Thuisbatterij
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik ben het kwijt, maar dacht daarstraks gelezen te hebben dat dat pas moet vanaf 1,5kW.
Dan is dit je oplossing
https://enphase.com/nl-nl/producten-en-services/opslag
Waar die man van mijn eerste offerte op attendeerde is dat je ook een keuring moet laten uitvoeren.
Wanneer ik bvb nu die 5.8kW zou plaatsen, en volgend jaar een extra batterij wil aankoppelen, dan moet het opnieuw gekeurd worden.
Weet iemand wat dan precies wordt gekeurd? De uitbreiding of je volledige installatie ?
Mijn installatie is na 10 jaar absoluut niet meer gelijk aan de oorspronkelijke installatie.
En voor zover ik me kan herinneren is na het plaatsen van de zonnepanelen ook nooit een keuring geweest.
Dan is dit je oplossing
https://enphase.com/nl-nl/producten-en-services/opslag
Waar die man van mijn eerste offerte op attendeerde is dat je ook een keuring moet laten uitvoeren.
Wanneer ik bvb nu die 5.8kW zou plaatsen, en volgend jaar een extra batterij wil aankoppelen, dan moet het opnieuw gekeurd worden.
Weet iemand wat dan precies wordt gekeurd? De uitbreiding of je volledige installatie ?
Mijn installatie is na 10 jaar absoluut niet meer gelijk aan de oorspronkelijke installatie.
En voor zover ik me kan herinneren is na het plaatsen van de zonnepanelen ook nooit een keuring geweest.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Volgens mij is dat verplicht.ygeffens schreef: En voor zover ik me kan herinneren is na het plaatsen van de zonnepanelen ook nooit een keuring geweest.
Ik heb net een installatie van PV gezien en elektrisch zou die nooit gekeurd mogen zijn: tussen beide zekeringkasten is een "blote" VOB 3G6 gelegd ipv een VOB in flex/buis of een XVB. Ik betwijfel of overal de aarding getest is ook. Het lijkt wel alsof die keuring bij PV-installatie enkel "op papier" gebeurt.
Zowat iedereen die een offerte komt maken voor PV+batt vraagt naar de spreidingsweerstand (zelf gemeten 6 jaar geleden), naar de differentieels, ... etc. Of er nadien ook een "echte" keuring volgt, durf ik dus betwijfelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
De fabrikant is verantwoordelijk voor de CE en alle goederen die je verkoopt als handelaar moeten eraan voldoen.
En ja, veel is made in China, maar alles volgens verschillende standaarden. Mooiste voorbeeld zijn de gsm laders welke er identiek uitzien...
En ja, veel is made in China, maar alles volgens verschillende standaarden. Mooiste voorbeeld zijn de gsm laders welke er identiek uitzien...
De mening van Vlaams minister - gestoeld op preliminaire berekeningen van het agentschap energie en klimaat: https://youtu.be/paBlKFE08qw?t=1766
Samengevat... in het algemeen niet rendabel.
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
USG Pro
UniFi AP HD (3)
- heist_175
- Elite Poster
Merci voor de link! (slechte audio )simontwp schreef:De mening van Vlaams minister - gestoeld op preliminaire berekeningen van het agentschap energie en klimaat: https://youtu.be/paBlKFE08qw?t=1766
Los van het feit dat ook zij wat eenheden door elkaar haalt in het begin (1-1,5kW ipv kWh) is uw samenvatting niet correct.
Een batterij van 1-1,5kWh plaatsen om de pieken af te vlakken ('s morgens en 's avonds) is inderdaad niet economisch rendabel (dat is wat ze zegt), de conclusie is niet dat een batterij niet rendabel is. Als je een batterij plaats om het verbruik te dekken, is een batterij wel economisch rendabel (vandaar dat haar expert 1-1,5kWh per kWp PV suggereert).
Ze stelt correct dat er perfect scenario's te bedenken zijn waarin een batterij niet rendabel is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Overwegen jullie een batterij omwille van ideologische redenen, of echt met het idee om het terug te verdienen?
