2dehands auto kopen - lening of zelf betalen?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het omgekeerde kan ook, ik ken iemand die heel z'n leven lang had uitgekeken naar een porsche en als het dan eindelijk binnen budget viel, viel het toch wat tegen...
om maar te zeggen, les gouts et les couleurs...
J.
om maar te zeggen, les gouts et les couleurs...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Uiteraard - zonder twijfel - roept een Porsche leuke emoties op door prestaties of rijplezier of whatnot, maar het interieur van de wagens die binnen m'n budget vallen (en nu wik ik m'n woorden) spreekt me niet echt aan. En dan zeker de 2de hands Porsches, het ziet er allemaal zo 'gebruikt' uit.
Ook heb ik nog geen Porsche gevonden met een metalen opklapbaar dak - als die al bestaan?
Bijvoorbeeld deze: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bm ... ?cldtidx=5 mmm mmm mmm.
Ook heb ik nog geen Porsche gevonden met een metalen opklapbaar dak - als die al bestaan?
Bijvoorbeeld deze: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bm ... ?cldtidx=5 mmm mmm mmm.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Misschien heeft hij er spijt vanselder schreef: Ik kan niet volgenIn je eerste bericht komt het over als "ja, wat een zotte kost", maar dan in je volgend bericht zeg je dat je er zelf 2 hebt?
![]()

Maar een Z4 vind ik wel lower-than-low-end... sorry, could no longer resist

(Maar effen serieus, lijken het zeer leuke bakjes, en vooral: je ziet ze niet elke dag rijden, wat je van een Porsche niet kan zeggen).
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Dat is puur gevoelsmatig. Leg maar eens 25 flappen neer en je rijdt hem dan in de prak? Veel verschil gaat dat niet maken.honda4life schreef: Heb maar eens pech en rijd uw voertuig in de prak... Je kan nog voor een lening afbetalen voor schroot.
Vergeet ook niet wanneer je leent de inflatie mee te rekenen. Dat is toch ook al gauw 1,5 tot 2% op jaarbasis. Dat moet je aftrekken van de interest. 25 flappen zijn er over 3 jaar geen 25 meer.
@Selder : je begint zelf over een praktisch probleem dat al gauw gekoppeld wordt aan een, laat ons zeggen, niet-essentiële behoefte. Voor het eerste noodzakelijke stuk zijn er betere, duurzamere en goedkopere oplossingen.
Maar ik begrijp absoluut het tweede aspect. Dat zou ik dan beschouwen als hobby of extraatje dat we natuurlijk ook nodig hebben. Zulke dingen financier je uiteraard best altijd met geld, al dan niet geleend, dat je kan missen. Niemand heeft een glazen bol en je weet nooit waar je financieel een paar jaar later zal staan.
Bij de dealer of particulier hangt sterk af van de relatie die je met een garage hebt. Ik heb altijd tweedehands Volvo's gehad. Een auto is voor mij dan ook een gebruiksvoorwerp. Voor een paar heb ik zonder spijt geleend. En twee heb ik zelf betaald. Ik heb het geluk jaren bij een goede Volvo garage te komen, waar ik al een paar bijzondere auto's heb versleten. Mijn huidige LPG V70 die ik er kocht rijdt al 375 000 km probleemloos rond. Voor mijn zoon had ik een V70 particulier gekocht en daar hebben we achteraf dik spijt van gehad. Maar met een 2de hands auto moet je altijd wat geluk hebben. Maar de Volvo dealer weet dat hij mij geen vodden moet aansmeren... Uiteraard als je een BMW wil kopen, ben je afhankelijk misschien van een onbekende dealer.
Misschien dat je door je topic op UB te plaatsen meer vragen dan antwoorden hebt

- selder
- Moderator
Oh nee, helemaal niet hoor, dit antwoord van Heist beantwoordde mijn originele vraag 100%, en daarmee is die vraag ook afgehandeld.petrol242 schreef:[...]Misschien dat je door je topic op UB te plaatsen meer vragen dan antwoorden hebtMaar de keuze zal je zelf moeten maken.
Als ik me trouwens niet vergis dan zit Heist ook in de financiële wereld - van ver of dichtbij, hij weet er toch het één en ander van me dunkt

Hoe het nu verder moet en welke auto het nu wordt is niet het onderwerp van dit topic, maar het is wel leuk om iedereen zijn gedacht erover te lezen.
heist_175 schreef:Wat je van de bank aan intresten krijgt op het geld dat je opzij houdt, zal ongeveer peanuts zijn.
Wat je aan de bank moet betalen aan intresten op het geld dat je nu al krijgt, zal heel wat meer zijn.
Een autolening kan je niet inbrengen in uw belastingen, zoals een hypothecaire lening, tenzij je uw kosten bewijst.
Mijn conclusie zou dus zijn: leg het geld meteen op tafel, met het geld opzij te houden doe je uw portefeuille alleen meer pijn.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Euh, met een nieuwe ook hoor.petrol242 schreef:
Maar met een 2de hands auto moet je altijd wat geluk hebben

