Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ddd schreef:Dat moet je dan nog maal 4 doen...
Het moet in kW zijn. :-)

(Zie Cecemel hierboven)
Hmz, dat had ik gemist. Soit, buiten de plugin hybrid zitten we onder 0.5kWh, dus 2kW, wat dus nog onder het minimum is.
De plugin hybrid is in leasing en die energie wordt terugbetaald (dat gaat nog leuk worden, die berekening)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

ddd schreef:Dat moet je dan nog maal 4 doen...
Het moet in kW zijn. :-)

(Zie Cecemel hierboven)
Even reageren op heel veel post hierboven.
Ik vermoed dat de VREG aan de basis ligt van de verwarring door te spreken van 2500W en 3,15kW. Vermoedelijk omdat dat een eenheid is dat mensen kennen (en kWh minder evident is).

Zet daarnaast piek en mensen gaan kW gaan samentrekken én capaciteitstarief gaat daar net niet over.
Kwartuur pieken moet je bekijken als (zonder PV) ik ga om 0min, 15min, 30min en 45min de tellerstand opnemen.
Tellerstanden zijn in kWh en als je in een kwartier 625Wh of 0,625kWh hebt verbruikt dan zou dit overeenkomen met een toestel dat een volledig kwartier opstaat en een vermogen heeft van 2500W of 2,5kWh (die factor *4 komt hiervan).
(Voor de groothedenneukers kWh* constante blijkt kWh en niet W of kW)

Je kan dus in de laatste 5 min van een kwartier gerust een 7200W verbruiker (bv EV) opzetten en toch niet boven de 2,5kW piek uit te komen indien er geen andere verbruikers zijn in dat kwartier.

Een wasmachine warmt eenmalig het water wat langer op in t begin van de cyclus in de ,Inter kort bij warmen halverwege en dat's it.
Eco zorgt alleen dat de tijden anders zijn en de temp wat lager is. Het verwarmelement blijft altijd hetzelfde verbruik in W gebruiken bv 2000W.

Dat de wolk even voor de PV panelen komt zal er alleen voor zorgen dat de stroom ook voor een deel uit t net zal komen. Indien er weinig andere verbruikers zijn dan kom je nooit boven de 2,5 piek.

Met een afwasmachine is dit anders, die gebruikt 3 of 4 keer vers water en moet dat 3 of 4 keer opwarmen volgens een eigen tijdsritme dat zelfs afhankelijk is van de inlaattemp.

Dus eerst was en als t water ,arm is dan pas afwasmachine starten.

Zelf al opgemeten met een 7k2 inductie plaat, 4 potten met elke 2l water terzelfder tijd aan de kook brengen en je komt niet boven de 2,5 piek
De stroom en ogenblikkelijk vermogen wel

Zelf heb ik Eli SWW, EV, WP, inductie koken, ivern airfryer, diepvries 2 frigo's e.a. en kan ik zonder* comfort te verliezen en zonder een piekhuisbatterij** te zetten onder de 4k piek te blijven. 1k piek zou ergens tussen de 50 en 70€ kosten.

*Indien je serieel aanzetten van toestel niet als comfortverlirs ziet

**Is een inverter accusysteem dat zorgt dat je niet boven de 2,5 piek komt. Je zou de capaciteit van de accu kunnen uitbreiden om de PV loze uren in de zomer op te vangen. Een deel van deze laatste zou je kunnen gebruiken in andere omstandigheden. En een reserve houden voor piek opvang
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