De terugverdientijd vind ik namelijk zo lang (en onzeker - moeilijk te berekenen), dat een langetermijn belegging volgens mij veel interessanter is (toegegeven: ook onzeker en moeilijk te berekenen ).
De terugverdientijd vind ik namelijk zo lang (en onzeker - moeilijk te berekenen), dat een langetermijn belegging volgens mij veel interessanter is (toegegeven: ook onzeker en moeilijk te berekenen ).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Het bedrag op termijn uitbesparen, tuurlijk. Ik probeer ecologisch te leven, maar ik heb geen geld te verbranden voor de schone ogen van de regering. Wie wel? Nu, geld voor een batterij ook niet dus het is nu toch nog niet van toepassing . En of een batterij ecologisch is, dat zal wel van model tot model afhangen. Ik gebruik het woord verdienen bewust niet, je krijgt niks, je geeft het gewoon niet uit.
+ de nieuwe regeling kost me minstens 200 Euro per jaar meer, er zijn telecomproviders voor een kleinere opslag buiten gevlogen. Maar met 200 Euro per jaar kan je geen batterij uitbesparen op de levensduur. Binnenkort dan nog wat "luxe" inboeten en/of meer betalen om onder de 2.5kW te blijven
Trouwens batterijen moeten een tweerichtingcommunicatie-interface hebben blijkbaar, op die manier is het systeem klaar voor de toekomst en kan het op termijn energiediensten leveren aan de netbeheerder of andere derde partijen 't staat dus al in de kleine letterkes dat als ge nu 10K voor een batterij geeft, ze ze binnen een paar jaar bij wat tekorten het bij u mogen komen halen.
+ de nieuwe regeling kost me minstens 200 Euro per jaar meer, er zijn telecomproviders voor een kleinere opslag buiten gevlogen. Maar met 200 Euro per jaar kan je geen batterij uitbesparen op de levensduur. Binnenkort dan nog wat "luxe" inboeten en/of meer betalen om onder de 2.5kW te blijven
Trouwens batterijen moeten een tweerichtingcommunicatie-interface hebben blijkbaar, op die manier is het systeem klaar voor de toekomst en kan het op termijn energiediensten leveren aan de netbeheerder of andere derde partijen 't staat dus al in de kleine letterkes dat als ge nu 10K voor een batterij geeft, ze ze binnen een paar jaar bij wat tekorten het bij u mogen komen halen.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Een accu zetten wegens ecologische redenen lijkt me echt wel totaal onverenigbaar, maar wie ben ik.
Economisch zie ik dat totaal niet zitten omdat de TVT ruim 2 regeringen duurt, dus compleet onberekenbaar.
Maar dat zijn weer een paar "als-en" natuurlijk...
Economisch zie ik dat totaal niet zitten omdat de TVT ruim 2 regeringen duurt, dus compleet onberekenbaar.
Dat hoeft niet persé slecht nieuws te zijn. Als dat gebeurt bij (grote) tekorten en de stroom wordt gefactureerd (in beide richtingen) volgens de marktprijs kan dat zelfs een verdienmodel zijn.MClaeys schreef:'t staat dus al in de kleine letterkes dat als ge nu 10K voor een batterij geeft, ze ze binnen een paar jaar bij wat tekorten het bij u mogen komen halen.
Maar dat zijn weer een paar "als-en" natuurlijk...
- heist_175
- Elite Poster
In simulaties met duzend assumpties over evenveel parameters, kom ik op een TVT van 10-15 jaar. Niets onoverkomelijks.devastator schreef:Overwegen jullie een batterij omwille van ideologische redenen, of echt met het idee om het terug te verdienen?
Er is een verschil tussen "2way communicatie hebben" en "mijn broek afsteken voor de VREG/DNB's". Ze krijgen de slimme meters nog niet geplaatst, ik betwijfel nog sterker dat ze 2weg communicatie gaan gebruiken en/of mij gaan kunnen overtuigen daarop in te spelen.MClaeys schreef:Trouwens batterijen moeten een tweerichtingcommunicatie-interface hebben blijkbaar, op die manier is het systeem klaar voor de toekomst en kan het op termijn energiediensten leveren aan de netbeheerder of andere derde partijen 't staat dus al in de kleine letterkes dat als ge nu 10K voor een batterij geeft, ze ze binnen een paar jaar bij wat tekorten het bij u mogen komen halen.