Ben nu aan de 4de wagen toe waarvan 1 nieuwe en die heeft me heel veel geld gekost, makkelijk de helft van de aankoop.
En met de tweedehands wagens op een paar sensors na zo goed als geen enkele panne.
In 20 jaar 'carriere' heb ik veel klanten aan de lijn gehad die problemen hadden met nieuwe wagens, sommigen boven 200,000 EUR gaande.
Bv afhalen aan garage en na 500m motor in de soep.

Wat de Z4 (en Z3 ook) betreft, you like or you don't. Op wat M modellen na (M2

- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Tja de m2... Mijn vrouw moet totaal niks weten van auto's maar de m2 daar stond ze toch ook even bij te kijken, zeker in combinatie met die lichtblauwe kleur. Echter is die beetje buiten budget. We hebben het gehouden bij een 2.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

- petrol242
- Elite Poster
Ach, we zijn allemaal wel een beetje ervaringsdeskundige en ik ben het ook niet helemaal eens met wat Heist daarover te zeggen heeft.selder schreef: Als ik me trouwens niet vergis dan zit Heist ook in de financiële wereld - van ver of dichtbij, hij weet er toch het één en ander van me dunkt![]()
Ik ben eerder van het principe om geen geld opzij te houden en meer op het scherp van de snede te leven. Zeker nu is geld lenen voordeliger dan geld te sparen, dat in die tussentijd van lening meer aan waarde verliest dan de interest of het niet besteden van geld dat je anders direct kwijt bent.
Ons monetair systeem kan ook alleen maar overleven door schuld. Maar voor vele (particulieren) is schuld als iets vies, terwijl het gewoon een contract is dat tussen twee partijen aangegaan wordt, ongeacht de slagkracht van een of beider. Ik heb al meermaals geld geleend dat ik ook zelf kon investeren maar achteraf gezien was het beter om andermans geld te besteden, ongeacht de interest.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Spaargeld brengt niets op, op de "top rekening" krijg je 1% (basis + getrouwheids -> dus dat haal je pas na 12M geld geparkeerd te hebben)petrol242 schreef: Ach, we zijn allemaal wel een beetje ervaringsdeskundige en ik ben het ook niet helemaal eens met wat Heist daarover te zeggen heeft.
Ik ben eerder van het principe om geen geld opzij te houden en meer op het scherp van de snede te leven. Zeker nu is geld lenen voordeliger dan geld te sparen, dat in die tussentijd van lening meer aan waarde verliest dan de interest of het niet besteden van geld dat je anders direct kwijt bent.
Ons monetair systeem kan ook alleen maar overleven door schuld. Maar voor vele (particulieren) is schuld als iets vies, terwijl het gewoon een contract is dat tussen twee partijen aangegaan wordt, ongeacht de slagkracht van een of beider. Ik heb al meermaals geld geleend dat ik ook zelf kon investeren maar achteraf gezien was het beter om andermans geld te besteden, ongeacht de interest.
https://www.spaargids.be/sparen/spaarta ... r_dir=desc
De goedkoopste autolening is 1,29%
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ening.html
Dus ik zie niet in waarom je méér zou betalen aan geleend geld dan aan "eigen" geld?
Met een woning is dat anders, omdat je nog voordeel kan doen met de fiscale aftrek van huw hypothecair krediet (itt hypothecair mandaat). Los van het feit dat ik weinig mensen ken die op de gemiddelde "woning-koopleeftijd" zomaar eventjes €300K op tafel kunnen leggen

Maar ik leer graag bij: waarom zou je - met de huidige intresten - iemand aanraden om het geld te lenen?
- selder
- Moderator
Dat is voor een nieuwe auto, voor een 2de hands auto van meer dan 5 jaar oud is het zelfs 2,42%heist_175 schreef:[...]
De goedkoopste autolening is 1,29%
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ening.html
[...]
- petrol242
- Elite Poster
Omdat geld lenen ook andere aspecten inhoudt dan enkel de totale som. Kostenspreiding bijvoorbeeld. Of inrekenen van inflatie, want daar zie ik geen enkele reactie op.heist_175 schreef: Maar ik leer graag bij: waarom zou je - met de huidige intresten - iemand aanraden om het geld te lenen?
Neem nu het voorbeeld van die 25 000 euro opzij hebben staan om die direct op tafel te leggen. Daar is dus voor gespaard geweest veronderstel ik. Maar dat sparen brengt niet op? Op die 25 000 is dus tijdens de spaarperiode zelfs verlies geleden omdat de inflatie groter is dan de interest. Beter is dus niet sparen en geld lenen op het moment dat je het nodig hebt. Maar niet iedereen durft dat risico nemen en dat begrijp ik.
- Goztow
- userbase crew
Dat is nu net wat hij doet. Hij gebruikt zijn 25k nu hij het nodig heeft. 25k opzij hebben staan is geen 300k he.
te klikken