bruma schreef:Zelf al opgemeten met een 7k2 inductie plaat, 4 potten met elke 2l water terzelfder tijd aan de kook brengen en je komt niet boven de 2,5 piek
Moderne kookplaten ja, alleen hier hebben we nog van die keramische (zo een oud model met die zwarte schijven). Ik overweeg wel inductie te steken, maar ik weet niet of het die investering op dit moment waard is omdat als er een nieuwe keuken komt er een grotere in gaat moeten. Dubbele kost dus. Maar om eten warm te maken, vrij zeker dat deze boven de 2,5kW gaat.
En ze spreken wel degelijk over 2,5kW.
Vregske.png
In hun FAQ iets verder dan weer over 3,15kW, kwestie van het de mensen zeker verwarrend te maken. Maar het is wel duidelijk als je onder de 2,5kW zit, je het minimum betaald.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je zou kunnen overwegen om een kookplaat aan te schaffen welke je gewoon in het stopcontact steekt, en op je werkblad zet? Niet de grote kost van een effectieve plaat en toch minder verbruik?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bruma, opgemeten via digitale teller of eigen metingen?

Want ik zie hier toch andere dingen als de oven, dampkap en inductie aanligt. En dan zijn het nog geen 4 platen tegelijk - en turbo stand jaagt er al helemaal wat door.
2021-02-04 20_09_12-digitale meter - Excel.png
Dit is voor januari.
De pieken die je ziet op die dagen worden veroorzaakt door het iets uitgebreider koken (en de dipjes als we luie taarten zijn :banana: )
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef: Zelf al opgemeten met een 7k2 inductie plaat, 4 potten met elke 2l water terzelfder tijd aan de kook brengen en je komt niet boven de 2,5 piek
Als ik kook, kom ik gedurende een half uur boven de 4kW.
Dat is met een inductieplaat. Als ik mijn 5 platen vol openzet (wat in de praktijk niet gebeurt), trek ik 10kW.
Zelf heb ik Eli SWW, EV, WP, inductie koken, ivern airfryer, diepvries 2 frigo's e.a. en kan ik zonder* comfort te verliezen en zonder een piekhuisbatterij** te zetten onder de 4k piek te blijven. 1k piek zou ergens tussen de 50 en 70€ kosten.
*Indien je serieel aanzetten van toestel niet als comfortverlirs ziet
Wat zeg je nu? Serieel aanzetten? Suggereer je nu dat ik mijn 5 kookplaten niet tegelijk mag gebruiken? Dat ik aan de VREG moet vragen of ik alstublieft ook nog thee mag zetten, hoewel ik al aan het koken ben?
Dat zeggen ze in Afrika overigens ook: als je maar 1 GSM tegelijk oplaadt, kan heel het dorp wel een GSM opladen :bang: .
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Je zou kunnen overwegen om een kookplaat aan te schaffen welke je gewoon in het stopcontact steekt, en op je werkblad zet? Niet de grote kost van een effectieve plaat en toch minder verbruik?
Die optie nog niet bekeken, maar dat is inderdaad een mogelijkheid tegen dan. Met zo een plug in kookplaatje stel ik me niet veel voor maar dat is waarschijnlijk meer van oude ervaring. We hebben met onze oven ook gemerkt dat nieuw gerief hard verschilt.
Vandaag piek tijdens het koken, 2 kookplaten.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ramaht schreef:De pieken die je ziet op die dagen worden veroorzaakt door het iets uitgebreider koken (en de dipjes als we luie taarten zijn :banana: )
Dus op vrijdag 15 januari is uw kwartierpiek niet boven de 700W geweest?
Da's HEEL lui dan.. :-)
bruma
Elite Poster
Elite Poster

@ramath

Gelogd met een eigen DM
Als je over een oven spreekt dan duurt het een hele poos vooraleer hij op temperatuur is. De boodschap is eenvoudig, die vroeger laten voorverwarmen. Hem warm houden heeft veel minder effect op kwartuurverbruik.

@heist_175
Ik weet niet welk soort menu's jij klaarmaakt maar als ik geen rekenfout gemaakt heb kan je met je 10kW meer dan 20l vloeistof in een kwartier laten koken.

