Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hmmm, als je op 0 uitkomt, en je 4200 kWh afname had, dan had je ook 4200kWh injectie ?
Er kopt iets niet, zeker niet als je omvormer maar 4kw is. :-D
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ddd schreef:Hmmm, als je op 0 uitkomt, en je 4200 kWh afname had, dan had je ook 4200kWh injectie ?
Er kopt iets niet, zeker niet als je omvormer maar 4kw is. :-D
Welja, die data klopt niet 100% meer ;) dat was voor m'n vriendin een plugin-hybrid leasing had. Maar dat verbruik wordt terugbetaald door haar werkgever. Voor die wagen er was zaten we effectief aan minder verbruik, maar daar heb ik de gegevens niet van (pre-DM).

Op de laatste factuur heb ik 400e opgelegd (maar wat dan weer terugbetaald is door werkgever).

Injectie zit op +- 3 mWh.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Dan is het idd moeilijk te berekenen.
Ik heb al een paar simulaties gedaan met verschillende groottes van installaties, en ik kom telkens rond de 50% eigen verbruik uit om break-even te zitten.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmz, die kwartierverbruiken via de site van Fluvius is blijkbaar apart te activeren. Ondertussen gedaan, zal vanavond eens zien wat ik uit mijn grafana kan zeulen qua data.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Maar dat verbruik wordt terugbetaald door haar werkgever.
Als je PV met digitale meter hebt en eenmaal het capaciteitstarief er is gaat dit nog een heftige berekening worden.
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb eens bekeken wat er mogelijk is met de bestaande installatie.

We kunnen enkel de sma omvormer van 2.5kva vervangen door een Huawei 2.2Kva omvormer en daar dan een batterij van 5kwh op plaatsen.

De SMA 1.7kva omvormer kunnen we niet vervangen omdat Huawei geen kleinere omvormer heeft dan 2.2kva.

Indien we de SMA 1.7kva vervangen door een zwaardere omvormer vervallen de groenstroomcertificaten. En dat is niet de bedoeling.

Indien u de SMA 2.5kva wilt vervangen door een Huawei 2.2kva en batterij van 5kwh, kost u dit 5000€. Hiervan kan u een premie krijgen van 1000€.
Amai, dit is zelfs een pak duurder dan de vorige offerte, maar als ik bij de vorige offerte sprak over groene stroom certificaten kreeg ik ineens geen reactie terug.

Conclusie: ik geef het op, te zotte kosten, te grote onzekerheden over het potje dat al dan niet op zou kunnen zijn. Foert, ik zal wel aan de gangsters betalen en zoveel mogelijk overdag proberen te verstoken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Info over vervangen omvormer: https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... -vervangen
- Een daling in vermogen is onbeperkt toegelaten.

- Een verhoging in vermogen is beperkt toegelaten: het nieuwe vermogen mag niet hoger zijn dan het maximale AC-vermogen dat het dichtst aanleunt bij het oude vermogen van omvormers van hetzelfde merk dat op de markt beschikbaar is op moment van de vervanging.

Bijvoorbeeld: je vervangt en defecte omvormer van het merk SMA 2100 TL (2,1 kVA) in 2018. De 2100TL zit dan niet meer in productaanbod van SMA. Je plaatst dan een nieuwe omvormer met een maximaal vermogen van 2,5 kVA (bijvoorbeeld een Sunny Boy 2.5).
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

cadsite schreef:
devilkin schreef:Maar dat verbruik wordt terugbetaald door haar werkgever.
Als je PV met digitale meter hebt en eenmaal het capaciteitstarief er is gaat dit nog een heftige berekening worden.
Yep.

Ik bedenk me net dat ik een gigantische fout gemaakt heb in mijn berekeningen... ga dat vanavond eens herdoen. Rekenen met migraine, slecht idee :p

edit: 38% dus.
Bijlagen
zelfconsumptie.xlsx
(128.63 KiB) 43 keer gedownload
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Sinds november zit je aan een veel hogere zelfconsumptie, zelfs vergelijking nu met begin 2020. Enig idee hoe dat komt? Total afname kwh is quasi gelijk met 2/2020.
Meer direct verbruik door thuiswerk, wat je begin 2020 nog niet had?