Belangrijker nog vind ik de nakende tarifering van injectie. Ik zie het gebeuren dat de DNB's zo hard lobby'en bij de VREG dat op geïnjecteerde stroom ook nog distributienet moet betaald worden. Dàn zet ik mijn omvormer op 0kW injectie in het net. Niet bepaald "de groene gedachte", maar wel exact wat DNB's en de VREG willen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Dat hebben ze toch al geopperd in een van hun consultatiesdat op geïnjecteerde stroom ook nog distributienet moet betaald worden
Het was iets in de trant van (binnen de voorstellen voor de tarifering 2022) we zullen de nieuwe tarieven in 2 stappen uitvoeren om de schok bij de eindgebruiker geleidelijk aan te laten verlopen, dus injectie komt in een tweede fase. En redeneer nu eens logisch waar zijn er nu capaciteitsproblemen op t net.
Juist ja waar er teveel PV panelen zijn en bij teveel zon. Ooit al gehoord dat een straat of wijk urenlang zonder stroom zat omdat er teveel verbruikt werd en men die niet opnieuw kon opstarten?
En waar rekent men capaciteit aan: bij afname en 24/24 aan eenzelfde tarief.
Er staat niks in de voorstellen om dat tarief te wijzigen (ze moeten daarmee nog op de proppen komen ), maar zeggen wel dat de leveranciers met dynamische prijzen zullen komen.
Veel zal je er niet kunnen van genieten als de limiet 2500W blijft of je betaalt meer aan capaciteitstax dan dat je profijt hebt aan een paar cent goedkopere stroom.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Wat er in het filmpje ook gezegd wordt, is dat een wijkbatterij een alternatief is voor het verzwaren van het net. Waarom hebben onze netbeheerders na 10+ jaar zonnepanelen nog geen wijkbatterijen geplaatst ? waarschijnlijk omdat er eerst een kalf moet verdronken zijn zodat ze het op de burger kunnen afschuiven.
Eigenlijk is het verhaal in 'blackout' nog niet zo fictief...
J.
Eigenlijk is het verhaal in 'blackout' nog niet zo fictief...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
Nu kunnen de DNB's de tarieven nog eens verhogen, omdat ze wijkbatterijen moeten plaatsen.
En als jij dan nadien elek wil tappen vanuit die batterij, betaal je daar natuurlijk ook nog eens voor.
En als jij dan nadien elek wil tappen vanuit die batterij, betaal je daar natuurlijk ook nog eens voor.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Mja, tegenwoordig mag iedereen zich électricien noemen en dan krijg je dit soort toestanden natuurlijk.heist_175 schreef:Volgens mij is dat verplicht.
Ik heb net een installatie van PV gezien en elektrisch zou die nooit gekeurd mogen zijn: tussen beide zekeringkasten is een "blote" VOB 3G6 gelegd ipv een VOB in flex/buis of een XVB. Ik betwijfel of overal de aarding getest is ook. Het lijkt wel alsof die keuring bij PV-installatie enkel "op papier" gebeurt.
Zowat iedereen die een offerte komt maken voor PV+batt vraagt naar de spreidingsweerstand (zelf gemeten 6 jaar geleden), naar de differentieels, ... etc. Of er nadien ook een "echte" keuring volgt, durf ik dus betwijfelen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Waar haal je dat?Jack Daniels schreef:Mja, tegenwoordig mag iedereen zich électricien noemen en dan krijg je dit soort toestanden natuurlijk.
Bij mijn weten is dat nog steeds een beschermde titel.
