ddd schreef:Dat moet je dan nog maal 4 doen...
Het moet in kW zijn.
(Zie Cecemel hierboven)
Even reageren op heel veel post hierboven.
Ik vermoed dat de VREG aan de basis ligt van de verwarring door te spreken van 2500W en 3,15kW. Vermoedelijk omdat dat een eenheid is dat mensen kennen (en kWh minder evident is).
Zet daarnaast piek en mensen gaan kW gaan samentrekken én capaciteitstarief gaat daar net niet over.
Kwartuur pieken moet je bekijken als (zonder PV) ik ga om 0min, 15min, 30min en 45min de tellerstand opnemen.
Tellerstanden zijn in kWh en als je in een kwartier 625Wh of 0,625kWh hebt verbruikt dan zou dit overeenkomen met een toestel dat een volledig kwartier opstaat en een vermogen heeft van 2500W of 2,5kWh (die factor *4 komt hiervan).
(Voor de groothedenneukers kWh* constante blijkt kWh en niet W of kW)
Je kan dus in de laatste 5 min van een kwartier gerust een 7200W verbruiker (bv EV) opzetten en toch niet boven de 2,5kW piek uit te komen indien er geen andere verbruikers zijn in dat kwartier.
Een wasmachine warmt eenmalig het water wat langer op in t begin van de cyclus in de ,Inter kort bij warmen halverwege en dat's it.
Eco zorgt alleen dat de tijden anders zijn en de temp wat lager is. Het verwarmelement blijft altijd hetzelfde verbruik in W gebruiken bv 2000W.
Dat de wolk even voor de PV panelen komt zal er alleen voor zorgen dat de stroom ook voor een deel uit t net zal komen. Indien er weinig andere verbruikers zijn dan kom je nooit boven de 2,5 piek.
Met een afwasmachine is dit anders, die gebruikt 3 of 4 keer vers water en moet dat 3 of 4 keer opwarmen volgens een eigen tijdsritme dat zelfs afhankelijk is van de inlaattemp.
Dus eerst was en als t water ,arm is dan pas afwasmachine starten.
Zelf al opgemeten met een 7k2 inductie plaat, 4 potten met elke 2l water terzelfder tijd aan de kook brengen en je komt niet boven de 2,5 piek
De stroom en ogenblikkelijk vermogen wel
Zelf heb ik Eli SWW, EV, WP, inductie koken, ivern airfryer, diepvries 2 frigo's e.a. en kan ik zonder* comfort te verliezen en zonder een piekhuisbatterij** te zetten onder de 4k piek te blijven. 1k piek zou ergens tussen de 50 en 70€ kosten.
*Indien je serieel aanzetten van toestel niet als comfortverlirs ziet
**Is een inverter accusysteem dat zorgt dat je niet boven de 2,5 piek komt. Je zou de capaciteit van de accu kunnen uitbreiden om de PV loze uren in de zomer op te vangen. Een deel van deze laatste zou je kunnen gebruiken in andere omstandigheden. En een reserve houden voor piek opvang