En wat de serialiszering betreft, het is gewoon even nadenken wat je aan schakelt en wanneer.
En zoals het * aan duide, de een zal dit als comfortverlies** ervaren en de ander zal even nadenken.
Eerst de wasmachine starten en een half uurtje later de vaatwas. Of niet de waterkoker opzetten (duurt 3-4 min of zo) terwijl je kookplaten op turbo staan maar dit inplannen net er voor en net er na.
Maar er zijn veel combinaties mogelijk.

Mij in 2022 4 maand putje winter houden aan de 2,5kW zal comfort verlies zijn, de 4kW lijkt me haalbaar. De bijkomende kostprijs voor 4 keer 1,5kW zal mijns inzien beperkt zijn.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

ddd schreef:
Ramaht schreef:De pieken die je ziet op die dagen worden veroorzaakt door het iets uitgebreider koken (en de dipjes als we luie taarten zijn :banana: )
Dus op vrijdag 15 januari is uw kwartierpiek niet boven de 700W geweest?
Da's HEEL lui dan.. :-)
Naar de frituur gaan is intensief hoor ;)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

bruma schreef:@ramath

Gelogd met een eigen DM
Als je over een oven spreekt dan duurt het een hele poos vooraleer hij op temperatuur is. De boodschap is eenvoudig, die vroeger laten voorverwarmen. Hem warm houden heeft veel minder effect op kwartuurverbruik.

.
Alle acties van de Vreg leiden tot een hoger verbruik, zo ook deze. Oven half uur langer warm houden om piekverbruik te vermijden =extra verbruik

Afschaffing terugdraaiende teller: meer verbruik aangezien veel mensen de elektriciteit liever zullen verstoken als op het net te steken... (Ik ook)

Ge zou verwachten dat die mensen toch enig strategisch inzicht hebben en kunnen inschatten wat de gevolgen van hun beslissingen zullen zijn. Maar blijkbaar worden de beslissingen genomen met maar één ding in het achterhoofd: hoe kunnen we zorgen dat er meer naar de staatskas gaat ...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef:@heist_175
Ik weet niet welk soort menu's jij klaarmaakt maar als ik geen rekenfout gemaakt heb kan je met je 10kW meer dan 20l vloeistof in een kwartier laten koken.
heist_175 schreef:Als ik mijn 5 platen vol openzet (wat in de praktijk niet gebeurt), trek ik 10kW.
comfortverlies
Waarom aanvaarden we dat een agentschap van de Vlaamse overheid ons comfortverlies opdringt?
Niet omdat het moet, maar gewoon om de winsten van de DNB's veilig te stellen?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Hoe zit dat met de andere delen trouwens, Brussel en Wallonië? Moeten ze daar ook het bij een koekje houden als de wasmachine draait?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Als ik me niet vergis behouden ze daar de terugdraaiende teller en is er niemand die hen komt pesten met in de gaten te houden hoeveel ze nu al verbruiken om het net niet "te belasten".
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Brussel heeft sinds 1 jan 20 een deels terugdraaiende teller dacht ik, voor deel netkosten.
Maar who cares, ik woon in Vlaanderen. En dat volgen is al complex genoeg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat we zelf verprutsen... part zoveel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik log mij DM sinds deze week met een P1 meter van homewizard.
Nu zie ik perfect hoeveel mijn toestellen verbruiken.
Handig, maar ik zie al direct dat het een hoop gedoe gaat zijn om geen grote pieken te krijgen.
Ook het zelfverbruik heel veel verhogen zal in de praktijk niet zo simpel zijn.
Ik schakel nu bv mijn warmwaterboiler als de zon schijnt, in de zomer geen probleem.
Maar in deze periode wekken de panelen niet genoeg op en moet ik afnemen van het net.

