Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

fendtje schreef:Koken kost geld , belofte's zonder verantwoording te moeten afleggen.
En de rekening nadien is voor jan en alleman en dat vindt ge normaal zeker dat iemand uw voordeel mag ophoesten.
Je reactie is totaal van de pot gerukt.
Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf geen zonnepanelen!
Het gaat mij erover dat een Overheid liegt tegen haar burgers, zaken belooft waarvan ze maar al te goed weet dat ze die niet kan nakomen, en mensen op die manier onverantwoorde investeringen laat doen.
Ik hoef daarom zelf geen zonnepanelen te hebben om dat schandalig te vinden!

En dat is voor mij een ander debat dan de vraag of niet-ZP eigenaars moeten het gebruik van groene stroom door ZP-eigenaars subsidiëren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:Uiteraard gaan we die ZP uitschakelen waardoor de groene stroom teller niet meer aantikt en we kunnen fluiten naar onze groene stroom certificaten. :bang:
Onzin die hier soms geschreven wordt...
Er zijn ook installaties zonder GSC's hé.
Zelfs dan heeft het geen zin want je continu verbruik heb je ook als je niet thuis bent ;-)
Ik sta toch telkens versteld hoeveel kWh er tussen middernacht en 's opstaan al gepasseerd zijn.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

honda4life schreef:
jnsvr schreef:Luminus comfy (shine) is er een van https://lumiworld.luminus.be/up-to-date ... -je-weten/

HLN heeft onlangs ook een artikel geplaatst met een lijst van formules waarbij er injectievergoeding is.
En die injectievergoeding is vast in lijn met de afnameprijs/vaste kost zeker ;-)

https://www.hln.be/consument/nieuwe-reg ... ~a3787c5a/
Bedankt. Ondertussen ook op de V-Test gezien dat je tarieven kan zien, maar echt berekenen zit er nog niet in.

Ik ben momenteel bij Ecopower en zie daar volgende boodschap staan:
Ecopower voorziet een terugleververgoeding vanaf 1 januari 2021. Over het precieze bedrag hakken we heel binnenkort de knoop door, we informeren u via website en nieuwsbrief.
https://www.ecopower.be/groene-stroom/i ... nnepanelen

Ik ga nog even afwachten tot ze die beslissing genomen hebben. Dat zou normaal toch echt op heel korte termijn moeten zijn.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Dit zinnetje in de kranten is wel heel optimistisch: Het kabinet-Demir gaat ervan uit dat installaties vanaf 2013 in aanmerking komen. 

Installatie van voor 2018 gaan toch al meer dan 5% rendement hebben gehaald en Installaties tot 14 juni 2015 hebben nog certificaten dus denk dat het kabinet van Demir wat te optimistisch is om eigenaars een premie te beloven
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

honda4life schreef:...
Wat een onzin!
Ja correct dat de DC-scheider niet gemaakt is voor veelvuldig onder belasting schakelen.
Je kan steeds je automaat uitschakelen.
Je ZP kunnen perfect onbelast op je dak liggen, ze worden hooguit iets warmer denk ik.
Neen, er vloeit geen stroom door je panelen als ze onbelast zijn, dus ze gaan eerder koeler zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

yaris schreef:Benieuwd hoeveel mensen in 2021 nog panelen gaan leggen ... blij dat ik het niet gedaan heb. De moment dat het rendabel wordt met een batterij ga ik het wel overwegen.
Ik heb ooit naar Tommelein een mail gestuurd met de vraag of prosumenten tarief gewoon met de index gaat stijgen of "kan" verhoogd worden. Nooit duidelijk antwoord op gehad.
Het prosumententarief wordt regelmatig herberekend volgens de kosten die netbeheerders hebben om onde meer certificaten en terugdraaiende tellers te bekostigen..
Zo is bij imewo het tarief al met 20€ gezakt te laatste 4 jaar.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

fvhbrugge schreef:Zo is bij imewo het tarief al met 20€ gezakt te laatste 4 jaar.
Dit jaar steeg ze in onze regio terug met 14€. Toch wel een stevige stijging.

Ik heb ook de indruk dat vele energieleveranciers nog niet klaar waren met hun tarifering voor het nieuwe systeem die op 1 januari is ingegaan. Velen zullen nu nog snel snel tarieven moeten uitvinden.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef:
honda4life schreef:...
Wat een onzin!
Ja correct dat de DC-scheider niet gemaakt is voor veelvuldig onder belasting schakelen.
Je kan steeds je automaat uitschakelen.
Je ZP kunnen perfect onbelast op je dak liggen, ze worden hooguit iets warmer denk ik.
Neen, er vloeit geen stroom door je panelen als ze onbelast zijn, dus ze gaan eerder koeler zijn.
Energie ontstaat niet uit het niks of gaat zomaar verloren, dus het elektrisch vermogen dat je er uit haalt moet ergens anders minder zijn.
Dus je hebt energie: 100W zonnestraling, je "steelt" 15 watt energie.
Die overige 85 watt = warmte (ervan uitgaande geen reflectie).
Je "steelt" 0 watt, dus 100W warmt, lijkt me toch warmer te worden?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik denk dat je de zon instraling verward met uitgangsspanning en stroom.
Als er geen stroom vloeit uit je PV paneel heb je enkel de dc spanning, daarmee heb je toch geen vermogen ?

