Die grafiekjes met trapkes kloppen langs geen kanten. Digitaal werkt niet met trapjes. Iederen die trapjes toont wil je iets verkopen .... en is een bedrieger.
PCM heeft namelijk een oneindige precisie in het tijdsdomein, voor frequenties lager dan de helft van de samplerate

Een transient kan dus perfect overal starten en hoeft niet gealigneerd te zijn met de sample.
Hoe dat kan:
[youtube]cIQ9IXSUzuM[/youtube]
De samplerate bepaalt de max. capteerbare analoge frequentie.
De bit depth bepaalt het dynamisch bereik en de ruisvloer.
Voor vrijwel elk "real life" signaal is 17 bit + dithering voldoende.
Om alle denkbare audio signalen te capteren heb je helaas 24 bit 352.8 Khz nodig, omdat er instrumenten zijn die harmonischen geven tot wel 102 Khz. Je neemt in 24 bit op voor de extra headroom bij editen.
In de praktijk volstaat echter 17 bit + dithering voor distributie naar de enduser, dus een flac waarbij 17 effectieve bits, en de rest zero padding die uitvouwt tot 24 bit, daarmee kan je vrijwel alle content distribueren.
Dat is vlot met open source tools te doen, en die flac zijn efficiënter gecodeerd dan het pseudo hi-res quack formaat wat beweert master kwaliteit te zijn, maar het niet is.