Zal leuk zijn vanaf 2022
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

heist_175 schreef: maar gewoon om de winsten van de DNB's veilig te stellen?
die integraal naar de gemeenten vloeien…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Deze avond een pizaatje in de oven, 't ja op vrijdag had ik geen goesting om te koken hé
Schermafdruk op 2021-02-05 19-36-42.png
Tijdens 14 min voorverwarmen een piek van 2300 W. Versta ik het goed dat m'n kwartierverbruik dan wel 2,3 kW is en niet te vermenigvuldigen is met 4 ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Uw piek is 2300W maar uw kwartuur tussen 1830 en 1845 is lager.
Je moet immers met de top 2300 de lege gaatjes tussen 1830 en 1833 nog opvullen
Ook tussen 1845 en 1900 moet je met de topoen de lege gaten nog opvullen zodat je eigenlijk een vlakke lijn krijgt elk kwartier opnieuw
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Dus alles wat minder lang duurt dan 15 min telt niet mee voor de berekening van het capaciteits tarief ?
Gaan de DNB nu rekenen met echte klokvaste kwartieren 18:30 - 18:45 - 19:00 - 19:15 etc ?
't zal plezant worden in 2022 ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ja, zo krijg je alleszins de kwartiertotalen door via Fluvius.

Hier een piekske, vaatwasser was nog niet klaar en wou soep opwarmen (dus 1 kookplaatje in gebruik).
Piek.png
Piek.png (9.62 KiB) 1116 keer bekeken
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Voormiddagje koken en 't zal vanaf 2022 weer dokken zijn aan de VREG.

-> 10L tomatensoep (de kinderen eten dat super graag, 6L "standaard hoeveelheid" soep is dan veel te snel op)
-> pasta met venkel en erwtjes

piek1: opwarmen van wat later 10L wordt
piek2: opwarmen van 1L water om pasta te koken
Afbeelding

Conclusie: gans de maand februari al een piek van 4kW aan mijn broek op mijn factuur
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Is de "bug" opgelost? Of moeten we alles nog delen door 2? :-)
Van 10.00-10.15 zit je toch nog onder 4kW gemiddeld.

Hoeveel betaal je nu aan distributiekosten?
Ik €467 op een factuur van €1.231
Jij kent de nieuwe tarieven ook al?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Tis enkel de hoogste piek per maand en dan 't gemiddelde over 12 maand, dus de komende maanden water en brood en uw jaarpiek gaat terug naar 2,63 :twisted:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Is de "bug" opgelost? Of moeten we alles nog delen door 2?
Ik heb de schaal zelf getekend, zodat er geen vergissingen zijn.
Van 10.00-10.15 zit je toch nog onder 4kW gemiddeld.
Idd.
Hoeveel betaal je nu aan distributiekosten?
Ik €467 op een factuur van €1.231

Code: Selecteer alles

energie	                        €321,23   30,6%
bijdrage hernieuwbare energie  	€123,32   11,7%
distributie & transport	        €573,53   54,6%
taksen, heffingen en bijdragen     €32,55    3,1%
MClaeys schreef:Tis enkel de hoogste piek per maand en dan 't gemiddelde over 12 maand, dus de komende maanden water en brood en uw jaarpiek gaat terug naar 2,63 :twisted:
Merci voor de tip :angel:
bruma
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Voormiddagje koken en 't zal vanaf 2022 weer dokken zijn aan de VREG.

-> 10L tomatensoep (de kinderen eten dat super graag, 6L "standaard hoeveelheid" soep is dan veel te snel op)
-> pasta met venkel en erwtjes

piek1: opwarmen van wat later 10L wordt
piek2: opwarmen van 1L water om pasta te koken
Afbeelding

Conclusie: gans de maand februari al een piek van 4kW aan mijn broek op mijn factuur
En wanneer ga je de gaten tuss en 10u30 en 10u45 opvullen want daar haal je zelfs de 2,5k nog niet of wil je blijven koppig doen?
Je piek zal lager zijn dan 4k
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Gaten opvullen ? We begrijpen misschien niet echt wat je bedoeld ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Aha best dat je t vraagt

De grafiek is een Verbruiksgrafiek in kW en niet een energiegrafiek in kWh.
Piekcapaciteit is uw verbruikte energie (in kWh) in 1 kwartier.
Dus als men zegt basis is 2,5kW, dan zegt men dat omdat op een toestel een sticker hangt in Watt en kan met de pet dat nog (zou kunnen begrijpen).
Met 1 kwartier verbruik bedoelt men dus het verbruik van 2500W of 2,5kW niet op 1 u maar 4 keer kleiner op 15 min of 2500/4=625Wh of 0,625kWh

Als je nu naar de grafiek kijkt dan zie je een brede verbruikspiek en een smalle maar dat zijn momentopnames binnen kwartieren.