Als ik van 1 november tot nu pak, zit je aan zelfconsumptie van 69%. Al valt dat in kWh wel tegen in die periode. :-)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Buiten dat ik minder productie heb... dus de zelfconsumptie ligt dan automatisch hoger ;) wegens geen overschot meer

We werken al sinds 't begin van de eerste lockdown met 2 thuis (buiten hier en daar eens een week tussen mei-sept toen het mocht)
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Wel ja, ik bedoel dat zelfconsumptie in feb 20 veel lager lag dan in jan 21. Dat zal het thuiswerk dan wel zijn.
Wat ook opvalt, elke zondag, zelfs in de zomer heb je een heel hoog nachtverbruik van 10-15kwh. Terwijl je heel veel PV overschot hebt. Je moet niet zeggen wat dat is ( :-) ), maar als dat overdag kan is het al heel wat beter.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Zondagnacht ... sauna? Ik wou eigenlijk ook een elektrische sauna maar met heel dat gedoe heb ik een houtgestookte besteld.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ddd schreef:Wel ja, ik bedoel dat zelfconsumptie in feb 20 veel lager lag dan in jan 21. Dat zal het thuiswerk dan wel zijn.
Wat ook opvalt, elke zondag, zelfs in de zomer heb je een heel hoog nachtverbruik van 10-15kwh. Terwijl je heel veel PV overschot hebt. Je moet niet zeggen wat dat is ( :-) ), maar als dat overdag kan is het al heel wat beter.
Mja, op zondag doen we wat voorbereidingswerk voor de week, en staat de oven / inductieplaat toch wel lang op. Al is het gebruik vd inductie plaat daar ondertussen vervangen door een instant pot, wat een pak rapper is :)

Vergeet niet, weekend is nachttarief he.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

devilkin schreef:Al is het gebruik vd inductie plaat daar ondertussen vervangen door een instant pot, wat een pak rapper is
Wat is een instant pot?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ygeffens schreef:Wat is een instant pot?
Een electrische hogedruk kookpot ;)

https://www.instantpot.co.uk/
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Stel dat je als gezin een 10 kw per dag verbruikt en je koopt een thuisbatterij van 7000 euro voor 15 kw.
Stel dat je voor 3600 kw verbruik hebt en ook 3600 kilowatt aan panelen liggen hebt.
Stel dat je zelfverbruik 1200 kw is.

Dan wek je op een slechte winterse dag 2 kw op en een goede zomerse dag 20 kw.
Dat wil zeggen dat je in de zomer normaal gezien wel rond komt met je verbruik. In de winter verlies je dan een 6-tal kw gedurende pakweg 100 dagen of 600 kw in totaal dus.

Berekening met zonnepanelen en slimme meter, maar zonder batterij is dan 2400 (3600-1200 zelfverbruik) kw aan 20 ct of 480 euro.
Je mag er dan je injectie van 2400 aan 4 cent per kw aftrekken. Dat is 96 euro. 480 - 96 is 384 euro.

Stel dat je nu toch die batterij koopt kom je aan:
600 kw dat je niet zelf verbruikt aan 20 cent = 120 euro.

Verschil is dus 264 euro per jaar. Aan dat tempo duurt het meer dan 25 jaar eer ik mijn batterij terugverdiend heb. Dan ga ik er nog vanuit dat de batterij op die tijd nog niet gedegradeerd is.

Ik vraag me af hoe ze dat op een eerlijke manier verkocht krijgen.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Steven7 schreef:Dan wek je op een slechte winterse dag 2 kw op en een goede zomerse dag 20 kw.
Op een slechte winterse dag wek je gewoon niks op. Nog geen 100Wh.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Steven7 schreef:Stel dat je als gezin een 10 kw per dag verbruikt en je koopt een thuisbatterij van 7000 euro voor 15 kw.
Waarom een 15 KW batterij als je op een hele dag maar 10KW verbruikt ? Zou je de batterij dan niet beter sizen om de nacht door te komen ?
Ok, in de winter ga je er sowieso niet mee toekomen, maar misschien een ruim half jaar wel...