- selder
- Moderator
Ik merk nu dat het niet zo expliciet in de startpost vermeld staat (wel in het speelgoedtopic) maar ik krijg een aardig bedrag van de belastingen terug. De definitie van "sparen" moet je dan al wel héél hard uitrekken, dat is hier in dit specifiek geval dus niet toepasbaar.
Als je aan de voorwaarden van de originele vraag zit te sleutelen dan ga je natuurlijk een ander antwoord krijgen...
Als je aan de voorwaarden van de originele vraag zit te sleutelen dan ga je natuurlijk een ander antwoord krijgen...
Hé?petrol242 schreef:[...] Zeker nu is geld lenen voordeliger dan geld te sparen [...]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Dat is echt uitgedacht door een topeconoom dit.petrol242 schreef: Neem nu het voorbeeld van die 25 000 euro opzij hebben staan om die direct op tafel te leggen. Daar is dus voor gespaard geweest veronderstel ik. Maar dat sparen brengt niet op? Op die 25 000 is dus tijdens de spaarperiode zelfs verlies geleden omdat de inflatie groter is dan de interest. Beter is dus niet sparen en geld lenen op het moment dat je het nodig hebt. Maar niet iedereen durft dat risico nemen en dat begrijp ik.
Zorg dat je geen spaargeld hebt, geef het allemaal uit.
Als er op het einde van de maand iets overschiet direct opdoen, desnoods opzuipen.
Je moet de inflatie immers voorblijven.
En als je dan echt geld nodig hebt voor een nieuwe wagen, een nieuwe verwarming, een keuken, een tv, een pc ... dan ga je gewoon lenen.
Klinkt ideaal totdat je op het punt zit dat je €500 per maand aan je auto afbetaalt
€400 per maand aan je onderhoud/verbouwing van je huis
€300 per maand aan allerlei afbetalingen, tv, pc, phone, reizen, creditcard ...
En dan ziek wordt of zonder werk valt of een vechtscheiding of, ... en je ineens 10 dagen maand over hebt als al je OCMW geld al op is.
Maar geen zorg, we lenen bij, dat was immers het systeem!
Allen naar Madame Leemans

Iedereen snapt hoe dit uiteindelijk afloopt: loonbeslag in het beste geval en slapen in een slaapzak onder een brug in het slechtste geval
Gouden advies, leen voor je huis en spaar of beleg je geld voor al de rest...
- heist_175
- Elite Poster
Zo beheren wij hier ook ons geld: lenen voor het huis (als je daar voor moet sparen, heb je veel huuruitgaven gehad) en al de rest "cash op 't tafel"
(geen paniek: met een overschrijving, H_175 doet niet aan zwartwerk).
Maar "op het scherp van de snede" is idd alles uitgeven. Dat gaat goed, tot het fout gaat: ziekte, ongeval, ... (onverwacht minder inkomsten, onverwacht meer uitgaven). Ik definieer dat niet als "beheer als een goede huisvader"

Maar "op het scherp van de snede" is idd alles uitgeven. Dat gaat goed, tot het fout gaat: ziekte, ongeval, ... (onverwacht minder inkomsten, onverwacht meer uitgaven). Ik definieer dat niet als "beheer als een goede huisvader"