-
- Elite Poster
Ge weet het precies weer beter dan een andercadsite schreef:Waar haal je dat?Jack Daniels schreef:Mja, tegenwoordig mag iedereen zich électricien noemen en dan krijg je dit soort toestanden natuurlijk.
https://www.unizo.be/starters/advies/be ... technieken
- heist_175
- Elite Poster
Je hebt gelijk in deel 1 (iedereen mag...), maar niet in deel 2. De PV installatie werd opgeleverd door een échte elektricien die ook écht weet wat elektriciteit is. Maar hij zal personeel uitgestuurd hebben dat te lui was om het "deftig" te doen , hij was dan zelf ook te lui om het te controleren en de keuringsinstantie veegde er ook compleet de voeten aan.Jack Daniels schreef:Mja, tegenwoordig mag iedereen zich électricien noemen en dan krijg je dit soort toestanden natuurlijk.heist_175 schreef:Volgens mij is dat verplicht.
Op zo'n fratsen zit ik niet te wachten voor onze PV+batt installatie.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Zal wat afhangen van keurder tot keurder zeker? Die dat hier geweest is 5j geleden heeft echt wel serieus wat tijd gestoken in alles uit te meten en te controleren.heist_175 schreef: Ik heb net een installatie van PV gezien en elektrisch zou die nooit gekeurd mogen zijn: tussen beide zekeringkasten is een "blote" VOB 3G6 gelegd ipv een VOB in flex/buis of een XVB. Ik betwijfel of overal de aarding getest is ook. Het lijkt wel alsof die keuring bij PV-installatie enkel "op papier" gebeurt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
't Is altijd gezellig praten met jou.Jack Daniels schreef:Ge weet het precies weer beter dan een andercadsite schreef:Waar haal je dat?Jack Daniels schreef:Mja, tegenwoordig mag iedereen zich électricien noemen en dan krijg je dit soort toestanden natuurlijk.
Ik vraag op een heel normale manier iets. Ik zeg heel terughoudend dat dacht te weten dat dat niet zo was.
Geen idee waarom je weer onmiddellijk aanvallend moet reageren.
Wel bedankt voor je link trouwens. Ik schrik hier eerlijk gezegd van.
-
- Elite Poster
Het feit dat iedereen zich électricien mag noemen is hier al vaker vermeld, verspreid over verschillende topics
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Hier heeft de keurder het grondig gedaan en hij was gestuurd door de firma zelf (was wel onafhankelijk, was gewoon in plaatsing inbegrepen). Er zullen keurders zijn die dat als snel geld zien en zich er snel vanaf willen maken zeker.
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Mijn oprechte excuses, ik zal dat gemist hebben.Jack Daniels schreef:Het feit dat iedereen zich électricien mag noemen is hier al vaker vermeld, verspreid over verschillende topics
Zijn er zo nog zaken die ik absoluut moet weten om niet opnieuw zo'n onvergeeflijke fout te maken?
-
- Elite Poster
@cadsite
Dat had je moeten weten, punt, duidelijk toch ?
Informeer je toch eens man, voor je iets schrijft
Jammer dat je, wanneer iemand op je negeerlijst staat, toch nog nutteloze inhoud ziet voorbijflitsen in quotes door anderen. En dat neem ik je dan ook gelijk kwalijk.
(ik vermoed dat je wel door hebt 'hoe' je bovenstaande écht moet opvatten)
On topic:
Ondertussen Green House Solutions over de vloer gehad (werkgebied: provincie Antwerpen)
10kW, 8000 euro, zonder verrekening van subsidies.
Dat had je moeten weten, punt, duidelijk toch ?
Informeer je toch eens man, voor je iets schrijft
Jammer dat je, wanneer iemand op je negeerlijst staat, toch nog nutteloze inhoud ziet voorbijflitsen in quotes door anderen. En dat neem ik je dan ook gelijk kwalijk.
(ik vermoed dat je wel door hebt 'hoe' je bovenstaande écht moet opvatten)
On topic:
Ondertussen Green House Solutions over de vloer gehad (werkgebied: provincie Antwerpen)
10kW, 8000 euro, zonder verrekening van subsidies.
- heist_175
- Elite Poster
Ik heb net ook een offerte voor die 10H, maar die staat op 400V?