Zie het als een batterij dat niet aangesloten is, je hebt enkel de spanning, maar geen stroom, dus geen opgewekt vermogen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Dit staat er nu op de site van Fluvius:

Compensatieregeling voor eigenaars van zonnepanelen

Op 14/1/2021 heeft het Grondwettelijk Hof de regeling vernietigd die prosumenten het recht gaf op 15 jaar gegarandeerde terugdraaiende teller.

Op 15/1/2021 heeft de Vlaamse Regering beslist dat er een compensatie komt voor zonnepaneeleigenaars die recht hadden op de terugdraaiende teller en die financieel getroffen worden door het verdwijnen van de terugdraaiende teller, op voorwaarde dat ze hun investering tot op heden nog onvoldoende kon terugverdienen.

Voor klanten met zonnepanelen én een digitale meter

Je kan in 2021 rekenen op een financiële compensatie in de vorm van eenmalige investeringssteun die een rendement van 5% garandeert op de gemiddelde investering. De compensatiebijdrage wordt dus niet per individuele installatie berekend, maar op basis van een gemiddeld project. Dat is vergelijkbaar met het rendement van het nieuwe subsidiesysteem dat geldig is sinds 1 januari 2021. Hiermee wil de regering de gelijke behandeling van eigenaars nastreven.Daarbij wordt er rekening gehouden met alle steun die een installatie in het verleden reeds kreeg en hoe lang de eigenaars hebben kunnen genieten van de terugdraaiende teller. Dat wil zeggen dat klanten die in het verleden bijvoorbeeld konden rekenen op groenestroomcertificaten alleen maar gecompenseerd worden als ze gemiddeld nog geen 5% rendement haalden. Tegen eind volgende week zal voor ieder installatiejaar de ondersteuning in euro per kW geïnstalleerd vermogen berekend wordenDe regering bekijkt nog de mogelijkheid om die eenmalige investeringssteun nog met 30% te verhogen als klanten ervoor kiezen om de komende twee jaar te investeren in een thuisbatterij of warmtepompboiler. In dat geval kunnen ze rekenen op een bijkomende batterijpremie of warmtepompboilerpremie bovenop de bestaande premies.

Voor klanten met zonnepanelen én een analoge meter

Zij krijgen de mogelijkheid om te kiezen voor een eenmalige compensatie tussen nu en 2029. Dit aanbod krijgen ze éénmalig tijdens de normale uitrol van de digitale tellers. De regering ambieert daarbij nog steeds een uitrol van digitale meters van 80% tegen eind 2024 en 100% tegen 1 juli 2029 voor het hele Vlaamse Gewest. Ze stapt echter wel af van de voorgenomen versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Initieel was het de bedoeling dat zonnepaneeleigenaars allemaal tegen eind 2022 beschikten over een digitale meter. Zij worden nu meegenomen in de normale uitrol en zullen gespreid over de periode 2021 – 2029 een digitale meter krijgen. Het voordeel hiervan is dat de digitale meter efficiënter uitgerold kan worden: straat per straat, wijk per wijk en gemeente per gemeente.Klanten kunnen ook vrijwillig een digitale meter blijven aanvragen en dan de bijhorende compensatie ontvangen.

Het prosumententarief is na de installatie van de digitale meter niet meer van toepassing. Daarnaast krijgen gezinnen die overstapten op een digitale meter ook de mogelijkheid om een terugleververgoeding te krijgen van hun energieleverancier voor de elektriciteit die ze te veel opwekken.

Eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter halen het maximum-rendement uit hun zonnepanelen door zoveel mogelijk van hun stroom te gebruiken op het ogenblik dat de zonnepanelen de groene stroom produceren (zelfverbruik).

Voor meer informatie kan je terecht op de website van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap www.energiesparen.be. Via www.energiesparen.be/informeer-mij kan je je inschrijven om op de hoogte te worden gehouden van de verdere stappen om de compensatie te kunnen aanvragen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ff wel kanttekening, je krijgt 4c per kWh bv - kijk eens naar wat je per kWh enkel aan energie component betaalt en hoeveel je aan distributie en belastingen betaalt.
Juist ja, energie zelf kost niks, is alles errond dat het duurt maakt.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Hier zijn ze weer omhoog gegaan, en het was al de hoogste van iedereen.
Afbeelding
Discriminatie, iemand??
:roll:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wist je dat nog niet? Dat is premium elektriek die hier uit de leidingen komt ;)
En de zakken van die West-Vlaamse politiekers hun overals zijn gewoon dieper.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Natuurlijk wist ik dat.
Mijn lampen geven hier veel mooier licht dan dat ze elders geven.