- petrol242
- Elite Poster
Ge kunt het in het belachelijke trekken, maar ik heb geen gouden advies nodig. Zeker niet van jou, want je kan voor mij de rekening niet maken, weten wat mijn behoeften zijn hoe ik leef of wat die 'geldwaarde' dan ook voor mij is. Wat geld en kapitaal betreft denk ik net iets anders dan de doorsnee Belg. En geloof me, ik heb al wat watertjes door zwommen. Beleggen doe ik al zeker niet omdat ik daar persoonlijk een ethisch bezwaar bij heb als arbeider en dat is ook niet altijd zonder risico.duizend schreef:Allen naar Madame Leemans![]()
Ik vind het al erg genoeg dat ik geconfronteerd wordt met een tweede en derde pensioenpijler... Of kijk naar het debacle dat zich momenteel bij Integrale afspeelt. Dan mag je nog zo'n goede huisvader zijn.
En dan zijn er heel veel mensen die hard werken en helemaal niet tot sparen toe komen. Die dus niet eens een reserve kunnen aanleggen. Of zij die bij een vechtscheiding, ziekte of werkloosheid al snel hun zure spaarcentjes als sneeuw voor de zon zien verdwijnen want je moet al een serieuze reserve hebben om zulke dingen zonder kleerscheuren door te komen. Zijn dat dan ook slechte economen? En dan hebben we het nog niet gehad over al dat 'slapend' spaargeld, miljarden, die liggen stof te vangen in plaats van in roulatie te komen.
Als je het graag wil weten, wij hebben momenteel een schuldenlast van zo'n 7% op ons inkomen, geen huurkost. Ik denk dat daar velen achter kunnen komen. Tegelijk een zoon die een pilotenopleiding volgt (!) en een dochter aan de unief.
@Selder : als je dat terug trekt van de belastingen heeft de overheid twee jaar met je geld gespeeld en zal bij uitkering zo'n 4% minder in waarde zijn. Het is eigenlijk nog erger dan sparen want je hebt een renteloze lening gegeven aan de staat.
Koop gewoon die auto. Of je het nu leent of direct op tafel legt, veel verschil zal het niet maken. Bij bv een JKP van zelfs 3,95% kom je na drie jaar uit op een terugbetaling van 26 523 euro. Ik zou wel een omniumverzekering nemen en die kost al een pak meer dan de interest die je over drie jaar betaalt...
Edit : En nu ga ik de rest van mijn pree opzuipen. Gelukkig Nieuwjaar iedereen en mag 2021 wat minder viraal verlopen en ik wens iedereen zijn plezierkes.
- selder
- Moderator
Ondertussen is er bij Premium Selection een volledig uitgeruste (M sport pack en alles erop en eraan) sDrive28i (dus 245pk, maar wel maar 4 cilinders, maar dan wel weer met 2 turbo’s) binnengekomen - wel manueel en geen automaat, dus moet nog even nadenken of ik daarmee kan leven. 80K kilometer en €25,9 dus dat is wel een grote kanshebber...
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Omdat je niet enkel met de opbrengsten van een spaarrekening moet vergelijken. De opbrengsten van beleggingen daarentegen gaan in dit renteklimaat snel boven de kostprijs van kredieten. Ik hou met andere woorden met plezier mijn beleggingen aan, ook al zou ik er (een gedeelte van) mijn kredieten mee kunnen aflossen.heist_175 schreef:Maar ik leer graag bij: waarom zou je - met de huidige intresten - iemand aanraden om het geld te lenen?
Je moet dus wel zien dat uw kredieten met iets zinvols ingedekt zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Normaal pas ik de volgende regel toe: als ik het niet (cash) kan betalen dan koop ik het niet. Lenen heb ik enkel gedaan voor een huis en dan nog het minimum. Geld lenen is enkel goed als je met dat geld meer opbrengst haalt dan de kosten van de lening. In dit geval gaat het om een wagen, een ding dat na enkele meters van de garage al minder waard is dan je betaalde. Het is zoals een ezel, enkel iets waard op de moment dat je hem koopt
Naast de aankoop komen daar nog andere kosten bij die je eigenlijk bij de "investering" moet rekenen.
Zelf ben ik niet zo auto-minded en dus zou ik niet snel een extra wagen kopen. Maar als ik het zou doen dan zeker volledig cash.
Ik heb graag financiële vrijheid en geen geldproblemen. Van geldproblemen komen al snel andere problemen. Door leningen op te stapelen gaat een deel van uw inkomen naar die leningen en op een gegeven moment botst dat met andere (onverwachte) uitgaven. Ik heb graag dat ik kan kopen wat ik wil omdat ik ervoor gespaard heb. Met dat spaargeld koop ik dan liever ervaringen (reizen) of investeringen die opbrengen (vastgoed). Een 2e wagen is grotendeels weggesmeten geld maar iedereen moet zijn eigen prioriteiten bepalen.