Kleinere batterij, lagere prijs. Ook eventuele premie niet vergeten in je berekening.
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

7000 euro voor 15 kWh batterijen? Ik heb 2 offertes binnen. 5000 voor 5kWh incl btw en 7000 nog wat excl btw voor een 10kWh...
Steven7
Premium Member
Premium Member

didi79 schreef:
Steven7 schreef:Stel dat je als gezin een 10 kw per dag verbruikt en je koopt een thuisbatterij van 7000 euro voor 15 kw.
Waarom een 15 KW batterij als je op een hele dag maar 10KW verbruikt ? Zou je de batterij dan niet beter sizen om de nacht door te komen ?
Ok, in de winter ga je er sowieso niet mee toekomen, maar misschien een ruim half jaar wel...

Kleinere batterij, lagere prijs. Ook eventuele premie niet vergeten in je berekening.

In die berekening was de subsidie al opgenomen.

Stel dat die kleinere batterij van 10 kw 4000 euro kost inclusief subsidies dan haal je het er nog niet uit.

Gesteld dat je in de winter ook weer 600 kw te weinig hebt aan batterijcapaciteit. Dan blijft de terugverdientijd 4000 : 264 = 15,15 jaar.

We gaan er gemakshalve vanuit dat er geen enkele zomerdag is dat je minder verbruikt hebt dan 10 kw zodat je batterij niet te klein is.
Dan heb ik de batterij wel heel goedkoop geteld en ga ik er vanuit dat de batterij nog niks gedegradeerd is na al die jaren. Laat staat dat ze defect geraakt is.

Vandaag was ik bij iemand die 6700 euro had betaald inclusief subsidies voor 10 kw batterij.

Blijkbaar had de verkoper gezegd dat ze 40 jaar garantie kregen op de batterij en dat binnenkort de tarieven afhankelijk zouden worden van het stroomverbruik dat er die dag nodig was. De tarieven zouden ook alleen maar stijgen.
Die mensen hebben dat dan vooral gekocht om op niet bestaande toekomstige problemen te anticiperen. Ik denk dat er zo veel mensen zich zullen laten vangen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Steven7 schreef: Blijkbaar had de verkoper gezegd dat ze 40 jaar garantie kregen op de batterij
Als de verkoper/fabrikant die garantie werkelijk geven, dan kan het wel een goeie deal zijn, ook al is de TVT erg lang: 15 jaar TVT, dat zijn dan nog 25 jaar zuiver gebruik.

Maar akkoord, 40 jaar klinkt een beetje té mooi om waar te zijn...
Steven7
Premium Member
Premium Member

didi79 schreef:
Steven7 schreef: Blijkbaar had de verkoper gezegd dat ze 40 jaar garantie kregen op de batterij
Als de verkoper/fabrikant die garantie werkelijk geven, dan kan het wel een goeie deal zijn, ook al is de TVT erg lang: 15 jaar TVT, dat zijn dan nog 25 jaar zuiver gebruik.

Maar akkoord, 40 jaar klinkt een beetje té mooi om waar te zijn...
Ik had hun terugverdientijd berekend op 25 jaar in ideale omstandigheden. Het is me onduidelijk hoe de verkoper, zo hij tegen dan al niet failliet is, dit kan garanderen. Hij garandeerde 70 procent opbrengst na 40 jaar.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sommige productgaranties zijn in de realiteit niets waard.
Iemand wees me erop in het zonnepaneel 2021 topic toen ik het over de Enphase garantie had.
Vaak is productgarantie ook gewoon dat: een garantie op het product.
- in het beste geval mag jij bewijzen dat het product ondermaats presteert (expertise = €€€voor u)
- werkuren, bestek, voorrijtijd, ... : allemaal voor u
- niet zelden krijg je een garantie ten belope van de economische waarde op dat moment, wat denk je dat een zonnepaneel of een batterij van 10 jaar nog waard is. Nikske
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Vorm van batterij waarvan ik het bestaan niet afwist;

Mechanische batterij. Vermoedelijk niet iets voor in een thuissituatie. Toch nu niet. Maar wel interessant.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Steven7 schreef:Berekening met zonnepanelen en slimme meter, maar zonder batterij is dan 2400 (3600-1200 zelfverbruik) kw aan 20 ct of 480 euro.
TVT zal iets korter zijn. 20 cent per kWh is wat aan de lage kant.
Ook bij het capaciteitstarief vanaf 2022 zal de batterij iets helpen om de pieken af te vlakken sommige maanden.