Maar wel tienduizenden mensen ne kloot afdraaien omdat er discriminatie is en deze verschillen zelf mee organiseren. :bang: :bang: :bang:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Jack Daniels schreef:Voor de geïnteresseerden : installatie ZP in april 2011: kostprijs 15000 euro. Financiering via groene lening DIE VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK IS/WAS. Lening genomen op 10 jaar, terugbetaling begon pas 1 jaar na financiering te lopen. Panelen zijn afbetaald in maart 2022. Tot die datum betaal ik nog steeds 144 euro per maand af aan de lening. Opgewekte stroom: 34,65 mW. GSC 330 euro/1000 kW. "verdiend" aan GSC tot op vandaag 11220 euro. Mijn ZP zijn zelfs nog niet afbetaald. Zijn er hier nog van die betweters die liever wat uit hun duim zuigen dan de realiteit onder ogen te zien? :bang:
Jack,

Mijn installatie dateert van dezelfde periode, maar dan iets groter (25k€ investering). Ik zou ze vandaag ook niet meer opnieuw leggen (of misschien maximaal 20% van de capaciteit die er nu ligt) , maar toen was het een zeer interessante installatie waar ook ik voor geleend heb op 10 jaar.

Je vergeet eigenlijk nog 1 detail: je hebt je investering bij de belastingen mogen inbrengen waardoor je 40% van je totaalbedrag hebt teruggekregen in de daarop volgende jaren (6.000€ in jouw geval).

Feit is en blijft dat de zonnepanelen overgesubsidieerd waren op dat ogenblik. MAAR: net zoals Jack Daniels, zou ik ze vandaag ook niet meer op mijn dak leggen. De reden waarom ik ze geplaatst heb, is énkel omdat het lucratief was. Als morgen een bank een investeringsprogramma publiceert waarbij je zonder risico een zo hoog rendement kan halen (en zelfs winst kan maken als je het geld elders gaat lenen om te investeren), dan wordt daar ook massaal op geïnvesteerd. Van een bank aanvaard je dan ook niet dat deze achteraf zegt: "sorry, het rendement lag eigenlijk te hoog, we gaan het wat lager zetten"

Ik snap trouwens niet dat ze durven te verkondigen dat de slimme meter voor sommige mensen rendabeler gaat zijn. Een simpele rekenoefening toont aan dat dit wil zeggen dat je maximaal 50% mag terugleveren en al de rest op het moment zelf moet gebruiken (indien je in de duurste zone van prosumententarief woont = worst case). In mijn geval (goedkoopste prosumententarief) zelfs maximaal 30%. Wie kan dit zelf verbruiken tenzij je een zwembad en airco's geïnstalleerd hebt?

Mijn DM is helaas 2 weken geleden geïnstalleerd. Een snelle realistische berekening (ik log opbrengst en verbruik al jaren en kan dus perfect injectie berekenen) toont aan dat ik ongeveer een 350€/jaar méér zal betalen dan met het prosumententarief het geval was ...
Mijn ooit lucratieve investering wordt op die manier voor 800€/jaar geplunderd tov hoe de overheid ze toen voorstelde ...

Ik zal echter trachten zo weinig mogelijk quasi gratis terug te leveren. Ik zal mijn best doen om de energie hier lokaal te verbruiken, ook al is het niet ecologisch. (extra elektrische boiler die modulerend het water voorverwarmt als ik stroom zou injecteren, airco paar graadjes frisser, zwembad paar graadjes warmer, ...). Extra comfort, dat door het VREg nu quasi niets meer kost ....
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

pfuhu schreef:
Mijn DM is helaas 2 weken geleden geïnstalleerd. Een snelle realistische berekening (ik log opbrengst en verbruik al jaren en kan dus perfect injectie berekenen) toont aan dat ik ongeveer een 350€/jaar méér zal betalen dan met het prosumententarief het geval was ...
Dat kan je toch niet berekenen door de waardes van de analoge teller en PV opbrengst elke dag of week (wat ik doe) te noteren? Direct verbruiken is helaas wat complexer..
Het valt gewoonweg niet meer te berekenen, tenzij je al 1 jaar een DM hebt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

pfuhu schreef:De reden waarom ik ze geplaatst heb, is énkel omdat het lucratief was. Als morgen een bank een investeringsprogramma publiceert waarbij je zonder risico een zo hoog rendement kan halen (en zelfs winst kan maken als je het geld elders gaat lenen om te investeren), dan wordt daar ook massaal op geïnvesteerd.
Als er morgen iemand je 10% netto belooft dan geef je je geld daar toch ook niet aan hoop ik... dan weet je dat het boerenbedrog is !

