ygeffens schreef:
Als particulier zou je maximaal 10kw aan omvormers mogen hebben
Ik hoorde dit vandaag ook. Daarom het energiedecreet (2009) even (diagonaal) doorgenomen.
Er wordt vaak gesproken over de limiet van 10 kVa voor decentrale productie. En je zou kunnen stellen dat een omvormer + batterij inderdaad ook een productie eenheid is.
Langs de andere kant is die batterij er om de opgeslagen energie (in de eerste plaats) ZELF te gebruiken, niet om te injecteren.
Dus... met de letter van het decreet - JA - er is limiet van 10 kVa voor productie. Wanneer je boven dat punt uitkomt ben je een 'grote installatie' en moet er een netstudie, etc plaatsvinden.
Maar... met de geest van het decreet, de visie van het agentschap, doelstelling van het agentschap én de voorwaarden voor de premie... Geen probleem.
Maar duidelijkheid zal er enkel komen indien Zuhal Demir of het agentschap dit verder verduidelijkt.
Ik ga eens bellen naar het agentschap.
Edit: intussen gebeld met VEKA.
- premie mag je nog steeds aanvragen - ook indien je dmv een bijkomende omvormer over die 10kVa gaat.
- synergrid c10/11 voorwaarden omschrijven de installatie vereisten voor decentrale productie (eens lezen als ik teveel tijd heb)
- er zal een injectie limiet ingesteld moeten worden op 60% van de capaciteit die je hebt voor uw zonnepanelen.
Dus als je 7kw aan zonnepaneel omvormer hebt mag je maximaal 60% * 7KW injecteren.
Maar je mag gerust een batterijomvormer bij zetten van 5kw. Als je aan alle andere voorwaarden voldoet krijg je nog steeds de premie.
Zowel synergrid als veka zullen op korte termijn nog meer info ter beschikking stellen (in de vorm van FAQ) via hun website.