Nu, of het rendabel is, is een andere vraag. En eigenlijk niet te beantwoorden.
TVT van de zonnepanelen is al niet meer te berekenen zonder terugdraaiende teller, laat staan TVT van een batterij.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik had deze week een installateur van airco's over de vloer, die ook thuisbatterijen deed. Had ook even wat nagevraagd voor een installatie van een batterij bij ons thuis, maar dat was economisch totaal niet interessant volgens die man. Voor de 'groene gedachte' wel, maar niet economisch.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

devilkin schreef:
ddd schreef: 53% is al best goed. Heb je die data van een digitale meter?
Is het 600 of 1000 dat je moet opleggen?
53% gebaseerd op data van m'n omvormer en de DM. en het is 600e opleggen. Wat voor 100% electrisch (geen gas hier in huis) eigenlijk best meevalt.
En je hebt gegevens van een heel jaar?
In de wintermaanden met hoger verbuik en lage opbrengst is de zelfconsumptie uiteraard hoog.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

honda4life schreef:
devilkin schreef:
ddd schreef: 53% is al best goed. Heb je die data van een digitale meter?
Is het 600 of 1000 dat je moet opleggen?
53% gebaseerd op data van m'n omvormer en de DM. en het is 600e opleggen. Wat voor 100% electrisch (geen gas hier in huis) eigenlijk best meevalt.
En je hebt gegevens van een heel jaar?
In de wintermaanden met hoger verbuik en lage opbrengst is de zelfconsumptie uiteraard hoog.
Info is hier wat hoger in de thread gepost
didi79
Elite Poster
Elite Poster

WalterB1 schreef:Vorm van batterij waarvan ik het bestaan niet afwist;

Mechanische batterij. Vermoedelijk niet iets voor in een thuissituatie. Toch nu niet. Maar wel interessant.
Dan heb je deze waarschijnlijk ook nog niet gezien: https://energyvault.com/
Maar dat ga je voor thuis natuurlijk niet direct vergund krijgen :D
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Wouw. Dat is indrukwekkend. Heb gewoon het filmpje bekeken van de constructie in actie. Duurde even om te begrijpen wat daar gaande is aangezien er geen uitleg bij is. Modern en toch ouderwets tegelijk..
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

didi79 schreef:Dan heb je deze waarschijnlijk ook nog niet gezien: https://energyvault.com/
Maar dat ga je voor thuis natuurlijk niet direct vergund krijgen :D
https://www.lowtechmagazine.be/2013/05/ ... terij.html

Nog wat offertes gekregen voor batterijen (samen met de plaatsing van een nieuwe PV installatie).
> Als er een hybride omvormer bijhoort, reken ik die niet apart omdat we die toch al moeten kopen (en dus betalen) voor de PV's.
> Prijs is ex BTW en inclusief plaatsing etc
> Prijs is zonder rekening te houden met een premie/subsidie voor batterijen (momenteel €250/kWh)

Huawei LUNA2000-5-S0 (5kWh): €3550
BYD HVS 5.1 €3164 + SMA Sunny Boy Storage 3.7 €1600
BYD HVS 7.7 €4274 + SMA Sunny Boy Storage 3.7 €1600
BYD HVS 10.2 €5317 + SMA Sunny Boy Storage 3.7 €1600
LG Chem Resu 7H €5050 + SMA Sunny Boy Storage 3.7 €1600

Voor de BYD en de LG heb je dus een extra batterij-omvormer nodig (bovenop de SMA PV omvormer), waardoor die véél duurder uitvallen dan de offertes met Huawei, Growatt, Alpha ESS en Solax.

edit: foute quote :wink:
Laatst gewijzigd door heist_175 30 jan 2021, 14:56, in totaal 1 gewijzigd.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
didi79 schreef:Mechanische batterij. Vermoedelijk niet iets voor in een thuissituatie. Toch nu niet. Maar wel interessant.
https://www.lowtechmagazine.be/2013/05/ ... terij.html
Wil aub correct quoten...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Zonet dit ontvangen.

