hier nog wel een paar lampenversterkers en zelfs mijn kinderen horen het verschil.
Ik moet ook DarkV bijtreden dat er in de digitale compressie veel "ballast" wordt weg gesmeten maar dat ook de "ziel" wordt weg gesmeten. Een stil moment hoeft dat ook niet altijd te zien. Het is de software die op een heel autoritaire wijze gaat bepalen om passages te knippen.
-
- Elite Poster
Bij vinyl is het ook maar "zo goed mogelijk" want vinyl heeft gewoon ook een hoop beperkingen, bvb slechts 70dB dynamic range of zoiets. Dus heel die redenering van LP te verkiezen bij analoge opnames en CD bij digitale opnames, zijn gewoon onzinnig IMHO.DarkV schreef: "zo goed mogelijk" maar dat is afhankelijk van heel veel factoren (en niet louter een kwestie van bits).
De discussie ivm MP3 is nog een andere, omdat de vergelijking hier puur ging over analoog vs digitaal, zonder compressie.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Dat is een discussie zo oud als de CD.
Het feit dat een LP als 'warmer' zou klinken is te wijten aan de randgeluiden die een LP genereert.
Er zit dat automatisch een soort van brom in, te wijten aan de wrijving van de naald op het vinyl. Dat kleine achtergrondgeluid zou zorgen voor een vollere klank wat door sommigen als aangenaam ervaren wordt.
Ik vind een LP vooral leuk omdat het meer een belevenis is. Je hebt bezoek en ze kiezen een LP. Je legt die op en luistert minstens 1 kant.
Het is allemaal minder vrijblijvend en vluchtig dan een open spotify ofzo.
Het feit dat een LP als 'warmer' zou klinken is te wijten aan de randgeluiden die een LP genereert.
Er zit dat automatisch een soort van brom in, te wijten aan de wrijving van de naald op het vinyl. Dat kleine achtergrondgeluid zou zorgen voor een vollere klank wat door sommigen als aangenaam ervaren wordt.
Ik vind een LP vooral leuk omdat het meer een belevenis is. Je hebt bezoek en ze kiezen een LP. Je legt die op en luistert minstens 1 kant.
Het is allemaal minder vrijblijvend en vluchtig dan een open spotify ofzo.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
de cover art is ook plezanter met vinyl.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Die grafiekjes met trapkes kloppen langs geen kanten. Digitaal werkt niet met trapjes. Iederen die trapjes toont wil je iets verkopen .... en is een bedrieger.
PCM heeft namelijk een oneindige precisie in het tijdsdomein, voor frequenties lager dan de helft van de samplerate
Een transient kan dus perfect overal starten en hoeft niet gealigneerd te zijn met de sample.
Hoe dat kan:
[youtube]cIQ9IXSUzuM[/youtube]
De samplerate bepaalt de max. capteerbare analoge frequentie.
De bit depth bepaalt het dynamisch bereik en de ruisvloer.
Voor vrijwel elk "real life" signaal is 17 bit + dithering voldoende.
Om alle denkbare audio signalen te capteren heb je helaas 24 bit 352.8 Khz nodig, omdat er instrumenten zijn die harmonischen geven tot wel 102 Khz. Je neemt in 24 bit op voor de extra headroom bij editen.
In de praktijk volstaat echter 17 bit + dithering voor distributie naar de enduser, dus een flac waarbij 17 effectieve bits, en de rest zero padding die uitvouwt tot 24 bit, daarmee kan je vrijwel alle content distribueren.
Dat is vlot met open source tools te doen, en die flac zijn efficiënter gecodeerd dan het pseudo hi-res quack formaat wat beweert master kwaliteit te zijn, maar het niet is.
PCM heeft namelijk een oneindige precisie in het tijdsdomein, voor frequenties lager dan de helft van de samplerate
Een transient kan dus perfect overal starten en hoeft niet gealigneerd te zijn met de sample.
Hoe dat kan:
[youtube]cIQ9IXSUzuM[/youtube]
De samplerate bepaalt de max. capteerbare analoge frequentie.
De bit depth bepaalt het dynamisch bereik en de ruisvloer.
Voor vrijwel elk "real life" signaal is 17 bit + dithering voldoende.
Om alle denkbare audio signalen te capteren heb je helaas 24 bit 352.8 Khz nodig, omdat er instrumenten zijn die harmonischen geven tot wel 102 Khz. Je neemt in 24 bit op voor de extra headroom bij editen.
In de praktijk volstaat echter 17 bit + dithering voor distributie naar de enduser, dus een flac waarbij 17 effectieve bits, en de rest zero padding die uitvouwt tot 24 bit, daarmee kan je vrijwel alle content distribueren.
Dat is vlot met open source tools te doen, en die flac zijn efficiënter gecodeerd dan het pseudo hi-res quack formaat wat beweert master kwaliteit te zijn, maar het niet is.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
@ stefke
Om zelf te ondervinden wat hoorbaar is en wat niet, kan je volgende proef doen:
Met een programma zoals Audacity maak je een 'zuivere' geluidsgolf (sinus) met een frequentie van 10 kHz en een blokgolf met dezelfde frequentie.
Luister of je een verschil hoort tussen deze twee geluidsgolven.