Naast de aankoop komen daar nog andere kosten bij die je eigenlijk bij de "investering" moet rekenen.
Zelf ben ik niet zo auto-minded en dus zou ik niet snel een extra wagen kopen. Maar als ik het zou doen dan zeker volledig cash.
Ik heb graag financiële vrijheid en geen geldproblemen. Van geldproblemen komen al snel andere problemen. Door leningen op te stapelen gaat een deel van uw inkomen naar die leningen en op een gegeven moment botst dat met andere (onverwachte) uitgaven. Ik heb graag dat ik kan kopen wat ik wil omdat ik ervoor gespaard heb. Met dat spaargeld koop ik dan liever ervaringen (reizen) of investeringen die opbrengen (vastgoed). Een 2e wagen is grotendeels weggesmeten geld maar iedereen moet zijn eigen prioriteiten bepalen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 15 keer
Premium Selection is nooit een slecht idee, normaal gezien doen ze jaarlijks rond het salon een actie van 4j waarborg ipv 2 jaar.selder schreef:Ondertussen is er bij Premium Selection een volledig uitgeruste (M sport pack en alles erop en eraan) sDrive28i (dus 245pk, maar wel maar 4 cilinders, maar dan wel weer met 2 turbo’s) binnengekomen - wel manueel en geen automaat, dus moet nog even nadenken of ik daarmee kan leven. 80K kilometer en €25,9 dus dat is wel een grote kanshebber...
Automaat vs manueel; dit is een moeilijke en persoonlijke keuze maar omdat ie precies meer voor woon/werk gebruikt zou worden zou ik precies toch neigen naar een automaat?
Dit heb je misschien al gedaan maar hier kan je de BIV en jaarlijkse wegentaks berekenen:
https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
- heist_175
- Elite Poster
Je hebt maar gedeeltelijk gelijk.Dfrog schreef:Omdat je niet enkel met de opbrengsten van een spaarrekening moet vergelijken. De opbrengsten van beleggingen daarentegen gaan in dit renteklimaat snel boven de kostprijs van kredieten. Ik hou met andere woorden met plezier mijn beleggingen aan, ook al zou ik er (een gedeelte van) mijn kredieten mee kunnen aflossen.heist_175 schreef:Maar ik leer graag bij: waarom zou je - met de huidige intresten - iemand aanraden om het geld te lenen?
Je moet dus wel zien dat uw kredieten met iets zinvols ingedekt zijn.
"Met wat geluk" gaat uw belegging meer opbrengen dan uw autolening kost, maar voor hetzelfde geld zit de belegging net in een dipje en sta je op verlies. Als je dat soort risico's wil nemen op zo'n korte termijn heb je dus gelijk.
Voor korte termijn lijkt beleggen niet de juiste productcategorie om een kortlopende lening mee te vergelijken (als opportuniteitskost).
Op ons woonkrediet betalen we 0,79%
mijn ETF's staan momenteel op 8,xx%
- selder
- Moderator
Ja, dus ondertussen nog wat verder zutten aan te modderen en kiezen, en opnieuw kiezen, en nog eens van gedacht te veranderen, afin, ge kent het wel.
Ben nu aan het twijfelen tussen 2 keuzes. Beide keuzes gaan over een BMW Z4 LCI sDrive28i van een vergelijkbare prijs.
keuze 1:
Grijze manueel geschakelde met zwart leren interieur en 80K kilometer, maar dan wel via BMW Premium services. Met het salon zo ergens dicht of ver aanwezig is het niet uitgesloten dat ze hier wat meer garantie op willen geven. Daar zijn toch nog enkele tientallenduizend kilometer mee te rijden. Ga dan wel vragen of ik ze zeker van kan zijn dat deze geen "Chain Timing" probleem heeft waar de N20 motoren om bekend zijn. Daar is een terugroepactie op, met een verdeling naargelang het aantal kilometers hoeveel je zelf en hoeveel BMW betaald voor de vervanging van de ketting.
Keuze 2:
Een witte automaat, helemaal 100% zoals ik 'm wou hebben. Is dan via een particulier maar wel maar 44K Kilometer. Het Timing Chain probleem laten vervangen kan voor €1000. Daar kan ik dan nog zéker honderduuzend kilometer mee rijden.
Wat zouden jullie doen? Wat is jullie persoonlijke mening? Waar zouden jullie het meeste belang aan geven?
Voor mij persoonlijk zal het afhangen van wat ik het belangrijkste vind: de garantie van BMW, of de automaat.... Moeilijke keuze vind ik zelf: automaat is zoveel leuker en rustiger en vooral veiliger mee rijden. Garantie van BMW, tsjah, uiteindelijk is dat ook alleen maar beperkt in de tijd, de echt grote herstellingen zitten niet onder de 100000Km.
