Achtergrond: Zoals ik al in het speelgoed topic zei willen we (de vrouw en ik hé) een auto kopen. Ze heeft een auto nodig voor een paar dagen per week, afstand is ongeveer 50Km heen en terug. De afgelopen maanden hebben we al alles geprobeerd: met de Vespa, samen met mij rijden, met de bus (2 keer overstappen!), met de bus-trein-bus (on-ge-loof-lijk duur). Bij al deze opties is de tijd die nodig is om van huis naar het werk te gaan minstens 1h15m voor ocharme 25Km, en dat is dan nog zonder een aansluiting te missen, of zonder vertragingen of stakingen. Met de auto is het van deur tot deur nog geen 25 minuten (shiften, dus buiten de spits, geen autostrade), dus dan is de keuze snel gemaakt.
Ik wil al langer een eigen "fun" auto, dus lijkt ons deze situatie ideaal om dat allemaal te combineren

Mijn oog is gevallen op een BMW E89 Z4 sDrive23i, dat is dus geen nieuwe auto, maar 2dehands, een G29 (huidige Z4) heeft een stoffen kap én is onbetaalbaar, of allez, zoveel $$$ hebben we niet :-p
We zijn er nog niet helemaal uit of we een wagen bij een particulier kopen of bij een handelaar, of dit uitmaakt voor onderstaande vraag weet ik ook niet.
We vragen ons dus af wat voor ons de voordeligste manier is om zo'n auto aan te betalen:
- Zelf het hele bedrag neertellen
- Het bedrag apart houden, en hiervan dan een lening bij de bank af te betalen.
Geniet je bij zo'n lening voor een auto één of ander voordeel?
Je hebt wel een belastingvoordeel bij een woon-krediet, maar gelden dezelfde voorwaarden voor een krediet voor een auto?
Of moet je eigelijk ten alle tijden vermijden van schulden bij een bank te maken?