Ik vraag me af of ze echt wel rekening hebben gehouden met mijn situatie:
2 ZP installaties van 3,5 en 4kW.
In de zomer verbruiken we 's avonds (zelfs wanneer ik het bubbelbad en de WP van het zwembad enkel overdag zou gebruiken) toch nog altijd 1kWh bij wakker en 0,5kWh bij slaap.
- Stel er is geen zon meer na 20 uur, en terug na 8 uur
- wakker tussen 20-24 = 4kw
- slaap tussen 24-6 = 3kw
- wakker tussen 6-8 = 2kw
Dus 9kw

Ieder zijn situatie is anders, maar in gelijk welke situatie lijkt mij een voorstel van een 5,8kw batterij wel héél laag, los van de prijs van 6000 euro.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-02-02 om 10.05.23.jpg
Schermafbeelding 2021-02-02 om 10.05.09.jpg
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik vrees dat premies,en allerhande de prijzen echt door het dak gaan jagen,wacht nog mss. even af,en kijk wat er met de prijzen v/d zonnepanelen gebeurd.
Nog een vraag,moet men niet de bandverzekering op de hoogte stellen na het installeren van zo een batterij??
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Wachten =
- mislopen van (hogere) premie
- verloren energie en dus terugkopen aan volle prijs, met wat wij hebben liggen aan vermogen ga ik in het voorjaar (grotendeels) onafhankelijk zijn

En waarom wachten op de prijzen van de zonnepanelen? Die heb ik al, het is enkel de batterij die er zou moeten komen.
simontwp
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Ik ben het idee van een batterij thuis erg genegen. Super leuk idee om een aantal maanden per jaar zonder het net te kunnen.
Voor mij de vereisten:
- zo hoog mogelijk zelfverbruik (volgens SMA sunny design zou ik aan 65% moeten geraken met een 7kw batterij van LG)
- kw piek houden op 2,5 kw - of net daar onder (ondersteuning van peak load shaving of peak lopping).

Spijtig genoeg lijkt dit allemaal zo duur dat dit niet de moeite waard is. Tenzij ik het allemaal zelf produceer (de sturing en monitoring software) en onderdelen uit China importeer.
Software produceren kan ik wel, voor hun bedrijf heeft mijn schoonfamilie deze week een 25kw batterij voor 7000€ geïmporteerd. Ik heb een prijs gekregen voor integreerbare omvormer (AC gekoppeld systeem) en 7kw li-ion batterij voor 3200€.

Uitgezonderd een raspberry pi (voor uitlezen digitale meter en uitvoeren logica wanneer &hoeveel laden/ontladen) en een 100 uren software ontwikkeling... is de terugverdientijd ongeveer 7,5 jaar.
Dit gaat uit van een vermindering van de jaarlijkse factuur met 275€

Maar, gaat dat spul van china wel zo lang mee? Dat is dan weer het risico.
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik stel voor dat diegenen die hier posten de eenheden correct zouden gebruiken.
Dat leest anders niet gemakkelijk.

Er is een verschil tussen kW en kWh (kW maal tijd)
kW is vermogen (joule per seconde) en kWh is energie (joule per tijd maal tijd, blijft joule over).

En kW/h (kW per uur) kan al helemaal niet in dit verband. Dit betekent immers joule per tijd in het kwadraat, dus een constant oplopen van het vermogen zoals m/s² voor snelheid.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Let op met China spul, daar zit geen CE op - stel dat het misloopt, reken maar dat u brandverzekering zal lastig doen.
Overigens, je moet de installatie melden aan distributienetbeheerder en moet conform gekeurd zijn, veel succes als dat zelfbouw is...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ramaht schreef:Let op met China spul, daar zit geen CE op - stel dat het misloopt, reken maar dat u brandverzekering zal lastig doen.
Er zijn heel wat installateurs die Chinese toestellen (designed in China, zowat alles is made in China) plaatsen. Die zouden dat niet doen als er geen CE keuring zou zijn :).
Overigens, je moet de installatie melden aan distributienetbeheerder en moet conform gekeurd zijn, veel succes als dat zelfbouw is...
Is dat zo? Moet ik een batterij melden bij de netbeheerder?
Als ik subsidie wil krijgen wel, maar anders?
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”