Offerte met 4,2kWp PV en 10H als batterij was €12K, zonder rekening te houden met subsidies en ex BTW.
Offerte met 4,2kWp PV en 10H als batterij was €12K, zonder rekening te houden met subsidies en ex BTW.
-
- Elite Poster
Hoe bedoel je 'op 400V''?
Die omvormer neemt AC aan, als ik het goed begrijp?
Wil je zeggen dat jouw PV omvormer 3fasig is? Bij mij is het mono fase.
Maar 7600 euro of 12000 euro voor eenzelfde batterij, dan moet het verschil zitten in 'extra werk' en andere dingen die er rond hangen ?
Die omvormer neemt AC aan, als ik het goed begrijp?
Wil je zeggen dat jouw PV omvormer 3fasig is? Bij mij is het mono fase.
Maar 7600 euro of 12000 euro voor eenzelfde batterij, dan moet het verschil zitten in 'extra werk' en andere dingen die er rond hangen ?
- heist_175
- Elite Poster
ygeffens schreef:Hoe bedoel je 'op 400V''?
+ 4,2kWp full black panelenMaar 7600 euro of 12000 euro voor eenzelfde batterij, dan moet het verschil zitten in 'extra werk' en andere dingen die er rond hangen ?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Die link begrijp ik niet goed.
De vraag is:
Starten als elektricien: bewijs van beroepskennis vereist?
Het antwoord:
Neen! Wanneer je op zelfstandige basis loodgieterswerk en installatie van verwarming, airco en gastoestellen wil verrichten, heb je geen bewijs van beroepskennis meer nodig.
Elektricien wordt helemaal niet vermeld.
Die link begrijp ik niet goed.
De vraag is:
Het antwoord:
Neen! Wanneer je op zelfstandige basis loodgieterswerk en installatie van verwarming, airco en gastoestellen wil verrichten, heb je geen bewijs van beroepskennis meer nodig.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 13 keer
Meen je dat nu ?Tibo schreef:https://www.unizo.be/starters/advies/be ... technieken
voor sommige subsidies is het wel nodig dat de factuur aangemaakt is geweest door een vennootschap met de correcte nacebel codes voor electrotechnische installaties. Maar er is geen specifieke bekwaamheidscertificatie.
De correctheid van installatie wordt dan ook door een ARAI keuring gecertifieerd.
@ygeffens
Ik zie jou offerte voor de SMA inverter en home manager. En een super goede batterij.
Mijn vragen voor de installateur... met betrekking tot wat de installatie kan:
- peak load shaving (ook wel peak lopping genoemd) mogelijk met een instelbaar toegestaan piek vermogen (2.5khw)?
- kan het systeem - op basis van historisch verbruik en gemeten pieken - voorspellen hoeveel dat de batterij opgeladen moet zijn om de pieken op te vangen? Met andere woorden kan ervoor gekozen worden om de batterij in de winter vanuit het net op te laden, voor zover dat noodzakelijk is om op/onder 2.5kwh te blijven?
- Hoeveel houdt de installatie rekening met de capaciteit van de batterij en de toekomstige productie? Daarmee wil ik maar zeggen dat het in een aantal maanden per jaar interessanter zal zijn om gewoon verbruik van het net te nemen en de batterij uitsluitend in te zetten voor opvangen van pieken. Terwijl bij andere maanden er voldoende opbrengst zal zijn om zoveel mogelijk verbruik van het net te vermijden.
- (minder belangrijk nu, maar over een paar jaar?)
Dynamische prijzen zullen door de digitale meter gerapporteerd worden. Het zou mooi zijn indien de SMA home manager ook daar mee zou kunnen koppelen. Echter dat zie ik niet snel gebeuren. Extra prijs gebaseerde intelligentie (zoals wanneer minimale hoeveelheid afnemen van net om batterij op te laden) zal moeilijker zijn.
Puur uit interesse, naar welk percentage van eigenverbruik productie zal je gaan? 60%?
De correctheid van installatie wordt dan ook door een ARAI keuring gecertifieerd.
@ygeffens
Ik zie jou offerte voor de SMA inverter en home manager. En een super goede batterij.