Om een 4k piek te hebben moet je een volledig kwartier 4k verbruiken en tussen 10u30 en 10u45 is dit niet het geval.
Net ervoor is er maar 1k en daarna zakt het ook weer naar 1k.
Als ik een vergelijking zou moeten maken met hoe je dat opvullen moet bekijken
Elk kwartier is een emmer in die Verbruiksgrafiek en als je je piekverbruik wil kennen moet je bij wijze aan t draadje van de grafiek een tik kunnen geven zodat er maar 1 horizontale lijn (per kwartier) over blijft.

Met cijfers, indien ik 10min niks verbruik in een kwartier en daarna 5 min 7,5kW of het kwartier erna het volledige kwartier 2,5kW dan verbruik ik per kwartier evenveel zijnde 625Wh of een verbruik met een toestel met een sticker van 2500W.

Is deze uitleg begrijpbaarder?
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Dat is beter begrijpbaar. Bedankt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Stomme ezel dat ik ben een grafiek zegt veel meer met minder woorden

Dit is een grafiek van 1 kwartier, gekozen op 15 min omdat onderaan de energie staat
Dus ongeacht de verbruikspiek tot boven de 8kW gaat is het kwartier verbruik 997Wh wat overeenkomt.met 3,98kW (net geen 4kW)
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, geen piek van 4kW, maar wel ruim boven de 2,5kW, die halve minuut dat het zakt zal niet de grote deuk maken.
Natuurlijk, als je van de slimme meter moet afgaan, gaan ze werken met vaste kwartieren, en gezien de piek maar startte 3 minuten na 10 en hij ervoor er ruim onder zat kan dat wel een deel compenseren.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Met grafana kan je het allemaal heel duidelijk weergeven. Meterstanden loggen, en dan grouperen en een diff met de vorige waarde:
grafana.png
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

bruma schreef:
Dus ongeacht de verbruikspiek tot boven de 8kW gaat is het kwartier verbruik 997Wh wat overeenkomt.met 3,98kW (net geen 4kW)
Voor de gezondheid van userbase leden, zou toch niet eens de schaal van de grafiek aanpassen aub...
Toch raar om op verdubbelde grafieken te kijken.
Dank!
sdke
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Ook even wat grafiekjes gemaakt. Ieder balkje is een kwartier. Het is duidelijk wat er moet gebeuren! Geen spaghetti of lasagne meer maken.
Steamer, oven, vaatwas, inductieplaat,.. Alles buiten gebruik stellen :lol:

Afbeelding

Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Ipv de inductie vollen bak, het water heeeel traag opwarmen... :-D
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Ook niet ideaal, totaalverbruik zal iets hoger liggen.
Plaats een Watt meter vlak boven het kookgedeelte, dan kan je je verbruik ik reel time opvolgen. Ach ook nog een digitale klok om goed de kwartieren te zien :bang:
Laatst gewijzigd door lacer 07 feb 2021, 11:21, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Ja, maar uw piek lager. :beerchug:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Eten afhalen, geen oven nodig, geen kookvuur nodig, amper afwas...

Alles gaat afhangen van prijsstellingen, maar dit kan je niet bolwerken zonder comfortverlies. terug kaarsjes in huis voor verlichting ? Morgen eens gaan kijken op de paarden- en karrenmarkt misschien....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Met dat vriesweer zitten alle paarden nu op stal.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”