Maar als men grote redendementen belooft (en zelfs winst kan maken door te lenen zoals je schrijft) met ZP springt iedereen er als een gek op :roll:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ramaht schreef:Ff wel kanttekening, je krijgt 4c per kWh bv - kijk eens naar wat je per kWh enkel aan energie component betaalt en hoeveel je aan distributie en belastingen betaalt.
Juist ja, energie zelf kost niks, is alles errond dat het duurt maakt.
Mega: geen vergoeding bij injectie
https://my.mega.be/resources/tarif/Mega ... 012021.pdf

Lampiris:geen vergoeding bij injectie
https://www.lampiris.be/sites/default/f ... -_resi.pdf

Essent: geen vergoeding
t. De op het net geïnjecteerde elektriciteit wordt door Essent vergoed op basis van een tarief
aan 0 euro per kWh. De ‘Bijzondere voorwaarden Injectie’ zijn van
toepassing en zijn raadpleegbaar op onze website www. essent.be
Luminus:
https://www.luminus.be/-/media/general/ ... 2F7D66CB10
Afbeelding

Prijzen Engie: https://www.engie.be/api/ebl/b2c/public ... language=N
Afbeelding

Het zijn dus niet de energieleveranciers die het grote verschil maken tussen de "consumentenkost" voor 1kWh van het net en de opbrengst om 1kWh op het net te zetten, het zijn de politici via DNB's en allerhande heffingen die voor dat grote verschil zorgen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Mijn situatie :

ZP panelen geplaatst in 2010 (2kW), met een 1.7 omvormer. GSC aan €350, dus €700/jaar.
Investering van €9000, incl. 21%-btw tarief, en was na 4,5 jaar volledig terug betaald. (Gaselwest premie, belastingsvoordeel + GSC + lagere elektriciteitsverbruik)

Installatie was goed voor de helft van ons verbruik. Met 2-voudig tarief zaten we jarenlang aan 200-400 Kw aan dagtarief en 1100 tot 1500 aan nachttarief. Ons verbruik steeg met de jaren want meer en meer sluipverbruik (grotere kinderen, meer gadgets, ...) .

Daarom in juli 2020 de ZP-installatie uitgebreid met 2,5 kW. De DM werd in november geplaatst. Ik had de plaatsing ervan 1 keer uitgesteld. Elektriciteitscontract aangepast naar louter dagtarief.

De installateur, dezelfde als 10 jaar geleden, was eerlijk in zijn offerte :
De terugdraaiende teller is geen garantie, en in ons geval nog voor max. 5j, dus maakten wij ook de berekening zonder terugdraaiende teller.
En dan kwam het echt naar boven dat we onze manier van 'verbruiken' moesten aanpassen. Dit kan lukken gezien ik onregelmatige uren klop en zo geregeld overdag thuis ben.

Zelf ga ik alles eens opnieuw moeten uitrekenen.
- Hoe gaat het verder met mijn lopend jaarcontract (afgesloten op 01/11/2020), telt de terugdraaiende teller nog tot aan de slotfactuur?
- Vermoedelijk heb ik geen recht op de eenmalige compensatie (want rendement vanaf 2010 is >5%)
- Prosumententarief vervalt (3,7 * 112,4210 = €415.9577)
- Blijft dagtarief voordeliger, of schakel ik terug over naar dag-, nachttarief (wetende dat in 2022 het capaciteitstarief in voege treedt).
- Contract met injectietarief vs 'gewoon' contract
- Batterij investering (mits premie?)
- Ons verbruik nog verder optimaliseren ahv slimme apparaten?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben eens goed aan het rekenen gegaan met de gegevens die ik heb met mijn warmtepomp van juni tot nu en dan omgerekend tot een gans jaar.

Het valt me wel op dat de injectie op de digitale meter veel lager ligt dan die ik op mijn zonnepanelen zie, ik mag er waarschijnlijk vanuit gaan dat dit rechtstreeks verbruik is?? Als ik die verhouding bereken dan kom ik op 36,77% direct verbruik uit momenteel. Uit wat ik mag geloven in de pers zou dit iets hoger dan gemiddeld liggen.

Mijn jaarcijfers waar ik mee reken:

Afname dag: 3002,616
Afname nacht: 4430,704
Injectie dag: 2650,504
Injectie nacht: 1073,937

Dit zijn dus de omgerekende waarden op jaarbasis (heb nu gegevens voor 235 dagen).