Ben nu aan het twijfelen tussen 2 keuzes. Beide keuzes gaan over een BMW Z4 LCI sDrive28i van een vergelijkbare prijs.
keuze 1:
Grijze manueel geschakelde met zwart leren interieur en 80K kilometer, maar dan wel via BMW Premium services. Met het salon zo ergens dicht of ver aanwezig is het niet uitgesloten dat ze hier wat meer garantie op willen geven. Daar zijn toch nog enkele tientallenduizend kilometer mee te rijden. Ga dan wel vragen of ik ze zeker van kan zijn dat deze geen "Chain Timing" probleem heeft waar de N20 motoren om bekend zijn. Daar is een terugroepactie op, met een verdeling naargelang het aantal kilometers hoeveel je zelf en hoeveel BMW betaald voor de vervanging van de ketting.
Keuze 2:
Een witte automaat, helemaal 100% zoals ik 'm wou hebben. Is dan via een particulier maar wel maar 44K Kilometer. Het Timing Chain probleem laten vervangen kan voor €1000. Daar kan ik dan nog zéker honderduuzend kilometer mee rijden.
Wat zouden jullie doen? Wat is jullie persoonlijke mening? Waar zouden jullie het meeste belang aan geven?
Voor mij persoonlijk zal het afhangen van wat ik het belangrijkste vind: de garantie van BMW, of de automaat.... Moeilijke keuze vind ik zelf: automaat is zoveel leuker en rustiger en vooral veiliger mee rijden. Garantie van BMW, tsjah, uiteindelijk is dat ook alleen maar beperkt in de tijd, de echt grote herstellingen zitten niet onder de 100000Km.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Als het aan mij zou zijn (ik heb zelf een E86 3.0si, wat een zeer leuke auto is, en praktisch ha!) zou ik zonder nadenken voor de manuele bak gaan hoor. Ik ben misschien een purist maar een manuele bak hoort er gewoonweg bij imho! Kan me niet inbeelden om met zoiets te rijden met een automaat, dan hoeft het voor mij niet.
- selder
- Moderator
Ik dacht daar ook zo over, maar ik schakel niet zo snel als de sportautomaat in m’n 118dA (150PK) in sportstand hoor, dat je hem nog voelt trekken in 3de en 4de heb ik niet bij een handgeschakelde. Deze heeft 245PK, en de automaten doen 0-100 aan 5,7s. Zoiets snel heb ik toch nog nooit gehad.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Een beetje off topic Selder, maar als je tegen iemand zegt "omg you're what's wrong with this world" omdat hij zijn brood 500m verder met de wagen gaat halen (ik weet niet meer of het dat precies was, maar 't kwam er op neer dat die niet ecologisch was) en dan een "fun" car kopen, dat rijmt ook niet echt...
-
- Elite Poster
- Bedankt: 62 keer
Dat een moderne automaat sneller schakelt dat is zeker een feit. Maar dat maakt het niet plezanter, voor mij althans!
Wat je keuze betreft, ik zou voor de garantie gaan. Ik ben al heel m'n leven BMW rijder en ik kan enkel maar concluderen: het zijn allemaal geldputten buiten garantie.
Wat je keuze betreft, ik zou voor de garantie gaan. Ik ben al heel m'n leven BMW rijder en ik kan enkel maar concluderen: het zijn allemaal geldputten buiten garantie.
- selder
- Moderator
Ik heb gepland om er alleen afstanden mee af te leggen die ook echt afgelegd moeten worden. Openbaar vervoer is onmogelijk, daar elke dag 4 uur tegenaan gooien voor een traject dat ik op 25 minuten met de auto doe is een no-brainer voor mij.Nob schreef:Een beetje off topic Selder, maar als je tegen iemand zegt "omg you're what's wrong with this world" omdat hij zijn brood 500m verder met de wagen gaat halen (ik weet niet meer of het dat precies was, maar 't kwam er op neer dat die niet ecologisch was) en dan een "fun" car kopen, dat rijmt ook niet echt...
- heist_175
- Elite Poster
Dezelfde prijs, zeg je.
Dus is het automaat/44K tov garantie/manueel/80K.
Voor het kilometerverschil tussen beide kan je uzelf een garantie "kopen" of betalen, niet?
Dus is het automaat/44K tov garantie/manueel/80K.
Voor het kilometerverschil tussen beide kan je uzelf een garantie "kopen" of betalen, niet?
- Goztow
- userbase crew
Ik zou bij de witte vooral vragen waarom hij weg gaat / moet. En dan eens mee langs de garage voor een check-up. Sinds ik met automaat rijd, nu toch al een 10-tal jaar, zou ik nooit meer terug willen naar handmatig schakelen. Dus dat beantwoordt voor mij de vraag.
te klikken