Mijn vragen voor de installateur... met betrekking tot wat de installatie kan:
- peak load shaving (ook wel peak lopping genoemd) mogelijk met een instelbaar toegestaan piek vermogen (2.5khw)?
- kan het systeem - op basis van historisch verbruik en gemeten pieken - voorspellen hoeveel dat de batterij opgeladen moet zijn om de pieken op te vangen? Met andere woorden kan ervoor gekozen worden om de batterij in de winter vanuit het net op te laden, voor zover dat noodzakelijk is om op/onder 2.5kwh te blijven?
- Hoeveel houdt de installatie rekening met de capaciteit van de batterij en de toekomstige productie? Daarmee wil ik maar zeggen dat het in een aantal maanden per jaar interessanter zal zijn om gewoon verbruik van het net te nemen en de batterij uitsluitend in te zetten voor opvangen van pieken. Terwijl bij andere maanden er voldoende opbrengst zal zijn om zoveel mogelijk verbruik van het net te vermijden.
- (minder belangrijk nu, maar over een paar jaar?)
Dynamische prijzen zullen door de digitale meter gerapporteerd worden. Het zou mooi zijn indien de SMA home manager ook daar mee zou kunnen koppelen. Echter dat zie ik niet snel gebeuren. Extra prijs gebaseerde intelligentie (zoals wanneer minimale hoeveelheid afnemen van net om batterij op te laden) zal moeilijker zijn.
Puur uit interesse, naar welk percentage van eigenverbruik productie zal je gaan? 60%?
USG Pro
UniFi AP HD (3)
USG Pro
UniFi AP HD (3)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Jack Daniels schreef:https://www.unizo.be/starters/advies/be ... technieken
Dat noem ik geen elektricien ...Neen! Wanneer je op zelfstandige basis loodgieterswerk en installatie van verwarming, airco en gastoestellen wil verrichten, heb je geen bewijs van beroepskennis meer nodig.
Inderdaadygeffens schreef:@cadsite
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Ja, dat meen ik.ahrand schreef:Meen je dat nu ?Tibo schreef:https://www.unizo.be/starters/advies/be ... technieken
De vraag gaat over elektriciens en het antwoord gaat onder meer over loodgieters en gasinstallaties.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
2 aparte installaties, beiden GSC-gerechtigd. => We mogen deze niet “samenvoegen” omwille van regelgeving
- De grootste omvormer is 2,5kW, deze kan ik helaas niet vervangen door een hybride toestel (minstens 3kW); opnieuw omwille van regelgeving.
- U wekt jaarlijks zo’n 3200kWh en heeft daar normaal nu nog zo’n 300kWh op over. => verbruik van 2900kWh/j = 8kWh/dag
We kunnen hier gaan werken met een AC-gekoppelde batterij, een retrofit installatie zeg maar.
- U kan kiezen voor een installatie van Solax: 1 batterij 5,8kWh (netto 5,22) met batterijomvormer van 3,7kW. Let wel: 1 batterij kan slechts 2kW aan vermogen voorzien. Mocht u een tweede batterij installeren loopt dit op tot 3,7kW (vermogen van de omvormer) of 4kW (als u kiest voor een 5kW omvormer). Deze installatie komt op zo’n €5000.
- U kan ook kiezen voor een installatie met batterijomvormer van SMA. Het voordeel is dat u slechts 1 energiemeter nodig heeft, en dat alles van hetzelfde merk is. De LG batterij is een stuk groter (9,8kWh, netto 9,3) waardoor de prijs van dit voorstel wel een stuk hoger ligt.
Mja... Ik ga denk ik gewoon wachten tot de GSC's aflopen voor iets te zetten van batterij, of het moet zijn dat mijn SMA's eerder stuk vliegen.
- De grootste omvormer is 2,5kW, deze kan ik helaas niet vervangen door een hybride toestel (minstens 3kW); opnieuw omwille van regelgeving.