Wat me opvalt is dat ik beter terug voor een dag- en nachtteller kan kiezen bij de tarieven waarvoor ik een injectievergoeding zal krijgen. Het scheelt me bij de meeste leveranciers 100 tot 120 euro per jaar. Toch wel heel opvallend.

Ik vrees wel dat Ecopower buiten zal vliegen. Die moeten al een enorme injectievergoeding betalen om de concurrentie met dag en nacht tarieven in te halen momenteel. Het zal Ecopower veel klanten kosten als zij zich blijven vasthouden aan 1 tarief zonder onderscheid tussen dag en nacht.

Nog opvallend: ik heb mijn berekeningen zelf moeten maken op basis van de prijsfiches. Heel straf dat de VREG nog geen algemene berekeningen doet waarbij rekening gehouden wordt met injectietarief! Dat laatste moet je altijd zelf berekenen! Wil je het echt juist hebben, bereken van 0 in een Excel op basis van de prijsfiches van de leveranciers (de bijkomende kosten zoals distributie, heffingen, ... kan je wel éénmalig oplijsten en in elke berekening bijvoegen volgens wat je nodig hebt voor dag en dag-nacht vergelijking).

EDIT: nog bijvoegen dat het vragen van de omschakeling voor dag-nacht teller bij de nieuwe meter 10€ kost bij Fluvius

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:Wat me opvalt is dat ik beter terug voor een dag- en nachtteller kan kiezen bij de tarieven waarvoor ik een injectievergoeding zal krijgen. Het scheelt me bij de meeste leveranciers 100 tot 120 euro per jaar. Toch wel heel opvallend.
Dag/nacht telt ook in het WE: injectie op zaterdag en zondag zijn aan nachttarief.
Of hoe kom je tot die conclusie?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:Ik ben eens goed aan het rekenen gegaan met de gegevens die ik heb met mijn warmtepomp van juni tot nu en dan omgerekend tot een gans jaar.

Het valt me wel op dat de injectie op de digitale meter veel lager ligt dan die ik op mijn zonnepanelen zie, ik mag er waarschijnlijk vanuit gaan dat dit rechtstreeks verbruik is?? Als ik die verhouding bereken dan kom ik op 36,77% direct verbruik uit momenteel. Uit wat ik mag geloven in de pers zou dit iets hoger dan gemiddeld liggen.

Mijn jaarcijfers waar ik mee reken:

Afname dag: 3002,616
Afname nacht: 4430,704
Injectie dag: 2650,504
Injectie nacht: 1073,937

Dit zijn dus de omgerekende waarden op jaarbasis (heb nu gegevens voor 235 dagen).

Wat me opvalt is dat ik beter terug voor een dag- en nachtteller kan kiezen bij de tarieven waarvoor ik een injectievergoeding zal krijgen. Het scheelt me bij de meeste leveranciers 100 tot 120 euro per jaar. Toch wel heel opvallend.

Ik vrees wel dat Ecopower buiten zal vliegen. Die moeten al een enorme injectievergoeding betalen om de concurrentie met dag en nacht tarieven in te halen momenteel. Het zal Ecopower veel klanten kosten als zij zich blijven vasthouden aan 1 tarief zonder onderscheid tussen dag en nacht.

Nog opvallend: ik heb mijn berekeningen zelf moeten maken op basis van de prijsfiches. Heel straf dat de VREG nog geen algemene berekeningen doet waarbij rekening gehouden wordt met injectietarief! Dat laatste moet je altijd zelf berekenen! Wil je het echt juist hebben, bereken van 0 in een Excel op basis van de prijsfiches van de leveranciers (de bijkomende kosten zoals distributie, heffingen, ... kan je wel éénmalig oplijsten en in elke berekening bijvoegen volgens wat je nodig hebt voor dag en dag-nacht vergelijking).

EDIT: nog bijvoegen dat het vragen van de omschakeling voor dag-nacht teller bij de nieuwe meter 10€ kost bij Fluvius
Ik meen me te herinneren dat dag/nacht toch gaat verdwijnen in 2022 dus of dat nog de moeite waard is?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

ddd schreef:
pfuhu schreef:
Dat kan je toch niet berekenen door de waardes van de analoge teller en PV opbrengst elke dag of week (wat ik doe) te noteren? Direct verbruiken is helaas wat complexer..
Het valt gewoonweg niet meer te berekenen, tenzij je al 1 jaar een DM hebt.
Sinds wij hier in 2010 wonen, log ik al continue het verbruik (3-fasige verbruiksmeter in de elektriciteitskast met logger op het S0-contact). Later zijn daar de zonnepanelen opgekomen (met ook een logger op het S0-contact van de GSC-teller). Van de voorbije 8 jaren heb ik dus voor ieder interval van 5 minuten de opbrengst van de zonnepanelen en mijn verbruik op hetzelfde moment.