- selder
- Moderator
Ben naar de witte Z4 gaan kijken, en daar zijn toch een beetje teveel speciallekes aan, van die non-officiele mods (frontlip, niet-gekeurde uitlaat (klonk wel goed maar ja, 4 cylinder). Die valt dus al af. Nog geen bericht van de grijze gekregen, dat kan zelfs nog een paar weken duren eer die klaar is voor verkoop.
Maar dan bij een alert van een zoekopdracht een witte automaat ook bij Premium Selection aan een vergelijkbare prijs. Ze geven er - zelfs met het autosalon - wel maar 1 jaar garantie op, maar daar kan ik mee leven.
Straks om 16h een testrit, en als die mij bevalt, dan is het beklonken
Maar dan bij een alert van een zoekopdracht een witte automaat ook bij Premium Selection aan een vergelijkbare prijs. Ze geven er - zelfs met het autosalon - wel maar 1 jaar garantie op, maar daar kan ik mee leven.
Straks om 16h een testrit, en als die mij bevalt, dan is het beklonken

- selder
- Moderator
Misschien dat er dan toch nog een extra jaartje te onderhandelen valt. 't is er eentje van 2016, en dus niet 2013 wanneer het LCI model uitgekomen is. hete kolen hier amaaaai 

-
- Pro Member
- Bedankt: 23 keer
Sorry maar ik ben absoluut niet akkoord met deze stelling.....handgeschakeld(met of zonder koppelingsgebruik naargelang het type versnellingsbak) is nog steeds sneller dan automatisch schakelen kijk maar eens in de racerij!!selder schreef:Ik dacht daar ook zo over, maar ik schakel niet zo snel als de sportautomaat in m’n 118dA (150PK) in sportstand hoor, dat je hem nog voelt trekken in 3de en 4de heb ik niet bij een handgeschakelde. Deze heeft 245PK, en de automaten doen 0-100 aan 5,7s. Zoiets snel heb ik toch nog nooit gehad.
Het enige voordeel aan automatisch schakelen is dat je steeds beide handen aan het stuur kunt houden...alhoewel daar bij "manueel" schakelen andere oplossingen voor zijn zoals "peddels" aan het stuur.
1 van de voordelen aan manueel schakelen is o.a. dat je veel beter kunt timen wanneer je op- en terugschakelt, veel preciezer dan een automaat!
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Eum, dat is met rechte synchromessings... Dus geen koppeling nodig, maar gewoon in versnelling snokken als het ware. En dan nog enkel vooral bij rally.murdock447 schreef:Sorry maar ik ben absoluut niet akkoord met deze stelling.....handgeschakeld(met of zonder koppelingsgebruik naargelang het type versnellingsbak) is nog steeds sneller dan automatisch schakelen kijk maar eens in de racerij!!selder schreef:Ik dacht daar ook zo over, maar ik schakel niet zo snel als de sportautomaat in m’n 118dA (150PK) in sportstand hoor, dat je hem nog voelt trekken in 3de en 4de heb ik niet bij een handgeschakelde. Deze heeft 245PK, en de automaten doen 0-100 aan 5,7s. Zoiets snel heb ik toch nog nooit gehad.
Het enige voordeel aan automatisch schakelen is dat je steeds beide handen aan het stuur kunt houden...alhoewel daar bij "manueel" schakelen andere oplossingen voor zijn zoals "peddels" aan het stuur.
1 van de voordelen aan manueel schakelen is o.a. dat je veel beter kunt timen wanneer je op- en terugschakelt, veel preciezer dan een automaat!
Voor de rest automaat/semi automaat, zoals jou peddels aan het stuur. Dat is niet "manueel"..
- selder
- Moderator
Uiteraard weegt een persoonlijke voorkeur zeer zwaar door bij het kiezen van een auto, zo ook voor manueel en automatisch geschakeld.
Maar manueel schakelen boven automaat zetten, dat gaat alleen maar op voor van die doorsnee automaten vermoed ik. Kom gerust eens de 8-speed Aisin in m'n 118dA in sportstand zetten en kijk dan hoe snel die schakelt, ik steek m'n 2 handen hiervoor in het vuur dat je nooit zo snel manueel kan schakelen. Wil je meer controle, of wil je toch zelf schakelen, dan trek je toch zelf aan die pook in manuele stand, of met de flippers aan het stuur... Nee, manueel schakelen kiezen maar dan als ondersteuning een verhaal met een race-auto ophangen, of ook maar denken dat de software van zo'n recente BMW het niet beter kan dan ikzelf, ik zal het nooit begrijpen
Maar goed ieder z'n ding, ik ga in ieder geval proberen voor een automaat, en dan pas in 2de instantie een manuele als er geen automaat te vinden is.
Dus
Dit is de huidige stand van zaken op Woensdagmorgen 
1/ Gaan kijken (geen testrit gedaan) naar de Z4in Helchteren (44K Km).
- Zeer aangename verkoper, een echte werkman, heeft veel auto's en zocht nu een grotere voor een kinderstoel bij te proppen.
- wat mods die helemaal niet officieel zijn, die kunnen er wel af maar toch.
- er zat een niet-gehomologeerde uitlaat onder die met kleppen open en toe gezet kon worden, mooi geluid, maar dat op een 4 cilinder
- hij was ook gechipped naar 289PK.
- niet op onderhoud geweest bij een BMW garage, maar een onafhankelijke, zou wel steeds met originele wisselstukken gewerkt hebben.
2/ Gaan testrijden met een sDrive28i (93K Km) via Juma in St-Truiden.
- Dit bleek dan uiteindelijk gewoon een 2de handse verkoop te zijn, 1 jaar garantie en dus geen 2 via Premium Selection
- Heel veel gerammel en gekletter bij slechte wegen, maar op rijgedrag niks aan te merken
- Het leren interieur was heel vettig overal, dat kan eventueel nog wel opgelost worden, maar het leren stuur plakte bijna en was goed blinkend van het afslijten
3/ Nog steeds aan het wachten op de sDrive28i met 80K km via BMW Premium Selection van Van Osch
- deze is wel manueel, maar daar kan ik me eventueel nog wel overzetten.
- hopelijk snel een testrit...
4/ Er is ook een sDrive28i in Tilburg, met 14K Kilometer, maar die is dan wel ineens €32.880. Mogelijks ga ik hier ook eens een testrit mee doen. Met de BPM teruggave gaat daar wel nog €2111vanaf.
5/ Enkele modellen in Duitsland die geschikt zouden kunnen zijn, maar die zijn wat moeilijker om een testrit mee te doen.
Dat gerammel heeft me wel een beetje afgeschrikt, is dat bij alle Z4's zo? Wat gerammel over kasseien zal niet te vermijden zijn, maar dit was van tijd toch echt overdreven, precies een hele kabelbos dat ergens aan het handschoenkastje los zat, en bij elke boebel te horen was. In het begin van de testrit de leren zetel ook te veel naar achter gezet, ik dacht dat dat bij het gerammel hoorde, wat een verschrikkelijk geluid was dat
Maar manueel schakelen boven automaat zetten, dat gaat alleen maar op voor van die doorsnee automaten vermoed ik. Kom gerust eens de 8-speed Aisin in m'n 118dA in sportstand zetten en kijk dan hoe snel die schakelt, ik steek m'n 2 handen hiervoor in het vuur dat je nooit zo snel manueel kan schakelen. Wil je meer controle, of wil je toch zelf schakelen, dan trek je toch zelf aan die pook in manuele stand, of met de flippers aan het stuur... Nee, manueel schakelen kiezen maar dan als ondersteuning een verhaal met een race-auto ophangen, of ook maar denken dat de software van zo'n recente BMW het niet beter kan dan ikzelf, ik zal het nooit begrijpen