- U wekt jaarlijks zo’n 3200kWh en heeft daar normaal nu nog zo’n 300kWh op over. => verbruik van 2900kWh/j = 8kWh/dag
We kunnen hier gaan werken met een AC-gekoppelde batterij, een retrofit installatie zeg maar.
- U kan kiezen voor een installatie van Solax: 1 batterij 5,8kWh (netto 5,22) met batterijomvormer van 3,7kW. Let wel: 1 batterij kan slechts 2kW aan vermogen voorzien. Mocht u een tweede batterij installeren loopt dit op tot 3,7kW (vermogen van de omvormer) of 4kW (als u kiest voor een 5kW omvormer). Deze installatie komt op zo’n €5000.
- U kan ook kiezen voor een installatie met batterijomvormer van SMA. Het voordeel is dat u slechts 1 energiemeter nodig heeft, en dat alles van hetzelfde merk is. De LG batterij is een stuk groter (9,8kWh, netto 9,3) waardoor de prijs van dit voorstel wel een stuk hoger ligt.
Mja... Ik ga denk ik gewoon wachten tot de GSC's aflopen voor iets te zetten van batterij, of het moet zijn dat mijn SMA's eerder stuk vliegen.
Op zich heeft dat een aantal nadelen (roundtrip verlies) maar ook voordelen. Makkelijker om de batterij op te laden in de winter, op momenten dat het goedkoop is - en dan even later de batterij in te zetten voor het vermijden van grote pieken in verbruik (en dus te besparen op capaciteitstarief).SPR schreef: We kunnen hier gaan werken met een AC-gekoppelde batterij, een retrofit installatie zeg maar.
Ten minste als ik het allemaal goed begrijp.
USG Pro
UniFi AP HD (3)
USG Pro
UniFi AP HD (3)
-
- Elite Poster
Zonet een vertegenwoordiger aan de lijn.
Ik heb SMA omvormers, op 2 plaatsen, dus AC gekoppelde thuisbatterij is wat nodig is volgens hem.
Maar: Ik heb 2 omvormers van 4kw dus mag ik van de netbeheerder nog maar een omvormer plaatsen die 2kw kan leveren (uit de opgeslagen energie in de batterijen).
Als particulier zou je maximaal 10kw aan omvormers mogen hebben, ongeacht dat dit nu voor zonnepanelen is, dan wel voor een thuisbatterij.
Zijn bedrijf heeft hiervoor contact gehad met Fluvius, en die lieten weten dat het 'op dit moment' nog niet is toegestaan om hoger te gaan.
- het mag niet
- het zou je premie voor de batterij in gevaar kunnen brengen (lees: je krijgt ze niet)
Nog iemand die dit verheel heeft gehoord ?
Ik heb SMA omvormers, op 2 plaatsen, dus AC gekoppelde thuisbatterij is wat nodig is volgens hem.
Maar: Ik heb 2 omvormers van 4kw dus mag ik van de netbeheerder nog maar een omvormer plaatsen die 2kw kan leveren (uit de opgeslagen energie in de batterijen).
Als particulier zou je maximaal 10kw aan omvormers mogen hebben, ongeacht dat dit nu voor zonnepanelen is, dan wel voor een thuisbatterij.
Zijn bedrijf heeft hiervoor contact gehad met Fluvius, en die lieten weten dat het 'op dit moment' nog niet is toegestaan om hoger te gaan.
- het mag niet
- het zou je premie voor de batterij in gevaar kunnen brengen (lees: je krijgt ze niet)
Nog iemand die dit verheel heeft gehoord ?
Ik hoorde dit vandaag ook. Daarom het energiedecreet (2009) even (diagonaal) doorgenomen.ygeffens schreef: Als particulier zou je maximaal 10kw aan omvormers mogen hebben
Er wordt vaak gesproken over de limiet van 10 kVa voor decentrale productie. En je zou kunnen stellen dat een omvormer + batterij inderdaad ook een productie eenheid is.
Langs de andere kant is die batterij er om de opgeslagen energie (in de eerste plaats) ZELF te gebruiken, niet om te injecteren.