Akkoord, nu kan ik bijsturen om mijn verbruik meer aan de opbrengst van de zonnepanelen te linken (waar ik vroeger nooit op lette). Het zal dus wel wat verbeteren. Maar als ik niet thuis ben, is het al moeilijker om extra te verbruiken ...

Mijn installatie (6,5kW - 270€ GSC) heeft 25k€ gekost.

Vermoedelijke opbrengsten GSC over 20 jaar: 32400€
Recuperatie belastingen: 10k€
Berekende nettowinst toen ik investeerde (zonder kosten als een omvormer ofzo kapotgaat): 42.400€ - 25.000€ = 17400€ + 120MWh elektriciteit

Huidige situatie (als ze de spelregels niet nog ooit aanpassen):
Vermoedelijke opbrengsten GSC over 20 jaar: 32400€
Recuperatie belastingen: 10k€
Verlies 5,5 jaar prosumententarief (juli 2015 tot nu): +/- 3000€
Verlies slimme teller komende 11 jaar: +/-10k€
Nettowinst onder huidige systeem: 4.400€ + 120MWh elektriciteit.

Nog steeds een goede investering als je het zo uitrekent, maar ik zou het risico niet meer nemen, aangezien mijn 2 omvormers het waarschijnlijk geen 20 jaar zullen uitzingen en je ondertussen geen defecte panelen mag krijgen. Zodra er kosten aan komen is de 4.400€ rap op en doe je het enkel nog voor de geleverde elektriciteit (en de groene gedachte).

Nu akkoord, voor mij valt het nog mee. Mensen die zonnepanelen zonder GSC's hebben geplaatst zijn 1000 keer harder gekloot ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
Vaganzza schreef:Wat me opvalt is dat ik beter terug voor een dag- en nachtteller kan kiezen bij de tarieven waarvoor ik een injectievergoeding zal krijgen. Het scheelt me bij de meeste leveranciers 100 tot 120 euro per jaar. Toch wel heel opvallend.
Dag/nacht telt ook in het WE: injectie op zaterdag en zondag zijn aan nachttarief.
Of hoe kom je tot die conclusie?
Nee ik heb het over de ganse berekening wanneer je enkelvoudig tarief vergelijkt met een dag-nacht tarief. In mijn situatie met warmtepomp is het, met zonnepanelen, interessanter om terug naar dag-nacht te gaan.
honda4life schreef:Ik meen me te herinneren dat dag/nacht toch gaat verdwijnen in 2022 dus of dat nog de moeite waard is?
Volgend jaar wordt het capaciteitstarief ingevoerd. Ik zou nog eens verder moeten opzoeken, maar ik denk dat de hoogte van de distributiekosten worden berekend aan de hand van de pieken van stroomverbruik. Bij mijn weten verandert er voor de rest niets. Moet ik wel nog eens dubbelchecken of dat ergens te vinden is.

EDIT: ik zie hier toch geen info staan dat er voor de rest iets verandert: https://www.vreg.be/nl/impact-gezinnen

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 208 keer

Schandalig dat 0 mag, dringend actie nodig van de vreg maar dat gaat ze niet doen.

In Nederland is het dacht ik verplicht tussen 70 en 100% van het kale tarief van het contract te betalen als teruglevertarief.
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@vaganzza ter info
https://www.vreg.be/nl/wat-verandert-er
Ook voor het kWh-gebaseerd luik van de distributienettarieven, zal het moment waarop u elektriciteit afneemt niet langer een rol spelen. Vanaf 2022 wordt het huidig onderscheid tussen het duurdere dag- en het goedkopere nachttarief namelijk afgeschaft. Dit is énkel het geval voor het deel distributienettarieven op uw elektriciteitsfactuur; niet voor het deel elektriciteitskosten. Dit deel wordt namelijk bepaald door de energieleverancier. Energieleveranciers kunnen dus contracten blijven aanbieden met andere energieprijzen voor uw dag- versus nachtverbruik.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Kan je ergens al berekenen wat het verschil zal zijn? Want is allemaal maar heeeeeel vaag... Dan weer een deel wel en een deel niet...

Vergelijken wordt wel heel moeilijk in de toekomst, of is dat de bedoeling misschien??

Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

honda4life schreef: Ik meen me te herinneren dat dag/nacht toch gaat verdwijnen in 2022 dus of dat nog de moeite waard is?
Als ik het goed heb valt het "uitsluitend nachttarief" weg, dat vroeger gebruikt werd voor elektrische boilers ed vermoed ik.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Vaganzza schreef:Want is allemaal maar heeeeeel vaag...
Dat is ook de bedoeling... als consument zal je altijd gezien zijn (de gevolgen van het capaciteitstarief zijn in een andere thread al meermaals besproken) en meer betalen (ook al gaat men weer vertellen dat de meerderheid minder zal betalen).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Even een citaat uit het halfjaarlijks verslag van Fluvius juni 2019:
• De bedrijfsopbrengsten voor de Fluvius Groep namen toe met 44% tot 816,7 miljoen EUR.
• Er is geen winst/verlies, want alle kosten worden volledig doorgerekend aan de
aandeelhouders/intergemeentelijke verenigingen wegens het principe van “werken aan
kostprijs”.
Er is dus een winst van 816 miljoen euro, maar toch moeten wij opdraaien voor bijkomende kosten ? wat hebben ze al die tijd gedaan aan hun netwerk ? 't is toch niet dat er sinds gisteren zonnepanelen liggen he...

Maar iets anders, is er een online bron voor real time electriciteitsprijzen ? want los van of ik veel produceer met mijn zonnepanelen of niet, zal binnenkort (of binnenlang) de prijs evolueren binnen een dag, dan wil ik misschien mijn machines (was- en afwas- bvb) schakelen adhv prijs...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@zorba
ter info:
https://www.tijd.be/netto/news/vastgoed ... 53113.html
Een onderdeel van die hervorming is ook het afschaffen van het dag- en nachttarief op 1 januari 2022 en het uitfaseren van het uitsluitend nachttarief vanaf 1 januari 2021.
Bovenstaande heeft evenwel enkel betrekking op de distributietarieven
https://www.vreg.be/nl/gezin-met-accumulatieverwarming

@vaganzza
een ruwe/benaderende berekening/raming voor omschakeling naar dag/nacht -teller is in principe mogelijk op basis van onderstaande % verdeling/gegevens
https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... -opgebouwd
het is en blijft evenwel een raming/schatting (energieprijs = +/- 23% van het totaal info 12/2020)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

https://pvspeicher.htw-berlin.de/unabha ... tsrechner/#
Moeilijk om het eigen verbruik boven de 50% te krijgen, behalve een grote batterij vs kleine PV installatie (2kWp <> 10kWh)

http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm
Ik was ook verrast hoeveel kWh een installatie oplevert in de winter (clear sky).
18/01 5,5kWp -> 14kWh opbrengst (DISCLAIMER: clear sky)
18/06 5,5kWp -> 35kWh opbrengst (DISCLAIMER: clear sky)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Joe de Mannen schreef:Even een citaat uit het halfjaarlijks verslag van Fluvius juni 2019:
• De bedrijfsopbrengsten voor de Fluvius Groep namen toe met 44% tot 816,7 miljoen EUR.
• Er is geen winst/verlies, want alle kosten worden volledig doorgerekend aan de
aandeelhouders/intergemeentelijke verenigingen wegens het principe van “werken aan
kostprijs”.
Er is dus een winst van 816 miljoen euro, maar toch moeten wij opdraaien voor bijkomende kosten ? wat hebben ze al die tijd gedaan aan hun netwerk ? 't is toch niet dat er sinds gisteren zonnepanelen liggen he...
Er is een compleet gebrek aan investering dat men gewoon gemakkelijkheidshalve weer op de bevolking afwentelt. Heel die structuur van distributiemaatschappijen moet dringend (publiek!) doorgelicht en hervormd worden.
Maar iets anders, is er een online bron voor real time electriciteitsprijzen ? want los van of ik veel produceer met mijn zonnepanelen of niet, zal binnenkort (of binnenlang) de prijs evolueren binnen een dag, dan wil ik misschien mijn machines (was- en afwas- bvb) schakelen adhv prijs...
J.
Ligt het nu aan mij of is het compleet absurd om hier allemaal rekening met te moeten gaan houden? Je moet dus gewoon uw was en vuile borden laten staan tot de prijs goed is? Dat is toch compleet wereldvreemd om dat te verwachten van iedereen?
Ik ben volledig mee met het inleveren op comfort als het gaat om zaken die een milieu-impact hebben (thermostaat een graadje lager etc). Maar als ik moet comfort beginnen inleveren om er voor te zorgen dat Fluvius 44% meer winst kan maken en niet in hun netwerk hoeft te investeren. **** no! Want dit is wat er aan het gebeuren is. En iedereen slikt het maar weer.
En dan weer de investeringen die we moeten gaan doen om alles "slim" te maken. Nog meer onnozeliteit die we op een of andere manier moeten terugverdienen. Leuke projectjes voor velen hier op het forum maar voor de gemiddelde mens... komaan. Laat staan dat dit praktisch zelfs mogelijk is, een droogkast laad zichzelf niet vol overdag.
We moeten gewoon allemaal bloeden omdat de netbeheerders geen investeringen doen. Zo simpel is het.
heist_175 schreef:https://pvspeicher.htw-berlin.de/unabha ... tsrechner/#
Moeilijk om het eigen verbruik boven de 50% te krijgen, behalve een grote batterij vs kleine PV installatie (2kWp <> 10kWh)

http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm
Ik was ook verrast hoeveel kWh een installatie oplevert in de winter (clear sky).
18/01 5,5kWp -> 14kWh opbrengst (DISCLAIMER: clear sky)
18/06 5,5kWp -> 35kWh opbrengst (DISCLAIMER: clear sky)
Interessant linkje, quasi onmogelijk dus om je eigen verbruik op hoog niveau te krijgen dus in de praktijk.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