Maar goed ieder z'n ding, ik ga in ieder geval proberen voor een automaat, en dan pas in 2de instantie een manuele als er geen automaat te vinden is.
Dus

1/ Gaan kijken (geen testrit gedaan) naar de Z4in Helchteren (44K Km).
- Zeer aangename verkoper, een echte werkman, heeft veel auto's en zocht nu een grotere voor een kinderstoel bij te proppen.
- wat mods die helemaal niet officieel zijn, die kunnen er wel af maar toch.
- er zat een niet-gehomologeerde uitlaat onder die met kleppen open en toe gezet kon worden, mooi geluid, maar dat op een 4 cilinder
- niet op onderhoud geweest bij een BMW garage, maar een onafhankelijke, zou wel steeds met originele wisselstukken gewerkt hebben.
2/ Gaan testrijden met een sDrive28i (93K Km) via Juma in St-Truiden.
- Dit bleek dan uiteindelijk gewoon een 2de handse verkoop te zijn, 1 jaar garantie en dus geen 2 via Premium Selection
- Heel veel gerammel en gekletter bij slechte wegen, maar op rijgedrag niks aan te merken
- Het leren interieur was heel vettig overal, dat kan eventueel nog wel opgelost worden, maar het leren stuur plakte bijna en was goed blinkend van het afslijten
3/ Nog steeds aan het wachten op de sDrive28i met 80K km via BMW Premium Selection van Van Osch
- deze is wel manueel, maar daar kan ik me eventueel nog wel overzetten.
- hopelijk snel een testrit...
4/ Er is ook een sDrive28i in Tilburg, met 14K Kilometer, maar die is dan wel ineens €32.880. Mogelijks ga ik hier ook eens een testrit mee doen. Met de BPM teruggave gaat daar wel nog €2111vanaf.
5/ Enkele modellen in Duitsland die geschikt zouden kunnen zijn, maar die zijn wat moeilijker om een testrit mee te doen.
Dat gerammel heeft me wel een beetje afgeschrikt, is dat bij alle Z4's zo? Wat gerammel over kasseien zal niet te vermijden zijn, maar dit was van tijd toch echt overdreven, precies een hele kabelbos dat ergens aan het handschoenkastje los zat, en bij elke boebel te horen was. In het begin van de testrit de leren zetel ook te veel naar achter gezet, ik dacht dat dat bij het gerammel hoorde, wat een verschrikkelijk geluid was dat

- heist_175
- Elite Poster
Ik zal wel te braaf zijn, maar zoiets zou ik nog niet overwegen.selder schreef:de Z4in Helchteren
(...)
Ik ken niemand die zijn chiptuning aan de verzekering aangeeft en dus rijden die feitelijk zonder verzekering: het verzekerde voertuig is niet het voertuig waarmee gereden wordt.
En de belangrijkste: waar heeft de verkoper nog aan geprutst dat hij u niet vertelt?