Er kopt iets niet, zeker niet als je omvormer maar 4kw is.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Welja, die data klopt niet 100% meerddd schreef:Hmmm, als je op 0 uitkomt, en je 4200 kWh afname had, dan had je ook 4200kWh injectie ?
Er kopt iets niet, zeker niet als je omvormer maar 4kw is.
Als je PV met digitale meter hebt en eenmaal het capaciteitstarief er is gaat dit nog een heftige berekening worden.devilkin schreef:Maar dat verbruik wordt terugbetaald door haar werkgever.
Amai, dit is zelfs een pak duurder dan de vorige offerte, maar als ik bij de vorige offerte sprak over groene stroom certificaten kreeg ik ineens geen reactie terug.Ik heb eens bekeken wat er mogelijk is met de bestaande installatie.
We kunnen enkel de sma omvormer van 2.5kva vervangen door een Huawei 2.2Kva omvormer en daar dan een batterij van 5kwh op plaatsen.
De SMA 1.7kva omvormer kunnen we niet vervangen omdat Huawei geen kleinere omvormer heeft dan 2.2kva.
Indien we de SMA 1.7kva vervangen door een zwaardere omvormer vervallen de groenstroomcertificaten. En dat is niet de bedoeling.
Indien u de SMA 2.5kva wilt vervangen door een Huawei 2.2kva en batterij van 5kwh, kost u dit 5000€. Hiervan kan u een premie krijgen van 1000€.
Yep.cadsite schreef:Als je PV met digitale meter hebt en eenmaal het capaciteitstarief er is gaat dit nog een heftige berekening worden.devilkin schreef:Maar dat verbruik wordt terugbetaald door haar werkgever.
Mja, op zondag doen we wat voorbereidingswerk voor de week, en staat de oven / inductieplaat toch wel lang op. Al is het gebruik vd inductie plaat daar ondertussen vervangen door een instant pot, wat een pak rapper isddd schreef:Wel ja, ik bedoel dat zelfconsumptie in feb 20 veel lager lag dan in jan 21. Dat zal het thuiswerk dan wel zijn.
Wat ook opvalt, elke zondag, zelfs in de zomer heb je een heel hoog nachtverbruik van 10-15kwh. Terwijl je heel veel PV overschot hebt. Je moet niet zeggen wat dat is (), maar als dat overdag kan is het al heel wat beter.
Wat is een instant pot?devilkin schreef:Al is het gebruik vd inductie plaat daar ondertussen vervangen door een instant pot, wat een pak rapper is
Een electrische hogedruk kookpotygeffens schreef:Wat is een instant pot?
Op een slechte winterse dag wek je gewoon niks op. Nog geen 100Wh.Steven7 schreef:Dan wek je op een slechte winterse dag 2 kw op en een goede zomerse dag 20 kw.
Waarom een 15 KW batterij als je op een hele dag maar 10KW verbruikt ? Zou je de batterij dan niet beter sizen om de nacht door te komen ?Steven7 schreef:Stel dat je als gezin een 10 kw per dag verbruikt en je koopt een thuisbatterij van 7000 euro voor 15 kw.
didi79 schreef:Waarom een 15 KW batterij als je op een hele dag maar 10KW verbruikt ? Zou je de batterij dan niet beter sizen om de nacht door te komen ?Steven7 schreef:Stel dat je als gezin een 10 kw per dag verbruikt en je koopt een thuisbatterij van 7000 euro voor 15 kw.
Ok, in de winter ga je er sowieso niet mee toekomen, maar misschien een ruim half jaar wel...
Kleinere batterij, lagere prijs. Ook eventuele premie niet vergeten in je berekening.
Als de verkoper/fabrikant die garantie werkelijk geven, dan kan het wel een goeie deal zijn, ook al is de TVT erg lang: 15 jaar TVT, dat zijn dan nog 25 jaar zuiver gebruik.Steven7 schreef: Blijkbaar had de verkoper gezegd dat ze 40 jaar garantie kregen op de batterij
Ik had hun terugverdientijd berekend op 25 jaar in ideale omstandigheden. Het is me onduidelijk hoe de verkoper, zo hij tegen dan al niet failliet is, dit kan garanderen. Hij garandeerde 70 procent opbrengst na 40 jaar.didi79 schreef:Als de verkoper/fabrikant die garantie werkelijk geven, dan kan het wel een goeie deal zijn, ook al is de TVT erg lang: 15 jaar TVT, dat zijn dan nog 25 jaar zuiver gebruik.Steven7 schreef: Blijkbaar had de verkoper gezegd dat ze 40 jaar garantie kregen op de batterij
Maar akkoord, 40 jaar klinkt een beetje té mooi om waar te zijn...
TVT zal iets korter zijn. 20 cent per kWh is wat aan de lage kant.Steven7 schreef:Berekening met zonnepanelen en slimme meter, maar zonder batterij is dan 2400 (3600-1200 zelfverbruik) kw aan 20 ct of 480 euro.
En je hebt gegevens van een heel jaar?devilkin schreef:53% gebaseerd op data van m'n omvormer en de DM. en het is 600e opleggen. Wat voor 100% electrisch (geen gas hier in huis) eigenlijk best meevalt.ddd schreef: 53% is al best goed. Heb je die data van een digitale meter?
Is het 600 of 1000 dat je moet opleggen?
Info is hier wat hoger in de thread geposthonda4life schreef:En je hebt gegevens van een heel jaar?devilkin schreef:53% gebaseerd op data van m'n omvormer en de DM. en het is 600e opleggen. Wat voor 100% electrisch (geen gas hier in huis) eigenlijk best meevalt.ddd schreef: 53% is al best goed. Heb je die data van een digitale meter?
Is het 600 of 1000 dat je moet opleggen?
In de wintermaanden met hoger verbuik en lage opbrengst is de zelfconsumptie uiteraard hoog.
Dan heb je deze waarschijnlijk ook nog niet gezien: https://energyvault.com/WalterB1 schreef:Vorm van batterij waarvan ik het bestaan niet afwist;
Mechanische batterij. Vermoedelijk niet iets voor in een thuissituatie. Toch nu niet. Maar wel interessant.
https://www.lowtechmagazine.be/2013/05/ ... terij.htmldidi79 schreef:Dan heb je deze waarschijnlijk ook nog niet gezien: https://energyvault.com/
Maar dat ga je voor thuis natuurlijk niet direct vergund krijgen
Wil aub correct quoten...heist_175 schreef:https://www.lowtechmagazine.be/2013/05/ ... terij.htmldidi79 schreef:Mechanische batterij. Vermoedelijk niet iets voor in een thuissituatie. Toch nu niet. Maar wel interessant.
Er zijn heel wat installateurs die Chinese toestellen (designed in China, zowat alles is made in China) plaatsen. Die zouden dat niet doen als er geen CE keuring zou zijnRamaht schreef:Let op met China spul, daar zit geen CE op - stel dat het misloopt, reken maar dat u brandverzekering zal lastig doen.
Is dat zo? Moet ik een batterij melden bij de netbeheerder?Overigens, je moet de installatie melden aan distributienetbeheerder en moet conform gekeurd zijn, veel succes als dat zelfbouw is...