@Heist
Het klopt inderdaad dat je moeilijk je eigenverbruik boven de 50% kan krijgen.
Nog belangrijker is naar mijn mening je zelfvoorzieningsgraad.
Voor gewoon huishoudelijk gebruik, dus niet voor verwarming mag je als regel aannemen dat je zonnepanelen 1,5 keer je jaarverbruik aan stroom moeten produceren. Met een batterij die dan ik kWh nog net iets groter is kom je aan een zelfvoorzieningsgraad van 70%.
Voorbeeld :
Jaarverbruik : 3000kWh huishoudelijk (geen verwarming)
Zonnepanelen : 4500Wp
Thuisbatterij : 5kWh
Geeft je een eigen verbruik van 50% en een zelfvoorzieningsgraad van 70%.
Beide waarden kan je verhogen door je overschotstroom te gebruiken om bijvoorbeeld een EV te laden of 's zomers te koelen.
Een dergelijke installatie kan je binnen zijn levensduur zeker terugverdienen, het maakt je onafhankelijk van de grillen van de overheid en je vermindert je CO2 uitstoot. :-)
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Net een installateur over de vloer gehad, voor een PV-offerte dus.
Hij adviseerde om géén batterij te zetten, maar de terugdraaiende meter nog wat langer te houden en het net dus gewoon als batterij te gebruiken:
- geen batterij (aanschafkost)
- geen zelfverbruik
- geen beperking op injectie (max60% van omvormervermogen mag geïnjecteerd worden als je een batterij hebt)

Geplaatst kostte een batterij €3K voor 6,5kWh.
Detailofferte volgt nog :).
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 22 keer

Ik zou alleszins geen zonnepanelen durven plaatsen voor de toekomstige kosten bekend zijn. Je kan niet zelf beslissen hoeveel langer je die terugdraaiende teller houdt. Het prosumententarief gaat in de toekomst ook niet echt weg bij de digitale meter. Het prosumententarief zal vervangen worden door de kosten van de reële belasting(capaciteitstarief) en gebruik van het net.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Je kan niet zelf beslissen hoeveel langer je die terugdraaiende teller houdt.
Ah, ik dacht van wel :)?
Je kon die toch weigeren, als je een aluhoedje op zet?
Het prosumententarief gaat in de toekomst ook niet echt weg bij de digitale meter. Het prosumententarief zal vervangen worden door de kosten van de reële belasting(capaciteitstarief) en gebruik van het net.
Prosumententarief en capaciteitstarief zijn niet gelinkt.
Prosumententarief gold (voltooit verleden tijd, dacht ik?) voor terugdraaiende meters.
Capaciteitstarief is een belasting op piekverbruik.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Net een installateur over de vloer gehad, voor een PV-offerte dus.
Hij adviseerde om géén batterij te zetten, maar de terugdraaiende meter nog wat langer te houden en het net dus gewoon als batterij te gebruiken:
- geen batterij (aanschafkost)
- geen zelfverbruik
- geen beperking op injectie (max60% van omvormervermogen mag geïnjecteerd worden als je een batterij hebt)

Geplaatst kostte een batterij €3K voor 6,5kWh.
Detailofferte volgt nog :).
Dat valt wel serieus mee qua kost. Ik dacht dat het minstens het dubbele zou zijn voor 6,5kWh
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 22 keer

Één van de reden waarom de vreg het capaciteitstarief wil invoeren is de belastingen van de zonnepaneel van het net. Daarom ook dat de vreg de digitale meter versneld wil/wou plaatsen bij mensen met zonnepanelen.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Wat betreft maximaal 60% van het omvormervermogen injecteren.
Is hier iemand op de hoogte of de meeste omvormers deze functie hebben ?
Ik veronderstel dat uw omvormer dan een soort limiter functie zal moeten hebben en een sensor net voor de meter of een verbinding met de meter die er voor zorgt dat je nooit meer dan 60% van het omvormervermogen in het net steekt.

Er bestaan zeker omvormers met een limiter functie maar ik vraag mij af of dit ook reeds zo is met de nu beschikbare omvormers in de handel (de courante goedgekeurde merken) ?

@Heist
Mogen we weten welk merk en type batterij hij u voorstelde ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”