Om zelf te ondervinden wat hoorbaar is en wat niet, kan je volgende proef doen:
Met een programma zoals Audacity maak je een 'zuivere' geluidsgolf (sinus) met een frequentie van 10 kHz en een blokgolf met dezelfde frequentie.
-
- Elite Poster
Zoals ub4b en ikzelf al zeiden: er komt helemaal geen trapvormige geluidsgolf uit een digitale bron, dus jouw test is eigenlijk weinig relevant. Meer zelfs, jouw test is vertekend juist door het feit dat je helemaal geen blokgolf van 10kHZ kunt genereren met een computer, want die bestaat uit sinussen van 10k, 30k, 50k, etc... Hz en met je Audacity en een 44.1 kHz audio interface kan je al niets reproduceren boven 22.05kHz (Nyquist), dus wat je interface zal uitspuwen is exact een sinus van 10kHz, dus ja, dan hoor je inderdaad geen verschil met een sinus van 10kHz . Uiteraard zal een échte blokgolf van 10kHZ (bvb uit een analoge synth) ook bijna niet te onderscheiden zijn van een sinus voor ons, omdat we die bovenharmonischen ook gewoon niet meer kunnen horen (i.e. het punt dat je probeerde te maken).Tibo schreef:Met een programma zoals Audacity maak je een 'zuivere' geluidsgolf (sinus) met een frequentie van 10 kHz en een blokgolf met dezelfde frequentie.
Het filmpje van ub4b is wel een must-watch voor TS eigenlijk.
-
- Member
Met een computer heb ik het ook nog niet gedaan moe ik toegeven.
Hiervoor gebruik ik een functiegenerator die gaat tot 30 MHz.
Maar het bezwaar dat je aanhaalt, daar gaat het nu precies om.
Vermits het systeem, zij dit nu een geluidskaart of je eigen oren, de harmonischen van de blokgolf van 10 kHz niet kan weergeven, hoor je ook geen verschil.
Hiervoor gebruik ik een functiegenerator die gaat tot 30 MHz.
Maar het bezwaar dat je aanhaalt, daar gaat het nu precies om.
Vermits het systeem, zij dit nu een geluidskaart of je eigen oren, de harmonischen van de blokgolf van 10 kHz niet kan weergeven, hoor je ook geen verschil.
-
- Elite Poster
Ja, maar daar gaat de opmerking/vraag van TS helemaal niet over. Die gaat over het feit alsof een sinus van een digitale bron verschillend zou klinken dan een van een analoge bron, en dus een LP van digitaal opgenomen muziek weinig zin heeft. Maar de kern van het probleem is het denken dat een digitale bron leidt tot een getrapte geluidsgolf wat natuurlijk complete onzin is.Tibo schreef:Maar het bezwaar dat je aanhaalt, daar gaat het nu precies om.
Of 96kHz zin heeft, is een andere discussie, en daar komt inderdaad ons beperkte gehoor-bereik bij kijken.
-
- Member
Dat is geen complete onzin.
Als je de uitgang van een DA-convertor op een scoop bekijkt kan je dat zien.
Die trapjes worden na de convertor eruit gefilterd.
Dat gaat echter niet zo gemakkelijk als de samplefrequentie dicht bij het dubbele van de hoogst weer te geven frequentie ligt.
Als men wil weergeven tot 20 kHz, dan is het dubbele 40 kHz.
Dat ligt zo dicht bij de samplefrequentie van 44,1 kHz dat er hiervoor zeer steile filters nodig zijn die weer andere nadelen hebben.
Daarom is een samplefrequentie van 96 kHz hier in het voordeel.
En met die proef die ik aan TS voorstelde wou ik aantonen dat je de trapjes zelfs zonder filter niet hoort, zolang alle daaraan verbonden harmonischen buiten het hoorbereik liggen.
Als je de uitgang van een DA-convertor op een scoop bekijkt kan je dat zien.
Die trapjes worden na de convertor eruit gefilterd.
Dat gaat echter niet zo gemakkelijk als de samplefrequentie dicht bij het dubbele van de hoogst weer te geven frequentie ligt.
Als men wil weergeven tot 20 kHz, dan is het dubbele 40 kHz.
Dat ligt zo dicht bij de samplefrequentie van 44,1 kHz dat er hiervoor zeer steile filters nodig zijn die weer andere nadelen hebben.
Daarom is een samplefrequentie van 96 kHz hier in het voordeel.
En met die proef die ik aan TS voorstelde wou ik aantonen dat je de trapjes zelfs zonder filter niet hoort, zolang alle daaraan verbonden harmonischen buiten het hoorbereik liggen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik heb twee R2R dacs, die dus geen digitale filter hebben, geen oversampling, geen delta-sigma omzetting ...Tibo schreef: En met die proef die ik aan TS voorstelde wou ik aantonen dat je de trapjes zelfs zonder filter niet hoort, zolang alle daaraan verbonden harmonischen buiten het hoorbereik liggen.
Het impulsgedrag van deze DACs is perfect. Op een scope zie de blokjes omdat ze geen reconstructie doen. Ze missen dus de sinc functie.
En rarara waar gebeurt de reconstructie? In het menselijk gehoor