Dus... met de letter van het decreet - JA - er is limiet van 10 kVa voor productie. Wanneer je boven dat punt uitkomt ben je een 'grote installatie' en moet er een netstudie, etc plaatsvinden.
Maar... met de geest van het decreet, de visie van het agentschap, doelstelling van het agentschap én de voorwaarden voor de premie... Geen probleem.
Maar duidelijkheid zal er enkel komen indien Zuhal Demir of het agentschap dit verder verduidelijkt.
Ik ga eens bellen naar het agentschap.
Edit: intussen gebeld met VEKA.
- premie mag je nog steeds aanvragen - ook indien je dmv een bijkomende omvormer over die 10kVa gaat.
- synergrid c10/11 voorwaarden omschrijven de installatie vereisten voor decentrale productie (eens lezen als ik teveel tijd heb)
- er zal een injectie limiet ingesteld moeten worden op 60% van de capaciteit die je hebt voor uw zonnepanelen.
Dus als je 7kw aan zonnepaneel omvormer hebt mag je maximaal 60% * 7KW injecteren.
Maar je mag gerust een batterijomvormer bij zetten van 5kw. Als je aan alle andere voorwaarden voldoet krijg je nog steeds de premie.
Zowel synergrid als veka zullen op korte termijn nog meer info ter beschikking stellen (in de vorm van FAQ) via hun website.
USG Pro
UniFi AP HD (3)
USG Pro
UniFi AP HD (3)
- heist_175
- Elite Poster
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210212_98152097
https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie
Het is dus meer (per kWh batterij en % tov geïnvesteerde bedrag) en minder (het maximum daalt en boven de 9kWh krijg je niets meer van subsidie).
De paniekroddels die 2 installateurs me influisterden, waren dus niet waar: er komt wel een bijsturing, maar ook niet meer dan dat.
Zuhal Demir bouwt premie thuisbatterij af
De Vlaamse regering stuurt het premiesysteem voor thuisbatterijen vanaf 1 april bij. Door een aanpassing van het basisbedrag per kilowattuur (kWh) gaat het premiebedrag voor de meest voorkomende batterijen omhoog. Voor een standaardbatterij van 8 kWh stijgt het premiebedrag van 2.000 naar 2.300 euro.
Tegelijk wordt de maximumpremie verlaagd van 3.200 euro naar 2.550 euro. Ze zal ook jaar na jaar dalen en volledig uitdoven tegen 2025. Dat zegt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).
Dat gebeurt onder meer om oversubsidiëring te vermijden. Door het arrest van het Grondwettelijk Hof en de invoering van de digitale meter overwegen veel mensen met zonnepanelen om te investeren in een thuisbatterij, om overtollige stroom op te slaan.
Demir wijst erop dat de investering in een thuisbatterij hoog blijft en niet voor iedereen rendabel is, ook niet met de premie. (belga)
https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie
Het is dus meer (per kWh batterij en % tov geïnvesteerde bedrag) en minder (het maximum daalt en boven de 9kWh krijg je niets meer van subsidie).
De paniekroddels die 2 installateurs me influisterden, waren dus niet waar: er komt wel een bijsturing, maar ook niet meer dan dat.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dus als ik subsidie wil voor een thuisbatterij moet ik asap een digitale meter hebben, maar als ik 'm zelf aanvraag moet ik ervoor betalen ?
Discriminatie ?
J.
Discriminatie ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
6 tractiebatterijen (elk 230 Ah 12 V) die in vrachtwagens gebruikt worden, en een deftige lader en inverter. En wat geklus met een RPI die alles regelt. Opladen zodra de panelen méér produceren dan we basis verbruiken (+- 300 Watt) en zodra de zon ondergaat of we beginnen koken (inductie) terug gaan opsteken.
Of een XVB 4G6 naar de buren, en productie verkopen aan 85% van hun kostprijs (zij hebben geen panelen en een terugdraaiende teller)
Het zet een mens tot denken...
Of een XVB 4G6 naar de buren, en productie verkopen aan 85% van hun kostprijs (zij hebben geen panelen en een terugdraaiende teller)
Het zet een mens tot denken...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be